Üfüqdə
yazılan sözlər...
1
Arzu deyilən
nəsnəylə dil arasında məsafə uzundur, nəhayətsiz
dərəcədə uzundur, onlar bir-birindən o dərəcədə
aralıdırlar ki, biz arzumuzu ifadə etmək istəyəndə
istər-istəməz olmayan şeyi, yəni yalan
danışır, dildə təhriflərə varırıq,
arzularımız ilahi varlığın ovucları içindədir,
biz nəsə demək istəyəndə onlar yumulur,
açıq gözlə heç yeri görə bilmirik...
Bu hal ən
müxtəlif bədii mətnlərdə deyək ki,
şeirin "sözsüz diliylə" ifadə edilir, yəni
təbii dilin son hecası və son hərfinə qədər
"kənarlaşdırılıb" hər yönü ilə
ona qarşı duran "yad" bir dilin ləfziylə yenidən
təqdim edilir.
Üfüqdən
gözəl
kimin xətti
var?
Bir
söz yazmayıb,
bircə
fikri yox.
Amma
hər
şey aydın,
hər
şey gözəl...
Vaqif Səmədoğlu
Bu hal özünü bədii mətnin ifadə
kontekstində də göstərir, hər şey təqribidir,
təxminlər içindədir, bunlar hansı məqamdasa
sehrli dairə, çevrə əmələ gətirir, bu
andan sonra bircə söz də o dairənin içinə
nüfuz edə bilmir. Çünki nə varsa əslində gözlə
görünməyən dairənin, masmavi genişliyin
içindədir, həm də artıq yazılmış olan
da üfüqlərdə yazılan sözün
proyeksiyasıdır, bunu duyan, bütün
varlığıyla hiss edən şair o sözə öz qəlbinin
döyüntüsünü qatır və beləcə
çox orijinal və fərdi nəsnə ümumi kontekst əldə
edir. Üfüqlərdən düşən
proyeksiyanın sayəsində hər şey daha dərinlərdə
məkan bulmuş hisslərin üzə
çıxarılması ilə sonuclanır. Məhz
bunun sonucunda quşları qanadlarının altındakı
yaradan, şaqraq səslərinin içindəki qüssədən
tanıyırıq, dünya, gerçəklik haqqında belə
nəhayətsiz bilgi yaddaşımızı pozur, hər
şeyi unudur və doğum tariximizlə
öldüyümüz günü dəyişik
salırıq... Bu dəmdə Vaqif Səmədoğlunun
başqa bir şeirində bir misra və əslində
bütün mətni ifadə edən misra yada
düşür: "Quşlar saatla yox, işıqla
başlayırlar oxumağa...".
İşıq işartısını hiss edən kimi oxumaq əslində
qırıq qanadların altındakı yaranın sözlərini
dilə gətirmək anlamını daşyır. Bir də var, hamının dərindən-dərinə
hiss edib heç zaman dillə ifadə edə bilmədiyi nəsnələr.
Təqribən bu şəkildə: ...büsbütün kədər
içindəsən, ümidsizlik, təlaş, dərd... amma
sol əlin çəçələ barmağıyla hiss
edirsən ki, heç vaxt gəlməyəcək xoş bir
şey var... Bir ömür anlamaq istədiyin
dünya əslində budur, elə tanrı da.
...Gündüzlərin
səması
Nədənsə
indi bumbuz,
Gecələr
başım üstə
Nə ay
yanır, nə ulduz,
Nədənsə
bu xoş baharda
Sarı
yarpaqlar açır
Söykəndiyim
ağaclar...
Vaqif Səmədoğlu
2
Vaqif Səmədoğlu
şeirində qəribə bir xassə var: dünyada nə
varsa hər şeydən vaz keçib, onları görməyib
(necə ki kitabı tələsik vərəqləyirsən,
yaxud bir mətni qaçaraq gözlə oxuyursan...) bu nəsnələrin
ən dərinliyindəki ən adi şeylərdən yazmaq, ən
çətin dilə yatıb sözə gəlməyənləri
axtarıb tapmaq, ifadə etmək ehtirası bədii mətnin
bütün strukturunda bəlirləyici funksiyaya malik olur. Bu ehtiras qırıq-qırıq siqnallar şəklində
doğulur, həmin o itib-batmış nəsnələrin həsrət
və göynərtisini çatdırır. Buna görə də bu poetik sistemdə intonasiya
modeli əsas rol oynayır. Bunu necə
anlamalı? İlk əvvəl metafora qəribə, bizə
tanış olmayan xassəsiylə ekrana "oturur",
söz və məvhumlar arasında semantik bağlantı o qədər zəif və məsafəlidir
ki, bütöv mətn məsələn, "itki" anlayışının
"xəritəsini" təqdim edir və elə buna
uyğun şəkildə də qurulur. Şairin
anlayışında gördüyümüz hər şey -
istisnasız olaraq bütün əşyalar itmiş, qeybə
çəkilmiş anlam və sözlərin sadəcə
şəklidir, bunlardan yazmaq min illər geriyə gedib sözlərin
tarixini oxumaq, o ərazidə arxeoloji qazıntı aparıb
itmiş mənaları axtarmaq cəhdidir. Şair
hansı mətnindəsə xüsusi olaraq nəyi, hansı əşyanı
görükdürürsə, əslində onun olmamasına,
zamanın hansı məqamındasa itkin düşməsinə
işarə edir. Onun dənizlə
bağlı şeirlərində də belə bir
ayrıntı var, hərdən o, vaxtilə insan
üçün həyati önəm daşıyan mənaların
üstünü basdığı bir nəsnə kimi təsvir
edilir, hərdən də sadəcə
"görünmür".
Bütün insan hisslərinin qəliblərin içində
olduğu klassik şeirdən fərqli olaraq müasir, modern poetik
mətnlərdə həmin qəliblər olmasa da, kənarda,
həmin mətnin paralelində, yaxud ona çarpaz bucaq
altında təsvir fokusunda yerləşir. Klassik qəzəl mətnini
şərti olaraq modern şeir "qəlibinə"
salmalı olsaq qəbul etdiyimiz yaşantı son zərrəsinə
qədər dağılar, hiss edilməz və əslində
çox mənasız söz yığını alınar,
yaxud modern şeirin ifadə etdiyi mənaları (şərti-!)
mətnini qəzəl qəlibinə
salmalı olsaq yenə eyni hadisə baş verər. Amma modern şeir mətnin paralelində, yaxud onunla
hansı mövqedəsə klassik formanın virtual
varlığı birincinin necə deyərlər, daim məna
ilə dolub-boşalmasına səbəb olur.
Füzulinin qəzəlləri də bu gün yazılan ən
mükəmməl mətnlərlə bu şəkildə təmasda
olur, ona enerji ötürdüyü kimi, ondan da enerji alır
(Üzvi poetika fəlsəfəsinə uyğun olaraq...). Burda
başqa bir fərqli məqam da var: klassik ortaçağ
şeirində "divan" anlayışı... bir forma, bir
qəlib olaraq əvvəldən axıra (beşikdən məzara)
dünya və gerçəkliyi sətir-sətir canına
çəkib ona "şərh verir", dünyanı bu
şəkildə içinə hopdurandan sonra bütün
dünya bir kitaba - bir ovuc içinə yerləşir. Modern
şeirdə bunun əksi olan proses əsasdır. Modern poeziyada bir ovuc işinə
yığılmş dünya (mənalar dünyası) yenidən
sətir-sətir, misra-misra çözülür və misra
və sətirlər artıq əvvəlki (orijinal) formasından
fərqlənir, həm də yerdən göyə qədər.
Baxın:
Bütün
pəncərələr yumulmuş gözdür,
Bu evlər, küçələr deyilmiş
sözdür.
Yaralı
buluddan
yağan
yağışdan
günah
yumasa da
bir az
bağışlar...
Bəlkə
bizdən bir az
yan
keçər bu gün,
həyalı söyüşlər, doğma qarğışlar.
Və
quşlar,
və
quşlar qəfəsə vurğun,
İlahi,
çox sağ ol.
Yenə də
heysizəm, yenə də yorğun...
Bütün
pəncərələr yumulmuş gözdür...
Küçələr, evlər... deyilmiş söz... Yorğunluq və bitkinlik. Hər
şey deyilib, hər şey bitib, qurtarıb, gözlər yorğunluqdan
qapanıb. Buludların yarasından axan
yağışlar əbədi məhkumluğun işarəsidir.
Şeirdə "və"
bağlayıcısının iki dəfə təkrar edilməsi
sözlərin intonasiyaya "çevrilməsi" prosesini əks
etdirir. Mətni oxuduqda ilk gözlərimiz önündə
qərarlaşan mənzərə həm konkret hadisəni, həm
də yayğın nəsnəni bildirir, konkretliklə
yayğınlığın təması mənaların yerləşdiyi
ərazinin konturlarını seçkinləşdirir: bu ərazi
hamar və ucu-bucağı
görünən deyil (...bəlkə bizdən bir az yan
keçə bu gün...) cadar-cadardı, şeirdəki "heysizlik
və yorğunluq" həm fərdi-intim vəziyyəti, həm
də bu şeirin paralelindəki virtual mətnin qəlbindəki
ağrı və fərağın, nisgil və dərdin
çeşməsini nişan verir. Konkret mətnlə
virtual ərazidəki "donmuş" mətn bir-birinə
insan hisslərinin kosmosu vasitəsi ilə sirayət edir, eyni
şeylərin son dərəcə fərqli məzmun və
ifadədə meydana çıxmasını şərtləndirir.
3
Kəfəni
ağ bilirdim,
üç rəngli bayraq imiş,
yurdum
da, qürbətim də
elə
bu torpaq imiş...
Bir neçə gün əvvəl sosial şəbəkədə
görmüşdüm, atası düşmənlə
qanlı döyüşlərə girən, dünyaya təzə
göz açmış uşağı Azərbaycan
bayrağına bürüyüb evə yazmışdılar. Sonra Vaqif Səmədoğlunun
bu şeiri... Bayraq doğulduğun dünyanın
giriş-çıxışında ilk və son dəfə
görəcəyin nəsnədir, rəngi, küləkdə
qürurla dalğalanma tezliyi dəyişməyən bayraq əslində
hər an dəyişir, burda sevinclə göz yaşı
canbir qəlbdədir, o dalğa tezliyinin içində elə
bir ritm var ki, onunla bir üzü doğma, bir üzü
qürbət olan torpağı qəlbində,
barmaqlarının ucunda hiss edirsən... Dəyişir,
göz yaşlarından aldığı kədər himnin
intonasiyasına keçir, bu kədər müzəffər əsgər
addımlarının altından qalxan ümidin
işığına bürünüb ürəklərdə
ümidi yaşatdıqca yaşadır.
Bilib-bilmədiyimiz hər şey bayraqla başlayıb
bayraqla sonsuzluğa uzanır. Şeirdə hər
şeyin (anlam və mənanın) çərçivəyə
alınması əslində ifadə edilən mənaya
sonsuzluq effekti aşılamaq üçündür. Yəni,
dünya hardasa bitir, qurtarır, hansı mənayasa dirənib
durur, ancaq qəlbində və ruhunda yurd və qürbət
yeri olan bayraq, onun sancıldığı torpaq uzandıqca
uzanır, qurtarmır, kədərin və sevincin göz
yaşlarını bir-birinə qatıb sonsuz gerçəklik
yaradır. Biz bu sonsuzluğun içində
yaşayırıq, ona görə dünyadan
köçdüyümüz gün də bu sonsuz məkana qədəm
basdığımız günlə üst-üstə
düşür.
Mən
bir gün üfüq olmuşdum,
duman
çökdü dənizə...
Görünmədim.
Mən
bir gün cığır olmuşdum,
gedib-gələn olmadı, ot basdı üstümü...
Görünmədim.
Mən
bir gün təbəssüm olmuşdum,
nə
oldu bilmədim...
Görünmədim.
Cavanşir YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 31
oktyabr.- S.9.