1973-cü
il. Moskva Dövlət Universitetində
konfliktlər və məni heyran etmiş iki filosof
"Mən"
olmağın tarixçəsindən
Mən Moskvada Lomonosov adına
Universitetin aspiranturasında oxuyan çağda 30-35
yaşında rus qadınları Rəşid Behbudovu bilib
sevirdilər. Gənc qızlar isə
Müslüm Maqomayevi tanıyırdılar və bir qayda
olaraq onun oxusunu bəyənmədiklərini söyləyirdilər.
Müslümü bəyənməmək
keçmiş Sovet musiqisini bəyənməməyə bərabərləşmişdi.
Müslümü bəyənməmək
modernlik əlamətinə çevrilmişdi, 60-cı illərdə
isə rus qızları və qadınları onun dəlisi
idilər.
DAS-da, yəni Aspirantlar və
Stajorlar Evində ermənilərlə bir konfliktim oldu. Burada 1-2
aylıq oxumağa gəlmiş gədələr vardı.
Bir dəfə onlardan üçü mənə
yaxınlaşıb dedi ki, sən bizim qızı təhqir
etmisən. Qorxmaqdan söhbət gedə bilməzdi,
ancaq yad yerdə milisə düşməyin sonuclarını
fikirləşməyib neyləyəsən?! Dedim kimisə
təhqir etmək yadıma düşmür (mən
qızlarla özümü kobud aparan deyildim). Əgər
hansı hərəkətimsə onu təhqir edibsə,
üzr istəyə bilərəm. Onlar da,
görünür, qalmaqaldan çəkinirdilər, məsələnin
belə sovuşmasına sevindilər. Qızı
gətirdilər. Bəlli oldu ki, mən iki dəfə
onunla tanış olmağa cəhd
etmişəm (bir dəfə tanış olmuşam,
unutmuşam, sonra da istəmişəm tanış olum). Qızdan üzümdə heç bir
qılığı bildirmədən üzr istədim,
ayrılıb getdim. Hələ onun üstündə
durmuram ki, "bir
şey deyildi". Qız haqqında bu qaba deyimi
etnoqrafik-gender çalarlarına görə işlətdim.
Yataqxanada otaq qonşum
Bazarqul adında qırğız idi, yumşaqlığı,
kəndçiliyi ilə kinolarda olan qırğız-qazax
imicini tam təkrar edirdi. Mənim sevgi macəralarımla,
görünür, türk kimi, müsəlman kimi
öyünürdü, ona görə otağı boşaltmaq
gərəkəndə asanca harasa gedirdi. O biri qonşum
Slavik idi, 30 yaşı olardı, elmi-kommunizm üzrə
aspirant idi, danışığı, davranışı
bolşevik, millətçi cizgilərindən şəkillənirdi.
Aramızda xətir-hörmət vardı, ancaq
qırmızı adam olduğundan bəzən
öcəşirdik. İdmanla məşğul
olurdu. Bir dəfə uzandığım yerdə
yastığın fonunda saqqallı üzümə baxıb
demişdi: sənin nə maraqlı üzün var! Zarafat elədim ki, indi neyləyim, qızların
yanına başımın dalında yastıq gedim?!
Görünür, saqqallı
qarayanız üzüm ağ fonda ona ərənlik
təcəssümündə görünürdü.
5-6 il sonra
estetikadan deyəcəyim mühazirələrdə Slaviklə
bağlı bir faktdan örnək kimi istifadə etdim. Bir dəfə o, rəngkarlıqla bağlı
idealını anlatmaq üçün demişdi ki, rəssam
almanı elə çəkməlidir ki, adamın
götürüb onu yeməyi gəlsin. Qayıtdım
ki, onda bəlkə almanın özü alma
şəklindən daha yaxşı olar? Estetika
dərslərində bu olay mənə realizmin şişirdilməsinə
qarşı çıxmaq üçün gərək oldu.
Sənətdən uzaq adamlar şəklin obyektə
çox oxşamasını onun yüksək estetik göstəricisi
kimi götürürlər, - nə qədər çox
oxşayırsa, o qədər yaxşı əsərdir.
Ancaq rəssamlıq üçün bu meyar belə
önəmli olsaydı, Slavikə dediyim kimi, almanın
özü onun natürmort şəklindən üstün
sayılardı.
Moskvada bir rus
aspirantının sözləri də məndə sənətlə
ilgili ideya dəyişgisi yaratdı. Mənim dissertasiyam
kinodan idi. Bu üzdən hərdən
araşdırıcı kimi Moskva Universitetinin klub zalında
filmlərə baxırdım. Bir dəfə
Tarkovskinin səs-küy salmış "Andrey Rublyov"
filminə baxmağa getmişdim. Baxdım,
heç nə qanmadım. Ancaq sonra mənimlə qəribə
olay baş verdi. Gəzdiyim,
söhbət etdiyim yerdə qəfildən qafama "Andrey
Rublyov"dan kadrlar axaraq ruhumu özlərinə çəkirdilər.
Bu müəmmanı rusa danışanda dedi ki, sən o filmi
ağılla anlamağa çalışma. Bundan
sonra mən əsərin analizində "müəllif bu
misra ilə (kadrla, epizodla) onu demək istəmişdir ki…"
qəlibinə qarşı çıxdım. Bir çox sənət əsərləri musiqi
prinsipində qavranılmalıdır, özünü ondan gələn
dalğalara burax, hara apardı-apardı. Biz
muğamatı "müğənni bununla onu demək istəmişdir…"
biçimində duymuruq ki! 80-ci illərdə bu
fikrimi estetika dərslərimdə deməyə
başladım.
DAS-ın kafesi vardı, orada
tez-tez yığışıb mırt vururduq. Burada İrandan bir erməni
görmüşdüm, yekəpər, bədheybət bir adam, çevrəsinə ermənilər
yığışıb nəsə söhbət edirdilər.
Bu adamdan kinoda yaxşı Koroğlu
çıxardı. O çağ bilməzdim ki,
İranda böyük erməni icması var. Bilsəydim,
tanışlıq verib onunla dilimizdə danışardım. Bizim türkcəni bilməmiş olmazdı.
DAS-da əsas problem qapıda
duran qadınlarla qılıqlı olmaq idi ki, qonaq (əsasən
də qız) gətirəndə buraxsınlar. Mərtəbə
administratorları ilə də dostluq etmək lazım idi.
Tələbə dostum Rəhim Əliyev yanıma gələndə
onu qadın administratorla tanış etdim
ki, dostumun əli ilə "neytrallaşdırım".
Bakı restoranı DAS-dan 100
metr aralıydı. Hərdən ora ya qızlarla, ya
özümüz gedərdik. Bir dəfə,
oktyabr ayında oradan çıxanda qarlı
yağışın altında qurşağacan lüt soyunub
yataqxanaya gəldim. Tüklü, əzələli
bədənim qapıda duran qadını
çaşdırmışdı, yanımda olanlar isə, bəlkə
də aralarında qızlar da vardı, məzələnirdilər.
Beləcə, DAS həyatı macəralarla,
ilginc "tusovkalarla" dolu idi.
***
Moskvada həftədə bir
dəfə bazar ertəsi saat 14-də universitetdə kafedra
iclasına gedirdim. Qalan vaxtlar isə özbaşına idim.
Oxumaq, yazmaq heç yada düşmürdü.
Sözsüz, vaxtlı-vaxtında namizədlik
imtahanlarını verirdim, ancaq onlara
hazırlaşmağım, necə verməyim yadımda deyil
(düzdür, indi Dillər Universitetinin professoru, yataqxanada
qonşum olmuş dostum Əli Məmmədovun sözlərindən
başa düşdüm ki, oxuduğum kitabların tipinə,
onlardan götürdüyüm ideyaları bölüşməyimə
görə universitetdəki Bakıdan gəlmiş başqa
aspirantlardan seçilirdim).
İndi də
düşünürəm ki, Moskvada mənim millətçi
olmağıma heç bir etgi yox idi. Hayıf deyil, qafqazlı
imici?! Yad dünyada adamın işini
asanlaşdırır. Biri var rusların
arasında kimliyini ilginc, dəyərli etmək
üçün əziyyət çəkəsən, biri də
var hazır qafqazlı imicini üzünə taxasan. Düzdür, taxandan sonra
danışığınla, davranışınla bu imici
saxlamağı bacarmalıydın. Adamlar
görəndə ki, bu imicə uyğun deyilsən, həməncə
gözdən düşürsən.
Azərbaycanda yəhudilərin
"yaxşı həkim", ermənilərin
"yaxşı dərzi" imici nə qədər alababat
bacarığı olan yəhudiyə, erməniyə
çörək vermişdi! Ona görə də biz millətimizə
yaxşı imic gətirən adamları sayıb uca
tutmalıyıq, sözsüz, onların "çörəyini"
yeyəndə davranışlarımızla, iş
bacarığımızla bu imici dağıtmamağa
çalışmalıyıq. Sənə su
verən quyunu murdarlamaqmı olar?!
DAS içimin dərinliklərində
pozulmaz iz salıb. Mən sonralar dəfələrlə
yuxuda görürdüm ki, kvalifikasiyanı artırma kursuna
Moskvaya və ya Budapeştə getmişəm. Bu təkrarlanan yuxularda yataqxana Moskva Dövlət
Universitetinin otaqları ilə DAS-ın interyerinin
calağında olurdu.
Gənc oğlanlar öz
yaşamlarında psixi yoxsulluqdan (Froydun termini) qurtulurlar
qızlarla ilişgilərin dramatik-romantik düyünləri,
eləcə də təhsil və idman yarışları sayəsində. Ona görə
də aspirantura illəri ilə ilgili amur məsələlərindən
danışmaya bilmirəm. Ən azı
ona görə ki, onları yazanda çağın hansısa
kulturoloji-psixoloji məsələləri açılır.
Ancaq bu konuda yazmağın bizim ədəbi dilimizdə bir
çətinliyi var: "şorgöz",
"qızbaz", "arvadbaz", "mazaxlaşma",
"bazlıq", "hətta qızı bişirmək"
kimi sözləri işlədəndə nəsə tərbiyəsizlik,
kobudluq duyğusundan qurtula bilmirsən. Yalnız
"mazaxlaşma" yerinə "flört/flirt" deyəndə,
qızbazlıq yerinə Don Juanlıq deyəndə kobudluq
duyğusu gedir (Don Juanın Səfəvi "mühaciri"
Oruc bəylə bağladılması isə ada milli
çalar da verir).
Nə gizlədim, kişi
psixolojisi elə qurulub ki, amur məsələsində
keçmiş uğurlarından danışanda
özünün narsistlik (nərgizlik) ehtiyaclarını
ödəyir, hətta mənim indiki yaşımda olanda da.
Bax, xahiş etməli olacam
ki, aspirantura illərinin amur məsələləri ilə
bağlı yazdıqlarımı bu söylədiyim
açıqlama çərçivəsində
qavrayasınız, "bazlıq" kimi öz sözlərimizi
görəndə isə imkan içində
qabalığın səsini alasınız.
Keçim DAS günlərinə. Orada
yaşayanda Don Juanlıq etdiyim qızların,
qadınların çoxu yadımdan çıxıb. Yadıma düşənlərdən biri
sarısaçlı yaraşıqlı, yaxşı bədənli
qız idi. Yuqoslav restoranında ofisiant
işləyirdi. Həmişə xoşsifət
mehriban qız. Niyə onunla ilişgim davam
etmədi, yadımda deyil, məncə, mən ondan soyudum.
Ancaq mənə xoş idi ki, restoranda bol-bol
yaraşıqlı, pullu yabançı ilə ilişgi qura
bilən qızın məndən belə xoşu gəlir.
Başqa qız
tanışım yenə sarısaçlı yəhudi
qızı idi. Ancaq mənə heç bir romantikası
yox idi. Bir dəfə yanına
dayısı (ya əmisi) gəldi. DAS-ın
kafesinə onu apardı, başına rəfiqələrini
yığdı, məni də çağırdı. Ağzını açıb dayısına heyran-heyran
qulaq asırdı, o da intellektual söhbəti ilə məclisi
ələ almışdı. Qız elə hey mənə
baxıb gözləri ilə soruşurdu, görürsən nə
ağıllı dayım var?! Bunda nəsə yəhudi
piarı vardı. Ancaq yadımdadır ki,
kişinin söhbəti məni heyran etməmişdi. Moskvada heç kimin ağlı və söhbəti
məni heyran etmirdi.
***
Kafedra iclaslarında dəqiqədə
bir işlədilən söz "problem" idi. Axırda rus
elm çevrəsinin bu işlək sözündən
çiyrəndim. Balacaboy, kifir qoca olan
prof. M.F.Ovsyannikov estetika patriarxlarından idi, ancaq A.F.Losev hara,
o hara?! Hərçənd, Losevin
yazdıqlarını dərindən anlamağa gücü
çatan alim idi. Nüfuzunu
qazanmışdı müharibə qəhrəmanı
olması və marksizmi, marksizməcənki fəlsəfəni
yaxşı bilməsi ilə. Ancaq
yazılarında bir qırnıq da parlaq düşüncə
yox idi. Kafedranın müəllimlərinin
çoxu alim kimi elə onun tayı idilər, bircə mənim
elmi rəhbərimdən başqa. İntelligent
yumşaqlığında olan Ovsyannikov onunla və ona
qoşulmuş İ.İ.Novikava ilə konflikti olanda aydın
oldu ki, sərt üzü də varmış. İkisini də kafedradan uzaqlaşdırdı.
İclaslarda onlar arasında gedən söz
çəkişmələrinə aspirantlar dramatik
tamaşaya baxırmış kimi baxıb
cınqırlarını da çıxarmırdılar.
Çəkişmələrin pərdə arxasını
bilmirdik və bilgi qıtlığından bu haqda aramızda
çox az dedi-qodu
olurdu. Konflikt ideoloji deyildi, yəni
marksizm-leninizm üstündə deyildi. Ancaq,
deyəsən, mənim elmi rəhbərim Sokolovun
prinsipiallığından və bir də daha
çağdaş elmi düşüncə adamı
olmasından qaynaqlanırdı.
Moskva Universitetindəki fəlsəfə,
estetika müəllimlərinin səviyyəsini parlaq
düşüncə baxımından yüksək dəyərləndirməsəm
də Azərbaycan estetiklərindən bir baş yuxarı idilər. Hərdən
məni belə bir soru düşündürür, görəsən,
30 yaşından sonra tapdığım ideyalarla o iclasa
düşsəydim, necə qavrayardılar məni? Azərbaycandan gəlmiş parlaq alim kimi
("heç gözləməzdik!"), yoxsa əyalət
"filosofu" kimi?!
Fəlsəfə fakültəsində
iki parlaq filosof haqqında mif gəzirdi, xasiyyətcə
ayrı, düşüncəcə oxşar MDU fəlsəfə müəllimlərinin
fonunda o mif mənə "burada daha yaxşı alimlər
varmış" təskinliyini verirdi. Bu mif
Merab Mamardaşvili və Aleksandr Pyatiqorski haqqında idi.
Deyirdilər ki, Mamardaşvili Çexoslavakiyada
diplomat işləyirdi, peşəsini atıb fəlsəfəyə
keçmişdi və yazılarına görə marksistlər
arasında çoxlu düşmən qazanmışdı.
Yazdıqlarına görə, Pyatiqorskini də
marksistlər təkləmişdilər. Mən
Moskvada olanda Pyatiqorski Britaniyaya köçmüşdü,
Mamardaşvili isə ortadan çəkilmişdi, hərçənd
haqlarındakı mif fakültədə gəzib
"qısnadılmış dahilər"
heyranlığını yaradırdı. Bu mif mənim
antisovet düşüncə və duyğularıma yeni enerji
verirdi: ağıllı adamları qəribçiliyə salan
rejim necə yaxşı ola bilər?! Sonralar Pyatiqorskinin bəzi yazılarını oxudum,
Youtube-dakı çıxışlarına baxdım, təsirli
idi. Bu ağıllı yəhudinin ingiliscəni, tamilcəni
yaxşı bilib buddist mətnlərinə söykənməsi
ona sayğımı bir az da
artırırdı. Danışıq dilinin
canlı ritmində və deyim səpkisində
danışması isə məntiqi danışığa
onun marginallığını qabardırdı. Örnəyin,
Pyatiqorski dərslərində buddizm üzrə başqa alimlər
haqqında deyə bilərdi ki, onlar buddizmdən heç nə
qanmırlar və hamı anlayardı ki, o, əslində, "heç nəyi qanmırlar" demir,
"buddizmdə mənim açdıqlarımı bilməzlər"
- deyir. Bu söyləm tərzinə daha qabaq Losevdə rast gəlib
bəyənmişdim: bəzən akademik dilin boz
"politkorrektliyini" danışıq dilinin məntiqsiz
radikallığı ilə gücləndirmək sözləri
duyğulandırıcı edir, bizim yazarlarsa bunu hələ də
bilmirlər.
Sonra Mamardaşvilini də bir az oxudum, heyran etmədi, ancaq yazdıqları
xeyli dərin idi, gürcülərin onunla öyünməyə
tam haqqı vardı. Onun Pyatiqorski ilə
yazdığı bir məqalə vardi, bilinc haqqında, indiyənəcən
mənə etgisini saxlayıb. Başlıca
ideyasi bu idi ki, biz necə
düşündüyümüzü bilə bilmərik.
Çünki
düşünüşümüzün axınına baxmaq
istəyəndə qarşımıza çıxan
düşünüş yox, düşüncələr olur.
Düşüncə isə qurumuş
düşünüşlərdir. Daha aydın olsun deyə,
belə söyləmək olar: insan öz gözlərinin necə
görməsinə baxmaq üçün qıraqdan
özünə baxmaq istəyəndə gözləri də
onunla qırağa çıxdığı
üçün gözlərini görə bilmir. Güzgü kimi nəsnələr gərəkdir ki,
gözünü görsün. Düşünüş
özünü izləmək istəyəndə heç
güzgü filan da ona kömək etmir. Sonralar bu ideyadan
mən öz ideyamı çıxardım: şüurun
paradoksu odur ki, o, dünyanı göstərir, ancaq özü
görünmür (güzgüdə bu paradoks yoxdur,
dünyanı da göstərir, özünü də görmək
olur). Bu anlamda Materiya da özü
görünmür, ayrı-ayrı maddi nəsnələr
görünür. Oxşar olaraq Ruh da
görünmür, göstərdikləri görünür.
Deməli, Varlığın iki qütbü,
Materiya və Qut ikisi də Qaranlıq
Başlanğıclardır və bəlkə də bir nəsnədirlər.
Niyazi
Mehdi
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2020.- 11 yanvar. S. 26-27.