"Gündə
bir neçə saat. Tanrıya bənzəmək,
maraqlıdı..."
"Gənclər
nə istəyir?"
Möhtərəm
oxucular!
Bu
sayımızdan etibarən "Gənclər nə istəyir?"
rubrikasını təqdim edirik. İyirmi gənci
özündə ehtiva edəcək bu rubrikanın əsas məqsədi
sizi ədəbi-bədii fəaliyyətə yeni başlayan gənclərin
fikir və mülahizələri, istək və problemləri
ilə tanış etməkdir. Rubrikanın ideya rəhbəri
və aparıcısı ədəbi tənqidçi Əsəd
Cahangir, ilk müsahib isə gənc yazar Çinarə
Nüsrətlidir.
"Gündə
bir neçə saat
Tanrıya
bənzəmək, maraqlıdı..."
-
Çinarə, ailənizdə sənət, konkret olaraq
yazıçılıqla məşğul olan olubmu?
-
Xeyr...
- Məktəbin,
təhsilin necə, sənə təsiri olubmu?
- Məni
qəbul imtahanlarına hazırlaşdıran Abbasqulu müəllimə
minnətdaram. Mənə ədəbiyyatı sevdirdi...
Ümumiyyətlə, insanların hansısa sahəyə
sevgisi sahənin özündən daha çox, onu sənə
kimin və necə təqdim etməsindən
asılıdı.
- On
ildən artıqdır ki, Yazıçılar Birliyində
işləyirsən. Özünü bu mühitdə necə
hiss edirsən?
-
Heç şübhəsiz, AYB mühitinin mənə
çox böyük müsbət təsiri olub... Hətta özümü
birbaşa Yazıçılar Birliyinin yetirməsi hesab edirəm.
Ümumiyyətlə, mühitin içində olmaq, onun həm
müsbət, həm də mənfi təsirini görmək
insanın içində bir qəribə ab-hava yaradır. Hələ
orta məktəbdə ədəbiyyat dərsliklərində əsərlərini
oxuduğun insanlarla hər gün görüşmək,
onlarla ünsiyyətdə olmaq bəzən adama qəribə
kimi gəlir... Bu hiss adamı ədəbiyyata bir az da
yaxınlaşdırır...
-
Klassik və müasir yazıçılarımızdan kimlərin
yaradıcılığı
dünyagörüşünüzün və estetik
zövqünüzün formalaşmasına təsir edib?
-
Orta məktəb illərində böyük Hüseyn Cavidin
dramaturgiyası məni çox cəlb edirdi. Bəzən
özümü onun obrazları arasında axtarır,
düşünürdüm ki, mən, görəsən,
bunlardan hansıyam? Sanki əmin idim ki, bu obrazlar arasında mən
də varam. Bəzən kiçik bir epizod qismində, bəzən
də baş qəhrəman kimi. Cavidin yaratdığı
qadınların iztirablarını həmişə
yaxından hiss edirdim. Bəlkə də, 90-ların
uşağı olduğum üçün. Sonrakı illərdə
Fikrət Qocanın nəsrini çox bəyənmişəm.
Onun obrazları işləməsi məni özünə
çəkib. İlqar Fəhminin romanları isə psixoloji
ovqatı ilə məni təəccübləndirib.
-
Əgər Azərbaycan ədəbiyyatından bir
yazıçının bir əsərini seçmək
lazım gəlsəydi, hansı roman üzərində
dayanardın?
-
İlqar Fəhmi, "Akvarium"... Hərçənd ki, o
akvariumda əriyib getməyi heç kimə arzulamazdım.
- Sənətin
sirlərini öyrənməkdə, yazı
texnologiyasını öyrənməkdə özünü
kimlərə borclu hesab edirsən?
- Yatsam,
yuxuma girməzdi ki, bir gün yazıçı olacam.
Az-çox qabiliyyətim varsa, bunu ilk görən həyat
yoldaşımın anası Arifə xanım olub. Bir gün
oturub söhbət edirdik, ona bir əhvalat danışdım.
Söhbətin sonunda dedi ki, bu danışdıqlarımı
qələmə alım, sabah axşam baxacaq. Və belə
başladım... Hər hansı bir işin bəzən
çox adi və sadə başlanğıcı olur. Kimsə
uşağına nağıl danışmaqla başlayır,
kimsə kimisə ovundurmaq üçün hekayələr
uydurmaqla... Mən də qayınanamla söhbətdən
başladım...
- Sən
həm ciddi nəsr, yəni hekayələr yazır, həm də
teleserial janrında öz qələmini sınayırsan.
İki yerə bölünmək zərurəti haradan
yaranıb? Bu, sadəcə, maddi ehtiyacdan irəli gəlir,
yoxsa həm də mənəvi ehtiyacdan?
-
Yazıçı olacağımı düşünmədiyim
kimi, ssenarist olacağım da ağlıma gəlməzdi. Bir
gün İlqar Fəhmi dedi ki, mənim "Ulduz"
jurnalında hekayəmi oxuyub. Qeyd etdi ki, kinematoqrafik üslubda
yazıram, vizual təsvirlərim yaxşıdı. Sonra
ssenaridə qələmimi sınamağı təklif etdi.
Çox gözlənilməz təklif idi. İlqar Fəhmini
müəllimim hesab edirəm. O bu sənəti öyrədə-öyrədə,
həm də sevdirdi mənə. Şübhəsiz ki, bu sənətin
maddi tərəfinin də əhəmiyyəti var, amma mənəvi
tərəfi ondan daha üstündür. Hazırda
özümü ekran sənətindən ayrı təsəvvür
etmirəm. Minlərlə insanın real həyat kimi
baxdığı hadisələri qurmaq, obrazları yaratmaq,
bir-birinə sevdirmək, bəzən ağlatmaq, bəzən
güldürmək, bəzən öldürmək, bəzən
hətta tamaşaçıların istəyi əsasında
yenidən diriltmək.... Və bir həftədən sonra
bütün bu istəklər ekranda real həyat kimi ərsəyə
gəlir, canlanır, baxanlar sevinir, kədərlənir,
ağlayır, nifrət edir, çox vaxt isə sevirlər...
Belə situasiyada insanın içində azacıq da olsa
"tanrılıq" duyğusu yaranmaya bilməz...
-
Əgər ikisindən birini seçməli olsaydın,
hansı sahəni seçərdin?
-
Ssenaristliyi... gündə dörd saat da olsa, Tanrıya bənzəmək
maraqlıdı...
-
Seriallarınızı gerçəkləşdirən
rejissorlar içərisində kim sizin fikirlərinizin ekran həllini
daha yaxşı verə bilir?
-
Əgər seriallarımıza baxırlarsa,
seriallarımız yüksək reytinq qazanırsa, bu həm də
rejissorun uğurudur. Amma bəzən narazı
qaldığım məqamlar da olur. Eşitdiyimə görə,
hələ elə bir müəllif yoxdur ki, əsərinin
ekranlaşmasından tam razı qalsın. Hər halda müəyyən
faiz istədiyim olursa, buna qane oluram.
-
Müasir Azərbaycan rejissurasında kimlərin
yaradıcılığı sizə daha xoşdur? Kiminlə
daha çox əməkdaşlıq etmək istəyərdiniz
bir ssenarist kimi?
-
Rövşən İsax və Emil Quliyevin işini bəyənirəm.
Başqa qiymətləndirdiyim rejissorlar da var, lakin bu iki rejissor,
məncə, insan xarakterinin dərin qatlarına daha rahat
düşə bilirlər. Xüsusən, bizim insanın. Məhz
bizim...
- Azərbaycan
serial yazarlarından kimin yaradıcılığını
daha yüksək qiymətləndirirsən?
-
Açığını deyim ki, baxmağa vaxtım olmur.
Amma vaxtım olsaydı, həmkarlarımın fəaliyyətini
izləmək istərdim. Mənim üçün
maraqlıdır.
- Bir
qayda olaraq, hekayələrin və ya seriallarında qadın və
kişi münasibətlərinə, məhəbbət
mövzusuna, melodramatik ovqata əsas yer verirsən.
-
Əvvəla, ona görə ki, bu sadaladıqlarınız
klassik mövzulardır. Bu mövzular hər zaman işlənib,
işlənir və işlənəcək. Oxucunu da,
tamaşaçını da maraqlandıran mövzulardır,
yazıçı da onlarla hesablaşır, istəsə də,
istəməsə də.
- Səncə,
yazıçının şəxsi həyatı onun
yaradıcılığına nə dərəcədə təsir
edir?
-
Şəxsi həyat deyəndə dar çərçivədə
anlamayaq. Yaxın ətrafımızda baş verən hər
şey bizim şəxsi həyatımızdır. Və bu,
yazıçının yaradıcılığında
mütləq öz əksini tapır. Düşünürəm
ki, yazıçı yaşamadığını yazsa, təbii
alınmaz. Əlavə boyalar da yazıçı təxəyyülünün
ölçüsünün ifadəsidir. Bu ölçü
hissini itirmək olmaz. Əsərdə təxəyyül
çox olarsa, xəyali bir dünya yaranar, reallıq və
yaşananlar çoxalarsa, sənədli filmə gedib
çıxar. Orta ölçünü tutmaq lazımdır.
-
"Şaxta həkim" adlı hekayəndə aşiq
olmuş qəhrəmanın Füzulinin "Leyli və Məcnun"undan
sitat çəkir. Klassik ədəbiyyatla çoxmu
maraqlanırsan? Niyə məhz "Leyli və Məcnun"?
Bu sənin klassik ədəbiyyata bağlı
olmağındanmı irəli gəlir?
- Bu
bir mesaj idi. Qəhrəman sevdiyi insana demək istəyir ki, o,
Leyli kimi sevib, amma Leyli kimi nakam deyil. Uca sevgini
yaşadığı üçün xoşbəxtdir, bu
sevgidən heç bir təmənnası yoxdur və bu sevgini
özüylə aparır. Çünki sevgi onun içində
daşıdığı ən qiymətli bir Tanrı hədiyyəsidir.
Bu sevginin canlı olaraq içində əriyib suya dönməsindənsə,
onu bütöv halda özüylə bu dünyadan
aparmağı üstün tutur.
-
Hekayəndən belə bir nəticə hasil olur ki, eşq
ölümdən güclüdür. Çünki sənin qəhrəmanın
eşq naminə intihar edir. Doğrudanmı, belə hesab edirsən
ki, eşq ölümdən güclüdür?
-
Ölüm dediyimiz bir heçlikdir... Öldün, sonrası
yoxdur... Ölümü eşqlə müqayisə belə etmək
olmaz. Qəhrəman vüsala çatmadığı
üçün deyil, ilahi eşq naminə intihar edir, gözəl
ölmək istəyir. Sevdiyinin yaddaşında qartopu oynayan o
şən, xoşbəxt, gözəl qız kimi qalmaq istəyir.
Məncə, hər bir şeyin ən gözəli onu adilikdən
çıxarıb, mistik bir don geyindirir. Gözəl
ölüm də artıq, sadəcə, dünyadan getmək
deyil, bəlkə də, dünyanın özünə bir
mesajdır.
-
Ədəbiyyatda intihar edən qadın obrazları
çoxdur: "Hamet"də Ofeliya, "Bədbəxt Liza"da
Liza, "İndiana"da İndiana, "Madam Bovari"də
Emma, "Anna Karenina"da Anna, "Mahnı dağlarda
qaldı"da Şahnaz, "Yeddi oğul istərəm"də
Humay, "Beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsi"ndə
Təhminə... Bunların hamısından fərqli olaraq, sənin
qəhrəmanının intihar ağrısı duyulmur.
-
Sadaladığınız qadınlar qarşılıqsız
sevginin, uğursuz məhəbbətin ucbatından intihar edirlər.
Bizim qəhrəmanımız isə ölümcül xəstə
olmasaydı, yaşasaydı və sevdiyinə
qovuşmasaydı belə, yenə xoşbəxt olacaqdı.
Onu xoşbəxt edən sevdiyi deyil, sevginin özü idi.
Əsl səadət sevginin subyektini yox, sevginin
özünü dəyərdəndirməkdi. Məşhur bir
mahnımız var, "sənə olan eşqimi, sənə də
alçaltmaram".
- Yəni
sən özünü Şekspir, Jorj Sand, Tolstoy, Flober,
İlyas Əfəndiyev, Yusif Səmədoğlu, Anardan
ağıllı sayırsan?
-
Əsla! Onlar klassiklərdir. Sadəcə, ağrılı və
ağrısız ölümlər var. Fiziki ağrı var,
bir də mənəvi ağrı. Mənim fikrimcə, mənəvi
yüklə, mənəvi acı ilə ölməyən bəşər
övladı xoşbəxt ölümlə ölür. Hətta
fiziki ağrısı olsa belə.
-
İntiharın hansı formasını ağrısız hesab
edirsən?
-
Əlbəttə ki, yüksəklikdən
çırpılıb ölmək ağrılıdı.
Amma bizim qəhrəmanımızın dörd divar
arasında başqa seçimi olmadığından
intiharın ən ağrılısı ilə həyatına
son verir. Amma bu, eşq naminə idi, ona görə
ağrısızdır. Ağrı kiçikliyin bəhrəsidir.
Bütün hisslərin və ideyaların ali və yüksək
mərtəbəsində ağrı yoxdur.
-
Çinarə Nüsrətli böyük hürufi
mürşidi Nəiminin "Cavidannamə" əsərinin
giriş və bir fəslini osmanlı türkcəsindən
dilimizə tərcümə etdi. Maraqlıdır, bu həvəs
haradan yarandı səndə? Sənin qəhrəmanın
intihar etdi, özünü öldürdü, "Cavidannamə"
isə əbədiyyət kitabı, ölümsüzlük əsəri
deməkdir. Burada bir ziddiyyət yoxdurmu? Yoxsa "Cavidannamə"də
ölümə çarə axtarırdın?
-
Vikipediya üçün türkcədən tərcümələr
etmişdim. Tərcümələrim bəyənilmişdi deyə
mənə təklif gəlmişdi. Əvvəlcə tərəddüd
etdim, Türkiyə türkcəsindən tərcümə
göründüyü qədər də asan deyil. Amma
İlqar müəllim dəstək oldu. Əsər məni
valeh etdi. İş prosesi çox maraqlı idi. Əslində,
vaxtım olsaydı, "Cavidannamə"yə bir də
qayıdardım. Demək olmaz, mən "Cavidannamə"dən
ilhamlanıb hekayə yazmışam. Amma mənim hekayəmdə
də mövzu ölüm deyil. Fikir vermisinizsə, hekayədə
ölüm dəhşəti yoxdur, oxucu qan, cəsəd
görmür. Bir qız mələk kimi pəncərədən
uçub gedir. Çünki insan ruhu, Nəiminin dediyi kimi, əbədidir.
-
Ədəbi mühitin özünə münasibətindən
razısanmı?
-
Ədəbi mühitin mənim yaradıcılığım
haqqında nə düşündüyünü deyə bilmərəm.
Amma tək-tək xoş söz deyənlər var. Qiymətləndirilmək
xoş bir şeydir, amma olmaması da dərd deyil. Həm də
hələ yolun başlanğıcındayam, nəsə ummaq
hələ tezdir.
-
Hansı mükafatlarınız olub?
-
2018-ci ildə Gənclər və Turizm Nazirliyinin
mükafatına layiq görülmüşəm.
- Bəs,
ədəbi tənqidin yaradıcılığına olan
münasibətindən necə? Bu gün ədəbi tənqiddən
narazı olmaq dəbdədi. Bu mənada dəbə
uyursanmı?
- Bir
halda ki belə bir sual verdiniz, deyim ki, bu gün ədəbi tənqiddə
tərəfkeşlik çox hiss olunur. Əlbəttə ki,
yazılarım haqqında nə isə eşitmək - istər
tənqid olsun, istər tərif olsun, mənim
üçün maraqlıdır. Ən çox ssenariylə
bağlı tənqidlər eşidirəm, amma tənqidçilərdən
yox.
-
Ədəbi yaşıdların olan nasirlər arasında kimlərin
yazılarını daha çox bəyənirsən?
- Qələm
yoldaşlarım üzrlü saysınlar, vaxt
qıtlığı mənim əsas problemimdi.
-
Xanım yazarlarımızdan kimi daha çox bəyənirsən?
-
Ədəbi prosesi dərindən izləmək imkanım
olmadığından, sadəcə, sosial şəbəkələrdə
qarşıma çıxan ədəbi nümunələrə
istinadən deyə bilərəm ki, istedadlı yazar
xanımlarımız az deyil. Yazıçılar Birliyində
işləyirəm, çoxlarının xətri mənim
üçün əzizdi, icazə versəniz, ad çəkmərəm.
-
"Xanım yazar" ifadəsiylə razısanmı?
-
Kişi yazar, kişi şair, kişi nasir ifadəsi
olmadığı kimi, xanım yazar, xanım şair,
xanım nasir söz birləşmələri də
olmamalıdır. Məsələn, elə əsərlər
var ki, imzasına baxmasan, elə bilərsən ki, qadın
yazıb. Yəni bu zəif və ya güclü anlamında
deyil. Qadın hisslərini, qadının nəyəsə
münasibətini, bir qadının düşüncəsini o
qədər ustalıqla qələmə alırlar ki, o əsəri
kişinin yazdığına məəttəl qalırsan. Ya
da əksinə. Poeziyamızda da belə faktlar var...
- Sən
də kişiləri o cür təsvir edə bilirsənmi?
-
Düşünürəm ki, məndə alınır...
-
Ədəbi mühit həm də rəqabət mühitidir.
Özünə qarşı qısqanclıq hiss edirsənmi?
Əgər hiss edirsənsə, buna reaksiyan necə olur?
-
Rast gəlmişəm... Mənim üçün əhəmiyyəti
yoxdur...
- Sənə
pislik edənləri necə cəzalandırırsan?
-
Silirəm... əlbəttə, bacardığım qədər...
-
Hazırda nə yazırsan?
-
Pandemiya başlayanda fürsət düşdü, çoxdan
arzusunda olduğum kino-romana başladım. Mövzusu məni
çoxdan düşündürürdü. Serialın yeni
mövsümü başladığı üçün
fasilə vermişəm. İlk fürsətdə bitirməyə
çalışacağam.
-
Ən böyük arzun nədir? Milli və fərdi mənada.
-
Ən böyük arzum - millisi də, fərdisi də -
Qarabağın azadlığıdır!
Çinarə Nüsrətbəyli.
Müsahibəni
apardı: Əsəd Cahangir.
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 10 oktyabr. S. 14-15.