ƏDƏBİ
DÜŞÜNCƏLƏR
Floberin məktubları
Portrait
by Eugène Giraud, c. 1856.
Flober
sevgilisi və ilham pərisi (hər halda,
floberşünasların bir qismi belə deyir), şairə
Luiza Kolyeyə yazdığı məktublarda (300-cən məktub
yazıb!) alovlu eşq-məhəbbət etirafları edir və
bu qızğın sevda ilə bərabər,
özünün yaradıcılıq planlarından
danışır, ədəbiyyat və ümumiyyətlə,
sənətlə bağlı fikirlərini söyləyir.
Qəribəsi
(yəni mənim özümçün qəribə
görünəni) odur ki, onun yaradıcılıq, ədəbiyyat,
estetika haqqında fikirləri mənə həmin sevda ilə
nəfəs alan eşq-məhəbbət etiraflarından daha
artıq maraqlı və sanballı göründü.
Ona
görə qəribə ki, söhbət "Xanım
Bovari"nin müəllifindən gedir.
Parodiya
Məmməd Səid Ordubadinin Molla Pənah
Vaqifə parodiyasını ("Vaqifə bənzətmə")
oxudum və doğrusu, çox təəssüf etdim.
Parodiya
mənim üçün, obrazlı desəm, çovğun
deyil, hətta külək də deyil, parodiya - gözəl bir
mehdir.
Parodiya
- şaqqanaq deyil, qəhqəhə deyil, incə bir
gülüşdür, hətta ürək açan bir təbəssümdür.
Parodiya
- poetik duzlu məzədir və burada incəlik, zövq o məzəni
daha da şuxlandırır, duzunu artırır.
Eyni
zamanda, satirik parodiya da var və o, səni güldürməlidir,
oradakı istehza yaxşı bir əhval-ruhiyyədən
doğan (və o əhval-ruhiyyəni yaradan) şən (!)
istehzadır, bir az loru dillə desəm, şövqlə
dolamaqdır və heç vəchlə bədii
zövqsüzlüyü yaxına baraxmır.
M.S.Ordubadinin
isə həmin parodiyasında elə bu bəndi oxumaq kifayətdir
ki, mənfi emosiya alasan, çünki bu parodiya məzəyə
yaddır, hətta ikrah doğurur:
Təmizliyə ola bir az həvəsi,
Olmaya
aşiqə nazü-qəmzəsi,
Soğan
qoxa danışanda nəfəsi,
Amma
sarımsağı az yeyən gərək.
Söhbət
Vaqifin vəsf etdiyi Gözəldən gedir!
Belə
bir parodiyadan soğan-sarımsaq qoxusu gəlir və əhvalın
pozulmasın deyə, onu unutmağa çalışırsan.
Alen Rene və Anton Çexov
Dünən
bütün günü Tənqid Şurasının plenumunda
idim, Ozerov* məruzə etdi, sonra da çıxışlar (mən
də çıxış etdim), axşam Rafiqlə**
görüşdüm, təzə tərcümələrini
verdi, sonra da onunla "Bakı"ya*** getdik.
Rafiq,
əlbəttə, çox maraqlı, ağıllı və
təmiz bir insandır, deyir ki, fizikanın dərinlərinə
getdikcə adamı dəhşət basır, çünki elə
izah olunmayan problemlər çıxır və elə suallar yaranır
ki, elə bil, fizika özü deyir "mən acizəm,
bütün cavablar Yaradandadır".
Bu
gün şənbədir və səhər "Kitab
köşkü"nə**** getdim. Xeylaq adam var idi, Mitin***** də
orda idi və məlum oldu ki, satışa Alen Rene haqqında
kitab gəlib.
Bir
azdan Tofiqgilə****** gedəcəyəm, məni şama
çağırıb.
Səhərdən
isə oteldə "Alen Rene"ni oxuyuram.
Onun
iki filmi ("Hirosima - mənim məhəbbətim" və
"Myuriel") indiyəcən baxdığım filmlərin
arasında ən sanballı filmlərdəndir.
Bu
kitab da çox səriştə ilə hazırlanıb: onun
müsahibələrindən, haqqında yazılmış məqalələrdən,
özünün yazdıqlarından, filmlərinin ssenarilərindən
parçalar və s.
Mənim
üçün əlamətdar bir cəhət o oldu ki, ondan
soruşurlar: kinoya, rejissorluğa onu hansı stimul gətirib?
Rene 1937-ci ildə, yəni on beş yaşında teatrda
Çexovun "Qağayı"sına
baxdığını və bu təsirlə sənətə
gəldiyini deyir.
Bu
gün bütün dünya fransız kinosundakı "yeni
dalğa"dan danışır və Renenin bu cavabı mənim
üçün ona görə əlamətdardır ki, səksən-doxsan
il əvvəl yazıb-yaratmış rus dramaturqunun
yaradıcılığı həmin "yeni
dalğa"nın ən istedadlı nümayəndəsinin sənətə
gəlməsində stimul olub.
Renenin
bir cavabı da xoşuma gəldi ki, deyir, filmləri mən tək
çəkmirəm, onlar başqaları ilə əməkdaşlıq
nəticəsində yaranır, ancaq yalnız mənim
adımı çəkirlər və bu düz deyil.
Yəni
"filankəs, filankəs, filankəs və
başqaları" söhbəti.
Bizim
ədəbi prosesdə yaş xronologiyası ilə
"Əkrəm Əylisli, Anar, Elçin və
başqaları" siyahısı yadıma düşür.
"Və
başqaları" - yəni kim? Bunların əsərlərinə
qiymət - ya müsbət, ya da mənfi - vermək lazım
deyil?
*
Vitali Ozerov məşhur rus-sovet
tənqidçisi,
SSRİ Yazıçılar İttifaqının katibi, Tənqid
Şurasının sədri idi.
Mən
də o şuranın üzvü idim.
**
Söhbət Osman Sarıvəllinin oğlu,
Moskvada
yaşayan məşhur fizik, professor, rəhmətlik Rafiq
Qurbanovdan gedir.
O,
eyni zamanda ingilis dilindən
hekayələr
tərcümə edirdi.
*** O
zaman Moskvada açılmış
məşhur
restoran.
****
Moskvada "Kuznetskiy most" deyilən meydanda SSRİ
Yazıçılar İttifaqının
kitab
mağazası idi.
*****
Henrih Mitin - rus tənqidçisi və ədəbiyyatşünası.
Mənim "Bir görüşün tarixçəsi"
povestim onun tərcüməsində "Yunost"
jurnalında çap olunmuşdu.
******
Tofiq Məlikli - bizim görkəmli türkoloqumuz. O zaman
Moskvada yaşayırdı.
Hamlet haqqında
Alea:
William Shakespeare, Soneti
Mənə
elə gəlir ki, küçədə ora-bura tələsən
adamların arasında zahirən heç nə ilə o
adamlardan seçilməyən Hamleti görsəm -
tanıyaram.
Tolstoy
bəşəriliyi
Lev
Tolstoy dahi rus yazıçısıdır və mənimçün
o, nə qədər rus yazıçısıdırsa, bir o
qədər də bəşəri yazıçıdır.
Tolstoyun
qəhrəmanı yaşından və cəmiyyətdəki
mövqeyindən asılı olmayaraq rus insanıdır, ancaq
Tolstoy təfəkkürü nə qədər millidirsə,
bir o qədər də beynəlmiləldir.
O,
"Yəhudi nədir?" adlı kiçik essesində (əslində,
bu, elə bil, düşüncə stenoqramasıdır) deyir:
"Yəhudi - əbədiliyin rəmzidir".
Elə
buna görə də Tolstoy yəhudiliyin tarixinə,
keçib gəldiyi yola, məruz qaldığı
qırğın və sürgünlərə, elə bil,
yüksəklikdən (fəzadan!) baxaraq, həmin tarixi, həmin
yolu səciyyələndirir, fərddən (yəhudidən)
dini-fəlsəfi-ideoloji ümumiləşdirməyə (yəhudiliyə)
keçir və "yəhudi kimdir?" yox, "yəhudi nədir?"
yazır.
Tolstoy
düşüncələrinə daha bir qüvvət -
Xolokost isə hələ irəlidə idi.
İdeoloji-inzibati basqı
Sosrealizm ədəbiyyatda süni
"xalqlar dostluğu" yaradır.
Hakim
ideoloji-inzibati ideologiya isə (sosrealizm də bu ideologiyanın
yetişdirməsidir) ədəbiyyatın tarixinə
müdaxilə edərək, yalançı "dostluqlar"
yaradır.
Misal
üçün, bizim ədəbiyyatşünaslar Aleksandr
Qriboyedov ilə Abbasqulu Ağa Bakıxanovun dostluğundan
yazır və bu "dostluq" məqalədən məqaləyə,
monoqrafiyadan monoqrafiyaya keçir.
Mən
Qriboyedovda Bakıxanovun adına cəmi üç yerdə
rast gəldim: İrəvan səfəri zamanı
Bakıxanovun çayın yanındakı
çadırını xatırlayır ("Palatka Abbas-Kuli
nad rekoö."), bir az sonra yazır ki, Bakıxanov ona Gəncə
uğrundakı döyüşün Nizaminin məzarı olan
yerdə baş verdiyini danışıb ("Rasskaz Abbas-Kuli,
çto Elisavetpolğskoe srajenie dano na moqile pogta Nizami."),
bir də Gilanda olarkən kürdlərlə
danışıq aparmaq üçün Bakıxanova
tapşırıq verdiyini qeyd edir ("Ə poruçil
naşemu Abbas-Kuli vstupitğ v razqovor s kurdami.").
Buradakı
"bizim Abbasqulu" ifadəsini mən - "bizim Tiflisdə
xarici işlər üzrə katibimiz" kimi qəbul edirəm,
çünki Peterburqdan xüsusi missiya ilə gəlmiş
yüksək rütbəli və səlahiyyətli məmur -
Qriboyedov onu müşayiət edən xeyli dərəcədə
aşağı rütbəli məmura - Bakıxanova
"tapşırıq verilir".
Elə
bu üç qeydə görə biz Qriboyedov-Bakıxanov
dostluğundan danışırıq?
Nə
böyük rus ədibi Qriboyedovun, nə də böyük Azərbaycan
ədibi Bakıxanovun belə bir quraşdırma dostluğa
ehtiyacı var.
Mən
xüsusi olaraq, nüfuzlu və səriştəli professor
Mikayıl Rəfilinin "Bakıxanov və rus ədəbiyyatı"
adlı yığcam və maraqlı monoqrafiyasına
baxdım. Orada ayrıca bir "Qriboyedov və
Bakıxanov" fəsli var və Rəfili bu fəsildə
Qriboyedov haqqında, onun Qafqaz səfəri, Tiflisdə və
İrandakı həyatı, hətta rusların "İvan
İvanoviç" deyə çağırdıqları
hamamçı Məşədinin ona Azərbaycan dilində dərs
deməsi (!), Türkmənçay müqaviləsi, Rusiya
Xarici İşlər naziri qraf Nesselrode, general Yermolovun
qanlı Qafqaz yürüşü, onu əvəz etmiş
qraf Paskeviç və Abbas Mirzə, eləcə də
Bakıxanovun özü barədə faktlarla
danışırsa, Bakıxanov-Qriboyedov "dostluğu ilə
bağlı ancaq fərziyələrə, ehtimallara,
gümanlara əsaslanır.
Zor
gücünə "dostluq" yaratmağa nə ehtiyac var?
Qorkinin çıxışı
4
aprel 1935-ci ildə Maksim Qorki öz mənzilində
dramaturqlarla sovet dramaturgiyasının vəziyyəti və vəzifələri
barədə müşavirə keçirib və onun bu
müşavirədəki çıxışının
stenoqramı dərc edilib.
M.Qorki
deyir ki, dram əsərlərindəki qəhrəmanlar
"köhnə pyeslərin" qəhrəmanları kimi
"az danışıb, çox etməlidirlər" və
gözlənilmədən Şekspirin pyeslərini nümunə
göstərir.
Əlbəttə,
tamamilə yanlış bir iddiadır.
Şekspir
pyeslərində danışıq - dialoqlar, monoloqlar, əksinə,
çoxdur və məsələ də burasındadır ki,
onlar bu pyeslərdəki güclü (və həssas!) bədii-estetik
dinamika ilə bir-birini əsaslandırır və
tamamlayır.
Ümumiyyətlə,
Qorkinin bu çıxışı başdan-başa hakim
ideologiyaya söykənən vulqar sosiologizmlə doludur və
məndə elə bir təəssürat yarandı ki, o,
SSRİ-də yaşadığı son məqamlarda - bu
çıxış vəfatından bir il əvvəlin hadisəsidir
- Sistemi (Stalin rejimini) inandırmağa çalışır
ki, mən sizinəm, sizinləyəm (mənlə işiniz
olmasın!).
Bu
çıxışdakı müddəalar daxili bir qorxunun
ifadəsidir.
Bəlkə
mən yanılıram və Qorki bütün bu vulqar sosrealizm
müddəalarını ürəkdən deyir?
Hər
halda, partiyalı tənqidin əlinə yeni fürsət
düşüb və "partiyalı yoldaşlar" Qorkinin
(bədbəxt Qorkinin?) bu çıxışından vəcdə
gəlib, ədəbi prosesi
"partiyalaşdırırlar".
Beriya
kimdir?
Lavrenti
Beriya - Sovet İttifaqı rəhbərliyinin ən müəmmalı
şəxslərindən biri, məncə, hətta birincisidir
və bilmirəm, Sovet tarixi ilə məşğul olan
tarixçilər bu müəmmanı haçansa tam
aydınlaşdıra biləcək, ya yox?
Onun
yalnız həyatı yox, ölümü də müəmmalar
içindədir - bir sıra müəlliflər (və
şahidlər!) 1953-cü il iyunun 26-da Beriyanın öz evində
gülləbarana tutularaq qətlə yetirildiyini, başqa bir
sıra müəlliflər (və şahidlər!) isə məhkəmə
hökmü ilə 23 dekabr 1953-cü ildə güllələndiyini
yazırlar - rəsmi məlumat da elə budur. Bunu da deyirlər
ki, marşal Q.Jukov başda olmaqla, Beriyanı həbs edən
generalların arasında Leonid Brejnev də olub.
İyunun
elə həmin 26-da onun oğlu Serqonu hamilə arvadı Marfa
Peşkova (Maksim Qorkinin nəvəsi idi) ilə birlikdə,
sonra arvadı Nino Qeqeçkorini həbs edirlər və daha
sonra Sov.İKP MK Rəyasət Heyətinin qərarı ilə
Beriyanın bütün qohum-əqrəbasını, o
cümlədən, 85 yaşlı anasını və
qayınanasını Gürcüstandan sürgün edirlər.
Beriyanın
gündəliklərini, onunla bağlı sənədləri,
oğlu Serqo Beriyanın (oğlunun adını Serqo
Ordjonikidzenin şərəfinə qoymuşdu) xatirələrini,
son vaxtlar nəşr olunmuş kitabları (S.Beriə. Moy
oteü - Lavrentiy Beriə, Moskva, 1994; A.Antonov-Ovseenko. Beriə,
M,, 1999; Ö.Muxin. Neizvestnıy Beriə, M., 2010; A.Toptıqin.
Zaprehennıy Beriə, M., 2011; L.Beriə. "Pojitğ bı
ehe let 20", M., 2012; D.Vinter. Voennıe prestupniki Stalin i Beriə,
M., 2012; Z.Ükvitariə. Beriə bez lji, M., 2013 və s.)
oxudum, daha əvvəllər isə N.Xruşşovun,
V.Molotovun (Feliks Çuyevin təqdimində), L.Kaqanoviçin,
A.Mikoyanın, K.Jukovun, Svetlana Alliluyevanın və b. xatirələrini
oxumuşdum və onlar da Beriya haqqında xeylaq yazıblar (Xruşşov
və Mikoyan aşkar bir qərəz və kin-küdurətlə).
Bir
qism müəlliflər onu az qala mələkləşdirir,
bir qism isə şeytanlaşdırır.
Əlbəttə,
Beriya nə mələk idi (ümumiyətlə, siyasətdə
mələk olmur), nə də şeytan və onun gündəliklərini
oxuyanda görürsən ki, söhbət cani-dildən Sovet
İttifaqına xidmət edən və bu ölkənin təəssübünü
çəkən, gələcəyini düşünən,
bacarıqlı və ağıllı, fanatik stalinçi
bolşevikdən gedir. Bu adam ömrü boyu var qüvvəsi
ilə SSRİ və o dövrün təbiri ilə desəm,
"sovet xalqı" naminə çalışıb, son dərəcə
zəhmətkeş və işgüzar olub.
O
başqa məsələ ki, bu xidmətin ideoloji-inzibati məğzində
nə dayanıb, Xeyir ilə Şərin daimi mübarizəsində
əldə edilən nə olub və necə olub? Və nə
əldə edilibsə də, məncə, bu -
ikiüzlülüyün, riyakarlığın yox, məhz
inqilabi-ideoloji fanatizmin nəticəsi olub (Stalinin özündə
olduğu kimi!). Beriyanın da əli Stalinin və Stalinin ətrafındakı
"kiçik rəhbərlərin" - Xruşşovun,
Molotovun, Malenkovun, Voraşilovun, Mikoyanın və
başqalarının əli kimi qanlı olub.
Bağırov
Azərbaycanda şair Mikayıl Müşfiqi, yaxud artist Abbas
Mirzəni güllələtdirəndə Beriya da
Gürcüstanda şair Tisian Tabidzeni və artist Sandro
Axmetelini güllələdirdi və bu güllələmələr,
ifşalar, sürgünlər, işgəncələr 37-38-ci
illərdə bütün Sovet İttifaqını
bürüyərək artıq "sovet xalqı"nın
(xalqın dili olar, "sovet xalqı" dili dilsiz
"xalq" idi!) həyat tərzinə çevrilmişdi.
Yeri
düşmüşkən, belə bir maraqlı fakta da rast gəldim
ki, 1923-cü ildə Beriyaya ilk rəsmi xasiyyətnamə yazan
və imzalayan partiya xadimi - Ruhulla Axundov olub və həmin
xasiyyətnamədə bildirilir ki, Beriya "partiyanın
tapşırıqlarını ona xas olan enerji və qətiyyətlə
yerinə yetirir", "onun hərtərəfli fəaliyyəti
parlaq nəticələr verir", "o, hazırkı
dövr sovet quruculuğu üçün vacib olan ən
yaxşı cəhətlərə malik, qiymətli, yorulmaz
bir işçidir".
Söhbət
24 yaşlı bir gəncdən gedir və Ruhullanın
özünün də o zaman cəmi 26 yaşı var idi və
on dörd ildən sonra bu "sovet quruculuğu" Ruhulla
Axundovu güllələdi, daha on altı ildən sonra isə
həmin quruculuqda "parlaq nəticələr" əldə
edən Lavrenti Beriyanın özünü güllələdi.
Mənə
elə gəlir ki, sovet rəhbərliyinin Beriya müəmması
və bu kimi başqa müəmmalar (Leninin, Djerzinskinin,
Frunzenin, Kirovun və b. ölümü, Kommunist Partiyasında
Xruşşov hadisəsi, Qorbaçov hadisəsi və s.)
çətin ki, haçansa aydınlaşacaq, çünki
adlarını çəkdiyim və çəkmədiyim bu
adamlar ixtiyar və imkan sahibləri idi, buna görə də
belə başa düşürəm ki, arxivlərə
mükəmməlcəsinə əl gəzdirilib - hərə
özü ilə bağlı təmizləmə aparıb.
Görünür,
bu müəmmalar - əbədi bir sirrə çevrilib.
Beriyanın
oğlu Serqo Beriya atası haqqındakı kitabında
yazır ki, "Stalin ilə mənim atamın münasibətlərindəki
sirr - sirr olaraq da qalır".
Stalinin
anası Ekaterina (Keke) Cuqaşvilinin xatirələrində
(onun söylədiklərini qələmə alıb, çap
ediblər) oxudum ki, Beriyanı "bizim Lavrentiy"
adlandırır, o biri tərəfdən isə Stalinin Moskva ətrafı
bağının komendantı deyir ki (İ.Obolenskinin
kitabında), adətən asta və təmkinlə
danışan Stalinin qışqırığını
eşidərək, tələsik gəlib görüb ki, Beriya
stulda əyləşib, Stalin də ayaq üstə
yumruğunu onun ağzına dirəyərək
qışqırır: "- Rədd ol burdan, səni toza
çevirərəm!". Bir həftədən da sonra Stalin
vəfat edir.
N.Xruşşov
xatirələrində Beriyaya qarşı yalnız ağla
sığan və sığmayan ittihamlar yağdırır, ciddi
bir fakt isə göstərmir və deyir ki, "Beriyanı
Stalin yaratmışdı", Stalini isə "cinayətkar
və qatil" adlandırır.
Bəs,
həmin 37-38-ci illərdə Nikita Xruşşov özü
kim idi?
Deyəsən,
qələm məni yenə uzaqlara aparır.
Hərdən
fikirləşirəm ki, mən niyə bu kitabları,
stenoqramları, məqalələri, sənədləri
oxuyuram və bunların əvəzində klassikada, elə
müasir ədəbiyyatda o qədər oxunmamış əsərlər
var ki...
Yəqin
ona görə ki, mən yalnız oxucu kimi yox, bir
yazıçı kimi üzdən yox, daha dərindən, daha
dəqiq bilmək istəyirəm ki, ömrümün
böyük hissəsini hansı ölkədə
yaşamışam və bu ölkəyə kimlər rəhbərlik
edib, yəni söhbət yalnız şəxsi təəssüratdan,
şəxsi təcrübədən yox (bunlar öz yerində!),
siyasi-inzibati və ictimai faktologiyadan gedir.
...10
yaşım yenicə tamam olmuşdu, ancaq o isti yay günü
təfərrüatı ilə yadımdadır. Əmim Mustafa
Əfəndiyev Lomonosov adına Universitetin Jurnalistika fakültəsində
oxuyurdu və yay tətilinə gəlmişdi. Atam onunla birlikdə
Mirzə Fətəli küçəsindəki evimizdə,
radionun qarşısında oturub, diqqət və həyəcanla
deyilənlərə qulaq asırdılar - xalq düşməni
Lavrenti Beriyanın ifşa və həbs olunduğu barədə
rəsmi məlumat oxunurdu. Mən də bir tərəfdə
dayanaraq gah atama və Mustafaya, gah da radioya baxırdım və
vəziyyətin siyasi dramatizmini anlamasam da, nəsə
çox ciddi bir hadisə baş verdiyini başa
düşürdüm.
O da
yaxşı yadımdadır ki, rəsmi məlumat bitdikdən
sonra atam:
-
Görək, bu işlərin axarı necə olacaq? - dedi. - Hər
halda, dördgözün arxası getdi!..
Mərhəm
söhbətlərdə Bağırova
"dördgöz" deyirdilər. (Stalinə isə
İlyas Əfəndiyevin anası, nənəm Bilqeyis
xanım "Bığı bəy" deyirdi).
Stalinin
vəfatından sonrakı mart plenumunda Mir Cəfər
Bağırov Sov.İKP Mərkəzi Komitəsinin Rəyasət
heyəti (Siyasi Büro belə adlanırdı) üzvlüyünə
namizəd seçildi (müqayisə üçün deyim ki,
Nəriman Nərimanov ancaq Mərkəzi Komitənin
üzvlüyünə namizəd idi) və bu, Bağırovun
siyasi karyerasının ən uca nöqtəsi idi, ancaq bu
ucalığın ömrü cəmi üç ay çəkdi.
Beriya
iyunun 26-da həbs olunur (yaxud öldürülür), bu məsələ
ilə bağlı rəsmi açıqlama isə iyulun 2-də
Mokvada keçirilən plenumda verilir və mənim
üçün heyrətamiz cəhət odur ki, aradan
keçən bu altı gün ərzində təcrübəli
və ayıq çekist Mir Cəfər Bağırov
heç nədən xəbər tutmayıb, halbuki Rey Medvedyevin
yazdığına görə, Moskvada hətta sadə camaat
arasında da artıq bu söz-söhbət gəzirmiş.
Bağırov isə plenumda iştirak etmək
üçün iyulun 1-də Moskvaya gələn kimi ora-bura,
o cümlədən də Mikoyana zəng edərək "mənim
əziz Beriyam hardadır?" - deyə onu axtarır.
Xruşşov
yazır ki, iyunun 25-də general Moskalenkonu
çağıraraq ona 27-də Bolşoy Teatrda "Dekabristlər"
operasının göstəriləcəyini, Rəyasət Heyətinin
üzvlərinin də orada olacağını deyir və
Beriyanın teatrda bütün rəhbərliyi həbs edib,
hakimiyyəti ələ alacağını bildirir. Doğrudan
da, 27-də Rəyasət Heyətinin üzvləri Bolşoy
Teatra gediblər və rəsmi məlumatda "rəhbərlərin"
arasında Beriyanın adı olmayıb və Rəyasət
Heyəti üzvlüyünə namizəd Bağırov buna
da əhəmiyyət verməyib.
Güman
edirəm ki, bu - tam bir siyasi arxayınçılığın
ifadəsi olub.
Siyasətdə
dostluq nisbi anlayışdır.
Moskvada
Beriyanın qəfil ifşasına və həbsinə həsr
olunmuş həmin iyun plenumunda çıxış edən
Bağırov bir gün əvvələcən "mənim əziz
Beriyam" olan köhnə dostunu "beynəlxalq təxribatçı,
böyük miqyaslı avantürist, buqələmun,
partiyamızın və xalqımızın qəddar
düşməni" adlandırdı, hətta öz
"kommunist sayıqlığının kütləşdiyini"
etiraf etdi və dedi ki, "görünür, Beriya beynəlxalq
imperializm tərəfindən bizim partiyaya yeridilmiş
agentdir".
Ancaq
belə bir çıxışın da xeyri olmadı və
Beriyanın ifşasından və həbsindən (yaxud da qətlə
yetirilməsindən) bir neçə gün keçmiş,
iyulun 12-də Bağırov bütün vəzifələrindən
azad edildi, Kuybışev şəhərinə neft tresti
müdirinin müavini vəzifəsinə göndərildi,
çox çəkmədi ki, həbs edildi və 1956-cı
il mayın 7-də güllələndi.
Mənim
xatirəmdə qalan ən maraqlı və tragikomik cəhət
isə o idi ki, "xalq düşməni" Beriya ilə
bağlı oxunan o rəsmi məlumatdan bir az əvvəl
bizim radiomuzda (xəbərsiz radiomuzda!) təntənə ilə
rəhmətlik İbrahim Kəbirlinin "mətin
kommunist" Lavrenti Beriyanın tərifini göylərə
qaldıran poeması oxunurdu...
Çingiz
Aytmatov haqqında
Chingiz
Aytmatov | Kyrgyz author | Britannica.com
"Kassandra"nı
oxudum.
Çingiz
Aytmatov "Cəmilə" milliliyindən
"Kassandranın damğası" kosmopolitliyinə gəlib
çıxdı.
Bilmirəm,
ədəbiyyat bundan uddu, ya uduzdu?
Elçin
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 10 oktyabr. S. 12-13.