Bədii
düşüncə ilə real həyatın ayrıcında
- on səkkiz əhvalat
Aləm Kəngərlinin mətnlərində müdrik,
təmkinli bir baxış var. Mövzu, janr spektrində bu
çalar onun hekayələri üçün daha xarakterik səciyyə
alır. "Qatarda 18 əhvalat" kitabı bunu anlamağa
yetəri qədər material verir.
Öncə qeyd edək ki, "Qatarda 18 əhvalat" hekayələr
kitabı bədii siqləti və poetikası etibarilə
klassik hekayəçilik ənənələrimizə
dayaqlanır.
Amma "həm ənənəvi, həm də orijinal"
(Cavanşir Yusifli) olan bu hekayələrdə realizmlə
yanaşı, alt məqamlara toxunan pritçavarilik, hekayət
etmək keyfiyyəti aparıcıdır, yazıçı cəmiyyət
içrə fərdin həqiqətlərini bədii təcəssüm
predmeti edir. Sosial varlıq olan insanın yaşantıları,
cəmiyyət-fərd münasibətləri sərt, boyasız həyat mənzərələri
fonunda təqdimlənir. Bu hekayələr əsrin
fakturasına həssasdır, yeni dövr gerçəklərinin
kontekstini cızır. Hansısa əxlaqi
qayənin illüstrasiyası olmayıb, oxucunu canlı olaylar
mühitinə daxil edir.
18 hekayətin hər birinin əvvəlində müəllifin
qeydləri ilə qarşılaşırıq. Bu, sanki
kadrarxası səs səciyyəsi daşıyır. Statik təsir bağışlamır, çünki
oxucuya sonradan nəql olunacaq əhvalatın strukturuna da,
intonasiyasına da uyumlu olduğunu görürük. Müəllif bununla, sadəcə, bədii məkana
müdaxilə edərək personajları, onların aqibətini,
düşdüyü vəziyyəti şərh eləyir.
Eyni zamanda, bu,
ümumən kitabda qabarıq şəkildə mərkəzə
çəkilmiş əsas obrazdır ki, əslində,
yazıçının məni, dünyagörüşü
əsər boyu həmin obrazın dili ilə
danışır.
Aləm Kəngərlinin
bütün hekayələrində "həyat" motivi var.
Bu günün insanı və onu yazan çağdaş ədəbiyyatımız
üçün səciyyəvi olan qaranlığa köklənmək
meyli onlarda yoxdur, əksinə, elə bir psixoloji-ruhsal enerji
var ki, insanı yaşamağa sövq etdirən amillərin
hüdudlarını müəyyənləşdirməyə
qadir görünürlər. İstər həyatın
hansısa anını modelləşdirib real düşüncənin
predmetinə çevirəndə, istərsə də oxucunun
qaranlıqları yarıb işığa doğru səmtlənməsinə
bələdçilik edəndə həyat onun
yazıçı təhkiyəsində insanın özü,
ətrafı ilə mübarizəsini izah edən ədəbi
priyoma, üsula çevrilir. Təbii ki, burada
yazıçının həyata yumorik-nikbin
baxışının da rolu var. Aləm Kəngərli
definisiyası nə qədər mürəkkəb olsa belə,
həyatın, gerçəkliyin üzərinə getməkdən
və onun insan ömründə yerini, izini soraqlayıb mahiyyətinə
varmaqdan çəkinmir.
Kitabdakı əksər hekayələrdə ailə-məişət
mövzusu qabarıqdır. Lakin bu da var ki, qəhrəmanların
xarakteri, mahiyyəti, kimlikləri ailə-məişətlə
ictimai-siyasi həyatın qovuşağında
açılır və bu, cəmiyyət və insan,
insanın cəmiyyətdə yeri məsələlərini
şərh etmək, aydınlaşdırmaq üçün
imkan yaradır. Bəlkə də danışılan əhvalatların
psixoloji-sosial mühitini simvolizə etmək
baxımından müəllif hekayəsini bilərəkdən
məişət təsvirləri ilə başlayır. Amma sonradan yazıçı sərhədləri
genişləndirir, məsələni fərd-cəmiyyət
konfliktinə salır. Qəhrəmanların
simasında köhnəliyin tənqidini verir, əyalətçi
düşüncənin prioritet olduğu mühitdə yeniliklərə
köklənmənin çətin olduğunu
aşılayır. Problemi komik
situasiyalardan keçirərək dramatikləşdirir. İnsan kimi yaşamağın ironiyası və
faciəsini verir.
Bu mətnlər
bəlkə də iç strukturuna görə oxuduğumuz, hətta
qəhrəmanlarının adları belə (Həsən, Cəfərxan,
Fərman, Səfər, Cəbrayıl, Əbülfəz,
Abdulla) hekayəçiliyik tariximizdən bizə tanış əsərlərdir. Fəqət, müəllif baxışı,
yükü, ideya çəkisi etibarilə onların hər
birində yeni dünya gerçəkləri, modern insanın həqiqətləri
hakimdir. Hekayələri ümumi ideya, mətləb,
problematika birləşdirir. Yeni düzəndə
insanın çəkdiyi iztirablar nədir, peyda olan qanunlar
özü ilə hansısa dəyişiklik gətirə
bilibmi? Hekayələr, sanki bu suallara
prozaik cavab axtarışlarıdır. Aləm Kəngərli
hekayələrinin ifşaçı pafosu qüvvətlidir, qələmi
gerçəklərin üzərinə tuşlayıb
örtükləri qaldırmağa çalışır:
zaman dəyişibsə də bir çox bəlaların
kökü kəsilməyib, rüşvət, biganəlik
islah olunmayıb. Müəllif bizi hara çəkirsə
orda qlobal dünyanın ziddiyyətləri, milli varlıq
olaraq qalan insanın çeşidli sevdaları ilə
qarşılaşırıq. "Sonyalara
bənd olan" kişilər ("O olmasın, bu olsun"),
Rusiyaya qazanc dalınca gedib vətəninə, ailələrinə
biganələşən insanlar ("Qürbətdə",
"Qonaq"), hörmət adı ilə sanatoriyalarda, idarə
qapılarında soyulan təqaüdçülər ("Dilənçi",
"Sanatoriyada), "dinmə uşaqdır,
uşağım" təriqi ilə nəvələrini ərköyünləşdirib
onları tüfeyli həyata alışdıran nənələr
("Velosiped sevdası") və s. Aləmin təhkiyə etdiyi mənalar
sırasında bu mənzərələrin təsviri hər nə
qədər sarkazmla ifadəsini tapırsa da, milli varlıq adına, düzü, bir qədər
ümidsizlik də gətirir. Sabir demiş,
"Köhnə müsəlmanam, a şirvanlılar".
Aləmin realist boyalarla təsvir etdiyi bu məqamlar
hekayələrin poetik strukturunda necə ehtiva olunur? Qeyd edək ki, hekayələrdəki
surətlər təsviri səciyyədədir, müəllif
milli gerçəklərimizi nişanlayır, öz
reallığında və nominal səviyyəsində, hətta
xarakterləri dəfələrlə gerçəklərin
sınağından çıxararaq təqdim edir.
Amma bu mətnlər üçün realizmlə
yanaşı, həm də altqat mətləblərdən
söz açan pritçavarilik səciyyəvidir. Mətnlərdəki
qüssə və ibrətamizlik qatı da burdan hasilə gəlir.
Cəmiyyətə, sosial həyata ayna tutub
gedişat, reallıqla bağlı nəticələrə
varmaq, dərs çıxarmaq əsas qayəyə
çevrilir. Əksər qəhrəmanları eyni motiv,
ruh birləşdirir: axına qarşı gedib məlum düzəni
dağıtmaq, müqavimət göstərmək əzmi. Cəmiyyət qanunları, klişeləşmiş
dəyərlər, müəyyən standartlar üstündə
qurulan münasibətlər, fərdin maraqları ilə sosial
mentalitet arasında ziddiyyətlər və s. - heç nə
insanı öz istəklərindən məhrum edə bilməz.
Qeyri-humanistlik "əxlaq" kimi
sırına bilməz. Aləmin hekayələrində qəhrəmanların
qadağaları yenmək, öz imkanlarını aşmaq
gücünə də olsa axına qarşı üzmək
meyli öndədir: Sevil müəllimə ərinin
qadağasına baxmayaraq işdən sonra evinə gəlmək
əvəzinə narahat olduğu şagirdinin taleyi ilə
maraqlanmaq üçün onun evinə tələsir, Murad
anasının könülsüz olmasına rəğmən
şikəst olsa belə sevdiyi qızla - Zümrüdlə
evlənməyə qərar verir. Bəzən bu hekayələrin
adları qəhrəmanların iç dünyasının
çarpışmalarını ifadə etmək
baxımından metaforikləşir - "O olmasın, bu
olsun", "Missiya", "Səninləyəm" və
s.
Əhvalatların
qatarda danışılması da xüsusi anlam kəsb edir: əvvəla,
burda hər şey çoxsəsli, haylı-küylü həyatı
anladır, hərə öz dərd-səri, ambisiyası,
maraqları, arzuları və tələbatları ilə
meydandadır. Amma qatar simvolikası
başqa mənada - çox şeyin qatarının keçib
getməsi anlamında da səciyyələnə bilir. Bir çox şeylər ya arxada qalıb, ya da geridə
buraxıb önə doğru addımlamalıyıq. Bu mənada, kitabdakı "Ənənə"
hekayəsinin ümumi problematikasından doğan qənaəti
bütünlükdə kitabın çıxarış qayəsi
kimi almaq olar. Oğlu Babaya Əbülfəz kişinin
qızını - Xədicəni almaq üçün ona
dil-ağız tökən və razı olmadığı təqdirdə
oğlunun qızı qaçıracağı ilə təhdid
edən Abdulla kişi sözünü tamamlamağa imkan
tapmamış xəbər verirlər ki, "deyilənlər
artıq başa gəlib", oğlan qızı
qaçırıb artıq:
"- Dayı, bibi deyir, durmasın, tez evə gəlsin!
Əbülfəz müəllim çox narahat oldu.
- Əvəz,
bala, bilmədin
nə məsələdi? Bibin məni neynir?
- deyə təəccüblə
soruşdu.
Uşaq
dedi:
- Xədicə
Baba ilə qoşulub qaçıb!
Əbülfəz müəllim özünü itirdi. Bilmədi nə
etsin. Dönüb Abdulla kişinin üzünə
baxdı, anlamaq istədi: bu oyun Abdulla kişinin
qurmasıdır, yoxsa bir təsadüfdür".
Kitabdakı əksər hekayələrin poetikası
kiçik təfərrüatlardan tutmuş süjet həllinə
qədər bu cür iki dünyagörüşün fəlsəfəsi,
gerçəkliyi üzərindədir və daxili məzmun
etibarilə bir çox hallarda oxşardılar.
Müəllif fonu, mühiti təşkil edən tərəfləri
mətləb kimi qabartmağa çalışır. Və realizəsinə
qədər bütöv bir yaradıcılıq mexanizmi daha
çox həyati əsaslara dönüşün üzərində
qərarlaşır. Hər mənfi həyat
məsələlərinin arxasında sosial gerçəklərin
cəmini görürük. Bu, həm də
yazıçının predmeti ümumiləşdirmə
bacarığının göstəricisidir: həyatı
ancaq təsvir etmir, həm də həyati problem
qaldırır. Mənəvi dilemma daim funksionaldır: həyatın
bütün çətinliyinə qatlaşıb ləyaqətli
insan kimi yaşamaq, yoxsa baş girləməklə
ömrü bada vermək. Yazıçı məhz idraki məqama
varmağı qarşısına məqsəd qoyduğundan
bunların qarşılaşmasını verərək
problemi psixoloji yaşantıları görk edəsi daxili
dramatizm səciyyəsində verərək gerçəkləşdirir:
məsələn, "Oğru" hekayəsində
mağazadan konfet oğurlayan uşağa canı yanmış
kimi çıxış edən ətrafdakı insanlar
özlərinin real kömək etmək məsələsi
önə çəkiləndə irəli gəlməməsi,
"Ehsan" hekayəsində pis insan olmağın öləndən
sonra belə insanı tək qoyması, xeyrə-şərə
yaramayan Dilavərin ölüsünə kənd əhlinin
onun özünə görə deyil, yaxşı insan kimi
hörmət qazanmış Göyüş kişinin xətrinə
yiyə durması, "Velosiped sevdası"nda nəvələrin
hər şıltaqlığına dözərək onları
tüfeyli yaşamağa alışqan edən nənələrin
aqibəti, "İkili yanaşma" hekayəsində məmur
fırıldaqçılığı, yazıçıya
olan hörmətin itməsi, "Dilənçi" hekayəsində
təqaüdünü hazırlamaq üçün sənədlərini
hazırlamağa gedən Cəfərxan kişidən hər
addımda pul alınıb onun dilənçi vəziyyətinə
salınması və s.
Bu hekayələrdə qəhrəmanların bizə
daha çox zahiri tərəfləri ilə görünən
həyatlarının arxasında qəribə bir həsrətin,
nisgilin də yer aldığını görürük. Onlar
darıxırlar. Təbiidir, XX əsrdən bu yana bu motiv dünya mədəniyyətinin
kontekstində qərar tutubsa, üstəgəl 80-ci illərdən
bu yana bütün ədəbi nəslin
dünyagörüşlərinin zəminində dayanırsa,
həyatın özü kimi qavranılan hekayələrdən
yan keçməsi mümkünmü?! Əslində, qəhrəmanların
iç dünyalarının dərinlərinə enməyən,
bunu heç qarşısında məqsədə də
çevirməyən müəllif bəzən xırda bir
ştrixlə ömür təfərrüatlarına elə
vurğular edir ki, hekayədəki qabardılan əsas motivi
unudub yaddaşın qəlpəsində ilişib qalan həmin
xırda ştrixlə uğraşmalı olursan. O
xırdalıq ki, orda qəhrəmanların
darıxmalarının səbəbi var: Səfər kişi vətəni
("Qürbətdə"), Könül həkim nakam sevgisi
("Görüş") üçün, Cəbrayıl
müəllim həyatın yeknəsəqliyindən
("Qaş düzəldən yerdə"),
ömrünün on yeddi ilini övlad həsrəti ilə
keçirən Sevil müəllimə taleyinin gərdişindən
("Missiya") darıxır. Etiraf edək ki,
təbii insan ağrısı kimi təcəssümlənən
bu məqamlar hekayələrdə daha incə boyalarla işlənib.
Əksinə, sevgi notlarının yer aldığı -
"Səninləyəm", "Kupedə", "Qəfil
görüş" hekayələrində belə bir emosiya kəsərinin
gücünü sezmirik. Daha çox əxlaq, mənəviyyat
məsələlərinin həlli, mahiyyət və
davranışları ilə bu ölçülərə
oturuşan insanı vermək önə çəkildiyindən
bu hekayələrin bəzi epizodlarında
quramaçılıq, bayağılıq özünü
göstərir,
müəllif iç təfsilatlarına
varmağı o qədər də lazım bilmir.
Mario
Varqas Lyosanın "Katoblepas" ("Gənc
yazıçıya məktublar") essesində belə bir
fikir yer alır: "Hekayətlər qurmaq üçün
yazıçıya lazım olan personajlar, maraqlı əhvalatlar,
konfliktlər bədii düşüncə ilə real həyatın, gerçək
dünyanın ayrıcında olanlardır". Aləm Kəngərlinin əhvalatlarında şəxsi
təəssürat və xülyalarla real həyatın
faktları ümumi bir çulğalaşma içindədir
və bütün hallarda məqsəd bizim diqqətimizi mənəvi
varlığın sabahına yönəltməkdir.
Elnarə AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 19 sentyabr. S. 8.