Anar AXUNDZADƏ: "67 ildən sonra
Əhməd
Cavadın əmanəti bizə çatdı"
"Varislər"in
bugünkü qonağı Azərbaycanın istiqlal şairi,
Azərbaycan Respublikasının Dövlət himninə
yazdığı sözlərlə ruhumuzun səsinə səs
verən, xatirəsi hər bir azərbaycanlı
üçün ehtiramla anılan şair, tərcüməçi,
professor böyük Əhməd
Cavadın varisi Anar Axundzadədir.
İstiqlal şairi Əhməd Cavad
İstiqlal şairimiz Əhməd Cavad 1892-ci ilin
çiçəkli yaz günlərinin birində sənədlərdə
Şəmkirin Seyfəli kəndi qeyd olunsa da, Bakıda,
İçərişəhərdə, eldə-obada hörmətlə
xatırlanan axund Məhəmmədəlinin ailəsində
dünyaya göz açıb. Atasını erkən
itirdiyindən anası Yaxşı xanımdan tərbiyə
alıb. Yaxşı xanım milli
folklorumuzun bilicisi idi, xeyli şeir, bayatı, zərb məsəli
bilən bu sinədəftər qadın övladlarını
milli ruhda böyüdür, onların təhsil alması,
savadlı, vətənpərvər olmaları
üçün əlindən gələni edirdi.
Əhməd Cavad ilk təhsilini mollaxanada
almışdı. Yeddi yaşı olanda artıq "Qurani-Kərim"in
bir çox surələrini əzbər bilirdi. İti hafizəsi, müşahidə və analiz etmək
bacarığı onu yaşıdlarından fərqləndirirdi.
Taleyinə
min bir əziyyət, zülm, işgəncə
yazılmış bu işıqlı insanın, bu unudulmaz
şəxsiyyətin, bu ilhamlı şairin nəvəsi, Nəqliyyat,
Rabitə və Yüksək Texnologiyalar Nazirliyinin əməkdaşı
Anar Yılmaz oğlu Axundzadə ilə onun iş
otağında görüşdük.
- Anar bəy, çox gözəl,
tarixi günlərdə görüşürük. Azərbaycan Ordusu yeni bir tarix yazır. 30 ildən artıq müddətdə işğal
altında olan torpaqlarımızın azadlığı
uğrunda haqq savaşımızda qələbə ardınca
qələbə xəbərləri bir-birini əvəz edir.
İşğalın son günləri
-
Çox doğru qeyd edirsiniz, Azərbaycan Ordusu, Azərbaycan
xalqı yeni və möhtəşəm tarixə imza
atır. Əslində, bu, gözlənilən
bir prosesdir, çünki Qarabağ heç vaxt sona qədər
işğal altında qala bilməz. Əgər
mübahisəli bir məsələ dinc yolla,
danışıqlar yolu ilə həll edilmirsə, əgər
masa arxasında əldə edilən razılaşmalar, beynəlxalq
təşkilatların çıxardığı qərarlar
öz həllini tapmırsa, o zaman hərbdən başqa yol
qalmır. Biz haqq yolundayıq, öz
haqqımız uğrunda mübarizə aparırıq.
İnşallah, qələbə bizimdir!
- Var olun! İnşallah! Oktyabr həm də Əhməd Cavadın qətlə
yetirildiyi aydır. Bu ərəfədə
görüşməyimizin özünün də bir simvolik
anlamı var. Anar bəy, babanız Əhməd Cavad bu millətin
himninin sözlərini yazan, milli istiqlal tariximizdə öz
yeri, öz xidmətləri olan unudulmaz şəxsiyyət,
sevilən şairdir. Xalqımız öz sevimli istiqlal
şairi haqqında çox şeyi, demək olar, hər
şeyi bilir. Siz onun nəvəsi, varisi olaraq bilmədiyimiz nəyisə
"Ədəbiyyat qəzeti"nin
oxucuları ilə bölüşə bilərsiniz?
Əhməd Cavadla bağlı hər
şeyi ictimailəşdirmişik
- Əslində, elə biz də Əhməd Cavadı
onun yaradıcılığını, irsini, həyatını
araşdıran tədqiqatçıların
yazılarından, söhbətlərindən, daha çox nənəm
Şükriyyə xanımın xatirələrindən tanımışıq. Şükriyyə
xanım 1992-ci ildə dünyasını dəyişdi və
ömrünün sonuna qədər Əhməd Cavadın
xatirəsi ilə yaşadı. Şükriyyə
xanım bizə həmişə xoş xatirələr
danışırdı, ağır sürgün illərindən,
ayrılıqlardan, təqiblərdən, çətinliklərdən
danışmağı xoşlamazdı. Biz
ailəsi olaraq Əhməd Cavadla bağlı xatirələrin
demək olar, hamısını ictimailəşdirmişik.
Bu gün bir daha 1912-ci ildə babamın Qafqaz
könüllüləri ilə birlikdə Balkan müharibəsində
iştirak etdiyini xatırlamq istəyərdim. Müharibədən sonra o, yenidən Balkanlara
qayıtmışdı, amma bu dəfə qələmi ilə
döyüşmüşdü. Balkan hadisələri
haqqında yazmış, bu yazılar dövrünün məşhur
mətbuat orqanlarında çap olunmuşdu.
Sonra onlar Türk Ordusuna Yardım Fondu yaradıblar,
Əhməd Cavad həmin fondun katibi olub. Fondun ofisi Batumidə
yerləşdiyindən, babam bir müddət Batumidə
qalıb. Türk ordusu tərkibində
vuruşub şəhid olan əsgərlərin yetim, kimsəsiz
qalmış övladlarını, özü də əsasən,
qız övladlarını Gəncəyə gətirib
imkanlı ailələrə övladlığa verirmiş.
Deyirmiş ki, bu uşaqlar bizim namusumuz, qeyrətimizdir,
biz onları qorumalıyıq.
67 il sonra sahibinə
çatan əmanət
Bir də sizə Əhməd Cavadın əldə
edilmiş ən sonuncu şeirindən danışmaq istəyirəm. Yəqin,
bilirsiniz, bu, "Susmaram" şeiridir. Həmin
şeir 2004-cü ildə üzə çıxdı. O
ərəfədə Gəncədəki qohumlarımızdan
biri zəng vurub bu xəbəri bizə çatdırdı. Şeir vaxtilə "Gəncənin səsi" qəzetində
çap olunub. Əhməd Cavadın Gəncədə
müəllim dostu olub, babam güllələnməzdən bir
qədər əvvəl parkda gəzərkən şeiri ona
deyib və tapşırıb ki, yadında saxlasın,
vaxtı gələndə bunu varislərinə
çatdırsın. 90-cı illərin əvvəllərində
xəstələnib yatağa düşən həmin adam övladlarını yanına
çağırıb şeiri deyib və onu kağıza
yazıblar. Deyib ki, bu əmanəti sahibinə
çatdırarsınız. Beləcə,
67 ildən sonra babamın adıçəkilən şeiri
bizə çatdı. Həmin şeiri əksər
saytlar, qəzetlər çap etdi.
"Bu
dünyada azadlığı
şan-şöhrətdən
üstün tut,
Alçaqlığı,
yaltaqlığı rəzilliyi sən unut!
Necə
susum, danışmayım,
mən
eyləyim xəyanət?
Hanı
sevgi, hanı Vətən,
de
harda qaldı millət?
Mən
bir qulam, yerim altın,
suyum
gümüş, özüm ac,
Atam məhkum,
anam sail,
elim
hər şeyə möhtac...".
Bu parça da həmin
şeirdəndir.
Kətil üstə qalan şeir dəftəri
- Anar bəy, mümkünsə,
Əhməd Cavadın ailəsi və bir qədər də
öz ailəniz haqqında danışın. Atanız
Yılmaz bəy Axundzadə uzun illər hüquq sistemində
çalışıb, millət vəkili olub. Əhməd
Cavadın oğlu Yılmaz Axundzadə necə adam
idi?
- Əhməd Cavadın dörd oğlu, bir qızı
olub. Yeganə qızı Almaz 16 yaşında xəstələnib,
dünyasını dəyişib. Əmilərimin
adı Niyazi, Aydın və Tukay idi. Atam
ailənin sonbeşiyi olub. Son dəfə həbs
olunana qədər babamı iki dəfə həbs etmişdilər.
Hər dəfə həbs olunanda evdə olan əlyazmalarını
da aparıb, geri qaytarmayıblar. Əhməd
Cavadın əldə olan əsərləri bəlkə də
onun yaradıcılığının kiçik bir hissəsidir.
(Kövrəlir.) Atam danışanda hər
dəfə kövrəlirdi, o vaxt qınayırdım onu,
deyirdim yaşlı adamsan, televiziya verilişində gözlərin
dolur, ayıbdır, amma indi özüm də
danışdıqca hisslərimə hakim ola
bilmirəm. Sonuncu dəfə yenə evdə nə
qədər əlyazması var idi apardılar. Niyazi əmim evdəki iri kətildə, babamın
şeirləri yazılmış dəftərin üstündə
oturubmuş. Həmin 48 vərəqli dəftərdə
olan şeirlər əski əlifbada yazıldığı
üçün hələ latına
çevrilməyib, hal-hazırda üzərində iş
gedir, yəqin, yaxın aylarda hazır olacaq.
- Niyə bu vaxta qədər onları
latın əlifbasına çevirməyiblər?
Bu gecikmənin səbəbi nədir?
Bu dəftərdə
ona
xəyanət edənlərin adları var
-
Əslində, bu iş çoxdan görülməliydi, amma
atam Yılmaz bəy sağlığında buna mane olurdu,
çünki həmin dəftərdə babam satqınlıq
edən, ara vuran, donos yazan qələm
yoldaşları haqqında sərt fikirlər səsləndirib.
Atam buna görə istəmirdi, amma artıq
vaxtdır, mənim bunu saxlamağa haqqım çatmır.
Babamdan sonra "vətən xaininin oğlu"
damğası ilə əmilərimi də həbs edirlər. Böyük əmimi
çətin tərbiyə olunan uşaqlar üçün
koloniyaya göndərirlər. 1937-ci ilin 13 oktyabrında
Əhməd Cavadı güllələyirlər, az sonra Şükriyyə xanımı da NKVD-yə
çağırıb deyirlər ki, ərindən imtina elə,
boşanma ərizəsi yaz, get övladlarını rahat
böyüt. Nənəm imtina edir. "Mən acarlardan Süleyman bəyin
qızıyam. Mənim üçün
şərəf hər şeydən irəli gəlir. Hər şeyi atıb könlümü Əhməd
Cavada vermişəm, onunla Bakıya gəlmişəm. İndi mənə deyirsiz ki, ərimdən imtina
edim. Dəqiq bilirəm, onsuz da siz onu
güllələyəcəksiniz, amma mənim imtina ərizəm
onun üçün sizin vuracağınız güllədən
ağır olar".
Ən
azyaşlı məhkum
Az sonra
Şükriyyə xanımı da həbs edirlər. O vaxt atam
yaşyarımlıq uşaq olub. Rəhmətlik
həmişə deyirdi ki, mən Azərbaycanda ən
azyaşlı məhkum olmuşam. Onları
bir müddət NKVD-nin zirzəmisində saxlayıblar. Bir şey yadıma düşdü. Nənəmin üzündə bir-birinə paralel
üç cızıq vardı, ömrünün sonuna qədər
bu cızıq hiss olunurdu. Böyük bacılarım bu
cızıqların nə olduğunu xəbər alanda
demişdi ki, məni
Qazaxıstana sürgünə göndərəndə həbsxanada
gəlib uşağı əlimdən almaq istədilər,
Yılmaz cırmaqladı üzümü.
Bir əhvalatı da sizinlə bölüşmək istəyirəm. Sonuncu dəfə
Əhməd Cavadı evdə həbs edib aparırlar, stulun
arxalığına keçirilmiş pencəyi qalır.
Yəqin, məlumatınız var, Əhməd
Cavad gürcü klassiki Şota Rustavelinin "Pələng dərisi
geymiş pəhləvan" poemasını tərcümə
edib.
- Belə çıxır ki,
gürcü dilini də bilirmiş...
Poliqlot adam
- Bəli,
Əhməd Cavad türk, gürcü, rus, ingilis, acar, ərəb
dillərini bilirdi. O, Şekspirin "Romeo və
Cülyetta" faciəsini orijinaldan tərcümə edib.
M.F.Axundov adına Milli Kitabxanada onun tərcüməsi
var. Hafiz olub, "Quran"ı əzbər bilib.
- "Quran"ı əzbər
bilməsi, yəqin, dindar ailəsində dünyaya gəlməsi
ilə bağlıdır. Atası Məhəmmədəli
kişi o zonada tanınmış
dindarlardan olub.
- Bəli,
Əhməd Cavad dindar ailəsində dünyaya gəlib, amma
atasını çox erkən itirib, 5 yaşı olanda. Dini təhsilini əsasən əmisindən alıb.
Əmisi Gəncəbasar zonasında çox
hörmətli axund olub. Əhməd Cavad
ilk təhsilini Gəncədə, mədrəsədə
alıb. Əmisi dünyasını dəyişəndə
Gəncəbasarda qırx gün onun üçün yas
saxlayıblar. Nənəm sürgünə
göndəriləndən sonra böyük əmim bir-bir
qardaşlarını tapıb. Atamı isə
NKVD-nin körpələr evinə veriblər. Babamın anası, böyük nənəmiz dəfələrlə
müraciət edib, körpəni ona verməyiblər. Təsəvvür edin sovet quruluşunun ürəyi
soyumayıb, hətta nənəmin təqaüdünü də
kəsiblər ki, ehtiyac içində yaşasın. Sonra atam bərk xəstələnib. Kim baxacaq
"vətən xainləri"nin
övladlarına? Görüblər uşaq
ölür, tez nənəmi tapıb, atamı ona veriblər.
Atam on yaşına qədər Seyfəlidə
qalıb.
Anasından
utanan uşaq
Şükriyyə
xanım səkkiz il yarımdan sonra
sürgündən qayıdıb, onun Bakıda
yaşamasına icazə verməyib, dərhal Şəmkirə
göndəriblər. Atam danışırdı:
"Şükriyyə xanım qayıdanda onu
tanımırdım. Biz ayrılanda mən
körpə idim, o qayıdanda isə on yaşım vardı.
İlk vaxtlar utanırdım anamdan".
Hə, bir qədər əvvəlki sohbət yarıda
qaldı axı. Babamın evdə qalan pencəyindən
danışırdım. Uzun müddət elə
deyirmişlər ki, "Pələng dərisi geymiş pəhləvan"
poemasını başqa adam tərcümə
edib. Nənəm sürgündən
qayıdandan sonra Əhməd Cavadın şəxsi əşyalarını,
pal-paltarını yerbəyer edəndə həmin pencəyin
cibindən qonorar qəbzi çıxır. Elmlər Akademiyasının sifarişi ilə edilən
tərcüməyə görə alınacaq məbləğ.
Nənəm atamla Elmlər Akademiyasının o
vaxtkı prezidenti Yusif Məmmədəliyevin qəbuluna gedir,
Yusif müəllimin köməkliyi ilə həmin qonorar bərpa
olunur, nənəm o məbləği alır. Üstəlik,
"Pələng dərisi geymiş pəhləvan"
poemasının gerçək tərcüməçisinin də
kim olduğu üzə çıxır. Qismət elə gətirir ki, nənəm həmin
qonorarla atama toy edir. (Kövrəlir.)
Mən o halal pulla toyu olmuş ailənin ən
kiçik övladıyam.
Vaxtı gecikmiş qonorar
və oğul toyu
1918-ci ildə Nuru Paşa Qafqaz İslam Ordusunun
başında gələndə Əhməd Cavad onları Gəncədə
türk uniformasında qarşılayıb, onlarla bir yerdə
Bakıya gəlib.
- Anar bəy, uzun illər sovet təbliğatı
millətimizin aydınlarının, qəhrəmanlarının
adlarını bizdən gizlədib, əvəzində leninləri,
şaumyanları, kirovları heykəl edib başımız
üstə qaldırıb. Amma həyatda heç bir gerçəyi
boğmaq, onu yer üzündən silmək mümkün deyil.
Nəvə Anar Axundzadə baba Əhməd
Cavadla ilk tanışlığını necə
xatırlayır? Təbii, söhbət şəxsi
tanışlıqdan getmir...
-
Ağlım kəsəndən bilirdim Əhməd Cavad
adlı babam olub, özü də yaxşı kişi
olub. Doğrudur, onun haqqında indiki kimi
geniş məlumat yox idi, 90-cı illərdən sonra arxivlər
açıldı, sirlər üzə çıxdı, amma
nənəmin xatirələri bəs edirdi. Mən rus məktəbini bitirmişəm, Azərbaycan
dili müəllimim vardı, o, Əhməd Cavadın nəvəsi
olduğumu bilirdi. Tez-tez mənə onun
haqqında danışırdı. Savadlı
qadın idi. Atam böyüklərdən eşitdiklərini,
onu tanıyanların xatirələrini danışırdı
ailədə, amma əmilərim babamı
görmüşdülər, onlar Əhməd Cavadın necə
adam olduğunu, ailədə necə rəftar
etdiyini, uşaqlarla necə münasibət qurduğunu
yaxşı xatırlayırdılar.
Böyük Turan sevdası
- Anar bəy, sizcə, hansı hisslər
idi 1912-ci ildə Əhməd Cavadı evini-eşiyini qoyub, təhsilini,
işini-gücünü buraxıb Balkanlara aparan? Axı bu
yolun bir başında şəhidlik, qazilik də vardı,
müharibənin ağır şərtləri də bir
yandan. Azərbaycanda Qafqaz könüllülər ordusu
yaratmaq, bu könüllüləri səfərbər edib
Balkanlara qədər gedib çıxmaq... Nəyə
lazım idi, sizcə?
-
Düşünürəm ki, onları birləşdirən
türkçülük ideyaları idi. Böyük
Turan düşüncəsi, türk birliyi fikirləri idi
onları bir yerə toplayan və bu haqq savaşında
şanlı Türk Ordusunun tərkibində döyüşməyə
vadar edən. Babalarımız, atalarımız görməsə
də, Allahın izni ilə bizə bu böyük və
möhtəşəm birliyi görmək nəsib olar!
Babamı pantürkist, müsavat ideoloqu kimi ittihamlarla həbs edib
güllələmişdilər.
- Anar bəy, Əhməd Cavadın
böyük Məhəmmədəmin Rəsulzadə ilə
doğma münasibəti olub. Bu yaxınlarda Rəsulzadənin
nəvəsi Rais Rəsulzadə ilə görüşüb,
söhbət etmişdim. Mənim üçün maraqlıdır,
bəs nəvələr necə, yəni Rəsulzadənin nəvəsi
ilə Əhməd Cavadın nəvəsi Anar Axundzadə
arasında münasibət varmı? Doğrudur, Rais bəy
yaşda sizdən böyükdür, amma yenə olsun...
Yaxşı kişilərin nəvələri
- Əlbəttə,
tanıyırıq bir-birimizi, qarşılıqlı hörmət
var arada, tədbirlərdə görüşürük və
s. Amma qeyd etdiyiniz kimi, mən Rais bəydən yaşda xeyli
kiçiyəm, ona görə də bu böyük-kiçik
münasibətini qoruyub saxlamağa çalışıram.
- Əhməd Cavadın dillər
əzbəri olan şeirləri var. Bircə Dövlət
himnini xatırlamaq bəs edir. Bu
sözlər müxtəlif dillərə tərcümə
olunub, dünyanın müxtəlif salonlarında, hava
limanlarında, idman yarışlarında səslənib.
Bu sözlər səslənəndə Azərbaycan
xalqı boy-boya verərək ayağa qalxır, əlini
ürəyinin üstünə qoyub bu sözləri
pıçıldayır. Bu, möhtəşəm
bir ucalıqdır. Maraqıdır, bəs Əhməd
Cavadın nəvəsi Anar babasının hansı şeirini
xüsusi olaraq sevir, üstəlik, nəyə görə
sevir?
-
Doğru qeyd etdiniz, himnin sözləri möhtəşəmdir.
Adamın qanını coşdurur. Adamı mübarizəyə səsləyir.
Himnində belə sözlər olan bir millətin böyük
olmaqdan, bir olmaqdan başqa yolu ola bilməz.
Himnində belə sözlər olan
millət böyükdür
"Çırpınırdı Qara dəniz"
şeirini çox sevirəm. Üzeyir bəyin himnə
də, "Çırpınırdı Qara dəniz"
şeirinə də yazdığı mahnı əvəzolunmazdır.
Şəmkirdə "İstiqlal parkı"
var, orada Üzeyir bəylə Əhməd Cavadın abidə
kompleksi ucaldılıb. Üzeyir bəy
royalın arxasında oturub, Əhməd Cavad da ayaq üstə
durub, himnin sözlərini, musiqisini işləyirlər.
Onun türk ordusuna yazdığı şeirlər də
mübariz ruhlu, könüloxşayandır. Yəni əvvəldə
qeyd etdiyiniz kimi, babam istiqlal şairi olub, bütün
varlığı ilə milli istiqlalımızı tərənnüm
edib. Cümhuriyyətin 100 illiyi ərəfəsində
istedadlı bəstəkarımız Aygün xanım Səmədzadə
babamın ondan artıq şeirinə bir-birindən gözəl
mahnı bəstələdi: "Bismillah", "Türk
ordusuna" və s. Türkiyənin TRT kanalında bu
mahnıların çox gözəl təqdimatı oldu. TRT kanalı "Bir Turan eşçisi" adlı
film çəkdi. Onu da deyim ki, Türkiyədə
Əhməd Cavadı çox sevirlər, onu türk
dünyasının böyük istiqlal şairi
adlandırırlar. Daha sonra AzTV kanalı
da babam haqqında film çəkdi.
"Bir Turan elçisi"
Bu
yaxınlarda mənə Türkiyə arxivindən gözəl
bir hədiyyə oldu: "Çırpınırdı Qara Dəniz"in
əlyazmasının surətini göndərdilər. Əhməd Cavadın ömrünün müəyyən
hissəsi Türkiyə ilə bağlı olduğu
üçün Türkiyə arxivlərində onunla
bağlı xeyli sənəd, əlyazma qorunur. Babamın
Atatürkə, eyni zamanda Atatürkün babama məktubu var və
bu məktub Atatürk muzeyinin ekspozisiyasına daxildir.
- "Göygöl", əslində,
təbiət təsvirləri bol olan şeir nümunəsidir,
amma Əhməd Cavad kimi əqidə sahibi, ruhu türkçülük
alovu ilə yanan, xəyalı böyük Turan ideyaları ilə
aşıb-daşan bir şair sadəcə təbiəti təsvir
etməklə işini bitirməz. NKVD əməkdaşları
onun qapısını ilk dəfə "Göygöl"ə
görə döymüşdülər və donos yazanlar da qələm
yoldaşları idi...
- Əlbəttə, alt mənalar, simvollar çoxdur o
şeirdə.
Aypara - türk və islam simvoludur, şam
ağacları türk ordusunu simvolizə edir. Onun
qələm dostları da, elə NKVD əməkdaşları
da Əhməd Cavadın nəyi niyə
yazdığını çox gözəl biliblər. Əslində, bunun üstündən keçə də
bilərdilər, sadəcə, ilk dəfə göz
dağı vermək istəyiblər. Susdurmaq
istəyiblər, amma bacarmayıblar. Yəqin,
Əhməd Cavad kimi bir insanı susdurmaq öldürməkdən
betər olardı. Atam məni
Göygölə aparmışdı, həmin şeirin
yazıldığı yeri, babamın üstündə
oturduğu daşı göstərmişdi mənə.
Acar bəyinin qızı
- "Şükriyyə taleyim,
şükür, xudaya...". Yəqin, söhbətin nədən getdiyini başa
düşdünüz. Əhməd
Cavadın adı çəkiləndə istər-istəməz
Şükriyyə xanımın da portreti canlanır.
Acar bəyinin qızı, uşaqlığı, yeniyetməliyi
naz-nemət içində keçən sevimli bir uşaq və
sonrakı taleyi sürgünlərlə, ayrılıqlarla,
itkilərlə yadda qalan dönməz, mətin, qeyrət
simvoluna çevrilimiş qadın. Şükriyyə
xanım çox əzablara qatlaşıb. Özü nə danışırdı bu barədə?
- Bir qədər
əvvəl də söylədim, Şükriyyə xanım
o qədər mətin, o qədər iradəli qadın idi ki,
heç vaxt bizə çəkdiyi əziyyətlərdən,
yaşadığı ağır həyatdan
danışmazdı. Həmişə babamla
yaşadığı xoşbəxt günlərdən xatirələrini
yada salardı. Əsrin əvvəllərində
onlar Bakı elitasına aid insanlar olublar. Filarmoniyaya
konsertlərə, teatra tamaşalara baxmağa gediblər.
Deyirdi ki, Cəfər Cabbarlı az qala
bütün premyeralarına bizi dəvət edirdi. Əhməd Cavad, Hüseyn Cavid və Mikayıl
Müşfiq... bu üç ziyalı çox yaxın
münasibətdə olublar. Mikayıl Müşfiqdən
söz düşmüşkən... Şükriyyə
xanımın danışdığı bir əhvalatı
xatırladım.
Müşfiqin Dilbəri...
Demək, Müşfiq həbs olunduqdan sonra həyat
yoldaşı Dilbər xanımı da həbs edirlər,
çox gənc olub, 20-21 yaşında. Şükriyyə
xanım yaşda bir qədər böyük olub ondan. Bayıl həbsxanasında saxlayırmışlar
onları. Deyirdi birdən qapı açıldı, həbsxana
rəisi içəri girib dedi ki, Dilbər haradansa
şüşə qırığı tapıb,
damarını kəsib, intihar etmək istəyir. Heç kəsi də yaxına buraxmır. Vaxt itirmədən məni onun kamerasına
apardılar, Dilbər məni görən kimi
başını aşağı saldı. Yəni aralarında hörmət olub. Deyir, qucaqladım Dilbəri, şüşəni əlindən
aldım. Çox qəribədir,
Müşfiq də Axundzadədir.
Bəraət aldıqdan sonra Bakıdakı "beşmərtəbə"
tərəfdə ona mənzil vermişdilər - Şahmat məktəbi
olan binada. Yaşlanmışdı, artıq pillələri
qalxıb-enməyə çətinlik çəkirdi, ona
görə də son illərini Şəmkirdə, Aydın əmimgildə,
Çinarlı kəndində yaşadı. Biz tez-tez gedib ona baş çəkirdik. Elə dünyasını da orada dəyişdi.
Əvvəlcə Niyazi əmim rəhmətə
getdi, ardınca üçüncü əmim Tukay
dünyasını dəyişdi, amma Şükriyyə
xanım bu itkilərdən xəbərsiz getdi həyatdan.
Oğlanlarının itkisindən xəbərsiz
ana
Şükriyyə xanım möhkəm qadın idi,
deyim ki, xəstələnib yatağa düşdü, yox. Qocaldı, vaxtı
çatdı, doxsan dörd yaşında bizi tərk etdi... Təsəvvür edirsiniz də, Qazaxıstanın
şaxtası, səhralar, çətinliklər, aclıq, xəstəlik.
Yəqin, belə çətinliklər
insanı cilalayır, ona güc verir. Üstəlik,
bir gün övladlarına qovuşmaq ümidi adama yaşamaq
üçün stimul verir.
Bilirsiniz, bir dəfə nə danışmışdı
bizə?! Demək Qazaxıstanda qarlı-çovğunlu
günlər, bunlar da sürgündədirlər,
dustaqdırlar. Deyir, arabir gəzməyə
çıxırdıq, yerli adamlar bizə qartopu
atırdılar. Məəttəl
qalırdıq, axı bunlara neyləmişik, bizə qartopu
atırlar?! Sonradan başa
düşdük, sən demə, qartopunun içindəki
qurut imiş. Bizə yemək
üçün verməyə başqa şeyləri
olmadığından qurutu qartopu edib atırmışlar.
Doğrudan da, varını verən utanmaz.
Dəhşətli aclıq olub. Qarı təmizləyib,
ot, bitki kökləri tapıb
çıxarır, qaynadıb yeyirmişlər.
Söhbətləşdi:
Əyyub Qiyas
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 17
oktyabr.- S.16-17.