Sonunu
düşünən qəhrəman olmaz! Salatın Əsgərova
Azərbaycan
qadını silsiləsindən dördüncü yazı
İnsanın adı, soyadı onun ömür bələdçisidir. Təsadüfi
deyil ki, dastanlarımızda bu məqama xüsusi həssaslıqla
yanaşılır. Salatın isə
soyadında olduğu kimi Əsgər idi. Vətəninin
əli qələmli əsgəri.
Azərbaycanın çaxnaşma dövrlərində cəbhədən,
qızğın döyüşlərdən çox uzaqda
yaşamağımıza baxmayaraq, şəhərdə
uzun-uzadı çörək növbələrində,
günlərlə işığa, qaza həsrət zamanlarda
ömür sürdüyümüz vaxt, səngərdə
düşmənlə üz-üzə oğullar
dayanırdı. Onların gününü, güzəranını,
yaxından müşahidə etmək, cəbhədə gedən
olayları təsvir etmək üçün azsaylı
insanlar cəsarət nümayiş etdirib cəbhə bölgəsinə
yollanırdı.
Deyilənə görə, "Molodyoj Azerbaydjana"
redaksiyasında iclaslar zamanı "kim könüllü
reportajlar hazırlamaq üçün cəbhəyə
yollana bilər?" sualını verincə, çoxu
baxışını yerə diksə də, Salatın mərd-mərdanə
"Mən gedəcəm" - deyirdi. Əminliklə
ifadə edirdi fikirlərini. Evində onun
yolunu gözləyən azyaşlı oğlunun olmasına
baxmayaraq getmək istəyirdi.
Salatın haqqında müsahibələri,
döyüş hekayələrini ələk-vələk
etdikcə onu qadın kimi də yaxından tanımaq istəyirdim. Həyatda
olan, yaşayan dost-tanışlarının olmasına
baxmayaraq, cürət edib, "cəsarətli, dönməz,
mərd qadın olmasıyla bərabər, Salatın xoşbəxt
qadın idimi?" sualını soruşa bilmədim.
Düşündüm, adama deyərlər ki, onun jurnalistika xətti
ilə tanış ol bəs edər,
qadınlığına, analığına, xoşbəxtliyinə
toxunma. Yaralanmış ailənin keçmiş
dərdini təzələməmək üçün
soruşa bilmədim. Amma qadın psixologiyası ilə
bilirəm ki, insan uçurum ilə üz-üzə
dayandıqda, anlamaz biri ilə ömür sürdükdə,
məngənə arasında sıxıldıqda daha çox
qaçmaq istəyir, daha çox cürət nümayiş
etdirir, övladının, yaxınlarının olmasına
baxmayaraq özünüsübut üçün istənilən
ekstremal vəziyyətlər önündə cəsarət
nümayiş etdirə bilir. Tanımadığı
yollardan, aid olmadığı məkanlardan keçmək istəyində
bulunur. "Mən bacardım, mən bacaracağam, məndə
alınacaq", - deyir.
İyirmi doqquz yaşlı gənc xanımı təsəvvür
edir. O, asudə
zamanlarını sevimli, bircəcik oğlu Ceyhunla
keçirirdi. Günlərin birində
jurnalistika sevgisindən irəli gələrək oğluna
oyuncaq deyil, diktofon alır. Getdikləri məkanlarda
oğlundan insanlara yaxınlaşaraq müsahibə
almağı xahiş edir. Sanki onu növbəti
həyata, anasız həyata alışdırmağa, yeni
peşəyə sahiblənməyə səsləyir.
Belə
müsahibə oyunlarının birində masada
əyləşmiş xanımlar balaca Ceyhununa bilərzik hədiyyə
edirlər. O isə bu bilərziyi anasına
bağışlayır. Öldüyü
günə qədər oğlunun hədiyyəsini qolundan
çıxarmır, Salatın.
İlk dəfə idi ki, yazını yazdıqdan sonra
rahatlığa qovuşmamışdım. Məsələn,
Əzizə Cəfərzadə haqqında ürəkaçıqlığıyla,
Şükriyyə xanım haqqında qürurla, Sara Aşurbəyli
haqqında inamla yazmışdım. Amma
Salatın Əsgərova haqqında məhdud mənbələr
arasında axtarışlar edincə, güllələnmiş
avtomobil, içindəki hərbiçi və jurnalistin erməni
terrorçuları tərəfindən vəhşicəsinə
öldürülməsi səhnəsi haqqında oxuduqca, həmin
dərmə-deşik avtomobilin videogörüntülərinə
baxınca yazını yazdığım günün gecəsini
boğularaq yatmışdım. Bütün
gecəni yuxudan ayılıb yalnız onun haqqında
düşünmüşdüm, heç rahatlıq
tapmamışdım.
Rəfiqəsinin söylədiyinə görə, bir dəfə
ölümün astanasından qayıtmışdı,
Salatın. Atışma zamanı xəndəkdən qalxıb nə
baş verdiyini öyrənmək istəyibmiş və
güllə onun saçlarının arasından
keçibmiş. Atası, rəfiqəsi nə
qədər onu növbəti gedişdən saxlamaq istəsələr
də, növbəti şansın bir daha verilməyəcəyini
söyləsələr də, oğlunu, yaxınlarını
düşünməsini istəsələr də o, evinə-eşiyinə
sığışa bilmirdi. Sanki
ölümə tələsirdi.
Salatın ixtisasca geofizik idi. Jurnalistikaya olan marağı onu
öncə 1984-cü ildə "Bakı" qəzetinə,
dörd il sonra isə "Molodyoj
Azerbaydjana" qəzetinə gətirib
çıxarmışdı. 1988-ci ildə
dırnaqarası rejim daxilində qardaş respublikalar kimi
qolboyun yaşadığımız xalqların əslində,
qardaş deyil də, mənfurcasına özünün olmayan
torpaqdan pay ummasını müşahidə edincə
ziyalılarımız baş verən olaylara qarşı
susmadılar. Onların
çılğınlığı, patriotizmi Sovetləri bərk
narahat edirdi. Həmin illərdə - Dağlıq
Qarabağ problemi başlayanda Ali Sovetin deputatı olmuş Xalq
artisti Rəşid Behbudov belə ərazi məsələləri
üstündə SSRİ prezidenti Mixail Qorbaçovla
dalaşır və erməni tarixinin uydurma olduğunu
sübut etməkdən ötrü Hindistan səfəri
zamanı Şaumyanın orada
basdırıldığını faktlarla sübut edən
kaseti Qorbaçova verir. İllərdir oyun
içində yaşayan xalqın gözləri açılmağa
başlayır. Elə bu səbəbdən
vəzifəsindən, mənsəbindən asılı
olmayaraq əsl vətənpərvərlərin daxilində
rejimə, yalançı xalq qardaşlığına
qarşı nifrət oyanır. Hamı
öz səngərində, öz cəbhəsində vətəninə
xidmət etməyə başlayır. Eləcə də
Salatın Əsgərova 1988-ci ildən "Molodyoj
Azerbaydjana" qəzetində ard-arda gedən məqalələri
ilə od püskürürdü. Üstəgəl, qulağının eşitdiklərinə
yox, hələ gördüklərinin də şahidi olunca
nifrəti, üsyanı yerə-göyə
sığmırdı. Elə bu səbəbdən
də istədiyi, sevdiyi adamların "getmə" deməsinə
rəğmən yolundan dönmür. Ürəyinə
daş bağlayaraq başladığı
döyüşü sona qədər davam etdirməyə qətiyyət
nümayiş etdirir.
Onun sonuncu yazısı Xocalıdakı xüsusi təyinatlı
polis dəstəsinin fəaliyyətindən, çətin
döyüş əməliyyatlarından bəhs edən
"Omonçular" idi. O, "Molodyoj Azerbaydjana" qəzetinin
1991-ci il 3 yanvar tarixli sayında, təkcə
azərbaycanlı döyüşçülərin igidliyindən
yazmır, həm də imperiya nökərlərini kəskin tənqid
edirdi. Yazı belə bir məntiqi yekunla bitirdi:
"SSRİ prezidentinin DQMV-də qanunsuz silahlı birləşmələrinin
tərksilah edilməsi barədə fərmanına əməl
olunmursa, o zaman prezident idarəçiliyinə nə ehtiyac
var? Azərbaycan nəyə görə Mərkəzi rəhbərliyin
yeni idarəetmə üsullarının sınaq meydanına
çevrilməlidir? Bu suallara mütləq
cavab alınmalıdır. Başqa cür ola
bilməz".
1991-ci il yanvarın 8-dən 9-na keçən gecə
Bakıdan Şuşaya, batalyon komandiri, podpolkovnik Oleq Larionovun
yanına getməyi qərara alır. Deyilənə
görə, sonuncu gedişində əynində hərbi paltar
ilə evdən çıxmışdı, oğlu yuxuda
olduğu üçün onun alnından öpüb evini tərk
etmişdi. Yaxınlarının onu yoldan
çəkindirmələrinə baxmayaraq fikrindən dönməmişdi,
Salatın. Hətta dünyanın ən
böyük məhəbbəti olan övlad məhəbbəti
belə, onu qapıdan geri qaytara bilməmişdi. Başına 10 min rubl mükafat vəd edilən
Larionovun əlindən erməni terrorçuları zəncir
çeynəyirdi. Eyni dini mənsubiyyətə
malik birisinin niyə azərbaycanlıları qoruduğunu
anlaya bilmirdi daşnaklar. O səbəbdən də
batalyon rəhbərini aradan götürmək
üçün günlərlə pusquda dayanırdılar.
Yevlax-Laçın yolunun 141 km-də Qaladərəsi kəndi
yaxınlığında Gəncə şəhərinin 44682
saylı hərbi hissəsinə məxsus "UZ 469"
markalı 30-14 NB dövlət nömrə nişanlı
avtomaşın atəşə tutulur. Həm
avtomatdan, həm də snayperlə açılmış
güllələrdən avtomobil deşik-deşik olur. Sonra araşdırmaçılar avtomobil üzərindən
113 güllə yeri saymışdılar. Larionov
canı üstündə olana qədər, gülləsi bitənə
qədər döyüşmüş, mayor İqor İvanov,
serjant İ.Qoyek yerindəcə keçinmişdi. Əslində, onlar bronejiletdə idilər və
düşmən onları öldürmək üçün
hədəf nöqtələrini yaxşı bilirdi. Avtomobilin qapısını açan qatillər
canı hələ də üzərində olan Salatın
Əsgərovanın gicgahından vuraraq onu öldürürlər.
Aylar öncə Litva jurnalisti Riçard Lapaitisin Azərbaycan
Televiziyasında Azərbaycan qadın əsirləri
haqqında söylədikləri indi də qulağımda
cingildəməkdədir. El-aləm, dünya
hansı vəhşiliklərin başımıza gətirildiyindən
xəbərdardı. Sadəcə maraqlar
üzərində qurulmuş bəşəri münasibətlər
həqiqət önünə örtük çəkir.
Lapaitsi əsirlikdən dönən
qızcığazların nə vəziyyətdə
olduğunu və onların qısa müddət ərzində
həkimlərin gözü qarşısında öldüklərini
söyləyirdi. Qızların başına gətirilən
oyunlar, canı üstündə olan igidləri yarıb
orqanlarını çıxarmaq... yəni vəhşiliyin həddi-hüdudu
yoxdurmu...Və mən düşünürəm ki... bu qədər
ağrı-acı, qaçqınlıq, köçkünlük,
repressiya, sürgün görmüş bir xalqın kişili,
qadınlı bəzi nümayəndələrinin eyni dam
altında bir-birini həzm etməmələrini görüncə,
günü-gündən tirajlanan ailə zəminində
baş verən qətl hadisələrini oxuyunca
özümüzə yazığım gəlir. Yəni bizə unutqanlıq, şərəfsizlik dərmanı
içiriblərmi, anlamıram. Hardan hara gəldik...
Salatın Əsgərovanın yaxınlığında
həlak olduğu kənd indi Salatınkənd adlanır. Ora illərdir
azərbaycanlı ayağı dəymir. Yağı
düşmən yeriyir üzərində. Biz də yaddaşmızı çeynəməklə,
şoulara baxıb ömür çürütməklə məşğuluq.
Yazıq bizə...
Günel EYVAZLI
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 18 yanvar. S. 6.