Azərbaycan milli
hökumətinin yaşıdı
Mərziyə
Əhmədi Üskui
(Dalğa) Cənubi
Azərbaycan xalqının
bütünlüklə
ayağa qalxıb
azadlıq uğrunda
mübarizə bayrağını
ucaldaraq Azərbaycan
Milli Hökumətini
yaratdığı 1945-ci ildə
Təbriz şəhərinin
Üsku qəsəbəsində
dünyaya göz
açıb. Bu elə bir il idi ki, Cənubi Azərbaycanın siyasi,
ictimai, iqtisadi, elmi və mədəni həyatında çox
mühüm dəyişikliklər edən Milli Hökumət
kəndliyə torpaq, fəhləyə iş vermiş,
kişilərlə qadınların hüquqlarını bərabərləşdirmiş,
Azərbaycan dilini rəsmi dövlət dili elan etmiş
və xalqın mədəni sərvətlərini özünə
qaytarmışdı. Təbrizdə Milli Məclis təşkil etmiş, şəhər
və kəndlərdə məktəblərin, xəstəxanaların,
mədəniyyət ocaqlarının yaradılması sahəsində
çox təsirli tədbirlər görmüşdü.
Qısa müddətdə ana dilində nəşrə
başlamış bir çox qəzet və jurnallar ətrafına
ədəbi qüvvələri toplayaraq bir mərkəz kimi fəaliyyət
göstərməyə, Azərbaycan şair və
yazıçılarının əsərləri işıq
üzü görməyə başlamışdır.
Xalq şairi Xəlil
Rza Ulutürkün məşhur "Hara gedir bu dünya"
poemasında:
Bu bir il, -
Zülmət dolu kəsafətli
illərin
Ürəyində
parlayan
Gövhər oldu,
zər oldu
- deyə tərifini verdiyi bir ildə
gəldi Mərziyə dünyaya.
Bəlkə də
o zaman Mərziyəni bu ildə dünyaya gəldiyi
üçün xoşbəxt adlandıranlar, ona qibtə edənlər
də oldu. Bəlkə də Mərziyə bu ildə doğulduğu
üçün idi ki, həyatının bütün sahələrində
çox fəal olmuşdu, fəaliyyətsizliyi sevmirdi,
durğunluq ona yad idi.
Elə ona görə
də:
Varlığımız
çalışmaq,
Yoxluğumuz
dayanmaq
- deyirdi.
Əgər
1946-cı ildə Azərbaycan Milli Hökumətinin qısa
müddətdə əldə etdiyi böyük nailiyyətlər
mərkəzi hökumət və onun başçısı
Məhəmməd Rza şah ilə bərabər İkinci
Dünya müharibəsindən sonra İranda öz
nüfuzunu genişləndirməyə çalışan
Amerika və ingilis imperialistlərinin narahatlığına səbəb
olduğu üçün 1946-cı il dekabrın 11-də
daxili irtica və xarici imperialistlərin qüvvələri
(Amerika və ingilis silahlıları) birləşərək
özünün ilk xeyirxah addımlarını atan bu
hökumətin üzərinə hücuma keçib onu
darmadağın etməsəydi Mərziyə bəlkə də
sonralar onun ən fəal üzvlərindən biri olardı və
həyatını xalqın azadlığı,
yaşaması, dili uğrunda mübarizəyə deyil, onun
rifahı naminə quruculuq işlərinə həsr edərdi.
Mərkəzi
hökumət ilə Azərbaycan Milli Hökuməti
arasında bağlanmış müqavilənin şah tərəfindən
ayaqlar altına atılması Təbrizdə misli
görünməmiş qətl, qarət və edama səbəb
olmuşdu. Ölkədə yaranmış o dövrün
ağır və dözülməz vəziyyətinin ədəbi
mənzərəsini şair Məhəmmədəli Səffət
belə canlandırırdı.
Kül olub xar ilə
həmdəm,
gülşəni
yadlar tutub,
Hey
düşündükcə bu halı
ah-fərhad eylərəm.
Hər gələn
bir növ ilə
viran edir bu ölkəni,
Bir həya etməz,
deyər:
mən
mülkü abad eylərəm.
Bu dövrdə fədailər
amansızcasına güllələnir, Azərbaycan milli hərəkatında
iştirak edənlər, hökumət üzvləri və ailələri
qanunsuz və məhkəməsiz ölkənin
yaşayış üçün əlverişsiz olan məntəqələrinə
sürgün edilirdilər. Azərbaycan dilində kitablar
tonqallarda yandırılırdı.
Xalq
yazıçısı, akademik Mirzə İbrahimov "Cənubi
Azərbaycanda Milli demokratik hərəkat haqqında" (1947)
məqaləsində bu dövrün səciyyəvi cəza tədbirlərindən
bir çox qəlb sızıldadan misallar gətirmişdir.
Xoyda fəal demokrat İsmailin vəhşiyanə surətdə
öldürülməsi, Mərənddə Demokrat Firqəsi
rəhbərlərindən 60 yaşlı bir qocanı arabaya
qoşaraq peyin daşıtdırıb və insaniyyətini
itirmiş gədə-güdəni onu tüpürcəyə
basmağa təhrik edilməsi, Dövlət prokuroru Firudin
İbrahiminin satqın adamlar tərəfindən ələ verilməsi,
Azərbaycan Milli Hökumətinin Poçt və Teleqraf vəziri,
general Kəbirinin Təbriz küçələrində gəzdirilib
daşa basılması və sonra Marağaya aparılaraq orada
dar ağacından asdırılması, şücaətli
Şahsevənqızı Səriyyənin beş gün tək
canına mühasirədə
müqavimət göstərdikdən sonra vədə ilə səngərdən
çıxarılıb namərdcəsinə qətlgaha
göndərilməsi minlərlə faktın çox cüzi
hissələridir.
O zaman
heç kəsin ağlına belə gəlməzdi ki, bu
günün kiçik Mərziyəsini də gələcəkdə
belə bir aqibət gözləyir.
Ölkədə
yaranmış ağır terror və təqib şəraiti
şair və yazıçıların da gələcək
yolunu müəyyənləşdirirdi. Onların bir hissəsi
məhv, bir hissəsi həbs edilir, sürgünə göndərilir,
bir hissəsi isə Vətəni tərk etməyə məcbur
edilirdi.
Cənubi Azərbaycanın
qocaman şairi Əli Fitrət zindanda qətlə yetirildi. Fədai
şair Yüzbəndinin başı kəsilib, onun yolunu səbirsizliklə
gözləyən anasının qucağına atıldı,
fəhlə şair Məmmədbağır Niknam evlərinin
astanasında güllələndi, Cəfər Məmmədzadə
Kasif vəhşicəsinə qətlə yetirildi, Mir Mehdi
Etimad həbs edildi. Hilal Nasirinin edamı haqqında fərman verildi,
yazıçı Məhəmmədlui-Abbasi
ölümcül surətdə bıçaqlandı.
Bütün bunlar
bu dövrdə təsadüf edilən adi hallar idi.
Gələcəyin
müəllimi, şairi, yazıçısı olacaq Mərziyə
o zaman uşaq olsa da, artıq bu hadisələr onun da gələcək
həyat yolunu müəyyənləşdirirdi. Mərziyə
kasıb bir kəndli ailəsində dünyaya gəlmişdi.
O, hələ kiçik yaşlarında ikən atası ilə
birlikdə təsərrüfat işlərinə gedərdi.
Ailəsi də daxil olmaqla əməkçi insanların
ağır iş şəraitini, bütün günü
çalışmalarına baxmayaraq qazanclarının
cüzi hissəsinin ödənildiyini, insani
hüquqlarının tapdalandığını öz
gözləri ilə görürdü.
Bundan daha artıq
heç olurmuydu çalışmaq?
Hər ildə
qabıq qoydum ilantək, hər il ancaq,
Qaldım quru yerdə
yenə möhtac, yenə çılpaq.
Gülmür bizə
bu çərx, bu dövran, sənə qurban,
Səbrim tükənib,
bağrım olub qan, sənə qurban.
Görkəmli
şairimiz Abdulla Şaiqin "Əkinçi və xan"
şeirindən olan bu misralarda əks etdirilən kəndli həyatını
Mərziyə də, onun ailəsi və həmvətənləri
də yaşamağa məhkum edilmişdi.
Mərziyə
uşaq ağlı ilə bunları mənalandıra bilməsə
də artıq onda bu quruluşa qarşı nifrət
qığılcımları alovlanmağa
başlayırdı. Tələbə olduğu illərdə,
müəllim işlədiyi dövrlərdə
gördüyü haqsızlıqlar, insanların öz
hüquqlarından məhrum edilməsi Mərziyəni inqilabi
fəaliyyətə cəlb etmişdi. O, insanın öz
doğma dilinin ona qadağan edilməsi kimi böyük bir faciə
ilə barışa bilmirdi. Axı insan öz dili, Vətəni
ilə tanınır, kimliyini təsdiq edir. O, Vətən qədər
müqəddəs olan ana, ata kəlmələrinin
yalançı dildə səslənməsini qəbul etmirdi:
Niyə mənim
anam "madər",
Atam "pədər"
olsun?
Bu dolaşıq
ticarətdə
Niyə mənim
doğmalarım
Özgəsinin
torpağında hədər olsun?
Niyə yadın bəhməzinə
bal deməli?
Öz aşıma
"yal" deməli?
Niyə mənim
ana dilim
Gəlmə dilin
qabağında
Titim-titim titrəməli?
Niyə doğmam
yad olmalı?
Öz sözlərim
öz dilimdən qovulmalı?
Xalq şairi Bəxtiyar
Vahabzadənin də "Ana dilim" şeirində səslənən
bu niyələr Mərziyənin bütün
rahatlığını əlindən almışdır:
"O, keçmişi möhtəşəm",
"vuruşlarda bir qəhrəman", "barışlarda
həlim" olan dilinin indisinin "tapdanıb
ovulması"na dözə bilmirdi.
Mərziyə məktəbdə
dərs dediyi şagirdlərinə bütün qadağalara rəğmən
ana dilini sevdirməyə çalışır, onları
mütilikdən uzaqlaşdırır, cəsarətlilik,
mübarizlik ruhunda tərbiyə edirdi.
Xalq şairi Bəxtiyar
Vahabzadə "Mərziyə"
poemasında Mərziyənin öz amalı uğrunda
mübarizəsini əyani surətdə onun əməllərində
göstərir. Mərziyə dərs dediyi uşaqlara Abdulla
Şaiqin uşaqlarda təbiətə, heyvanlara məhəbbət
hissi oyadılmasında rolu olan "Keçi" şeirini
öyrədir. Lakin o, şeiri insan-təbiət kontekstində
deyil, insan-cəmiyyət münasibətləri kontekstində
təqdim edir, ona siyasi motiv aşılayır. Vətəni
müstəmləkə əsarəti altında olan
uşaqlarda mübarizə əhval-ruhiyyəsi yaradır.
Bir qurd
çıxsa qarşına,
Sən nə edərsən
ona?
Burda şeiri
qırardı,
Başqa cür
qurtarardı:
Var
gücümü toplaram,
Buynuzumu o qurdun
Sinəsinə
saplaram.
Mərziyə bir
gün işıqlı fikirlərinin körpə fidanlara da
çatacağına, hamının birləşib
yaxşı həyat uğrunda mübarizəyə
qoşulacağına əmin idi.
M.Üskui Vətənin
taleyinin vətəndaş düşüncəsinə bağlı olduğunu gözəl
başa düşürdü və bilirdi ki, Vətəni
yalnız yüksək düşüncə ilə müstəmləkəçilikdən
xilas etmək olar.
Zaman keçdikcə
onun sinfi dünyaya, insanları rəzalətdə saxlayan
tacidarlara qarşı qəzəbi daha da artmışdır.
Xalqının müstəmləkə şəraitində
yaşaması, adi insani hüquqlardan məhrum olması, Mərziyəni
inqilabi fəaliyyətini genişləndirməyə vadar
etmişdi. O, 1971-ci ildə Tehran Pedaqoji İnstitutunda
şahlıq istibdadı və onun qanunları əleyhinə
yaranmış tələbə hərəkatına
qoşulmuş və hərəkata başçılıq
etmişdir.
Tələbələrin
içərisində cəsarətli və fəal təşkilatçılığı
ilə böyük şöhrət qazanan Mərziyə hərəkatdakı
fəaliyyətinə görə həbs edilmişdir. O,
işgəncələr və sorğu-suallar
qarşısında əyilməmiş, sınmamış,
öz qürurunu, şərəfini uca tutmuş,
dostlarını ələ verməmişdir. Həbsdən
qurtulub doğma yurduna qayıtmışdır.
Şair ruhlu azərbaycanlı
qızı bu illərdə ədəbi-bədii yaradıcılıqla
daha gərgin məşğul olmuş, bir sıra şeir,
hekayə və xatirələrini qələmə
almışdır.
Tehranda, Təbrizdə
şahlıq istibdadı əleyhinə xalq hərəkatı
gücləndikcə Mərziyədə inqilaba qoşulmaq
meyli daha da artmış və o, yenidən Tehrana
qayıtmış SAVAK-a, gizli polisə qarşı şiddətlənməkdə
olan silahlı mübarizə sıralarına
qoşulmuşdur. İranın ictimai-siyasi həyatının
ən böhranlı çağlarında Mərziyənin
açıq və cəsarətli
çıxışları onun xalqa ürəkdən
bağlılığından, böyük vətənpərvərliyindən
irəli gəlirdi.
1973-cü ildən
peşəkar inqilabçı kimi gizli həyat sürmək
məcburiyyəti qarşısında qalan Mərziyə fəal
dostlarıyla birlikdə şah məhbəsinə
atılmışdır.
Yurdun kişiləri
Ölüm
qorxusundan çəkinərkən
Sən ölümə
"gəl, gəl" dedin,
Zindan
çarmıxında inləmədin.
(Sabir Rüstəmxanlı.
"Hər kəs Günəşi sevsə")
Gənc qəlbini
xalqının, dilinin azadlığı uğrunda şam kimi
şölələndirən Mərziyə Üskui 1974-cü
il may ayının 6-da polislə silahlı toqquşma
zamanı amansızcasına
öldürülmüşdür.
Xalq
yazıçısı, akademik Mirzə İbrahimov 1988-ci ildə
qələmə aldığı "Ümid və kədər
poeziyası" məqaləsində yazır:
"Kasıb kəndli
ailəsindən çıxmış Mərziyə xanım
Üskuinin taleyi faciəlidir. Onu Cənubi Azərbaycanın kəndlərindən
birində polislə silahlı mübarizədə tutub zindana
salmış, ağlasığmaz işgəncələr verərək
yoldaşlarının adını və yerini
soruşmuşlar, lakin bu cəsur, mərd qız "yox"
deyib durmuşdu. O, qəhrəmancasına həlak
olmuşdur".
Düşmən elə
bildi ki, bu atəşlər altında
Əbədilik
söndü O.
Bilmədi ki,
kök atmış bir çinara döndü O.
Ucaldı
budaq-budaq, çoxaldı yarpaq-yarpaq,
Boylandı
doğma yurdun ulduzlu sinəsinə,
El
üçün, Vətən üçün neçə
şeir böyütmüş
Bir şairə -
bir ana,
Ucaldı vərəq-vərəq
Vətənin səmasına...
(Balaş Azəroğlu.
"Şairə Mərziyə Üskui")
M.Üskuinin evi səngər,
sevgilisi silah, qucağının körpəsi tüfəng
olmuşdur. Onun məhəbbət söyləmək, layla demək
üçün yaranan dodaqları insanları mənfur
şahlıq rejiminə qarşı üsyana
çağırmışdır.
M.Üskui ilə
yaxından tanış olan, elə ilk görüşdən
onun səmimiyyətinə, rəftarına vurulan Siddiqə Fərasət
yazır: "Mən bilmirdim O, silahlı mübarizənin, atəşin tərəfdarıdır.
O, çox mətin və qorxu bilməyən bir adam idi, həmçinin
tədbirli, hərəkətlərində, baxışlarında
ardıcıl və yüksək bilik səviyyəsinə
malik bir mübariz idi".
Bu gün
üçün də aktual olan, insanları inqilaba,
azadlıq uğrunda mübarizəyə səsləyən M.Üskui əsərlərinin bir çoxunu
1946-cı ildə Azərbaycan dilindəki kitabları
yandırdığı üçün bütün mütərəqqi
insanların hiddətinə səbəb olan polis yenə də
çirkin əməllərini davam etdirərək məhv
etmiş, bir sırası isə itib batmışdır.
Əli
çatmadığıyçın düşmənlərin
özünə,
Ölüm
hökmü vermişdi hər şeirinə, sözünə.
(Balaş Azəroğlu."Şairə
Mərziyə Üskui")
Mərziyə
Əhmədi Üskuinin bizə gəlib çatan əsərləri
az olsa da az sözlə çox şey deyə bilən bu qələm
sahibi haqqında fikir söyləmək çətin deyil.
Cənubi Azərbaycanın
tanınmış tədqiqatçılarından olan Mehdi Pənahi
M.Üskuinin həyat və
yaradıcılığı haqqında yazdığı
"Dalğalar qoynunda" məqaləsində onun hansı nəsillərə
mənsub olduğunu oxucularına anlatmaq üçün bir
neçə görkəmli Azərbaycan qadınının həyatından
bəhs edir.
"Tarixdə
"El anası" ünvanı ilə şöhrət
tapmış Burla Xatun, Koroğlunun cəsur,
ağıllı, tədbirli ömür-gün dostu Nigar
xanım, düşmənlərə qarşı Qaçaq Nəbi
ilə çiyin-çiyinə səngərlərdə
döyüşən və göstərdiyi hünərlərlə
xalqın mübarizə tarixinə şanlı səhifələr
yazan Həcər xanım, həyatının son dəqiqələrinə
qədər xalqının azadlığı uğrunda
döyüşməyi ömrünün mənası hesab edən
Şahsevən qızı Səriyyə...
Mərziyə
Üskui məhz bu nəsillərin yadigarı, onların tarixdə
göstərdikləri hünər və qəhrəmanlığı
öz varlığında yaşadan döyüş,
mübarizə və qələm sahibidir".
Mərziyə
Üskuinin həm qara qələmi, həm də al qanı ilə
yazdıqları xalqımızda və eləcə də
bütün türk xalqlarında ona qarşı sonsuz məhəbbət
qazandırmış, əziz xatirəsini yaddaşlarda əbədiləşdirmişdir.
Lətifə Mirzəyeva
Ədəbiyyat.-2020.-28
noyabr.-S,28-29