İlyas
Əfəndiyevin boy çiçəkləri
Azərbaycan
ədəbiyyatı müstəvisində İlyas Əfəndiyev
imzası Qarabağ (təbiri-caizsə,
qarabağçılıq) mücadiləsinin dönməzliyini
milli düşüncəyə yansıdan, bu mövzunu bədii
məkanda simvolizə edən abidə örnəyidir.
Qarabağın
baş şəhəri Şuşa qalasının təməlini
qoyan Pənahəli xanın sevimli nəvəsi Ağabəyim
Ağanın "Yaddan çıxmaz Qarabağ" nisgili məhz
İlyas Əfəndiyev qələminin (ədəbi anlamda,
külüngünün) sayəsində milli yaddaşa
qarabağçılıq (və deməli, vətənçilik)
savaşı müstəvisinə transfer olunub.
Təbii,
ədəbi-bədii sferada Qarabağ mövzunun Seyid Mir Həmzə
Nigari, M.P.Vaqif, Xurşid banu Natəvan,
Qasım bəy Zakir, Baba bəy Şakir kimi çox önəmli
yazarları olub. Yenə də var. Ancaq bu bəlli imzaların
sözügedən mövzuda daha çox təsvir, tərənnüm,
həsrət və nisgil dolu ədəbi irsinə məhz
İlyas Əfəndiyev dühası (eyni zamanda, vətəndaşlığı)
dönməz ictimai məzmun, vacib fon verib.
Məhz
İlyas Əfəndiyev ədəbi-bədii müstəvidə
Qarabağ mövzusunun kövrək, nisgilli bayatı, şikəstə
hücrəsindən əzəmətli (və daha çox,
dünyəvi) simfoniya, aratoriya genişliyinə
çıxışını təmin edib.
Bu
gün Avropa, bütün Qərb siyasətbazları öz
haqqı uğurunda dönməz
savaşa qalxan Azərbaycan xalqına, onun qətiyyətli
dövlət başçısına israrla (və boğazdan
yuxarı, gecikmiş) sülh təklifləri edir. Amma unudurlar
və görməzdən gəlirlər ki, əslində
Qarabağ bölgəsində əbədi, tarixi gələnəklərə
söykənən ən etibarlı sülh modelini Azərbaycanın
uzaqgörən Xalq yazıçı İlyas Əfəndiyev
hələ ötən əsrin 80-ci illərində
"Dağlar arxasında üç dost" romanında
ortaya qoymuşdu. Heç bir tərəf tutmadan
dinc-yanaşı yaşaya bilməyin vacib atributlarını bədii
müstəvidə şəkilləndirmişdi. Bu, o zaman idi
ki, hələ şovinist, ayır-buyur siyasətinin fikir
babaları, bədnam erməni başbilənləri və
dırnaqarası ziyalıları millətlərarası
avantüra xəstəliyinə yeni-yeni yerikləməyə
başlamışdılar. Sülh anlayışının təməlinə
təzə-təzə fitnəkarlıq toxumu səpir,
dağıdıcı bomba yerləşdirirdilər. Və
İlyas Əfəndiyev məhz həmin günlərdə sadə
insanların diqqətini regionda dinc-yanaşı
yaşamağın vacib normalarına yönəldirdi. Yəni,
Sülh anlayışını millətlərarası
yaşamın ən başlıca atributu, dinc-yanaşı
yaşamağın qarantı kimi idealizə edirdi; Qarabağa
fitnəkarlıq toxumu səpən, milli qırğın
ocağı körükləyən silva kaputinyanlardan, zori
balayanlardan tam fərqli olaraq! Və bir həqiqətdir ki, bu
gün əbədi, əzəli Qarabağ torpaqlarında
baş verən hadisələr fonunda dünya seperatizmi, erməni
vandallığı həm də İlyas Əfəndiyevin
"Dağlar arxasında üç dost"unu görməzdən
gəlmələrinin bədəlini yaşayırlar.
Aradan
yetərincə böyük vaxt-zaman məsafəsi keçib.
Ancaq və təəssüf ki, unudulmaz İlyas Əfəndiyevin
"Dağlar arxasında üç dost" romanında illər
öncəsi ortaya qoyduğu sülh modelinin vacib detalları hələ
indi-indi Avropa və Qərb siyasətçilərinin gündəlik
fikir bazarlaşmasına çevrilməyə başlayıb.
Yəni, bu gün regionda siyasi anlaşma ehtiyacı məhz
İlyas Əfəndiyev dünyagörüşünün
"Dağlar arxasında üç dost"da ortaya
qoyduğu ənənəvi sülh modeli təcrübəsindən
bəhrələnməyə möhtacdı. Bu mənada Azərbaycan
ədəbi-bədii düşüncənin bəlli
üfüqləri Avropa, Qərb siyasi fikrinin
çağdaş qənaətlərini, özəlliklə,
sülh çağırışlarını haradasa ən
azından bir qərinə qabaqlayır.
Zərrə qədər də olsun
belə şübhə etmirəm ki, bu gün "Ya
Qarabağ, ya ölüm!" çağırışı
ətrafında toparlanan, erməni vandallarının 30 illik
(üstə gəl, əsrlərcə)
işğalçılıq siyasətini canı-qanı
bahasına durduran hər bir qəhrəman Azərbaycan
insanın qələbə əzmkarlığı həm də
unudulmaz İlyas Əfəndiyevin tarixi dramında Xan
qızı Natəvanın dilindən səsləndirdiyi
proqram xarakterli fikirlərdən qaynaqlanır: "Əgər
bu dünyada xoşbəxtlik deyilən bir həqiqət varsa,
o da yalnız insanın öz vətəninə, öz ləyaqətinə
sahib çıxmasındadır! Mən azadlığın
qüdrətinə inanıram!"
İlyas Əfəndiyevin (və gec
olan, ancaq güc olan Haqqın, Ədalətin) diqtəsi,
başlıca qənaət belədir. Unudulmaz
yazıçının aşağıdakı fikirləri
bugünkü Böyük Vətən
savaşımızın bayraqdarı olan Azərbaycan əsgəri
ilə çiyin-çiyinə zəfərə qoşan
böyük bir xalqın yenilməz gücünü,
inamını ifadə edir: "Azərbaycanın gələcəyinə
ümüdlərim böyükdür. Çünki Azərbaycan
xalqının vətəninə, torpağına
bağlılığı, sevgisi əbədidir. Bu gün
millətin vətənpərvərlik duyğusunun yeni təlatümünün
coşub-kükrəyən dövrüdür".
Məhz bu gün! Məhz bu saat!
İndi!
Məhz bu günün, bu saatın,
indinin ovqatını bütün dolğunluğu ilə ifadə
edən fikirlərdi... Və bu uzaqgörənlik,
çağdaşlıq İlyas Əfəndiyev əbədiyaşarlığının
etibarlı təminatçısıdır.
"Bütün müqəddəs
hissləri, könül titrədən xatirələri, həyəcanları
Qarabağla bağlı" olan İlyas Əfəndiyev ədəbiyyatımıza
(eyni zamanda mədəniyyət tariximizə) mənsub
olduğu (və çox qədim) xalqın etnik
yaddaşından, kökündən gəldi. Onun
yaradıcılığı ilk növbədə, millətin
özü olaraq qalmasına, özünə
qayıdışına (bu kontekstdə, güclü
olmasına) xidmət işidi. Azadlıq mücadiləmizin zəfərində,
müstəqillik xoşbəxtliyimizdə İlyas Əfəndiyev
düşüncəsinin, vətəndaş-yazıçı
çabasının özünəməxsus, əlahiddə
yeri, haqqı var.
Görkəmli
yazıçının təkcə "Qarı
dağı" hekayəsini oxumaq və oxuduqca bu duyğulu
hekayənin gizlinlərinə vaqif olmaq bəs edir ki, İlyas
Əfəndiyev vətəndaşlığının, onun sənətkar
mövqeyinin aydın (və heyranlıq doğuran) üfüqərini
göz önünə gətirəsən. Üslubunun həzin
lirizmi, xəfif əsintisi içində titrəyə-titrəyə
qalasan... Heç göz önündən, yaddaşdan getmir ki,
bu təsvirlər; uzaq məmləkətdən qoşun
çəkib gəlmiş şah otuz doqquz gün mühasirədən
sonra şəhəri zəbt edir. Niyə məhz 39 gün?..
Maraqlıdı. Və bu marağın cavabı milli
inancımızdan, hər sirrə vaqif mifologiyamızdan gəlir;
yəni, hələ qırxıncı gün, demək, qırxıncı
qapı durur - son ümid, son təskinlik qapısı kimi... Zəbt
olunmuş şəhərin imanlı ağbirçəyi
Ballı qarı qəsbkar şahın döyüş ərəfəsində
ölümcül xəstələnmiş oğlunu yalnız
ana olduğuna, ana qəlbinin diktə etdiyi mərhəmət
sayəsində şəfalı otlarla müalicə edib
sağaldır - bütün doğmaları tərəfindən
qınaq yerinə çevrilsə də belə... Lakin onun
böyük ana ürəyi bu qınaqları göz altına
alıb, ölüm saatını gözləyən,
ölümə məhkum şahzadəni xilas edir.
Eyni zamanda bu mərhəmətli
ananı hər an ayaq üstə saxlayan bir vətəndaşlıq
qüruru var. Ballı qarı ölümcül xəstə
olan bir şahzadəni ən ağır günündə
ölümün pəncəsindən alır, lakin bir vətəndaş
kimi yurd-yuvasını zəbt etmiş, məmləkətini
talamış şahı və onun özü kimi qana
susamış, günahsız qırğınlar törətmiş
oğlunu zəhərləyir... Bu sadə qarının
simasında oxucu gözləri
qarşısında iki abidə ucalır; mərhəmətli,
yeri gələndə düşmənin özünə belə
acıyan, qayğı göstərən ana və doğma vətəninə
göz dikən yadelli işğalçılara dov gələn,
haqqını tanıdan qisasçı...
Hər
ikisi heyrətamiz və bitkindi.
Bu heyrətamizlik, bitkinlik İlyas
Əfəndiyev yaradıcılığının ruhundan,
lirik-psixoloji texnologiyasından gəlir. Bu heyrətamizlik,
bitkinlik onun doğulub boya-başa çatdığı cənnət
Qarabağın coğrafi monimentallığından gəlir.
Və həcmcə elə də böyük olmayan, kiçik
(eyni zamanda bənzərsiz) "Qarı dağı" hekayəsində
belə İlyas Əfəndiyev o gözəl, bənzərsiz,
unikal Qarabağın adını çəkməyin, deməli,
onu tarixə, bədii yaddaşa həkk etməyin məqamını,
fürsətini əldən vermirdi. Bu, onun Qarabağ təəssübkeşliyindən
irəli gəlirdi: "Qızıl işləməli, firuzə
rəngli kuzələr yeddiillik Şiraz şərabları ilə
dolduruldu... Atlas geyimli Nişapur sazandaları gəldi...
Ovçular Qarabağ meşələrindən tükləri
alov kimi yanan qırqovullar gətirdilər..."
Hansı səmtdən, hansı
yöndən baxırsan, bax, Qarabağ mövzusu, Qarabağ
sevdası İlyas Əfəndiyev
yaradıcılığının hər zərrəsindən
keçir, onu yaşadır. Bu böyük sənətkarın
Qarabağ istəyi, Qarabağ savaşı məğlubedilməz,
yaşarıdı.
Bu yaşarılıqda,
heyranlıqda İlyas Əfəndiyevin özü də
ömür sürür, xatırlanır və ən əsası,
ölümsüz əsərlərinin varlığında
yaşayır, sabahların insanı olaraq mifləşir...
Görkəmli tənqidçi
Yaşar Qarayev İlyas Əfəndiyev
yaradıcılığını bütövlükdə səkkizinci
"Qarabağnamə" kimi dəyərləndirirdi. Bu
mövzu onun fəxarət yeri, "uşaqlıq
beşiyi" kimiydi. O, bu mövzuda sözün həqiqi mənasında
yaşayırdı. Və təbii bir yozumdu ki, böyük sənətkarın
cismən dünyadan gedişində Qarabağ
olaylarının sarsıntısı az rol
oynamamışdı... Xalq yazıçısı Elçin
hər dəfə bu acı gerçəkliyi dərin təəssüf
hissilə xatırlayır. Eyni zamanda təskinlik gətirən
məqamları da qeyd etməyi unutmur: "İlyas Əfəndiyevin
məzarı Fəxri Xiyabanın üst tərəfindədir
və mən hər dəfə onu ziyarət edəndə, əsas
aralıq yolun sağ və sol tərəflərində dəfn
olunmuş Süleyman Rüstəmin, Qara Qarayevin, Süleyman Rəhimovun,
Şıxəli Qurbanovun, Fikrət Əmirovun, Niyazinin,
üst tərəfdə Yusif Məmmədəliyevin,
Bülbülün, Səməd Vurğunun, Mehdi Hüseynin,
Abdulla Şaiqin yanından ötürəm..." Yəni,
"ədəbiyyat da daxil olmaqla, bizim mədəniyyətin
intellektual elitar camisində" əbədi yeri olan xoşbəxt
sənətkarlardandı İlyas Əfəndiyev. O xoşbəxtlərdəndi
ki, bu gün qələbə müjdəsilə
açılan hər sabahımızla İlyas Əfəndiyev
arzuları da yenidən çiçəkləyir. Bu müjdələrdən
doğma Qarabağ yaylalarının bəzəyi olan boy
çiçəklərinin xoş ətri gəlir. İlyas
Əfəndiyev o çiçəklərin ətrini çox
xoşlayır, dönə-dönə vəsf edirdi. O güllər
solmayan güllərdi. Böyük sənətkarın
Qarabağın azadlığına hesablanmış
arzularını simvolizə edir. Qarabağa yol açan qələbə
müjdələrimizdə o gözəl çiçəklərin
xoş ətri duyulmaqdadı. Və inanıram ki, unudulmaz
İlyas Əfəndiyevin Qarabağ sarıdan nigaran ruhu bu qələbə
müjdələrindən əbədi rahatlıq tapır. Bu
günlərdə onun ruhu qürurlu və şaddır!
Sərvaz
Hüseynoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 10 oktyabr. S. 19.