20 Yanvar - yaddaşda əbədiləşən tarix
XX yüzillik dünyada
və onun tərkib hissəsi olan Azərbaycanda, demək olar ki, bütün sferalarda mürəkkəb
prosesləri içəriləyən
çətin və ziddiyyətli bir dövr kimi artıq tarixin səhifələrinə köçdü. Lakin baş
verən konkret ictimai-siyasi... hadisələrin
ya özünü, ya da təsirini
miras olaraq XXI yüzilliyə də ötürə bildi.
Bunlar daha çox ötən əsrin, təxminən, son 10-15 ilində
baş verən hadisələr idi. Həmin dönəmdə
dünyanın diqqət
mərkəzində olan
ölkələr içərisində
dağılmaqda olan keçmiş Sovetlər İttifaqı, müstəqilliyə
can atan və SSRİ-nin dağılmasından sonra müstəqilliyini əldə edən respublikalar, o cümlədən
Azərbaycan da ön sıralarda dayanırdı. Zaman və məkan kontekstindən yanaşdıqda
sözügedən dönəmdə
dünyanın ən qaynar nöqtələrindən
olan Azərbaycanda təlatümlü, faciəli
20 Yanvar 1990-cı il milli yaddaşımızda qanla
yazılmış tarix
kimi əbədiləşdi.
Yanvarın 19-dan 20-nə keçən
gecə keçmiş
Sovet ordusunun Bakıda əliyalın dinc əhaliyə qarşı törətdiyi
amansız qətllər
Moskvada Mərkəzi Komitədə bu işə fitva verənlərin və onların Bakıdaki kölə əlaltılarının
iç üzünü
göstərməklə, SSRİ-nin sonunun labüdlüyünü
də aydın şəkildə ortaya qoydu.
Həmin ağır günlərdə
xalqımız bir tərəfdən bu qanlı faciəni törədənlərə etiraz,
qəzəb hissi ilə alovlandı, bir tərəfdən də faciə qurbanlarını böyük
kədər içərisində
ləyaqətlə son mənzilə
yola saldı. O zaman Moskvada olan ümummilli
lider Heydər Əliyev yanvarın 21-də,
öz taleyinin təhlükə altında
olmasına rəğmən,
Azərbaycanın Moskvadakı
nümayəndəliyinə gələrək xalqımıza
qarşı törədilmiş
bu qanlı faciə və onun cinayətkarlarının
cəzalandırılması ilə bağlı bəyanatla çıxış
etdi. Elə Azərbaycanda 20 Yanvar
faciəsinə dövlət
səviyyəsində siyasi-hüquqi
qiymət də məhz Müstəqil Azərbaycan Respublikasının
qurucusu Heydər Əliyevin hakimiyyəti dövründə - 1994-cü ildə
verildi.
20 Yanvar faciəsi
xalqımızı susdurub
onun milli azadlıq mücadiləsini
əlindən ala bilmədi. Bərabərliyimizi,
iradəmizi, azadlıq
uğrunda mücadilə
əzmimizi qırmağa
hesablanmış bu qanlı hadisə, əksinə, milləti daha da sıx
birləşdirdi, oyanmış
milli şüur və yaddaşımızı
daha da aydınlatdı,
yolumuzu müəyyənləşdirib
istiqamətləndirdi, ruhumuzu
Azərbaycançılıq, dövlətçilik, azadlıq
idealları ilə, milli-mənəvi dəyərlərimizə,
tariximizə, vətənimizə,
bir sözlə, bizim olana sahiblənmək
hisslərilə çulğaladı.
Azərbaycan ziyalıları, xüsusilə,
elmi-ədəbi cameənin
nümayəndələri bu
dönəmdə milli-azadlıq
hərəkatının fəalları
kimi proseslərin içərisində idilər. Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində ayrıca mərhələ təşkil
edən "milli özünüdərk və
istiqlal ədəbiyyatı"
ötən əsrin səksəninci illərində
və sözügedən
mərhələnin çevrələdiyi
1990-91-ci illərdə ölkədə
baş verən bəlli ictimai-siyasi proseslərdən dolayı
daha aydın, kəskin və geniş şəkil almışdı. Hərəkətverici qüvvəyə çevrilən
ədəbi cameədə
gedən proseslər cəmiyyətdə və
milli şüurda gedən proseslərlə eyni müstəvidə birləşir, biri o birini şərtləndirirdi.
Akademik İsa Həbibbəylinin sözləri
ilə desək,
"Bu illərin ədəbiyyatı,
xüsusən poeziya...
Azadlıq meydanlarının ritminə köklənmişdi".
Həmin dönəmdə ideoloji və təsiredici faktor olan ədəbiyyat
baş verən hadisələrə öz
münasibətini ortaya
qoymaqla, bir növ, xalqın səsinə çevrilmişdi. Bu səsdə
haray da var idi, hayqırtı
da, nisgil, ağrı-acı, ümidsizlik
də var idi, mübarizəyə çağırış, intiqam,
əyilməzlik, qəzəb
və etiraz da, fəryad, göz yaşı da var idi,
məğrurluq, qürur
və fəxarət hissi də. Ədəbiyyatın,
eyni zamanda, ideoloji faktor olması amilini yaxşı bilən yazarlar həm öz şəxsi hisslərinin ifadəsi kimi, həm də sözügedən amildən dolayı Azərbaycançılıq, dövlətçilik
uğrunda milli birliyə, mübarizəyə
ruhlandıran, milli şüurun oyanmasına hesablanan bədii nümunələr yaradırdılar.
İctimai-siyasi proseslər o qədər
qaynar, mürəkkəb,
ağır və qeyri-stabil, hadisələrin
bir-birini əvəzetmə
tezliyi o qədər çevik idi ki, ədəbi sferada nəsrin "ağır ləngərli"
irihəcmli janrlarına
meyli nisbətən azaltmışdı. Burada yazarların
proseslərin aktiv iştirakçısı olmaları,
zaman məhdudluğu,
sürətlə əvəzlənən
ictimai-siyasi hadisələr,
hələ sonucu görünməyən prosesləri
bədii mətnə çevirmə çətinliyi
ədəbiyyatın bu
istiqamətini bir xeyli arxada qoyurdu.
Dönəmin xarakterinə uyğun
olaraq yaşananların
doğurduğu hisslərin
bədii təzahürü
və ifadə tezliyi baxımından yaddaşlara həkk olunan, emosional-ekspressiv və psixoloji təsir gücünə malik yığcam və çevik biçimli şeir digər janrlarla müqayisədə daha çox aktivlik nümayiş etdirirdi.
Poeziyada "Dözdü
hər zillətə,
dözdü hər şeyə, // "Dünyada
mənim də haqqım var", - deyə. // Kütləni xalq edən müqaviləyə, // Qanıyla
qolunu çəkdi şəhidlər", - söyləyən
Bəxtiyar Vahabzadə,
"Nə yatmısan,
qoca vulkan, səninləyəm! // Ayağa
dur, Azərbaycan, səninləyəm!",
- çağırışı edən Məmməd Araz, azadlıq təşnəsi və qaniçən qəsbkara
qəzəb hissi ilə "Azadlığı
istəmirəm, zərrə-zərrə,
qram-qram! // Qolumdakı
zəncirləri qıram
gərək, qıram,
qıram!", - söyləyən Xəlil
Rza Ulutürk, "Eli
yağmalanan, bölünən,
bölən, // Çayları
quruyan, gölləri ölən, // Haqq-hesab çəkməyə gələn
mənəm, mən.
// Salam, Dar ağacı! // Əleyküm-salam!"
- deyən Rüstəm Behrudi və başqa bu kimi yazarların
uyğun əsərləri
milli özünüdərk
və istiqlal ədəbiyyatının nümunələri
kimi zamanın tələbindən yaranan
və funksional mahiyyət etibarilə millətə məhz sözügedən kontekstdə
mesajlar ötürən
əsərlər idi.
Qanlı
Yanvar hadisələrinin
baş verdiyi ağrılı günlərdən
yaranmağa başlayan
və sonralar da davam etdirilən
20 Yanvar mövzusu isə Azərbaycanda istiqlal ədəbiyyatının
əsas tərkib hissələrindən biri
kimi ortaya çıxdı.
20 Yanvar faciəsindən sonra Azərbaycanı Xocalı və Daşaltı faciələri
gözləyəcəkdi, neçə-neçə
yurd yerlərimiz işğal olunacaq, yüzlərlə, minlərlə
itkilərimiz olacaqdı
və bütün bunlar ürəyi vətən, millət sevgisi ilə döyünən hər bir azərbaycanlının
qəlbində qövr
eləyən, beynini didib-parçalayan, vicdanında,
yaddaşında susmayan
əbədi bir ağrıya çevriləcəkdi...
20 Yanvar bütövlükdə
millətimizin taleyindən
keçən bir hadisədir. Məhz bu səbəbdən
təqvimdə bu gün "Ümummilli matəm günü" kimi qeyd olunur.
Artıq
2020-ci ildir və 20 Yanvar faciəsindən 30 il keçir.
Lakin bu 30 ildə nə şəhidlər unudulub, nə də şahidlər unudub. Sanki hər
şey dünən baş veribmiş kimi yaddaşımızdadır.
Unutmayaq! 20 Yanvar, Daşaltı, Xocalı faciələrini, millətimizin
qanına susamış
mənfur ermənilərin
törətdikləri bəşər
tarixində misli görünməmiş cinayətləri,
vəhşilikləri, erməni
vandalizmini, düşmən
əsirliyində inləyən
yurd yerlərimizi, haray çəkən Qarabağımızı unutmayaq!
Unutmayaq ki, yaddaşımız korşalıb
tarix bir daha təkrarlanmasın! Unutmayaq ki, düşmən aramıza nifaq sala bilməsin, milli birliyimiz, azadlığımız, müstəqilliyimiz
günü-gündən möhkəmlənib
əbədi olsun.
Və nəhayət, bütün itirilmiş torpaqlarımız azad olunsun, çox da uzaq olmayan
o mübarək günlərin
birində bütöv
və müstəqil Azərbaycanın Ay-ulduzlu
üçrəngli bayrağı
Şuşa qalasının zirvəsində
fəxarətlə dalğalansın!
Aynur XƏLİLOVA
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 18 yanvar. S. 15.