HERMAN
Vamberi
Yəhudi əsilli
macar professoru, “Nəqşbəndi şeyxi”, yaxud
pantürkizmin
O,
Macarıstanda "bir yəhudi Vamberger, İstanbulda müsəlman
bir Rəşid əfəndi, İngiltərə və
Budapeştdə protestant Vamberidir" (Akçura)...
Rəşid Əfəndinin tam və bütöv adı
Məhəmməd Rəşid Əfəndidir. Orta Asiyaya Məkkədən
qayıdan türküstanlı zəvvarlarla birgə daxil olub.
İstanbuldan Türküstana Bahəddin Nəqşbəndini
ziyarət etmək adıyla gəlib. Rəşid
Əfəndi "nəqşbəndi şeyxi"dir.
Yəhudi kökənli macar Vamberi Türküstanı
qarış-qarış gəzmiş ilk avropalı bilim
adamıdır. Gördüyü böyük işlər,
Türküstanla bağlı apardığı dərin tədqiqatlar,
yazdığı yazılar sübut edir ki, o, türk millətinin
Avropadakı ilk dostlarındandır.
Vamberini təəssüf
ki, az tanıyırıq, yaxud
tanımağa, onu dərindən tədqiq etməyə Azərbaycan
alimlərinin xüsusi marağı və cəhdi yoxdur və
olmayıb. Amma Vamberinin həyatı və
çalışmaları öyrənilmədən
pantürkizmin (və panturanizmin) mahiyyətini dəqiq təyin
etmək mümkün olmayacaqdır.
Vamberinin fəaliyyəti daha çox türkoloji, yoxsa
bizim üçün qaranlıq qalan siyasi məzmunu ilə əlamətdardır,
bilmirəm. Hər halda, Herman Vamberi, "Orta Asiya səyahətinə
ya ingilislərin təşviq və yardımı ilə
çıxmış, ya da bəni-israilə xas olan kəskin
və praktik zəkası ilə Orta və Yaxın Doğuya
dair tədqiqatların o zaman İngiltərə borsasında
daha çox böyük gücdə olacağını
öncədən sezmişdi" (Y.Akçura). "Bəni-israilə xas olan və kəskin praktik zəka"
barədə düşünərkən, məncə, biz onun
ideoloji fəaliyyətlərini, onunla bağlı casusluq
suçlamalarını, (və bu kimi ehtimalları) bir tərəfə
buraxmalıyıq. Əslində, hələlik
bütün bunları təsdiq edəcək hər hansı
ciddi bir bəlgə də meydanda yoxdur. Məncə,
türk dostu olaraq "Türklük, islamlıq! Bu iki məşəl
iki əlinizdə olduğu halda istiqbal yolunda, vüqarla və
mətin addımlarla yürüyün! Kimsə
önünüzə keçə bilməz. Türklərin gələcəyi bir çox millətlərdən
daha əmindir" - deyən Vamberi ilə müqayisə etmək
üçün onun çağdaşı olan digər bir
avropalını təsəvvürə gətirmək çətindir.
Türklərə səslənərək "Avropa təqlid
edilməz, təhqiq edilər... Türklüyünüzlə
iftixar edin. Sizin vücudunuzla iftixar edən milyonlarla xalq
var. Başınızı çevirin, bir kərə də
Asiyaya baxın... Düşünün və özünüzə
güvənin! Fəqət bunun üçün Avropanın
bir müstəmləkəsi olmaqdan məmləkətinizi
qurtarın, gömrükləriniz avropalıların kefinə
tabe olarsa, siz Avropa dövlətləriylə ayrı-ayrı
ticarət müahidələri yapa bilməzsiniz, islahat deyə
yapdığınız hər yeniləşmə
başınıza bir fəlakət gətirər" -
öyüdünü verən bir mütəfəkkir - 1885-ci
ildə "Türk xalqı" kitabını yazmış
Vamberi, təəssüf ki, nəzərimizdə həm də
Orta Asiyaya gedib Türküstan oymaqlarını ziyarət
etmiş saxta bir dərviş və missioner olaraq qalıb.
"Orta Asiyadakı türk qəbilələri, bu
gün belə, atalarının əski tarixlərində
yazılıb qalmış həyatlarını sürməkdədirlər. Onların təbiət
və əxlaqı, keçim tərzləri, ictimai
nizamları hələ davam edir" - deyə yazan Vamberi, bəzən
bizi bizdən yaxşı tanıyır. Onun XIX əsrdə
Türküstandakı bir matəm çadırında təsvir
etdiyi yas-yuğ mərasimi, az qala, XXI
yüzildə Muğanın bir kəndində baş verənlərin
eynisini xatırladır. Vamberi isə deyir ki, bir
vaxtlar, Hunlar da belə yaparlardı və indi macarlar da belə
edirlər.
Əli bəy Hüseynzadənin romantik
türkçülüyü Vamberinin siyasi
türkçülüyü ilə fikir toqquşmasından
yaranıb.
Əli bəyin məşhur "Turan" şeiri Vamberiyə
xitabən yazılıb:
Sizlərsiniz
ey qövmi-Macar, bizlərə ixvan
Əcdadımızın müştərəkən mənşəyi
Turan.
Bir dindəyiz
biz, həpimiz haqpərəstan;
Mümkünmü ayırsın bizi İncil ilə
Quran?
Ümumiyyətlə, yeni çağda Turan
anlayışını, çox güman ki, panslavyanizmə
qarşı ideoloji və mənəvi müstəviyə
çıxaran ilk mütəfəkkir, panturanizmin siyasi
qurucusu Vamberidir. "Bir zamanlar dünyanı özünə
baş əydirən bu böyük və qəhrəman xalq,
bu gün gözlərimizin önündə geniş Asiyada səssizcə
uyuyur. Bu qəhrəman xalqın
yaşadığı dəvasa bölgə isə
Turandır".
Bütün
bunları təfərrüatına qədər öyrənmədən,
yuxarıda dediyim kimi, siyasi panturanizmin, eləcə də XX
yüzilin əvvəllərində Azərbaycan və
Türkiyədə, Şərqi Avropada və Rusiyada gedən
milli-siyasi proseslərin mahiyyətini dəqiq təyin etmək
mümkün olmayacaqdır.
Vamberi Avstriya hökumətinin və Osmanlı dövlətinin
təklifi ilə Bosniya böhranının tənzimlənməsində
iştirak edirdi. (Şoxrat Kadırov).
Çağdaşları arasında ilk böyük alim
idi ki, Asiya barədə mükəmməl bir kitab
yazmışdı və bu kitab təkcə İngiltərənin
deyil, Rusiyanın da diqqətini eyni dərəcədə cəlb
edirdi. Çünki həmin dönəmdə Orta Asiya Xivə,
Buxara, və Kokand xanlıqlarına bölünüb idarə
olunurdu. Hələ Rusiya
Türküstanı birləşdirib sonra da
parça-parça bölməmişdi. Bəlkə
də belə kitablar indinin nəzərləri ilə casusluq əsəri
olaraq yorumlana bilər. Kaş ki,
türkologiyanın indiki səviyyəyə
çatdığı bir mərhələdə hər kəs
Vamberi kimi özünün və dövlətinin maraq dairəsində
olan bir məmləkəti bu şəkildə tədqiq edə
biləydi. Bizim nəinki düşmənimiz Ermənistan,
nəinki dindaşımız İran, nəinki qonşumuz
Rusiya, nəinki mədəniyyətindən iki min ildir ki,
dünya millətlərinin bəhrələndiyi Yunanıstan,
heç qardaşımız Türkiyə barədə belə
bir kitabımız yoxdur və yazılmayıb.
Ötənlərdə Buxarada qədim şəhər səmtində
yerləşən Divanxananı ziyarət edərkən diqqətimi
Buxaradan gəlib-keçmiş avropalı məşhurların
Divanxanın divarına asılmış şəkilləri cəlb
etdi. Bu şəkillərin
arasında Türküstanı Avropa elm aləminə
tanıtmaqda misilsiz olan, ilk "Buxara tarixi"ni
yazmış, Buxaranı "İslam aləminin
Roması" adlandıran əfsanəvi Vamberinin portreti niyə
yoxdur, bilmədim...
Yəhudi
əsilli macar professoru, şərqşünas Herman Vamberi
1832-ci il martın 19-da Macarıstanda Karpat
dağlarının ətəklərində və Dunay
çayının sahilində yerləşən Presburq şəhəri
yaxınlığında dünyaya gəlib. 81 il
yaşayıb. 15 sentyabr 1913-cü ildə
Budapeştdə dünyasını dəyişib. Vamberi dədə-babaları Macarıstana
köç etmiş bavariyalı bir musəvi ailəsinin
övladıdır, valideynlərini erkən yaşlarında
itirib. Bir meyxanəçinin ögey
oğlu olaraq böyüyüb. Türk
dilini iyirmi yaşında öyrənib. Ali
təhsilini Budapeştdə alıb. 1857-ci
ildə İstanbula səfər edən Vamberinin
osmanlıdakı ilk dostları əvvəlcə türk
aydınları olub. İstanbula ikinci gəlişində
(1890) II Əbdülhəmidlə şəxsi münasibətlər
qura bilən Vamberiyə sultan aylıq maaş
ayırmış, onu ordenlə təltif etmişdi. Vamberi bir müddət İstanbulda yaşamalı
olmuşdu. "Əbdülhəmid də
məni sevərdi. Hətta Yıldız
sarayında müsafiri belə oldum. Hüzuruna
girdiyim zaman mənə öz əlləriylə siqaralar ikram
edərdi. Mən ingilis siyasətilə,
sabiq sultanın politikasını birləşdirmək istədim.
Çalışdım. Əbdülhəmid
də sözlərimi dinlədi...".
Vamberi Erməni məsələsində türk
dünyasının yanında olmuş ilk avropalı alimdir. Zamanında
Avropa mətbuatında erməni yalanlarına qarşı ən
sərt mövqe sərgiləyən tək alim odur. 1894-cü ilin 4 iyununda İngiltərənin xarici
işlər nazirinə yazırdı ki, "Mən bir Erməni
Dövlətinin qurulmasına yönəlik hər
addımı İngiltərənin çıxarlarına
yönəlmiş bir təcavüz olaraq dəyərləndirirəm.
Bu səbəblə, istər mühafizəkar
olsun, istər liberal İngiltərənin bütün
vicdanlı dövlət adamları ermənilərin bu xam xəyallarına
"dur!" - demək
zorundadırlar".
Təəssüf
ki, II məşrutiyyətdən sonra Gənc Türklər
Vamberini yəhudi, yaxud ingilis olduğuna görə yox,
yalnız II Əbdülhəmidin dostu olduğu
üçün türk iltifatından məhrum etdilər,
maaşını kəsdilər və bütün həyatını
türklüyə xidmətdə keçirmiş,
Macarıstanda və İngiltərədə erməni
yalanlarına qarşı geniş ideoloji cəbhə
açan və türk milləti uğrunda
çalışmağı özünə vicdan borcu bilən
belə bir Vamberinin gündəlik məişət təminatı
məhdudlaşdırıldı, Məclisi-Məbusanda əleyhinə
fikirlər səsləndirildi və türk dostu Vamberi ingilis
casusu olaraq sıra dışı edildi.
Mim Kemal Öke onu "dövlətlərarası
casus" adlandırır. Əslində, Vamberi tarixdə nadir
təsadüf olunan o "xəfiyyələrdəndi" ki,
sanki eyni zamanda iki tərəfə - həm Osmanlı
sultanlığına, həm də İngils
Krallığına xidmət göstərmişdi. Amma görünən odur ki, Vamberi
yaxınlaşdırmaq istədiyi iki qütbün
arasındadır. İstanbul
sarayındakı münasibətləri yazılı şəkildə
İngiltərə hökumətinə yetirir. İngilis siyasətinin atacağı addımları
Sultan Əbdülhəmidə söyləyir.
İstanbulda olduğu sıralarda Nuri-Osmaniyyə səmtlərindəki
mədrəsələrə, az qala, hər
gün gedir. İslamı öyrənir. Hətta Səmərqənddə, Buxarada, Xivədə
hörmətlə qarşılanan bir Nəqşbəndi
şeyxi olur. Öldüyü gün əlində
"Tövrat" var imiş. Ancaq son nəfəsinədək
ateist olduğunu söyləmişdi...
***
1861-ci ildə
Həcc ziyarətindən qayıdan türküstanlı zəvvarlarla
birgə İstanbuldan nəqşbəndi təriqətinə
mənsub şeyx qiyafəsində Orta Asiyaya girən Vamberinin
bu tarixi səfəri türk-islam aləminə çox elmi dəyərlər
qazandırsa da, buna rəğmən, Yusuf Akçuranın
yazdığı kimi, bu tarixi səfərdən sonra
"Avropa dövlətlərindən, xüsusən,
İngilis hökumətindən böyük qayğı
görmüşdür. Messaroşun bildirdiyinə
görə, Vamberi "doğu dillərini və idarə tərzini
tanımasına görə İngiltərəyə
böyük xidmətlər etdi. Beləliklə,
çalışqanlığı və zəkası sayəsində
böyük sərvət sahibi oldu. Bu sərvəti ilə
ömrünün sonunda maddi bağımsızlığa nail
oldu".
Akçura
onu da əlavə edir ki, Vamberi bir gün mənə də
Yavuz bəyə ("Gülüstan və Xaristan"
yazarı, Osmanlı imperatorluğunun Budapeştdəki Baş
konsulu mərhum Əhməd Hikmət bəyə) söylədiyini
təkrar etmişdi: "İngilislər məni sevərlər.
Çünki onlara Asiyanı tanıdan ilk adam
mən oldum. Onlar məni dinlədilər.
Hətta İngiltərə kral xanədanının
ayrı-ayrı üzvləri ilə dost oldum. Onların
iltifatını gördüm". (Yusuf
Akçuranın "Türkçülüyün
tarixi"ndə qələmə aldığı bu fikirlər
eynilə Əhməd Hikmət bəyin "Müstəşrik
Vamberi" məqaləsində də təkrarlanır).
Nazim
Özen "Turançı hərəkatlar. Macarıstan
və Türkiyə" adlı çox dəyərli
araşdırmasında Vamberinin 1868-ci ildə Budapeştdə
dərc etdirdiyi məqalələrinə istinad edərək
bildirir ki, "Turanı bir etnoqrafik termin olaraq macar cəmiyyətinə
tanıdan Herman Vamberi olmuşdur. Vamberi
daha da irəli gedərək Turan irqi anlayışını
da işlətməkdən çəkinməmişdir".
Zəki Vəlidi Toğana görə,
"Pantürkizm" fikri də macar Vamberi tərəfindən
1868-1874-cü illər arasında irəli
sürülmüş olub İngiltərə hökuməti tərəfindən
də Osmanlı imperatorluğunu Orta Asiyada ruslara qarşı
kəndisiylə müttəfiq bulundurmaq məqsədiylə
bir müddət dəstəklənmişdir".
On iki dil bilən "Vamberi Türklərin
moğolların, hunların, macarların yəni Turan
topluluqlarının əqrəbası olduğunu savunmuşdur... Türkistanda
İngiltərə və Rusiya arasındakı politik
düşmənlikləri anladan məqalə və yazılar
yazmışdır. Ayrıca türk dili və
kültürü üzərinə çeşidli yazılar
yazmışdır". (David Kuşner).
Əsərlərini alman, macar və ingilis dillərində
yazan Vamberi Turan düşüncəsini Avropaya təlqin edən
ilk alimdir.
Herman Vamberi bir sıra tədqiqatlarda, dediyim kimi, dövlətlərarası
bir casus olaraq tanıtdırılır. Eyni aqibəti
bir qədər fərqli şəkildə Seyid Cəmaləddin
Əfqani də yaşamışdı. Seyid
Camalla Vamberinin arasındakı fərq burasındaydı ki, yəhudi
əsilli Vamberi Rusiyaya qarşıdır. Cəmaləddin
Əfqani isə təhlükə hansı tərəfdən
gəlirsə, mübarizəni həmin istiqamətlərdə
aparır. Cəmaləddin Əfqani Nəsrəddin
şahı qətlə yetizdirir, Vamberi isə rus
çarının süqutuna çalışır...
"Beynəlmiləl
casus" Vamberi, özünün də etiraf etdiyi kimi,
Türk dünyası üzərinə
araşdırmalarını ingilislərin, yaxud yəhudilərin
nəfinə aparmayıb: "İnkar etmirəm, mən səyahətimi,
şöhrətimi, təcrübələrimi o zamanın
Osmanlı dövlət adamlarına borcluyam... Bütün
Asiya əqvamının ruhlarında, qəlblərində nə
böyük mövqeyiniz olduğunu heyrətlə öyrəndim.
Fəqət İstanbula dönərkən bu
müjdələrimdən istifadə edilmədi. Çünki gətirdiyim xəbərlərə
kimsə əhəmiyyət vermirdi. O vaxt
üçün gözünüz Avropaya, Dunay sahillərinə
dikilib qalmışdı. Asiya çöllərindən gələn
sıcaq salamlardakı ləzzəti təqdir etmirdiniz... Bu surətlə səyahətim Türkiyə
hesabına ikən İngiltərə mənfəətinə
nəticələndi. Halbuki mən
macarların əcdadını aramağa
çıxmışdım".
Bu sözlərin müəllifinə casus deməyə
adamın dili gəlmir.
Vamberinin türkoloji və türk düşüncəsi
qarşısındakı xidmətləri çoxdur. Avropada panturanizmin ideoloji
qurucusu olan bu dərviş Türküstanda olduğu müddətdə
şaman qaynaqlarına enir, "Koroğlu" dastanını
elmi müzakirələrin predmetinə çevirir,
Macarıstan Elmlər Akademiyasının müxbir üzvü
seçilməsinə səbəb olan cağatay ləhcəsi
barədə tədqiqlər aparır, Azəri türkcəsi
barədə nəzəri mülahizələr irəli
sürür, türk mifoloji qaynaqlarına enir... 1870-ci ildən
etibarən Balasaqunlu Yusif də, Əhməd Yəsəvi də,
"Qutadqu Bilik" də, "Divani-Hikmət" də, Nəsimi
də, Məhtimqulu da Avropada ilk dəfə onun tədqiqləri
ilə tanınır.
1870-ci ildə "Qutadqu Bilik"in minə yaxın
beytini tərcümə və transkripsiyası" ilə
Budapeştdə nəşr etdirir.
Əmir Teymur barədə yazılmış və bu
günə qədər elmi əhəmiyyətini itirməyən
ən maraqlı əsərlərdən biri də fiziki
baxımdan elə Əmir Teymur kimi axsaq olan Vamberinin qələminə
məxsusdur.
Vamberi
"Orta Asiyaya səyahət" əsərində
"Divani-hikmət"in əldə etdiyi orijinal bir nüsxəsini
Avropaya apara biləcəyindən böyük məmnunluqla
danışır və əsəri tərcümə edəcəyini
də vəd edirdi. Məhəmməd Salehin
"Şeybannamə"sini Vyanada nəşr etdirən də,
Məhtumqulunun 48 şeirini tapıb onları 1879-cu ildə
Leypsiqdə nəşr etdirən də odur.
Türküstandakı
"bir ingilis casusu"nun tapıb dünyaya faş etdiyi
şeirə baxın:
Ya Həbib, haq Rəsulsan.
Çün candan sevmişəm səni.
Dərvişlər
qədir gecəsini
Sevəntək sevmişəm səni.
Daha casusluq bu adamın nəyində qaldı? Xarakterinin, zəkasının
hansı əlamətində göründü? Məsələni
Fateh Kərimi daha dürüst və dəqiq ifadə
etmişdi: "Vamberi türk dostu, ingilis tərəfdarı,
Rusiya düşməni idi. Buna görə onun
adı Rusiya Çarlıq dövründə məqbul sayılmayan
adamların sırasında çəkilirdi".
Zamanında Vamberi Azərbaycan aydınlarının da
sevimlisi olub.
1911-ci ildə "Yeni Füyuzat" dərgisinə
yazdığı məktub Vamberinin Azərbaycan barədə
qənaətini ifadə etməkdədir: "Əlli sənədən
əvvəl qövliniz türklərin şu qədər irəli
gələcəklərini heç xəyal etməzdim. Lakin həmd olsun ki, oyanmalarını görməyə
müvəffəq oldum".
Böyük Fateh Kərimi haqlıdır. Vamberi türk
dostudur. Məncə də türk dostudur.
Bəni-israil qövmündəndir (bəlkə də musəvi
xəzərlərdəndir), özünü, az
qala, türk zənn edən, türk dünyasının tədqiqinə
çalışan türk dostudur. "Tatarların
mədəni tərəqqisi" adlı kitabında
İsmayıl bəy Qaspıralı barədə
yazdığı sözlər Vamberinin türkdən ayrı
olmadığına, türk üçün
çalışdığına, türklə qürur
duyduğuna dəlalət etmirmi? "Tatarların
mədəni devrimində birinci hərəkət və zərbə,
mükəmməl təhsil görüb, hizmətindən əsla
yorulmamış həmiyyət sahibi İsmayıl bəy
Qasprinski tərəfindən meydana gətirilmişdir. 1883-cü ildə, Baxçasarayda "Tərcüman"
qəzetəsinin yayınıyla tatarların fikrini
oyandırdı. O zamandan bəri bu qeyrətli zat, sosial həyatın
iyiləşdirilməsi, yeni təhsilin
yayğınlaşdırılması üçün
çox qeyrətlər sərf edib, tatarların təhsil və
mədəniləşmə dərəcələrinin
yüksəldilməsinə səbəb olmuşdur.
İsmayıl bəy iş görmənin yolunu bilən bir
insan olduğundan, mühafizəkar və cahil mollaların hər
cür hücum və müqaviməti onu ürkütmədi.
Əksinə, o, mollaların yeni elmlər və fənlərdən,
zamanın fikirlərindən xəbərsiz olmaları səbəbilə,
millətinin vücuduna pək qorxunc yaralar
açılacağını anladaraq mollaların özlərini
yeniləşməyə, mədəniləşməyə dəvət
etdi...".
Hələ
üstəlik, Vamberini Sultan II Əbdülhəmid dəyərləndirirdi:
"Professor Vamberini çox əlaqə çəkici bilirəm. "İslamiyyəti mədəniyyətə
düşmən kimi göstərmək ancaq cahillərə və
ya qəlibləşmiş təəssübü olan
xristianlara xasdır" - deyir. "İslamiyyəti
mədəniyyət düşməni olaraq göstərən
fikirlərə ciddi olaraq cavab verməyə belə dəyməz"
- deyə haqlı olaraq əlavə edir. Ortaçağda
müsəlmanlar, sənət və elmdə o qədər
böyük əsərlər vermişlər ki, indi dinimizin tərəqqiyə
mane olduğunu söyləmək gülüncdür və həqiqətlərə
gözünü qapamaq deməkdir".
***
Budapeşt Universitetində 1870-ci ildə türkoloji
kafedranı o qurmuşdur.
Vamberi 1908-də Budapeştdə qurulan Türk Ədəbiyyat
Cəmiyyətinin fəxri başqanı olmuşdu.
1910-cu ildə Macarıstanda qurulan Turan Cəmiyyətinin
fəxri rəhbərliyinə Vamberi və sonralar
Macarıstanın baş naziri olmuş Kont Pal Teleki gətirilmişdi.
Ömrünün böyük bir qismini İngiltərədə
yaşadı.
Türkoloji sahəsindəki uğurlarına və
İngiltərə hökuməti qarşısındakı
xidmətlərinə görə "Koroleva Viktoriya"
ordeni ilə təltif olundu.
***
Vamberi barədə
yazımı onun türk tarixinə ehtiram dolu sözləri ilə
bitirmək istəyirəm: "Türklərin əsgər,
siyasi, hakim və cahangir bir millət olduqlarını inkar edən
tapılmazsa da, bəşəriyyətin mədəniyyətə
təkamül və tərəqqisində mühüm və
şərəfli bir hissələri olduğuna şübhə
edənlər az deyildir. Lakin bu şübhə
də sırf bilməməkdən, türklərin tarixinin dərindən
öyrənilməmiş olmasından irəli gələr".
Vamberi
Avropada türk tarixinin dərindən öyrənilməsinə
cəhd edənlərin, bəlkə də, birincisiydi...
P.S.
Vamberi barədə dünən gecə yazdığım bu
yazını bu gün redaksiyadakı iş otağımda nəzərdən
keçirirəm. 40 illik dostum Firudin Qurbansoy
içəri girir. Söhbət əsnasında əlindəki
bağlamanı mənə uzadır və deyir: "Sənə
bir hədiyyəm var. Budapeşt Universitetinin Şərq dilləri
və ədəbiyyatı professoru Vamberinin "Buxara
tarixi" kitabının 1872-ci ildə Ştutqartda
çıxmış ilk nəşridir".
Matım-qutum qurudu. Bu nə idi? Yoxsa
haqqında yazmağım "saxta" dərviş Vamberinin
ruhuna əyan olmuşdu? Gəl indi mistikaya
inanma. Və bir daha inandım ki, Vamberinin qərib
ruhu və obrazı Azərbaycan türkologiyasına
qayıtmalı və şükranlıqla
anılmalıdır.
16 sentyabr
2020
Azər TURAN
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 19 sentyabr. S. 30-31.