Hər
şeyin düzü var xatirələrdə...
Zəlimxan YAQUB -
70
Baxıram,
arxadan bir atlı gəlir,
Yolların
tozu var xatirələrdə...
Keçmiş
insanlara yalan danışmır,
Hər
şeyin düzü var xatirələrdə...
Zəlimxan Yaqubla xatirələrim qalaq-qalaqdır. Bakıda ya onun evində, ya
bizim evdə, Borçalıda - Kəpənəkçidə
onun ata yurdunda, Neftçalada, Salyanda - mənim ata yurdumda,
Şəkidə, Gəncədə, Baskalda, Qusarda, Tiflisdə,
İstanbulda, Afyon Karahisarda... Ya Məmməd Aslanla, ya Nizami Cəfərovla,
ya Nizaməddin Şəmsizadə ilə, ya
Şakir Acalovla, ya Rüstəm Kamalla... Çox vaxt da ikimiz
baş-başa vermişik... Bizi 1980-ci ildə Xəlil Rza tanış etmişdi. Onda mən
tələbə idim. Xəlil bəy: "İgid, əmr
edirəm, Zəlimxanı tanı və sev!" - demişdi. Ulutürkün əmrinə
Zəlimxanın son nəfəsinə qədər əməl
etdim. Son görüşümüz isə
vəfatından bir neçə gün əvvəl,
yanvarın 4-də oldu. Əhvalı
yaxşıydı. Anası Güllü
xanımla, ömür-gün yoldaşı Sahibə
xanımla birgə Zəlimxan müəllimlə xeyli söhbət
etdik. Nikbin idi. Hətta qəzetə
müsahibə vermək istədiyini dedi. Sabah
görüşmək ümidiylə ayrıldıq. Səhər
isə telefonuna zəng çatmadı... Evlərinə
gəldim.
Çarpayıda uzanmışdı. Əyilib əlindən
öpdüm. Baxırdı. Mənim mən olduğumu bildimi? Bilmirəm.
Qızı
Günay başının üstündə
dayanmışdı: "Ata, tanıdınmı?" - deyə soruşdu. Cavab vermədi... Və bu
bizim son görüşümüz oldu... Əhvalı son
şeirindəki ovqatını da ötüb keçmişdi:
"Şükür
de, şükür de" deyirlər mənə,
Çatılan qaşıma nə şükür deyim.
Yorğun
ürəyimə, solğun gözümə,
Ağrıyan başıma nə şükür deyim.
Ağrı
başlama var, ağrı kəsmə var,
Canda son mənzilə bir tələsmə var.
Başda
titrəmə var, əldə əsmə var,
Ağrılı yaşıma nə şükür
deyim.
Könül
gah sevincdə, gah da qəmdədir,
Gah kefli, gah kefsiz bir aləmdədir.
Aş
bişib hazırdı, plov dəmdədir,
İştahsız aşıma nə şükür
deyim.
Buluddu
ağlayan, dumandı çökən,
Vaxtsız ağrılardı qəddimi sökən.
Üzümü
yandıran, gözümü tökən,
Acı göz yaşıma nə şükür deyim.
Buluddan nəm
yağır, göydən yaş yağır,
Yağanlar gah yeyin, gah yavaş yağır.
Göydən
dolu yağır, göydən daş yağır,
Başımın daşına nə şükür
deyim.
Zəlimxan Yaqubla bağlı xatirələrim
qalaq-qalaqdır. Anılarımın coğrafiyası o qədər
genişdir ki, nəinki bir kitaba, heç bir ömrə də
sığmaz.
Bu böyük müasirimlə ən unudulmaz anları
Gürcüstanda və Türkiyədə
yaşamışam. Doğulduğu Kəpənəkçi kəndində
açıq havada Zəlimxan Yaqubun şərəfinə
verilən və yüzlərlə adamın iştirak etdiyi
elat ziyafətində onun qədəminə necə və
neçə qurbanlar kəsildiyini, sazların necə səs-səsə
verib ötdüyünü görmüşəm. Tiflisdə
Tumanişvili adına Teatrda
altmışillik yubileyində ürək sözlərimi
demişəm. Gürcüstanın "Şərəf"
ordenini aldığı gün Gürcüstan prezidentinin
adından onun şərəfinə verilmiş ziyafətdə
bir yerdə iştirak etmişik. Onunla və
Rüstəm Kamalla birgə Şeyx Sənanın məzarını
ziyarət edəndən sonra Sənan dağına
qalxmış və sonra Şeytanbazar məhəlləsində
bir çayxanada əyləşib Cavidi yad etmişik.
Bir yerdə Türkiyədə Afyon-Karahisarda -
Sandıqlı ilçəsində - Çay köyündə
Yunis Əmrəni, Çiğiltəpədə "Ayinəsi
işdir kişinin, lafa baxılmaz / Şəxsin
görünür rütbeyi-əqli əsərindən"
deyən Ziya Paşanın əfsanəvi oğlu Albay Rəşadı
ziyarət etmişik.
Bir yerdə Sandıqlının İstasyon caddəsində
sevgi yürüyüşünə qatılmışıq. Sevgi
yürüyüşündə mehtər marşının sədaları
altında başlarının üstünə Zəlimxan
Yaqubun adı yazılmış plakatlarla gələn
Elazığlı məktəblilərə yaxınlaşıb
şəkil çəkdirmişik.
2010-cu ilin mayında Afyon-Karahisarda "Anadolu -
Yunusdur" günləri çərçivəsində bir
görüş (əslində, bir gün) Zəlimxan Yaquba həsr
olunmuşdu. 4-5 saat durmadan-dayanmadan şeirlər oxuyan Zəlimxan
500 nəfərlik salonu əfsunlamışdı. Salonda ayaq üstə qalanlar da vardı. Zəlimxan
Yaqubun şeiri və hafizəsi salonu vəcdə gətirib
dalğalandırırdı... Rəhmətlik Məmməd
Aslan demişkən, "möhtəşəm Zəlimxan
Yaqub" gecədən keçmiş özü bu şeir gecəsini
tamamlamasaydı, inanıram, səhərə qədər bir nəfər
belə olsun o salonu tərk etməzdi... Oralarda çox məşhur
olan Ramin Qarayevin Zəlimxan sevdalı sazı da gecəyə əlavə
rəng qatmışdı... Tədbirə
xanımlarıyla birgə gəlmiş vali, kaymakam, bələdiyyə
başqanı minnətdarlıq nitqi üçün bir-bir səhnəyə
çıxdılar. Zəlimxan Yaqubun timsalında Azərbaycana
sevgilərini izhar etdilər...
Və qəfil
arxadan, adamların arasından səs:
-
Zelimhan... Zelimhan...
Bu, Bahəddin Qaraqoç idi. Türkiyə
şeirinin "ağ qartalı" Bahəddin Qaraqoç.
- Dur,
Zelimhan. Sana diyeceklerim var.
Zəlimxan səhnədə, iştirakçılar
salonda ayaq saxladı. Qaraqoç: - Seni çok aradım, Zelimhan. Seni çok izledim. Sen Dedem Korkudun, Yunusun,
Karacaoğlanın damarlarında akan
cevherin ta kendisisin. Sen bizim yaşayan en
büyük şairimizsin, Zelimhan - deyib ona təzim etdi və
bu şeiri oxudu:
Ufuklarda
at koştur,
Kür nehrini sen coştur.
Türkü
türkle buluştur
Zelimhan
Yakup kardeş
Sana her
zaman selam!..
Basınca
izin kalsın,
Susunca sazın kalsın.
Göktə
avazın kalsın
Zelimhan
Yakup kardeş
Sana her
zaman selam!..
Ertəsi
gün rəhmətliklər - Bahəddin Qaraqoç, Ankara
radiosunun keçmiş diktoru, Türk Ocaqlarının,
Türk Dil Qurumunun üzvü Rizvan Çongur və Zəlimxan
Yaqubla birgə Çay kəndində - Yunis Əmrə məhəlləsindəki
qəbiristanda Yunusin məzarını ziyarət etdik. Məzarlığın qarşısındakı
yaşıl seyrəngahda uşaqlı-qocalı,
qadınlı-kişili bütün köy Zəlimxan Yaqubun
tamaşasına durmuşdu. Yunus Əmrə
məhəlləsinin bütün sakinləri, qızlı-gəlinli,
gəncli-qocalı, uşaqlı-böyüklü
hamısı buradaydı. Qadınlar
ayrı səmtdə, kişilər isə əsas meydanda
toplaşmışdı. Zəlimxan
danışırdı. Buna danışmaq
deməzdilər. Qanad taxıb uçur və
bütün Yunus Əmrə ziyarətçilərini də səmalara
qaldırırdı. Bu, başqa bir
dünyanın söhbətiydi. İndiyə
qədər danışılanlara bənzəmirdi. Sanki
Zəlimxan Yaqub Yunusun gerçək vətəni olan Azərbaycandan
gəlib burda Yunusun kimliyini Yunusun yurddaşlarına anladır
və onları heyrətləndirirdi... Özü də
Yunuslaşmışdı...
Nə isə...
Deməklə qurtaran deyil...
Birini də deyib xatirələrimi bitirmək istəyirəm. Afyonda Zəlimxan
Yaqubla bir kitab dükanındayıq. Kitabçı
qızlardan biri bizə yaxınlaşır. "Siz Zəlimxan
Yaqubsunuzmu? Lütfən ikinci qata qalxın"
- deyir. İkinci qatda bizi dükanın
sahibi gözləyirmiş. Monitorla
baxıb. Zəlimxanı tanıyıb.
"Borçalının bir tərəfi
Axıska" - deyib Zəlimxanı bağrına basır.
Əslən Axıska türklərindənmiş.
"Sürgün" poemasından xəbərdardı...
Yeri gəlmişkən, "Sürgün" poeması
Zəlimxanın özünün ən çox bəyəndiyi
əsəriydi. Beş il bundan qabaq, elə bu günlərdə, Xalq
yazıçısı Anar da "Ədəbiyyat qəzeti"ində
Zəlimxanın 65 illiyinə yazdığı və
yorğun şairin nəfəsinə nəfəs qatan
"Yorulmayasan, Zəlimxan!" adlı məqaləsində
"bu əsərin açdığı mövzulara ədəbiyyatımızda
toxunan olmayıb...Qazaxıstana, Qırğızıstana
sürgün edilmiş Azəri və Axıska türklərinin
faciəsi haqqında bizim ədəbiyyatda ilk əsər Zəlimxanın
poemasıdır" - deyə bildirirdi.
Bəzən ədəbiyyatımızın sərhədlərimizdən
o tərəfdə təbliğ olunmamasından gileylənirik. Bir
anlığa Zəlimxanın timsalında bir Azərbaycan
şairini düşünün. Kimsə Təbrizdə
yolunu kəsib şeirini oxuyur.... Tiflisdə bir gürcü
zabiti onu görüb qarşısında farağat
dayanır... Karahisarda bir kitabçı onu bağrına
basıb poemasından misralar deyir... Türkiyənin
böyük bir şairi hamının gözləri
qarşısında ona təzim edir...
Bir az əvvəl, bizi Xəlil Rzanın
tanış etdiyini yazmışdım. Səksəninci
illərdə Ulutürk hardaydısa, Zəlimxan da mütləq
onun yanında olardı. Səksəninci
ildə Aktyor Evində görkəmlilərdən birinin
yaradıcılıq gecəsi keçirilirdi. Tədbiri İsmayıl Şıxlı
aparırdı. Rəyasət heyətinin
arxasındakı pərdə qəfil dalğalanmağa
başladı. Hiss olunurdu ki, kimsə pərdəni
dalğalandırmaqla keçirilən tədbirə müdaxilə
edir. Rəhmətlik İsmayıl Şıxlı salona
müraciət etdi: Xəlil Rza söz istəyir - dedi. Alqış qopdu və əlinə narıncı
çanta götürmüş Xəlil səhnədə
göründü. İlk sözünü
xatırlayıram. Üzünü zala tutub soruşdu:
- Zəlimxan
burdadı? Niyə belə yaradıcılıq
gecəsini Zəlimxan üçün keçirmirsiniz. Nə üçün onun əsərləri dərsliklərə
salınmır. Eşq olsun Xalq şairi Zəlimxan
Yaquba.
Əgər
rəhmətlik İsmayıl Şıxlının təmkini
olmasaydı, Xəlil bəyin çıxışı, az qala, tədbirin məramını dəyişəcəkdi.
O vaxt, Zəlimxanın
30 yaşı vardı və Xəlil onu Xalq şairi olaraq təqdim
edirdi.
O zaman, təbii
ki, Xalq şairi adı, hətta Xəlil Rzanın özü
üçün də əlçatmaz idi. Ədəbiyyat tədbirlərində
söz almaq üçün, necə deyərlər, pərdə
silkələməyə məcbur edilən Xəlil bəyin
Xalq şairi olması, hələ üstəlik, onun otuz
yaşlı Zəlimxana verdiyi fəxri adın rəsmən
gerçəkləşməsi üçün Azərbaycan
müstəqil olmalıymış.
Zəlimxan bəy dediyim kimi, sonuncu
görüşümüzdə dinib-danışmırdı. Bitib-tükənmişdi.
Elə ordaca Günay xanım dedi ki, atam sentyabrda Almaniyaya
müayinəyə gedəcəkdi. "Azərin
qızının toyunda iştirak etməliyəm" - deyib
getmədi.
Ağrılı canı ilə toya gəlmişdi. Xeyir-dua
vermişdi və həmin toyda çəkilmiş şəklimiz
mənim həm atamla, həm də Zəlimxan Yaqubla çəkilmiş
son şəklim oldu.
Bunu isə
sonralar oğlu Bəhlul söylədi: "Nə qədər
etdiksə, nə qədər yalvardıqsa, sentyabrda Almaniyaya
getmədi. "Mütləq toyda iştirak etməliyəm"
- deyib durdu. Və bu toy Zəlimxan Yaqubun həyatında
iştirak etdiyi sonuncu toy məclisi oldu".
Haqqında "Əzəl-axır dünya türkün
dünyası" adlı kitab yazmışdım. Kitab əvvəl
2007-ci ildə Bakıda, sonra da 2009-da Türkiyə türkcəsində
İstanbulda Nizaməddin Onkun ön sözü ilə nəşr
edildi. Bakı nəşri burda filarmoniyada,
İstanbul nəşri orda - Bayburtda təqdim edildi.
İlk nəşrinin
redaktoru olduğum "Peyğəmbər"
poemasının "Peyğəmbər"i niyə
yazdım?" adlı hissəsində özünün də
qeyd etdiyi kimi, bu poemanı yazmağa onu sövq edən
"Əzəl-axır dünya türkün
dünyası" kitabımdakı "Hz. Məhəmməd
dastanını Tanrı özü sənə ilham edəcək.
Buna inanıram, Zəlimxan!" sözləri
olmuşdu. Zəlimxan Yaqub bildirirdi ki,
"Azər Turanın arzusu ilə mənim illərlə
ürəyimdə gəzdirdiyim, ancaq heç kəsə
açmadığım istək yüzdə-yüz
üst-üstə düşürdü. Bu yerdə...
İbrahim Haqqı həzrətlərinin... şeirini
xatırlamalı oluram: Mövlam, görəlim neylər / Neylərsə
gözəl eylər".
Bütün kitablarımın təqdimatında
iştirak və çıxış etmişdi. "Cavidnamə"
kitabım barədə məqaləsini 2010-cu ilin 17
dekabrında İstanbulda yazmışdı. Sağlığında nəşr olunmuş son
kitabında "Dünya çiçək, insan oğlu
arıdı" kitabında mənə ithaf etdiyi "Turan
Borçalıdadır" adlı uzun və gözəl bir
şeiri də vardı.
2015-ci ildə
Zəlimxan Yaqub demək olar, "Ədəbiyyat qəzeti"nin bəlkə də hər sayında ya
şeirləri ilə, ya haqqında yazılan yazılarla, ya xəbərlərlə
göründü. Bunu mənə irad tutanlar da
vardı. Amma irad tutanlar, bilsələr də,
etinaya almırdılar ki, şair xəstədi və
"Ədəbiyyat qəzeti" bu davranışı ilə
onun ömrünə ömür qatmaqdadır. Qəribə hallar yaşayırdıq. Zəlimxan "Təbiətə məktub"
yazırdı. Müəllifin səhifəboyu
ayaq üstə şəklini verib yazını çap
edirdik. Zəlimxanın şəklini fərqləndirib
təqdim etdiyimizə görə qınanırdıq. Növbəti sayımızda isə rəhmətlik
akademik Tofiq Hacıyevin "Səhifəni açan kimi, diqqətim
Zəlimxanın şəklinə sancılıb qaldı.
Çox mütəfəkkir
görünürdü. Hörmətli bir
şəkildi. Azər Turanın ifadəsi
ilə desəm, bu portretdən kədərli bir ləzzət
aldım" - sözləri ilə başlayan, "Bu gün
Zəlimxan heca şeirimizi yenidən ucaltdı, heca
şeirimizin yolunu rahatladı. Heca şeirinə intellekt ədəbiyyatı
kimi bayatının fəlsəfi dərinliyini qaytardı... Bu
gün güneyli-qüzeyli aşıqlarımızın
sazında Aşıq Ələsgərdən, Aşıq
Alıdan, Molla Cumadan çox Zəlimxanın qoşmaları
oxunur" sözləri ilə davam edən, "Tanrı Zəlimxan
istedadda, Zəlimxan iradədə yenə bir şair
yaradacaqmı, nə vaxt?" sözləri ilə bitən
"Zəlimxan Yaqubun "Təbiətə məktub"una
bir cavab" yazısını dərc edirdik. Məni
qınayanlar, təbii ki, Tofiq Hacıyevi qınamağa cəsarət
etmirdilər, etməzdilər. Beləcə gündən-günə,
həftədən-həftəyə Zəlimxan... Hətta bir gün Zəlimxandan xəbərsiz
Borçalıya gedib eyvanından Yel dağının
göründüyü ata yurdu barədə iki səhifəlik
yazı hazırladıq. Və bütün
bunlar əziz Zəlimxanı hədsiz məmnun edirdi. "Ədəbiyyat qəzeti" Zəlimxan Yaqubun
son tribunası oldu. Qəribədir,
ömrünün son aylarında Zəlimxan Yaqubun
yaradıcılığında, sanki yeni bir mərhələ
başlamışdı. Yazdığı
və "Ədəbiyyat qəzeti"ndə dərc etdirdiyi
son şeirləri irfanla dopdolu və birmənalı şəkildə
misilsiz idi. Vaxtilə Vaqif Səmədoğlu
onu "öz səsində üzən şair"
adlandırmışdı. Zəlimxan Yaqub
öz səsiylə üzə bilmədiyi çağlarda
yazdığı şeirlərlə Vaqif Səmədoğlunun
həmin fikirlərini "korrektə" etdi. Səsində taqət qalmasa da, şeirinə mistik
bir hüzur, bir qürub avazı çökdü. Və bu, sanki yeni bir Zəlimxan idi.
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə özü ilə
bağlı oxuduğu son yazı Elnarə Akimovanın
"Ün"ün həqiqəti və poeziyası" məqaləsi
oldu.
Dünyasını dəyişdiyi həftə isə qəzetin
birinci səhifəsində Zəlimxan Yaqubun səhifəboyu
şəklini, yas yerindən fotoreportaj, barəsində Nizaməddin
Şəmsizadənin və Rüstəm Kamalın
yazılarını dərc etdik. Və bitdi...
Dediyim
kimi, xatirə coğrafiyam o qədər genişdir ki... O,
öz şəxsində Azərbaycanın yeni bir şair
obrazını yaratmışdı. Həbsə
düşmüş ədəbiyyat adamını azad etdirəcək
qədər nüfuz sahibi idi. Qətlə yetirilmiş
adamın yas yerinə gedib qan bağladığının
şahidiyəm... Onun səsini bu ölkədə hamı - Zəlimxan
Yaqubu ədəbiyyatımızın canlı klassiki adlandıran
ölkə başçısından tutmuş, sıravi vətəndaşa
qədər hamı eşidirdi...
Üç gündən sonra ürəyi çiçək
üzü kimi zərif Zəlimxanın yetmiş yaşı
tamam olur.
Növbəti səhifəmizdə təqdim etdiyim bənzərsiz
fikirlərini o, 2006-cı ilin 20 iyulunda Bakıxanov qəsəbəsindəki
qızılgüllü həyətində gecədən
keçmişə qədər uzanan söhbətimiz
zamanı söyləmişdi...
16 yanvar
2020
Azər TURAN
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 18 yanvar. S. 16-17.