"Son
səfər" povestinə daha bir nəzər
Yazıçı-dramaturq
Hüseynbala Mirələmovun dahi mütəfəkkirin şərəfinə
məhəbbətlə və ürək ağrısı ilə
həsr etdiyi "Son səfər" povesti həm bədii
siqlətinə görə möhtəşəm şairin
Şamaxıya qısa dönüşünün (təkrarən)
tarixi, lakonik-bədii inikasıdır, həm də Nəsimiyə
yabançı damğası vurmaq istəyənlərə əsaslı,
tutarlı cavabıdır.
Əlbəttə,
Hüseynbala Mirələmov Orta əsrlərin parlaq Günəşi
Nəsiminin həyatından bədii əsər yazmaq istəyərkən
ilk baxışdan özünü çətin bir dilemma
qarşısında qoyur: hürufi şairin doğma vətəninə
- Şamaxıya son qayıdışının ən qısa
çağının hadisələrinin fonunda
obrazını yaratmaq. Bu, ağır, çətin
bir məsələydi. Necə deyərlər,
vaxt məhdud, bir neçə ay (və ya ilə yaxın),
mövzu vacib, əhəmiyyətli, məsuliyyətli. Ancaq etiraf edək ki, bu kiçikhəcmli povestdə
Hüseynbala müəllim ustalıqla uzaq keçmişdə
baş verənləri yaddaqalan epizodlarla, detallarla nəql edir,
hadisələri bütün dolğun reallıqları ilə
qısa zamanın əyninə biçib geyindirir, məhdud
vaxtın qəlibinə sığışdırmağı
bacarır.
Povest bədii
cəhətdən kamildir, elmidir, hər səhifəsində
geniş məlumat - bilgi var. Hər sətrində, epizodunda
sufizmin, hürufiliyin, mövləviliyin fəlsəfəsinə
varan Hüseynbala Mirələmov bu təriqət, irfan, mərifət
cərəyanlarının doğru-dürüst mahiyyətini,
yerini-ünvanını öyrənir və oxucusuna nişan
verir. Mənbə gedib qidasını götürür, yenə
Mənsur Həllacın, Şəms Təbrizinin, Cəlaləddin
Ruminin, Yunus Əmrənin, Nəiminin, Nəvainin və sonda
sözsüz, Şirvanlı İmadəddinin söz sənətindən.
Müəllif dönə-dönə detallarla
ifadə edir ki, Nəsimi Allahın lütfü ilə vergi
aldığı, mükafatlandırdığı
böyük istedaddır. Hər cür
nadanlıq, paxıllıq, xəbislik, namərdlik bu saf
Tanrı bəndəsindən uzaqdır. Əslində, bəllidir,
hürifilər dinsiz olmayıblar, bu mərtəbəyə
çatmaq Orta əsrlərdə ən ali
qata, yəni dərəcəyə yüksəlmək demək
idi. Nəsimi hürufiliyin zirvəsinə yetdi, eləcə də
"Ölümün Nəsimi zirvəsinə" (Əli Kərim)
yetmək hesabına...
...Nəsiminin
Şamaxıya qısa dönüşü zamanı qan
qardaşı Şahxəndanla görüşü, yeniyetmə
xəttat oğlanın təlaşı, qohum-əqrəbanın
qara-qorxusu, xofu qətiyyən şairi sarsıdıb
çaşdırmır. Sanki o, hər bir
olacağa qabaqcadan hazırdır. Əsərin
ən təsirli fəsillərindən biri avam kütlənin
yeniyetmə uşaqları öyrədib, aldadıb Şahxəndanın
evini gecə yarısı daşa basması səhnəsidir.
Demək olar, günaşırı bu
"daşabasma" hadisəsi təkrarlanır. Gecə-gündüz
"Quran"ın surələrini nəfis xətlə
köçürən, Allahın kitabını cildləyib
savab qazanan Şahxəndan Yaradana yalvarıb-yaxarıb dua edir
ki, heç olmasa, böyük qardaşı səfərdən
qayıdan gecə nəsə pis hadisə baş verməsin,
uşaqlar damın kirəmitini daşla döyəcləməsinlər.
Uzaq yol qət edən Seyid Əli barı
rahat dincəlsin, yorğunluğunu alsın.
Lakin
farslar demişkən, "çi fayda!".
Həmin gecə də daş
yağışı yağmaqda davam edir. Povestdə
oxuyuruq: "Gecənin bir aləmində taqqıltı səsi
eşidildi. Şahxəndan tez gözlərini açdı:
"Yenə başladılar"... Sonra bir dəfə də
taqqıltı səsi eşidildi... Sonra bir dəfə də...
Sonra bir dəfə də...
Şahxəndan ah çəkib başını
buladı. Qonşu uşaqları hər gecə olduğu kimi,
yenə evlərini daşa basırdılar.
Evlərinin daşa basılması təzə hadisə
deyildi. Artıq neçə müddət idi ki, məhəllə
uşaqları nəinki gecələr, hətta gündüzlər
də onu rahat buraxmır, "kafir, kafirin qardaşı"
deyib sataşır, təklikdə yaxalayanda, hətta döymək
istəyirdilər".
Bu tükürpədici, ürəkağrıdıcı
bədii lövhə ilə yazıçı xurafatda inləyən
məmləkətin o zamankı mövcud vəziyyətinin rəsmini
çəkir.
Ancaq bu hələ harasıdır? Nəsimiyə qarşı birləşən naqis
ünsürlər təkcə qardaşı Şahxəndanın
evini qaralayıb daşlamaqla vəzifələrini bitmiş
hesab etmirlər. Onlar "dinsiz"
saydıqları mütəfəkkirə qarşı
Şirvanı, bütün ətraf bölgələri, Təbrizi,
Gəncəni, Ərdəbili, Bakını, Zəncanı,
Qarabağı, Dərbəndi ayağa qaldırırlar.
Nəsimini aradan götürmək üçün
Şamaxıda yaşayan cızmaqaraçı şairlərdən
ibarət təxribatçı qrupun bütün Azərbaycana
yaydıqları namə, din pərdəsinə
bürünüb, sanki Şamaxıya cihada
yığışan dəstələr qorxu və
hürkünün, təhlükənin nə qədər
ciddi olduğunu göstərir.
***
Yazıçı haqlı surətdə baş qəhrəmanını
"şairlər şairi" adlandırır və təsdiq
edir ki, tarixi yaradan, bəşəriyyəti lokomotiv kimi
dalınca dartan həmişə ayrı-ayrı şəxsiyyətlərdir,
fərdlərdir, istedadlardır, üləmalardır. Sürü,
nadan kütlə böyüklükdən məhrumdur, o, idarə
olunmaq üçündür ki, həddin aşmasın.
Hər bədbəxtliyin bir xoşbəxt tərəfi
də var və Şirvanşahlar sülaləsinin
başında duran İbrahim şaha Nəsiminin dühalığı,
şairliyi, nəcibliyi məlumdur. Seyid
Əlinin qəzəllərindən əzbər bilən,
sarayın muğam məclislərində şövqlə
oxutduran, daim şairlə ünsiyyətdə olmağı
arzulayan İbrahim ağıl-kamal, zövq sahibidir, ədalət
tərəfdarıdır. İbrahim
şahın Nəsimiylə ürək söhbətləri,
dialoqları səmimidir, canlıdır, ritorikadan, pafosdan
uzaqdır. Hüseynbala Mirələmov
ciddi yaradıcılıq axtarışlarına, zəhmətə
qatlaşaraq həm zəmanə hakiminin, həm də
şairin obrazlarını əsərində cıza
bilmişdir. Kitabın 83-cü səhifəsində
oxuyuruq:
"Seyid Əli və Şahxəndan
ayaqqabılarını çıxarıb içəri
keçdilər. Məclis ahəstə idi. Lap
yuxarıda ləl-cəvahiratla bəzədilmiş şiş
papağı şamların işığında bərq
vuran ortaboylu, enlibədənli bir adam əyilib
yanındakı mavi paltarlı bir şəxsin dediklərinə
qulaq asırdı. O, qapının yanında dayanmış
Seyid Əli İmadəddin Nəsimini görüb, əli ilə
yanındakına susmağı işarə etdi və dedi:
- Seyid
Əli, bura buyur!
Bütün məclisdəkilər bayaqdan bəri
heç kimin əhəmiyyət vermədiyi Seyid Əli ilə
Şahxəndana baxdılar".
Bu da həssas, utancaq, oturuşunu-duruşunu, yerini bilən
Şahxəndanın təvazökarcasına
qardaşını irəli verib (Seyid Əli Nəsimini),
özünün arxaya çəkilməsi epizodu. Povest müəllifi
"şairlər şairi"nin
qardaşını əsilzadə kimi göstərir, onun
şah önündə davranışını, mədəniyyətini
dəyərləndirir. Hissiyyatlı,
ağıllı-kamallı Şirvan şahı bu incə məsələyə
o saat reaksiya verir:
"- Qardaşını da özünlə başa gətir! Belə gözəl xətti
olan gənc gərək yuxarı başda əyləşsin!".
Maraqlıdır ki, Nəsimidən aralanmaq istəyən,
aşağı tərəfdə nisbətən kiçik təbəqənin,
məmurların arasında qalmaq istəyən Şahxəndanı
böyük qardaşından ayırmağa şahın əli
gəlmir. Şahxəndan nə qədər həyəcanını
boğsa da, tər içində özünü itirsə də,
ayaqları bir-birinə dolaşsa da, Nəsimi ilə birgə
İbrahim şahın düz qənşərində əyləşdirilir.
Ölkə başbiləninin şairlə
dialoqu odlu dillə təsvir olunur və padşahın Nəsimiyə
olan ehtiramı, böyük rəğbəti, sevgisi hər kəlməsində
sezilir. Şirvan hakiminin "İlin on bir
ayının heç olmasa bir ayını da Şirvanda
ol" sözləri, sonra yarıtəşvişlə,
qayğıkeşliklə "əvvəla, de görüm,
neçə gündür gəlmisən, niyə bizi unutmusan,
bir baş çəkmirsən?" sualı elə ən dəruni
məhəbbətin ifadəsi deyilmi?
Müəllif lirik ricətləri, sanki əsərboyu səpələyir,
Nəsiminin, Hüsniyyənin simalarında aşiq-məşuq
obrazları yaradır. Başı qalmaqallara qarışan Seyid
Əli vaxtilə Şamaxıda sevib-seçdiyi Hüsniyyəni
itirir, gecə-gündüz eşq sevdasında qovrulan gözəl-göyçək
qız yeniyetməykən zorla bir kənd mollasına ərə
verilir. Nifrət bəslədiyi bu saxtakar əmmaməli
zövcəsini qısqanır, ona əzab-əziyyət verməklə
həyatına qəsd edir. Lakin
dövrün qorxulu, təlatümlü havası,
adının "itkin" Nəsimiylə hallanması dilini
qısa edir, Hüsniyyəni susdurur. Bu
taleyi kəm gecə-gündüz qovrulur-qıvrılır,
Allaha yalvarır, taleyini qarğıyır ki, zülmdən
qurtulsun. Dəfələrlə
özünü yandırmaq, asmaq, bivəfa həyatdan
köçməklə hayıf almaq fikrinə
düşür. Nəhayət, ucalardan uca
Allah təbii şəkildə məsələyə qol qoyur,
əncam çəkir. Hüsniyyə evdə təsadüfən
olmayanda (bu təsadüfdürmü, yoxsa zərurət?) əri
mollanın vaxtilə yalandan qisas məqsədilə
ölümlərinə fətva verdiyi iki nəfərin
adamları onu amansızcasına öldürür, evinə od vururlar. "Zülm yerdə
qalmır", zülmkarın bütün xanimanı göz
qırpımında külə dönür. Dul
qalmış Hüsniyyə Şamaxıya - köhnə məhəlləsinə
qayıdır...
Nəsimi gah açıq, gah gizlin Hüsniyyənin
taleyilə maraqlanır. Hər dəfə Şahxəndan
qardaşını yayındırır. Axırda
o, ciddi təkidini və "dadaşının" sevgi
etiraflarını görüb baş verən qəzavü-qədəri
üstüörtülü danışır. Nəhayət,
Şahxəndanı təcili Hüsniyyəgilin məhəlləsinə
yollayan, "hə" cavabını alan
şair gözləmir. Bir axşam
qaranlığında Səlminaz adlı yaşlı
qadının vasitəçiliyi ilə
görüşürlər. Və müsəlman
qayda-qanunu ilə Qazi Əbdülvahab onların kəbinini kəsir,
ailə qururlar. Mərasim cəmi iki saat
çəkir. On beş gündən
sonra İbrahim şahın Şirvanda olmadığına
(ziyarətə gedibmiş) yəqinlik hasil edən qaragüruh
Nəsiminin əleyhinə fəaliyyətini sürətləndirir.
Şahxəndanı şairin tərəfdarları
çıxılmaz vəziyyətdən bəyan edirlər.
Beləliklə, Nəsiminin Şamaxıda Hüsniyyəyə
qovuşması, Şirvanda xoşbəxtlik axtarması vur-tut
on dörd gün çəkir. Artıq bəd xəbər
çatan günün səhərisi onlar dəvələrin
belində, göz yaşları içində
Şamaxını tərk etmək məcburiyyətində
qalırlar. Nəsiminin həyat yoldaşına
pıçıldadığı sözlər ürək
parçalayır:
"- Mən onsuz da bir yerdə qala bilmirəm. Bura səni,
Şahxəndanı görmək üçün gəlmişdim.
İnan ki, Şirvandan elə-belə - Allah
ümidinə çıxıb getmirik. Anadolunun hər
yerində, Şamda, Hələbdə, lap Misirdə çoxlu
dostlarım var, qapıları həmişə
üzümüzə açıqdır! Sultanlar
gəlişimizə şad olacaqlar. Elə
bilmə ki, mən səni dilə tuturam. Əsla! İndi gəl yerimizi sal, yataq. Sübh
tezdən yola düşməliyik".
Qara-şər qüvvələrin, böhtançı
mollaların əlindən zinhara gəlib Şirvanı tərk
eləsə də, Nəsiminin ruhu bu qeyri-bərabər
mücadilədən qalib çıxır. Əbədi qalib! Şairlər şairinin Şamaxıya gəlişi
də son gəliş idi, gedişi də son gediş. Bir
daha diqqətə çatdıraq ki, Hüseynbala Mirələmov
povestinə "Son səfər" adını qoymaqla nə
qədər uzaqgörənlik edib! Bu da
yazıçı-dramaturqun təəssüfedici vida kəlmələridir:
"Bu səfər - son səfər idi...".
"Son səfər"i yerə-göyə sığmayan,
Əzraillə çiling-ağac oynayan, tabe və ram
olmağı əqidəsinə yaraşdırmayan İmadəddin
Nəsiminin son nəfəsi də adlandırmaq mümkün
idi. Çünki şairin sonrakı bəlli taleyində
bu fakt təsdiqini tapacaq, o, şəhidlik zirvəsinə
yüksələcək, ruhu əngin fəzaya qalxacaqdı!
Nəsimini
dabanından soydular -
Dünən
belə idi,
Bu gün
belədir,
Sabah belə
olacaq!
Bu üsyankar misralar vaxtilə Suriyada (Hələbdə)
olarkən Nəsiminin məzarını ziyarət etmiş Rəsul
Rzaya məxsusdur. Kiçik şeir necə də povest
müəllifinin məramı, məqsədi ilə səsləşir.
Həqiqətdir. Hər zaman
haqq danışanın dərisini boğazından çəkib
çıxarıblar. Dünən də, bu gün də,
sabah da.
Rəsul Rza Hələbdə Nəsimini ziyarət edərkən
həm yerli ərəblər, həm də kürdlər bu məzarın
məhz mənşəcə türk Nəsimiyə məxsusluğunu
dönə-dönə söyləmişlər. Hətta Nəsimilər
soyunun davamçıları indi də Dəməşqdə
(Şam), Hələbdə yaşayırlar və onlar ulu babalarını
bu günəcən unutmamışlar. Povest müəllifinin
bir xidməti də ondadır ki, büllur Azərbaycan
türkcəsində qəzəllər, qəsidələr,
rübailər, qitələr yazan Nəsimini əsər
üçün xarakterik məqamların hamısında
türk oğlu türk adlandırır, xalq arasında həmişə
şirin Şirvan şivəsində (ləhcəsində)
danışdığını nəzərə
çarpdırır.
"Son səfər" yalnız
yazıçı-publisist Hüseynbala Mirələmovun deyil,
ümumilikdə çağdaş ədəbiyyatımızın,
nəsrimizin uğurudur. Bu povest İsa Hüseynovun "Məhşər"
romanından, Qabilin "Nəsimi" poemasından sonra bu
mövzuda yazılan ən tutarlı, sanballı bədii salnamədir!
Ağacəfər Həsənli
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 25 yanvar. S. 15.