İki
Şahmar - iki nisgil
Şahmar Hüseynov. Əlli yaşına il
yarım qalırdı (1939, iyul-1988, yanvar).
Yazıçılar Birliyindən təzə ev
almışdı. Sevinirdi, hələ içərisinə
girmədiyi o evə həyətdən boylanırdı. Amma Şahmar Hüseynov aldığı o təzə
evdə bir gün də yaşaya bilmədi, amansız infarkt
ona aman vermədi ki, ailəsiylə birgə o evdə xoşbəxt
günlər keçirsin. O infarkt yazmaq istədiyi, amma
bu qəfil ölüm səbəbindən yaza bilmədiyi
neçə hekayənin süjetini də özüylə
apardı. Yaşasaydı, indi 81 yaşı
olardı, amma mən Şahmar Hüseynovu heç cür bu
yaşda təsəvvür edə bilmirəm. O mənim
yaddaşımda dolu bədənli, lopa bığlı,
işıqlı gözləriylə yaşayır, 40-49
yaşlarında. On il idi onun hekayələrini
oxuyurdum, arzum idi ki, bu gözəl hekayələr haqqında nəsə
bir söz deyim.
Şahmar Hüseynov çox sadə bir ömür yolu
keçdi.
Xanlar rayonunun Nərimanov kəndində doğulmuşdu, orta məktəb
bitirmişdi, İncəsənət İnstitutunun tələbəsi
olmuşdu və 1966-cı ildən ta ömrünün sonunacan
A.Şaiq adına Kukla Teatrında aktyor
kimi çalışdı. 1976-cı ildən
ilk hekayələri çap olundu ("Ulduz" jurnalında),
həyatda çox ağrı-acıyla üzləşən,
maddi cəhətdən sıxıntılar keçirən
Şahmarın ədəbiyyatdakı uğurları ona sevinc bəxş
elədi. Hekayələri haqqında tanınmış
yazıçılar tərif söyləyirdilər (həm
sağlığında, həm də ölümündən
sonra)...
Şahmar necə yazıçı idi? Bu sualı ona
görə səsləndirirəm ki, indiki gənc
yazarların çoxu Şahmar Hüseynovun hekayələrini
oxumayıblar.
Şahmar Hüseynov kənddə doğulmuşdu,
yazılarında da kəndin cazibəsindən ayrıla
bilmirdi. Amma şəhərdə yaşadı, teatr aləmindəydi,
yazıçı və aktyor dostlarının əhatəsindəydi.
Ona görə də onun hekayələrində
kəndlə şəhərin "qohumluğu", birindən
digərinə keçid diqqəti cəlb edir. O, kəndlə
şəhərin - bu iki məkanda yaşayan insanların əlaqəsini
bəziləri kimi qarşıdurmaya gətirib
çıxarmırdı. Amma Şahmarın bəzi hekayələrində
şəhər mühitinə alışa
bilməməzlik, narahatlıq da hiss olunurdu.
Şahmarın hekayələrinin gözəlliyi bir də
onun dilindəydi. Bu dildə incə yumordan tutmuş,
insanın hiss-həyəcanlarını ifadə edən nə
varsa, hamısını görə bilərdin.
İndi xatirə yazmaq dəbdir. Hətta bir-iki ötəri
görüşdən, salaməleykdən, yarım saatlıq
söhbətdən də xatirə yazırlar. Mənim Şahmardan xatirə yazmağa bu mənada
haqqım yoxdur. Amma onunla 1987-ci ilin may günlərinin
birində, köhnə avtovağzalın çayxanasında
bir təsadüfi görüşdə söhbətimi
xatırlayıram. Bir-iki sual verdim ona. Soruşdum ki, niyə ancaq hekayə yazırsan?
Sənin hekayələrində povestə
keçid üçün material ki var. Dedi ki, o dediklərində
ancaq o boyda yazı - hekayə çıxıbsa, min
şükür. Bir də adam gərək
bir şeyi axıra qədər yarıda, sonra keçə o
birisinə. Soruşdum: "Hekayələrində tez-tez
öz adını çəkirsən, hadisələr də
güman verir ki, çoxu sənin başına gələnlərdir.
Buna necə baxırsan?". Dedi: "O
hadisələr həm mənim başıma gələnlərdi,
həm də başqalarının. Uydurduğum yoxdu, ola bilsin
var. Bunun bir əhəmiyyəti varmı?".
Bir də soruşdum: "Niyə yaradıcılığa gec
başladın?". Dedi: "Əslində,
mən o hekayələri beynimdə çoxdan yazmışam,
amma cəsarət eləmirdim qələmə almağa. Bilirsən ki, mən Kukla Teatrının aktyoruyam.
Böyük səhnəyə ürək eləmirdim
çıxam, çünki itirirəm özümü, bunu
aktyor dostlarım bilir. Bax, ürəyimdə,
beynimdə yazdığım o hekayələri də
"böyük səhnəyə" ona görə çıxarmırdım.
Amma yazıçı dostlarıma oxudandan sonra
daha qorxmadım.
O qısa
söhbətin sonunu xatırlaya bilmirəm. Bircə
onu bilirəm ki, Şahmar harasa tələsirdi. Onda ölümünə altı ay
qalmışdı.
Şahmar Əkbərzadə. İyirmi il əvvəl,
avqustun 31-də gözəl şairimiz Şahmar Əkbərzadə
dünyadan köçdü. Onun 59
yaşının tamamına dördcə ay qalırdı.
Şahmar,
bəsdir, zildə durma, keç bəmə,
Dağ üstündən dağı çəkmə
sinəmə.
Məhəbbətin
kökü varsa, qəm yemə -
Qoca dünya
boşalar hey, dolar heyyy!
Misal gətirdiyim
misraları Şahmar Əkbərzadə ölümündən
on altı il öncə - 1984-cü ildə
qələmə alıb. Şeiri misra-misra, hətta
söz-söz oxuyanda belə, ondan vida qoxusu gəlir. Birinci və ikinci bənddə kədər var,
üçüncü bənddə nikbinlik. Elə bil,
Şahmar on dörd il sonrakı
ölümünü qabaqcadan hiss edirmiş, ondan əvvəl
isə doğulduğu Qarabağın qəhrini çəkəcəkdi:
O elatlar, o karvanlar qayıtmaz, Binələrin gözü yolda
qalar heyyy!
Tez-tez eşidirdim ki, Şahmar bütün türk
dünyasının nəhəng sənətkarı olan
Çingiz Aytmatovun görüşlərinə gedir və
Çingiz Aytmatov Şahmarı çox sevir. Şahmar
dünyasını dəyişəndə bu böyük sənətkar
çox sarsılmışdı. Polad
Bülbüloğlu yazır: "Bişkekdə Çingiz
Aytmatovun yubileyinin keçirildiyi günləri
xatırlayıram. Şənliyə
dünyanın hər yerindən çoxsaylı qonaqlar gəlmişdi.
Şahmarın alovlu
çıxışları bütün
iştirakçıları valeh edirdi. Onun
söylədiyi bəzi kəlmələr, hətta dillər əzbəri
olmuşdu. Qəzetlər onun sözlərini manşetə
çıxarmışdılar: "Yaşasın
Qırğızıstan-Manasstan və Çingizstan!".
Bəli, Şahmarı sevirdilər. Onun dönməz
türkçülüyü, Azərbaycançılığı,
yurdsevərliyi dillər əzbəri olmuşdu. Hər
bir insana sevgi və ehtiramı da bu ali
sevgidən doğurdu. Türk
dünyasının öndər simalarından olan Oljas
Süleymenov da Ç.Aytmatov kimi Şahmarın
ölümünü eşidib sarsılmışdı.
Şahmarın dostluq etdiyi, illər boyu ünsiyyət
bağladığı sənətkarlardan biri də
böyük şairimiz Bəxtiyar Vahabzadə idi. Onları birləşdirən,
ürəklərini bir araya gətirən səbəblər
çox idi.
Şahmar
az yazırdı, amma lazım olanda, məqamı
çatanda yazırdı, ilhamını zorlamırdı. Bir neçə sifarişdən, təkiddən sonra
Şahmar şeirlərini "Azərbaycan" jurnalı
redaksiyasına gətirdi. Baxıb
gördük ki, Şahmarın şair xarakteri qətiyyən
dəyişməyib, şeirlərində yenə həmin o
patriotik duyğular, hisslər yaşayır. Amma bu şeirlərdə, təbii ki, 90-cı illərin
ictimai-siyasi ab-havası duyulurdu. Şahmar
Azərbaycan torpağının iyirmi faizinin
işğalına dözə bilmirdi, bunu özü və
xalqı üçün böyük dərd hesab edirdi,
keçid dövrünün bitib-tükənməyən məhrumiyyətləri,
insanların düçar olduğu əzab-əziyyətlər
onun ürəyini parçalayırdı.
Ümidini
göyə tutub bu ölkə
Yananıyla
yanmayanı bilinmir!
Ahıl-cahıl
bir-birinə qarışıb,
Qananıyla
qanmayanı bilinmir!..
...Haqq
savaşı dönüb alış-verişə,
Kasıb-kusub
mat qalıbdı bu işə.
Aman Allah,
döyüşə bax, döyüşə,
Satqınıyla
qəhrəmanı bilinmir!
Şahmarın "Mərkəzi poçtxana"
adlı bir şeiri də var ki, bu şeir vətənpərvərliyin
poeziyada ən həzin, ən kövrək notları kimi
misilsizdir. Şair mərkəzi poçtxanaya gəlir, amma
harasa, konkret bir ünvana teleqram göndərmək niyyəti
yoxdur. Çünki teleqram vurulası
obalar, ellər, yollar, dağlar, çöllər var ki,
onların həsrətini çəkir.
Bu
payız küsəcək məndən Qarabağ,
Yollarda qalacaq gözü yolların.
Payım
budaqlardan özün asacaq,
Bağrı çatlayacaq güleyşə narın.
Olarmı təcili teleqram verim
Qönçə balaları solan güllərə?
Öpüş
sovqatım var, necə göndərim
Çörəkli çöllərə, barlı
çöllərə?
Bir
quşam, mənimki gətirib belə,
Çıxmaz ürəyimdən Əppəklidərə.
Xəbər
ver, Cənuba köçən durnalar
Bu gecə qəlbimdə gecələsinlər.
Şahmar qarabağlı idi və onun
danışığında, rəftarında, ədasında
məhz keçmiş Qarabağ kişilərinə məxsus
bütün əlamətlər cəmləşmişdi. Deyə bilmərəm,
onun babası, babasının babası bəy olub, ya olmayıb,
amma Şahmarda bir bəylik, özü də ziyalı bəyliyi,
qüruru görürdüm. Çıxışlarında
da o əda, o qürur apaydın hiss edilirdi.
Təbii ki, onun xatirəsi yad olunan bu balaca yazıda
bütün şeirləri barədə söz açmaq
çətindir və haçansa daha geniş bir yazı da yazacağam. Amma budur, əlimdə bir
başqa kitab var: "Şahmar Əkbərzadə adına Beynəlxalq Ədəbiyyat
Mükafatı laureatlarının şeir antologiyası"
(tərtib edənlər Elçin İsgəndərzadə və
Adil Şirin). Deməli, Şahmar unudulmayıb.
Onun adına Beynəlxalq Ədəbiyyat
Mükafatı da təsis olunub və bu mükafatın bir
xeyli laureatı var.
Bu yazını bitirəndə bir də Şahmarın
kitabına baxdım. Adı tutdu məni. "Ona
yanıram ki...". İndi
biz ona yanırıq ki, Şahmar bizim sıralarımızda
deyil. Və Şahmarın, sanki əbəbiyyətdən
göndərdiyi - amma 1985-ci ildə yazdığı bir
şeirindən iki bəndlə sözümü tamamladım:
Qarabağdan əsən yellər,
Cığırlarım yol olubmu?
Mənsiz
Damcı bulağının
Göz yaşları sel olubmu?
...Doğulduğum doğma yeri
Görməmişəm
yazdan bəri,
Çəmənlinin
çiçəkləri
Həsrətimdən kül olubmu?
Vaqif YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 19 sentyabr. S. 29.