Silentium
I
"Silentium" latınca
həm susmağı,
həm də sükutu bildirir. İngilis
dilində "silence" adətən
"sükut" və
"susma" mənalarında
işlədilir və
tərcümə olunur.
F.Tütçev məşhur şeirini
"Silentium" adlandırmışdı. Varlam Şalamov
Kolıma sürgünündə
yaşadığı ağrı-acıları,
məşəqqətləri "Silentium" şerində
(1950) ifadə edirdi.
Şeirin ideyası belədir: taleyinə düşmüş acıları,
ağrıları susmaqla
xatırlamaq olar.
Poeziyada da ən ideal obraz sükutun obrazıdır. Sükut haqqında düşünəndə
yağış gölməçəsində
çimən quşun,
aylı gecədə göylərin ənginliyində
ulduzları xatırlayırsan.
Qız qalası, Ərk qalası, Qobustan qayaları bizi möhtəşəm
sükunəti ilə
bu gün də heyrətləndirir...
Şair şeirdən öncə susmalıdır. "Susma nə qədər uzun çəkirsə, nitq o qədər heyrət doğurur" - deyilənlərə görə,
A.Soljenitsin bu sözləri təkrarlamaqdan
xoşu gəlirmiş...
Ana öz bətnindəki
körpəni tanıyan
kimi, şair sükut içində sözü bir dəyər kimi elə eşidir və sözü tanıyır. Müşfiq
"Çoban" poemasında
Mərcanın susmasını
şüuraltı axınını
əyani surətdə
işarələşdirir: Mərcan ilə Çoban arasındakı
dialoq parçasını
"susma mətni"
də adlandıra bilərik. Mərcanın cavabında, sadəcə,
nöqtələri görürük.
Şair bu nöqtələrin yerində ehtiraslı sözlər işlədə
bilərdi.
Onun içindəki
tufanların səsini
eşidirik, cismani səviyyədə hadisənin
mahiyyətini hiss edirik.
Mərcan
Eşələ, çıxar, çoban
Orda bir od var, çoban,
Üzümə diqqətlə bax!
Çoban
Mərcan!
Mərcan
Sus ancaq
................
................
Sükutun ilahi bir mahiyyəti var: sənə hər şeyi verir, əvəzində heç
nə tələb etmir. Yaxşılıq, mərhəmət-şəfqət duyğusu kimi! Bir xeyirxah əməl, yaxşı məsləhət,
şəfqət dolu baxış bir könül yarasını
necə sağaldırsa,
sükut da gözlərimizi, ruhumuzu elə müalicə edir.
Ünsiyyəti susma ilə, sükutla əvəz etmək təsəvvüfün
əsas prinsiplərindən
biridir. Təsəvvüf anlamında həqiqəti
susma ilə dərk etmək olardı. Tanrı gözəlliyini yalnız lal-dinməz, zikr sükutu ilə seyr etmək
mümkündür. Sükut arifin
susması deməkdir.
Sükut ilahi dünyanın ali
işarələrindən biridir.
Yunus Əmrə, Nəsimi şeiri sükutdan doğulurdu...
Müasir şairlərdə sanki sükut müdrikliyi çatışmır. Axı sükuta sahib çıxan
şair həqiqətə
bir az
da yaxınlaşır.
Sovet diktaturası şairləri
sükutun səsini dinləməyə imkan vermirdi. Şeir səs-küy içində
doğulurdu. Yalnız yad,
mənasız səsləri
- partiyanın, kütlənin,
Stalinin... səsini eşitməyə məhkum
etmişdi.
Həmin
mətnlərin aqibəti
hamıya məlumdur...
II
Ovçunun, yolçunun və ataların evə qayıdışı və
girişi susma ilə tamamlanırdı. Altay inanclarına görə, ovdan evə qayıdan ovçu bir müddət susmalıdır.
Hər güclü kişi
sözündən öncə
susma mərhələsi
gəlir. Yadımdadır:
Atam işdəki haqsızlıqları, taleyinə
düşmüş məişət
qayğılarını, canının
ağrılarını, yorğunluğunu
hər axşam dinməzcə həyətdə
kötük üstündə
oturub, acı papiros tüstüsündən
gözlərini qıyıb
xatırlayırdı...
İnsanın ən mənalı susma (pauza) anı
ölüm öncəsi
baş verir. Bu susma "o dünya" ilə əlaqə yaratma məqamıdır.
Babamın ömrünün son saatları
idi. Kişi gözlərini bir
nöqtəyə - qəmətə
zilləmişdi. Onun
baxışlarını sakitcə
izləyən, taxtın
ətrafında dövrələmə
oturmuş kişilərdən
kimsə zarafata salıb soruşdu:
- Həmid əmi, oralarda nə gördün?
Babam zəif, qırıq səslərlə: "Bəzəkli
quşlar uçuşur"
- dedi. Amma üzündəki nurdan bilinirdi ki, kişi əbədi sükuta və hüzura dəvət olunub...
M.Bulqakovun məşhur romanında
Marqarita sükutun, hüzurunu mənasını
Masterə belə anladır:
"- Səssizliyə qulaq as, - Marqarita Masterə dedi, qum
Marqaritanın yalın
ayaqları altında xırçıldayırdı, - qulaq as və həyatda sənə qismət olmayan bu səssizlikdən ləzzət al" (tərcümə
S.Budaqlınındır).
Marqaritanın danışdığı nədir: səssizliyi necə dinləmək olar? Özü də bu dünyadan kənarda.
Deməli, olar. Sükutun da
səsi var - bunu astrofiziklər yaxşı bilir. N.Bor və A.Eynşteyn sübut etmişlər ki, "susqun" mikroaləm də səslənir. Bu yerdə
dostum Azər Turanın "Cavidnamə"sindən
sitat gətirmək istəyirəm: "Həyatın
əzabını ilk duyduğum
gündən uzun vaxt sonra, sevincli
saatlarımı yaşayıram.
O gün (3.VI.1937) ailəmizi
öylə bir donuq sükut bürüdü ki, o sükutun əks-sədaları
indi belə qulaqlarımdan getməmiş
və getməyəcək.
- Sükutun əks-sədası
olurmu?
Bu hal olmuyan bir cismin kölgəsi
qədər gülüncdür.
Sükutun əks-sədası yenə
sükutdur.
Səs
metal tellərin titrəyisi,
cismlərin toqquşması
hava dalğaları ehtizazı isə, sükut qəlb tellərinin titrəməsi,
gerçək həyatla
arzuların toqquşması,
idrakın dalğalanması
deməkdir.
Ən qorxunc səs müxtəlif elektrik qütblərinin çaxnaşması - yıldırım,
uçurumlardan qıjıltı
ilə hücum edən şəlalə, nəriltisi ilə ərzi titrədən topların gurultusudur.
Lakin içinizdə iradənizlə
hisslərinizin çaxnaşmasını,
arzularınızın həyat
uçurumundan yuvarlanıb,
gerçəklik qayalarına
çırpılaraq parçalanmasını,
ruhunuzu oxşayan gözəl bir qızın baxışlarından
qəlbinizə atılan
atəşi duyun, dinləyin!
Hankisi dəhşətli? Hankisi sarsıdıcı?
Əvvəlki səsli hadisəmi,
sonrakı səssiz vulqanmı? Əvvəlki səsmi, sonrakı
sükutmu?
Budur sükutun
hikməti".
Sükut obrazlarını qətiyyən
unutmaq olmur - həmişəlik ruhun yaddaşına hopur. Qohumum F. ömrünün
sonuna qədər həbsxananın soyuq daş divarlarının müdhiş sükutunu yaddaşından silib ata bilmədi.
Həsrət, nisgil və ümid insandan susmağı tələb
edir. Gürcü yazıçısı
Q.Çoxelinin hekayəsinin
qəhrəmanları kimi!
"Cğunaiylə Beri oturub susurlar.
Hərəsi öz fikrini
çəkir. Dağların başında qalın qar var". Bir sakit qış
günündə, qəfildən
hardansa bir milçəyin peyda olması onların söhbətinə rəvac
verir... Milçək qəfil gəldiyi
kimi, qəfil də uçub gedir. "Sonra
ikisi də susdu, təzədən ətrafa baxmağa başladılar. Özlərindən yazı necə səbirsizliklə gözlədiklərini
başa düşmək
olardı". Hekayə "Yaz həsrətində"
adlanır.
Sükut Yusif Səmədoğlunun
"Soyuq daş" hekayəsinin baş qəhrəmanıdır desəm,
yanılmaram. Bu sükutun
səsi bütün hekayə məkanının
doldurur, oğlanla qızın dialoqlarındakı
boşluqları müəyyənləşdirir.
...Gecənin yarısı bir məclisdən gəlirdik. Xalq şairi Nəriman
Həsənzadəni evinə
ötürürdük. Binanın giriş qapısı ağzında
şair: "İndi siz evinizə, ailənizə gedirsiniz, mən isə tək qalacam, - dedi və bizi
gözlənilməz sükut
pauzası ilə baş-başa qoyub qaranlığın içində
əridi. Yerimizdən tərpənə bilmirdik. Sükut sanki nitqimizin bütün enerjisini özünə çəkmişdi...
Yeri gəlmişkən,
onu da qeyd
edim ki, Nəriman Həsənzadə
qadın obrazlarını
sükut obrazları ilə gözəlləşdirir. "Nabat xalanın çörəyi" povestində
Nabat xala nə qədər "danışsa da", taleyini sükutla çatdırır. Şair
qadın obrazlarının
səssizliyini sözə
çevirir...
III
Kainatdakı bütün səslərin
(yağış, külək,
quşlar, teleqraf, telefon...) sehrbazı, qız gülüşlərinin
sevdalısı Müşfiqin
sükut işarəsi
sabahı, dan yerini gözləmə anı ilə bağlı idi. Sabahı gözləmə
motivi bir çox şeirlərin məna məkanını
təşkil edir.
Üfüqlərdə günəşin
batması və ya doğması dünyanın ən sehrli sükut anında baş verir, yəni qutsal kosmoqonik akt baş verir:
işıq qaranlıqdan,
yaxud qaranlıq işıqdan ayrılır.
Məsələn, "Üç
sağlıq" şeirindən:
yaxud
Odur ki, mən sabahı
bəkliyorum səbirsiz,
Açıq pəncərədən baxıb gördülər:
Ruhumuza tökülən nəğmələr
kimi
Dəyərli, dadlı-duzlu kəlmələr
kimi
Ulduzların əriyib üzüldüyünü,
Göylərin süzgəcindən süzüldüyünü,
Gördülər dan yerinin söküldüyünü.
Sabah məndən xəbərsiz...
("Bayram axşamı")
...Bu məşum gecədən
sonra Bayıl qazamatında NKVD-müstəntiqlərinin
qanlı isgəncələri
sona çatmalı idi. Müşfiq ağrı dolu
ümidlə səhərin
açılmasını, günəşin
doğmasını gözləyirdi.
Bu, müdhiş sükut
idi. (Müşfiq bir dəfə də bu cür
ağır sükut zonasına daxil olmuşdu. C.Cabbarlının ölümündən bərk sarsılan şair göz yaşları içində
səhərə yaxın
"Şairin ölümü"nü
tamamlayır). Bu, sonuncu günəşi gözləmə anı idi. Bu gün
4 yanvar 1938-ci ildə məhkəmə iclası
keçiriləcəkdi. Prof.Cəlal Qasımov arxiv sənədlərinə əsaslanaraq
müəyyən edir
ki, 11.20-də başlayan
bu iclas cəmi 20 dəqiqə çəkir, yəni
11.40-da tamamlanır və
şair güllələnməyə
məhkum edilir.
Cəllad konvoyun kor qurşunu şairin son sükutunun səsini əbədi
batırır...
Rüstəm KAMAL
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 19 sentyabr. S. 13.