"Bayatı-Şiraz"
və metafizik intuisiya
"O
dövran, o əsr xoşbəxtdir ki, qədim insanlar ona
qızıl adını qoymuşdular, ona görə yox ki, həmin
xoşbəxt çağlarda heç bir çətinlik
olmadan qızıl (indi bizim dəmir dövrümüzdə
heç dəyəri olmayan) çıxarılırdı,
ona görə ki, o zaman yaşayan insanlar bu iki sözü
bilmirdilər: mənim və sənin...".
Servantes.
"Don Kixot"
Fikrimcə, müharibə
təkcə insanların deyil, təsir etdiyi mətnlərin də
taleyini sınağa çəkdi. Onların da
müharibədən sağ
çıxıb-çıxmayacağı məsələsi
var...
Hədiyyə Şəfaqət
Yusif Səmədoğlunun "Qətl günü"
romanı və ondan əvvəl yazdığı bir neçə
hekayəsindəki əşya dünyasını
araşdırmaq maraqlıdır. Müəllifin nəsrində
əşya realiyaları konsepsiyasının təhlili, bəzi
mətnlərinin əşyalarla "dolub-boşalması"
və bunun fonunda məna və kontekst yaradıcı
detalların görünməsi bir çox əhəmiyyətli
sualların yaranmasını şərtləndirir və bu
suallara cavab vermək lazımdır. Yusif Səmədoğlu
nəsrində, belə deyək, hansısa əşyanın
yada salınıb mətnə daxil edilməsi, həmin əşyaya
bədii xarakteristika verilməsində, daha sonra həmin əşyanın
yox olub, oxu prosesində virtual olaraq görünməsində
intuitivlik dərindən hiss edilir. Əşyaların
xarakteristikasının verilməsində elə məqamlar
olur ki, konkret olaraq hansısa sözün (təsvir məqamında)
bədahətən "tapılması" hissiyatı
yaşanır. Və bu hissiyat, eyni zamanda
şux zarafat ahəngli ironiya ilə süslənir və tez
bir zamanda, anidən çəkilib gedir, bu
"ekspressionist" süjet qurma modeli onun demək olar,
bütün mətnlərinə xasdır. Müəllif (müəllif obrazı) əşyalara,
sanki anidən toxunub çəkilir, virtual olaraq tutduğu yeri
personaj və əşyaların mövqe və sözlərinə
verir. Personajların nitqi həmin əşya-detallarda
işarələnən mətləbin açılıb
bütöv, tam süjet xətti olmasına
yardımçı olur, məsələn, elə
"Bayatı-Şiraz" hekayəsinin sonluğu ilə bu
nitq axınındakı istənilən element arasında
assosiativ əlaqə qurmaq, finalın şərtiliyini izah etmək
mümkündür. Nəyə görə
Səbzəli birdən- birə uca binaların zil qaranlıq
siluetləri arasında süd yolunu görür və
ağladıqca ağlayır, ürəyini boşaldır?
Səbzəlinin xam xəyallar içində
ömrünü bada verməsi insan taleyinin dibinə
çökmüş faciələrin böyüdücü
şüşə altında görünüb-yoxa
çıxma effektini yaradır. Hekayənin ilk
pasajlarında hər şey bir ritmə köklənib, yəni
bütün hadisələr hansı nöqtəyə qədərsə
irəliləyir və birdən: cəhənnəmə ki!.. Mətndəki hərəkətin
bu ritm forması onun indiyə qədər
yaşadığı ömrün də əslində,
yarımçıq qaldığını bildirir. Bir təsadüf
ucbatından dörd il qazamatda yatıb. Orda kontrabas çalmağı öyrənib. Qızıldiş Cəbinin ayaqlarını yumaq sayəsində
çox şeylər qazanıb. Evdəki təsvirlərdəki
ritm doğrudan-doğruya həmin ifadəyə köklənir:
cəhənnəmə ki! Restorana
çataçatda birdən yadına düşür ki, bəlkə
evdə qazı söndürməyib. Yəni
o təsvirlərdəki ritm "oktavası" dəyişir,
bir alət kimi o, "sarı simdə" çalınır
(sarı rəng effekti-!), qəfil yaranan ortam (iki əllilik...)
onun bütün xəyal dünyasının üstünə
qığılcım atır.
Ancaq evdən işə gəldikdə birbaşa salona
daxil olmur, əvvəlcə Movseslə danışıb onun
Samsun tütünündən olan bolqarski filtirli siqaretindən
çəkməlidir. Bir alət kimi köklənməli, salona
beləcə hazır girməlidir. Movsesdən
eşitdiyi məbləğ başına qəfil daman sopsoyuq su damcısı effektini yaradır. Təsvir ritmi dəyişir. Bu mənada
"Bayatı-Şiraz" hekayəsində
"xatırlamaq" seqmenti əsərin bütün mətni
boyu onun ritmini idarə edir; Səbzəli xatirələrində
keçmişə elə belə, istədiyi zaman
gedib-qayıda bilmir, bu hərəkət onun üçün
biryolluq qadağan edilib, həm də ona görə ki, illər
boyu xəyalında həyatını necə qurubsa,
ömrü də o qaydada davam edir, rahatlanması
üçün mütləq xəyallara dalmalıdır. Bu, birinci dəfə deyildi. Həmişə
pul söhbəti, özü də az pul,
on-on beş manat yox, çox pul, miqdarı yüz mini, milyonu
aşan pul söhbəti Səbzəli dayının beynini
yerindən oynadırdı. "... Başqa vaxt
kefi duru olanda belə nə qədər əlləşirdisə,
nə qədər hıqqanırdısa yaxşı, ürəkaçan
bir şey xatırlaya bilmirdi. Elə bil ömrün
yarısını zəbt etmiş xatirələr,
keçmiş günlər birdəfəlik onunla şərt
kəsmişdilər: bizi havayı çağırma, gələn
deyilik...". Səbzəli
evdən çıxıb işə gəlir, restoranda
ayaqyolunun yanında xidməti vəzifəsini icra edən
Movseslə söhbətin bir məqamı beynində
qıcıq yaradır və içinin narahatlığı
("ojoq") çəkilib gedir. Yada
düşmüşkən, personajın
xarakteristikasının dəqiq alındığına
işarə kimi Movsesin Səbzəliyə münasibətini
yada salaq: "...- Sən bilən, bu yay dava başlamaz ki?
Görünür, Movses Sergeyeviç Səbzəli
dayının belə qəfil suallarına öyrəncəli
idi. Buna
görə də müharibə haqqında çoxdan
danışırlarmış kimi, aram-aram Səbzəli
dayının cavabını verdi:
- Başlamaz, inşallah... yaponlar qəmiş olmasa".
Səbzəli daim hər hansı mətləbin
əvvəlini kəsib-doğrayır, yəni bunu öz
içində xırdalayır, özü üçün
danışır, həmsöhbətinə onun ortasından qəfil
suallar yağdırır. Keçmişlə
indinin sərhədində itkin düşmüş bu
adamın məkanı xəyallardan başqa bir yer deyildir.
Müharibədən söz açılır. Movses belə
bir fantastik faktı açıqlayır ki, o zaman amerikanlar
Yaponiyaya üç atom bombası atıblarmış, ikisi
partlayıb, biri isə yox. Yaponlar bu
üçüncüsünü götürüb alimlərinə
veriblər, onlar bunun sirrini öyrənib özləri
üçün atom bombası hazırlayıblar... "Bizi
havayı yerə çağırma, gələn deyilik...". Keçmiş, ötən
günlərin onunla kəsdiyi bu şərt (sanki-!) Səbzəli adının, bu adın içindəki
adamın nə qədər faciəvi məna kəsb etdiyini
bildirir. Yuxarıda müəllifin əşyaların
təsvirindəki "qəfil" intuitivlik hissiyatından
danışdıq, bu, eyni zamanda təsdiq edə bilərik ki,
"metafizik intuisiyadır" (baxmayaraq ki, Y.Səmədoğlu
bu və digər hekayələrində sırf sosial problemləri
qabardır). Həyatın mənası,
ölüm, yaddaş və yaradıcılıq... kimi məsələləri
əhatələyən bu metafizik intuisiya konsepsiyası nəsr
mətnindəki əşyaların xassəsi ilə sıx
şəkildə bağlıdır. Və
şübhəsiz ki, bu intuitiv baxış rəng spektrindən
də ayrı deyildir. Səhər açıldıqda
yerindən durub özünə qayğanaq bişirir, tavaya
(qapqara qaralıb ortadan çat vermiş...) əvvəlcə
yağ salmağı unudur, nəticədə
yumurtanın sarısı çiy qalır. İçindəki
tarazlıq pozulur və hər şeyi, bütün əşyaları
həmin tənasübsüzlük çərçivəsindən
görür: "Dibi qapqara qaralıb ortadan
çatlamış tavanın içindəki yumurta sarısı
Səbzəli dayının bir dəqiqə bundan qabaq pəncərədən
gördüyü Aya oxşadı.
Yumurta
sarısı da üfüq xəttinin üzərində
sallanıb durmuş taqətsiz Ay kimi adamın ürəyini
sıxırdı...". Bu rəng spektri
təkcə konkret bir əhvalı, deyək ki, elə xəstəliyin
taqətdən saldığı Səbzəlinin
emosiyasını göstərməklə qalmır, bədbəxtliyin
ən dibini nişan verən rəng
qırıntısı birdən xəyalında qurduğu
xoşbəxt anları da göstərə bilər. Söhbət əsnasında Movsesdən atom
bombasının neçəyə başa gəldiyini
soruşur, Movses də deyir ki, köhnə pulla bir milyon iki
yüz min. Məbləği eşidən kimi, onu yaşadan,
"ojoqdan" xilas edən xəyalı hərəkətə
gəlir. Paho! "Bir belə pulu xərcləyib
qurtarmaq olmaz ki! Yox, niyə? Xərcləyərsən,
lap canını da alarsan! Əvvəlcə
otağı əməlli-başlı düzəldərəm,
dəlmə-deşiyini tutaram. Divarları eləyərəm
oboy, sarı rəngdə...".
Qayıdaq metafizik intuitivlik məsələsinə. Bu konsepsiya
hekayənin ilk cümlələrindən sətirlər
arasında sızaraq sona qədər irəliləyir, püxtələşir
və finalda qeyri-adi, paradoksal formada açıqlanır.
Sarı rəng ilk pasajlarda bezginliyi, taqətsizliyi
bildirirdi, daha sonra personaj qəfil qıcıqlanıb xəyallar
aləminə düşdükdə həmin rəng xoşbəxt
anları da işarələyir. Nəzərə alsaq
ki, Səbzəlinin xəyalları xam xəyallardır, yəni
yaşanmayan, ortada qırılan bir ömrün içinin
aldadıcı nəsnələrlə doldurulmasına işarədir,
demək burada, yəni evin oboylarının sarı rəngdə
olması da "səhvdir", dolaşıqlıqdır,
başqa sözlə desək, çaşan bir adamın bədbəxtliyi
və xoşbəxtliyi eyni rəngdə görməsi təbiidir.
Hər gün, səhər saat yeddidən gecə on birə qədər
çalğısına görə ikicə manat alan bir adamın qabağına birdən yüz
manat atılması gülüşlə faciəni bir yerə
qatır, Səbzəli bəlkə də ilk dəfə
başını yuxarı qaldırıb göyə baxır
(...Az getdi, üz getdi, sevindiyindən birdən
başını qaldırdı. Qaldırdı
ki, baxsın görsün yuxarılarda nə var, nə yox?). Göy üzündəki
işıqlı zolağın möcüzəli
görünüşünü seyr etdi, az
qala əlli il idi ki, buna tamaşa etməmişdi.
Və çoxdan bu dünyada olmadığını dərk
etdi. Və bu
məqamda hekayənin əvvəlindəki ritmlə sonluğun
ritmi üz-üzə dayanır: üfüq xəttinin üzərində
sallanıb durmuş taqətsiz Ay... və süd yolu.
Bu adam ancaq xatirələr aləminə qədəm
basdıqda yaşadığını hiss edir. Daha
çox uşaqlıq çağlarını yaşayır.
Beynində, ruhunda xatirələrə
açılan təbii yol bağlanıb, tutulub, xəyalda bir
qığılcım yanmalıdır ki, o vaxt
qurşağına dönə bilsin. Uşaq
olanda həyətlərindəki balaca hovuzun kənarında əyləşərdi,
gecələr. Ulduzlar hovuzun suyunda əks
olunar, gilavar, xəzri əsdimi, bu ulduzlar suda
batıb-çıxardılar və birdən yox olardılar.
"...Səbzəli
dayıya elə gəlirdi ki, ulduzları ikibir-üçbir
udan hovuzdakı qızılbalıqlardır, külək
dayanan kimi yenə suya buraxacaqlar".
Daha sonra,
"... Hovuzun üstündə, iri məcməyinin
içində anası həmişə üzüm
saxlardı. Səbzəli dayı bir
salxım götürüb, hər gilədə axşam
şehinin sərin təmasını hiss edə-edə
üzüm yeyərdi. Sonra yenə səs gəlirdi:
"Ədə,
ay uşaq, ay Səbzəli, ay ciyəri yanmış, gəl
yat!".
O biri səs:
"Tez ol, qulyabanı gəlib yeyəcək səni".
Səbzəli
dayı əllərini qoşalayıb ağzına aparırdı,
qışqırırdı: "Yeməz!".
Doğrudan
da, nə o gecə, nə də ondan sonrakı gecələr
qulyabanı Səbzəli dayını yemirdi...".
Bu sonradan baş verəcəkdi.
Cavanşir
YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 28 noyabr. S. 21.