Analar və qızlar
Filmdən həyata
"Atalar və
oğullar" mövzusu
çox danışılırsa,
niyə "Analar və qızlar" mövzusu kənarda qalsın ki?
Atalar və oğullar mövzusu ətrafındakı müzakirələri
eynilə Analar və qızlar ətrafında da aparmaq olar.
Atalar və oğulların qədim konfliktini Edip kompleksi ilə əsaslandırırlar, atasının
yerinə keçmək
istəyən oğulların
mübarizəsi kimi də təqdim edirlər. Yaxud da atanı
- köhnəliyin, ənənələrin
keşikçisi, oğulu
isə yeniliyin, müasirliyin tərənnümçüsü
kimi göstərirlər.
Ata diktatordur, əmrindən
çıxan oğulu
cəzalandırır, oğul
mübarizə aparır. Çox vaxt
oğul cismən məğlub olsa da, ruhən qalib gəlir.
Freydist yanaşma
"Analar və qızlar" mövzusunda
da özünü göstərir. Analar köhnəliyin, qədim ənənələrin
müdafiəçisi, qızlar
isə bu ənənələrə qarşı
vuruşan qəhrəmanlar
kimi çıxış
edir. Analar patriarxallığın tərəfdarı kimi görünürlər. Qızlar isə
əksinə, matriarxdırlar.
Azərbaycan kinosunda analar və qızlar mövzusu geniş şəkildə işlənilməyib,
ancaq ayrı-ayrı filmlərdə epizodik halda olsa belə,
rast gəlmək olar.
Həsən Seyidbəylinin 1976-cı ildə
çəkdiyi "Xoşbəxtlik
qayğıları" filmində
dörd subay qızı olan ana (Şəfiqə Məmmədova) köhnəliyi,
keçmişi yaşatmağın
tərəfdarıdır. Baxmayaraq qızları
ərgən yaşa çatıblar, oxuyublar, işləyiblər, ancaq yenə də öz həyatlarıyla bağlı qərarları
özləri verə bilmirlər. Ana buna var gücü
ilə mane olmağa çalışır. O, bu yolda oğlundan
kömək alır, onu da yönləndirməyə,
idarə eləməyə
nail olur. Cehiz hazır olmayınca,
ana qızlarının
evlənməsinə qarşıdır.
O, hətta qapıya gələn elçiləri
əliboş qaytarır.
Ananın fikrincə, ərə gedən qız cehizsiz yola salınmamalıdır. O, israrla
deyir ki, atanız öləndə
özümə söz
vermişəm uşaqlarım
yetimlik hiss etməyəcək.
Lakin gənc
qızlar anaları ilə eyni fikirdə
deyillər. Onları incidən odur
ki, nə anaları, nə də analarının təsiri ilə hərəkət edən,
danışan qardaşları
onları, onların hisslərini görmək istəmir. Qızların nə düşündüyü
anaya maraqlı da deyil. O istəyir ki, qonşular onların haqqında yaxşı düşünsün. Hətta qızlarından
birindən əli çıxanda, digərinin
dalınca düşən,
avara Mürsəldən
belə borc alır, Mürsəldən
asılı düşmək
bahasına da olsa, qızına yaxşı cehiz vermək istəyir.
Qaranlıq otaqda ana qızlarla
söhbət edir. Qızlar bir-birinə
aman vermədən danışırlar, ürəklərində
nə var, açıb tökürlər.
"Qaranlıqda üzünüzü
görmürəm" - deyir
qadın. Növbəti mübahisələrdən birində qızlardan biri ananın onları təkcə qaranlıqda yox, elə həmişə görmədiyini deyir.
Ana "heç nə
başa düşmürəm"
- deyir hər dəfə qızlarını
dinləyəndə. Onun üçün
yeni nəsli başa düşmək çətindir doğrudan
da.
Qızları, hətta ona ərə getməyi məsləhət görürlər.
"Bəs atanızın
ruhu?" - qadın
onlara cavab verir.
Rejissor Eldar Quliyevin 1984-cü ildə çəkdiyi "Gümüşgöl
əfsanəsi" filminin
qəhrəmanı Səidə
də qızı Leylini ənənələrlə
böyüdüb. Səidə məşhur
xalçatoxuyandır, əlləri
qızıldır, ancaq
olduqca qapalı həyat sürüb, kənddən qırağa
çıxmayıb. İndi oğlu
böyüyüb, toxuduğu
xalçanı Bakıya
göndərməsi üçün
ondan icazə almalıdır. Qızını sevmədiyi adamla nişanlayıb və qızının nişanlısından
bərk ehtiyat edir. Şəhərdən gələn sənətşünas
Fəridə vurulan Leyli isə anasından fərqli olaraq, cəsarətlidir,
o, ürəyinin səsini
eşidir, kəndi, ənənələri, hər
şeyi arxasında buraxıb sevgisinin dalınca qaçmağa güc tapır.
Azərbaycan kinosunda ana obrazları
öz qızlarının
həyatını həddindən
artıq qayğı göstərərək, onları
lazım oldu-olmadı
qorumağa çalışaraq
çətinləşdirirlər. Elə real həyatımızda
da olduğu kimi.
İnqmar Berqmanın 1978-ci ildə çəkdiyi "Payız
sonatası" filminin
qəhrəmanı Şarlotta
isə övladlarına
həddindən artıq
laqeyddir. O, iflicdən əziyyət çəkən
xəstə qızını
xüsusi xəstəxanaya
atır, böyük qızı Evaya qarşı isə son dərəcə soyuq davranır. Demək olar ki, onun həyatı, hissləri ilə qətiyyən maraqlanmır.
Məşhur, uğurlu pianoçu
olan Şarlotta qızının piano çalması
ilə belə maraqlanmır. Evanın balaca
oğlu suda batanda da onun
yanında olmayıb.
Xəstə qızını Evanın evində görəndə isə havalanmaq dərəcəsinə
çatır. O, başa
düşmür ki, bacısı Helena Evanın
nəyinə lazımdır.
İkinci əri öləndən dərhal sonra yeddi ildir görüşmədiyi
qızının evinə
gələn Şarlotta
qırmızı donunu
geyinib Eva ilə yeznəsinin qarşısına
çıxır. İstəmir ki, onu dərdli
və yas içində görsünlər.
Eva oğlunun otağında anasına uşaqla bağlı danışandan sonra, Şarlotta vəfat edən ərindən qalan pulların hesabını aparır.
Eva anasına onu
sevdiyini göstərməyə
çalışsa da,
səbir kasası daşır, onunla haqq-hesab çəkməyə
başlayır. Onu atasının və
onun həyatını
məhv eləməkdə
günahlandırır.
Qızına tez-tez "məni sevirsən?" - deyə
sual edən Şarlotta qızının
ona nifrət etdiyini anlayır.
"Mən xəstələnəndə,
sən məni dayənin yanına göndərirdin. Sən saatlarla piano çalırdın,
mən qapının dalında səni dinləyirdim, fasilə edəndə sənə kofe gətirirdim" - Eva keçmişi ağrıyla
xatırlayır.
Eva uşaq vaxtı
daim özünü gözəl, yaraşıqlı
anası ilə müqayisə edir. Özü öz
gözündə belə,
çirkin görünür.
"Sənin kimi gözəl olmaq istəyirdim" - deyir, sonra xatırlayır:
"Çirkin olduğum
üçün sən,
hətta bir dəfə demişdin ki, mən oğlan
doğulsaydım, daha
yaxşı olardı".
Şarlotta Evanı və atasını atıb gedəndən sonra keçirdiyi ağır günləri yada salır. "Mən başımı atamın
dizlərinə qoyub ağlayırdım".
Eva sevmədiyi adama
ərə gedib, xəstə bacısı Helenanı xəstəxanadan
çıxardıb yanına
gətirib, ona özü baxır. Bütün
bunlar Şarlottanı
mat qoyur, o, qızını
anlamaqda acizdir.
2001-ci ildə Mixail
Hanekenin Elfrida Yelinekin eyniadlı əsəri əsasında
çəkdiyi "Pianoçu"
filminin qəhrəmanları
ana və qızın həyatları
bir-birilə mübarizədə
keçib.
Erika Kohut uğursuz
pianoçu olmasına
baxmayaraq, musiqi məktəblərindən birində
yaxşı bir müəllimdir. Ancaq anası həmişə
ondan narazıdır.
O, daim Erikadan tələb edir ki, rəqabət aparsın, "heç kim səndən
yaxşı olmamalıdır!"
- anası ona deyir.
Romanda Erikanın
uşaqlıq xatirələri
də yer alır. Elfrida Yelinek romanda
Erikanın uşaqlıqdan
mühafizəkar tərbiyə
aldığını, anasının
daim ona göz qoyduğunu yazır. Erika qısa yubkalar belə geyinə bilmir, o, qısa ətək geyinən yaşıdlarına həsrətlə
baxır. Qızlıq pərdəsini özü
çərtir.
Ananın hökmranlığı, mühafizəkarlığı
filmdə də öz əksini tapır. Ümumiyyətlə, rejissor romanın
ruhunu qoruyub saxlamağa çalışıb.
Ancaq Klemmerə münasibətdə
Elfrida Yelineklə Mixail Hanekenin baxışları fərqlənir.
Filmdə Klemmerin dilindən
eşitdiyimiz "Sən
kişini belə alçalda bilməzsən!"
cümləsini, sanki
biz Hanekenin öz dilindən eşidirik.
Klemmerin
Erika Kohut obrazına olan qəzəbi elə bil həm
də rejissorun qəzəbidir. Elfrida Yelinekin
romanında Erika Kohutu
daha yaxşı anlayır, daha çox halına acıyır, daha çox sevirsən. Filmdə isə Klemmerə ürəyin yanır.
Erikanın geyimləri həddindən artıq qapalıdır, qızının vitrinlərdə bəyənib aldığı açıq geyimləri geyinməsinə qadın icazə vermir. Bəzən də qızını cəzalandırmaq üçün qadın onları kəsib tökür. Erika evə gec qayıdanda onun üstünə çığırır, sillələyir, saçını yolur. Şagirdlərinin evinə dərs verməyə gedəndə zəng eləyib orda olub-olmadığını yoxlayır. Bütün bunlar, qapalı, daim təzyiq altında davam edən həyat Erikanı qəddarlaşdırıb, sərtləşdirib, psixikasında problemlər yaradıb. Erika sadomazaxizmlə məşğuldur, divanın altında sadomazaxist alətlər saxlayır.
Erika musiqi məktəbinin şagirdi Klemmerin sevgisini dəyərləndirə bilmir. Ona sadomazaxist fikirlərini əks etdirən məktub yazır, Klemmer məktubu oxuyub dəhşətə gəlir və Erikadan imtina edir.
Erika dəfələrlə
anasına əl qaldırsa da, onu incitsə də, saçını yolsa da, yenə onun hakimiyyəti altından çıxa bilmir. Çırpınır, ağlayır,
qışqırır, axırda sakitləşir, yenə
anasının qucağına qayıdır.
Sevinc ELSEVƏR
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 5
sentyabr.- S.4.