ARXİLOX
I yazı
Arxilox yeni eradan əvvəl VII əsrdə yaşayıb. Qədim dövrün
filosofları onu Homerlə bir sırada qoyublar. Yaradıcılıq irsi tam olaraq
bizim dövrə gəlib çatmayıb.
Mütəxəssislər onun 120-yə yaxın
fraqmental bədii fəlsəfi sətirlərdən
ibarət poetik irsini əldə edərək tədqiq etmişlər. Onların arasında
"O, yer üzünə
gecəyarısı gəldi"
poetik-fəlsəfi sətirlərdə
Parosların məhsuldar
torpağı olan Fasos adasının əhalisi ilə apardığı döyüşlərdən
bəhs edir. (Paroslar Arxiloxun
yerliləri idi).
Yazıdan məlum olur
ki, döyüş zamanı günəş tutulmuş və döyüşçülər hansı hadisənin baş verdiyini dərk etmədiklərindən
qorxub döyüş
meydanından qaçırlar.
Astronomlar əsərlə
tanış olduqda, dəqiq hesablamalar apararaq bu təbii hadisənin
648-ci il aprelin 6-da baş verdiyini müəyyən etmişlər.
Hadisə barədə Arxiloxun
sələfləri - Homerin
və o zamanın bir sıra unudulmuş
şairlərin əsərlərində
də rast gəlinir. Buna görə də dünya ədəbiyyatşünasları
qərara gəlirlər
ki, aprelin 6-sı
"Poeziyanın yarandığı
gün" kimi qeyd olunmalıdır.
Arxiloxu isə "Lirik poeziyanın Atası" adlandırırlar. O zamandan
"poeziya" və
bir sıra ədəbi terminlər qədim yunan dilindən havalanaraq bu günümüzə gəlib çatmışdır.
Qədim Yunanıstanda yazı eramızdan əvvəl
VIII-VII əsrlərdə yenicə
yaranırdı. O zamana qədər Aedlərin (tarixi hadisələri nəql edənlər) əksəriyyəti hadisələri
bir- birinə şifahi olaraq çatdırırdılar. Asanlıqla yadda
qalsın deyə, onlar ifadələrin axıcılıq formasına
xüsusi diqqət yetirirdilər. Aedlər adi
əhvalatı belə
poetik ritmlərə salmağa çalışırdılar.
Sonralar poema janrı bu əsasda yarandı.
Arxilox hecaların
bir-birini əvəzləməsini,
həcmini, hətta vurğuları qanunlaşdırdı. "Şeir" sözü ilkin qədim yunanlarda "döyüş
sırası" adlandırıldı.
Sıraya düzülən hər bir sözün
öz yeri, öz yükü, öz mənası olmalıydı. Azərbaycan ədəbiyyatında
da "Ritm" və ya "rifm" (bizim anlamda) "həmahənglik"
mənasında qəbul
edildi. Lakin qədim Yunan
poeziyasında rifmdən
demək olar ki, nadir halda istifadə edilirdi.
Arxilox Egey dənizinin ortasında sıralanan Kiklad adalarının birində
- Parosda doğulub. Qədim
ensiklopediyalara əsaslansaq,
bu, b.e.
ə. VII əsrin ikinci
yarısına - 688-ci ilə
təsadüf edir. Arxiloxun atası Telesikl zadəgan nəslin nümayəndəsi, anası
Enipo isə qul olub. O zamanın qaydalarına görə, zadəganların
nikahdankənar doğulan
oğlan uşaqları
muzdlu əsgər kimi xidmət etməliydi. Yuxarıda qeyd etdiyimiz
kimi, gənc Arxilox Fasos adası
uğrunda döyüşlərdə
iştirak edir. O
bu döyüşdə
varlanmaq istəyirdi, lakin ümidləri doğrulmur və ömrünün sonuna kimi yoxsul olaraq
yaşamalı olur.
Qədim yunanlarda döyüş zamanı qılıncı
itirmək çox böyük rüsvayçılıq
sayılırdı. Yuxarıda
adı qeyd olunan əsərdə Arxilox etiraf edərək yazır ki, döyüşlərin
birində təlaşa
düşür, sağ
qalmaq xatirinə qılıncını kolun
içinə ataraq qaçır.
...Qoy rədd olsun
küt qılıncım,
Daha yaxşısını taparam
yenə!
Kim ki anlamayır, qoy o da bilsin
Özgə torpağına göz
dikən adam,
Yad torpaq altında gömüləcəksən!
Ey sadəlövh adam,
gəl məni eşit,
Həlakın heç kəsin vecinə deyil.
Nə şərəf, nə şöhrət, nə
ad, nə rütbə
İnsan
həyatından qiymətli
deyil...
Qədim Yunan ictimai şüuruna
sığmayan bu yeni fikirlər cəmiyyətdə inqilabi
düşüncəni oyatmağa
başlayır. Özlərini qanuni hakim hesab
edən varlı torpaq sahibləri illərlə istifadə etdikləri imtiyazları varlı sənətkarlarla,
dəniz ticarəti ilə məşğul olan ierarxiya ilə paylaşmaq məcburiyyətində qalanda
aralarında amansız
mübarizə başlayır.
Həmin
dövrdə poeziya
"lirika" sözü
ilə əvəz olunur. Sözün özü musiqi
aləti olan liradan alındı.
O zamandan başlayaraq şeirlə musiqinin tandemi yaranmış oldu və Arxilox
dünya ədəbiyyatı
tarixinə ilk lirik şair kimi düşdü.
Dünya ədəbiyyatı tarixində
Arxilox poeziyada islahatçı kimi tanınmaqla yanaşı,
bir sıra elegiyaların, yambların
(vurğusu ikinci hecada olan ikihecalı
şeir vəzni), troxeylərin (vurğusu birinci hecada olan ikihecalı şeir), mənzum təmsillərin müəllifi
kimi də tanınır.
Onun bəstələdiyi
"Heraklın himni"
musiqi əsəri olimpiya oyunlarında ifa olunur. Xarakterindəki qılıqsız davranış
tərzi, bir qədər bədrəftar
olması ailə qurmasına da mane olub.
1970-ci illərin əvvəlində
Kölndəki papirus muzeyində e.ə. II-I əsrə aid arxiv materialı tapılır. "Köln epodu" adlandırılan
materialların arasında
Arxiloxun üsulu ilə yazılan yamb və daktil
(şeir vəzni) vəznli şeirlər tapılır. Həmin şeirlərdə
tanınmış Paros nəslindən
olan Neobula adlı qızdan bəhs olunur. Antik rəvayətlərə görə,
Arxilox bu qıza vurulur və onunla ailə qurmaq qərarına gəlir.
Neobulun atası Likamb əvvəl toya razılıq verir, sonra vədindən imtina edir. Neobulun əvəzinə çirkin
olan böyük qızını ona təklif edir. Şair bundan bərk qəzəblənir və
onları şeirlərində
rüsvay edir. Gülüş və məsxərə
obyektinə cevrilən
Likamb və onun böyük qızı kəskin ictimai qınağa dözməyib intihar edirlər.
Arxilox Naskos adasında gedən döyüşdə naskoslu
Kalond tərəfindən
qətlə yetirilir. Kalond orakula
(antik dövrdə qeybdən xəbər verən kahin) gələcək taleyi barədə müraciət
edəndə, əli görkəmli şairin qanına batdığı
üçün onun xahişini yerinə yetirməkdən imtina edir. Parosda Arxiloxu qəhrəman
kimi anırlar. Paros tarixçisi Demey onun tərcümeyi-halını
yazmışdır. Bundan çıxış
edərək şairin
həmyerlisi heykəltəraş
Sosfeyin e.ə.
100-cü ildə yaratdığı
Arxiloxun heykəli bu günə kimi saxlanılır.
Zakir ABBAS
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.-24
oktyabr.- S.23.