AZƏRBAYCAN İLƏ
QUCAQLAŞMAQ
Şüurlu həyatım boyunca
dəmir çarıq
geyib dünyanın beş qitəsində
bir çox ölkələrdə olmuşam.
Lakin içimdə bir nisgil qalmışdı.
Azərbaycanda olmaq istəyi...
Bakıda keçirdiyim bir neçə gün illərcə nələri
qeyb etdiyimi mənə açıqca
göstərdi. Bakıda, sadəcə, Azərbaycanı
deyil, Kərkükü
də yaşadım.
Azərbaycana ayaq basdığımda
qarşılaşdığım aşina üzlərin, aşina sözlərin həyəcanından "Yaxşı
yol", - deyə məni yolçu edənə qədər yaşadıqlarım, sanki
bir röya, bir yuxu idi.
"Keşkə heç oyanmayaydım",
- deyə bitişinə
heyifsiləndiyimiz röyalar
olur, iştə bir kərküklü üçün Azərbaycana
səyahət elə bir hissdir.
Azərbaycana gedib Qəzənfər Paşayevlə görüşməmək
Azərbaycanı görməmiş
olmaq deməkdir. İşdə bu bağlamda Qəzənfər müəllimin
gülər üzü,
dadlı sözü Azərbaycanı yaşadığınızı
Sizə anladır.
Kərküklü olub da Qəzənfər bəyi
şəxsən olsun,
qiyabən olsun tanımamış birisini
düşünmürəm. Rəhmətlik Yaşar Qarayevin
təbirincə "Bizim
üçün İraq,
Kərbəla Füzulidən
başladığı kimi,
Kərkük də Qəzənfər Paşayevdən
başlayır" deyiləcək
qədər Kərküklə
iç-içədir.
Məni Qəzənfər Paşayevə
bağlayan bir xüsusiyyəti Bakıda
özünə anladanda
çox gülmüşdük. Kərkükdə Ədəbiyyatçılar Birliyi
qurulmuşdu. Mən
uzun ayrılıqdan sonra İstanbuldan Kərkükə gəlmişdim
(bu ayrılıq Səddam rejimi səbəbindən 26 il çəkmişdi
- Q.P.). Ədəbiyyatçılar Birliyinə getmişdim.
Gənc bir dəliqanlı mənə
yaxınlaşdı və
utana-utana "Ağabəy,
siz Qəzənfər
Paşayevmisiniz?",
- deyə sordu. "Xeyr" - dedim. - Mən Ərşad
Hürmüzlüyəm, ancaq
umaram ki, Qəzənfər Paşayevi
də yaxında Kərkükdə görəcəksiniz".
İstanbula döndüyümün ikinci
günü Kərkük
Vəqfinə baş vurdum. Süphi Saatçı
dodaqlarında xoş bir təbəssümlə
mənə "Türkmanlar
və İraq" kitabımın bir İstanbul qəzetində
tanıdıldığını söylədi və qəzetin bir nüsxəsini mənə
verdi. Qəzetə göz gəzdirəndə
Süphi bəyin təbəssümünün səbəbini
anladım. Hardasa yarım
səhifəlik yazı
ilə bərabər böyük bir foto da vermişdilər.
Fotonun altında yazılmışdı: "Foto
Ərşad Hürmüzlü
və Qəzənfər
Paşayevə aiddir".
Qəzet arxivdən foto seçərkən məni və Paşayevi birləşdirmişdi...
Azərbaycandan ayrılacağımın əvvəlki günü Uşaq Nevroloji Xəstəxanasının baş
həkimi Dr. Məhərrəm
Sənanoğlu Sadıqovla
tanış olmuşdum. Mənim kərküklü olduğumu
bilincə Kərkükü
Qəzənfər müəllimin
kitablarından tanıdığını
söylədi və dedi: "Əslində, siz Qəzənfər müəllimlə çox
bənzəyirsiniz!".
Bakıda,
sadəcə, dostlarla
deyil, şəhərin
tarixi və kültürüylə də
yaxından tanış
oldum. Burada iç-içə haşir-nəşir (qiyamət
gününü yada salan) məzarlıqlar var (müəllif Çənbərəkənd, Qurd
qapısı, Şəhidlər
xiyabanını və
Fəxri xiyabanları
nəzərdə tutur
- Q.P.). Şəhidlər xiyabanını ziyarət
edərkən Bakı
qətliamı və müharibəsində Qafqaz cəbhəsində şəhid
olan İraq türkmanlarının azərbaycanlı
soydaşlarla yan-yana uyumalarını (11 nəfər
- Q.P.) ibrətlə izlədik.
Dövlət böyüklərinə
ayrılan Fəxri xiyabanda həyatımda görmək mənə nəsib olmayan, Azərbaycanın ilk Cümhurbaşqanı
və Xalq Cəbhəsi lideri rəhmətlik Əbülfəz
Elçibəyin məzarının
başdaşındakı yazı
fəxr və güc mənbəyinə
çevrilir: "Burada
şərəfli bir türk əsgəri yatır".
Sayın Heydər Əliyevin rəhmətlik həyat yoldaşı Zərifə
xanımın məzarını
ziyarət etdikdən sonra yol bizi
gənclik illərinə
apardı. Azəri dostumuz bizə Leyla Bədirbəylinin məzarını göstərincə
nostalji bir şəkildə pıçıldadım:
"Arşın mal alan!". Gənclik illərində Leyla Bədirbəyli vasitəsilə
Azərbaycanla tanış olduğumuz
film.
Gözlərimiz önündə bir
ömrə sığmayan
kültür, ədəbiyyat
və musiqi xəzinəsi canlanırdı:
Rəşid Behbudov, Bülbül, Xəlil Rza Ulutürk, Yusif Səmədoğlu kimi zirvələr.
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə
qəzetin redaktoru Ayaz Vəfalının otağında baş qonu ədəbi əlaqələr, Kərkük
Vəqfi, "Qardaşlıq"
dərgisi idi. Vəqfin və
"Qardaşlıq" dərgisinin
materiallarının Azərbaycanda
geniş yayılması
və təbliği məni çox sevindirdi (Kərkük Vəqfi Azərbaycanla bağlı çox işlər görür.
Vəqfin çap etdiyi
ilk kitab mənim "İraq-Türkman folkloru"
kitabımdır. Türkiyə türkcəsinə uyğunlaşdıran
prof. Mahir Naqip, redaktoru prof. Süphi Saatçı).
Kərkük və türkmanlar yaşayan digər bölgələrdə mədəniyyətin
inkişafında Azərbaycanın
əngin təcrübəsindən
faydalanmaq qaçılmazdır. Ədəbiyyatçılar
Birliyi, Qadınlar Birliyi və s. ilə yaxından ilgilənməsi, Türkman
qardaşlarının iyi
bir şəkildə yetişməsinə qatqıda
bulunması başlıca
tələbdir.
Televiziyada canlı yayında çıxışımız zamanı televiziya əməkdaşının bizim
mədəniyyətimizə nə qədər vaqif olduğu bizi çaşdırmadı.
Mənim böyük şansım Qəzənfər Paşayevin
bu canlı yayında mətləbi gözəl və axıcı üslubla anlatmasıydı.
İraq
Türkmanlarının can damarı
Bakının hər guşəsində olduğu
kimi, bir də İraq-Türkman ocağında düyümlənir.
Nizami adına Azərbaycan Ədəbiyyatı
Muzeyinin möhtəşəm
binasının mötəbər
bir bucağında Qəzənfər Paşayevin
yaratdığı "İraq-Türkman
ədəbiyyatı və
mədəniyyəti ekspozisiyası"
İraq türkmanları
ilə Azərbaycan kültürü arasında
ciddi bir körpüdür.
Kərkükdən ayrı qalanlar bəlkə bəzi nəşrləri izləyə
bilməmişlər və
gənc nəsillərin
Bağdad, Kərkük
və Ərbildə yayınlanan bəzi əsərləri əldə
etmək fürsəti
olmamışdır. Ancaq bu kitabların çoxunu o ekspozisiyada yan-yana görmək mümkündür.
Gerçəkdən oraya girincə
özünüzü, sanki
qocaman bir aynaya (güzgü) baxırmışsınız kimi
görürsünüz.
Azərbaycandan ayrılmaq zamanı idi. Millət vəkili,
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Azərbaycan Ədəbiyyatı
Muzeyinin direktoru, hörmətli Rafael Hüseynov
o gecə Bakıdan ayrılacağımı bilincə,
nədən bu qədər qısa vaxtda qaldığımı
sordu və Azərbaycanın XVIII əsr
şairlərindən Ağabəyim
xanımın günümüzə
gəlib çatan iki misrasını oxudu:
Əfsus ki, yarım gecə gəldi, gecə getdi.
Heç bilmədim ömrüm necə gəldi, necə getdi.
"Yaxşı yol!" - dedilər və məni yolçu etdilər. "Yenə
gəl" - dedilər.
Mən də
"Allah izin versə,
yenə gələcəyəm,
amma Kərkükdə
də görüşəcəyik"
- dedim.
Ərşad Hürmüzlü
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.-
5 sentyabr.- S.12.