Varislər
Fidan
RZAYEVA: "Onlar bir-birləri üçün
doğulmuşlar"
"Varislər"in
növbəti qonağı iki Xalq şairinin qızı - XX əsr
Azərbaycan poeziyasına yeni ruh, yeni nəfəs gətirmiş
unudulmaz Rəsul Rza və lirik, nəğmə dolu şeirləri
ilə hər zaman xatirələrdə yaşayan Nigar Rəfibəylinin
varisi Fidan xanım Rzayevadır.
"Bil
ki, son şeirimin ilk sözü sənsən..."
Onlar Azərbaycanın ayrı-ayrı yerlərində gəlmişdilər
dünyaya. Bir-birindən xəbərsiz, bir-birindən uzaqda, hərəsi
öz xəyal dünyasının içində
yaşayırdı. Biri Göyçayın hörmətli
adamlarından olan, soyu-kökü məşhur Məmmədxanovlara
gedib çıxan İbrahim kişinin oğlu, o biri isə Gəncənin
sayılıb-seçilən ziyalılarından hesab edilən,
həkim kimi böyük hörmət sahibi olan Xudadat bəy Rəfibəylinin
qızı idi. Aralarında üç yaş fərq
vardı: 1910-cu ildə sonradan hamının Rəsul Rza kimi
tanıyacağı Rəsul, 1913-cü ildə isə Nigar Rəfibəyli
anadan olmuşdu. Sonradan Rəsul Rza 1942-ci ildə uzaq Krım cəbhəsində
xidmət edərkən həyat yoldaşı Nigara
yazdığı məktubu:
"Bil
ki, son şeirimin ilk sözü sənsən,
Bir də
can verdiyim bu ana torpaq"
- sözləri ilə bitirəcəkdi.
Kənddə
mirzəlik edən İbrahim kişi
dünyadan gedəndə Rəsul balaca idi. O, anası Məryəm
xanım və yaxın qohumlarının himayəsində
böyümüşdü. Yeddi yaşlı Nigarın
atası Xudadat bəyi isə yeni qurulmuş sovet hökumətinin
düşməni damğası ilə Nargin adasında
güllələmişdilər...
Bu maraqlı
ailənin üzvü, unudulmaz Rəsul Rza ilə Nigar Rəfibəylinin
varisi, şərqşünas Fidan xanım Rzayeva ilə
söhbətimiz yenə doğma məkanda,
Yazıçılar Birliyinin Natəvan klubunda baş tutdu.
- Fidan
xanım, siz iki böyük nəslin - Məmmədxanovlar və
Rəfibəylilər nəslinin nümayəndəsisiniz. Bu nəsilləri təmsil etmək sizdə hansı
hissləri oyadır?
Yasaq
olunmuş söhbətlər
-
Açığını deyim ki, heç vaxt bunu xüsusi
olaraq özümlə əlaqələndirməmişəm,
amma valideynlərimin sevgisi, hörməti yaddaşımda
qalır. Üstəlik, bizim uşaqlığımız
müəyyən qədər ailədə onlarla bağlı
söhbətlərin qadağan olunduğu, gizlində
danışıldığı dövrə təsadüf
edib. Sovet dövründə yasaq idi
onları xatırlamaq, onlarla bağlı nəsə
danışmaq və s. Biri xan, digəri bəydir və onlar
sovet quruluşunun düşmənləridir. Biz isə bu quruluşda yaşamağa məhkumuq.
Görünür, valideynlərimiz ailəni,
övladlarını qorumaq üçün belə
mövzulara vurğu vurmağa ehtiyat ediblər. Lakin
quruluş dəyişəndən, Azərbaycan yenidən
öz müstəqilliyinə qovuşandan sonra illərlə
gizli qalan həqiqətlər üzə çıxdı və
biz babalarımızın kim olduğunu, bu
millət üçün, bu xalq üçün nə qədər
doğma olduğunu öyrəndik, gördük. Bir şeyə
təəssüf edirəm: kaş atam da, anam da müstəqilliyimizi
görəydilər. Bəlkə onda illərlə
ürəklərində kilidləyib saxladıqları xatirələri,
söhbətləri bizimlə bölüşərdilər.
Valideynlərim yetim böyümüşdü. Hər ikisi
atasını erkən itirmişdi və nənələrimiz
övladlarını böyütmək üçün hər
əzaba qatlaşmışdı. Bildiyiniz
kimi, ana babam Xudadat bəy Cümhuriyyət dövrünün
ikinci hökumətində Səhiyyə və sosial təminat
naziri olmuşdu. Bundan əvvəl Gəncə
xəstəxanasının baş həkimi kimi böyük
hörmət və nüfuz qazanmışdı. Onun atası Ələkbər bəy Rəfibəyli
isə məşhur maarifçilərdən və tarixə
Azərbaycanın ilk siyasi partiyası kimi düşən
Difai partiyasının yaradıcılarından idi. 1920-ci ildə Sovet Ordusu Azərbaycanı
işğal edəndə Xudadat bəy Gəncə
quberniyasının general-qubernatoru kimi fəaliyyət göstərirdi.
O, Cümhuriyyət devrildikdən 2 gün sonra, aprelin 30-da vəzifəsindən
istefa verir və az sonra əsassız
ittihamlarla həbs edilir.
Tez-tələsik
istintaq və güllələnmiş arzular
O
dövrün ən acı gerçəklərindən biri də
belə insanları xəyanətdə,
qarışıqlıq salmaqda günahlandırmaq idi. Xudadat bəyin
istintaqı da, məhkəmə hökmü də tələskənilə
icra olunub və demokratik respublikanın süqutundan təxminən
bir ay sonra, 1920-ci il 1 iyunda onu Nargin
adasında güllələyiblər. Əlbəttə,
atasının belə bir acı tale yaşaması Nigar Rəfibəyli
kimi həssas ruhlu, kövrək ürəkli insanı
sarsıtmaya bilməzdi, üstəlik, dərdini açıb
kiməsə deyə bilmirsən...
Gəncə camaatı Xudadat bəyi həmişə
ehtiramla yad edir. O, hər
şeydən əvvəl tanınmış cərrah olub və
yüzlərlə insana şəfa verib, onları yenidən həyata
qaytarıb. İmkansızlara, köməksizlərə
əl uzadıb, yardım edib. Təsəvvür
edin, əsgərlər gəlib onu evindən aparmaq istəyəndə
gəncəlilər buna qarşı çıxmaq, mane olmaq
istəyiblər, Xudadat bəy imkan verməyib. Adamları sakitləşdirib və deyib ki, mənim
heç bir günahım yoxdur, narahat olmağa dəyməz.
Görünür, sovet hökumətinə
günahkarlar yox, sadəcə, qurbanlar lazım olub. Nənəm iki yeniyetmə oğlu və yeddi
yaşlı anamla başsız qalıb.
"Əvvəl məni öldürün!"
Nənəm
danışırdı: evlərində xidmətçi
varmış, bir gün həmin adam
onları aparmağa gəlib. Nənəm elə
bilib bunları ya həbs etməyə, ya da güllələməyə
aparmaq istəyirlər. Nənəm deyib
ki, əgər bizi güllələməyə aparırsansa, əvvəl
məni öldür, sonra uşaqlarımı. Adam bir söz deməyib, onları araba ilə öz
evinə aparıb, orada gizlədib. Ara bir qədər
sakitləşdikdən sonra Bakıya köçüblər.
Nənəm rejimin bir gün gəlib onun
oğlanlarını da həbs edəcəyindən
ehtiyatlanıb, deyib burada qalsanız sizi də tutacaqlar,
çıxın gedin Azərbaycandan. Böyük
dayımız Kamil bəyin hələ heç 17 yaşı
tamam deyilmiş. O, əvvəlcə İrana, oradan da
Türkiyəyə gedib, tibb təhsili alıb. Bir
azərbaycanlı xanımla ailə qurub və üç
övladı olub. Rəşid dayım isə
Moskvaya gedib, geologiya fakültəsində təhsil alıb.
Nigar xanım nənəm Cəvahir xanımla
qalıb. 16-17 yaşı olanda ailəyə
kömək etmək üçün kinostudiyada tərcüməçi
işləməyə başlayıb. Uşaqlıqdan
rus dilini mükəmməl bildiyi üçün tərcüməçilik
edib. Sonra Moskva Pedaqoji İnstitutunda ali
təhsil alıb. Çox erkən yaşlarından
şeirlər yazıb.
Atamla anamın tanışlığı ilə
bağlı çox yazılıb, çox deyilib, eyni
şeyləri təkrar etmək istəmirəm.
- Baş
vermiş bir hadisəni fərqli danışmaq mümkün
deyil. Rəsul Rza ilə Nigar Rəfibəylinin
tanışlığı da maraqlı tarixdir və məncə,
xatırlamağa dəyər.
Başqasının
şeirinə görə tənqid yağışı
- Onlar
1931-ci ildə tanış olublar. O vaxt
başqasının yazdığı bir şeiri Nigar Rəfibəylinin
adına çıxarıb, onu kəskin təndiq
ediblər. Anam ziyalı ailədə
böyüyüb tərbiyə aldığı
üçün hər zaman təmkinli, qürurlu, mədəni
olub. "Madmuazel Nigar bu şeiri ilə nəyə ehyim
vurur, nə demək istəyir və s.".
Belə tənqidi yazılardan birini də atam
yazıb. Sonradan şeirin gerçək
müəllifi üzə çıxıb və atamla anam
arasında səmimi münasibət yaranıb.
- Kim idi o
başıbəlalı şeirin müəllifi?
-
Mikayıl Rzaquluzadə. Beləcə, tanış
olublar, bir-birlərini bəyəniblər, nişanlanıblar.
Sonra bir yerdə ali təhsil almaq
üçün Moskvaya gediblər. Dediyim kimi,
anam Pedaqoji İnstitutda, atam isə Kinematoqrafiya İnstitutunda
təhsil alıb.
Bir yerdə
qərar tuta bilməyən adam
- Rəsul Rzanın ali təhsil alması ilə
bağlı maraqlı faktlar var. Deyirlər, bu adam bir yerdə
oxumağa qərar tuta bilməyib. Tiflisdə, Zaqafqaziya
Kommunist Universitetində, Azərbaycan Tibb İnstitutunda,
Dövlət Elmi Tədqiqat İnstitutunda, Moskva Millətlər
İnstitutundakı təhsillərini yarıda saxlayıb. Buna nəsə ciddi səbəb olub?
- Məncə,
ciddi səbəb olmayıb, sadəcə, atam bir qədər
hövsələsiz adam idi,
görünür, özünü axtarırdı, ürəyinə,
ruhuna yaxın bir sahə üzrə təhsil almaq istəyirdi.
Moskva Kinematoqrafiya İnstitutunda qərar tutur və
təhsil alır. O vaxt Rəşid dayım Moskvada
yaşayırdı və anamla dayım bir yerdə kirayədə
qalıblar, atam isə ayrı evdə kirayədə
yaşayıb. Tez-tez görüşüblər.
Ali təhsil aldıqdan sonra Bakıya
qayıdıb, 1937-ci ildə ailə qurublar.
Onların toyunda o dövrdə Bakıda
yaşayıb-yaradan əksər şairlər,
yazıçılar, ziyalılar iştirak edib. Üstəlik, 1937-ci il tarixə Stalin repressiyalarının ən
qanlı, ən qəddar dövrü kimi düşüb. Rəsul
Rza ilə Nigar Rəfibəyli gənc olmaqlarına baxmayaraq, ədəbi
mühitdə artıq kifayət qədər
tanınırdılar, onların toyu ədəbiyyat
adamlarının böyük fəallığı ilə
baş tutmuşdu, amma nə yazıq ki, həmin toy elə ədəbiyyat
adamlarının bir yerə toplaşdığı son məclislərdən
olub. Çünki az sonra onların əksəriyyətini
həbs ediblər, kimisini sürgünə göndərib,
kimisini də güllələyiblər.
- Fidan
xanım, bir az Rəsul Rza ilə
bağlı xatirələrinizi yada salın.
- Rəsul Rzanın da həyatı ağır
keçib. Dediyim kimi, atasını tez itirib, yeniyetmə
yaşlarından ailəyə kömək etmək
üçün işləmək məcburiyyətində
qalıb. Atası rəhmətə gedəndən
sonra evin yeganə başıpapaqlısı atam olub.
Bacıları Kübra, Sara, Surə, Turə və anası...
Rəsul Rzanın qardaşı olmayıb.
Belə deyək də, anam iki qardaşın tək
bacısı, atam da dörd bacının tək
qardaşı idi.
- Rəsul Rzanın anası Məryəm xanım sinədəftər
olub. Əzbərdən çoxlu şeir, bayatı bilib.
Özü də yaradıcılıqla məşğul
olub.
"O,
hamının cijisi idi"
- Məryəm
nənəm çox maraqlı qadın idi. Bizimlə
yaşayırdı. Doğru qeyd etdiniz, həm
sinədəftər idi, həm də öz şeirlərini əzbər
saxlayırdı yadında. Yəqin,
atamın ədəbiyyata, şeirə həvəsi də elə
Məryəm xanmdan gəlib. Anamla gəlin-qayınana
münasibətindən çox, ana-qız münasibəti
vardı aralarında. Heç vaxt
onların bir-birindən nədəsə narazı
qaldığını, küsdüyünü görmədik.
Hətta bəzən bibilərim onu qonaq
aparırdı, bir qədər qaldıqdan sonra deyirdi ki, daha bəsdir,
gedim evimə, yəni bizə qayıtmaq istəyirdi. Hamı ona ciji dediyi üçün biz də ciji
deyirdik. O, hamının cijisi idi.
Kiçik bibim Turə övladını dünyaya gətirəndə
dünyasını dəyişmişdi. İxtisasca fizik olan Surə
xanım isə 1945-ci ildə Rza Təhmasibin lentə
alındığı "Arşın mal alan"
filmində Süleyman obrazını yaratmış Əməkdar
artist İsmayıl Əfəndiyevin həyat yoldaşı
idi. Ömrü boyu fizika kitablarının
redaktoru kimi "Azərnəşr"də işləmişdi.
Böyük bibim Kübra xanım həkim idi, Sara bibim isə
eyni vaxtda həm tibb, həm də biologiya üzrə ali təhsil almışdı, amma biologiya sahəsində
işləyirdi. Ailə qurmamışdı.
Turə bibim vəfat edəndə körpəsi
qalmışdı, həmin körpəni Sara xanım
böyütmüşdü və uşaq onu böyüdən
qadının əslində, xalası olduğunu bilmirdi.
- Məryəm
xanım Rəsul Rzaya klassik ədəbiyyatı sevdirmişdi,
Füzulinin, Natəvanın, M.Ə.Sabirin şeirlərini ilk
dəfə oğluna o söyləmişdi. Mümkünsə,
Məryəm xanımın obrazını canlandırmağa
çalışın.
- Bəlkə
də, Məryəm xanım vəfat edəndə yaşı
altmışı təzə keçmişdi, amma bizim təsəvvürümüzdə
o çox qoca bir qarı idi. Saçları tam ağarmış,
dişləri seyrəlmişdi. Sifəti
qırışlı, əllərindəki damarlar üzdə...
Həmişə tuman-köynək geyir,
başına kəlağayı salırdı. Alagöz qadın idi. Məğrur
idi.
- Yəqin,
Rəsul Rzanın məşhur ala gözləri elə
anasından keçib...
"Atamın
çox qəribə mavi gözləri vardı"
- Yəqin...
Amma atamın gözləri aladan daha çox
mavi idi, özü də çox qəribə mavi idi, məncə.
Həm də mənə elə gəlir ki, onun
gözlərinin rəngi dəyişirdi.
- Nigar Rəfibəylinin "Çadra" adlı ilk
şeiri 1928-ci ildə, onun 15 yaşı olanda mətbuatda
çıxıb.
-
Ümumiyyətlə, Nigar xanım xaraktercə çox
eşqli adam idi. Romantik idi.
Hələ yaşı az olanda, Gəncədə
yaşadıqları vaxt müxtəlif səhnəciklərdə
aktrisa kimi rollar oynayırmış. Balaca,
göyçək qız idi, şirin idi, cəlb edirdilər
belə səhnəciklərə. Növbəti
səhnəciklərin birində finala yaxın qəhrəman
ölür. Nigar xanım da rola uyğun
olaraq, səhnədə yıxılıb qalıb. Nənəmiz Cəvahir xanım da zalda olub,
qızının öldüyünü görəndə
hisslərini cilovlaya bilməyib, təsirlənib və zalda
hönkürüb ağlamağa başlayıb.
İncə ruhlu Nigar
Anamın ən
çox sevdiyim bir şeiri var, anasına həsr edib. Moskvaya gedəndə yolda qatarda yazmışdı.
Çox təsirli şeirdir. Atamın şeirlərində
döyüşkənlik, ötkəmlik var, amma anamın
şeirləri daha çox kövrək notlara köklənir,
daha çox lirika var onun şeirlərində. Uşaq olanda, dünyanı hələ
yaxşı dərk etmədiyim vaxtlarda bəzən onun
şeirlərini tənqid edirdim, deyirdim ay ana, yenə
çiçəkdən,
güldən yazırsan... Amma onun ruhu elə
idi, hər şeydə bir zəriflik, incəlik
görürdü. Onu əhatə edən
mühitdə də, yaradıcılığında da, rəftarında da.
- Fidan xanım, qanlı repressiya illərini
ürək ağrısı olmadan xatırlamaq mümkün
deyil. "Varislər" layihəsi çərçivəsində
XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının,
mədəniyyətinin, elminin bir sıra nümayəndəsinin
ailə üzvləri ilə görüşmüş,
söhbət etmişəm. Ötən əsrin 30- cu illərində
millətimizin milli kimliyini ifadə edən yüzlərlə adam mərkəzdə Stalinin, Beriyanın,
Yejovun, Bakıda isə Mir Cəfər Bağırovun
azğın siyasi əqidəsinə qurban gedib.
Düşünən beyinləri az qala
beşikdəcə məhv ediblər. Bəzən cəmiyyət
arasında qəribə bir məntiq dolaşır: niyə o
illərdə filankəslər repressiya olundular, amma filankəslərə
toxunan olmadı?! Hətta o illərdə sağ qalan,
sürgün olunmayan, güllələnməyən, həbs
edilməyənlərə bəzən düşmən kimi,
satqın kimi baxırlar...
Niyə Rəsul Rza repressiya olunmadı?!
-
Maraqlı sualdı. Bəzən biz də eşidirik: niyə
Rəsul Rza, Nigar Rəfibəyli sürgün olunmadı, yaxud
güllələnmədi və s. Bu çox mənasız
düşüncə tərzidir, çox yanlış
yanaşmadır. Əslində, Stalin rejiminin bu
siyasi mövqeyi sovet xalqlarının kütləvi
soyqırımı idi. Ziyalıların
soyqırımı. Zadəgan
ruhluların, maarifçilərin, istedadlı adamların
soyqırımı. Bu ağır cinayətlərin
cavabı bir gün verilməliydi, çünki ilahi ədalət
deyilən bir şey var. Və bunun cəzası elə
ağır oldu. Stalin bəlkə də,
öz ölümü ilə canını qurtardı,
çünki belə davam edə bilməzdi. O
dövrün tarixinə nəzər salsaq görərik,
axı repressiyadan kənarda qalan təkcə Rəsul Rza ilə
Nigar Rəfibəyli olmayıb. Axı, başqa ziyalılar,
alimlər, mədəniyyət, ədəbiyyat adamları da
xilas ola biliblər və onlar da bu millətin
inkişafı, xoşbəxt gələcəyi yolunda
yorulmadan fəaliyyət göstəriblər. Axı,
hamını biryolluq həbs etmək, sürgünə
göndərmək, güllələmək olmazdı. Bəlkə də, Nigar xanım üçün, Rəsul
Rza üçün ən ağır cəza illərlə
susmağa məhkum olmaq idi. Təsəvvür
edin, Xudadat bəy kimi işıqlı bir adamın məzarı
belə yoxdur. Rəsul Rzanın yaxın
qohumları pərən-pərən düşüblər,
Nigar Rəfibəylinin iki qardaşı var, ikisi də
mühacirətə getməyə məcbur olub. Amma evdə, ailədə bu barədə
danışmağa ehtiyat edir, görüşməyə
çəkinirlər. Susurlar. Öz hisslərini öz ürəklərində dəfn
edirlər və onları bu məhrumiyyətlərə məhkum
edən bir quruluşda yaşamağa, yaratmağa məcburdurlar.
"Niyə filankəs güllələnmədi?!"
sualını verənlər, məncə, haqsızlıq
edirlər. Əksinə, o cəza rejiminin qanlı pəncəsindən
qurtula bilənlərə görə sevinmək
lazımdır! Təsəvvür edin, SSRİ kimi
böyük bir ölkədə nə qədər ziyalı,
ağıllı, istedadlı adam varsa,
hamısını güllələyirlər! Ölkənin
aqibəti necə olardı? Biz bu günə
necə, kimin hesabına gəlib çıxa bilərdik?!
Müəllim yox, həkim yox, alim yox, mədəniyyət
adamı yox... Bunu ağlıma gətirmək
belə istəmirəm.
-
Çox sağ olun bu qədər
dolğun, məntiqli və həm də həssas cavaba görə.
Doğrudan da, belə bir mənzərəni təsəvvür
etmək ağlasığmazdır.
Mümkünsə,
bir az Cəvahir xanımdan danışaq.
- Xudadat bəy
evin tək oğlu olub və tez ailə qurub. Doğrudur,
onun bir bacısı da olub, amma tez dünyasını dəyişib.
Xudadat bəy 1899-cu ildə Xarkov İmperator
Universitetinə tibb təhsili almağa gedəndə həyat
yoldaşı Cəvahir xanımı da özü ilə
aparıb.
Cəvahir xanım Xarkovda yaşadığı dövrdə
avropasayağı geyinib, başına şlyapa qoyub və s.
Amma həyat yoldaşı təhsilini bitirib, Gəncəyə
qayıdanda yenidən yerli mühitə uyğun paltar geyməyə
davam edib. Çox ziyalı, kübar qadın idi. Deyirmiş, qayıdanda Xarkovda geydiyim paltarları
büküb sandığa yığıdım. Mən onun çarşab taxdığını,
yaxud tuman-köynək geydiyni görməmişəm. Yəni qayıdandan sonra da artıq müasir dəbə
uyğun paltarlar seçirdi özünə. Rus dilini yaxşı bilirdi, sərbəst
danışırdı. Savadlı idi,
yazıb-oxuya bilirdi. Xanım-xatın
qadın idi.
- Nigar Rəfibəyli ilə Rəsul Rzanın adı Azərbaycan
sovet ədəbiyyatını yaradanlarla eyni sırada çəkilir. Dərsliklərdə
onların ikisi üçün də xüsusi yer
ayrılmışdı. Siz oxuyanda, məktəb
proqramında valideynlərinizə həsr olunmuş dərs
saatlarında özünüzü necə
aparırdınız?! Neçə
alırdınız o dərslərdən?
"Mən
ədəbiyyatdan həmişə əla qiymət
almışam"
- (Gülür) Mən ədəbiyyatdan həmişə
əla qiymət almışam. Mən də, Anar da
orta təhsilimizi konservatoriyanın nəzdində olan onillik
orta ixtisas musiqi məktəbində almışıq.
Anar məndən beş yaş
böyük idi, fortepiano sinfində dərs alırdı. Mən birinci sinfə qəbul olunanda məni də
fortepiano sinfinə verdilər. Məktəbin
müdirəsi vardı, Kövkəb xanım Səfərəlibəyova,
nədənsə, özündən bir yazılmamış
qanun çıxartmışdı, bir ailədən iki nəfər
fortepiano sinfində dərs ala bilməz. Ona
görə də beşinci sinifdən Anarı alt sinfinə
keçirtdilər. Bu alət skripkadan bir qədər
böyük, violonçeldən kiçikdir. Təsəvvür
edin də, beş il başqa alət
üzrə təhsil alan adam indi də istəmədiyi bir alətlə
məşğul olmalıdır. Anar bir az
məşğul olurdu, sonra aləti atırdı bir tərəfə.
Anar indi də pianoda yaxşı ifa edə bilir.
Doqquzuncu sinfə qədər dözsə də, sonda üsyan
etdi, dedi daha altla məşğul olan deyiləm. Evdən gedib müdirə ilə
danışdılar, onu Anarın həmin məktəbdə təhsilini
davam etməyə, amma daha musiqi ilə məşğul
olmamağa razı saldılar. Anar onilliyi
orada bitirdi. Həyat yoldaşı Zemfira
xanımla da eyni sinifdə oxumuşdu. Mən
bitirəndə məktəbdə təhsil onbirillik oldu.
Evdə musiqi təhsilini davam etməyimi istəyirdilər,
amma razı olmadım. Musiqini çox sevirdim və indi də
sevirəm, amma ali təhsilimi musiqi üzrə
almaq istəmirdim. Altı saat royal arxasında
oturmaq mənə çox çətin gəlirdi. Həm də şərqşünas olmaq istəyirdim.
Bakı Dövlət Universitetinin Şərqşünaslıq
fakültəsinə, ərəb dili şöbəsinə
daxil oldum.
- Fidan
xanım, yəqin, elə buna görə ötən əsrin
altmışıncı illərində bir müddət
Suriyada işləmək imkanı qazanmısınız. Anar müəllim "Mübarizə bu gün də
var" kitabında Rəsul Rzanın Suriyaya gəlib sizinlə
görüşdüyünü yazır.
- Bəli,
1969-cu ildə həyat yoldaşımla bir yerdə Suriyada
işləyirdik. Azərbaycandan mədəniyyət,
incəsənət, elm adamlarının yer aldığı
böyük bir nümayəndə heyəti Dəməşqə
gəlmişdi və aralarında atam da vardı. Onlarla görüşdüm, birlikdə müəyyən
tədbirlərdə iştirak etdik. Sonra
Suriyanın ikinci böyük şəhəri və mədəniyyət
mərkəzi olan Hələbə getdik.
Nəsiminin
məzarını ilk ziyarət edənlər...
Bizi Hələb şəhərinin meri
qarşıladı, Hələbdə də bir neçə
görüş və tədbir baş tutdu. Atam görüş əsnasında
merə dedi ki, dahi Azərbaycan şairi İmadəddin Nəsiminin
məzarı da Hələbdədir və onun məzarını
ziyarət etmək istəyirik. Mer tapşırıq verdi, məsələ dəqiqləşdi və
bizə Nəsiminin məzarını ziyarət etməyə
imkan yaratdılar. Atamın təşəbbüsü
ilə bir qrup ziyalı ertəsi gün gül dəstələri
ilə Nəsiminin məzarını ziyarət etdilər.
Məzarlıq Hələbdə dalda bir yerdə
idi. Məzarlığa baxan adamı
tapdılar. Nəsimi nəslinin nümayəndəsi olan
Hikmət adlı bu adam Hələbdə xəyyamlıq
edirdi, yəni xeymə (çadır) satırdı. İlk dəfə dahi Nəsiminin məzarı məhz
Rəsul Rzanın təşəbbüsü ilə ziyarət
edildi, ilk fotoları çəkildi. İndi
bəzən mətbuatda, televiziyada bu tarixlə bağlı
yanlışlığa yol verilir. Kimlərsə bu
faktı öz adına çıxarmaq istəyir,
amma birmənalı şəkildə deyə bilərəm ki,
Nəsiminin məzarı ilk dəfə məhz 1969-cu ildə,
Rəsul Rzanın təşəbbüsü ilə ziyarət
olunub.
-
Maraqlı faktdır. Fidan xanım, birdən-birə
musiqidən ərəbşünaslığa keçid sizin
üçün çətin olmadı?
- Yox, qətiyyən.
Lap uşaqlıqdan ərəb dilini sevirdim.
Bakıya tez-tez Misir filmləri gətirirdilər,
maraqla baxırdıq. Ümumiyyətlə,
ərəb mədəniyyəti, ərəb dilinin sehri mənə
nağıl təsiri bağışlayırdı. Üstəlik, həm də ərəb mədəniyyəti
Azərbaycan mədəniyyətinə, ədəbiyyatına
da təsir edib axı. Zövqlə ərəb
dilini öyrəndim və bu seçimimə görə
heç vaxt peşman olmadım. Valideynlərimiz
də əski əlifba ilə sərbəst
yazıb-oxuyurdular. Mənimçün
maraqlı idi, onların əlyazmalarını oxuya bilmək.
Əski əlifbada yazmaq onlar üçün daha rahat idi, həm
də bu əlifba yığcamdır, az
yer tutur. Onların məktubları qalır, mənsə
hələ də macal tapıb onların üzünü
köçürə bilməmişəm.
- Rəsul Rza müxtəlif dövlət işlərində
rəhbər vəzifələrdə çalışıb. Deputat olub, Sosialist Əməyi
Qəhrəmanı adına layiq
görülüb, bir sıra ictimai vəzifələrdə fəaliyyət
göstərib. SSRİ Dövlət Mükafatı alıb və
çox gənc olanda, qarışıq bir dövrdə
qısa müddət olsa da, 1938-1939-cu illərdə, 28
yaşında Yazıçılar Birliyinin sədri olub...
Kinoteatr
adlarının milliləşdirilməsi
- Bəli,
atam Kinematoqrafiya naziri, Dövlət Filarmoniyasının
direktoru, Bakı kinostudiyasının direktoru, Azərbaycan
Sovet Ensiklopediyasının baş redaktoru olub və dediyiniz
kimi, bir sıra ictimai işlərdə
çalışıb. Amma özü həmişə
deyirdi ki, onun üçün ən böyük vəzifə
şairlikdir. Onun kinoya rəhbərlik etdiyi dövrdə
milli kinomuzun ən maraqlı işlərindən biri -
"Arşın mal alan" (1945) filmi
ekranlaşdırılıb. Böyük Vətən
müharibəsinin ilk günlərində atam Krım cəbhəsində
hərbi müxbir kimi fəaliyyət göstərib, "Döyüşən
Krım" qəzetində çalışıb. Özü danışırdı ki, tez-tez ön cəbhədə
döyüşən əsgərlərin, zabitlərin
yanına gedib, müharibənin bütün məşəqqətlərini,
məhrumiyyətlərini öz gözləri ilə
görüb. Sonra onu geri
çağırıblar və fəaliyyətsiz qalan
kinostudiyaya direktor təyin ediblər. O dövrdə Azərbaycan
kinematoqrafçıları daha çox sənədli filmlər,
xronika çəkirdilər. Sonra o, iki ildən
artıq kino naziri olub və bu dövrdə paytaxt Bakıda, ətraf
rayon və şəhərlərdə fəaliyyət göstərən
kinoteatrların adlarını milliləşdirib. O
dövrdə daha çox kommunist təbliğatını əks
etdirən "Proletari", "Rodina", "Krasnaya
Zvezda" və bu kimi kinoteatr adları "Vətən",
"Nizami", "Şəfəq" və s. adlarla əvəzlənib.
- Fidan
xanım, axı bu, həm də risk idi, hamı
ruslaşdırma siyasəti yürüdür, milli adları
ruslaşdırır, Rəsul Rza isə əksinə, rus
adlarını milliləşdirirdi.
- Rəsul Rza başqa cür işləyə bilməzdi. Bu adam
bütün varlığı ilə öz yurduna, elinə,
tarixinə, mədəniyyətinə bağlı idi. Görünür, vəzifəyə gəlməyinin
bir məqsədi də elə bu işləri görmək istəyi
olub.
- Nə əcəb,
o vaxtkı rəhbərlik, elə Mir Cəfər
Bağırovun özü onun bu fəaliyyətinə göz
yumub? Axı, bütün ölkədə hər
şey "böyük qardaşa" - ruslara xoş gəlmək
üçün edilirdi.
Hamı
"Balaca kişi"dən qorxurmuş
- Mən
uşaq idim, amma xatırlayıram, hamı Bağırovdan
qorxurdu. Onun adı çəkiləndə
adamların ürəyinə qorxu düşürdü və
bu da başadüşülən idi. Çünki
heç nədən adamı gəlib evindən apara,
sorğu-sualsız güllələyə bilərdilər.
Səhv etmirəmsə, Bağırova xalq
arasında "balaca kişi" deyirdilər, Stalin isə
"böyük kişi" idi. Beriya ilə
yaxınlığı Bağırovu, ümumiyyətlə,
toxunulmaz etmişdi. Ondan kimə şikayət
etmək olardı? Moskvada hər şey
Beriyanın əlində idi. Təbii ki, mənim
valideynlərim də bu qorxu hissini keçirirdilər, amma Rəsul
Rza nazirdən əvvəl şair idi və onun
üçün Azərbaycanın mənafeyi hər şeydən
öndə gəlirdi. Bir nazir kimi səlahiyyəti
çatırdı və bu işləri görürdü.
Həm də ola bilsin, elə şairliyi də
müəyyən qədər onun belə düşünməsinə,
belə işləməsinə kömək edirdi. Bəlkə də, yuxarılarda bunu da nəzərə
alıb, göz yumur, mane olmurdular. İndi
qəti nəsə demək çətindir, amma fakt
faktlığında qalır, Rəsul Rza bu işləri
görüb.
- Fidan
xanım, ailəliklə getdiyiniz səfərlərdən
danışın. Xatirinizdə qalan maraqlı əhvalatlardan
birini bizimlə bölüşün.
Məşhur
ekstrasenslə görüş
- Atam bizi
çox yerə aparırdı. O vaxt xaricə getmək
çətin idi, amma az qala keçmiş
ittifaqın hər yerində olmuşduq. Maraqlı səfərlərdən
biri Volqa çayı ilə gəmi səyahətimiz olub:
Moskvadan Həştərxana qədər. Qara dənizlə
səyahətimiz xatirimdədir. Anamın
görmə qabiliyyəti çox yaxşı idi. Qarşıdan gələn gəminin adını hər
kəsdən əvvəl oxuyurdu. Tez-tez
Moskvaya gedirdik. Qış tətillərində
Moskvada teatr tamaşalarına baxırdıq. Sizə maraqlı bir əhvalat danışım.
Volqa çayı ilə səyahət zamanı
sahilyanı şəhərlərin birində gəmi
dayandı, sahilə çıxdıq. Boş
vaxtımız çox idi. O vaxt məşhur ekstrasens
vardı - Volf Messinq. Şəhərdə hər
yerdə onun afişaları asılmışdı. Biz də seansların birinə bilet aldıq. Anar, mən, bir də Məhəmməd Əlili
vardı, kinostudiyada işləyirdi, o da bizimlə bir yerdə
idi. Zalda oturmuşduq. Messinq dedi ki,
kağıza bir şey yazın, gizlədin, mən sizin
fikrinizi oxuyacağam. Mən də yazdım.
Zalda anşlaq idi. Mənimlə
Anarın əlindən tutub, bizi səhnəyə
çıxartdı. Qolumuzdan tutdu, müəyyən hərəkətlər
etdi və doğrudan da, kağıza yazdığımız
fikri dedi. O hadisə heç vaxt yadımdan
çıxmır. Belə şeylərə
inanmırdım, amma özüm yaşadım və
inandım.
- Ailədə
üç uşaq olmusunuz. Anar müəllimi
bilirik, sizin ərəbşünas olduğunuzu öyrəndik,
bəs kiçik bacınız, o hansı sahənin
adamıdır? Və bir də soruşmaq
istəyirəm, Anardan başqa da ədəbi
yaradıcılıqla məşğul olan var aranızda?
-
Kiçik bacım Təranə xanım ingilis dili üzrə
təhsil alıb, Pedaqoji Universitetdə müəllim idi, indi
təqaüdə çıxıb. Anardan
başqa yox, nə mən, nə də bacım ədəbi
yaradıcılıqla məşğul olmuruq. Sadəcə, mən hərdən ərəb, rus və
türk dillərindən tərcümələr edirəm.
Bilirsiniz də atam da, anam da yaxşı tərcümələr
ediblər, həm klassik ədəbiyyatdan, həm də
müasirlərdən. Anamın çox maraqlı tərcümələri
qalır: Məhsəti xanımın rübailərini,
Evripidin "İfigeniya" faciəsini, Şillerin "Məkr
və məhəbbət", Çexovun "Vanya
dayı", "Albalı bağı" dramlarını,
Voyniçin məşhur "Ovod" əsərini Nigar
xanım dilimizə tərcümə edib.
"Onlar
bir-birləri üçün doğulmuşdular"
- Anar
müəllim "Sizsiz" romanında ailəniz haqqında,
Rəsul Rza ilə Nigar Rəfibəylinin həyatı
haqqında çox geniş, maraqlı və bəzən də
kövrək xatirələri qələmə alıb. Çox qəribə və mistik sonluq. Rəsul
Rza dünyasını dəyişir və xəstə
yatağında olan Nigar xanım bu acı hadisədən xəbər
tutmur və təxminən üç ay Rəsul Rzadan
artıq yaşaya bilir...
- Hə, o günləri hər dəfə
xatırlayanda qəribə hisslər keçirirəm. Həmişə
bir şeyi düşünürəm: onlar bir-birləri
üçün yaranmışdılar.
Atam xəstələnmişdi, həmişə təzyiqdən
əziyyət çəkirdi, hipertonik idi. Üstəlik,
şəkəri də vardı. Anamın
isə səhhətində ciddi problem yox idi. Bir qədər şəkəri vardı, vəssalam.
1981-ci ildə atam yenə yatağa
düşdü. Həkimlər xəbərdarlıq
etdilər ki, vəziyyət çox ciddidir və bir daha belə
bir şey təkrar olsa, Rəsul müəllimi xilas etmək
olmayacaq. Anam qalırdı yanında.
Arada biz də əvəz edirdik, amma daha
çox o qalırdı. Bir gün atamın yanından
evə gəlib dedi ki, mən daha xəstəxanaya gedə bilməyəcəyəm.
Görünür, artıq o da özünü
pis hss edirdi, çünki başqa cür olsa, heç vaxt belə
deməzdi. Atam onun bu fikrini öyrəndikdən sonra
müalicəsini Mərdəkandakı sanatoriyada davam etdirməyə
qərar verdi. Anamı da xəstəxanaya
yerləşdirdik. Ümumi narahatlıq,
başqa heç bir şikayəti yox idi. Həkim
müayinə etdi və bədənində bəd xassəli
şiş olduğunu söylədi. Özü
də xəstəlik xeyli irəliləmişdi. Moskvaya aparmağı planlaşdırırdıq.
Anar Moskva ilə əlaqə saxladı, bilet
aldıq, mən, anam və Anar yola düşməyə
hazırlaşdıq. Birdən ev
telefonuna zəng gəldi, cavab verdim, Anarın yoldaşı Zemfira
idi. Çox sarsılmış, həyəcanlı
səsi vardı. Çaşıb
qaldım.
"Ala
gözlüm, səndən ayrı gecələr..."
Mənə
atamın sanatoriyada keçindiyini xəbər verdi.
Anar vidalaşmaq üçün onun yanına
gedib və birdən atamın halı dəyişib, həkimlər
müdaxilə etsələr də, geri qaytara bilməyiblər.
Anara son olaraq: "Yaxşıyam, narahat olma", - deyib. Moskva səfərimizi təxirə saldıq. Anam bunun səbəbini bilmədi. Atamın dəfnindən sonra Nigar xanımı yenidən
xəstəxanaya yerləşdirdik. Hər
kəs anamın başını qatmağa
çalışırdı. Tez-tez
atamın adından anama çiçək dəstəsi
göndərirdik. O ərəfədə bir gün Anar məndən
soruşdu ki, Fidan, bu xəbəri Nigara nə vaxt deyək?
Dedim heç vaxt. Əgər Nigar bu xəbəri eşitsə,
o dəqiqə keçinər, qoy nə qədər
ömrü qalıbsa, Rəsul onun üçün
çiçək göndərsin...
Fidan Rzayeva
Söhbətləşdi:
Əyyub QİYAS
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 12 sentyabr. S. 10-12.