Şuşa ədəbi
məclisləri: funksiya və missiyası
Azərbaycanımızın
qədim mədəniyyət
məkanlarından
biri kimi tanınan
Qarabağda xanlıqlar
dövründən
sonra ədəbiyyat
və sənət
daha da çiçəklənib
inkişaf etdi.
Molla Pənah Vaqifin Qarabağ sarayında
yaşayıb fəaliyyət göstərməsi
xanlığın söz, sənət adamlarına verdiyi dəyərin
göstəricisidir. Hakim dairələrin sözü, sənəti
yüksək qiymətləndirməsi ilə bərabər
Qarabağın möcüzəvi təbiətinin insana
aşıladığı yaradıcı ruh Şuşada
qeyri-adi yaradıcılıq mühiti
formalaşdırmışdı. Təsadüfi deyil ki,
Qasım bəy Zakir, Baba bəy Şakir, Məhəmməd bəy
Aşiq, Natəvan, Nəvvab, Fatma xanım Kəminə,
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Nəcəf bəy Vəzirov,
Yusif Vəzir Çəmənzəminli, Üzeyir Hacıbəyli,
Əhməd Ağaoğlu kimi yazıçı və mütəfəkkirlərimiz
Şuşada yetişib yaradıcılığa
başlayıblar.
Şuşanın
necə bir mədəniyyət mərkəzi olmasını, mədəniyyətimizin
inkişafına verdiyi töhfələri elə Qarabağ ədəbi
məclislərinin fəaliyyəti nümunəsində
görə bilərik.
Acınacaqlı
haldır ki, Şuşanın ərazisini yox, həm də mədəniyyətini
mənimsəmək iddiasında olan mənfur
qonşularımız heç bir əsas və fakt olmadan XIX əsrdə
Şuşada mədəniyyətin inkişafının belə
onlara aid olması təsəvvürünü
formalaşdırmağa çalışırlar. Xarici
dövlətlərdən yardım istəyib yalvaran erməni
liderləri XIX sərdə Şuşanın mədəniyyət
mərkəzi olduğunu qeyd edərkən dünya ictimaiyyətində
yanlış rəy formalaşdırmağa
çalışırlar. Şuşanın onlara heç bir
dəxli olmamasına tutarlı cavablardan biri də orada yaranan ədəbiyyat,
sənət inciləri, XIX əsrin ədəbi məclisləridir.
Dünya, eləcə
də Şərq mədəniyyətində ədəbi məclislər
xüsusi mədəni təsisat, institut kimi qədim dövrlərdən
mövcud olmuşdur. Şərqdə, eləcə də Azərbaycanda
onlar, əsasən saraylarda yaradılıb və üzvləri
hökmdarların himayəsində olub.
Azərbaycanda ədəbi
məclislərin müstəqil fəaliyyəti
xanlıqların süqutundan sonra inkişaf etməyə
başlayıb. Xanlıq mərkəzlərinin yerləşdiyi
və ya onlara yaxın şəhərlərdə ədəbi
məclislər yaranıb. Ədəbi məclislər siyasi
hakimiyyət əldən getdikdən sonra mədəni hakimiyyəti
ələ alan, mədəniyyətin, maarifin, milli
ideologiyanın inkişafına təkan verən mərkəzlər
funksiyasını yerinə yetirib. Təəsüf ki,
onların mədəniyyət və fikir tariximizdə icra
etdiyi rol lazımi səviyyədə araşdırılıb
dəyərləndirilməyib. Mərhum ədəbiyyatşünas
Nəsrəddin Qarayevin hələ sovet dövründə ədəbi
məclislər, onların təmsilçiləri haqda
apardığı tədqiqatlar son dərəcə əhəmiyyətlidir.
Müstəqillik dövründə ayrı-ayrı ədəbi
məclisləri araşdıran alimlərimiz ədəbiyyat
tarixini məclis üzvlərinin bədii və pedaqoji fəaliyyətləri
haqda yeni məlumatlarlara zənginləşdiriblər. Lakin məclislərin
stsus və funksiyası, strateji əhəmiyyəti məsələlərinə
aydınlıq gətirmək üçün yeni tədqiqatlara
və elmi dəyərləndirmələrə tələbat
var.
XIX əsr
Şuşa ədəbi məclisləri özünün
çoxyönlü funksiyası, ədəbiyyata, mədəniyyətə,
maarifə verdiyi töhfələri ilə fərqlənir. Mənbələrdə
ən çox adı çəkilən Şuşa məclisləri
"Məclisi-üns" və "Məclisi-fəramuşan"dır.
Bunlardan başqa, Cəfərqulu xan Nəvanın sarayında
fəaliyyət göstərən, azsaylı şair və sənət
adamlarını bir araya gətirən üçüncü
bir ədəbi məclisin də varlığı qeyd olunur.
Bir şəhərdə öz ətrafına yaradıcı
şəxsləri yığan üç ədəbi məclisin
mövcudluğu həmin məkanın mədəniyyət
tarixində tutduğu möhtəşəm mövqedən xəbər
verir.
"Məclisi-üns"
və "Məclisi-fəramuşan" ədəbi məclislərini
mədəni təsisat kimi nəzərdən keçirdikdə
Qarabağ ədəbi-mədəni mühiti haqda müəyyən
təsəvvür formalaşır.
Ədəbi məclislər
ilk növbədə şeir-sənət məktəbi idi.
Burada şeirlər, məsnəvilər yazılır, ədəbi
müzakirələr aparılır, şeir normaları
öyrədilir, nəzirələrlə ənənələr
möhkəmlədilir və gələcək nəsillərə
ötürülürdü.
Hər iki ədəbi
məclisdə təzkirələr yazılıb. "Məclisi-üns"də
Müctəhidzadənin "Riyazül-aşiqin", "Məclisi-fərmuşan"da
Nəvvabın "Təzkireyi-Nəvvab" və Həsən
xan Qaradağinin təzkirələri. Bundan əlavə,
Qarabağ şairlərinin tərtib etdiyi cünglər də
var. Təzkirə və cünglər ədəbiyyat tarixi
elmimizin mühüm qaynaqları və sənədləri
olduğu üçün Şuşa ədəbi məclislərinin
elmimizə mühüm töhfələri kimi dəyərləndirilə
bilər.
Məclis
yığıncaqlarında yazılan şeirlərin
müzakirəsi, forma-məzmun xüsusiyyətlərinin dəyərləndirilməsi
ədəbi tənqid və ədəbi prosesin
inkişafına öz təsirini göstərməkdə idi.
Şeir, sənət
məktəbi kimi şeirşünaslıq elminin qayda və
normalarının öyrədilməsi, qorunması ədəbi
məclislərin bəlağət və poetika məktəbi
kimi də əhəmiyyətini müəyyənləşdirir.
Ədəbi məclislər
həm də musiqi məclisi idi. Tarzən Sadıq (Mirzə
Əsəd oğlu Sadıq - Sadıqcan), Hacı Hüsü,
Məşədi kişi, Kaştazlı Haşım, Molla
Abbasqulu, Molla Vəli, Məmməd Qaryağdı, Məşədi
Dadaş və başqa xanəndələr ədəbi məclislərdə
fəal iştirak edirdilər. Musiqi məclisləri bəzən
şeir məclisləri ilə birlikdə olsa da, onlara
xüsusi günlər də ayrılırdı. Həmin
vaxtlar "Məclisi-üns"də musiqi məclislərinə
Növrəs başçılıq edirdi. Nəvvab
özü həm də musiqişünas olduğundan "Məclisi-fəramuşan"ın
musiqi yığıncaqlarını həm özü, həm
də Hacı Hüsü aparırdı. Hacı Hüsü
"Məclisi-fəramuşan"ın içərisində
"Xanəndələr məclisi" də qurmuşdu. Nəsrəddin
Qarayev yazır ki, Məşədi İsi, Kaştazlı
Haşım, Hacı Hüsü, İslam Abdullayev, Mirzə
Muxtar, Malıbəyli Həmid və qeyri xanəndələr
həmin məclisin üzvü olmuşlar. Qarabağda
muğam, ifaçılıq o qədər inlişaf
etmişdi ki, o dövrdə Şuşada Bülbül təxəllüsü
daşıyan üç müğənni vardı.
Müğənnilərin birinə yox, bir neçəsinə
ifasına və səsinə görə Bülbül təxəllüsü
verilməsi artıq bülbüllüyü təxəllüsdən
çıxarıb sənətdə dərəcə
mövqeyinə gətirir. Daha
sonra Azərbaycanı dünya səviyyəsində tanıdan
və əslən Şuşadan olan opera müğənnimiz,
vokalist Murtuza Məmmədovun da Bülbül adını
qazanması Qarabağda mövcud olan həmin ənənənin
davamıdır.
Məclislərdə
musiqiyə elmi münasibət bəslənirdi, muğam
normalarına əməl etmək tələb olunurdu. Nəvvab
ədəbi məclisdə fəaliyyəti dövründə
musiqiyə həsr etdiyi "Vüzuül-ərqam" əsərini
yazmışdı.
İncəsənətin
fərqli növlərini əlaqədə təqdim edən
Şuşa ədəbi məclisləri həm də rəssamlıq,
xəttatlıq fəaliyyətini də mərkəzləşdirən
mədəniyyət ocaqları idi.
Qərb nəzəriyyələrində
XIX əsrdən ədəbiyyat incəsənətin bir
növü kimi dəyərləndirilməyə başladı.
XX əsrin ilk onilliklərində bu baxış bizdə
yazılan nəzəriyyəyə aid məqalə və dərsliklərdə
öz əksini tapdı. Şuşa ədəbi məclislərində
isə bu problem praktiki şəkildə öz həllini
tapmışdı; incəsənət və ədəbiyyat vəhdətdə
təqdim olunur, söz və musiqinin əlaqəsi haqda nəzəri
müddəalar irəli sürülürdü.
Natəvan gül rəsmləri
çəkir, həm də gülə-çiçəyə
şeir yazırdı. Hətta onun çəkdiyi rəsmlərə
məclis üzvləri də şeir həsr edirdi; Mirzə Həsən
kimi.
"Məclisi-fəramuşan"
üzvü Mirzə Məhəmməd Katib xəttatlığı
ilə seçilir, Həsən xan Qaradaği yaxşı xətti
olduğu üçün sifarişlə mühüm əsərlərin
üzünü köçürürdü.
Azərbaycanın
bütün bölgələrində, o cümlədən
Şuşada ədəbi məclislər dövrün
ziyalılarını bir araya gətirən, mühüm hadisələrin
müzakirə olunmasına xidmət edən mərkəz
funksiyasını da yerinə yetirirdi.
Şuşa ədəbi
məclislərində elmin inkişafına yüksək dəyər
verilir, şəhərin elm xadimləri ədəbi məclislərlə
sıx əlaqə saxlayırdı. "Məclisi-ünsün"
təməlləri Şuşanın elm və təhsil mərkəzi
kimi tanınan Əbülqasım mədrəsəsində atılmışdı.
Şairliyi ilə bərabər alim kimi də tanınan Nəvvab
"Təzkireyi-Nəvvab"da Şuşada yaşayan alimlərə
və müəllimlərə də yer
ayırmışdı (Molla Abbas Cavanşir, Mirzə Heydərqulu
Təbib, Mirzə Əli Təbib, Mirzə Əli Aşiq və
s. ).
Yeni tipli,
üsuli-cədid məktəblərinin əməli fəaliyyəti,
dərsliklərin yazılması həm Şuşada, həm
də bütövlükdə Azərbaycanın bütün
bölgələrində ədəbi məclislərin qabaqcıl təmsilçilərinin
iştirakı ilə gerçəkləşirdi. Qarabağda
Nəvvab, Qaradaği dərsliklərin tərtibi və
yazılmasında fəallıq göstərirdilər.
Qaradaği Çerniyayevskiyə "Vətən dili" dərsliyinin
yazılmasında yaxından kömək etmişdir.
Milli
bayramlarımızın, xüsusən Novruzun təşkili və
keçirilməsi işlərinə də mədəni mərkəz
kimi ədəbi məclislər başçılıq edib.
"Məclisi-üns" üzvü Mirzə Ələsgər
Növrəs Novruz bayramlarında "padşah"
seçilirdi. Bu mənada, ədəbi məclislər həm
də xalqın adət-ənənəsini,
etnoqrafiyasını yaşadan bir təsisat idi.
Ədəbi məclis
üzvlərinin Azərbaycan tarixinin yazılıb
yaşamasında da xidmətləri var. Təsadüfi deyil ki,
Azərbaycan tarixinə aid ilk sistemli elmi əsər
("Gülüstani-İrəm") müəllifi
"Gülüstan" ədəbi məclisinin rəhbəri
Abbasqulu ağa Bakıxanovdur. Şuşa ədəbi məclisləri
də tariximizə qiymətli məxəzlər bəxş
etmişdir. Nəvvabın uzun illər elmi ictimaiyyətdən
gizli saxlanan "1905-1906-cı illərdə erməni-müsəlman
davası" əsəri xalqımızın keşməkeşli
tarixini faktlar əsasında dəyərləndirmək
baxımından qiymətli tarixi qaynaqdır. "Məclisi-ün"s
üzvü Mirzə Həsənin "Rəsmi-vilayəti-Qarabağ
və şəhri-Şişə" ("Qarabağ vilayəti
və Şuşa şəhərinin adətləri") məsnəvisi
də bədii olmaqla bərabər, tarix, etnoqrafiya
baxımından da araşdırılası qiymətli məxəzdir.
Bundan əlavə, məclis üzvlərinin ictimai-real motivli
şeirlərində çarizmin o dövrdə Qarabağda
apardığı işğalçı siyasətə, erməniləşdirmə
probleminə aid bədii nümunələr var. Məmo bəy
Məmainin aşağıdakı şeir parçasında
olduğu kimi:
Ey fələk, nə
fəsad bərpa eylədün,
Aləmi fitnəvü-qovğa
eylədün.
Bu cənnət
Şuşanı xərabə qoydun,
Onu atəşə
mübtəla eylədün.
Şairlərimiz təkcə
Qarabağda, Azərbaycnda şahidi olduqları hadisələrə
yox, qlobal proseslərə də şeirlər həsr edirdilər;
Məmo bəy Məmainin ingilislərin Şərqdə
müstəmləkəçilik siyasətinin əleyhinə
yazdığı şeir kimi.
Bölgələrdəki
məclis üzvlərinin məktublaşmaları,
görüşüb fikir bölüşmələri Azərbaycan
ziyalıları arasında mövqe
yaxınlığının inkişafına yardım edirdi.
Qarabağ ədəbi məclisləri Şamaxı,
Naxçıvan ədəbi məclisləri, Qaradağ,
Ərdəbil şairləri ilə sıx əlaqə
saxlayırdılar.
Klassik şeir ənənəsinin
aparıcı yer tutması ilə bərabər Şuşa
şairləri heca vəznində də şeirlər
yazırdılar. Qarabağda Vaqif ənənələri ədəbi
məclislərdən kənarda olduğu kimi, məclislərdə
də davam etdirilirdi. Ədəbi məclis təmsilçilərinin
xalq şeiri tərzində yazmasına əhəmiyyət verən
Həsən bəy Zərdabi onlara bu tip şeirləri
aşıqlara verməyi, xalq şənliklərində
oxutmağı, xalqı maarifləndirməyi tövsiyyə
etmişdi. Bu isə xalq və ziyalı ünsiyyətini
artırır, cəmiyyətdə maariflənmənin təşkilinə
yol açırdı.
Ədəbi məclislərin
özünəxas ədəb-ərkan, nizam-intizam,
davranış normaları var idi, burada nalayiq hərəkətə,
sözə yol vermək olmazdı. Belə hərəkət
edənlər məclis üzvləri tərəfindən tənqidə
məruz qalır, qınanır, onlar haqda tənqidi şeirlər
yazılırdı. Ədəb-ərkan gözlənilməsi
ilə onlar sufi məclislərini də xatırladır.
Şairlərin bir-birinə yazdıqları məktub və
şeirlərdə son dərəcə yüksək, kübar
müraciət formalarından istifadə olunur.
Ədəbi məclislərdə
sayılıb-seçilən şairlərə təxəllüslər
verilirdi. Təxəllüsü məclis üzvləri və
ya mühitin məşhur söz sahibləri verirdi. Fənanın
Natəvana, Mehdiquluya təxəllüs verməsi, Nəvvabın
Həsən Qarabağiyə təxəllüs seçməsi
kimi.
Digər məclislərdə
olduğu kimi Şuşa məclislərində də qəzəl
ən çox müraciət edilən janr olmaqla şairlər
məsnəvi, təmsil, satira da yazırdılar. Satirik ruhlu
şeir yazanlar içərisində Mirzə Həsən, Məmo
bəy, Nəvvab fərqlənirdi. Dini mövzulu əsərlər
- məqtəl, mərsiyyə, növhə də Şuşa
məclislərində az yazılmamışdı.
Qarabağda şəbih tamaşalarının xüsusi yeri
olması, insanların dini inancı, işğalçı
güclərin törətdiyi qətl və
qırğınlar dini məzmunlu ədəbiyyatın
yaranmasını aktuallaşdırmışdı.
Şuşa ədəbi
məclislərində ənənəvi didaktik janr olan nəsihətnamə
ənənəsi də davam etdirilirdi. "Məclisi-üns"də
Növrəs, Mirzə Həsən, "Məclisi-fərmuşan"da
Nəvvab nəsihətnamə yazmışdı.
Qadınların
kişilərlə bir məclisdə fəaliyyət göstərməsi
Qarabağ ədəbi məclislərinin əsas özünəməxsusluqlarından
biri idi. Qeyd etmək lazımdır ki, o vaxt Qarabağ
qadınları öz fəallıqları ilə
seçilirdilər - həm yaradıcılıqda, həm də
xeyriyyəçilikdə. Şairlər Natəvan, Fatma
xanım Kəminə, aşıq Pəri ədəbiyyat
tarixində fərqli yerə sahibdirlər. Natəvan, Gövhər
ağa, Qara Pirimli Nigar, Fatma xanım Kəminə xeriyyəçi
kimi də tanınmışdılar. Qadınların xeyriyyəçilik
fəaliyyəti özü də müəyyən ənənəyə
bağlıdır. Qədim türklərdə qadına
yüksək dəyər verilir, orta əsrlərin
dünyagörüşü kimi yayılan əxilik hərəkatında
qadının bir çox sosial fəaliyyətdə, eləcə
də hakimiyyətdə iştirakını təmin edən
statusu var idi. Xeyriyyəçilik qadınların əsas fəaliyyət
sahələrindən biri sayılırdı. Qarabağ
xanımları həm birgə fəaliyyət, həm idarəçilik
işləri ilə həmin ənənəyə
bağlı idilər. Xurşidbanu bəyim kimi tanınan Natəvana
həsr olunmuş şeirlərdən bir neçəsində
(Həsən Qarabaği və Nəvvabın şeirində)
ona hətta ağa deyilməsi ilə də
rastlaşırıq.
Şuşa
ədəbi məclisləri XIX əsrdə Azərbaycanda mədəni
ideologiyaların inkişafında da mühüm rol
oynamışdır. İslamçılıq,
türkçülük, azərbaycançılıq,
müasirləşmə ideologiyalarının mədəni təzahürlərinə
aid sənətkarların yaradıcılığından
çoxsaylı misallar gətirmək olar.
Bəzən
belə fikirlərə rast gəlirik ki, ədəbi məclis
üzvlərinin çoxusu zəif şairlər olub. Bu,
onların yaradıcılığının
bütövlükdə üzə çıxarılıb,
çap olunub araşdırılmaması ilə
bağlıdır. Məclislərdə aparılan müzakirələr,
şeir, sənət tələbləri orada zəif nümunələrin
yazılma ehtimalını azaldır. Burada yaşanan ciddi
yarışma və rəqabət, şeir, sənət dəyərləndirməsi,
ustadların məclisə rəhbərlik etməsi zəiflərin
və dözümsüzlərin sona qədər getməsinə
imkan verməzdi.
Qarabağ
ədəbi mühiti onun təbiəti qədər zəngin
və rəngarəngdir. Öyrənilib
araşdırılması, təbliği humanitar fikrimizin
inkişafına xidmət etməklə bərabər, həm
də onu sahiblənmək istəyən yadları,
düşmənləri susdurar.
Tahirə Məmməd
professor
Ədəbiyyat qəzeti.-2020.-14
noyabr.-S.24-25