"Yuxu
kimi" bir ömür
Bir çox alim incəsənəti, sanki bir yuxuya bənzədir. İstər kino, teatr olsun,
istər ədəbiyyat, istər rəssamlıq... Bunların
hər birində yuxu elementləri olmasa, quru və cansız
alınar...
Bəs nədir sənətdəki bu yuxu? Əlbəttə
ki, reallığın deformasiyası, korreksiyası, rənglənməsi
və sair. Bir sözlə, incəsənət həm
real həyatdı, həm də eyni zamanda reallıq deyil, tamam
başqa müstəvidi... Eynən yuxu kimi...
Bu cür
yanaşanda, tanınmış rejissor Rövşən
İsaxın zəhmətinin bəhrəsi olan son
serialının adı bəlkə də, onun yarıməsrlik
həyatının bir kəlmədə ifadəsidi - Yuxu
kimi...
Kino və
teatr sahəsinə 90-cı illərin sonunda gələn nəsil
üçün həyat, məncə, həqiqətən də
qəribə bir yuxu kimi idi - yeniyetməlik arzuları,
böyük xülyalar, ümidlər, sonrakı əzab-əziyyət,
daxili gərginliklər, ölkədə incəsənətin
çökməsi, ağır iqtisadi durum, sonra
yavaş-yavaş dirçəliş, kiçik filmlər,
reklam çarxları, daha sonra tammetrajlı ekran əsərləri,
seriallar... və bütün bu müddət ərzində
sakit rahat həyat tərzi yox, daimi qaçaqaç,
ağır iş rejimi, gərginlik, narahatlıq, yorğunluq,
bəzən dərin ümidsizlik, bəzən gərgin
mübarizə, kimlərinsə kaprizlərinə dözmək,
kimlərinsə nazıyla oynamaq, kimlərisə yola vermək
və nəticədə dişlə-dırnaqla ərsəyə
gələn sənət nümunələri...
Və nəhayət,
budur, artıq yaş əlliyə çatıb, yüzün
yarısına yetişmisən, öz sözünü demisən,
istədiyinə nail olmusan və bu an qəfildən arxaya
baxanda bütün əzab-əziyyətlər mübarizələr,
kamera arxasında keçən gecə-gündüzlər,
sevinclər-kədərlər insana, sanki bir yuxu kimi
görünür... Yaşanan bir həyat kimi yox, məhz yuxu
kimi...
Əlbəttə,
bu nəslin heç də bütün nümayəndələri
bu yolu tutmadılar, bir çoxları rahat, hamar sənət
yolu arzusuyla sadəcə kənara çəkilib oturdular və
bütün vaxtlarını yalnız narazılıq bildirməyə,
deyinməyə, çayxanalarda vaxt sərf eləməklə
keçirtdilər... İradələri çatmadı bu
ağır şəraitdə işləməyə...
Lakin Rövşən İsax bu yolu tutmadı. Ən ağır, ən
çətin vəziyyətdə olsa belə, yenə işləmək,
çalışmaq və mübarizə aparmağa
üstünlük verdi...
Onu ilk dəfə "Space" telekanalında
yayımlanan "Virtuoz" proqramında
görmüşdüm. Elə ilk buraxılışlarından bu veriliş o
vaxta qədər teleməkanımızda hələ də
yaşamını sürən standart "Sovet yumoru" ənənələrini
dağıtdı, çox fərqli və müasir üslubda
materiallar ortaya qoydu... O vaxtın gəncləri bu verilişi
çox sevirdi və orda istifadə edilən replikalar dərhal
gənclərin dilinə düşürdü...
"O,
söyüş söyür, o, yenə də söyüş
söyür", "Yaxşı eləyir, vurma,
vurmasın" və bu tipli atmacalar həmişə dilimizdə
dolaşırdı, yeri gəldikcə məzəli replika kimi
istifadə olunurdu...
Rövşən İsaxla ilk böyük işimiz isə
2008-ci ildə Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin
sifarişiylə "Aktrisa" romanımın
ekranlaşdırılması prosesində baş tutdu. Burda bir məqamı
da qeyd etmək istəyirəm ki, son onilliklərdə bizdə
ssenaridən qorxan rejissorlar pleyadası meydana gəlib. Elə
bil ki, güclü ssenari, tanınmış bir bədii əsər
onları vahiməyə salır, təhtəlşüur səviyyəsində
belə bir fikirləri yaranır ki, birdən zəif
alınar, hamı deyər ki material yaxşı idi, amma
çəkə bilmədilər... Ona görə ortabab bir
ideyanı götürüb özləri ora-burasını
düzəldirlər, eləcə də çəkirlər
ki, hamı desin ki, material zəifdi, rejissor isə min bir əziyyətlə
bunu kino halına sala bilib...
Amma
Rövşən tanınmış əsərdən qorxan
rejissorlardan deyildi... "Aktrisa"
romanının 2005-ci ildə çap olunması və
geniş yayılması onda narahatlıq yox, əksinə, bir
məsuliyyət yaratdı. Axı bu əsəri
oxuyan hər kəs öz "aktrisa"sını fərqli
təsəvvür edirdi. Bundan sonra həmin obrazı
canlandırıb kinoya gətirmək çox çətin
idi... Ancaq Rövşən bu çətinliyi dəf
elədi, bütün diqqətini, fikir və düşüncəsini
bir nöqtəyə yönəldib istədiyinə nail oldu.
Təbii ki, "Aktrisa" bir nəsr əsəri idi və
açıq etiraf edim ki, oxunuş üçün nə qədər
maraqlı olsa da, kino üçün bir o qədər
uyğunsuz idi, çünki kino sənəti çoxsaylı
uzun dialoqları, sonsuz monoloqları sevmir. Kino
görüntü istəyir. Amma "Aktrisa"nın da özəlliyi onda idi ki, o uzun mətnlər
çıxarılsaydı, əsərin bütün mahiyyəti
itəcəkdi...
Rövşən bunun da öhdəsinən gəldi. Əsəri sanki
söküb təzədən yığmaqla, xeyli səhnələri
ixtisar edib, əvəzində çoxsaylı əlavələr
eləməklə, onu kino üçün yararlı hala gətirdi...
və nəticəsi də göz qabağındadı.. Hələ bu vaxtacan elə bir
tamaşaçı olmayıb ki o filmdə mətn
çoxluğu ilə bağlı irad bildirsin..
Ümumiyyətlə,
o filmlə iş prosesi zamanı Rövşənin əsl
rejissor kimi çoxsaylı xüsusiyyətlərini kəşf
etdim. Ən əsası da bu idi ki, onunla iş prosesi hamı
üçün çox maraqlı idi. Filmdə
əsas qəhrəmanların çoxu qətlə yetirilsə
də, meydançada ağır atmosfer, neqativ enerji yox idi.
Sanki hamı bir nöqtəyə köklənmişdi -
yüksək keyfiyyətli film çəkmək...
Film
uğurla qarşılansa da, heyif ki, uğursuz bir vaxtda ərsəyə
gəldi... O mənada ki, 2010-cu ildə ölkədə hələ
kinoteatrlar şəbəkəsi yox idi və film bir dəfə
premyerada nümayiş etdiriləndən sonra...
kinostudiyanın rəfinə qoyuldu...
Yalnız
illər keçəndən sonra telekanallara yol açdı,
internetə yerləşdirildi və bu günə qədər
də, ölkə telekanallarında mütəmadi
nümayiş olunan filmlərdən birinə çevrildi...
"Aktrisa"dan sonra bizim kino sahəsinin daha bir qəribə
cəhəti mənimçün üzə
çıxmış oldu. Adətən, bir
rejissorun filmi uğurlu olardısa, ardıyca onun sənət
yolları açılardı, irəli çəkərdilər,
daha bir film verərdilər. Lakin bizdə tərsinə
oldu... Acı da olsa qeyd etməliyəm ki, "Aktrisa"nın uğurundan sonra Rövşən
İsaxı kino sahəsində, sanki offsayd vəziyyətinə
saldılar... Sanki heç belə bir rejissor yoxdu, belə bir
film çəkilməyib...
Səbəbləri uzundu, amma xırdalamaq istəmirəm. Lakin Rövşən yenə
mübarizəyə fasilə vermədi, istiqaməti bir az dəyişib, ölkədə təzə
yaranan teleserial sahəsinə üz tutdu... Tam yeni sahə, tam
yeni bir iş prosesi... Yenə də hər şeyi
sıfırdan başlamaq əziyyəti...
Etiraf edim
ki, yarım ilə saat yarımlıq film çəkməyə
öyrəşən bir sənət mühiti
üçün həftəyə bir seriya çəkmək
az qala möcüzə kimi
görünürdü... Serialı nəinki çəkmək,
heç ssenarisini
düzgün yazmağı belə bilmirdik...
Ancaq
Rövşən İsax kiçik bir hazırlıq müddətindən
sonra qollarını çırmalayıb işə
başladı və elə ilk serialı olan "Pərvanələrin
rəqsi" tamaşaçılar tərəfindən
böyük maraqla qarşılandı, çünki əvvəlki
teleməhsullardan fərqli olaraq, burda öyrəşdiyimiz
pafos, kitab cümlələri, boğazdan yuxarı aktyor oyunu
yox idi... Hər şey sadə və səmimi idi...
Sonrakı
illərdə Rövşən İsaxın zəhmətinin bəhrəsi
olan "Sonuncu fəsil", "Vicdan haqqı" və nəhayət,
"Yuxu kimi" serialları ərsəyə gəldi,
tamaşaçıların rəğbətini qazandı, bundan
əlavə, nə qədər maraqlı və koloritli
aktyorları tamaşaçılarımıza
tanıtdırdı... Onun hər serialında
mütləq yeni bir sima, yeni bir obraz olmalıdı. Bəlkə də bu, Rövşən İsaxın
bir sənət brendidi. Hər materialda fərqli və
maraqlı bir "sima" kəşf etmək... qeyd edim ki, elə
aktrisa filmində də bu gediş öz nəticəsini
göstərdi, yazıçı Rüfət Hüseynzadənin
rolunu oyanyan istedadlı aktyor İlham Hüseynov məhz bu
filmdən sonra tamaşaçılar tərəfindən
sevildi, özünə pərəstişkar kütləsi
qazandı...
Rövşənin
Yuxusu hələ bitməyib... Və düzünü etiraf
edim ki, serial nə vaxtsa bitsə də, Rövşən
İsaxın "Yuxu kimi" yaradıcılıq yolunun hələ
uzun illər davam etməsini arzulayıram... Və
bir detalı da mütləq qeyd etməliyəm. Bir çox sənətsevər hələ də
Rövşənin kino sahəsinə qayıtmasını
gözləyir. Bunu mənə də
çox deyiblər, yəqin ki, özü də eşitməmiş
deyil. Çünki Rövşən İsax çəkdiyi
teleseriallarda da, məhz kino estetikasını qoruyub saxlaya
bilmişdi və bu materiallara baxan istənilən sənətsevərin
ürəyində belə sual yaranır - bu zəhmət, bu
enerji, bu tapıntılar, bu bədii estetika, görəsən,
nə vaxtsa yenidən hansısa bir bədii filmdə istifadə
olunacaq, yoxsa bundan sonra yalnız serial müstəvisində
öz çıxışını tapacaq?
Bu
sualın cavabını, yəqin ki, hamıdan yaxşı
Rövşən İsaxın özü bilir...
Bu il bizim "Aktrisa"mızın 10
yaşı tamam oldu... Rövşən İsaxın 50 illik
yubileyi ilə üst-üstə düşdü... Mən hər
ikisini təbrik edirəm... Rövşənə uzun və
uğurlarla dolu yaradıcılıq yolu,
"Aktrisa"mıza isə tamaşaçıların kino
yaddaşına əbədi həkk olunmasını
arzulayıram... Yaşa, var ol, əziz dost...
İlqar Fəhmi
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 19 sentyabr. S. 7.