Pənah xanın ruhu
Şuşanın
da, Qarabağın da tarixi ulu əcdad sayılan Pənah
xanın adı ilə başlayır.
Şuşanın
tarixi, əslində, Pənah xanın ruhunun tarixidir. Pənah
xan XVIII-XIX yüzillər Qarabağ insanının
düşüncəsində "ilk əcdad", onun
yaşadığı dövr "ilk zaman", "mifik
zaman", Şuşa isə sakral və "ilk məkan"
idi. Ona görə də tarixçilər, salnaməçilər
haqlı olaraq onun adını əcdad kultu sistemində yerləşdirirlər,
Qarabağ dövlət kultunun əsasında məhz Pənah
xan kultu durur.
Yaddaşımızdakı
Pənah xan mifinin varlığı, əslində, tarixi həqiqətin
varlığıdır. Rus filosofu A.F.Losev qeyd edir ki, "mif
genişləndirilmiş addır". Pənah xanın
adı ilə artıq yaddaşda qalan tarixi hadisələr
mifikləşir" (R.Bədəlov).
Toplumun
sabitliyini və ritualını özündə birləşdirən
mifoloji qəhrəman olub, ədalətli qanunlar və ya sosial
təsisatlar yaradıbdır.
Pənah
xan "müdrik qoca" arxetipinin və sakral enerjinin
daşıyıcısı kimi xanlıqda, bütün ətraflarda
nizam-harmoniyanın qarantı idi. O, Qarabağ kosmosunu
yaratdı, xanlığın pozulmuş sahmanını bərpa
etdi.
Pənah
xan mifoloji qəhrəmana xas olan atributları və
funksiyaları yerinə yetirib: qalalar tikib: Mirzə Camal
yazır ki, "...Məşvərətdən sonra, Kəbirli
mahalı içində olan Bayat qalasının əsası
qoyuldu. Qısa bir zamanda möhkəm hasar və xəndək
düzəldildi, bazar, hamam, məscid tikildi, xan bütün
ailəsini, qohumlarını və el böyüklərinin əhl-əyalını
oraya topladı. Ətrafda olan camaat hətta xanın tərəqqisini,
onun rəftar və məhəbbətini eşidən Təbriz
və Ərdəbil vilayətlərinin bir çox əhalisi
və sənətkarları belə öz ailələri ilə
birlikdə gəlib Bayat qalasında yerləşdilər".
Pənah
xanın ölümündən sonra taxta oturan sevimli oğlu
İbrahimxəlil xan da rusların ayağı qutsal
torpağımıza dəyənə qədər, əcdad
kultunun qoruyucusu kimi, atasının möhtəşəm
işlərini davam etdirdi: "Belə ki, hər yerdə elat
köçürüb, öz başına cəm edib və
birə beş artıq Pənah xandan hökmranlıq edib və
təzədən qalanı böyüdüb, bu bürcü
çəkdirib və üç yerdən qapı
qoydurub..." (Baharlı)
Pənah
xanın həyatı bir macəra romanının mövzusudur.
Xorasandan, Nadir şahın əlindən qaçıb
Qarabağa gəlsən, burada bir dövlətin -
xanlığın əsasını qoyasan və düşmənlərlə
qalibiyyətlə savaşaraq varlığını qoruyasan,
Şuşa kimi möcüzə şəhər salasan...
Doğrudan da, bu, Tanrı sirridir...
Şəhərin
salınması qutsal məkanla zamanın vəhdətində
mümkündür. Mirça Eliade deyir ki, hər yeni məskunlaşma
"müəyyən mənada yaradılışın təkrarıdır".
Əslində,
hər salınan şəhər, tikilən hər ev
dünyanın mərkəzində dayanır.
Şuşa
da dünyanın mərkəzi kimi
düşünülür.
Pənah
xanın Şuşanı yurd yeri kimi, vətən kimi
seçməsində quruculuq və qoruyuculuq funksiyası da
aşkar görünür. "Mifoloji düşüncədə
məkan modelinin əsasını "vətən"
anlayışı təşkil edir. Epik vətən bir qayda
olaraq, dünya modelinin şaquli və üfüqi
planlarının kəsişdiyi yerdə - orta nöqtədə
yerləşir. Qəhrəman buradan dörd tərəfə
və aşağı-yuxarı istiqamətlərdə hərəkət
edərək, fəaliyyətini gerçəkləşdirir.
Mifologiyada olduğu kimi, epik məkanın modelində də
yer üzü ilin sakral mərkəz ətrafında konsentik
dairələr şəklində nizamlanır. Qəbiləyə,
tayfaya boya aid ərazi ("doğma vətən") sakral səciyyə
daşıyıbdır (qutsaldır): bu ərazi "mistik
enerjinin" yüksək səviyyədə olduğu
xüsusi bir məkandır (A.Acaloğlu). Şuşa
qalası da konsentrik formadadır. Türk dastanlarında
"Oğuz eli", "Çənlibel", "Kan
Altay", "Çideli Baysun" və s. kimi epik vətən
adları bu sıradandır.
Bu,
dastan qəhrəmanın öz elini-gününü, toplumunu
yenidən başına yığıb onları qoruma
instiktindən irəli gəlir. Çənlibel kimi,
Şuşa da "uca dağ başında" (Ə.Haqverdiyev)
yerləşir. "Şuşa dəniz səviyyəsindən
1800-2000 metr yüksəklikdə olan və üç tərəfdən
təbii müdafiəsi olan, meşələrlə
örtülmüş, bir tərəfdən uçurum, digər
tərəfdən sıldırım qayalarla ahatə
olunmuş bir yerdə bərqərar olur".
Salnaməçi
yazır ki, Xanın (Pənah xanın) bir neçə nəfər
bilici və məlumatlı adam gedib, qalanın yerini və ətrafını
yoxladı. Qalanın içində iki-üç bulaqdan
başqa axar su yox idi. Bu bulaqların suyu isə qala
camaatına kifayət etməzdi. Ona görə duman gələn
yerlərdə quyu qazdırıb, müəyyən etdilər
ki, buranın bir çox yerlərində su quyuları qazmaq
mümkündür.
Bu xəbəri
mərhum Pənah xana çatdırdılar. Xan sevinərək,
bir neçə nəfər öz yaxın ada milə buraya gəldi
yerlə tanış olub, əzmlə qalanın əsasını
qoydu". Digər rəvayətə görə, qala
üçün yer seçimi mövcud siyasi durumun
qeyri-sabitliyi ilə bağlı olubdur. Pənah xanın
işgüzar, bacarıqlı adamları
yığışıb ona məsləhət görürlər:
"Biz gərək dağların içində, möhkəm
və keçilməz yerdə elə bir əbədi və
sarsılmaz qala tikək ki, onu düşmən belə
mühasirə edə bilməsin. Qalanın bir tərəfi
dağlarda olan ellərin üzünə daima açıq
olmalı və mahallarla rabitəmiz, əlaqəmiz (bir an belə)
kəsilməməlidir".
Koroğlu
və atası Alı kişi də Çənlibeli bu cür
seçmişdi: "Rövşən getdi dağları,
daşları, düzləri əndər-döndər elədi.
Axırda bir dağa çatdı. Gördü dağın
bir tərəfində bir uca sıldırım daşlı, əlçatmaz,
ünyetməz qaya var. Amma qaya elə bir qayadır ki, igid istəyir
üstünə çıxsın. Rövşən
qayanın dörd tərəfini dolandı. Göz gəzdirdi.
Əl tutan bir yer tapa bilmədi. Axırda belindən kəməndini
açıb qayaya atdı, min ənvai-müsibətinən
qayaya dırmaşdı. Baxdı ki, bura elə mənzər,
laləzar yerdi ki, day nə deyim. Gül gülü
çağırır, bülbül bülbülü, elə
bil sıldırım qayanın üstündə bir
bağça şəkili çəkilib, yetmiş iki qələmnən
yetmiş iki rəng vurulub. Qoca kəhənsalə bir ağac
gördü. Yaxına gəlib baxdı ki, vallah, Qoşabulaq
qaynayıb göz yaşı kimi axıb ətrafı süd
gölünə döndərir. ...Koroğlu atasını
Qoşabulağın yanında dəfn eləyib, o gündən
Çənlibeldə yurd saldı" ("Koroğlu").
"Koroğlu"nun A.Xodzko variantında deyilir: "Az bir
müddətdə balaca Şamlıbel kəndi 800 ailəli
bir şəhərə çevrildi".
Pənah
xan Şuşa qalası, M.P.Vaqifin təbiri ilə desək,
"Şişə dağında" salır. "Sonra Pənah
xan öz ailəsi üçün uca imarətlər və
geniş binalar saldırdı. Hünərli ustalar, sənət
sahibi və işbilən memarlar barı, hasar, bürc və
divar çəkdilər. O divarların asarı, bəzi yerlərdə
indi də durur" (Mirzə Adıgözəlbəy). Xorasan
istiqamətində hərəkət edib, uzaq Sərəxsdən
gələn qarabağlıları qarşılayıb onlar
üçün qısa müddətdə yaşayış
şəraiti yaradır. Mirzə Camal Cavanşir yazır:
"Nadir şah tərəfindən Xorasana
köçürülmüş Cavanşir və başqa ellər
özbaşına bütünlüklə oradan
köçüb, vətənlərinə gəlməkdədirlər.
Pənah xan yanında olan adamlarla birlikdə Qarabağ ellərini
qarşılamaq üçün İran və Azərbaycan sərhəddinə
qədər getdi. (Onlar) Qarabağ torpağına daxil oldular.
Hər kəs öz əvvəlki yurduna gedib
rahatlandı..."
Pənah
xan Şuşa cəmiyyətinin əbədi
varlığının, qüdrətinin və
rifahının təminatçısı olur.
Azərbaycan
dili ənənəsində "ad" və "toponim"
bir-birinə çox yaxın və doğma leksik vahidlərdir.
Toponim coğrafi məkanın adıdır. İnsan adı
kimi, yer adı da canlıdır. Adda insanın taleyi
kodlaşdırılır. Ad həmişə müqəddəs
sayılıb. Adı dəyişmək, addan imtina etmək
olmaz - bunun gözlənilməz, ağır nəticələri
ola bilər. Adları dəyişdirilmiş gəmilər
batır, adları dəyişmiş şəhər tənəzzülə
uğrayır və ya müəmmalı şəkildə
boşalır.
Həsən
İxva Əlizadə "Şuşa şəhərinin
tarixi"ndə yazır ki, "Pənah xanın qalası - Pənahabad
qalası da gələ-gələ xalq dilində ixtisarlanıb
yalnız Qala şəklini alırdı".
Molla
Pənah Vaqif də şəhərə "Qələ"
deyirdi:
Noluydu
kim, olaydım
qasidin qoynundakı
kağız
Ki, mən
də Qələyə
bu yol gedəydim bu gedənlərtək.
Xanlığın
damğalarının, bayrağının, pulunun,
döyüş nərələrinin və ongonlarının
müəyyənləşdirilməsi də Pənah xanın
adıyla bağlıdır. Mirzə Yusif yazır ki, sikkəxana
tikdirib orada "Pənahabad" adlı bir misqal çəkisi
olan gümüş sikkə zərb etdirdi. Sikkənin bir tərəfində
"La ilahə illəlllah və Məhəmmədin Rəsulullah",
o biri tərəfində isə "Pənahabad" sözləri
yazılmışdı. "Pənahabad"ın
altısı-bir manat, səkkizi isə "Qarabağ tüməni"
adlanırdı (Mirzə Yusif. Tarixi Safi, Xalq arasında bu ad dəyişdirib
sadəcə "Pənahat" deyirdilər" (Həsən
İxva Əlizadə).
1992-ci
ildən mənfur düşmənlər şəhərimizin
adını dəyişib "Şuşi" qoyurlar. Daha
öncə 1923-cü ildə Xankəndinin daşnak quldur
Stepan Şaumyan murdar adı ilə əvəz olunur -
Stepanakert.
Hələ
dörd min il bundan öncə qədim Çində əfsanəvi
imperator Fu Si tərəfindən "İ-Tszin", yaxud
"Dəyişikliklər Kitabı" yazılır.
İmperator Fu Su qarşısına məqsəd qoymuşdu
ki, qadın və kişi, validen və uşaq, insan və cəmiyyət
arasında münasibətləri dəyişdirsin. Amma sonda
anlayır ki, insan həyatında baş verən bütün
dəyişiliklər qanunauyğundur və
qaçılmazdır. İnsana doğuluşundan
ölümünəcən, taledən ona verilən
bütün işarətlərlə ehtiyatlı
davranmalıdır.
O
cümlədən, adla.
Bu
gün Ali Baş Komandan, Prezident İlham Əliyev müqəddəs
savaşımızla yalnız torpaqlarımızı deyil,
adlarımızı da azad edir, yerinə qaytarır. -
Suqovuşan, Çinarlı...
Ümid
edirəm ki. Pənah xanın müqəddəs adı da
qayıdacaq və şəhər əbədi xoşbəxt
taleyinə qovuşacaqdır...
Ən
uzun və ağır odisseya İtaka ilə (Homer.
"İlliada") bitir. "Kitabi-Dədə Qorqud"da
Bamsı Beyrəyin Oğuz elinə qayıdışı 16
ildən sonra baş tutur. "Əhdi-ətiq" və "Əhdi-Cədid"
də deyildiyi kimi, hər şey öz çevrəsinə
qayıdır.
İnşallah,
27 ildən sonra şuşalılar Pənah xanın qutsal
yurduna - Pənahabada - Şuşaya qayıdacaqdır.
Avesta
təqdiminə görə, 96 illik zaman kəsimi Müqəddəs
Ruh ili adlanır.
2020-ci
ildə Şuşanın inşasından və tarixi
adından (Pənahabad) təxminən 270 il keçir, deməli,
96 illik Müqəddəs Ruh ilə üç dəfə
dövr edib. Münəccimlər deyirlər ki, belə astral təsadüflər
nadir hallarda olur...
Pənah
xanın müqəddəs ruhuna qayıdırıq!
Rüstəm KAMAL
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 24
oktyabr.- S.5.