Müharibədən keçən insanlıq
Nə qədər qəribə
olsa da, müharibə mövzusunda
çəkilmiş bütün
filmlərin qayəsi insanı humanizmə, sülhə, ədalətli
olmağa səsləməkdir.
Müharibədən bəhs
edən filmlər insanın ruhuna, beyninə bunları diktə edir:
Bax! Öz gözlərinlə
gör ki, müharibə necə dəhşətli şeydir!
Və insanlıq müharibədən
ancaq zərərlər,
zədələr alıb.
Ancaq çox
vaxt insanlar müharibəyə nifrət
edə-edə müharibədə
iştirak edə, müharibənin ən qızğın meydanına
düşə, bir gülə-çiçəyə, böcəyə qıymaz
ikən, insan öldürə bilirlər. "Qərb cəbhəsində
yenilik yoxdur!"
(1930) filminin ən
məşhur son səhnəsində
əsgər düşmən
mərmisiylə öldürülməmişdən
bir saniyə qabaq bir kəpənəyə
toxuna bilmək üçün əlini uzadır.
Sən müdafiə olunursansa və başqalarını
da müdafiə edirsənsə, ədalətli
müharibədəsən! Müharibə və ədalət sözlərinin
yanaşı səslənməsi
qəribə görünə
bilər! Axı müharibə özü ədalətsizlikdir!
İnsana
qarşı, təbiətə
qarşı, sevgiyə,
bütün yaxşı
duyğulara qarşı
ədalətsizlikdir!
Ancaq bu cür düşünən,
içi sevgiylə dolu olan humanist insan birdən-birə müharibənin içinə
düşür, mübarizə
aparmağa məcbur qalır, öldürür!
İkinci Dünya müharibəsindən
bəhs edən "Möhkəm iradə"
(2014, rejissor, prodüser
Ancelina Coli) filmi müharibəni bütün
dəhşətləri və
çılpaqlığıyla təsvir edir. Filmin qəhrəmanı 1936-cı il Olimpiya çempionudur, Amerikada yaşayan italiyalıdı.
Məktəbdə onu italiyalı
olduğuna görə
yoldaşları həmişə
sıxışdırır, ələ salır, döyürlər.
Amma o, möhkəm
iradəsi sayəsində
qaçış üzrə
Olimpiya çempionu olur və yaşadığı
ölkənin adını
ucaldır. Bundan sonra o, yaponlarla
müharibəyə yollanır.
Olimpiya çempionluğuna gedən
yolda əldə etdiyi iradə sayəsində müharibədə
sağ qalır.
Başına çoxlu bəlalar
gəlir. Döyüşçü yoldaşlarıyla birgə
təyyarədə qəzaya
uğrayır. Ekipaj üzvlərindən
cəmi üç nəfər sağ qalır. 45 gün
açıq okeanda
ac, susuz, köpək balıqlarıyla döyüşürlər.
Üç yoldaşdan biri
dözməyib həlak
olur. Çempion digər yoldaşıyla
yapon donanmasına əsir düşür, Yaponiyaya aparılır.
Onun məşhur
Olimpiya çempionu olduğunu biləndən sonra yapon radiosuna
çağırırlar. Və deyirlər
ki, Amerika əleyhinə danışsa,
süd gölündə
üzəcək, əsir
kimi yaşamayacaq. Bu yolla canını
əsirlikdən qurtarıb,
rahat yaşayan çoxlu amerikalını
ona nümunə göstərirlər. Amma o, təklifi
qəbul etmir, əsir düşərgəsinə
qaytarılır. Burda onu
böyük əzablar
gözləyir. Düşərgədə yapon komandir onun iradəsini qırmaq üçün
nələr eləmir?!
Bütün əzablara dözən
Olimpiya çempionu müharibənin sonuna qədər şərəfini,
ləyaqətini itirmədən
sağ qalır və evinə qayıdır.
İnsan dəhşətlərdən keçibsə,
onları niyə unutmaq istəmir? Niyə hər
şeyi, yaşadıqları
bütün dəhşətləri
anbaan xatırlamaq arzusundadır? Maykl Ondatjenin
eyniadlı əsəri
əsasında çəkilmiş
"İngilis pasiyenti"
(1996) filminin qəhrəmanı
adsızdır, üzü
də tanınmaz hala düşüb.
Onu səhrada yaralı halda tapırlar, sadəcə ingilis pasiyenti adlandırırlar.
Ancaq o, canı ilə əlləşərkən, ölüm-qalım
savaşı apararkən,
keçmişini xatırlamağa
çalışır. Baxmayaraq ki, dəhşətlərin
içindən keçib
gəlib.
Müharibədə də ölməz insan hissləri - sevgi, qısqanclıq dəyişməz olaraq qalır. İnsan harda olur-olsun,
sevgi hissi onunladır. Başına
nə gəlirsə gəlsin, insan keçmişindən vaz keçə bilməz!
Film müharibənin dəhşətlərini,
onun insanların həyatında açdığı
yaraları göstərməklə
yanaşı, bu fikirləri də tamaşaçıya çatdırır.
1992-ci ildə çəkilmiş
"Fəryad" filminin
qəhrəmanı İsmayıl
da müharibənin dəhşətləri içindən
keçərək, öz
humanizmliyini, insanlığını
qoruyub saxlayan insandır. Ermənilərə əsir düşməsinə,
min bir əziyyətə
qatlaşmasına, təhqir
olunmasına, döyülməsinə,
incidilməsinə baxmayaraq,
İsmayıl humanistdir.
Növbəti hücum zamanı o, əsir saxlanıldığı
evi yandırmaq istəyir. Məlum olanda ki, evdə
hamının unutduğu,
sığınacağa aparmadıqları
erməni uşağı
var. İsmayıl bir an belə düşünmədən
uşağı xilas edir. Halbuki film boyu saxlandığı
evin uçulub dağılmasını, yaşadığı
dəhşətlərdən qurtulmasını arzulamışdı.
Ancaq o, uşağın yaşaması
üçün bu arzusunu unudur, onu ölümdən qurtarır, insan ləyaqətini qoruyub saxlayır, humanizmin xilaskarı olur.
Ancaq müharibə
hamıda eyni təsirləri oyada bilməz. Rejissor Alexadro Amenabarın
2001-ci ildə triller janrında çəkdiyi
"Başqaları" filminin
qəhrəmanı ərini
müharibəyə yola
salmış, iki uşağı ilə böyük bir evdə əsgər yolu gözləyən qadındır. Filmin sonuna
qədər biz qadının
da, uşaqların da ölü olduqlarını ağlımıza
belə gətirmirik.
Ancaq filmin sonunda başa düşürük
ki, uşaqlar da, qadın da artıq ölülər
dünyasındadırlar. Və kişi
ilə də orda görüşürlər.
Ər cəbhədə
həyatını itirir. Müharibənin qadında yaratdığı
sarsıntılar onun psixologiyasını alt-üst
edir, o, öz doğma uşaqlarını
yastıqla boğur, özünü də öldürür.
Bütün ailə məhv olur. Onların evinə başqa
bir ailə köçüb. Ruhlar isə
evi tərk etmək istəmir. Onlar doğma evlərində cəbhəyə göndərdikləri
atanın, ərin yolunu gözləyir.
Nəhayət, o gəlir!
Ancaq o da ölülər dünyasındadır.
Filmdə müharibə səhnələrini
görmürük. Amma müharibənin
insanların şüuruna,
düşüncəsinə necə dəhşətli
təsir edə biləcəyinin şahidi
oluruq.
1946-cı ildə ekranlara
çıxan "Həyatımızın
ən gözəl illəri" filmi də müharibədən
sonra meydana çıxan ictimai bəlalardan bəhs edir. Müharibədən qayıdan əsgərlər
- Fredrix Març, Dana
Andryus, Harold Russel qəhrəmanlıqla və
zəfərlə geri
dönsələr də,
artıq onların həyatı əvvəlki
kimi olmur. Müharibə meydanının qəhrəmanları,
mülki həyatda adi, sadə həyat sürən, uğur qazanmayan insanlardır. Çavuş Març arvadı tərəfindən mehribanlıqla
qarşılansa da, bankdakı köhnə işinə qayıtsa da, hüzur tapa bilmir, yaşadıqları
onda dərin izlər buraxıb, o, içkiyə qurşanır.
Arvadının tərk etdiyi Andryus da, sevdiyi
qızın onu qəbul edib-etməyəcəyini
düşünüb əndişə
yaşayan iki qolunu itirmiş əsgər Harold Russel də - müharibənin əsərləridirlər.
"Mən ki gözəl
deyildim" (1968) filminin
qəhrəmanı Səidənin
gözü ilə də müharibənin insanların
həyatını necə
darmadağın etdiyini
görürük. Səidə məktubları
evlərə daşıyır.
Qara məktubları çatdırdıqları
evlərdə insanların,
anaların, ataların,
qadınların ahının
necə göylərə
ucaldığının şahidi
olur. Hər qara məktub gələn ev
bomba düşmüş
kimi alovlanıb yanır.
İnsanların fəryadlarına şahid
olmaq çətin olsa da, Səidə
işini yerinə yetirir, insanlara xəbər daşımağa
davam edir. Bir gün
o məktublardan birini özü də alır.
Bəli,
müharibə dəhşətli
şeydir! Sadə, kiçik insan müharibəni özü
seçmir, seçə
bilməz! O, bəzən
könüllü, bəzən
könülsüz müharibənin
içinə düşə
bilir. Sadə və ləyaqətli
insan bütün hallarda sona qədər
öz ləyaqətini,
insani hisslərini itirməməyə çalışır.
O, nəinki müharibənin
içində, müharibə
dövründə faciələrlə
başbaşadır. Müharibədən illər ötsə də, bu faciələr
unudulmur, xatırlanır.
Müharibənin fəsadları uzun
illər insanların psixologiyasında qalır,
həyatında dərin,
acı izlər buraxır. Məsələ bundadır ki,
necə acılardan keçsə də, insan ədalətin tərəfində vuruşubsa,
ləyaqətini qoruyub
saxlayıbsa, o, heç
vaxt, heç nəyə görə peşman olmur. Nə qurban verdiklərinə, nə də elədiklərinə
görə...
Svetlana Alekseyevnanın "Müharibənin qadın olmayan üzü" sənədli romanının
bütün qəhrəmanları
istəmədən müharibənin
içinə düşüblər. Onların heç
birinin qadın ürəyi müharibəni,
qan-qadanı, insan ölümlərini görməyi
arzulamır, onların
hamısı bu dəhşətləri yaşamağa
məhkum ediliblər.
Müharibədən çıxmış,
əksəriyyəti sağlamlığını,
gözəlliyini itirmiş
bu qadınlar nə qədər müharibəni pisləsələr
də, Stalinə nifrət etsələr də, hətta öldürdükləri almanlara
görə təəssüf
hissi keçirsələr
də, bir şeyə peşman deyillər: haqq, ədalət tərəfindən
vuruşduqlarına! Onlar
deyirlər: bu gün olsa, yenə də vuruşardıq. Çünki
biz haqlı idik! Ədalətin
tərəfindən vuruşurduq!
Sevinc ELSEVƏR
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 3
oktyabr.- S.30-31.