Siyah
içindəymiş sədəf sən demə...
Unuda bilmədiyim
dərs
Düz 10
il əvvəlin söhbətidi...
Öz aləmimdə mən o yazı üzərində
şövqlə işləmişdim. Necə deyərlər,
ürəyimi qoymuşdum. İstəyirdim
Xeyrəddin müəllimin 60 illik yubileyi münasibətilə
qələmə aldığım məqalə onun
könlüncə olsun. Bu səbəbdən
də yazı boyunca ən görkəmli sənətkarların
fikirlərindən seçmələr, müqayisələr gətirmişdim.
Xeyrəddin
müəllim iş otağımda özünəməxsus
şuxluqla o məqalənin əlyazmasını gözdən
keçirdi. Və qələmi
götürüb deyə-gülə gətirdiyim bütün
sitat və müqayisələrin üstündən xətt
çəkməyə başladı. O seçmələrin
ki, hesab edirdim yubilyar məhz bu tərif, təqdir dolu məqamların
məstliyini yaşayacaq. Ancaq elə ilk sitatlar
qara qələmlə "qanına qəltan" ediləndə
yanıldığımı anladım.
Təklikdə qalanda mən o yazını
götürüb yenidən oxudum. Bu, yepyeni bir məqaləydi; sadə
və səmimi...
Rahatlandım. Onun özünəməxsus səmimiyyətlə, deyə-gülə
etdiyi düzəliş, əslində, məndən
ötrü maraqlı bir dərs oldu, qınamadan, qəlbə
dəymədən, heç nə demədən verilən dərs!
O dərsi unutduğum olmadı heç! Yazmaqla
bərabər, poza bilməyin dərsini aldım. Sadə, səmimi və təbii yazmağın yolunu
tapdım.
Yazıçı
öncəgörməsi, yaxud 2020-ci il
Xeyrəddin
Qocanın 1998-ci ildə çap etdirdiyi "Hərə
öz payını götürsün" adlı kitabı
onun Yeni il arzuları ilə
açılırdı.
"Marallar"
qalereyasının müəllifi hələ 22 il
əvvəl ilin ulduz falını belə incələyirdi:
"Bu il hərə öz yerini biləcək... Yəni siyasətçi siyasətlə məşğul
olacaq, qəzetçi yazısını yazıb qəzetini
buraxacaq. Hamı öz halal maaşı ilə
dolanacaq. Kasıbçılığın daşı
atılacaq... Nazirlər həmişəki kimi hazıra nazir
olmayacaqlar!".
Yazıçının qəlb ağrısına
dönən çeşidli problemlərin qətiyyətlə
dəf edilməsi prosesi 2020-ci ilin payına düşdü. Ölkəmizin
başçısı bu sahədə islahatların dönmədən
aparılacağını qətiyyətlə bəyan etdi.
Böyük xalq dəstəyi qazanan qərarlar verdi.
Hər kəs əmin oldu ki, doğrudan da
"bu il hərə öz yerini biləcək", hər kəs
öz işi ilə məşğul olacaq, bütün
sıxıntılar, problemlər geridə qalacaq. Vətənini,
xalqını, dövlətini ürəkdən sevən Xeyrəddin
müəllimin bu xoşməramlı arzularının
gerçəkləşməyə başladığı
2020-ci il həyatımıza qədəm
basdı. Və yazıçı
ömrünün 70-ni də özüylə bərabər gətirdi.
"Hərə
öz payını götürsün" - deyə...
Bütün
publisistik, bədii yazılarını hərə öz
payını götürsün istəyilə qələmə
alan Xeyrəddin Qoca qısa mətndə
bir kitablıq məna ifadə etməyin ustasıdı. Məsələn,
belə:
- "Nə vaxt biz dünya mədəniyyətinə
çatacağıq?
-
Heç vaxt!
- Niyə?
- Çünki dünya mədəniyyəti bir yerdə
dayanıb gözləmir".
Şərhə ehtiyac yoxdu. Yazıçı bu
qısa mükalimə daxilində əsl vətəndaş-ziyalı
münasibəti ilə mənsub olduğu millətdən,
yaşadığı cəmiyyətdən gözlənilən,
umulan yeniləşmək, sivil dünyayla ayaqlaşa bilmək
istəyini bütün dolğunluğu ilə ifadə edə
bilmişdir. Təkcə yumor dolu bu
dörd xətlik qısa mükalimə əsl sənətkar
ustalığını ortaya qoya bilmək faktıdı.
Qısa yazmağın və böyük mətləblər
ifadə etməyin örnəyi belədi.
Göz
yaşı içində gülüş
Dünya
şöhrətli müğənni Rəşid Behbudovun ən
qəmli, ən nisgilli ifalarının iç
dünyasında qəribə bir əda, xoş ovqat, məzə
var... Dinlədikcə tərkidünyalıqdan
daha çox, həyata bağlanır, isinir, nikbinləşirsən.
Xeyrəddin müəllimin yazdıqları da
belədi. Ən ağrılı, çox zaman vətəndaş
utancı gətirən problemlərdən o, təbəssüm,
incə yumor dolu ştrixlərlə söz açır;
yağa su daman kimi... Və onun
bütün mətnlərində özünəməxsus
danışığının, deyib-gülməsinin, həyata
baxışının, cəmiyyətə münasibətinin
dolğun surəti var. Siyah içindəymiş sədəf
sən demə... Hər cür qaranlıqda bir parıltı
var. Bu deyilənləri heç kəs onun kimi anlada bilməz!
Gərəkdi ki, Mirzə Cəlildən,
Haqverdiyevdən, Sabirdən gələsən. Məktəbin
ola...
"Biz
bizə bənzərik..."
Uzun-uzadı götür-qoylar, "edim-etməyim"lər
məngənəsində sıxıldığımız
olur. İç dünyamızı
çürüdürük. Dilimizə gələsi
söz boğazımıza dirənib qalır. Keçməli
olduğumuz ərazinin enini uzununa vura-vura qalır, nəfəsimizin
çatıb-çatmayacağını hesablayırıq...
O isə
heç nə olmamış kimi gəlir, o sözü deyir, o
çayı keçir, o ərazini qət edir, bütün
götür-qoylara son verir. Ona görə ki,
etdiklərinin qarşılığında umacağı
olmur. Gözükölgəli deyil, ürəyinin
istədiyini edir.
Bizim belə olmağımız çatmır. Biz bizə bənzəyib
qalırıq çox vaxt!
Amma onun üçün bu, adi həyat tərzidi. Təsadüfi deyil ki,
zamanında çoxları liderlik xəstəliyinə
tutulanda, "meydan qəhrəmanı"na
dönəndə, gündəmə gəlmək xatirinə
yollar, vasitələr axtaranda o, Vətənin, xalqın
xilasını ulu öndər Heydər Əliyevin hakimiyyətə
gəlişində görürdü. Səhv
etmirdi. Üstəlik də o zaman Kreml
bayquşlarının yaramaz vasitəçiliyilə
ümummilli liderə böhtan yağdıranlara qarşı
tutarlı cavablar verir, təhdidlərə məhəl qoymadan
haqq sözünü deyir, məqalələr yazırdı.
Çox ağır bir dövr idi. Heydər Əliyevin müdafiəsinə qalxan
adamlara düşmən kəsilir, işdən
çıxarır, hədə-qorxu gəlirdilər. Xalqın xilas yolunun ulu öndərin hakimiyyətə
gətirilməsində görən yazıçı bu barədə
fikirlərini "Dan ulduzu" qəzetində dərc etdirəndə
H.Əliyev Moskvada yaşayırdı, pensiyaçı idi.
"Həmin məqalələr o vaxt
yazılırdı ki, mərkəzi və respublika mətbuatı
xalqın böyük oğlu haqqında cinayətkarcasına
böhtan və iftiralarla dolu yazılar verirdi, necə
olursa-olsun, onu xalqın gözündən salmağa
çalışırdılar". Həmin
məqalələr o vaxt yazılırdı ki, Heydər
Əliyevin siyasi rəqibləri hakimiyyət başındaydılar.
Onu xalqın gözündən salmağa
çalışan ermənilər və Moskvadakı ermənipərəst
qüvvələr eyni məqsəd güdürdülər.
Məhz belə bir vaxtda X.Qoca "Dan ulduzu" qəzetini
Əliyevsevənlərin doğma mətbu orqanına
çevirdi. Heç nədən qorxmayaraq bəyan etdi ki, xaosdan
xilas yolu ulu öndərin hakimiyyətə gətirilməsidi.
Az
keçməyəcəkdi, Heydər Əliyev Kommunist
Partiyasının sıralarını tərk edərkən
qeydiyyatda durduğu SSRİ Nazirlər Kabinetinin partiya təşkilatına
ünvanladığı məktub-bəyanatda yazacaqdı:
"...Azərbaycanda mənim
çıxışlarımı dərc edən qəzet
redaktorları, jurnalistlər işdən
çıxarılır, təqiblərə məruz
qalırlar".
Həqiqətən beləydi. Təsadüfi deyil ki, redaktoru
olduğu "Dan ulduzu" qəzetində Moskvada yaşayan
Heydər Əliyev haqqında Azərbaycanda ilk dəfə
silsilə məqalə dərc etdirən X.Qocanı
çağırıb açıq-aşkar demişdilər:
"Sənə xəbərdarlıq etmişdik ki, qəzetdə
Heydər Əliyev haqqında məqalələr yazma. İndi səni işdən
çıxarırıq. Yaxşı yol!".
Sonra çalışdığı "Mədəniyyət"
qəzetindən də bu səbəblə
uzaqlaşdırılmışdı. "Sərhəd"
qəzetində isə cəmi 11 gün işləyə
bilmişdi. "Mozalan" qəzetindən
getməsinin səbəbi isə
çalışdığı mətbu orqanda Heydər
Əliyev haqqında qərəzli məqalənin dərc edilməsi
olmuşdu. Yazıçı-publisist bu
haqsızlığa qarşı "Arxadan zərbə"
adlı tənqidi yazı ilə "Səs" qəzetində
çıxış etmişdi.
Və nəhayət,
Azərbaycanda Milli mətbuatın yaradılmasının 125
illiyi münasibətilə ulu öndərin jurnalistlərlə
görüşündə dedikləri: "Vaxt var idi ki, mən
Moskvada yaşayanda əleyhimə təbliğat gedirdi. Mən o qəzetlərlə nəinki əməkdaşlıq
etmişdim, onlar məni yaxşı tanıyırdılar,
onların redaktorları uzun müddət mənimlə dostluq əlaqələrində
olmuşdular. Onda sistem belə idi. Mənim əleyhimə məqalələr yazmağa
başladılar. Buna zəng edirdim ki, mənim
məqaləmi, müsahibəmi qəbul elə, qəbul
etmirdi. Ondan xahiş edirəm, bundan
xahiş edirəm, qəbul eləmir. Mən
sonra Azərbaycana gəldim, 1990-cı ildə deputat
seçildim. Buraya, sessiyaya
Naxçıvandan gəldim. Sessiyada
çıxış elədim. Bir qəzetə
müraciət etdim ki, bunu dərc elə, eləmədi.
İkincisinə müraciət etdim, bunu dərc
elə, eləmədi. Üçüncüsünə
müraciət etdim, bunu dərc elə, eləmədi.
Sonra burada Xeyrəddin Qocanın "Dan ulduzu" qəzeti var
idi, Korlar Cəmiyyətinin qəzeti idi, o götürdü,
bunu dərc elədi..." ("Respublika" qəzeti, 25 iyul
2000-ci il).
"Satirik
olmaq cəsur olmaqdır"
Akademik Nizami Cəfərov X.Qocadan bir yazıçı,
ictimai xadim, Azərbaycan cəmiyyətinin inkişafına
kifayət qədər böyük zəhmət, mənəvi
enerji sərf etmiş, xarakterinə xas olan narahat bir
yaradıcılıq həyatı yaşayan şəxsiyyət
kimi bəhs edir. Pofessor Pənah Xəlilov haqlıdır ki, "mən
Xeyrəddin Qocanın əsərlərini oxuyanda Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyevin "Marallar"ı yadıma
düşür. "Demək istəyirəm
ki, Xeyrəddin Qocanın əsərlərində o kişinin
ruhu yaşayır...".
Xalq
yazıçısı Anarın fikirləridi: "Satirik
olmaq cəsur olmaqdır, heç nədən qorxmamaqdır. Bu gün həyatımızda olan bir çox
nöqsanları görmək və göstərmək
böyük cəsarətdir. Xeyrəddin
Qoca heç nədən və heç kimdən qorxmur".
Ona görə ki, dövlətini, xalqını sevir,
dövlətçiliyə sadiqdi və onu tərənnüm
edir. "Onun bədii yaradıcılığı da,
publisistik fəaliyyəti də həmişə
xalqımızın istək və arzularını ifadə
etmişdir" (Xalq yazıçısı Elçin)".
"Ümumiyyətlə, o, müstəqillik
dövrü Azərbaycan publisistikasının
tanınmış nümayəndəsi, satirik nəsr və
publisistika sahəsində mövcud olan boşluğu aradan
qaldırmağa şərəflə xidmət edən"
(akademik İsa Həbibbəyli) xoşbəxt sənətkarlardandı. Bir insan kimi
"O, Azərbaycanın gələcəyini gözəl
görmək istəyən adamdır, o, Azərbaycanın
taleyini düşünən adamdır, Azərbaycanı
bütöv görmək istəyən adamdır" (Xalq
şairi Sabir Rüstəmxanlı).
Bütün bu deyilənlərin əsasında o durur ki,
həyatın sosial-mənəvi problemlərinə
özünəməxsus münasibəti ilə seçilən
yazıçı həmişə öz mövqeyini,
sidq-ürəkdən duyduğu narahatlığı
açıq-aydın şəkildə ortaya qoyur və
öhdəsinə düşən hər bir işi -
istedadını, vaxtını, enerjisini qətiyyən əsirgəmədən
görür.
Bu səbəbdən də onun
yaradıcılığı ilk növbədə mənsub
olduğu xalqın yaşantıları ilə həmahəng,
üzvi surətdə bağlıdı.
Höte ölümsüz yaradıcılığı
boyunca idrakın əzəmətli qəsrindən baxaraq hər
şeyə istehza edirdi. Volter isə yeniləşmə arzusunun
burulğanı içində insanlıq üçün
çaba göstərirdi. Buna görə
də ədəbiyyat araşdırmaçıları
üstünlüyü Volterə verirlər. Səbəb Volterin bir sənətkar olaraq insan, cəmiyyət
amilinə daha çox etinalı olmasıdı. Bu baxımdan Xeyrəddin müəllimin
yaradıcılığı ona görə aktual və gərəklidi
ki, orada cəmiyyətin və insanlığın kamilləşməsi,
təzələnməsi naminə ardıcıl, heç bir əvəz
gözləmədən edilən mücadilə var.
İstehza, aşağılama, qınama cəhdi yoxdu. Hər mətləbi incə yumor, gülüş
izləyir. Bu incə yumor, gülüş
islah etmək, anlatmaq amacı güddüyündən qəzəbləndirmir,
xoş, ilıq bir təbəssümlə izlənir. Hüzur gətirir.
Kitabları içində ən çox
"Lolita"nı sevən Vladimir Nabokov "Lolita"dan əxlaq
dərsi hasil edə bilənlərə eşq olsun"
yazırdı.
Eyni
sözləri X.Qocanın "Bu da belə həyatdır",
"Filankəslər", "Hərə öz
payını götürsün", "Marallar", "Bu
dünyadan məktublar..." və s. kitabları haqqında
söyləmək olar. Oxuduqca millətini, cəmiyyəti
sevməyin əxlaq dərsini almış olursan. Ancaq bu dərs nəsihətçilikdən uzaq bir dərsdi.
Daha çox yumor, ironiya, Ezop dilinə
hesablanıb. Anladır, oyadır və tərbiyə
edir.
Yalnız
yazmaya biləndə yazır...
Sənətsevərlərin doğru qənaətidir ki,
onun əsərlərində zamanın ahəngi
döyünür. Çağdaş ictimai və ədəbi
fikir həyatımızda özünəməxsus yeri var.
Mövzuları həyati proseslərin axarından gəlir.
Onun həyat və fəaliyyəti yolu
maarifçilikdən publisistikaya, ictimai fəaliyyətdən
rəsmi diplomatik işə, qəzetçilikdən satirik nəsrə
qədər geniş bir dairəni özündə cəmləşdirir.
"Dünyagörüşü müəllim ailəsi, məktəb,
mətbuat, ədəbiyyat və teatr mühitində mərhələ-mərhələ
inkişaf edərək müəyyən baxış
bucağının yaranması (eyni zamanda formalaşması)
ilə nəticələnmişdir... O, hazırkı mərhələdə
satirik nəsrin və vətəndaşlıq
publisistikasının fədakar
yaradıcısıdır" (İ.Həbibbəyli).
Heç vaxt gülüş xatirinə yazmır. Onun tənqidi
də, satirası da insanlara olan hədsiz sevgisindən irəli
gəlir. Özünün dediyi kimi,
kövrək, hissiyyatlı adamdı. Yalnız
yazmaya biləndə yazır. Özünün təqdim
etdiyi avtoportretdən seçmələrdi: "Mənə
görə ailə hər şeydən üstündür.
Bütün həyatımı ailəmə həsr etmişəm...
Sadə insanam, şəxsiyyətimi hər şeydən
üstün tuturam... İndiki zəmanədə
şərəfi qorumaq çox çətindir".
Həmkarları
onun barəsində birmənalı olaraq "yerini bilən adam" - deyə söz açırlar:
"Elə bu keyfiyyəti də ömür yolunun hərəkət
proyektoriyasını cızıb. Atacağı
addımların koordinatlarını əvvəlcədən
müəyyənləşdirib... həmişə öz yolu
ilə gedir".
Və bu yol hər kəs tərəfindən arzulanan
yoldu.
Sərvaz
Hüseynoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 25 yanvar. S. 20-21.