Həsrəti
qorumaq... yaxud bir köynək bayatı qədər
Xarici müəlliflərdən
biri yazmışdı
ki, bizdə demək
olar, hamı şeir
yazır, amma
heç kim şeir
oxumur. "Günün
qızıl gözlərinin düz içinə
baxıban" (Əli Kərim) tutulan bu məqam sürətlə
axan zamanın ara-sıra faş etdiyi məqamlardandır. Təqsirkar zaman və onun sürətidirmi?
Əlbəttə, yox. Həmin məqamla bağlı
başqa, bəlkə daha vacib bəlirtilər də
olmamış deyildir. Oxunmayan, ard-arda yazılan şeirlər
o qədər çoxalır ki, sürətlə axan
suların sirrini pıçıldayan mətnlər tək-tənha
qalır və bu nisbət heç zaman, heç bir xalqın ədəbiyyatında
dəyişmir və bir gün biz o tənha yazıları
görəndə getdikcə artıb çoxalan mətnlərdən
bir anlıq qurtuluruq. Bir məqam da var: ard-arda yazılan mətnlərin
çatışmayan heç nəyi olmur: oxuyan kimi səni
alıb aparan, axıcı, qafiyə döngələrindəki
"nəfəsliklərin" səliqə-sahmanı da
öz yerində. Professional vərdişlər hardasa, yəni
müəyyən məqama yetişdikdə təhlükə
mənbəyinə çevrilir: səndə olan, indiyə qədər
duyduqlarını belə, istismar edirsən, pafos mətnin
bütün hüceyrələrini qurd kimi gəmirib sonuna
çıxır. Bunun nəticəsində daha tutarlı dəlillər
meydana çıxır: hər bir gözəl şeir
parçasında dinləyən və oxuyan kimi ilk
keçirdiyin hiss, qəlbinə daman ilk "duyğu
damcısı" bu olur ki, sən bunu əlbəttə,
bilirdin. Bu sənə həyatının hansı dönəmindəsə
unutduqlarını xatırlatdı, həm də
xatırlatmaqla qalmadı, dünyanın əzəlinə, ilk
insanın sevinc və kədərini tanıtdı. Ona görə
də bu tipli gözəl mətnləri oxuduğunda dərhal
digər mətnlər də içində yavaş-yavaş
doğulur, oxuduğun qəzəldirsə, onun duyğu
ekvivalenti olan bayatını, bayatıdırsa, onun əkiz
tayı olan qoşma və ya sərbəst şeiri anırsan.
Bu nə deməkdir? Bu dünyada heç nə kəşf
edilmir, hər şey, bütün hisslər və duyğular,
bütün mətləb və düşüncələr
var, sənə qədər mövcuddur, sən, sadəcə,
şansın gətirdikdə onları duyur və tapırsan.
Bu tapıntı başqalarının, keçmişdə
yaşayan, bəlkə lap gələcəkdə yaşayacaq
insanların xəyalına qoşula bilmək sayəsində
baş tutur. Ona görə də Vətən, onun
daşı-torpağı, gülü-çiçəyi, ən
ümdəsi isə içinə kömülən dərdlərdən
yazılan şeirlərin daha çox üzdə, üst qatda
qalmaq ehtimalı daha çoxdur. Qafiyələr yerli-yerində,
bir an heyrət doğurub sönən təşbehlər hər
şeyin - bütün mətləbin, sanki bir düyündən
açılıb ətrafa yayılmasına bənddir, bu məqamdan
etibarən mətləbi, poetik mündəricəni təsvirdən
qurtarmaq, xilas etmək mümkün olmur. Bir də var
bütün bu becid keçidləri bildirməyən, alt qatda
saxlayan nəfəslə yazılan şeirlər...
Şuşa haqqında yazılan mətnlərə baxdım,
Qarabağ müharibələrindən bəhs edən mətnləri
oxudum, burda ancaq bədii mətni əsas mətləbdən
sürətlə qoparan "indiki zaman" var (təsvirlərin
içində azıb dolaşan zaman tuneli...), o mətnlərin
çoxunda idrakla emosiyanın qovuşması hadisəsi demək
olar ki, yoxdur, bu hisslər şeirə çəkilməkdən
çox, sadəcə, "kölgələr yox olanda çəkilir",
şeirsə daha çox bəlkə də, dünyadakı
ilk insanın hisslərini (həsrətini, onun içində
itirdiyi özünü tapıb bulmaq ehtirasını -!),
sevinc və kədərini qoruyub saxlamaq, hifz etmək sənətidir.
Döyüş meydanlarında baş verən, insanın
ruhunu yerindən oynadan hadisələrin fonunda çox mətnlər
"gözdən düşür", cılız
görünür, o tip hadisələri şeirə çəkmək
üçün tələb edilən enerji dağları
yerindən oynadar. Vətən torpağı uğrunda şəhid
olan həyat yoldaşının tabutu altına girmiş
qadından, bu kədərlə qüruru eyni zamanda ərşə
qədər qaldıran hadisədən hansı mətni yazmaq,
quraşdırmaq olar. O hadisənin qabağında sadəcə
susub qalırsan. Və bu sükutun özü ən
böyük şeirdir, ağrının ürəyə
damcıladığı anın ən mükəmməl
görüntüsü... Ona görə yurdla bağlı,
xüsusən onun azadlığı uğrunda gedən
savaşdan yazılan mətnlərdə "daxili təsvir",
ağrı və əzabı sükutun dilində səssiz fəryadla
vermək önə çıxır. Nazim Hikmətin
şeirləri məhz bu məqama görə oxunduqca dərinlərə
nüfuz edir, öz içindəki sükutu "həyəcanlandırmaqla"
sənin içindəki hay-küyü sıfıra endirməyə
çalışır. "Yazının sıfır həddinin"
(R.Bart) olduğu mətnlərdə dillənməsi
qabaqcadan nəzərdə tutulmamış, bəlkə
dünyanın sonuna qədər açılmamış
qalacaq nəsnələrə işarə "yanıb
sönmə" məqamındadır, məsələn, Məmmədhüseyn
Şəhriyarın "Heydərbabaya salam" poeması. Bu
mətn yüz illər, min illər boyu dilin altında uyuyan
hisslərin bir gün fantan kimi üzə
çıxmasıdır, bu üzə çıxmağa
"tələsən" hisslərin yaratdığı mətn
oxuduqca çoxalır, yaddaşımızı dirildir. Həm
də: Vətənin dağı-daşı,
gülü-çiçəyi, hər şey... ayrıca,
bütün dünyadan təcrid edilərək təsvir
edilir, bu ayrılan, şaxələnən nəsnələr
hələ kimsənin bilib tanımadığı nəhrə
qovuşur. Şeirin dili də, sanki insanın ilk dəfə
dil açıb danışdığı dildir, o nəfəs
qədər munis və təkrarsızdır. Bu kimi digər xüsusiyyətlərinə
görə bu poema ən qədim və ən müasir mətnlərin
ortaq nöqtəsidir. Yurdun ən xarakterik cizgilərini
göstərmək həsrətində olan mətn hər deyəndə
meydana çıxmır. Yazılmır, onun ilk cücərtiləri
bəlkə də suların dayandığı,
quşların səsinin boğazında qaldığı,
küləyin meşədəki ağacların yarpaqlarına
sığal çəkdiyi anda yaranır. Ona görə də
əsl vətən şeiri elə Şəhriyarın öz
lisanıyla desək, "gözəllərin axıra
qalmışdır...".
Musa Yaqubun
"Şuşa" şeirində maraqlı bir detal var:
qalalar qayadır, qalalar qaya... Amma vacib detal bu deyil və əslində,
bütün mətn boyu xatırlanmaq, üzə
çıxmaq istəyən bir nəsnədir. Bəzən
daşlı-qayalı məkanlarda yurdun tarixiylə elə
hadisələr gözlənilir ki, bu hadisə baş verdikdə
onun tarixinin dərinliyindəki faciələri daha dolğun və
incə şəkildə anlayırsan. Şeirdə olsun ki, bəzi
tarixi məqam və faktlar yazıldığı kimi deyildir,
ancaq əsas olan budur ki, bir qayanın, yaxud qalanın
üstündə bircə daş əskik olanda (metaforanın
tarixi -!) onun tamamlanması üçün çox qanlar
axır, bu əskik daş yurdun keçmişiylə gələcəyini
ən optimal nöqtədə biləşdirir,
görüntüləyir, həmin daş yerində bitənəcən
qan-qırmızı axan sular ömürləri, taleləri
götürüb aparır, neçə aslan ürəkli,
aslan biləkli igid can verir, ancaq bir gün düşmənin
başı o qalanın əskik daşını əvəz
elədikdə hər şey dəyişir, o tamamlanan nəsnə
dərdin, həsrətin bizə nə qədər mərhəm
olduğunu, onsuz yaşamağın heç mümkün
olmadığını duyurur. Və Şuşa da təkcə
Şuşa deyildir, bütün Vətəndir, hər şeyə
təndir, hər şeyin ölçü vahididir.
Babalar can qoyub
bu torpaqda, can,
Elə
başdan-başa qaladır ölkə,
Bu yerdən
Şirvana diqqətlə baxsan
Cavanşir
qalası görünə bəlkə.
Şuşa həm
də bir güzgüdür. Yuxarıda bəlirtilənən
kimi, Vətənin tarixini, bütün dərd və faciəsini,
sevinc və qürurunu mükəmməl şəkildə əks
etdirən güzgü-metafora. Musa Yaqubun hələ 50 il
öncə yazdığı şeirində bu adla
bağlı intuitiv məqam ani olaraq keçir və mətnin
bütün hüceyrələrinə sirayət edir. Yurd yeri
həm kövrəkdən kövrəkdir, həm də
alınmaz qaladır, həm hər dərdə qatlaşan qəhrəman,
həm də adi kəc baxışdan sınıb çiliklənən
bir nəsnə. Şeirdə belə bir məqam var: sənə
ox atanlar sandılar ki, şüşəsən, sınarsan,
ancaq o oxlar o şüşəyə toxunan kimi sındı.
Tək Şuşa
adına uyub aldanan,
Daşı
şüşə bilib
ona ox atdı.
Fələyin
damından daş yağan zaman
Bir kənd də
yarandı -
adı
Daşaltı...
Bu şeirdə
adların bu şəkildə sadalanması da intuitiv məqamla
bağlıdır: o mətndən bu günümüzə qədər
keçən zaman ərzində baş vermiş ən əsas
hadisələr, məsələn, son döyüşlərdə
işğaldan azad edilən kənd adlarının enerjisinin
bütün qəlblərdə, sanki eyni zamanda hiss edilməsi
də bir mətndir, görünməyən, ancaq bütün
varlığımızla hiss etdiyimiz, əl vurub toxuna
bildiyimiz mətn. Laçın, Kəlbəcər, Qubadlı,
Cəbrayıl, Suqovuşan və başqa yurd yerlərindəki
kənd adları dünyaya təzə, elə indicə gəlibmiş
kimi kosmosu qəribə, hiss edən kimi səni həyəcanlandıran
enerji yaratdı. Ona yaxın olduq, bir köynək bayatı qədər...
...Sevdiyimiz, nəfəs
aldığımız, nəfəsimizin yarandığı
yerlərə bizi bağlayan həsrətdir. Onu gördükdə
ürəyimizdə oyanan, bir-birinə
çulğaşıb "dili dolaşan" hisslərin də
adı həsrətdir. Adicə daşına, bir ovuc qumuna olan
sevgin onu qorumaq anı gəldikdə eşqə çevrilir.
"Leyli və Məcnun"un ilk addımlarının orda pərvəriş
tapması da bu mənada təsadüfi deyildir. Həmin
eşqlə düşmənə qarşı dayananda
üstünə gələn gülləni hiss edərsən,
geri addım atılmayacağı məqamda şəhid
olacağını da...
Həsrəti
qorumaq...
Həsrət bitməsin,
ən ummadığın şeyə çatsan belə, illər
boyu ürəyində qövr edən əzabı qoru, hər
gün tozunu alıb göz bəbəyin kimi qoru...
Bitsə belə,
içindəki ağrını qoru, sağalmaq
üçün məlhəm arama:
Məlhəm qoyub
önərmə sinəmdə qanlı dağı,
Söndürmə
öz əlinlə yandırdığın
çırağı...
Həsrət...
yolunda görəcəyin o çırağın
işartısını sönməyə qoymaz...
...Elə
çağladı ki, Bülbülün səsi
Daşlar da
mahnıya çevrildi axır
Üzeyir nəğməsi
-
Həyat
çeşməsi,
Elə bu
daşlardan süzülüb axır.
Bu çılpaq
daşlarda
istəyim, arzum,
Yaşar
nişanımız qayalar üstə.
Burda binalara
özül nə lazım,
Tikilir
dünənki qayalar üstə.
Cavanşir
YUSİFLİ
Ədəbiyyat
qəzeti.-2020.-14 noyabr.- S.31