Vətənlə vəhdət
və ya "Allaha kömək vaxtıdır"
Əjdər
Olun "Lo" romanı iki sadə cümlə ilə
qurtarır:
"Yenə
də işə gedirdim...
Artıq yazdığım romandan
çıxmışdım".
Və
Əjdər Olun "Lo" kitabı üz
qabığındaca həmin iki sadə cümlə ilə
başlayır...
Nədənsə,
mənə elə gəldi ki, bu, qurtaranın başlaması
haqqında romandır; romanı bu duyğunun
işığında oxudum; əslində, bu, oxumaq da deyildi,
romanla danışdım, həmsöhbət oldum, onu dinlədim
desəm, daha düz olar; təxminən on illik yuxarı
mürəkkəb bir zamanın, təlatümlü bir
dövrün nəbzini tutan, epoxal hadisələrin səbəb
və nəticə miqyaslarına köklənən, onlara min
bir əllə toxunan və çətin olduğu qədər
də sevdalı bir söhbət idi...
Bir də
gözüyaşlı ana fəryadı idi, başımın
üstündə dolana-dolana qıyya çəkir, yaralı
qartal kimi qıy vururdu: "Bu nə lodur
düşmüşük, Allah!".
Əsgərlikdən yenicə qayıdan on doqquz yaşlı,
pəhləvan cüssəli qardaşım İlyasın
süni göldə batdığı günün və
sonrakı dəhşətli axtarış günlərinin (rəhmətlik
dostum Ağalar Mirzə mənə həsr etdiyi bir şeirində
həmin vay-şivənli günlərin dəhşətini təsvir
edib - S.E.) ağrı girdabını anam Məşədi
Gülsura Kalba Xudu qızı o sözlə ifadə
etmişdi: Bu nə lodur!..
On cildlik "Azərbaycan Sovet Ensiklopediyası"nda lo
sözü yoxdur.
"Lo"
romanını oxuduqca tam əmin oldum ki, bu əsərə
bundan yaxşı, bundan dəqiq ad tapmaq mümkün deyil; hətta
deyərdim ki, bu, son illərin ədəbi
tapıntısı, ən yerinə düşən roman
adıdır; düşündükcə sözün
etimologiyası, etnogenetik sirr sahilləri, qeyri-adi mübhəm
miqyasları, yoxdan var olub dalğa-dalğa yayılan, sanki min
illərin külü altında közərən
işığı, körüklənib oyanan qəribə
energetikası adamı çəkib aparır; ruhu titrədir,
təntidir, göynəmli duyğu dolaylarında olanlardan və
olacaqlardan danışır; səhifələri çevirib
adladıqca oxucu o duyğusal danışığa, səmimi
və sanki min bir səsli söhbətə köklənir, o
danışığın, söhbətin energetik tilsiminə
düşür və yazıçının janr təyinatına
(canlı roman) qəlbən inanır, o
canlılığın bir hissəsinə, bir fərdinə
çevrilir - eynən milyonluq meydan hərəkatında
bütövün zərrəsinə döndüyü kimi...
Canlılıq,
birbaşa təqdimat "Lo" romanının əsas ədəbi
qayəsi, bədii-estetik uğuru, tapıntısıdır;
sanki müəllif 90-cı illər Bakısının,
milyonluq mitinqlər epoxasının, neçə yerdən
yaralanan, yaralarından qızıl qanlar axan Azərbaycanın
ön planında dayanıb danışır; oxucu möhtəşəm
canlı yayımın, birbaşa efirin həyəcanını,
min bir tellə qoşulduğu energetikasını
yaşayır, mətnin müqəddəs hüzurunda kütlədən
xalqa, xalqdan millətə doğru yol gedir. Və adama elə gəlir
ki, bu axından çıxmaq, dayanmaq mümkün deyil; ənənəvi
roman estetikasındakı hissələr, fəsillər, ədədi
başlıqlar, adlı-adsız bölümlər...
"Lo" romanında yerli-dibli yoxdur; hətta belə deməyə
məcbur oluram ki, "Lo" romanı nəhəng bir
cümləni xatırladır, bu, ədəbiyyat tarixinin bəlkə
də ən böyük roman-cümləsidir. Əlbəttə,
mən "Lo" romanının janrı haqqında bu
sözləri yazarkən subyektiv fikirlərimi ifadə edirəm,
elmi-ədəbiyyatşünas iddialarından tam uzağam və
ona da əminəm ki, bu istiqamətdə ciddi ədəbiyyatşünas
alimlərimiz, tənqidçilərimiz sanballı söz deyəcək,
müasir Azərbaycan nəsrinin bu yeni, novator ədəbi
hadisəsini analitik təhlil işığında layiqincə
dəyərləndirəcək, onun real elmi, kulturoloji qiymətini
verəcəklər. Əminəm ki, o yazılarda yenilik,
novatorluq, ədəbi hadisə ifadələri tez-tez işlənəcək...
"Lo"
romanının genişmiqyaslı panoramında Bakı da,
Qarabağ da, yaxın ətrafı ilə birlikdə
bütün Azərbaycan da, hətta bəzi məqamlarda
bütöv Türk dünyası da kifayət qədər
realist-publisistik müstəvidə (bu da əsərin janr
novatorluğunun diktə və təlqin etdiyi bir özəllik,
ədəbi-estetik mətn mühiti, orijinal poetika hadisəsidir
- S.E.) görünür, diqqəti özünə cəlb
edir. "Nado perostraivatsya!" ("Yenidən qurulmaq lazımdır!") -
deyə-deyə ölkəni dağıdan Qorbaçov siyasəti,
o siyasətə az qala dirijorluq edən Raisa hədiyyəpərəstliyi
də, Bakının Meydan damarında döyünən
azadlıq eşqi də, Qarabağın qaranlıq gecələrində
namusuna təcavüz olunan qızın vulkan qəzəbiylə
özünü asması da, uzaq Saxa Respublikasında "Kan
tartır" - deyə müəllifi qucaqlayan yakutlar da, bir
gözü məscidə, bir gözü kilsəyə baxan,
kirxaya, sinaqoqa və cümə namazına eyni həvəslə
tələsən, Suraxanı atəşgahında kahinlə,
"Rama-Rama" oxuyan indusla, krişnaidlə...
yaxınlıq edən və müəllifin təsadüfən
İstiqlaliyyət küçəsində gördüyü
Cənnət də, qatarda yuxulu birisinin çamadanından
oğurluq edən iş yoldaşı Mənsimin
alçaqlığı da, "Yaradıcılıq Evinin
köhnə korpusunda özünə sığınacaq
tapmış yazıçı Namiq Abdullayevin daim
körüklənən köhnə kədəri də,
türmədən buraxılan Babayarın həyat fəlsəfəsi
də, "O, gedən qatara minirmiş kimi qucağıma
tullanır və bərk-bərk məndən
yapışır, elə bil qollarım vaqon
qapısının qulplarıdır" cümləsindən
baxan Fərəhin fərəhsiz taleyi də,
"İçimdə Çernobıl yenə baş
qaldırıb" nigarançılığıyla sevdiyi
Laləsini unutmağa çalışan qardaşı
Qaranın (Qarakişinin) mərdanəliyi də, "Niva"
maşını əlindən alınan atasıyla birlikdə
"OMON"-çu rəhbərin "Aparın hər
ikisini güllələyin!" əmrinin icrasını
gözləmək faciəsi də, Heydər Əliyevin
xilaskar qayıdışı, Azərbaycanı xilas edən
hakimiyyət ustalığı da... saysız-hesabsız
obrazlar, süjetlər, kiçik və böyük hadisələr,
həyatın özü qədər mürəkkəb
situasiyalar, çoxşaxəli xətlər... bütöv
epoxal bir roman mənzərəsini yaradır. Müəllif
mahir bir dirijor diqqətiylə heç nəyi və heç
kimi yaddan çıxarmır, dövr girdabının - lo
çalxanışının səbəb və nəticə
anatomiyasını açıb göstərir, Qarabağ matəmgahında
böyük dərdə dərdkeşlik edir,
duyğularını kədər kotanına qoşur, məğlubiyyət
və qalibiyyət yollarında doğma qardaş kimi oxucunun əllərindən
tutur, hərdən olur ki, qəm qaynarı, kədər
tüstüsü ruhu boğanda qaranlıqdan işığa
pəncərə açır, qəlbin zülm-zülmət
göylərində çıraq yandırır. Hər dəfə gərgin situasiyalardan, qəlbi-qanı
göynədən tragik hadisələrdən sonra müəllif,
sanki sözün işığını, istisini
çoxaldır, tarıma çəkilmiş əsəbləri,
ruhu didən gərginliyi aradan qaldırır və oxucu
növbəti lo epizoduna hazırlanır. Belə
olmasaydı 528 səhifəlik nəhəng kitabı birnəfəsə
ləzzətlə oxumaq, dərk və qəbul etmək, mətnə
məhrəmanə bir sevgiylə könül vermək,
sözlə əzablı yolların yolçuluğuna
çıxmaq və mənzil başına yorulmadan, bezmədən,
təngə gəlmədən yetişmək, çətin
ki, baş tutaydı. Bu baxımdan "Lo"
romanının bir sənətkarlıq məziyyəti də
çətin yolu asan etmək, əzablı zülmət
yollarında sevincli çıraqlar yandırmaq
istedadıdır. Bu məqamda yadıma dahi
F.M.Dostoyevskinin "Karamazov qardaşları" romanında
Dmitri Karamazovun qardaşı Alekseyə dediyi məşhur
sözlər düşür: "Allahı yer üzündən
qovsalar, biz ona yerin altında
sığınacağıq". Bir də
"Allah bizimlə olmalıdır, çünki sevinc bəxş
edən odur, bu, ona məxsus imtiyazdır, böyük
imtiyaz". Və bir də "Allaha
yazığım gəlir". Roman boyu
Allaha sığınan bir işığın, Allaha doğru
dartınan bir şövqün, Allahı çağıran və
sevən bir sirli səsin zaman-zaman təcəllasına, yoxdan
var olmasına heyrətlənirsən. Əsası
da odur ki, bu laməkan heyrətlə böyük və
bütöv bir Azərbaycan sevgisinin içinə
düşürsən. "Lo" romanının hər
yolunda-cığırında, hər enişində-yoxuşunda,
hər dağında-düzündə, hər sevincində-kədərində,
hər küsüsündə-barışında müqəddəs
bir eşq var, bu, Azərbaycan eşqidir. Oxucunu
yalnız bu eşq xilas edir, heç bir məğlubiyyət,
qan-qada önündə sınmağa qoymur, əsərin
ümumi ovqatında, bütöv mənzərəsində,
sanki "Koroğlu" uvertürası, İstiqlal
marşı səsləndirir. "Karamazov
qardaşları" romanından Dmitrinin bir cümləsini də
xatırlamaqdan özümü saxlaya bilmirəm:
"Özüm əclaf olsam da, Rusiyanı sevirəm, Aleksey,
rus Allahını sevirəm". Doğrusu, etiraf edim ki,
çoxdandır, ədəbiyyat səltənətində,
söz məmləkətində Allahın səsini belə
yaxından eşitməmişdim - "Lo" romanında
olduğu kimi...
Əsərin
lap sonunda Məşədi Zeynəb nənə yenidən
zühur edib bir sirr açır:
"Atamın üçü çıxan gün yasa gəlmiş
Babayarın yanında Qaraya bir sirr açacaqdım.
-
Qardaş, atam ölməli idi.
- Atamı
öldürüblər? - Qara yerindən dik atıldı.
-
Vaxtı çatmışdı.
Babayar
söhbətə qarışdı:
- Sənə Xızır peyğəmbər xəbər
vermişdi?
- Yox, -
dilləndim, - nənəm.
Qara hədəqəsindən çıxmış
gözlərilə mənə baxır, yəni danış.
Babayar isə
anamın adını eşidib ciddi soruşdu:
- O nə
deyirdi?
-
Uşaqlıqda içimə dolan xofu, atamın tezliklə
öləcəyindən qorxduğumu xəlvətcə Məşədi
Zeynəb nənəmə demişdim. Nənəm
o zaman mənə danışmışdı ki, sən
körpə olanda atan ağır xəstələnib
yatağa düşmüşdü, yeməkdən-içməkdən
kəsilmişdi, günü-gündən əriyirdi. Üstünə gələn həkimlərin
yazdığı dərmanlar kömək etmirdi. Artıq əlimizi ondan üzmüşdük,
çarpayısının üzünü Qibləyə
çevirmişdik. Ananla gecələr
keşiyini çəkirdik. Bir gün səhər
atan üzülmüş canını dişinə tutub dikəldi,
yerində oturdu. Gözlərində
azacıq işıq vardı. Ölən
adamın axır nəfəsdə güclənib bir anlıq
özünə gəldiyini çox gördüyümdən
"Balamın son nəfəsidir!" deyib ağlamağa
başladım. Anan da mənə
qoşuldu.
Atan
udqunub nəfəs dərə-dərə dedi:
"Qorxmayın, ölməyəcəyəm! Yuxumda pirani bir kişi gəlib əlini bütün bədənimə
çəkdi, mənə dedi ki, sınaqdan keçdin,
sabahdan sağalıb ayağa durarsan, sənə altmış
beş il ömür verilib. Ancaq
qarışıqlıqda öləcəksən".
Romanın
əvvəlində açılan qəribə, az qala mifik
qapı içəridən bağlanır; olmuşlar və
olacaqlar, keçmişlər və gələcəklər
haqqında düşünürsən; ədəbi və əbədi
harmoniyanın, mizan-tərəzinin tanrısal qüdrətinə
inanırsan; əbədiyyətin ilğım-həqiqət
sehrinə, diktə və təlqinlərinə iman gətirirsən...
Və oxucu qəlbində, təhtəlşüurun sirli
səmalarında, bağlı qapılar qarşısında
Allahın çağırış səsləri gün
işığında gözü qamaşan yamyaşıl dəfnə
pöhrələri kimi baş qaldırır. Bütöv Azərbaycan
sevgisinin şah damarında gülümsəyən o
çağırış ədəbiyyatın qalibiyyət səsidir.
"Lo" romanı beləcə oxucuyla qəm
qardaşlığı, sevinc yoldaşlığı edir,
duyğularımızı əbədi istiqlal havasına,
azadlıq baharına kökləyir. Bir həqiqət də
var ki, onu rəhmətlik Vaqif Səmədoğlu bircə
misrada hamıdan yaxşı deyib: "Allaha kömək
vaxtıdır"... "Lo" romanı xalqla könül
söhbətinin, Allaha kömək etmək sevdasının
yollarını göstərir, oxucunu o haqq yollarında Vətənlə
vəhdətə çağırır.
Sadıq Elcanlı
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 25 yanvar. S. 10.