"Zəncir"dən qırılan
halqaların cingiltisi
Mübariz Cəfərlinin yeni
romanı üzərində
notlar...
Mübariz Cəfərlinin bu
günə qədər
beş romanını
oxumuşam. "Bərpaçı",
"Bənna", "Bağban",
"İkinci Adəm"
və "Zəncir".
Bunlardan üçü - "Bərpaçı"
(Tehranda "Yuxu" adı ilə çap olunub), "Bənna" və "Bağban" da Tehranda nəşr edilib. "İkinci
Adəm" və
"Zəncir" romanları
isə çapa hazırlanır.
Müəllifin əsərləri haqqında
yazmaq mənim üçün olduqca çətindir. Çünki ustad yazıçının
heyranlıq doğuran
üslubu və yazı texnikası haqqında nə isə yazmaq özü dərin araşdırma və bilik tələb edir. Ola bilsin
ki, onun romanlarından aldığım
təəssüratı yetərincə
əhatələyə, əsərlərinin
həqiqi gücünü,
verdiyi sonsuz enerjini tam ifadə edə bilməyəcəyəm.
Bəlkə kiçicik bir
yazıda bu mümkün də deyil. Belə mükəmməl əsərlərə hərtərəfli
baxmaq, dolğun qiymət vermək üçün bəzən
aylar, illər gərək olur. Bu romanlar hər
dəfə oxuduqca adama təzə görünən, ona yeni nə isə
tapdığını aşılayan
və heç vaxt köhnəlib təravətini itirməyən
əsərlər silsiləsindəndir.
Sonuncu oxuduğum
roman "Zəncir" adlanır. Bu roman da müəllifin başqa romanları kimi, mistika ruhludur,
yazıçı bu dəfə də düşüncələrini mistika
əhval-ruhiyyəsi ilə
oxcuya ötürür.
Və bununla da yenidən
böyük uğur əldə edə bilir. Başqa sözlə desəm,
yazıçının gücü
də elə buradadır. Romanın qatlarını
mistika və əlçatmaz olaylarda gizlədir, oxucunun altşüurunu ələ
almaqla onu təlaşa salır, intizarda saxlayır.
Roman pişiyin ölümü
ilə başlanır. Əlbəttə,
pişik, insanların
tənhalıqdan pənah
apardıqları ev heyvanı simvolikadır əsərdə,
indi hər birimizin çevrəsində
belə bir tanışımız var
ki, heyvanlarla ünsiyyət qurur və hisslərini onlarla bölüşur.
Bu tənhalıq ola bilsin ki, insanlarn psixi
durumuna təsir göstərir, bəzən
onları intihara da sürükləyir. Məncə, romanın da qayəsi elə insan və tənhalıqdan yaranan, daha doğrusu,
milyon adam
arasında da tək-tənhalıqdan qurtula
bilməyənlərin yaşadığı
faciəvi sonuclardır...
Roman gah rəvayət,
gah da qəhrəmanın
dili ilə nəql olunur. Əsər boyu
insan və ölüm fəlsəfəsi
əsasında maraqlı
əhvalatlarla üzləşirik.
Xəyali səhnələr o qədər canlı yaradılır ki, oxucu onun izini
itirmir, nəhayətdə
anlayır ki, bütün olaylar və əhvalatlar özü bir xəyali haləyə bürünmüşdür.
Yazıçı rəvayətin gedişatında
xəyali-həqiqi olaylarla
qəhrəmanın iç
dünyasını və
onun psixi durumunu oxucuya çatdıraraq, günümüzün
- insan tənhalığından
törəyən - fəsadlarının
üstünü incə
detallarla açır
və oxucuda dərin maraq oyadır.
Romanda qəhrəman
nəsil axtarışına
başlayır. Və bu nəsli bir zəncir halqaları kimi ard-arda salaraq qırılan rabitələri
bərpa etməyə
çalışır. Halqaların səsi və cingiltisi (gedişatın olayları) oxucunu qarşısıalınmaz fikir
axınına yönləndirərək,
onda yeni bir qayğı və özünəqayıdışa
səbəb olaraq, keçmişi haqda düşünməyə vadar
edir.
Bu romanda "səs"
və "boya" xüsusi önəm daşıyır. Müəllif bəzən demək
istədiklərini ün
və rənglə oxucuya çatdırır.
Hava və günəş şüasının qeyri-adi
rəngdə görünməsi,
qəhrəmanın çöhrəsinin
avazımasını, ağappaq
ağarmasını, bəzən
səslərin eşidilməz
olması oxucunun şüuraltısını silkələyir.
Məncə, hər bir oxucu öz imkanı
daxilində, götürə
biləcəyi qədər
Cəfərli "bulağ"ından
qidalanır.
Onu da vurğulamaq istərdim ki, Mübariz Cəfərlinin
bu romanları İranda oxucuların rəğbətini qazansa da, o taylı, bu taylı Azərbaycan
ədəbiyyatının incisi
sayılsa da, mən bildiyimə görə, nədənsə,
hələ ki yazıçının öz
vətənində kitab
halında nəşr
edilməyib...
Sonda görkəmli
yazıçıya uğurlar
diləyib daha bir mükəmməl roman
yazdığına görə
ürəkdən təbrik
edirəm. İnanıram ki, "Zəncir"in şaqraq ədəbi cingiltisi əsrlər boyu eşidiləcək...
Təbriz
03.01.2020
Elyar POLAD
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 11 yanvar. S. 30.