Şuşa.
Daşaltı. Yanvar.
1992-ci il
Ramiz Rövşənin “Azərbaycan”
jurnalında çap olunan “Xəyanət” kinopovesti barədə
"Bu
dünyanın içi tozdu,
bu
dünya toz içində".
Ramiz Rövşən
Azərbaycan
ədəbiyyatının, təxminən, son 30 ilini
sözügedən dövrdə ölkədə baş verən
proseslərdən - müharibə faktoru, azadlıq mücadiləsi,
müstəqilliyimizin bərpası, ictimai-siyasi
formasiyaların əvəzlənməsi, keçid
dövrü... və bu amillərdən dolayı millətin
yaşantılarından kənarda təsvir etmək
qeyri-mümkündür. Bu kontekstdə
çağdaş ədəbiyyatımızın görkəmli
nümayəndələrindən olan Ramiz Rövşənin
"Xəyanət" kinopovesti ehtiva etdiyi illərin
mövcud ictimai-siyasi, mənəvi-əxlaqi və sosial
problemlərini içəriləyən və gerçəklikləri
bədii müstəvidə əks etdirən əsər kimi
ortaya çıxmışdır.
Povest xəyanət mövzusunun müxtəlif kontekstlərdə,
fərqli və mahiyyət etibarilə daha miqyaslı və
ciddi mündəricədə bədii təsvir predmetinə
çevrilməsi, ayrı-ayrı problemlərin məhz xəyanət
mövzusuyla əlaqələndirilmiş şəkildə təsvir
olunması ilə diqqəti çəkir. Povestdə bəşər
övladının mövcudluğu sürəcə
bütün zamanlar üçün öz
aktuallığını saxlayacaq qadın-kişi münasibətlərilə
yanaşı, əsərin əhatə etdiyi zaman kəsimi
üçün, eləcə də, bu günümüz
üçün aktual olan bir sıra ciddi problemlərdən də
bəhs edilmişdir. Gerçəklikləri
realist üslubda bədii əsərə gətirən müəllif
burada mövzu və problematikaya müəyyən məqamlarda
fərqli və özünəməxsus yanaşma sərgiləmişdir.
Əsər yaxın keçmişimizin - 1991-ci ilin
sonları-1992-ci ilin əvvəlləri (yanvar ayı) Azərbaycan
reallığının bir sıra vacib məqamlarından,
müharibə faktorundan, cəmiyyətdə baş verən
ictimai-siyasi proseslərdən, mənəvi-əxlaqi, sosial
problemlərdən, bunların insan həyatına və
psixologiyasına təsiri məsələlərindən bəhs
edir. Bütün hallarda isə mənəvi-əxlaqi
aşınmaların təzahür formalarından olan xəyanət
əsas xətt kimi ön plana çəkilir.
Povestdə xəyanət qadın-kişi münasibətləri
kontekstində başlayıb digər fərqli müstəvilərdə
davam etdirilir.
Yazıçı İsmayıl müəllim
artıq neçə illərdir ki, vaxtilə oğlu Ceyhunun
bağça müəlliməsi olmuş Suğra ilə
görüşür. Onun vecsiz aktrisa
arvadı isə oğlunu da atıb rejissora ərə gedib.
Əsəri oxuduqca görürük ki, bu ailədə
xəyanət birtərəfli deyil, qarşılıqlı
olmuşdur.
Suğranın əri Teymur isə "arvad
söyüşü" üstündə birini
bıçaqladığına görə səkkiz illik həbs
cəzası almışdır. Bu müddət ərzində
Teymura xəyanət edən Suğra, hətta əri həbsdən
qayıtdıqdan sonra da İsmayıl müəllimlə onun
bağ evində görüşür.
"...İsmayıl müəllimin qısqanmağa haqqı
yoxuydu. Çünki o Teymur hər nə köpəyoğluydusa,
hər halda, Suğranın əriydi. Bir də ki, o Teymur
lap şir, pələng, cin, şeytan olub indən belə
yüz oyundan çıxsaydı da, yenə bu oyunda
İsmayıl müəllimə uduzmuşdu; çünki
Teymur Suğranın əriydi...".
Əsərdə
obrazların, demək olar ki, əksəriyyətinin xislətində
və əməllərində bu və ya digər dərəcədə
xəyanət və fitnəkarlıq mövcuddur: "Şələ-küləsini
yığışdırıb" Kremllə vidalaşan
Qorbaçovun da, mitinqlərdə eyforiya yaratmaq
üçün boğazdan yuxarı odlu-alovlu nitq söyləyən
İsmayıl müəllimin də, 1990-cı il 20 Yanvar faciəsindən
sonra əri Mahmud kişini atıb Moskvaya gedən Mariyanın
da, evinə yiyələnmək üçün səbirsizliklə
Mahmud kişinin ölümünü gözləyən
qonşu oğlanın da, bağlara "axranniklik" edərək
işi-gücü həmin bağ sahiblərini və kəndə
gəlib-gedənləri aşkar və gizli şəkildə
izləyib məlumat toplamaq olan, xəbər
dağarcığı, "kaftar keqebeşnik"
Göyüş kişinin də, təsvir olunan bağ sahiblərinin
də, bilet satan qadının da, rejissorun da, rejissorun mənəvi-əxlaqi
qüsurlu aktrisa qızının da...
Kinopovestdə
obrazlar maraqlı ştrixlərlə təsvir edilmişdir və
bu kontekstdə Göyüş kişi
xüsusilə diqqəti çəkir. Təsadüfi deyil ki,
əsər müəllif təhkiyəsində elə məhz
Göyüş kişinin təsvir-təqdimi ilə
başlayır:
"Zalım oğlunun özü də, iti də elə
bil, iy bilirdi.
Hər l
bağ mövsümü sovulandan sonra, payızda,
qışda, yazda, haçan olur-olsun, İsmayıl müəllim
hər dəfə öz bağına baş çəkəndə,
il boyu bu ətrafdakı bağlara
keşikçilik eləyən Göyüş kişinin
konslager ovçarkasına oxşayan zəhmli iti qəflətən
hardansa peyda olub hürə-hürə maşının
üstünə cumurdu, o dəqiqə də Göyüş
kişinin gurultulu səsi gəlirdi:
-
Molçat!.. Smirna!..
Və it səsini xırp kəsib dal ayaqları üstə
mil dayanırdı.
...Bu
gün də belə oldu.
İsmayıl müəllim maşını sürüb
itin böyründən keçdi, öz bağının
qabağında, darvazanın ağzında maşını
saxlayıb düşdü.
Göyüş kişi Ərəbzəngi kimi
darvazanın ağzını kəsdirib durmuşdu".
Bu kiçik tanıtım kifayətdir ki, "köhnə
keqebeşnik"in mahiyyəti haqqında müəyyən təsəvvür
yaransın. Süjetin sonrakı məqamlarında isə onun mənəvi-əxlaqi
baxımdan nə qədər qüsurlu biri olduğu daha
aydın görünür. Fikrimizcə,
yazıçının az sözlə,
lakin ustalıqla təsvir etdiyi Göyüş kişi
sıradan bir obraz olmayıb, əsərdə konkret
funksiyanın daşıyıcısı kimi çıxış
edir. Mövzu ilə bağlı elə ilk sətirlərdəncə
oxucuda müəyyən təəssürat yaradan, müvafiq
ovqata kökləyən bu obraz, eyni zamanda uyğun məqamlarda
hadisələrin gedişatına təsir göstərərək
süjetin gəlişməsində konkret rol oynayır.
Qeyd
etdiyimiz kimi, əsərdə hadisələr, təxminən,
1991-ci ilin dekabr-1992-ci ilin yanvar aylarını əhatə
edir: ictimai-siyasi vəziyyət yenə də kəskin olaraq
qalır, ölkədə xaos, anarxiya hökm sürür. Qarabağda şiddətli müharibə səngimək
bilmir, paytaxt Bakıda isə mitinqlər davam edir. Lakin
artıq əvvəlki mahiyyətində olmayan bu mitinqlərə
münasibət birmənalı deyil: "Balam, day SSRİ
dağıldı da. İndən belə nə mitinq?".
Əsərin adı mövzunun təqdimində bədii
tədqiq və alınan nəticəni bircə kəlmə
ilə ehtiva edir. Povestin adı "Xəyanət" olsa da,
mətn içərisində (epiloq istisnadır) bu sözə,
demək olar ki, rast gəlmirik. Burada xəyanət
haqqında danışılmır, onun bilavasitə və
bilvasitə konkret və lakonik təsviri verilir. Maraqlıdır ki, povestdə xəyanətin bir
neçə növünü müşahidə edirik. İnsan xislətinin ən çirkin təzahür
formalarından olan xəyanət, burada, məhdud çərçivə
ilə kifayətlənmir. O, qadın-kişi münasibətləri
kontekstindən çıxıb şəxsi mənafe naminə
vətənə, millətə, torpağa xəyanət
kontekstində davam etdirilir. Bu, edənlə edilən
müstəvisindən çıxıb edənlər və
edilənlər müstəvisində gerçəkləşən,
saysız-hesabsız günahsız insanların məhvi,
torpaq, yurd itkisi ilə nəticələnən, məkrli məqsədə
hesablanan daha dəhşətli bir xəyanətdir. Və əsəri oxuduqca, birincinin, tədricən
kölgədə qaldığının, ön plana isə
bu faktorun keçdiyinin şahidi oluruq. Təəssüf
ki, mənəvi deqradasiya sözügedən dövr
üçün xarakterik olan xaosun tərkib hissəsi kimi bir
sıra faciələrin yaşanmasına da bu və ya digər dərəcədə
öz təsirini göstərmişdir. Üstündən
kifayət qədər zaman - 28 il ötməsinə
baxmayaraq, hələ də bir sıra qaranlıq məqamları
açılmamış qalan, itkilərimizin miqyası ilə
ürək dağlayan Daşaltı faciəsi də məhz
bu sıradandır.
"Şuşa.
Daşaltı. Yanvar.
1992-ci il.
1992-ci ilin o qarlı yanvar gecəsində ağacların
arasıyla bir dəstə əli silahlı
döyüşçü gedirdi.
Ceyhun da
onların arasındaydı...
Döyüşçülər ağacların
arasından açıqlığa çıxdılar. Qaranlıqda
dizəcən qara bata-bata getdilər, getdilər... amma meşəliyə
rast gəlmədilər.
Qəflətən dörd bir yandan göyə fişənglər
atıldı.
Göyün üzü süd kimi
işıqlandı və o işıqda
döyüşçülər özlərini bir ağappaq,
bomboş çölün ortasında gördülər.
Ağac-zad nə gəzirdi?!..
Bələdçi onları azdırmışdı.
Elə o dəqiqə də bu qarlı gecədə
üstlərinə yağış kimi güllə
yağmağa başladı.
- Xəyanət!
Xəyanət!.. Alçaqlar! Əclaflar!..
Döyüşçülər
qışqıra-qışqıra, söyə-söyə,
canlarına güllə dəyə-dəyə, qan içində
çabalayıb ölə-ölə dörd tərəfdəki
boşluğa güllə atırdılar.
Düşmən
onları görürdü, onlar düşməni yox...
Ceyhunu lap
axırda vurdular.
Sağa-sola güllə ata-ata əlindəki avtomatın
darağını boşaltdı, amma ürəyindəki
hirsi, acığı soyumadı ki soyumadı.
Onu öldürən güllə də düz ürəyinin
başından dəydi.
Üzüqoylu yıxıldı. Ürəyinin
isti qanı soyuq qarı əridə-əridə axıb getdi.
Sönən gözləriylə qana
bulaşıb qızaran qara baxdı, baxdı. Sonra əlini
uzadıb tərtəmiz, ağappaq qardan bir az
götürdü. O qarı güclə ağzına sarı
apardı. Bəlkə, son nəfəsində
ürəyinin hirsini, acığını o qarla soyutmaq istədi.
Amma əli
açıldı və qar yerə səpələndi..." .
Burada tariximizə qanla yazılmış Daşaltı
faciəsinin yalnız bir hissəsindən, əməliyyatda
iştirak etmiş dəstələrdən yalnız birinin
acı taleyindən bəhs olunur. 25-26 yanvar 1992-ci ildə
Şuşanın strateji əhəmiyyətə malik
Daşaltı kəndinin erməni quldurlarından azad edilməsi
üçün həyata keçirilən Daşaltı əməliyyatı
sözügedən dövrdə vahid mütəşəkkil
ordumuzun olmaması, hərbi texnika və döyüş ləvazimatı
baxımından düşmənin üstünlüyü, əhəmiyyətli
faktor olan informasiya mübadiləsinin zəif təşkili,
köhnə hərbi rabitə vasitələrinin, demək olar
ki, yararsız vəziyyətdə olması və bütün
bunların müqabilində yaranan çətinliklər... nəticəsində
uğursuzluqla sonuclandı. Və təkcə
uğursuzluq deyil, böyük bir faciə yaşandı.
Onlarca əsgərimiz şəhid oldu, itkin düşdü,
yaralandı... Daşaltı faciəsi mənəvi-psixoloji
olaraq döyüş əzmimizə, ruhumuza təsir etdi.
Strateji üstünlük düşmənin əlinə
keçdi. Və nəticədə daha
yeni-yeni itkilərə, faciələrə yol açdı.
Hələ qarşıda bizi nə qədər faciələr,
itkilər gözləyirdi... Üstündən düz bir ay
keçəndən sonra 1992-ci il
fevralın 25-dən 26-na keçən gecə erməni vəhşiləri
amansızlığına, işgəncələrin, qətllərin
ağlasığmaz növünə görə bəşəriyyət
tarixində ən dəhşətli faciə olan Xocalı
soyqırımını törədəcəkdi... Daha sonra
xan-bəy yurdu olan Şuşamız işğal ediləcəkdi...
İtirilmiş, talan olunmuş yurd yerləri,
saysız-hesabsız şəhidlər, itkinlər, əlillər...
Müharibənin minlərlə günahsız qurbanları...
Daha nələr, nələr yaşanacaqdı...
Nə
yazıq ki, Daşaltı faciəsini araşdıranların və
şahidlərin söylədiklərinə görə, bu faciənin
bir səbəbi də var idi: Xəyanət! Daşaltı
"doğma" və yad xəyanətlərin
qurbanı" olmuşdu. Ramiz Rövşən
eyni adlı kinopovestində faciənin məhz bu tərəfinə
diqqət yetirmişdir. Haqqında neçə-neçə
tarixi və bədii əsərlər, araşdırmalar tələb
edən bu faciə barəsində epiloqda yarım səhifədə
bəhs olunması onun miqyasına xələl gətirmir.
Sanki yazıçı bu ağrının
qarşısında artıq söz işlətməklə xəta
edəcəyindən çəkinmişdir. Buradakı hər bir cümlə vizual olaraq sadə
görünsə də, funksional mahiyyət etibarilə
mürəkkəb və düşündürücü olub,
sanki sözügedən hadisənin
ağırlığına və kədərinə bələnmişdir.
Bu kiçik epiloqda müəllifin, az qala,
hər bir cümləni ayrıca abzasda verməsi və təhkiyədə
fikri xüsusi intonasiya yaradan müəyyən üslubi
çalarlıqla ("Döyüşçülər... Qaranlıqda dizəcən qara bata-bata getdilər,
getdilər... amma meşəliyə rast gəlmədilər"...)
ifadə etməsi də, məhz, buna hesablanmışdır.
Bəzi cümlələr isə bir neçə anlamda olub, həm
də mətnaltı məna ifadə edir: "Bələdçi onları
azdırmışdı", "- Xəyanət! Xəyanət!.. Alçaqlar! Əclaflar!..",
"Düşmən onları görürdü, onlar
düşməni yox...", "Onu öldürən güllə
də düz ürəyinin başından dəydi"...
Əsərdə sözügedən dövrdə ərazisində
müharibə gedən ölkədə paytaxt və cəbhə
bölgəsi arasındakı fərq də aydın şəkildə
görünür. Bir tərəfdə amansız müharibə,
digər tərəfdə isə gündəlik sakit və
rahat həyat tərzi. Lakin bu sakitlik və
rahatlıq da nisbidir və heç də hamı
üçün keçərli deyildir. Yazıçı
povestdə bu iki məqamı, sanki bir-birilə
qarşılaşdırır, bir-birinin əksi olan bu iki
mühiti birləşdirən yeganə faktor isə yenə də
xəyanətdir. Ceyhun müharibəyə, bəlkə
də, daha çox, ətrafında baş verən xəyanətlərdən,
haqsızlıqlardan qaçıb qurtulmaq, gördüklərinə,
yaşadıqlarına bir etiraz əlaməti kimi gedir, lakin
burada onu və onun kimi yüzlərlə, minlərlə
günahsız insanı daha dəhşətli xəyanətin
gözlədiyindən xəbərsiz olur.
Ramiz
Rövşən bu faciəli hadisəni, hansı tərəfdən
baxsaq, gizli və aşkar görünən bircə sözlə
ifadə edir - Xəyanət! Bəs bu xəyanət
haradan qaynaqlanmışdır? Necə və kimin tərəfindən
düzənlənmişdir?..
Doğrudanmı, bu, hansısa adi bir bələdçinin
satqınlığı idi?.. Müəllif heç bir şərh vermədən
oxucunu, əslində, cavabı bəlli olan (!) bu suallarla təkbətək
qoyur.
Povestdə
müxtəlif məzmunda olan xəyanətlər süjetdə
paralel şəkildə və bir-birilə əlaqəli, nəticə
etibarilə biri o birinin yaranmasına gətirib çıxaran
zəncirvari bir proses kimi təqdim olunur, hadisə və
obrazları bir-birinə bağlayır. Süjet xətti elə
qurulur ki, təsvir-təqdim tərzi və mahiyyət etibarilə,
həm də xəyanətin, günahın miqyası,
ölçüsü ilə, daha doğrusu,
ölçüsüzlüyü ilə isə Qarabağ
mövzusu əsərin üst qatına çıxır,
özündən əvvəl təsvir edilən hadisələri,
demək olar ki, üstələyir, süjet sözügedən
kontekstə yönəlib onunla əlaqəli şəkildə
sonuclanır.
Əsərdə, nə yazıq ki, cəmiyyətdə
mövcud olan mənəvi-psixoloji problemə - intihar faktoruna
da diqqət yetirilmiş, xəyanət, burada, intihara gətirən
əsas səbəblərdən biri kimi ön plana çəkilmişdir. Problemə yanaşma da məhz
xəyanət = onun yaratdığı ruhi-psixoloji
sarsıntı = intihar müstəvisində gerçəkləşdirilmişdir.
Lakin müəllif burada bir məqama da diqqət
çəkmişdir. İntihar, adətən,
özünənəzarəti itirib düşüncəyə
hakim ola bilməməyin nəticəsində
ortaya çıxır. İstənilən
halda insanın başına gələnlərdən dolayı
keçirdiyi dərin ruhi-psixoloji sarsıntı altında
düşdüyü vəziyyətdən,
qarşılaşdığı arzuolunmaz situasiyadan
qurtulmağın "çarəsi" kimi
"düşündüyü" intihar, şübhəsiz
ki, qurtuluş və çıxış yolu deyildir. O, sadəcə
özünəqəsddir. Həm də təkcə
bu dünyada yox, axirət həyatında da.
Arvadının xəyanəti ilə
qarşı-qarşıya qalan və affekt halında olan Teymur
çıxış yolunu intiharda görmüşdü,
yoxsa içkili olduğundan eyvandan
yıxılmışdı? Əgər intihar
etmişdisə, bəs, ayıq başla necə, özünə
qəsd edərdimi? Yazıçı
oxucunu bu suallarla təkbətək qoymaqla onu düşünməyə
vadar edir, eyni zamanda insan beynini dumanlandıraraq psixologiyaya təsir
edib onu qeyri-adekvat hərəkətlərə, o cümlədən
intihara sövq edən sözügedən arzuolunmaz halı da
diqqətə çatdırır.
"Quş
qanad çala-çala lap yuxarı qalxdı, qanadlarıyla
gah təzə çıxan Ayı, gah da ulduzları gizləyə-gizləyə
göyün üzündə dövrə vurub uçdu, sonra
yenə enib beşinci mərtəbədəki o tanış
eyvanın məhəccərinə qondu.
Amma Teymur o eyvanda yox idi.
Teymur indi aşağıda, qollarını bir cüt
qanad kimi açıb üzüqoylu torpağa sərilmişdi.
...Teymur o
eyvandan özünü atmışdımı?!
Yıxılmışdımı?!..
Bunu bir Allah bilirdi.
Bəlkə
də, Teymur qollarını bir cüt iri qanad kimi
açıb bir güclü, acıqlı və bədbəxt
quş kimi bu dünyadan uçub getmək istəmişdi...".
Bədiilik keyfiyyətləri və hisslərin
inandırıcılığı ilə diqqəti çəkən
kinopovestdə lirik-dramatik məqamlar oxucuda daxili-psixoloji
assosiasiya yaradır, mənəvi-ruhsal təsir edərək
onu mövzu ətrafında düşünməyə vadar
edir. Ramiz
Rövşənin az sözlə dərin
mətləbləri və aktual problemləri süjetə gətirmək
bacarığından və onu narahat edən məsələləri
bədii təsvir yolu ilə mətnə çevirib oxucuya
çatdırmaq məharəti və istəyindəndir ki,
burada bir neçə mövzu və problemi paralel şəkildə
müşahidə edə bilirik: Qarabağ müharibəsi,
qlobal siyasi proseslər, sosial problemlər, mənəvi-əxlaqi
aşınmalar, xəyanət, intihar... Lakin
bütün hallarda yenə də süjetdə əsas
aparıcı xətt xəyanətdir. Başqa
sözlə desək, xəyanət burada həm mənayaradıcı,
həm də süjetyaradıcı komponent kimi
çıxış edir. Povestdə təsvir
olunan hadisələrin, hətta epizodik məqamların belə
aşkar və gizli qatlarında xəyanət motivlərini
görməmək mümkün deyildir. Müəllifin
fikrincə, əslində, sözügedən problemlərin, cəmiyyətdəki
mənəvi-əxlaqi aşınmaların kökündə
xəyanət dayanır. Nə olursa-olsun, əsas
qurtuluş yolu vicdanlılıq, mənəvi-əxlaqi
saflaşma, həqiqi sevgi, sədaqət və
dürüstlükdür. Əsərin əsas
ideyası da məhz bundan ibarətdir.
Müxtəlif proseslərin vəhdətdə
alındığı əsər, əslində, ehtiva etdiyi
dövrün mövcud mənəvi mənzərəsini təsvir-təqdim
edir. Ayrı-ayrı insan talelərini məhv edən,
hisslərini, güvəncini, inandığı nəsnələri
darmadağın edən xəyanət, burada fərdi xarakter
daşımır, o, sözügedən zaman kəsimində
xaosun tərkib hissəsi kimi, amma daha çox da elə xaosun səbəbi
kimi təqdim olunur. Axı, mənəviyyatda
baş verən aşınmalar nəticə etibarilə cəmiyyətdə
nizamın pozulmasına gətirib çıxarır, yaxud da əksinə.
Və nəhayət, biz millət olaraq böyük bir xəyanətə
uğradıq.
Bu "doğma" və yad xəyanət"in
nəticəsində isə milli yaddaşda Daşaltı faciəsi
adlı daha bir ağrı qərarlaşdı.
Xalq şairi Ramiz Rövşənin sözügedən
"Xəyanət" əsərində süjet boyu
müşahidə etdiyimiz mənəvi deqradasiya sonadək
davam etdirilir, məhv olmuş talelər, onlarca insan itkisilə
nəticələnən faciənin yaratdığı
ağrı isə sonucda ruhi-psixoloji
çöküşü ortaya qoyur.
Dünyanın
suyu çirklənir,
Suyunda balıq boğulur.
Çirklənir,
göyü çirklənir,
Göyündə Allah boğulur.
Aynur XƏLİLOVA
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 25 yanvar. S. 22-23.