Cəllad dığa. Portretə cizgilər
Məni son vaxtlar cəllad obrazı, daha dəqiq desək, türkün qatı düşməni cəllad
erməni fiquru çox maraqlandırır.
XX əsrin soyqırımlarından,
qətliamlarından sonra
düşünürsən: kimdir bu cəlladlar?
Hardan gəliblər? Bütün xalq
(toplum) necə olub ki, cəllada
çevrilir? 150 ildir ki, bu
cəlladların vəhşiliyinin
qarşısını niyə
ala bilmirik? Niyə cəllada
bu qədər zəif müqavimət göstəririk? Onun qurbanı
olmaq yalnız türkün taleyinə yazılıb?
Ermənilərin başımıza gətirdikləri
faciələri haqqında
şahid xatirələrini,
folklor yaddaşında
qan donduran əhvalatları oxuduqca bu qənaətə gəlmişəm ki,
"erməni" və
"cəllad" sinonim
sözlərdir.
Cəlladın tarixi obrazı adətən Şərq hökmdarları timsalında
təqdim olunurdu. XX əsrin əvvəllərində
ermənilərin törətdiyi
qanlı qırğınlardan
o dövrün mətbuatında
yana-yana çox yazılıb. Onu, da təəssüf ki, 70 il
ərzində tozbasmış
arxivlərdən qaldırıb
oxumağa qoymadılar...
İfrat tolerantlığımız, etnik
travma yaddaşımızın
zəifliyi üzündən
bu cəllad obrazına yetərincə
diqqət yetirməmişik. Sovetlər Birliyinin
təbliğ etdiyi və inandırdığı
"xalqlar dostluğu"
ideyası cəllad erməni obrazını az qala "yaddaş
faylı"ndan silmişdi.
Yalnız M.C.Bağırovun
obrazını Müşfiqin,
Cavidin cəlladı kimi təsəvvürümüzə
gətirdik...
Yüzillərin qaramatından gələn
türkə nifrət
paranoyası erməni
cəlladının üzünə-gözünə
yansıyıbdır. Zahiri çirkinlik-eybəcərlik "pişik kimi qulaq çırmaqlayan erməni səsi" (O.Mandelştam), murdar əməllər iç dünyasının təzahürüdür
- onun nifrət enerjisi Başqasına yönəlib. "Başqası" erməni
təhtəlşüurunu daim
məşğul edən
bir mifik personajın - türkün
adıdır.
Qanlı qətllər, rəhmsiz, qəddar cinayətlər törətməklə bu
dözülməz ağrıdan
qurtulmaq istəyir. - Günahsız
qurbanlarının sayı
artdıqca qorxu hissindən qurtula bilmir və erməni cəlladını
tarix və ömrü boyu izləyir. Ona görə də
cəlladın qarşısını
saxlamaq olmur.
Nə qədər
ki, bu mənfur
etnosun təhtəhşüurunda
cəllad arxetipi var - daim qurbanlıq
axtarışında olacaqdır. Məmməd Altunbay "Gələcəyə
uçan türk"
kitabında Gəncə
xatirələrində Mığırtıc
və Hambarsum adında küçələrdə
dilənən iki yetim erməninin bir müsəlman ailəsində böyüyüb
necə asanlıqla nankorluq və şərəfsizlik etmələrini
xatırlayır.
Bəyim
xanım qırğınlarda
fəal iştirak edən həmin ermənilərin birindən
soruşur: "Atamın
ölüm halında
küçədə tapdığı
iki yetim uşaqdan biri sən deyilmisən? Atanızı, ananızı öz
erməniləriniz öldürmədimi?
Sizi ölümdən qurtaran, böyüdən və oxudan atam deyilmi?
İyirmi beş
il atamın çörəyi ilə böyümədinizmi? Son on il
içərisində sərvət
sahibi, ev sahibi, ailə sahibi etmədimi?".
- "Bəli, Bəyim
Soltan! Söylədiklərinizin
bir təkinə etiraz edəcək deyiləm... Mənim üçün insanlıqdan əvvəl iki şey var
dünyada. Birincisi,
Gəncə türklərinin
kökünü qazımaq
və türkün bu tarixi şəhərini
ermənilərin malı etmək...
İkincisi də, adlı-sanlı ermənilər kimi Leninin yanında yer almaqdır. Bunlar üçün
də hər şeydən öncə çox zəngin olmam lazım" (Məmməd Altınbay.
"Gələcəyə uçan türk").
Cəlladlıq funksiyası sivilizasiyanın
ermənilərə qazandırdığı
bir irsiyyətdir.
"Bir gün Adil müəllim həmkəndlisi Əliş
kişi ilə Mərdürüs kəndinə
gedir. Mərdürüsdə bir qoca erməni onlara yaxınlaşıb söhbət
etməyə başlayır.
O, Allahaman dərəsindən
Yuxarı Rəmeşinə
piyada gedib. 1930-cu ildə qoca
erməninin qardaşı
ilə atası Rəmeşində qırğın
törədənlərin içində
olub, orada qurdurluq ediblər. Ətraf kəndləri soyub talayan erməni
qurdurunu Novruzun atası Qəhrəman kişi ürəyiyumşaqlıq
edib, evində qonaq saxlayıb, ona sığınacaq verib. Qəhrəmanın iki ayağını
güllə ilə vurub topal edən
erməninin əmisi oğlu ilə Zeynalın başını
kəsmişdi" (S.Əhmədli.
"Bir elin
dastanı").
Cəllad bütün tökülən
günahsız qanlara görə tövbə etmir və günahını
anlamır. Bəlkə ona görə
də cəllad dığalarının dini
düşüncəsi "günah" və "tövbə" sözlərini
tanımır. İkinci Qarabağ
savaşında erməni
keşişinin silah götürüb azərbaycanlıları
öldürməyə çağırması
da bu instinkdən
gəlir.
Cəllad başqasının ağrısından
və ölümündən
feyziyab olur. İnsanı öldürmək üçün
çeşidli işgəncələr
və ağlasığmaz
əzablar vermək cəllad dığanın
stixiyasıdır. Mirzə
Bala Məmmədzadəni
1918-ci ilin martında Bakıda erməni vəhşiliyindən bəhs
edən xatirələrindən
(prof. A.Tahirlinin "Mühacirlər mart qırğını
haqqında, yaxud susmayan bir səs"
məqaləsinə istinadən)
sadəcə bir neçə misal gətirmək kifayətdir:
"Erməni əsgərlər
müsəlman məhəllələrinə
girib əhalini öldürür, qılıncla
parçalayır, süngürlərlə
dəlik-deşik edir,
uşaqları odun içərisinə ataraq
diri-diri yandırır,
üç-dörd günlük
südəmər körpələri
isə süngülərinə
taxırdılar" yaxud:
"Mələk qədər
sevimli bir azərbaycanlı körpə
Bakının bir divarına mıxlanmışdır. Mıx körpənin düz ürəyinin üstündən
vurulmuşdur; bir yığın qızlı-oğlanlı
uşaq ölüləri,
üzərində qocaman
çoban körpələri,
onlardan biri məsum bir körpəni gəmirir...;
çılpaq bir qadın ölü vəziyyətdə yerə
sərilmiş, bu ölü vücüdun qurumuş döşlərini
bir yavru əmməkdədir" (Mirzə
Bala Mehmetzade. "31 mart").
Bu vəhşətləri oxumaq
üçün gərək
güclü ürək
sahibi olasan... Göründüyü kimi,
Məmməd Altunbay da uşaqlıq travmasından qurtula bilmir: "Ozan küçəsinə gəldiyimiz
zaman fəryadlar yerə-göyə sığmaz
oldu. Uşaqlıq günlərimin ən
ağılalmaz və
unudulmaz günlərindən
birini o gün - Gəncənin Ozan küçəsində yaşadım.
Küçənin həmən baş
tərəfində devrilib
qalmış bir fayton diqqətimizi çəkdi. Faytonun iki
atından biri vurulmuş, küçə
daşlarının böyük
bir qismi vurulan atın qanlarıyla bələnmişdi.
Heyvan davul kimi şişib
qalmış, gövdəsində
açılan güllə
yaralarına iri-iki milçəklər doluşmuşdu.
Ötəki at görünmürdü.
Devrilən arabanın içində
bir-biri üzərinə
yıxılıb qalmış
iki cəsəd görünürdü. Üzləri
parçalandığı üçün cəsədlərin
kimə aid olduğu anlaşılmırdı" (Məmməd
Altunbay. "Azadlığa
uçan türk")
Erməni cəlladlığının qaydalarından
biri də öz qurbanına qarşı şəfqət,
mərhəmət hissindən
imtinadır. Axı, şəfqət - mərhəmət hissi cəlladın mövqeyini
zəiflədir, onun zorakılığını və
təcavüzünü lazımsız
edir. Axı "başqasının" üzərində üstünlük
yalnız zorakılıqla,
təcavüzlə təsdiqini
tapır.
Qətliam-ölüm ehtirası Cəllad erməninin gözünü
elə örtüb ki, sadəcə türkün varlığından
qorxub, onu həmişə özünə
təhlükə bilib. Erməni qonşularını
düşmən gözündə
görür. Cəlladın qurbanını təqib etməsi üçün
içindəki qurbanlığın
obrazını inkar etməlidir. Ona görə
də türkün xasiyyətini, davranışını,
dilini mükəmməl
öyrənir. Onun
zəif yerlərini yaxşı bilməlidir:
"1919-cu ilin Novruz bayramına az qalmış ermənilər
kəndə hücum ediblər. Mənim dörd gənc əmimi Alışarda (Sofluda) ermənilər öldürüblər: Şərif,
Yusif, Məhəmməd
və Eldar adlı gənclər olub. Anaları Nərgiz mamam
daima şükür edərdi. Deyərdi ki, nə yaxşı ki, oğullarımı öldürdükdən
sonra əllərini, qollarını, ayaqlarını
kəsməyiblər. Torpağa bütöv gediblər..." (E.Məmmədova
- Kekeç. "Soyqırımı və deportasiya Dəstəgerd (Zəngəzur) qaçqınlarının
xatirələrində").
Cəllad qurbanına içində
oyanan nifrət hissinin subyektiv, ona xas olan
cəhət kimi duymur, onu obyektə,
yəni hər dəfə qurbanlığın
üstünə atır,
səbəbini onda görür. Adi paranoik öz
xəstəliyinin qanunlarına
tabedir. Bildiyimiz kimi, fazişmdə
paranoikin hərəkətləri
siyasiləşdirilirdi, xəstə
maniyanın obyekti gerçəkliyə uyğun
olaraq müəyyən
edilirdi. Dəlilik sistemi
normaya çevrilmişdi.
Normadan kənara çıxma isə nevroza gətirib çıxarmışdı.
(V.Klemperer. "Üçüncü Reyxin
dili. Filoloqun cib kitabçası",
rus dilində).
Bunu erməni
faşizminə də
şamil etmək olar.
Cəllad erməni ədəbiyyatımızın
arxetipik obrazına çevrilməlidir. H.Cavidin "İblis"i kimi... Ən azından bunu erməni süngüsü və qurşunu ilə qətlə yetirilmiş analarımızın və
körpələrimizin fəryadı,
şəhidlərimizin ruhu
tələb edir...
Rüstəm KAMAL
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.-
14 noyabr.- S.23.