Formanın müqəddəs
sirri – gözləmək
Vətən müharibəsində
insanın bütün hissləri bir nöqtəyə cəmlənir,
xüsusən övladını cəbhəyə yola salan
insanların. Ədəbi
mətnlərdə bunun min bir nümunəsi var, özü də
necə: mətndə hər şey hisslərin dərinliyini
ifadə etmək, poetizmdən qaça-qaça ən dərin
poetik mənzərə yaratmaq, metaforalardan qaça-qaça ərazinin
bu formul və ifadələrdən
aşıb-daşması... Başqa bir ayrıntı da var: bədii
mətndə elə bir struktur, elə bir ifadə tərzi
önə çıxır ki, insanın ən mərhəm
hissləri, ən ümidsiz gözləntisi, ən qəddar
arzusu, ən uzaqdakı hədəfi... bir-birinə maksimum
şəkildə yaxınlaşır, qarışır və
insanı yaşaya bilməyəcəyi gələcəyin də
qonağı edir. Gözləntidən yazılan mətnlər
dəhşətli hisslərdən yoğrulur və onların
enerjisini bir qəlibə doldurub bir hədəf nişan
alınarsa hər şey bəlkə də, kökündən
sarsılar, yerlə- yeksan olar... Bu tipli bədii mətnlərdə
baxıb görürüsən ki, hər şey çox
gözəl və zərifdir, incə və birbaşa ürəkdən
gələn duyğulardır, daha heç
bir vaxt bu qədər dəqiq və gözəl ifadələr
tapmaq mümkün olmazdı, ancaq... bu gözəl və dəqiq
ifadələrin arxa planı göz yaşı, hicran, çəkilməz
dərdlərlə doludur. Bu gözəl, ürəkləri
ovsunlayan ifadələrin arxa planında analar var, cəbhədə
atılan güllələr onların yol çəkən
gözlərinə dəyir (Bəxtiyar Vahabzadə)... Ən
çətini, ən dəhşətlisi budur: atılan
güllələri görüb, onları özünə tərəf
çəkib gözləmək, qayıdacağına inanmaq,
hifz etmək...
Yəni arxa cəbhə
təkcə bir qrup insan, cəbhə üçün
hansısa vacib fəaliyyətlərin həyata keçirilməsi
deyil təkcə, həm də gecə-gündüz demədən,
ağlına başqa bir şey gətirmədən
ümidsizcəsinə gözləməkdir. Bomba
üstündə ev tikib yaşamaqdı
(Əli Kərim, "Bomba üstündə ev"),
coğrafiya müəlliminin şəhadət
barmağıdır (yenə Əli Kərim). Müharibə
şeirlərində pafos və plakatçılıqdan
qaçmağın spesifik yolu var: sevgidən yazmaq, mənzərənin,
prosesin ən qəliz, ən böhranlı məqamında
sevgiyə "qaçmaq". Ələkbər
Salahzadənin müharibəylə bağlı mükəmməl
mətnləri var, poemalarının birində həmin məqam,
təsvirin böhranlı məqamında sevgiyə
dönüş... sevginin də ən munis, bəlkə də
hiss edib yaza bilmədiyin çalarlarını üzə
çıxarır. Bir oğlanın qolunda // Bir qız
çiçəkləyirdi... Özü də
bu tipli məqamlar poetik sistemin özəlliklərinə də
təsir edir, onun məxsusi formada görünməsini şərtləndirir.
Sevgiyə (pıçıltıya, - çünki ümidlə,
ümidsizcəsinə gözləyən adam
nə qədər çətin olsa da səsini içinə
salır, pıçıltıyla
danışdığının, danışanda səsinin
çıxmadığının fərqində belə olmur
-!) dönüş mətndə intonasiya və ritmin sakit
axarda ifadəsini təsbit edir. Əhməd Cəmilin
"Can nənə, bir nağıl de" şeirini alın,
intonasiya ən aşağı reyestrdən gəlir, elə
bir təəssürat yaradılır ki, uşaq bu sözləri,
sanki öz ürəyində deyir, qarşı tərəfin
eşidib cavab verməsi də son dərəcə şərti
xarakter daşıyır. Yaxud tribun şair hesab edilən
Xəlil Rzanın səs-küylü şeirlərində elə
məqamlar var ki, pıçıltı tonundan da
aşağıdır: Sən mənə bir ovuc gül toxumu
ver // Səpim bu dünyanın hər tərəfinə...
Yaxud on dördüncü əsr yıxılıb-durur,
yapışır şairin ətəklərindən... O
cür ağır, dözülməz gərginliyi bu şəkildə
sakit, pıçıltı tonunda ifadə etməyin
özü də sərhəd zonasında yerləşən
sözlərin köməyi ilə gerçəkləşir.
Sözlərin sərhəd zonasında yerləşməsi
oxuduqca yaranan təsvir və görüntünün kardinal
şəkildə dəyişməsinə səbəb olur, bədii
mətndə aralarında heç bir birbaşa semantik
bağı olmayan sözlərin yanaşı durması
halı intensivləşir, ilğımla real səhnələr
qarşısı alınmadan bir-birinin içindən
keçir və bir-birlərinə nüfuz edir,
misralararası cazibə sahəsi konkret hadisənin çərçivəsini
dağıdaraq onu həm olmuş, həm də gələcəkdə
baş verəcək hadisə kimi göstərir. Ona görə bu tipli bədii mətnlərdə
sevinclə göz yaşı çiyin-çiyinə nəfəs
alır, bir-birinə arxa durub möcüzə gözləntisinə
köklənir. Həyatın əvvəli ilə sonu, xəzəllə
yarpağın yaşılı, qışın dondurucu
soyuğu ilə ("Buz heykəl") yaz
yağışı bir gözə çəkilir, bir
gözdən tökülür, eyni bir ürəkdə yuva
qurub orda bütün dərdi, sevinci, alt qatda qövr edən
nisgilləri üzə çıxarır. Yol çəkən
gözlər yolları çəkib gətirir, bədii mətndə
Ə.Nəvainin dediyi "ilahidən gizlin mənaya malik
sözlərin" sırası sıxlaşır, daha
doğrusu, bu sözlərin yaratdığı cazibə sahəsi
hər şeyi yaradılan mistik auraya tabe edir, bədii mətn
sonsuzluğa açılan sonsuzluq effekti doğurur. Şeirdə gizlin mənaların gerçəkləşməsi
janrarası münasibətlərə də təsir edir, uzun
şeirin nəsr mətni kimi, təhkiyə modusunda
oxunmasını şərtləndirir. Nəticədə
şeir həm bir damcı suyun içindəki əsrarəngiz
dünyanı əks etdirir, insanın içində yeni mənalar
doğurmaqla bu ənginliyə yetməyin
mümkünsüzlüyünü ifadə edir, həm də
bu çərçivədən kənara çıxaraq
dünya və gerçəklik haqqında düşüncələrimizin
sınırlarını genişlənirən təhkiyə mətni
kimi oxunur. Əhməd Cəmilin şeiri buna əyani
misal ola bilər. Misraların
içiylə pafos deyil, hərəkətin (əhvalatın təkanverici
qüvvəsinin) özü axır, bu sakitlik, axarın
pıçıltı modusuna köklənməsi yerə,
göyə sığmayan gərginliyi tam olaraq ötürməyə
xidmət edir. Bu tipli poetik mətnlərdə bəzən
yenə də Ə.Nəvainin adını çəkdiyi
"ilahidən gizlin mənaya malik sözlərin"
bütün gerçəkliyi və dünyanı
lazımsız bir şey kimi kənara tullayaraq onu təzədən
yapmaq ehtirası və qüdərəti ilə
rastlaşırsan...
Şabadın
meşəsi... daşa dönmüşəm...
Daşdır başım üstdə qəmlənən
at da.
Atın
göz yaşından kürəklərim nəm
Torpaq tüstülənir sinəmin altda.
Min ildir kəhərdən
yıxılmışam mən,
O gün
bir gözəldən qızlar küsdülər.
Dağlarda
kəndimiz... Bir parça vətən...
Doğma
ocaqlardan uçan tüstülər...
Məstan Günər bu şeirin də
daxil olduğu "Şabadın sətirləri" silsiləsində
bir başqa cür oxunur, şeirə çəkilən təsvirlər,
eyni zamanda metaforik və realdan real ovqat doğurur - adama elə
gəlir ki, uğrunda döyüşdükləri
torpağı vətən qılmaq istəyən insanların
qanının çiləndiyi "Qantökülən",
"İgidölən" yer adları həmin qanlı
döyüşlə bərabər doğulub, onun içindən
çıxaraq simvollaşıb, bədii mətnin içində
təzə olsa da min illərin nəfəsini yaşadır.
Döyüşə-döyüşə ağlayan
insanların elə bu ovqatla bayrağı torpaqlamaları,
köksünə xəncər sancılan bir uşağın
bayatı çağırması... həmin ruhun dilə gəlməsi,
öz-özünü yaratması, şeirə dönməsi,
şeir yazmasıdır... Məhz bu məqamda adi məntiqlə
izaha çətin yatan sözlər, kəlmələr
doğulur, bu kəlmələr sirrini insana vermədən onu
heyrətləndirmək istəyir (ilahidən gizlin mənaya
malik sözlər...): dedim göz yaşımı qolumdan
açdım..., ilk dəfə köksümdə
qızılgül olan yarama baxanda xoşum gəlirdi... Sonra:
Düşmüş üzü
üstə bir igid əsgər,
Tarixlər dəyişir, illər dolanır.
Üstümdə
sakitcə ağlayır kəhər,
Seyrək
buludlardan ay damcılanır...
Torpaq uğrunda gedən
döyüşlərdə, əslində, vətən
özü yenidən yaradılır, ucsuz-bucaqsız ərazinin
ən son, heç bir dəqiq cihazın altında
görünməyən mənalarıyla birgə, bir yerdə
mətnləşir, onu tam şəkildə oxuyub ruhuna
köçürmək üçün insan da yenidən
doğulmalı, özünü yenidən
qurub-yaratmalıdır. Bu proses uzun, ağrılı və
qaçılmaz bir prosesdir, hər şeyi, ən kiçik mənanı
belə yenidən yaratmalı olduğun məqamda ruhuna əkilən
müqəddəs toxumlar həmin o xəncərin
saplandığı yerdən çıxan bayatının
ucsuz-bucaqsız ənginliyini, səni millətə bağlayan
tellərin ehtizaza gəlib titrəməsini göstərir. Torpaq uğrunda gedən döyüşlərin ən
çətin, ən məşəqqətli məqamlarında
ələ keçib ayaqlar altına salınmaması
üçün bayrağın torpaqlanması yenə də tək
sənə aid olan bayatının hər cür çirkinlik
və rəzalətdən qorunması anlamına gəlir.
"Şabadın sətirləri" Tovuzda doğulmuş,
ömrünün son günlərini də o torpaqda keçirən
bir şairin xəyal dünyasından süzülən
şeirlərdən ibarətdir, yəni bu şeirlərdəki
"hadisələr", əslində, vətən tarixində
real olaraq baş verməmişdir, ancaq o silsiləni bir
nöqtədə birləşdirən həqiqət Azərbaycan
tarixinin ən real, onu ən mükəmməl formada ifadə
edə bilən həqiqətdir; Aprel döyüşlərində
o torpaqda gedən döyüşlər zamanı bu silsilə
istər-istəməz yadıma düşdü, xüsusən
bu misralar: Düşmüş üzü üstə bir igid əsgər//
Tarixlər dəyişir, illər dolanır// Üstümdə
sakitcə ağlayır kəhər// Seyrək buludlardan ay
damcılayır...
Bu sətirlər bəlkə
də, sinəsinə xəncər saplanmış
uşağın oxuduğu bayatının bir
versiyasıdır, müasir variantıdır. Sinəsindən vurulub üzü üstə
düşən əsgərin üstündə kəhər
atın göz yaşları aydan gəlir, göylərin ən
son qatından damcılayır.
Yəni bu Vətən
müharibəsi tarix boyu azərbaycanlıların
qatıldığı digər savaşlardan əsaslı
şəkildə fərqlənməklə məhz bu torpaq
uğrunda qanını axıdan insanın onunla bütünləşməsi
anlamını daşıyır. Nə olur-olsun, bu
proseslərin hamısı yollara dikilən gözlərin
içindən keçir, atılan hər bir düşmən
gülləsi onlara dəyir, şəhid olan hər bir igidin
yarasında açan qızılgülün torpağı
olur, bir damcı suya dönüb onu sulayır, çəkilməyən
dərdləri içinə yığıb vətən
oğullarını hər cür bəladan hifz etməyə
çalışır.
Bu savaşda nəhayət,
bizim həyatımız, varlığımız, bununla
bağlı hər şey bir məna qazanmağa
başladı. Yeni, yalnız bizə aid olan,
yalnız bizim hərf və hecalardan düzəlmiş
sözlərin mənası, "mən"
sözünün "öz"lə ("biz"lə) əvəzləndiyi
bir yer, məkan, milyonların
yığışdığı bir qəlb - Azərbaycan!
Cavanşir
YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 10 oktyabr. S. 4.