Hörmətli alim bacımız Əzizə
Cəfərzadə!
Güney Azərbaycanın
tanınmış şairi, dostumuz Sönməzin Quzey Azərbaycana,
görkəmli araşdırmaçı-alim və
yazıçı Əzizə Cəfərzadəyə
yazdığı bu məktubun mənim arxivimə nə vaxt və
necə düşdüyünü xatırlamıram. Bilmirəm bu məktub
Əzizə Cəfərzadənin özünə
çatmışdı ya yox. Onu da bilmirəm ki,
Sönməzin bəhs etdiyi o qadın poeziyası toplusunu
Əzizə xanım tamamlayıb nəşr etdirdimi?
Sönməzin ruhu qarşısında borclu qalmamaq
üçün onun xalası haqqında Əzizə xanıma göndərdiyi
məktubu "Ədəbiyyat qəzeti"mizə təqdim
edirəm.
Düzünü deyim ki,
ömrü boyu ərəb əlifbası ilə yazmış
Sönməzin, kiril əlifbasıyla bu qədər səliqəli
və təmiz yazmasına heyrətləndim. Bu məktub da
mənəvi birliyimizin kiçik bir nişanəsidir.
Sabir Rüstəmxanlı
Hörmətli alim bacımız
Əzizə Cəfərzadə!
Səmimi salamlarla!
Bildiyimizə görə,
siz, Azərbaycan savadsız şairələrini
xalqımıza tanıtdırmaq fikrindəsiniz. Bu, ən
gözəl, nəcib işlərdəndir. Axı siz hansı bir işə əl vurmusunuz ki, nəcib
olmasın? Qadınlarımız tarix boyu
ağır çətinliklərə, zülmə, işgəncəyə
məruz qalmış, Allahın bəxş etdiyi təbii
hüquqdan belə məhrum olmuşlar. Bu məhrum
qadınların sırasında şeirlə, sənətlə
maraqlanan, şairlik istedadına malik olanı az
olmamışdır. Lakin təəssüflər
olsun ki, savadsızlıq onların inkişafına,
istedadlarının çiçəklənməsinə mane
olmuş, qoşduqlarını bir yerdə qeyd edən, onlara
qayğı göstərən olmamış,
qoşduqlarını unutmuşlar.
Bunların birisini mən sizə
tanıtdırmaq istərdim.
Zəhra Sultan Pursənəti
Əliəkbər qızı 1289-hicri ilində, Qurban
bayramı günü Təbrizdə anadan olmuş, ona görə
də, sonralar onu Haciyə adıyla
çağırarmışlar. Elə indi də ona
Haciyə xanım deyirlər.
Atası Ələkbər
növhəxan olub, ehkamçılığa
qapıldığına görə, onu təhsil almağa
qoymamışlar.
Haciyə xanımın
qüdrətli hafizəsi, iti huşu var. Lakin indiyədək
hər nə şeir, bayatı qoşub, bir yerdə
yazdırmayıb, qoşduqlarının 70 faizi yadından
çıxmışdır.
Haciyənin atası, onu Həsən
Kərbaci adlı bir zalım kişiylə evlənməyə
məcbur edir.
Bəlkə də o, öncə
razıymış, lakin qara taleyindən xəbərsiz rizayət
veribmiş. Həsən (indi olub Hacı Həsən)
evləndiyinə baxmayaraq, başqa həyasız qadınlarla
da əlaqəsini saxlamış, iki dəfə Haciyənin
üstünə arvad almış, evdə də mütləq
ədalətsiz davranmışdır. Deynən
məgər iki arvadlı evdə ədalətlə tərpənmək
olar?!
Haciyənin
günüsü, həyasız olduğuna görə qohumlar,
dostlar Hacı Həsəni onu boşamağa məcbur edirlər. O, bir daha evlənir, təzə
arvadı, yenə də Haciyə xanımla bir evdə
saxlayır. Haciyənin iki oğlu olduğuna
görə, evi tərk edə bilmir, dözür.
Bir neçə kərə,
dözümsüzlük hiss edərkən, küsüb,
bacısıgilə sığınır. Lakin
uşaqlarının qarşısında
daşıdığı məsuliyyət hissi onu evinə
qayıtmağa məcbur edir.
Uşaqlar 5-6
yaşlarındaykən Hacı Həsən Təbrizi tərk
edir, Tehrana köçür, Haciyəni Təbrizdə öz
bacısının evində, tək bir otaqda keçinməyə
məcbur edir.
Sonra onları da Tehrana istəyir, Cavidiyyə məhəlləsində
hər iki arvadı bir evdə saxlayır.
Haciyənin uşaqları
azca böyüdükdə, öz ağır həyat şəraitlərini
düşünür, müstəqil həyat və dirilik
qurmaq fikrinə düşürlər. Haciyə
xanım da xəyyatlıq-dərzilik öyrənir, öz
uşaqlarını ayrı saxlamağı, oradakı
ağır, dözülməz həyata tərcih edir.
İndi Haciyənin iki
oğlu var. Hər ikisinin də rahat evi, ailəsi, şəxsi
həyəti, yüksək təhsil almaqda olan bir-iki nəvəsi,
ədəbli-kamallı ailəsi var.
Məni təəssüfləndirən
budur ki, o, şeir istedadına malik olduğunu
başqalarından gizlədir, qoşduğunu bir kimsəyə
oxumurmuş.
Uşaqları da Tehranda, fars
uşaqlarıyla dostluq etdikləri, yalnız farsca da dərs
aldıqlarına görə, analarının az-çox onlara
oxuduqlarını qeydə almağa düşünmür, təqdirlə,
onun qoşduqları yadından çıxar.
Yadında qalan şeirlərdən
mənə oxuduğu bir neçə parça onun,
savadsızlığına rəğmən, şeir
istedadına malik olduğunu göstərməkdədir.
Əri Hacı Həsənin, onun
üstünə evləndiyi vaxt:
Dedim rəhmin gəlsin bir cüt
balama,
Təzə yara vurma köhnə
yarama!
Dərdimi deyərdim yazıq xalama...
Xalam mənim oduma su səpərdi,
Ağlaya-ağlaya məni
öpərdi.
Rəhmsiz Hacı Həsən
uzun gecələri hansı işrətxanalarda sərxoş
keçirəndən sonra, səhərə yaxın evə gələndə
də Haciyə xanım onun üzünə qapını bir dəqiqə
gec açsaydı, onu rəhmsizcə döyərdi.
Haciyə xanımın üstünə
günü gələn vaxtlarda qoşduğu şeirlərdən
iki parçasını xatırlayır:
Axşam oldu, gözüm qaldı
yollarda
Gecə keçdi, bilmədim
qaldı harda.
Bir bala sağımda, biri solumda
Dedim bala, sübhə kimi yatmaram
Bu zülmə dözərəm,
sizi atmaram.
Sizə xatir mən hər zülmə
dözərəm
Ölənəcən
özüm sizə nökərəm.
Sübhə yaxın birdən
qapı döyüldü
Uşaqlar oyandı, baxdı
söyündü.
Bilmədilər
yatmış qəlbim döyündü.
Yatmış qəlbim
yatmayıbdır, oyaqdır
Uşaqlarım yatmış
qəlbə dayaqdır.
O, uşaqlarının dilindən
qoşduğu şeirlərdən də mənə oxudu:
Bizdən ötrü sən
özünü yandırma
Heyifdi, o gül rəngini
soldurma.
Ağlayıb, gözlərin elə
doldurma
Sən ağlarsan göz
yaşını silən yox
Heyif, ana, qədrini bilən yox...
Əri Hacı Həsən ikinci dəfə
Haciyənin üstünə evlənəndə nələr
çəkdiyini xatırlarkən bir-iki parça şeir
oxudu:
Familləri
yığışdı, toy tutdular
Min arzuyla əyləşdilər,
otdular
Mənim ürəyimə bir ox
atdılar
O oxdan bir əsər qaldı
canımda
Tapılmadı bir kəs qalsın
yanımda.
Haciyə xanım ürəyini
boşaltsın deyə, dərdini, kədərini ancaq
xalası və o, öləndən sonra bacısı Fatma
xanıma açarmış:
Mənim bacım dünyada
birdanadı,
Mənə bacı deyil, sanki
anadı,
Ürəyimin dərdin-odun
alandı.
Deyər: qüssə etmə, məntək
bacın var,
Qolun-budağın var,
ağacın var.
Dedi bacı, genə niyə solmusan?
Bulud kimi yağmamısan, dolmusan
Mən bilirəm cüt balandan olmusan
Neynim bacı, yoxdur əlimdə
çarə
Salma oda özün bir də
dübarə.
...Bunu da demək istəyirəm ki,
Haciyə xanım mənim xalamdır.
Dərin hörmətlə: Sönməz
Sabir
Rüstəmxanlı
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2020.- 11 yanvar. S. 13.