Ağsaqqal
səlahiyyəti ilə...
Tələbəliyindən
fəaliyyəti gözümün önündə olan,
yazılarında həmişə gənclik hərarəti və
çılğınlığı hiss etdiyim Tehran
Əlişanoğlu artıq yaşın və ədəbi təcrübənin
elə bir məqamına çatıb ki, ağsaqqallıq həmin
məqamın boyuna biçilib. Fəxri ad, elmi dərəcə,
rəsmi vəzifə isə onu bu məqama çatdıran
uzun, yoxuşlu yolun mərhələləridir.
Yubiley
təbriki "janrının" tələblərinə
uyğun gəlməsə də, deməliyəm ki, Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının müxbir üzvü,
filologiya elmləri doktoru, professor Tehran Əlişanoğlunun
yazdıqları heç də həmişə birmənalı
qarşılanmayıb. Onun xüsusən də
"yonulmamış" cod üslubu ilə bağlı
müəyyən fikir müxtəlifliyi, mübahisələr
olub, var və yəqin ki, bundan sonra da olacaq. Onun ədəbiyyat
barədə mülahizələri, fikirləri heç də
həmişə hamı tərəfindən yekdilliklə və
bəh-bəhlə qəbul edilməyib, bəzən kəskin
polemikalarla qarşılanıb. Belə düşünürəm
ki, bunlar ədəbi və elmi yaradıcılıqla,
xüsusilə tənqidlə bağlı son dərəcə
təbii məsələlərdir. Bu, işin mahiyyətindən
irəli gəlir və belə də olmalıdır.
Hamının vərdiş etmədiyi düşüncə tərzi,
düşüncəni ortaya qoyan üslub və yeni fikirlər,
orijinal ideyalar fərqli münasibətlərin yaranmasına və
ədəbi iqlimin havasının dəyişməsinə yol
açır.
Tehranın
ədəbi kimliyi, şəxsiyyəti ilə bağlı
mübahisə doğurmayan, hamının birmənalı qəbul
etdiyi böyük bir keyfiyyəti isə ayrıca
vurğulamağı zəruri hesab edirəm: bu da onun zəhmətkeşliyi
və fədakarlığıdır. Sovet imperiyasının
süqutundan sonra cəmiyyətimizin həyatında və
insanların düşüncəsində baş verən
köklü dəyişikliklər bütövlükdə mədəni
mühitdə, eləcə də ədəbi həyatda sərt
çalxalanmalar, kəskin təlatümlər yaratdı.
Ədəbiyyatın bəzən öz missiyasına
dönüklük elədiyi ən mürəkkəb zamanda
belə, Tehran ədəbiyyata dönüklük eləmədi,
bədii sözün qayğıları ilə yaşadı və
var gücü ilə ədəbiyyatın
qayğılarını göz önündə, ictimai fikrin
gündəliyində saxlamağa çalışdı. Geriyə
dönən köçün qarşısında dayanmaq
bütün hallarda böyük fədakarlıqdır və
Tehran kimi bu fədakarlığı göstərənlərin
sayı həmin illərdə bir əlin barmaqları ilə
sayılacaq qədər az oldu (etiraf edim ki, "oyundan
çıxanlardan" biri də mən idim).
Tehranın
"Müasir nəsrdə Azərbaycan obrazı" və
"Müstəqillik körpüsündən keçənlər"
kitablarını vərəqləyirəm. Bu kitablarda
toplanmış məqalələr tək Tehranın yox,
ümumilikdə ədəbi tənqidimizin keçdiyi yola
işıq salır və həmin keçilmiş yoldan
artıq ədəbiyyatımızın tarixi boylanır.
Bu
kitablar "Ədəbiyyat qəzeti", "Press-fakt",
"Rezonans", "Bizim əsr" kimi qəzetlərdə,
eləcə də ədəbin jurnal və elmi toplularda ədəbiyyatı
və tənqidi göz önündə, aktual saxlamağa
çalışan Tehranın "ədəbiyyat söhbətləri"
ədəbi düşüncənin zamanları arasında
körpü salır.
Yaradıcısı
olduğu "Tənqid.net" jurnalının nəşri də
fədakarlığın davamıdır.
Tehran
Əlişanoğlu hazırda elmi yaradıcılıqla bərabər,
həm də ölkə səviyyəsində ədəbiyyat
elminin və tənqidin təşkili ilə məşğuldur:
AMEA-nın Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunda
şöbə müdiri kimi ciddi vəzifə
daşıyır. Mənə elə gəlir ki, o, bu sahədəki
fədakarlığı ilə də əvəzolunmazdır.
Azərbaycanın müstəqillik dövrü ədəbiyyatının
tarixinin yaradılması, ədəbiyyatımızın
dövrləşdirilməsi problemi ətrafında aparılan
araşdırmalar, ədəbiyyat tariximizin yenidən
yazılması kimi nəhəng işlərdə iştirak
etmək 60 yaşın gətirdiyi ağsaqqallıq səlahiyyətinin
təsdiqidir.
Məti Osmanoğlu
Ədəbiyyat.-
2020.- 11 yanvar. S. 17.