Yolları
bitməyə qoymayan mahnılar, manilər, türkülər...
Bəzən hər hansı şairin xəyal
dünyasının, poetik temperamentinin ölçüsü
bilinməz qalır. Elə hadisələr baş verir ki,
oxucu, ya filoloq həmin şairin, yaxud şairlərin mətnlərində
ancaq o dövrün sədalarını, vurğusunu almaq, dinləmək
şövqünə qoşur. Burda, bu məsələdə
şairin özünün də "günahı" olur,
vurğunun aktual olan məsələlərin üzərinə
salınması məhz onun oxucu ilə dialoqunda istər-istəməz
alınmış aldadıcı hərəkətə
çevrilir. Ancaq bu şeirlərdə yatan başqa bir
intonasiya, ritm, çalar... zamanla yol gedir, daha dərinlərə
baş vurur, özünü bu şəkildə "gizlədir"
ki, gündəlik hay-haray çəkilib gedəndən sonra
görünsün və əsas mətləbin nədən
ibarət olması bilinsin. Bu anda bayaq
danışan, sözünü qaçaraq deyən mətn bu
gün susaraq içindəki mübhəm nəsnələri
anlatmağa çalışır. Sən oxuyub öyrəndiklərindən,
yaddaşına yığılan xatirələrdən, həm
də o yaddaşa şırım kimi düşən izlərdən
nə qədər çox uzaqlaşa bilsən həmin dərinlik
ölçüsü bir o qədər möhtəşəm
olar, iki şey - mətndə aktuallıqla zamanüstü nəsnələrin
bir-birindən aralanması, mətnin gələcək
halının, yəni həm də real
görüntüsünün necə olmasını bəlləyir.
Bu prosesdə müəllif də, oxucu da ola bilsin məğlub
olur, çünki söhbət bədii mətndən gedir, o,
şairi də, oxucunu da "yeyir", "məhv edir",
şairin və oxucunun bu "ərazidə" qoyduğu
hisslər insan qəlbinin heç zaman unudulmayan cizgilərinin
aşkarlanmasında əvəzsiz rol oynayır.
Bizdə
poeziya ilə bağlı bir termin işlənir: vətəndaş
poeziyası. Bu anlayış həmin o
aldadıcı görüntünün bəlirtisidir. Bu termini, məsələn, Məmməd Araza
şamil edirlər, elə Sabir Rüstəmxanlıya da.
Və bildiyimə görə, onun tərkibində
bir "publisistik nüans" da olmamış deyildir. Ancaq məsələn, Xəlil Rza ilə
bağlı bu termin o qədər də işlək deyildir.
Yaxud Qabil, Musa Yaqub, Məmməd İsmayıl və
başqaları. Əslində, belə bir
ayrıntı, belə bir poeziya yoxdur. Bu, tənqidçilərin
uydurmasıdır.
Sabir Rüstəmxanlının poetik təfəkkürü
üçün, zənnimizcə, iki əsas cizgi-keyfiyyət
xasdır və onun mətnlərini incələməkdə
bu iki xətt əsaslı rol oynamalıdır. Sabirin
sözünün deyilişində qəribə bir bədahətənlik
var, bu xüsusiyyət bizim mədəniyyətə içdən,
kökdən xasdır. Onun uzun illər
boyu müxtəlif çıxışlarını dinləyənlər
bunu təsdiq edə bilərlər, onun məhz bədahətən
dedikləri, ifadə etdiyi fikirlər bir anda məclisin durumunu
dəyişdirmiş, hər şeyin bu axarla getməsini şərtləndirmişdir.
Yəni bizim mədəniyyətin şifahilik qatının
güclü olması Sabirin yazılarında və
çıxışlarında dərhal hiss edilməsə də,
onların strukturunun necəliyini kökdən müəyyənləşdirmişdir.
İkinci xüsusiyyət, fikrimizcə, elə birinci qədər
önəmlidir: Sabir bəlkə özündən də
asılı olmayan ötüb-keçən uzun (həm də
qovğalarla dolu-!) illər ərzində tariximizin, millətin
həyatının məhz keçid, bəlkə də ifrat
böhranlı hallarını qələmə alıb. İlk şeirlərindən olan
"Vətən" şeirini xatırlayın, oxuyun, yaxud
"Ana dilim", yaxud poemaları... Buraya onun
son illərdə bir-birinin dalınca yazdığı
romanları da aid edə bilərik. "Difai fədailəri",
"Ölüm zirvəsi" (Cavad xan), "Göy
tanrı"... Sabir üçün tarixi nə
yazmaq, nə də yozmaq əsas deyildir, açar rolunu oynayan,
mahiyyət səciyyəsi daşıyan bu tarixin indi və gələcəyi
necə müəyyənləşdirməsini ifadə etməkdir.
Səni
bahar leysanına bənzədirəm,
Üzümün
qırışlarını yusun,
titrətsin
təşnə ürəyimi...
Quruyan
çöllərimə
gül
toxumu kimi səpilsin.
Və
dünyanı çiçək qanadlarında
göyə
qaldırsın!
Səni
rüzgara bənzədirəm!
Ölü
duyğuların üstündən
Tanrı nəfəsi
kimi əsən,
Ruhumun hər
guşəsinə çatan
və mənə
ölümsüzlüyü xatırladan!
Sabir həm də başqalarından fərqli olaraq,
yaxşı mənada yazılarından bir azca kənarda dura
bilən adamdır. Onun erudisiyası, intellekti, daxili-mənəvi
potensialı qələmə aldığı yazılarda
ancaq müəyyən çərçivədə ifadə
olunur. Onun dünya ədəbiyyatını
sistemli şəkildə oxuması və bilməsi, ən əsası
isə tarixə, elə mədəniyyətlərin tarixinə
də millətin həyatından, məhz o pəncərədən
baxmaq cəhdləri onun poetik təfəkkürünün məhz
bu yaradıcılığa xas masştabda ifadəsini şərtləndirib.
Fərid Hüseynin "Sevdiyim əsər. 101 ədəbi
söhbət" layihəsində Sabir Nizami Gəncəvinin
"Yeddi gözəl" romanından danışıb.
Diqqət edin: müəllif sual verir: bəziləri Nizami
böyüklüyünü kölgəyə salaraq
düşünür ki, o, tarixi təhrif edir, bəzilərinə
görə isə Nizaminin qəsdi tarixi yazmaq yox, ədəbiyyat
yaratmaq olub. Sabir Rüstəmxanlının
fikrincə, "...daha sonralar Firdovsi süjetlərinə
müraciətin bir səbəbi Şərqin bəzi
böyük şairlərinin Firdovsi ilə yarışmaq həvəsidir.
Çoxu Şərq-İslam mifologiyasından və
tarixindən gələn mövzuların farsca
yazılmasının, "Şahnamə" süjetlərinin,
hətta vəzni saxlamaqla yenidən, daha dərindən
araşdırılaraq yazılmasının bir səbəbi
öz ilhamının qüdrətini göstərmək istəyidir.
Qələmə aldığı bəzi
mövzuların "Şahnamə"də də işlənməsi
Nizami Gəncəvini rahatsız etmirdi. Nizami bu
mövzulara müraciət etməyə də bilərdi,
öz dediyi kimi, dünya tarixində yazılmalı hadisələr
çoxdur, onlardan birini yaza bilərdi, lakin bu mövzunu
seçib, ona görə seçib ki, Firdovsidə bu mövzu
yarımçıqdır, "ləl deşilməmiş qalıb...".
Bu, Sabirin poetik yaradıcılığa, bu prosesin
stixiyasına münasibətinin bir detalıdır. Bəs bu
yaradıcılıq prosesi onun mətnlərindən necə
görünür.
Əslində,
insanın ürəyi qədim mahnılardadı...
Aşağıda adını çəkəcəyimiz
şeir qəzetdə çıxdığı anda xatirimdəydi. O vaxtın "Ədəbiyyat
və incəsənət" qəzetində, 70-ci illərdə,
5 ya 6-cı sinifdə oxuyurdum. Bu bizim tərəflərin
mahnısıydı, bir az unudulmuş, qəlblərə
gömülmüş, ancaq... yəni qəlbə o şeylər
əbədi olaraq kömülür ki, o sənin yaşam tərzinə,
mövcudluq formana çevrilir, sən o mahnıyla yaşasan
da, bircə sözünü də xatırlaya bilmirsən,
millətin, adi, sadə insanların, unudulmuş,
sümüyü sürmə olmuş, gəlib-keçmiş
bütün könüllərin harayı, qəlbi sıxan
bir damcı sevgi umudu... bütün bunlar həmin
mahnıların dili, həm də susaraq danışan dilidir.
"Bir
mahnı oxuyur kənd gözəlləri"...
Bir
mahnı oxuyur kənd gözəlləri,
Ay lolo,
bir mahnı,
Durmaq da, ayrılıb getmək də çətin.
Qəlbi
ovsunlamaq bizim qızların,
Bizim mahnıların qədim adəti.
Bu motivə daha sonra Məstan Günərin şeirlərində
də rast gəlmişdim. Yəni bu mətnlərin
hansının nə zaman yazılması, qələmə
alınmasının bir elə önəmi yoxdur.
Əsas olan bir nisgilin, insanı qəlbindən vuran bir gözəlliyin tamamilə
dərk edilməməsi motividir. Bu kimi motivi nə qədər
dərindən işləməyə çalışsan da
son, nəticə olaraq sən yalnız həmin göynərtini
ifadə edə bilərsən, yəni səninlə o qədim
sədalar arasında bir cazibə qüvvəsi yaşayır,
o sədanın, o mahnın adı bilinmir, səslənib-səslənməməsi
də tam real deyil, sən sadəcə könlünün pas
tutmayan, yollarının açıq olduğu dəmlərdə
o sədanı eşidirsən və ona dönürsən bir
anlıq. Bu nə deməkdir? Məstanda həmin motivin ifadəsində
bir aşıq obrazı da var (... Aşığı
qızların közü əridir...), Sabirdə qədimlərin
ürəyinin başından qopub gələn həmin səda
hər şeyi əvəz edir. Sənin bir tarixin var,
könlünün bir tarixi var - sən öz tarixini, yəni həyatda
içinə atıldığın mübarizə və milli
davanın girdabında həmin səsin öyrətdiyi tarixin
dərslərindən çıxış və hərəkət
edirsən. Dinləyərək, oxuyaraq anlamadığın,
sadəcə astaca, qəlbi sızıldadan ehtizaz və həzinliklə
ora dolan səslərin sirri həyatın boyu
"açılır", ağ-qara, rəngli-rəngsiz məkan
görüntüləri yaranır, bu görüntülərdə
sən hər bir obrazı, hər bir ayrıca detalı
xatırlayırsan, daşı, torpağı sadəcə nəsnələr
kimi yox, üstündəki qanıyla, alın təri və
ürək ağrısıyla birgə xatırlayırsan, yəni
bu nəsnələr yalnız o mübhəm tarixdən
baxıldıqda mənalanır, yalnız o anda həmin
görüntülər realdan real olur. Bu anlamda,
Sabirin şeirlərində "semiotik xəritə"
obrazı beləcə yaranıb-formalaşır. Beləcə,
müasir, çağdaş insanın vizual məkanının
(dünyanı, doğulduğu yurdu, həmin sədanın,
mahnıların məlhəm kimi səpələndiyi
ucsuz-bucaqsız əraziləri içinə alan
VƏTƏNİ necə görməsi) semiotik xəritəsi
göz önündə canlanır. Buraya əsas
etibarilə mediakommunikasiyanın ən müxtəlif
variantları daxildir. Çağdaş
insanın vizual məkanının semiotik xəritəsinin
atribusiyalarının parametrləri və strukturu sosiomədəni
identifikasiyanın məzmun və mürəkkəb,
çoxqatlı prosesini ehtiva edir, bu halında o, insanın
ideyalarını kompleks şəkildə ifadə edir.
Bu anlamda Sabirin şeirlərinə coğrafi məkanı
aşmaq, onu ucsuz-bucaqsız mahnı, türkü, mənəvi
ərazi anlamına çevirmək damarı çarpır,
lap ilk şeirlərindən başlayaraq:
Bir əlçim
buluddu,
Bir
ömür umuddu,
Bir
içim sudu,
Yandıqca odlanan ocaqdı.
Daddıqca dadlanan arzudu.
Bir dərə
bahar leysanıdı,
21 Azərin
qanıdı,
Cavad xanın qətl yeridi.
Sabirin
"Fəxriyyə" şeiridi,
Dağları
dumanda itən -
Vətən...Vətən...
Yaxud:
Arzu da beləcə
sərhədsiz olur,
Ümman da beləcə, göy də beləcə.
Ruhumuz sərhədsiz
olduğu üçün,
Payımız
gəlibdir göydən beləcə!
Sabirin
şeirlərinin ritmində qəribə, heç zaman məcrasından
çıxmayan və bunu davranışlarıyla bildirən
təmkin var, ən kövrək hisslərin ifadəsində də,
ən çılğın ərzi-halların misralara
dönüşündə də. Bu, bir az, yəni ancaq müəyyən
mənada Xəlil Rzanı xatırlatsa da, əslində,
uşaqlıq və gəncliyinin keçdiyi yerlərin
tarixindən çıxan, hasil olan, həm də və bəlkə
daha çox millətin tarixini öyrənib onu
başdan-ayağa qəlbinə, ruhuna köçürən
bir insanın hekayət, məsəl söyləmə tərzidir.
Tanrı
bizi yollar üçün yaradıb,
Yol bitəndə - köy çəkəcək
özünə.
Sevincimiz
meyxanada paylanır,
Qəmimizi
ney çəkəcək özünə.
Məlik
olsun, kral olsun, şah olsun
Könlümüzü bəy çəkəcək
özünə.
Elçiləri
Tanrısını unudan
Bir toplumu mey çəkəcək özünə.
Korumuzdu
uçuruma can atan
Karımızı
küy çəkəcək özünə!
Allah
susur, ancaq Şeytan işində
Min hiyləylə
hey çəkəcək özünə!
Nə
yaxşı ki, torpaq bizi udanda
Ruhumuzu
göy çəkəcək özünə!
Ancaq...
yolları bitməyə qoymayan mahnılar, manilər,
türkülər də var...
Cavanşir
YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 25 yanvar. S. 11.