İntihar
ilahəsi
Yaxın
günlərdə Fərid Hüseynin dahi yazıçı
Lev Nikolayeviç Tolstoyun "Anna Karenina" romanı
haqqında yazdığı "İntihar ilahəsi"
adlı kitabı "Zərdabi" nəşriyyatında
işıq üzü görəcək. Kitabdakı təhlil
esselərindən bir neçəsini təqdim edirik.
İntihar
eskizi
İntihar
seçimi həyata nifrətdən yaranır və
özünəqəsd düşüncəsinin toxumu
insanın qəlbinə sevgi və nifrət arasındakı məşum
döyüşdə sevginin məğlubiyyətindən sonra
səpilir. Yəni ruhən məğlub insan, artıq
yaşamaq və hər gün eyni güc - reallıq tərəfindən
əzilmək, alçaldılmaq istəmir. Çünki
insan həmin məqamda - intihar etmək qərarına gələndə
düşünür ki, onu sabah bu gündən fərqli, daha
xoşbəxt bir gün gözləmir. Bu isə onun
şüurunda sabaha inamı məhv edir. İntihar
düşüncəsinə qapılmış insanın
beynində sabahın xəyalı puç olur. Sabaha inanmayan,
onun da bu gün kimi işgəncəli olacağını
düşünən insanın nəzərində
yaşamağın heç bir mənası qalmır. Beləcə,
o, təkrarlanacaq uğursuzluqların, dönə-dönə
zülm gətirəcək həyatın əlindən
özünü birdəfəlik xilas eləmək fikrini qətiləşdirir.
Və beləcə, onu pis günə salan bu dünyadan - ona
sonsuz görünən əzablı "bu günlər"dən
qisas almaq istəyir. İntihar insanın bu günündən
aldığı qisasdır. Anna Karenina da məhz bu
günündən - Vronskinin onun görüşünə gəlmədiyi
gündən qisas alır. Özünü qatarın altına
atmaqla Anna sabahına inanmadığı bu günə
qarşı qiyam qaldırır.
Əbədi əsr
Anna
XXI əsrdə yaşasaydı, o bir romanın deyil, beş dəqiqəlik
xəbər fraqmentinin qəhrəmanı olardı. Bəs,
onda əsərdəki hadisələri, XXI əsrin insanı
niyə xəbər fraqmenti kimi deyil, XIX yüzilliyin
reallığı kimi qəbul edir? Çünki Tolstoy əsərin
içərisinə zaman anlayışını yerləşdirib.
Əsərdəki XIX əsr əbədidir. Biz Annanın
reallığında bir əbədi zaman - əbədi XIX əsr
görürük deyə, baş qəhrəmanın
gerçəkliyinə onun yaşadığı zamanın
gözü ilə baxırıq. Beləcə, Tolstoy təkcə
əsərə yox, həm də əsrə əbədilik
qazandırıb...
Təbiətin
sələfi
Vronski
və Levinin qadına baxışları fərqlidir.
Onların hər ikisi təbiəti sevir və hər ikisinin təbiətə
ruhən ehtiyacı var. Çünki onları ruhi təbəddülatlardan
təbiət xilas edir. Levin təbiətə qulluq etməyi, nələrisə
yetişdirməyi sevir, Vronski isə maneəli at
cıdırının dəlisidir. Vronski təbiətin bir
parçasını yormaqdan, o cür qarmaqarışıq
yarışdan həzz alır, Levin isə təbiətə
qulluq etməkdən, nəsə yetişdirməkdən. Levin
təbiəti mərhəmətlə, Vronski isə həzz ilə
sevir. Ona görə də təbiət Levinin ruhuna sakitlik,
aram, rahatlıq bəxş edir, Vronskiyə isə
yorğunluq, halsızlıq. Levin təbiətə ruhunu sakitləşdirmək
üçün üz tutur, Vronski isə beynini, əsəblərini.
Bu
iki fərqli düşüncə onların çox şeyə
münasibətlərində təzahür edir. Levin öz səadətinə
xidmət eləməkdən, Vronski isə səadətin
özündən həzz alır. Onların bu
düşüncə fərqləri qadına və ən əsası
həyata münasibətdə daha aydın görünür.
Ona görə də təbiətə mərhəmətdən
ürəyi rahatlıq tapan Levin Kitinin xidmətçisinə,
təbiəti həzz naminə sevən Vronski isə
Annanın ağasına çevrilir.
Nabokov
bu barədə bir qədər fərqli
düşünür. Onun fikrincə, Vronski zina zamanı
Annanın bədəni üzərində dikiləndə,
sanki at minir. O, Fru-Funun belini qırdığı kimi,
Annanın da həyatını məhv edir. Vronski həm
sevişəndə, həm də at minəndə alt çənəsi
titrəyir. Amma unutmaq olmaz ki, hər iki halda həm Annanın
ölümü, həm madyanın belini qırıb,
cıdırı uduzanda Vronski özünü günahkar
sayır. Sanki nə əylənmək, nə də məhəbbət
üçün onun meydan qələbəsi yoxdur.
İki
dayanacaq
Anna
Karenina həyat yoldaşına xəyanət edəndən
sonra yuxuda görür ki, onun iki əri var - Vronski və
Aleksey Aleksandroviç. Onun yanında iki kişi dayanıb, -
nikahlı əri və sevgilisi. Yuxuda hər iki kişi
Annanı çox rahat qəbul edir, dinməzcə
bölüşürlər, hətta əri vurğulayır:
"İndi hər şey daha yaxşıdır". Anna isə
gülərək deyir ki, artıq onların hər ikisi
xoşbəxt və məmnundur.
Anna
yuxudan dəhşət içində ayılır,
düşünür ki, əgər bu vəziyyətə -
ikiərliliyə bir neçə saniyəlik yuxuda belə
dözmək olmursa, bəs, o, oxşar vəziyyətə real
həyatda necə tab gətirir? Adətən, biz yuxudan
irreallıqdan reallığa keçid anında
ayılırıq. Ona görə də çox vaxt yuxudan
oyananda elə bilirik ki, bizim əlimizdən nəyisə
alıblar, nəsə çatmır həyatımızda.
Əlimizdən alınan isə bizim xəyali dünyamızdır.
Anna xoşbəxt olur, ancaq xəyali dünyada - yuxuda.
Annanın əməlləri qəbul ediləndir, amma
reallıqda yox, xəyali aləmdə.
Anna
bu yuxudan nə başa düşür? O hesab edir ki, iki
kişi ilə yaşamağa davam edən, ərini aldadan,
ancaq "ailəsini qoruyan" başqa qadınlar kimi o da
maskalanıb, bu əyri yola davam edə bilər. Amma
haçansa bu röyadan ayılmaq lazım gələcək və
onda Anna yuxudan oyanmış adam kimi əliboş qalacaq. Onun
röyadan dəhşət içində oyanacağı
gün isə uzaqda deyil. Beləcə, Anna ikiərlilik yuxusundan
oyandığı kimi, iki kişi ilə yaşamaq
reallığından da ayrılır. Bu yuxu Annanın gələcək
qərarını - həyatını Vronskiyə bağlamaq
istəyini qətiləşdirir.
Etiraf məqamı
Annadan
fərqli olaraq onun əri - Aleksey Aleksandroviç həqiqətlə
üz-üzə dayanmaqdan boyun qaçırır. O,
reallıqla üzləşməkdənsə,
günü-günə satmağı, yalanlarla
yaşamağı üstün tutur. Çünki onun fikrincə,
mahiyyət etibarilə dağılmış ailəsi bu şəkildə,
yəni bir evdə yaşayan iki yad insan ("ər-arvad")
kimi də həyata davam edə bilər. Elə bil, Annanın əri
bu vəziyyətdə bir kişi, ər mövqeyindən
deyil, cəmiyyətin marağından çıxış
edir. Alekseyə də əksəriyyət kimi xəyanət
edib rüsvay olmayan, gizli-gizli eyş-işrət yaşayanlar
lazımdır. Cəmiyyət üçün qeyri-səmimilər
önəmlidir, qəlbinin səsinə qulaq asanlar yox. Cəmiyyət
ifşa olunanları deyil, sirr saxlamağı bacaranları uca
tutur. Bəs, haradan bilirik ki, Aleksey düşdüyü vəziyyətdə
bir ər, bir kişi mövqeyindən yox, cəmiyyətin
mövqeyindən çıxış edir? Annanın əri
ilə münasibətlərinin kəskinləşdiyi bir
vaxtda əsərdə belə bir cümlə oxuyuruq:
"İndi Aleksey Aleksandroviç arvadıyla
görüşdüyü vaxtlarda səbəbini özü də
bilmədən yanında üçüncü bir şəxsin
də olmasını istəyirdi".
Bəs,
üçüncü adam kimdir? Üçüncü adam hər
kimdirsə Alekseyin xilaskarıdır. O, hər kim olur olsun,
Alekseyə gərəkdir. Çünki Anna ilə Alekseyin
yanında üçüncü şəxs olanda onların
heç biri xəyanət barədə söhbət
açmayacaq və nəticədə ailə həyatı
davam edəcək. Aleksey də elə bunu istəyir. Ona
görə Annanın ayrılmaqla bağlı söhbət
açacağından ehtiyatlanan əri işlər
müdirini evə, sonra da özləriylə birgə
cıdıra dəvət edir. Cıdırda Vronski
yıxılanda Anna ah çəkir, hamının yanında
narahatlığını büruzə verir, xeyli pərişan
olur. Axşam karetada evə qayıdanda ər-arvad mübahisə
edirlər, Aleksey deyir:
"-
Mən sizə deməliyəm ki, bu gün
özünüzü ləyaqətsiz apardınız...
...-
Sizə ləyaqətsiz görünən nədir?
...-
At çapanlardan biri (Vronskini nəzərdə tutur - F.H.)
yıxılarkən sizin gizlədə bilmədiyiniz hədsiz
həyəcan ləyaqətsizlik deyildimi?".
Burdan
da məlum olur ki, Aleksey üçün əsas məsələ
cəmiyyət önündə rüsvay olmamaqdır, bu
cür münasibət isə özünü
düşünməyin, nüfuzunun qeydinə qalmağın əlamətidir.
Və bu dialoq vaxtı Aleksey karetanın pəncərəsini
örtür ki, sürücü onların
danışdıqlarını eşitməsin. Hətta
mübahisənin qızğın yerində o,
sürücüylə öz aralarındakı açıq pəncərəni
Annaya göstərərək deyir: "Bunu yadınızdan
çıxarmayın".
Aleksey
üçün əsas məsələ cəmiyyətin bu xəyanətdən
xəbərdar olmamasıdır. O, cəmiyyət önündə
hesabat verməkdən qorxur. Alekseyin məhz bu mövqedə
olması - addımlarını cəmiyyətə uyğun
hesablaması Annanı haldan çıxarır. Məhz bu məqamda
Anna özünü toplayıb xəyanətini etiraf edir:
"Mən
ümidsizlik içindəydim və ümidsizlik içində
olmaya bilmərəm. Mən sizə qulaq asa-asa onun haqqında
düşünürdüm. Mən onu sevirəm, onun məşuqəsiyəm,
artıq dözə bilmirəm, sizdən qorxuram, sizə nifrət
edirəm... Mənə nə istəyirsiniz, edin".
Alekseyin
cəmiyyətə uyğun düşünməsi, sanki
Annanın dilini açır, onu etirafa sürükləyir.
Anna bilir ki, onun qəlbindəki sözləri heç kəs
dinləmək həvəsində deyil, cəmiyyət və əri
ona qulaq asmaq istəmir. Ona görə də Anna həqiqəti
qışqıra-qışqıra dilə gətirir, ürəyini
boşaldır. O, bir nəfərin timsalında onun səsini
boğmağa çalışan cəmiyyətin üstünə
qışqırır. Ona görə də karetada
açıq qalan pəncərəni Anna yox, əri Aleksey
görür və örtür. Anna üçün isə
karetada, pəncərə ümumiyyətlə yox idi...
Oğul
adı
Anna
ilə Vronski tez-tez höcətləşirlər. Vronski Annaya
deyir ki, daha sən ərindən ayrılıb mənimlə
yaşamalısan, bu şəkildə, yəni gizli-gizli
görüşməyin heç bir mənası yoxdur,
artıq iki sevən insanın asudə xoşbəxtliyinin
vaxtı yetişib. Bu mübahisə zamanı Anna deyir: "Mən
sizə dini, vətəndaşlıq və ailə münasibətləri
baxımından bunun hansı nəticələrə gətirib
çıxaracağı haqqında xəbərdarlıq
etmişdim, siz mənə qulaq asmadınız. Onda mən
öz adımı və öz... - Anna "öz
oğlumu" demək istədi, lakin oğlunu bu söhbətə
qatmağa ürəyi gəlmədi...".
Sonra
söhbət yenə qızışır, mübahisə pik
həddinə çatır. Anna Vronskiyə səsini
qaldırır:
- Bəli...
sizin məşuqəniz olmaq və hər şeyi birdəfəlik
məhv etmək... - Anna bu dəfə də oğlunun
adını çəkmək istəyir, amma adını
dilinə gətirə bilmir".
Anna
nəyə görə oğlunun adını çəkə
bilmir? Çünki o, Vronski ilə sevişməklə təkcə
əri və ailəsinə deyil, həm də analıq hissinə
xəyanət edib. Annanın xəyanətinə az-çox əri
də səbəbkardır, amma oğlunun bu günahda
heç bir rolu yoxdur. Seryoja pakdan pak, məsumdan məsumdur.
Ona görə də Anna oğlunun adını çəkib,
onu mahiyyətində səadət tamahı, qəlbini doyurmaq
hissi dayanan günahlara ortaq edə bilmir. O bu taleyə görə
bəxtini, eşqə ac yaradıldığına görə
Allahı, onu qeyri-səmimiliyə təhrik etdiyinə görə
cəmiyyəti, ona məhəbbətsiz həyat
yaşatdığına görə ərini, sakit həyatını
cəhənnəmə çevirdiyinə görə Vronskini
qınaya, günahına onları da şərik qoşa bilər,
ancaq oğlu Seryojanı heç nədə ittiham edə bilməz.
Çünki oğlu məsumdur, onun heç bir pis əməldə
əli yoxdur, əksinə, onun varlığı Annaya ailə
qanunlarına bağlanmaq üçün güclü təkandır.
Anna xəyanət nəticəsində Seryoja üzərində
analıq haqqını itirdiyindən onun adını çəkə
bilmir, neyləsə də, bu ad onun dilinə gəlmir. Anna
öz təhtəlşüurunda qadın üçün
dünyanın tanıdığı ən böyük
haqlardan biri olan analıq haqqını itirdiyini dərk edir və
övladının adı qəlbindən dilinə qədərki
yolu keçə bilmir.
Xoşbəxtliyin
müqayisəsi
Tolstoy
Levinin xoşbəxtliyini onun tərəddüdləri ilə
şübhə altına alır. Levin nə qədər
çox tərəddüd keçirirsə, səadətdən
uzaq olduğunu bir o qədər sübut edir. Levin
düşüncə adamıdır, həyatı yalnız məişətdən
ibarət deyil, ona görə də təkcə real həyatda
yaşadıqları deyil, həm də
düşündükləri ilə mövcuddur. Buna görə
o, sadəcə, fiziki varlığı ilə yox,
düşüncə adamı kimi də xoşbəxt
olmalıdır. Buna mane olan onun daxili tərəddüdləri
- cavab tapmadığı saysız suallardır. Tərəddüdləri
onu bir neçə istiqamətə yönəldir, o, hərtərəfli
düşünür, bir ideyanı tapanda onun naminə
yaşamaq haqqında fikirləşir, ancaq həmin ideya dərhal
hansısa əks-arqumentlə dağılır, onun ürəyinə
yenidən şübhə toxumları səpilir və
yaxasını növbəti cavabsız sualların, insanı
boğan tərəddüdlərin əlinə vermiş olur:
"Bir zamanlar Şopenhaueri oxuyarkən onun "iradə"
sözünün yerinə "məhəbbət"
sözünü qoymuşdu və bu yeni fəlsəfə
Levinə iki gün - bu fəlsəfədən uzaqlaşana qədər
- təsəlli vermişdi; lakin sonra bu fəlsəfəyə
real həyatdan baxdıqda o, yüngül və isti saxlamayan
bir paltar kimi göründü". Levinin əsas problemi
özünü aldada bilməməsi ilə bağlıdır,
xoşbəxtlik isə insandan özünü
aldatmasını və ən əsası, özünü nəyəsə
inandırmasını tələb edir. Levin "iradə"
sözünü "məhəbbət"lə əvəz
edir, amma başa düşür ki, bu dəyişim sünidir
və insan həyatı ilə tam şəkildə
bağlı deyil.
Bu tərəddüdlər
onu ölümün astanasına gətirir. Əsərin
müəyyən hissəsindən sonra müəllif
"xoşbəxt ailə başçısı" olan
Levinin, əslində, xoşbəxt olmadığını
göstərir. Levin düşünür:
"Özünün nə olduğunu və nə
üçün mövcud olduğunu bilmədən yaşamaq
mümkün deyil. Mənsə bunu bilmirəm, deməli,
yaşamaq da olmaz... Bu sonsuz zamanda, əbədi materiyada, bir
qovuq orqanizm ayrılır və bu qovuq bir az qaldıqdan sonra
partlayır - bax, bu qovuq mənəm".
Levinin
düşünməkdən bədbəxt olduğu başqa
bir məqamda da tam aydın olur: "Levin özünün kim
olduğunu və nə üçün
yaşadığını düşündükdə buna
cavab tapmayaraq "məyus olurdu, amma bu barədə
özündən soruşmadığı zaman
özünün nə olduğunu, sanki bilirdi, çünki qəti
və müəyyən bir şəkildə fəaliyyət
göstərib yaşayırdı, hətta son zamanlar əvvəlkindən
daha qəti, daha aydın bir həyatla
yaşayırdı".
Əsərin
sonuncu - VIII hissəsi həm də iki obraz və iki ailənin
müqayisəsi ilə əlamətdardır. Bu hissədə
aydınlaşır ki, Levin düşüncə bədbəxtidir,
fikirləşməkdən intiharın astanasına gəlib
çıxır. Vronski isə sanki "ağlını
itirir", yəni fiziki cəhətdən məhv olur. Bununla
da əsərin ilk cümləsinin məntiqi özünü
göstərmiş olur: "Bütün xoşbəxt ailələr
eyni cür xoşbəxtdirlər, bədbəxt ailələrin
isə hərəsi bir cür bədbəxtdir".
Tolstoy
VIII hissəyə qədər göstərir ki, xoşbəxt
ailələr var, ancaq bu sonuncu hissədə isə sanki həmin
həqiqəti bir qədər kölgə altına alır,
"xoşbəxt ailə yoxdur" düşüncəsini
təlqin edir.
Fərid Hüseyn
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 10 oktyabr. S. 6-7.