Ədəbiyyat
tariximizin dövrləşdirilməsi konsepsiyasına konseptual
baxış
(İsa Həbibbəyli.
Azərbaycan ədəbiyyatı dövrləşdirmə
konsepsiyası və inkişaf mərhələləri.
Bakı, Elm, 2019)
Müstəqillik dövrü Azərbaycan
ictimai, siyasi, mədəni gerçəkliyində olduğu
kimi, ədəbiyyatşünaslığımızda da, ya
ümumiyyətlə, həll olunmamış, ya da qismən,
yarımçıq həll olunmuş bir sıra problemlərin
həllini aktuallaşdırdı. Onların elmi dövriyyəyə
daxil olmasını və həllini zəruri etdi. Belə zəruri,
aktual probləmlərdən biri də Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinin dövrləşdirmə konsepsiyası, onun inkişaf
mərhələlərinin düzgün, dürüst elmi təsnifatını
vermək məsələsi idi. Doğrudur, onilliklər boyunca
bu istiqamətdə müəyyən işlər
görülmüşdü, nəzərəçarpacaq
addımlar atılmışdı. Lakin görülən
işlər naqis, natamam, bütövləşməmiş
xarakter daşıyırdı. Əlbəttə, bu, bir
sıra səbəblərlə bağlı idi və İsa Həbibbəylinin
haqqında danışacağımız monoqrafiyasında da
(İsa Həbibbəyli. Azərbaycan ədəbiyyatı
dövrləşdirmə konsepsiyası və inkişaf mərhələləri.
Bakı, Elm, 2019) həmin səbəblər yetərincə
şərh olunmuş,
işıqlandırılmışdır. Halbuki, deyilən məsələ
ədəbiyyatşünaslığımızın həlli
vacib olan ən gərəkli məsələlərindən
idi. Müstəqillik dönəmində atılan addımlar
bu sahədəki boşluğu doldurmaqda xüsusi dəyər
və əhəmiyyət kəsb edir. Görkəmli ədəbiyyatşünas
alim, akademik İsa Həbibbəylinin "Azərbaycan ədəbiyyatı
dövrləşdirmə konsepsiyası və inkişaf mərhələləri"
adlı monoqrafiyası da bu sahədə atılan ən
uğurlu, dəyərli, mötəbər addımlardan hesab
oluna bilər. Kitabın istər həcmi, istər elmi məzmunu,
istər orada qoyulub həll olunan məsələlərin kəmiyyət
və keyfiyyət tutumu, istərsə də fikir, mülahizə
və mühakimələrin sanbalı, elmi siqləti bunu
aydın şəkildə sübut edir. Monoqrafiya boyunca deyilən,
irəli sürülən əksər mülahizələr, qənaətlər,
baxışlar, şərhlər, nəzəri fikirlər, bir
qayda olaraq, elmi məntiqə və faktoloji materiala söykənir.
İsa müəllim hal-hazırda
AMEA-nın Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutuna rəhbərlik
edir. Yəni ədəbiyyatşünaslıq elmimizin
yalnız elmi baxımdan deyil, şərti olaraq desək, rəsmi-inzibati
baxımdan da məsul simalarından, öndərlərindən
biridir. Həm bir filoloq alim, həm də məsul şəxs
kimi o, haqqında söhbət açdığı problemin məsuliyyətini
(və həm də şərəfini) ən yaxşı
anlayanların cərgəsindədir. Alim öz tədqiqatında
da problemə məhz bu məsuliyyətlə, bu diqqət və
qayğı ilə yanaşmışdır. Başqa sözlə,
monoqrafiyada İsa müəllimin filoloq səriştəsi,
sözün işıqlı mənasında alim ədası,
elmi təfəkkür və baxış ustalığı vəzifə
məsuliyyəti ilə uzlaşmışdır.
Əlbəttə, monoqrafiyada qoyulan
problemin özü tutumlu, miqyaslı və əhatəlidir.
Çünki Azərbaycan ədəbiyyatının min illərlə
ölçülən sürəkli bir tarixi, inkişaf yolu,
gedişatı vardır. Təbii ki, bu sürəkli tarixin
gedişatı yeknəsəq, hamar, təkxətli, sabit
olmamışdır. Hər bir tarixi mərhələ və
onun ictimai, siyası, dini, mədəni, mənəvi-əxlaqi
və s. hadisələri ədəbiyyata öz diktəsini qəbul
etdirmiş, tələblərini və töhfələrini
sirayət etmişdir. Ona görə də zaman-zaman bizim bədii
fikir xəzinəmizin məhsulları həm kəmiyyət, həm
də keyfiyyət, həm forma, həm də məzmun
baxımından yeni-yeni keyfiyyətlər, çalarlar, əlamətlər,
nailiyyətlər qazanmış, öz məzmununu və
libasını kifayət qədər dəyişmişdir. Bu
cəhət dil faktorundan tutmuş ədəbi-bədii məhsulların
ideya-məzmun və sənətkarlıq xüsusiyyətlərinə,
üslubuna, metoduna qədər çoxcəhətli ədəbiyyat
hadisələrində özünü aydın şəkildə
büruzə vermişdir. Elə buna görə də ədəbiyyatımızın
tarixi dövrləşdirmə konsepsiyasını müəyyənləşdirməyə
çalışan, onu elmi şəkildə nizamlamaq,
dürüstləşdirmək missiyasını yerinə
yetirmək istəyən tədqiqatçı mütləq bu
deyilənləri nəzərə almalı, istər nəzəri
cəhətdən yüksək hazırlığa malik
olmalı, istərsə də ədəbi-tarixi faktları yetərincə
bilməlidir. Əlbəttə, bu ağır zəhmət,
uzun vaxt və məsuliyyət tələb edən məsələdir.
Monoqrafiyada İsa müəllimin ağır zəhməti, gərgin
əməyi, bu işə uzun zaman sərf etməsi, filoloq və
vətəndaş məsuliyyəti aydın şəkildə
hiss olunur.
Doğurdan
da, ədəbiyyatşünas alim problemə geniş, hərtərəfli,
əhatəli, lazım olan bütün meyar və tələblərlə
yanaşmağı bacarmışdır. Onun obyektiv,
inandırıcı, məntiqli nəticələrə gələ
bilməsinin başlıca rəhni də burasındadır.
Yalnız nəzəriyyənin dili ilə deyil, həm də
faktların, məntiqin dili ilə
danışmasındadır. Faktla nəzəri fikri elmi şəkildə
uzlaşdıra bilməsindədir. Həqiqət nədir və
nəyi tələb edir? - məntiqinə söykənməsindədir.
İ.Həbibbəyli
doğru olaraq birbaşa Azərbaycan ədəbiyyatının
tarixi mərhələ təsnifatına keçmir. Bu təsnifatı
ortalığa qoymaqdan ötrü uzun bir hazırlıq
görür. Yalnız bu səriştəli hazırlıqdan
sonra təsnifata, yəni ədəbiyyat tariximizin tarixi mərhələlər
üzrə bölgüsü prinsipini müəyyənləşdirməyə
girişir və onu bir konsepsiya kimi ortalığa qoyur. Buna qədər
müəllif monoqrafiyada aşağıdakı vacib,
maraqlı və gərəkli məsələləri həll
edir. Həmin məsələlər sərlövhələr
üzrə aşağıdakılardır: 1.Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinin dövrləşdirilməsi üzrə
axtarışlar; 2.Ədəbiyyat tarixçiliyində yeni mərhələ;
3.Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin dövrləşdirilməsinin
elmi təsnifatına doğru; 4.Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinin yenidən dövrləşdirilməsi zərurəti;
5.Azərbaycançılıq konsepsiyası.
Yalnız
bu göstərilən məsələlərin geniş, əhatəli
və məzmunlu şəkildə şərhini verdikdən
sonra ədəbiyyat tariximizin inkişaf mərhələlərinin
təsnifatına və hər bir mərhələnin xüsusiyyətlərinin,
əlamətlərinin, kəmiyyət və keyfiyyət
göstəricilərinin bəyanına keçir. Nəticə
etibarı ilə öz konsepsiyasını elmi tədqiqata və
baxışa söykənən bir baza, özül, təməl
üzərində qurur.
Haqqında
danışdığımız fundamental tədqiqat əsərinin
ilk bölməsi milli ədəbiyyat tariximizin dövrləşdirilməsi
üzrə axtarışların araşdırılmasına
həsr edilmişdir. Müəllif haqlı olaraq bu prosesin təməlini
orta əsrlərdə ərsəyə gəlmiş təzkirələrdən
başlayır. O mənada yox ki, bu təzkirələrdə ədəbiyyat
tariximizin mərhələ təsnifatı bir problem kimi yetərincə
qoyulmuş və işıqlandırılmışdır.
Əlbəttə, həmin təzkirələrdə biz
yalnız problemin eskizlərini və ilkin
işartılarını görə bilirik. İsa müəllim
də məsələyə məhz bu müstəvidə
yanaşmış, təzkirələrin Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinin dövrləşdirilməsindəki təməl rolunu
həssaslıqla aydınlaşdırmışdır. Ədəbiyyatşünas
alim onu da doğru olaraq nəzərə çatdırır
ki, XIX əsrdə Azərbaycan ədəbi-nəzəri
fikrində təzkirəçilikdən ədəbiyyat
tarixçiliyinə doğru dönüş baxımından
ilk addımlar atılır. Bu istiqamətdə A.Bakıxanov,
M.F.Axundzadə kimi mütəfəkkirlərimiz diqqətəlayiq
işlər görürlər. Məsələn, doğrudan
da, milli ədəbi-nəzəri fikrimizə, ədəbiyyat
tarixçiliyimizə analitik-nəzəri təhlil metodunu gətirən
və tətbiq edən M.F.Axundzadə olmuşdur.
Bu
bölmədə daha sonra XX yüzilliyin ilk dörd onilliyində
ədəbiyyatşünaslıq elmimizdə Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinin dövrləşdirilməsi ilə əlaqəli fikir
və təşəbbüslər xülasə edilmiş,
aydınlaşdırılmışdır. Bu mənada
F.Köçərli, A.Sur, İ.Hikmət, Y.V.Çəmənzəminli,
Ə.Abid, S.Mümtaz, Ə.Nazim, H.Zeynallı,
M.F.Köprülüzadə, B.Çobanzadə və s. kimi ədəbiyyatşünasların
gördükləri işlər incələnmiş,
onların zikr olunan problemin həllinə verdikləri
irili-xırdalı töhfələr nəzərdən
keçirilmişdir. Nəticədə müəllif bu
dövrlə bağlı belə bir doğru qənaətə
gəlmişdir: "Qeyd olunanlar XX əsrin əvvəllərini
Azərbaycan ədəbiyyatının çoxəsrlik
inkişaf tarixinin dövrləşdirilməsi
axtarışları və təşəbbüsləri mərhələsi
adlandırmağa əsas verir. Məhz həmin
axtarışların nəticəsində milli ədəbiyyat
tarixçiliyində təzkirəçilik dövrü arxada
qalmış, dövrləşdirmədə elmi prinsiplərdən
istifadəyə doğru meyil başlanmışdır... Ona
görə də XX əsrin əvvəllərində
aparılmış axtarışlar və dövrləşmə
baxımından meydana çıxmış müxtəlif
variantlar Azərbaycanda sistemli ədəbiyyat tarixçiliyinin
bünövrəsi hesab oluna bilər".
Monoqrafiyanın ikinci bölməsində
XX əsrin 40-80-ci illərində ədəbiyyatşünaslığımızda
ədəbiyyat tariximizin dövrləşdirilməsi ilə əlaqəli
görülən işlərdən, edilən təşəbbüslərdən
söhbət açılır. Deyilən istiqamətdə
görülən işlərin irili-xırdalı
hamısı araşdırma və təhlil obyektinə
çevrilir, edilən təşəbbüslərin
miqyası, tutumu, səmərəsi və səciyyəsi
aydınlaşdırılır. Müəllif haqlı olaraq
filologiya elmimizdə bu dövrün 1943-1944-cü illərdə
işıq üzü görən ikicildlik "Müxtəsər
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi" kitabından
başlayıb SSRİ-nin süqutuna qədərki tarixi mərhələni
əhatə etdiyini söyləyir. Qeyd edir ki, adıçəkilən
ikicildlik ədəbiyyat tarixindəki şərti
bölgülər milli ədəbiyyat tarixçiliyinin ilkin sistemli
dövrləşdirilmə təşəbbüsü kimi
mühüm əhəmiyyətə malikdir. Buradakı təsnifatda
ədəbi-tarixi proseslərin reallıqlarına daha çox
istinad olunmuşdur. Diqqətəlayiq cəhət
burasıdır ki, milli ədəbiyyat tarixinin həmin
dövrləşdirilməsində elmi prinsiplər ideoloji
yanaşmalarla müqayisədə üstünlük təşkil
edir. Mövzu obyekti ilə əlaqəli ikicildlik "Müxtəsər
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi"ni 50-ci illərin
sonlarında (1957-1960) nəşr olunan üçcildlik
"Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi" ilə
müqayisə edən İ.Həbibbəylinin belə bir qənaəti
də inandırıcı görünür ki, dövrləşdirmədə
ikicildlikdə elmi prinsiplər, üçcildlikdə isə
ideoloji yanaşmalar üstünlük təşkil edir. Ədəbiyyatşünas
alim XX yüzilliyin 40-80-ci illərində yaşayıb fəaliyyət
göstərən ədəbiyyat tarixçilərimizin
dövrləşdirmədəki fikir və qənaətlərini,
xidmətlərini ayrı-ayrılıqda incələyib
üzə çıxarır və elmi ictimaiyyətə təqdim
edir. Bu dövrü ədəbiyyat tarixçiliyimizdə yeni
mərhələ, daha dəqiqi Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinin elmi prinsiplərinin formalaşması mərhələsi
kimi dəyərləndirir.
Monoqrafiyada
müəllifin dövrləşdirmənin müasir modelini
ortaya qoyması üçün uğurunu mümkün və
təmin edən bir sıra səbəblər vardır. Ədəbiyyat
tariximizin keçdiyi inkişaf yoluna dərindən bələd
olmaq, ona lazımi meyarlarla və həssaslıqla yanaşmaq,
hər bir mərhələnin özünəməxsus əlamətlərini
və parametrlərini yetərincə nəzərə ala bilmək,
ədəbiyyatımızın tarixi mərhələ təsnifatına
dair həm əvvəlki, həm də müasir versiyaları,
fərziyyələri, fikirləri ayıq düşüncə
ilə nəzərə almaq, indiyə qədər irəli
sürülmüş variantları kifayət qədər
süzgəcdən keçirmək, nəhayət, dünya
elmi-nəzəri fikrində müşahidə olunan müasir
baxışların məntiqindən çıxış etmək
və bütün bu deyilənləri azərbaycançılıq
prinsipinin ölçüləri ilə
uzlaşdırmağı bacarmaq həmin səbəblər
sırasındadır.
Monoqrafiyanın
"Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin dövrləşdirilməsinin
elmi təsnifatına doğru" adlanan
üçüncü bölməsində son üç
onillikdə, daha doğrusu, müstəqillik dönəmində
ədəbiyyatşünaslığımızda dövrləşdirmə
ilə bağlı konsepsiya axtarışlarının
ümumi mənzərəsi verilir. Bu istiqamətdə
görülən işlər, söylənən fikirlər,
edilən təşəbbüslər nəzərdən
keçirilir. Y.Qarayev, N.Cəfərov, N.Şəmsizadə,
E.Əlibəyzadə, Ş.Alışanlı, B.Əhmədov,
V.Osmanlı, N.Qəhrəmanlı, T.Salamoğlu və b.
filoloq alimlərin deyilən sahədəki əməyi,
mülahizələri, qənaətləri
saf-çürük edilir. Hər bir işin çəkisi və
dəyəri lazımi ölçüdə dəyərləndirilir.
XX əsrin doxsanıncı illəri haqlı olaraq Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixini yenidən dövrləşdirmək,
bu sahədə dürüst, düzgün elmi təsnifat
hazırlamaq yolunda "konsepsiya axtarışları
dövrü" kimi qiymətləndirilir. Analiz zamanı
İ.Həbibbəyli elmi polemikalara da girişir. Nəyin
doğru, nəyin yanlış olduğu barədə öz qənaətlərini
də ortalığa qoyur. Lakin polemika zamanı alim ərkanını
pozmur, hər kəsin əməyinə doğru və
yanlış olmasından asılı olmayaraq, hörmətlə,
ehtiramla yanaşır. Nazif Qəhrəmanlının 1997-ci
ildə çap olunan "Milli ədəbiyyat tarixçiliyi:
genezis, inkişaf və dövrləşdirmə problemləri"
adlı monoqrafiyasını bu yolda atılan ilk irihəcmli, əhatəli
elmi əsərlərdən biri kimi dəyərləndirir.
Tanınmış filoloq alim N.Cəfərovun dövrləşmə
konsepsiyası üzərində xüsusi olaraq dayanır.
Dövrləşdirmədə mühacirət ədəbiyyatının
yeri, mövqeyi, çəkisi kimi məsələlərə
də diqqət yetirir.
Təhlil zamanı müəllif
müstəqillik dönəmində dövrləşdirmə
konsepsiyası ilə əlaqəli irili-xırdalı
görülən işlərin sovet ideologiyasının təzyiq
və buxovundan azad olduğunu, müstəqil dövlətçilik
ideologiyamıza, azərbaycançılığa, azad fikir və
mülahizəyə söykəndiyini vurğulayır.
Monoqrafiyanın dördüncü
bölməsi Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin yenidən
dövrləşdirilməsi zərurətinin şərhinə,
beşinci bölməsi isə azərbaycançılıq
ideologiyası və dövrləşdirmə
konsepsiyasının bağlılığına həsr
olunmuşdur. Müstəqillik dövründə Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinin yenidən dövrləşdirilməsinə yaranan
ehtiyacdan danışarkan İsa müəllim bu missiyanı zəruri
edən bir neçə mühüm səbəbi
ortalığa qoyur. Səbəblər kifayət qədər
düzgün, əsaslandırılmış və elmi səciyyə
daşıyır. Müəllif doğru-dürüst, elmi səciyyəyə
malik, obyektiv dövrləşdirmə konsepsiyasının
varlığını ədəbiyyat tariximizi
doğru-dürüst öyrənməyin, ona öz ədəbi-bədii,
estetik, fəlsəfi, elmi meyarları ilə
yanaşmağın təməl prinsipi, ilkin və vacib şərti
kimi baxır.
Əvvəlki beş bölmədə
dövrləşdirmə konsepsiyası üçün yetərincə
elmi-nəzəri baza hazırlayan ədəbiyyatşünas
alim, nəhayət, Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin
inkişaf mərhələləri ilə bağlı öz təsnifat
və konsepsiyasını elan edir. Daha sonra isə hər bir mərhələnin
geniş, əhatəli şərhinə keçir. Dövrləşdirmədə
müəllifin müəyyənləşdirdiyi bölgü
aşağıdakı on mərhələyə
ayrılır: 1.Qədim dövr Azərbaycan ədəbiyyatı.
Etnosdan eposadək (ən qədim dövrlərdən VII əsrə
qədər); 2.Azərbaycan yazılı ədəbiyyatının
ortaq başlanğıc dövrü (VII-X əsrlər);
3.İntibah dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı
(XI-XII əsrlər); 4.Orta əsrlər Azərbaycan ədəbiyyatı
(XIII-XVI əsrlər); 5.Azərbaycan ədəbiyyatında erkən
realizm dövrü (XVII-XVIII əsrlər); 6.Azərbaycan ədəbiyyatında
maarifçi realizm dövrü (XIX əsr); 7.Azərbaycan ədəbiyyatında
tənqidi realizm və romantizm epoxası (XIX əsrin 90-cı
illərindən Azərbaycanda sovet hakimiyyətinədək);
8.Azərbaycan ədəbiyyatında sosialist realizmi
dövrü (1920-1960); 9.Milli-mənəvi özünüdərk
və istiqlal ədəbiyyatı mərhələsi. Modernizm
(1960-1980-ci illər); 10.Müstəqillik dövrü
çoxmetodlu Azərbaycan ədəbiyyatı (1991-ci ildən).
Göründüyü kimi, burada
diqqəti cəlb edən, ilk növbədə tarixi-xronoloji
prinsipdir. Lakin bu prinsip mahiyyət etibarilə adi, təsadüfi
zaman hüdudlarını əhatə etmir. Hər bir mərhələni
digərindən özünəxas faktorlar ayırır.
Başqa sözlə, hər bir mərhələnin müəyyənləşdirilməsində,
zaman intervalının təyin edilməsində məxsusi kəmiyyət
və keyfiyyət göstəriciləri əsas
götürülür. Ədəbi hadisə və proseslərin
həmin zamana məxsus təyinedici əlamətləri, onu
başqa ədəbi-tarixi mərhələdən (və mərhələlərdən)
ayıran, fərqləndirən ən mühüm, qabarıq
məzmun və forma göstəriciləri nəzərə
alınır. Dəqiq şəkildə desək, zaman ədəbi-tarixi
mərhələnin göstəricisi rolunda deyil, ədəbiyyatın
əlamətləri zamanın göstəricisi kimi
çıxış edib onun hüdudlarını müəyyənləşdirir.
Zamanla ədəbi prosesin hadisələri, məzmunu, mahiyyəti,
diktəsi elmi şəkildə uzlaşdırılır. Bir
sözlə, müəllif dövrləşdirmə
konsepsiyasını ortalığa qoyarkən hər bir mərhələnin
məxsusi əlamətlərini, səciyyəsini, xarakterini
geniş, məzmunlu və dolğun şəkildə şərh
edir, elmi ictimaiyyəti öz konsepsiyasının obyektivliyinə,
elmiliyinə inandırır. Elə buna görə də təsnifat
məntiqli, qənaətbəxş və elmi təsir
bağışlayır.
Dövrləşdirmədə
akademik ədəbiyyatşünas ona da diqqət yetirir ki,
yaranan hər bir yeni mərhələ heç də əvvəlkini
inkar etmir. Əksinə, onun bazası, təmli üzərində
qurulur. Ədəbiyyatın inkişafında, irəliləyişində
əski ilə təzənin, köhnə ilə yeninin, ənənə
ilə novatorluğun vəhdəti yaranır və yeni mərhələ
ancaq bu gedişatın nəticəsində ərsəyə gəlir.
Yeni köhnənin inkarına yox, təsdiqinə xidmət
edir. Bütövlükdə ədəbiyyat tarixi də, onun
ayrı-ayrı mərhələləri də ancaq bu zaman
öz möhtəşəmliyini hifz edib xalqa və
insanlığa gərək olur.
Akademik İ.Həbibbəylinin
haqqında söhbət açdığımız bu
monoqrafiyası dəyərli bir tədqiqat əsəri olmaqla
yanaşı, Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinə yeni,
konseptual baxışın təzahürü kimi qiymətləndirilə
bilər.
Yaqub Babayev
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 10 oktyabr. S. 23;29.