Tənqidçi
Şəxsiyyəti
Sənətdə, ədəbiyyatda, elm sahəsində
istedadlar çoxdur. Allah Azərbaycandan maddi sərvətləri
əsirgəmədiyi kimi, mənəvi sərvətlərin əsası
olan istedad payını da əsirgəməmişdir. Ancaq istedadın çoxluğu bir xalqın
böyüklüyü üçün müəyyən
meyar olsa da, həlledici meyar sayıla bilməz. Bu istedad şəxsiyyət formulu ilə birləşəndə
böyüklüyün meyarına çevrilir. Görkəmli
tənqidçi, ədəbiyyatşünas, professor
Qulu Xəlilov sözün əsl mənasında şəxsiyyət
idi. Təbii ki, onun bir şəxsiyyət kimi
formalaşması birdən-birə baş verməmişdir.
İlk növbədə, onun xalqsevərliyi,
öz xalqının tarixdə yetirdiyi görkəmli şəxsiyyətlərə,
Azərbaycan ədəbiyyatına, onun əsrlər boyu
yetirdiyi böyük sənətkarlara məhəbbəti əsas
rol oynamışdır. Çünki mənsub
olduğu xalqa, onun şanlı tarixi keçmişinə, dahi
şəxsiyyətlərinə dərindən sevgi bələmədən,
ən dar ayaqda belə bu sevgi ilə nəfəs almadan şəxsiyyət
olmaq qeyri-mümkündür. İkincisi,
bu sevgini əməli işə yönəltmək, öz
peşəsiylə xalqa xidmət etmək, onun ən çətin
günlərində "mən səninləyəm, əziz
xalqım" söyləmək də şəxsiyyətin mənəvi
ucalığına dəlalət edir. Üçüncüsü,
xalqın da həmin şəxsiyyətə münasibəti də
unudulmamalıdır. Qulu Xəlilovu bir
ziyalı və alim kimi xalq da sevirdi. O, Azərbaycanın
ziyalı mühitində kifayət qədər
tanınmışdı, onun sözü, dediyi fikirlər elm
üçün, mədəniyyətin, ədəbiyyatın
inkişafı üçün faydalı idi. Azərbaycanın
bütün şəhər, kənd və qəsəbələrində
onu tanıyanlar az deyildi.
1930-cu il
noyabrın 20-də - düz 90 il bundan öncə Qərbi Azərbaycanın
Sisyan rayonunun Qızılcıq kəndində dünyaya gələn
Qulu Xəlilov ailəsi ilə birlikdə Ağdama
köçür, burada fəhlə-gənclər məktəbini
bitirir və sonra BDU-nun Filologiya fakültəsinin jurnalistika
şöbəsində təhsil alır. Və
bundan sonra Qulu Xəlilovun ədəbi ömürlüyü
başlayır. Elə tələbəlik illərində
ictimai fəallığı (Tələbə elmi cəmiyyətinin
sədri) və ilk ədəbi-tənqidi yazıları ilə
diqqəti cəlb edən Qulu Xəlilovu "Ədəbiyyat və
incəsənət" qəzeti redaksiyasında Tənqid
şöbəsinin müdiri kimi işə götürürlər.
Sonra APİ-də aspirant, oranı bitirdikdən sonra isə səkkiz
il Ədəbiyyat İnstitutunda baş elmi işçi, daha
sonra BDU-da pedaqoji fəaliyyət illəri (Jurnalistika fakültəsinin
mətbuat tarixi kafedrasının professoru, filologiya fakültəsində
dekan), ən başlıcası isə Jurnalistika və
Filologiya fakültələri tələbələrinin sevimli
müəllimi.
Əlbəttə, bu tərcümeyi-hal cizgilərində
bəlkə də deyiləsi bir qədər ağır gələn
bir məqamı gizlətmək istəmirəm. Qulu müəllim
ömrü boyu xəstəlikdən qurtula bilmədi, neçə
dəfə ağır əməliyyata məruz qaldı, amma
"Yaşamaq istəyirəm" həyat prinsipinə son nəfəsinədək
sadiq qaldı, cəmi 65 il yaşadı. Hərdən
ədəbi-elmi tədbirlərdə, universitetdə,
Yazıçılar Birliyində gördüyüm bu elm fədaisinin
və yazıçının - bu Azərbaycan kişisinin bir
qədər sərt baxışları ilə
rastlaşdığımı unutmuram və bu
görüşlərdə onun xəstə deyil, çox
güclü bir xarakterə malik olan görkəmi məndə
belə bir təəssürat yaradırdı ki, Qulu müəllim
qətiyyən xəstə deyil. Və onun
çıxışlarını dinləyəndə buna bir
daha əmin olurdum.
Qulu Xəlilovun vəfatına qədər iyirmi
kitabı çap olunub (Ədəbi-tənqidi və nəsr,
publisistika kitabları). Amma mətbuatda çap olunan yüzlərlə
məqaləsi də buraya əlavə olunsa, görün, bir
alimin, yazıçının, publisistin doğrudan da əməksevərliyinə,
yorulmadan, gecə-gündüz bilmədən həyatını
fanatik kimi yaşadığına heyrət edirsən.
Qulu Xəlilov ilk növbədə, tənqidçi idi. Onun tənqiddə
və ədəbiyyatşünaslıqda heç kimə bənzəməyən
yazı tərzi, üslubu vardı. Bu üslubun komponentlərini
araşdıranda üç sözün üzərində
dayanmalı olursan: təkcə ədəbi ictimaiyyətin
deyil, xalqın başa düşəcəyi sadəlik
prinsipi. Bu sadəlikdə əsas meyar elmi təfəkkürün
aydınlığı, anlaşıqlı ifadə tərzi
idi. İkincisi: məsuliyyət hissi. Təbii
ki, bu, tənqidçi üçün ən başlıca
kriteriyalardan biri idi. Qulu Xəlilov istər
ədəbiyyatın canlı klassiklərindən, istər
cavan şair və nasirlərdən, istər ədəbi
janrların taleyindən, istərsə də ədəbiyyatın
müxtəlif problemlərindən yazanda o məsuliyyət
hissini dərk edirdi. Dərk edirdi ki, hər
hansı bir məqaləsində dediyi fikirlər (xüsusilə,
tənqidi mülahizələr) məsuliyyət tələb
edir. Odur ki, sözünü açıq
şəkildə, çəkinmədən söyləyə
bilirdi. Və üçüncüsü: ədəbiyyata
sevgilər. Qulu Xəlilov klassik irsin və
müasir ədəbiyyatın bilicisiydi. Əsas
o idi ki, Qulu Xəlilov klassika ilə müasirlik arasında mənəvi
körpülərin daşıyıcılarından biri idi.
Qulu Xəlilovun bir neçə monoqrafiyası var ki,
ondan söz açanda həmin monoqrafiyalar göz önünə
gəlir və Qulu Xəlilovun tənqidçi-ədəbiyyatşünas
obrazı haqqında düşünəndə həmin əsərlərsiz
keçinmək olmur. Elə əsərlər ki, onlar Azərbaycan
tənqidi və ədəbiyyatşünaslığının
inkişafında mühüm rol oynamışdır.
"Azərbaycan romanının inkişaf tarixindən"
(1973). Hələlik, subyektiv fikrim olsa da, deməliyəm
ki, bu monoqrafiyanın alternativi yoxdur. Doğrudur,
bu əsər Azərbaycan romanının yalnız ötən
əsrin yetmişinci illərinə qədərki
dövrün roman mənzərəsini əhatə edir.
Ancaq Azərbaycan romanının doğum tarixi, onun dünya
romanına niyə gec qoşulmasının səbəbləri,
dünya romanı "xəritəsi"ndə bu janrın
bir sıra çətin dönəmlərdən sonra
özünəməxsusluq qazanması və təbii ki, Azərbaycan
romanının Azərbaycan gerçəkliyi ilə
bağlılığı ilk dəfə Q.Xəlilovun təhlillərində
öz əksini tapır. Əsərə
yazdığı son dərəcə maraqlı müqəddiməsini
oxumaq kifayətdir ki, Q.Xəlilovun dünya roman praktikasına
necə bələd olduğunu görəsən.
Həmin monoqrafiyada Qulu Xəlilov Azərbaycan sovet
romanının (təbii ki, o dövrün ənənəvi
termininə uyğun olaraq) ənənələrini, ideya-məzmununu,
tematikasını, süjet, konflikt və xarakterlərini, dil və
üslub məsələlərini tədqiq edir.
Vaxtilə
V.Q.Belinski yazırdı ki: "Romanda, yaxud povestdə surətlər
və şəxslər olmadıqda, xarakterlər olmadıqda,
heç bir tipiklik olmadıqda - yazıçı
nağıl etdiyi əhvalatları naturadan nə qədər
doğru və səylə köçürmüş olsa da,
oxucu burada heç bir naturallıq tapmaz, düzgün duyulub
göstərilmiş, məharətlə tutulmuş heç
bir cəhət görməz" - Qulu Xəlilovun Azərbaycan
romanı ilə bağlı tədqiqlərində məhz iki
amil özünü büruzə verir. Onun təhlilləri
əsasən xarakter-obrazların nə dərəcədə
həyat hadisələri və reallıqla bağlı
olduqlarına və bunun ardınca bədiiliyə (süjetə,
ümumən kompozisiyaya, dil-üslub xüsusiyyətlərinə)
necə cavab verməsinə yönəlirdi. Əgər belə demək mümkünsə, Qulu Xəlilov,
sanki xalqın gözü ilə əsərlərin qəhrəmanlarına
nəzər yetirirdi və yaradılan qəhrəmanların
doğru-dürüst əks olunmasını da bu meyarla qiymətləndirirdi.
O, Süleyman Rəhimovun şəxsində "Azərbaycan nəsrinin
ağır artilleriyası"nı çox sevirdi, deyək
ki, "Şamo", "Saçlı", "Mehman" əsərlərinin
ən obyektiv təhlilləri məhz Qulu müəllimə
aiddir. Həm də yazırdı ki: "Sənətdə səmimiyyət
böyük məziyyətdir. S.Rəhimovun əsərlərində
nə qədər qüsur olsa da, bunlar böyük və
yaradıcılıqda həqiqətə sadiq qalan səmimi sənətkarın
nöqsanlarıdır". Eyni zamanda deyə bilərik
ki, Mirzə İbrahimovun "Böyük dayaq" romanı
ilk dəfə, özü də geniş aspektdə Q.Xəlilovun
təhlilində öz əksini tapır və təbii ki, əsərin
nöqsanlarına da münasibətsiz keçinmir. Sabir Əhmədlinin yaradıcılığı
haqqında da ən obyektiv, indinin özündə də
aktuallığını qoruyan məqalənin də müəllifi
Q.Xəlilovdur. "Zirvəyə qalxan
araba" məqaləsində S.Əhmədlinin romanları
haqqında ən maraqlı, düşündürücü təhlillərin
müəllifi də Q.Xəlilovdur. Burada
Q.Xəlilovun bir tənqidçi kimi ədəbi portret
yaradıcılığını xüsusi qeyd etmək
lazımdır. M.P.Vaqif haqqında "Görkəmli
realist sənətkar", "Mayakovski barədə bir
neçə söz", S.Rəhimov haqqında "Dağ
vüqarlı sənətkar", S.Rüstəm haqqında
"Şərəfli ömür yolu" yazıları tənqidin
bu janrında maraqlı nümunələridir. Onun
1960-cı ildə çap olunan "Rəsul Rza"
monoqrafiyası da əslində, ən mükəmməl ədəbi
portret ustalığını sübut edir.
Qulu Xəlilovun "Vaqif" pyesi və tarixi dram
janrı" monoqrafiyasına gəldikdə, deyə bilərik
ki, o bu əsərilə S.Vurğunun məşhur pyesinin
janrı ətrafında mübahisə doğuran məsələlərə
son qoydu. Sübut etdi ki, "Vaqif" pyesi məhz qəhrəmanlığı
əks etdirən, xalqın yenilməz gücünü
ümumiləşdirən bir dramdır. Səməd
Vurğun deyərdim ki, Qulu müəllimin idealıydı.
Qulu Xəlilovun "Tənqidçilik çətin
peşədir" (1986) məqalələr kitabı isə zənnimcə,
həm simvolik, həm də real məna daşıyır. Niyə tənqidçilik
çətin peşədir? Bunun cavabını onun
"Ədəbi tənqidimizə aid qeydlər" məqaləsində
axtardıq: "Hər şeydən əvvəl demək
lazımdır ki, uzun zamandan bəri ədəbiyyatımızda
ədəbi tənqidə qarşı elə bir
etinasızlıq vardır ki, tənqid ədəbiyyatın
mühüm bir sahəsi, janrı kimi deyil, ikinci,
üçüncü dərəcəli bir növü kimi
sıxışdırılıb lap arxa plana
keçirilmişdir. Ayrı-ayrı
yazıçıların, təşkilatların,
redaksiyaların tənqidə olan pis və ağayana
münasibəti tənqidin cəsarətini,
prinsipiallığını öldürmüş, onu
üzüqara, fərasətsiz, yetim, yad bir övlad vəziyyətinə
salmışdır. Tənqid yazan
adamların bəzən mükafatı təhqir, qaba sözlər
olmuşdur. Tənqidçi nəinki
müdafiə olunmamış, ruhlandırılmamış, əksinə,
tərksilah olunmuş, qəlbinin, ilhamının odu
söndürülmüşdür". Bu
fikirlər sovet dövründə - əllinci-altmışıncı
illərdə ədəbi tənqidə qarşı
haqsızlıqların baş alıb getdiyi acı reallıq
idi. Amma tənqidçilik həm də ona
görə çətin peşədir ki, (həm o zaman, həm
də indi) V.Q.Belinskinin ifadəsilə desək, belə nadir
şəxslərdə ağıl, istedad, cəsarət, ədəbiyyata
əsl sevgi, obyektivlik xüsusiyyətləri birləşməlidir.
Qulu Xəlilov da məhz bu tənqidçilərdən
olmuşdur.
Tənqidçi ədəbi prosesin içində, cərəyan
edən bütün hadisələrin mərkəzində
olmalıdır və Qulu Xəlilovun timsalında biz bunu
görürdük. Olurdu ki, onun bəzi məqalələrində
subyektiv fikirlər də diqqətdən yayınmırdı,
amma bu da tənqidçi "mən"inin ifadəsiydi.
Ancaq mübaliğə olmasın, Qulu Xəlilovun
heç bir yazıçının
yaradıcılığı və ədəbiyyatda
az-çox ədəbi hadisəyə çevrilən əsərlərin
heç biri onun tənqidçi nəzərindən
yayınmamışdır. Baxın: "Gənclik və
müasir həyat" - bu yazıda o, altmışıncı
illərdə ədəbiyyata gələn şair və nasirlərin
əksər qismi haqqında öz sözünü deyib, Sabir
Rüstəmxanlının, Eldar Baxışın, Seyran Səxavətin,
Zəlimxan Yaqubun tənqiddə yaxşı mənada ilk himayəçisi
və havadarı Qulu Xəlilov olub. Onların
yaradıcılığındakı irəlici meyilləri
vaxtında qiymətləndirib. O, ədəbi gəncliyin
dostu idi.
Bu yazıda mən Qulu müəllimi ancaq bir tənqidçi-ədəbiyyatşünas
kimi səciyyələndirdim. Amma Qulu Xəlilov
çoxcəhətli yaradıcılığa malik bir insan
idi. O, bir neçə nəsr əsərinin (xüsusilə
"Yaşamaq istəyirəm" romanı oxucuların sevə-sevə
oxuduğu əsərlərdən biri idi, həmçinin
"Atam və mən", "Ömrün baharı"
romanları), xeyli publisistik məqalələri, mətbuat
tariximizlə bağlı mühazirələri bu çoxcəhətli
yaradıcılığın ayrı-ayrı
parçalarıdır.
Qulu Xəlilov o sağlam olmayan cismi ilə Azərbaycan ədəbi
fikrinə sağlam bir ruh, cəsarətli fikirlər,
özünün tənqidçi üslubunu gətirdi. Qulu Xəlilov
imzasını əbədiləşdirdi.
Vaqif YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 28 noyabr. S. 24.