Şeir və musiqi
Şeir,
çox güman ki, musiqidən yaranıb... Əsas ecaz musiqidədir.
Rəsmdə rəssamın əməyi
donmuş haldadır.
Şeiri
isə hər səsləndiriləndə yenidən
canlanır. Bununla da
eyni poetik əsər həm şairin olur, həm də oxucunun. Şeir ancaq düzgün
səsləndiriləndə şairə aiddir - yəni şairin intonasiyası həm də onun bəstəsidir.
Bu gün şeir
bir sıra incəsənət növləri
ilə birləşir,
ancaq bunun əksinə olaraq şeirin bətnindəki musiqi zəifləyir. Ona görə
də çağdaş
şairlərin "üslub"ları
bir-birinə bənzəyir,
sanki müxtəlif sözlər bir bəstədə, eyni
"musiqi" ilə
oxunur.
Homerin "dastan"larında
adıçəkilən musiqi
aləti - lira bizə
yaxşı tanışdır. "Lirik" sözünün
antik yunan kəlməsi olan lirdən yaranması təsadüfi deyil. Bu, şeirin musiqi
ilə bağlılığına
aid məsələdir.
Qayıdış
Poeziyada dünyanın indiki durumu ilə uzlaşmayan qəribə bir hal müşahidə
olunmaqdadır; şeirdə
liriklər yenidən poeziyanın önündədirlər. Sosial şəbəkə
dövründə, internet əsrində
lirik şairlər, daha çox lirik sitatlar müəllifi kimi oxucuların sevimli müəllifinə çevrilirlər.
Sosial şeirlər, "cəmiyyət
poeziyası", sanki
bir qədər arxa plana keçib,
sərt ironik poetik dil isə,
demək olar, əvvəlki hörmətində
qəbul edilmir, arxaik sayılır. Bir sözlə, çağdaş
şairlər yumruqla yox, əllərini ürəklərinin üstünə
qoyaraq "danışırlar".
Lirizmin mahiyyətini - özəyini
isə musiqi (özünəməxsus intonasiya)
təşkil edir.
Ona görə şeirin sirayətedici ritmə, musiqiyə qayıdışı
labüddür.
Çağdaş dünya
Hesablamalara görə, müasir dünyada insanlar mədəniyyətə ancaq
10 saat vaxt sərf edə bilirlər. Bunun isə sadəcə
bir neçə dəqiqəsini şeirə
ayrılan vaxt tutur. Çünki müasir dünyada
"mədəniyyət" dedikdə daha geniş müstəvidə
kino və musiqi başa düşülür. Şeirin gələcəkdə
sevilməsi, poeziya vurğunlarının artması
birbaşa musiqidən
asılı məsələ
olacaq. Bu gün oxucuların şeir zövqünün
korlanması da musiqidən qidalanır.
Bayağı mahnıların həvəskarları
həm də mənasız şeirləri
sevirlər.
Ovqat musiqisi
Bu gün şeirdə
musiqinin gücü azalıb. Əksərən poeziyada musiqi
şairin fərdi poetik intonasiyasında mövcuddur. Sanki şeir indi dinlənilmək yox, oxunmaq üçündür.
Amma bu proses
çox güman, dayanıqlı olmayacaq, şairlər ya yenidən qafiyəli şeirə qayıdacaqlar,
yaxud sərbəst şeir özü müstəqil musiqisini tapacaq və yaxud da ağ şeir şairləri əsərlərinə
müasir zamana bab hansısa ritmə uyğunlaşacaqlar.
Əks təqdirdə,
şeir ilkin mahiyyətini itirəcək
və bəlkə də, bu proses
artıq reallaşmaqdadır.
Ölüm
Şeiri yazarkən şairin içərisində bir ovqat yaranır. Sonra həmin
ovqat zamanla poetik intonasiyaya çevrilir. Bu həm də şairin yaşam musiqisidir. Ancaq çox şey
kimi, o duyğular da ötüb-keçir və şair daha həmin şeiri yazıldığı
intonasiyada oxumur, yaxud oxuya bilmir.
Bu zaman şeirdəki
sözlər, sanki öz-özünə gül
kimi solur, əvvəlki təravətini
itirir. Elə bil, şeirin sözləri yaşayır,
musiqisi ölür...
Musiqi
Bizim şeir
təfəkkürümüz musiqi təfəkkürümüzdən
öndədir. Musiqimiz öz milli ənənələrinə söykənərkən
çağdaş şeirimizlə
bərabər yenilənə
bilmir. Çünki musiqi xalq təfəkkürünə yaxın
məsələdir, çox
zaman da onunla bərabər yürüməyi sevir.
Buna görə də şeirimiz qədər musiqimizdə mərhələlər yoxdur.
Sovet dövründə isə bu bərabərlik hansı dərəcədəsə
olub. Bu fərqlərin
nəticəsində bugünkü
sərbəst şeirlərin
çoxu "bəstəyə
gəlmir", çünki
indiki musiqimiz onu bu cür
poetik əsərlərə
yaxın buraxmaq istəmir. Əlbəttə, çağdaş şairlərimizin gitarada şeirləri çox oxunur. Amma o yeni musiqi yolu da sərbəst
şeirimizin yolu kimi müasirliyə açıqlıqdan yaranıb.
Fəqət burada kütləvi
maraqdan söhbət gedə bilməz.
Bəzən deyirlər ki, Türkiyə türklərinin,
rusların, ingilislərin
sərbəst şeiri
musiqiyə rahat oturur, Azərbaycan sərbəst poetik nümunələri isə
yox. Bu yanlış qənaətdir, çünki
musiqimiz bütün gücü ilə çağdaş şeirimizin
yanında deyil. Musiqimizin elit havası retroda, şeirimizin elit nəfəsi isə avanqarddır...
Fərid Hüseyn
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 11 yanvar. S. 30.