Sülh və Müharibə
-
Humay, 2 alırsan!
Sözün
də zərbəsi varmış. Elə bil məhz indi bunun fərqinə
vardım.
Özümü
təhqir olunmuş hiss etdim. Partaların
yanından keçəndə kimsə pıqqıldadı,
kimi dişlərini ağartdı.
Müəllimin sifəti təəccüb, kinayə və
qəzəbdən rəngdən-rəngə
düşürdü. Ürəyimdə özümü
danlayırdım. "Füzuli türk
poeziyasının şairidir" demək də nə idi?
Atamdan eşitdiklərimi danışmağa məni
nə məcbur etdi? Mənə elə gəldi,
sinif otağının yuxarı başına vurulmuş
Leninin portreti də üzümə acıqla baxır.
- Humay, Füzuli Azərbaycan ədəbiyyatının
nümayəndəsidir! Füzuli məgər
türkdür?
İstədim
deyəm, elə biz də türkük! Amma
müəllimin qəzəbli baxışlarını
görüb sözümü uddum.
-
Füzuli nə türkdür, nə ərəb! O, azərbaycanlıdır!
Bir az da inadkarlıq etsəm, "Füzuli
komsomoldur", deyəcəkdi. Hənifə mənə
baxıb başını bulayırdı, yəni ay-hay, əlaçımıza
bax da. Paşabala qarnını tutub qəşş
eləmişdi, ya da ki, özünü elə göstərirdi.
Fikirləşdim ki, Füzulinin türk, ya azərbaycanlı
olduğunu araşdırmaq heç kimin ağlına gəlməyəcək,
amma Humayın iki aldığını hamı xatırlayacaq. Bəlkə də
jurnala yazılmasa unudulub gedər. Təki iki qiymətim
jurnal üzü görməyə! Amma
Göynurun işarəsindən anladım ki, qiymət jurnala
yazılıb.
Təsəvvürümə gətirdim ki, bu ikini mənə
böyük ümidlər bəsləyən sinif rəhbərimiz
də görəcək. Yəqin ki, məni olimpiadaya
hazırlaşdıran coğrafiya müəllimimizin də
gözündən qaçmayacaq. Hələ bəlkə
rus dili müəllimimiz Niyaz Abasoviç də gördü, o
Niyaz müəllim ki, məni çox istəyir və nədənsə,
hər görəndə mənim haqqımda "bizim
jurnalistimiz" deyir.
Ondan sonrakı
biologiya dərsində ancaq bu rüsvayçı qiymət
fikirlərimi işğal elədi. Müəllim
Kolorado böcəklərindən danışırdı.
Dinləyərək düşünürdüm
ki, görəsən, böcəklərin də dərdləri
varmı? Hər halda o da canlıdır,
yaşayır. Böcəyin dərdi də
yəqin, böcək boydadır.
Mənim dərdim jurnala yazılan iki qiyməti boyda idi. Çox
böyük idi, dərdini çəkə bilməyəcək
qədər böyük. İçimdə
dəhşətli fikir baş qaldırdı. Jurnalı oğurlayıb gizlətmək. Onunla birgə 2 qiymətini də tarixə gömmək.
Sonuncu dərs bitəndə
mən hələ jurnal haqqında fikirləşirdim. Dərs bitdikdən sonra çantamı
götürüb sinif otağından çıxdım.
Biz 4-cü mərtəbədə yerləşirdik,
müəllimlər otağı 2-ci mərtəbədə.
Kitabxana ilə üzbəüz idi. Uzaqbaşı kitabxanaya gəldiyimi deyəcəkdim.
Müəllimlər
otağının qapısında rus dili müəllimimiz
Niyaz Abasoviçlə qarşılaşdım. O, rus cəbhəsində
döyüşüb, medalları var. Bir vaxtlar veteranlara
böyük hörmət bəsləyirdilər, amma artıq
müharibə öz sehrini itirib, indi veteranlara əvvəlki
kimi şövqlə baxmırlar. Bu, Niyaz müəllimə
çox təsir edir, biz "Vətən
üçün" vuruşmuşduq deyir, amma artıq onu
heç kim anlamaq istəmir.
Niyaz müəllim o biri müəllimlər kimi qəzəbli
deyil, imtahan vaxtı heç nə tələb etmir,
süpürgəpulu yığmır və pulu olmayan
uşaqları alçaltmır. Bütün görkəmindən
kübarlıq yağan Niyaz müəllimin doğma,
anlayışlı baxışlarını itirməkdən
çox qorxuram və elə ona görə də üstümə
kölgə salan jurnalı məhv etməliyəm. Bu həyatda
itirəcəyim o qədər az şey var
ki. Atamın sevgisi, anamın anlayışı, Niyaz müəllimin
doğma baxışları, həyətimizdəki pişik
balalarının hənirtisi... Düzdür, 2 almağım
pişiklərin mənə olan münasibətini dəyişməyəcək,
ancaq kim bilir...
Niyaz müəllimin gözlərinə baxmağa
qorxurdum, deyirdim birdən doğma baxışları görərəm
və bu məni görəcəyim işdən çəkindirər.
Müəllimin qarşısında gözlərimi yerə
dikib durmuşdum və Niyaz müəlim kimi
axtardığımı soruşmasaydı, yəqin, bu
çox davam edəcəkdi.
İlk ağlıma gələn müəllimin
adını söylədim, guya uşaqlardan məni
soruşubmuş. Niyaz müəllim başını tərpədib
otaqdan çıxdı. İçəridə heç
kim yox idi. Müəllimlərimiz
jurnalı özləriylə gətirməyi unudanda bizi bəzən
jurnalın dalınca göndərirdilər. Ona görə harda yerləşdiyini bilirdim. Yeşiyi açıb jurnalımızı
tapdım. Əlimi jurnalın üstünə
çəkdim. Düzü, bu niyyətlə
jurnalı əlimə götürəcəyim ağlıma gəlməzdi.
Yadıma düşdü ki, jurnalı sinif
otağında sahibsiz görəndə necə bir-birimizə
macal vermədən qiymətlərimizə baxmağa cəhd
göstərirdik. İndi bu qiymətli
jurnal əlimdədir. Amma açıb
içinə baxmağa taqətim yoxdu. Tək
ona görə yox ki, lənətə gəlmiş qiyməti
görəcəyəm, həm də ona görə ki, təlaşdan
heysizləmişəm. Əslində, nə
etdiyimi artıq bilmirəm.
- Humay, sən
hələ burdasan?
Başımı qaldırdım. Niyaz müəllim
qarşımda dayanmşdı.
***
Səhəri gün elə birinci dərs günündəcə
məlum oldu ki, jurnal yoxa çıxıb. Əvvəl
sinif nümayəndəsi jurnalı sinif rəhbərimizin,
sinif rəhbəri isə sinif nümayəndəsinin
götürdüyünü güman elədi. Gümanlar boşa çıxanda elə sandılar
ki, jurnal ilk dərsi keçməli olan Fatma müəllimədədir.
Amma Fatma müəllimə elə haray saldı
ki, sinif nümayəndəsi də, sinif rəhbərimiz də
qorxudan büzüşdülər. Sonra
gümanları sinif otaqlarını gəzdi. Bəlkə təsadüfən hansısa dərs
otağında qalıb deyə bircə-bircə yoxladılar.
Jurnal yox idi.
Xəbər direktora çatdı. Dedilər,
indi özü sinif otağına gələcək. Düzü, məsələnin bu boyda şişəcəyini
güman eləməmişdim. Elə
bilirdim, sadəcə yenisini yazacaqlar. Köhnə
jurnal da yaddan çıxıb gedəcək. Nə
çox elə jurnal!
- Bu,
bilirsiniz nə deməkdir? - Direktordan qabaq özünü
çatdıran partkom çığırdı. - Bu cinayətdir!
Bu rəzalətdir! Bilirsiniz bu məsələ nazirin
qulağına çatsa nə olar, (bəlkə də
"güllələyər" demək istədi, amma Stalin
rejiminin xeyli keçmişdə qaldığının fərqinə
varıb sözü dəyişdi) hamımızı işdən
çıxarar! Sizi də məktəbdən qovar! İt
balası kimi qovar!
Axırıncı sözlərdən sonra bədənimdən
üşütmə keçdi. İstədim
qabağa çıxıb deyəm ki, jurnalı mən
götürmüşəm, çünki jurnala yazılan
qiymətlə barışa bilmədim, üsyan etdim. Amma addım ata bilmədim. Ayağım
hərəkətsiz idi. Elə bil partkom
öz lənətiylə məni daşa döndərmişdi.
Dedilər ki, direktor gəlir. Partkom Əzrayıl
kimi gülümsədi.
Abdi müəllim zəhmli idi. Yəqin ki, ucaboy
olduğundan həmişə hamının başının
üstündən baxırdı. Adama elə
gəlirdi ki, heç kimi görmür.
İndi fərqinə vardım ki, direktorun gözləri
qan çəkib. Qorxu filmlərindəki ölüb-dirilən
adamları xatırladırdı. Elə
bil dediyi sözlərlə heç bir əlaqəsi yox idi,
ümumiyyətlə, bura niyə gəldyini dərk eləmirdi.
Amma bilirdi ki, hansısa mühüm cinayətin
üstünü açmaq üçün gəlib.
Otağa sükut çökmüşdü. Ölü səhranın
səssizliyinə bənzəyirdi. Hər
halda mən özüm bu səssizliyə bələnmişdim.
Elə bilirdim, ölü gözlərilə əlini mənə
uzadıb "bax, cinayətkar budu, onu məhv edin", - deyəcək.
- Ən sonuncu vasitələrə əl atmağa məcbur
eləməyin. Jurnalı kim götürübsə,
sabah qaytarıb yerinə qoysun. Heç bir cəza
tədbiri görülməyəcək. Amma
jurnalı gətirib yerinə qoyun.
Direktor bunu deyib qapıya yönəldi. Qapıdan
çıxanda ayaq saxladı, çevrilib qan
çanağına dönmüş gözlərilə bizə
baxdı. Mənə elə gəldi ki, bu zombi adam jurnalın kimdə olduğunu bilir.
***
Saat 7-də məktəbin həyətində
topalaşıb müqəddəratımızı gözləyirdik. Növbəylə
bütün uşaqları içəri keçirdilər.
Bizim sinfi lap sona saxlamışdılar.
Məktəbə daxil olar-olmaz qapılar arxamızca
kilidləndi.
İçəridə ara-sıra polislər
gözə dəyirdi. Özümü tələdəki
quş kimi hiss etdim.
Sinif otağına yığışan kimi direktor,
direktor müavini, partkom və polis işçisindən ibarət
heyət daxil oldu. Ürəyim çırpındı.
Bu elə hamımız üçün gözlənilməz
idi. "Bəs deyirdilər cəza
olmayacaq? Bu polislər nədir bəs?"
- otaqda ağcaqanad
vızıltısına bənzər
pıçıltılar gəzdi.
- Hə,
açın çantalarınızı. Utanmayın,
utanmayın, jurnalı oğurlayanda heç bu qədər
utanmırdınız, eləmi? - partkom
idi bunları deyən. - Bəlkə sizə kömək edək?
Hə?
Çantamızı açmağa cəsarət
etmirdik, elə bil daşa dönmüşdük.
Polis irəli durmaq istədi, direktor əli ilə onu
saxladı.
- Narahat
olmayın. Özləri, - dedi.
Hələ də üzünə baxıb əlavə nəsə
deməsini gözləyən polisin ümidləri suya
düşdü; direktor qəddini düzəldərək məğrur
görkəmlə bizim başımızın üstündən
harasa uzaqlara baxırdı.
Qulaqbatırıcı sükut öz işini
görürdü. Nə qımıldana, nə əl-qolumuzu
tərpədə bilirdik. Direktorla
göz-gözə gəlməmək üçün
başımızı qaldırmağa qorxurduq.
Hə. -
Direktor gözlərini uzaqlardan çəkib polisə işarəylə
dedi, - siz işinizi görün.
Başımı ehmalca qaldırdım. Yoğun, yekəqarın
polis məhəlləmizin qəssabına oxşayırdı.
- Ay ana! Məni
kəsirlər! - Ənvər bağırdı.
Ənvər sinfimizin ən balacasıydı. Onu 5
yaşından məktəbə yazdırmışdılar.
Bəlkə də elə buna görə dərsləri
mənimsəyə bilmir, xeyli dala qalırdı.
- Vallah mən
götürməmişəm, polis əmi, - Ənvər
partanın küncünə sıxışıb əllərini
özünü müdafiə etmək üçün
qabağa tutmuşdu, - mən götürməmişəm!
Polis Ənvərə məhəl qoymadan
çantasını açdı, içindəkiləri
partanın üstünə boşaltdı.
- Bax,
gördünüz, məndə yoxdu, yoxdu, - Ənvər
burnunu çəkə-çəkə deyirdi.
Polis Ənvərin yanından keçib Gülümsərin
yanında dayandı.
Gülümsər çantasını iki əliylə
qucaqlayıb oturmuşdu. Elə bil baş verənlərin fərqində
deyildi.
Polis çantanı Gülümsərin qolları
arasından dartıb çıxardı, qız dəhşət
hissilə polisin hərəkətlərini izləyirdi. Çantadan
kitablar, dəftərlər, qələm, karandaş, pozan və
quru çörək parçası partanın üstünə
düşdü. Gülümsər
çörəyi gizlətmək üçün tez onu
qamarladı, amma artıq gec idi. Hamı
çörək parçasını görmüşdü.
Bəlkə də başqa vaxt olsaydı,
başda Paşabala olmaqla əzazil uşaqlar lağa
qoyardılar, amma birdən-birə elə bil hamı
böyüdü. Artıq uşaqlar
üçün polisi qəssaba oxşayıb
qışqıran Ənvər də, quru çörək
parçasıyla naharı yola verən Gülümsər də
gülməli deyildi.
- Bəs
sən?
- Nə?
- mən xəyallardan ayıldım elə
bil.
- Ver
çantanı görüm, - polis saymazyana dedi.
- Mənim
çantamda... mənim çantamda jurnal yoxdu - mən kəkələdim.
- Ver bura
dedim, - polis çantanı qamarladı.
Gözlərimə qaranlıq çökdü. Polis
üstümə gəldikcə, burnu, gözləri,
ağzı böyüyüb anormal şəklə
düşürdü.
Hamının çantasına bir-bir baxıldı. Partaların
üstündə dəftərlər, kitablar, qələmlər,
qələmdanlar, pozanlar, cürbəcür dəftərxana ləvazimatları
üst-üstə qalaqlanmışdı. Yerə
tökülənlər də vardı. Amma heç kim direktorun yanında aşağı əyilərək
yerə dağılanları toplamağa cürət eləmirdi.
Sonuncu çanta da boşa çıxanda elə bil
direktora durduğuq yerdə şillə vurdular. O da şillənin əvəzini
vermək üçün qolaylandı, amma birinci kimə
vuracağını bilmədiyi üçün əlləri
havada gedib-gəldi. Hətta polis də gözləri
heç nə ifadə etmədən bir neçə saniyə
onun havaya vurduğu zərbələrə baxdı.
Partkom özünü yetirib direktorun önünü kəsdi.
- Siz
heç narahat olmayın, mən bu dəqiqə onları məcbur
edəcəyəm, bu dəqiqə...
Üzünü
bizə tutub bağırdı:
- Deyəsən,
hamınız könüllü polis idarəsinə getmək
istəyirsiniz. Həbsxana həyatına dair nəsə
oxumusunuz? Bundan sonra oxumaq gərək deyil,
öz gözlərinizlə görəcəksiniz. Durun
ayağa! Hey! Kimə deyirəm! Hamınız düzlənin
burda!
Uşaqları yazı taxtasının önünə
yığdılar. Paltolarımızı geyinmiş, papaqlarımızı
başımıza keçirmişdik. Ağzıaçıq
çantalarımız çiynimizdəydi. Yerə tökülmüş dəftərlərimizi
yığmağa halımız yox idi. Həm
də düşünürdük, arxamızı çevirsək,
filmlərdəki kimi bizi kürəyimizdən gülləylə
vuracaqlar.
Vaxtdır
- direktor dedi. Hamı bir-birinin üzünə
baxdı. Hər dəqiqə bizə qiymətli
görünürdü.
Yavaş-yavaş qapıya yönəldik. Birinci sinif
nümayəndəmiz çıxdı. Yəqin
ki, batan gəminin kapitanı kimi məsuliyyəti öz üzərinə
götürmək istəyirdi. Üstümüzə
partkomumuz kimi hücum çəkən qorxunu dəf edib, vacib
xəbəri demək üçün gəlmiş sinif rəhbərimizin
dediklərini anlamağa çalışdıq:
- Abdi
müəllim, 7 b-nin jurnalı tapılıb - şkafın
aşağı küncündəymiş...
Görünür, kimsə sənədləri götürəndə
aşağı sürüşüb...
Kimsə
"ura" dedi. Kimsə sevindiyindən
siçan kimi ciyildədi. Ənvər
ağladı. Direktorun gözləri yenə
qan çanağına döndü. Partkom
qurbanını ələ keçirə bilmədiyi
üçün sarsılmış Əzrayıl təbəssümüylə
gülümsədi. Bircə enli gövdəli,
qalınbığ polis nəfərinin tükü də tərpənmədi.
İfadəsiz gözlərlə boşluğa
baxırdı.
***
Dünənki günü müharibə günü kimi
xatırlayıram. Ona görə yox ki, qarşıma
müharibə veteranı Niyaz müəllim
çıxmışdı, ona görə ki, ədalət
naminə döyüşdüyümü güman etdiyim
gün idi.
Jurnalı nəyə görə götürmək istəyirdim? Çünki
orda "iki" vardı və o ikini mən Füzuli
"türkdür" dediyimə görə
almışdım. Müəllim təbii
olaraq nəticə çıxarmışdı ki, deməli,
biz də türkük və dərhal məni hamının
gözünün önündə cəzalandırmaq istəmişdi.
Daha bir kimsə cəsarət edib belə "cəfəngiyatı"
dilinə gətirə bilməzdi.
Hələ insan hüquqlarından xəbərim yox idi,
amma düşünürdüm ki, bir insan kimi mənim
hüquqlarım pozulub, haqsızlığa tuş gəlmişəm.
Bundan
başqa, o "iki"nı Niyaz müəllim
də görəcəkdi, o Niyaz müəllim ki, mənim xətrimi
çox istəyir və mənə "bizim jurnalist
qızımız" deyir.
O həmin
Niyaz müəllim idi ki, şagirdinə onun dilə gətirmədiyi
arzularını hiss edəcək qədər bələd idi
və yəqin, elə bu səbəbdən işlərimi
bitirəndən sonra rus dili otağına getməyimi istədi.
Niyaz müəllim otaqdan çıxandan sonra məni
dəhşətli fikirlər sardı. Doğrudanmı,
Niyaz müəllim mənim nə istədiyimi anladı? Axı o bəzən fikirlərimi üzümdən
oxuya bilir. Məsələn, keçən
dəfə şeiri əzbərləmədiyimi hiss edib məni
dərs danışmağa çağırmadı. İmla yazdıranda isə bəzən xəyallarımla
bərabər açıq pəncərədən uzaqlara
uçduğumu duyur, ta ki mən xəyalların əlindən
çıxıb yenidən sinif otağına qayıdana qədər
bir cümləni bir neçə dəfə təkrarlayır.
Amma vaxt mənim əleyhimə işləyirdi, heç
nə düşünmək istəmədən jurnalı
tez-tələsik çantama dürtüb otaqdan
çıxdım.
Çantam ikiəlli qucağımda rus dili
otağına daxil olanda düşündüm ki, yəqin, hər
şeyi rus dili müəllimimə danışmalı
olacağam, çünki bütün siması heç də
xoş olayla qarşılaşmadığını söyləyirdi. Səliqəylə arxaya
daranmış ağ saçlar mənə
bu dəfə kübarlığın deyil,
prinsipiallığın bəlirtisi kimi göründü.
Onun işarəsiylə üzbəüz partanın
arxasında oturanda da bu haqda düşünürdüm.
- Humay, bu
gün bütün vaxtı dalğın olmuşam, heç
müəllimlər otağına niyə gəldiyimi də
bilmədim... Gərək ki, səni oraya sinif rəhbəri
göndərmişdi, eləmi?
Mən
güclə eşidiləcək səslə:
- Bəli,
- dedim. Amma dərhal anladım ki, Niyaz müəllim
dalğınlığın havasını dağıtmaq
üçün bu sualı verdi.
- Dünən
bir məktub almışam. Əsgər yoldaşımın ailəsindən
idi… Biz onunla - Luçemirlə cəbhədə
bir yerdə vuruşmuşuq. Bir yerdə
ölümün gözünün içinə
baxmışdıq. Elə an olur ki, hər
şey, hətta ölüm də mənasını itirir.
Bax həmin o anları bir yerdə yaşamışdıq…
Mən
çantamı hələ də ikiəlli qucaqlayıb müəllimimlə
qabaq-qənşər oturmuşdum, amma o danışdıqca
fikirlərim indiyə qədərki
anlamsızlığını qavrayıb, uzaqlara, Niyaz müəllimin
xatirələrinin canlandığı zamana və məkana
uçurdu…
-
Luçemir patriot idi, doğma Ukrayna dilində
danışmağı rus dilində danışmaqdan daha
üstün tuturdu. Bu dildə çox gözəl nəğmələr
var. Ukrayna xalqının nəğmələri... Luçemir
bəzən zümzümə edər, hamımız bu nəğmənin
havasına köklənib özümüzü qan-qadadan uzaq,
doğma yerlərdə sanardıq...
Düşmən
bütün hallarda amansız olur... Bir rus snayper
var idi, əsir düşdükdən sonra həyatla
ölüm arasında seçim etmək şansı
vermişdilər. O da yaşamağı
seçmişdi. Gündəlik işi əsir
düşən rusları güllələmək idi. On minlərlə soydaşını qətlə
yetirmişdi... Almanların fikrincə, bu,
qaz kameralarından daha yaxşı effekt verirdi. Rusun
öz əliylə soydaşını qətlə yetirməsi
həm də düşməni mənən sındırmaq demək
idi... Bir kənddə bir süngüyə
keçirilmiş üç insan meyitinə rast gəldik.
Kişi, arvad və uşaq... Bu səhnələri
görəndən sonra hər şey yadlaşır, heç
nə haqqında düşünə bilmirsən. Bütün bunlar yaddaşının
qırışlarına hopur.
Birinci batalyon məğlub olanda köməyə ikinci
batalyon gəlirdi. Yaralılar döyüş meydanında qalırdı,
vəziyyət belə idi, birini xilas edənə qədər
on əsgər itirə bilərdin... Döyüşlərin
birində mən kürəyimdən yaralandım. Qış idi - şaxta, sazaq. Ətrafda
döyüş dostlarımı görürdüm, onlar həlak
olmuşdular. Halbuki bir gün əvvəl
biz sabahkı döyüş haqqında gülə-gülə
danışır, zarafata salırdıq.
Döyüşqabağı belə söhbətlər etmək
ənənə halını almışdı, adam həm ruhən, həm də fiziki cəhətdən
bərkiyir, öz ölümsüzlüyünə
inanırdı. Həmişə "pis adama
heç nə olmaz", - deyə zarafat edən Valeri də
ölənlərin arasında idi. Əslində,
yaxşı adam idi, azad etdiyimiz kəndlərdə
ən əvvəl uşaqları xilas etməyə
qaçırdı, son tikəsini onlara verirdi, hətta gizlicə
alman uşaqlarını da yedizdirdiyini
görmüşdüm. Deyirdi ki, öz tifillərim gəlir
durur gözümün önündə, yəqin, onlara da belə
kömək edən var. Bir çətən külfəti
vardı, müharibədən sonra öyrəndik ki, onlardan
yalnız yeganə bir qızı sağ qalıb, qalan tifillər
soyuqdan və aclıqdan tələf olmuşdular.
Həlak olmuş dostlarıma baxıb mən də
öz ölümümü və doğmalarımı
düşünürdüm. "Görəsən,
qara kağızı vaxtında çatdıra biləcəklərmi?
Çatsa belə anamın nigaran baxışları yollardan
yığılacaqmı?". Öz ölümümlə dərdləşmək
doğrudan çox qəribə idi. Çünki
ağrıların arasında mənə ən yaxın
olanı ölüm idi... Bu vaxt insan nəfəsini
üstümdə hiss elədim. "Adam öləndə beləmi
olurmuş", - dedim öz-özümə.
Sonra kimsə ayaqlarımdan tutub sürüməyə
başladı.
Dumanlı halda Luçemiri başımın
üstündə gördüm. Güllə
səsləri qulaqlarımda əks-səda verirdi, amma təhlükədən
uzaqlaşdığımı hiss edirdim.
Sonra yenə Luçemirin alacalanmış gözlərini
gördüm, "Bratan, səni kolun dalında gizlədim,
nisbətən təhlükəsiz yerdəyik, amma
sığınacağa gedə bilməyəcəyik, səni
qaldırmağa çalışdım, gücüm
çatmadı. Mən də səninlə burda qalacam.
Nə olar, olar. Nə olsa da səni tək
qoymayacam", - dedi və ağladı.
Luçemir
çəlimsiz idi, kasıb ailədə
böyümüşdü, "birini tapanda birini
tapmırdıq, - deyirdi, yəqin, ona görə belə
balaca-malaca qalmışam. Bratan, mən sənin kimi nəhəng
olsaydım, yerə-göyə sığmazdım", - deyə
zarafat edərdi.
- Burda
qalmağın anlamsızdır, dostum, - dedim. Mən
sənin xilas olduğunu bilsəm, rahat öləcəyəm.
Məni o dünyaya suçlu göndərmə.
Luçemir gözlərini üzümə dikdi, elə
bil vidalaşmaq istəyirdi, amma münasib sözlər
tapmırdı.
- Get,
dostum, - mən dedim.
Güllələrin səsi daha yaxınlıqda
eşidilirdi.
-
Vaxtımız daralır, dostum, xahiş edirəm, - getdikcə
danışmaq daha çətin olurdu, çox qan itirdiyimin fərqindəydim.
Luçemir ağlayırdı. Mənə elə gəldi
ki, bütün taleyinə ağlayır. Ağlamaq
üçün yəqin, bundan əlverişli vaxt
olmazdı...
Luçemirin səsi getdikcə uzaqlaşırdı. Onun getdiyini,
uzaqlaşdığını düşündüm.
Amma o getmədi. Elə bil ölümlə oyun
oynayırdı. Sığınacağa çatmağa az qalmış yenidən hansısa
möcüzəylə döyüş yerinə
qayıtmışdı.
"Səni orda tək ölümlə baş-başa
qoya bilməzdim, o sonralar deyirdi. - Bu vicdanla yaşamaq
elə ölmək demək idi".
Luçemir kürkünü əynindən
çıxarıb üstümü örtdü. Son anda da məni
ölümün nəfəsindən qoruyurdu. Onun soyuğun altında müdafiəsiz
qalmış çəlimsiz bədəninə baxa-baxa
ölümün, əslində, o qədər də qorxulu bir
şey olmadığını düşünürdüm.
Danışmağa taqətim yoxdu. Bircə
"sağ ol, bratan", - deyə bildim. Sonrasını
xatırlamıram. Gözümü
açanda hospitaldaydım. Son anda köməyimizə
üçüncü batalyon yetişmişdi. Hamımız xilas olmuşduq. Amma
məni həyata qaytaran Luçemirin çəlimsiz
vücuduna sığmayan böyük ürəyi idi.
Niyaz müəllim bunu deyib susdu. Mənə elə gəldi, o bu an xatirələrin tozunu silir. Elə
silir ki, kirlənməsin.
- Bizə
tuşlanan güllələrə öz sinəmizi sipər edərək
yaşadıq beləcə. Müharibədən
sonra da döyüşdük. Ədalət,
vicdan, azadlıq uğrunda. Bu artıq mənəvi məsələlər
idi... Müharibədən sonra Luçemir Kiyevə
qayıtdı, ali təhsil aldı, ailə
qurdu, başı öz işlərinə,
qayğılarına qarışdı. Amma yenə
də əlaqəni itirmirdik. Dünən
ailəsindən gələn "qara məktub" cəbhədəki
həmin son günü yadıma saldı. Luçemirin
başımın üstündə uşaq kimi
ağlamasını xatırladım. Dünən
onun yerində olan mən idim. Mən
ağlayırdım. Məsafəcə uzaq olsa da, xiffəti
ürəyimin başında olan dostumun ölümünə
ağlayırdım...
Niyaz müəllim başını qaldırdı, ilk dəfə
idi ki, müəllimimi ağladığını
görürdüm. Mən elə bilirdim, ancaq uşaqlar
ağlayır.
- Dünən
ömrümün ən qərib günüydü. Dostların ölümündən sonrakı
ömrün axdığını duymaq əzablıdı.
Amma səni gördüm, içimə
işıq qondu. Sən uşaqların
çoxundan fərqlənirsən. Vicdanlısan,
doğruculsan. Mənim sənə
böyük ümidlərim var. Siz bizim
yaşamadıqlarımızı yaşayacaqsız. Və buna borclusuz. Nazim Hikmət
necə deyirdi, gözəl günlər görəcəyik,
çocuklar.
Niyaz
müəllimin içinə qonan işığı mən
də hiss edirdim. Sarsıntım
keçmişdi, içimdə işıq seli
üzürdü. Mən heç nə demədən
ayağa qalxdım. Birbaş müəllimlər
otağına gəldim. Şkafı
açıb jurnalı sənədlərin arasına qoyub
otaqdan çıxdım.
Hardasa uzaqlarda bir döyüşçü
ağlayırdı.
Günel Natiq
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 24
oktyabr.- S.8-9.