Sayman
Aruzun "Nəsimi" poeması haqqında
Sovet
dövründə müxtəlif səbəblərdən istər
ateizm ideologiyasının tələb və təsiri ilə,
istərsə də o dövrün tədqiqatçılarının
hürufilik və irfanla kifayət qədər tanış
olmaması səbəbindən Nəsiminin hürufilik və təsəvvüflə
bağlı görüşləri vaxtında lazımi dəyərini
almamışdır.
Hələ
ulu öndər Heydər Əliyevin dövründə Nəsiminin
600 illiyinin təntənəli şəkildə qeyd
olunması, Prezident İlham Əliyevin Sərəncamı ilə
650 illik yubileyinin keçirilməsi və nəhayət,
İlham Əliyevin Azərbaycan Respublikasında 2019-cu ilin
"Nəsimi ili" elan edilməsi haqqında Sərəncamı
şairin zəngin yaradıcılığına bir daha diqqəti
cəlb etmiş və onun fəlsəfi
dünyagörüşü ilə bağlı yeni
araşdırma və tədqiqatların aparılmasına
şərait yaratmışdır.
Bu baxımdan Azərbaycan Yazıçılar Birliyi
Güney Azərbaycan şöbəsinin rəhbəri Sayman
Aruzunun "Nəsimi" ("Elm və təhsil"
Bakı-2019) mənzum dramını ərsəyə gətirməsi
və məhz 2019-cu ildə - "Nəsimi ili"ndə
oxuculara ərməğan etməsi sevinc doğurur. Nəsimi
düşüncəsinə və fəlsəfəsinə dərindən
bələd olan Sayman Aruz irfan nəzəriyyəsinin də
bilicisi olduğundan mənzum dramında Nəsimi
dünyagörüşünü oxuculara düzgün
çatdırmışdır. Diqqəti cəlb edən
əsas məqamlardan biri də müəllifin vətənpərvər
ruhudur ki, o da bu ruhu Nəsiminin
yaradıcılığında duya bilmiş, müxtəlif
zamanların şəxsiyyətləri olan Babək, Şeyx
Heydər və Şah İsmayıl Xətai kimi obrazlar vasitəsilə Azərbaycan
xalqının azadlıq və müstəqillik
duyğularını təcəssüm etdirmişdir.
Nəsimi mənzum dramı müasir oxucunun mənəvi,
əxlaqi və etik baxımdan ehtiyaclarının
qarşılanmasında töhfə gücünə malikdir. Belə ki,
müasir gənclik Allahın metafizik anlamda qəbulunda
artıq dini ehkamlardan daha çox, şəxsi analizinə,
onun öz mənində dərkinə meyillənir.
Allah
içinizdədir, xəlayiq,
Olmaq gərəkir Allaha layiq.
Siz
şeytana layiq yaşayırsız,
Ondandı ki, daima çaşırsız.
Böhtan
atılıb Allaha dində,
Allah yaşayır insan içində.
Nəiminin
dilindən söylənən bu misralar müasir
dövrümüzdə də üzləşdiyi dinin insanlara
düzgün çatdırılmaması, din adından
sui-istifadə edilməsi hallarını tarixi fonda
əks etdirir.
Dinin
mahiyyətinin itirilməsi məsələsi, hələ də
bəzi ölkələrdə din-dövlət münasibətlərinin
düzgün qurulmaması, dövlətin dinə
qarışmasının yaratdığı acı fəsadlar
da əsərdə yer almışdır:
Din nədir
ki, mehribanlıq, mərifət,
Şahıdır dünyanın eşqü-mərhəmət.
Dəxli
yoxdur dövlətə dinin, vəli
Zahid edir aşiqi şah düşməni.
Şah əlilə
dininə dövlət qurur,
Xəqli həm Allahdan, həm şahdan yorur.
Digər tərəfdən, tarixi hadisələrin arxa
planında Nəsiminin günümüzlə səsləşən
siyasi görüşləri, beləliklə də Sayman Aruzun
tarixi-siyasi hadisələrə diqqət çəkməyi nəzərdən
qaçmır.
- Həm
Ərəbdən, həm Əcəmdən azad ol,
Öz evində həm şad ol, həm abad ol.
Azad olmaq
vaxtıdır biganədən,
İnşa olmaq vaxtıdır bir danədən.
Öz
kökümüz ayağında duralım,
Buğdalarla tarlamızı quralım.
Babəkin dilindən söylənən bu sözlərlə
xalqımızın xarici buxovlardan azad olmaq istəyi, öz
müstəqilliyini inşa etmək arzusu məharətlə
ifadə edilmişdir.
Nəsimi yaradıcılığı ilə
maraqlananlar, sufi-irfan təfəkküründən mənəvi
qida almaq istəyənlər, Azərbaycanın o zamankı
tarixi şəxsiyyətlərinin dialoqlarına qoşulmaq istəyənlər
Sayman Aruzun "Nəsimi" fəlsəfi-psixoloji dramatik
pyesindən olduqca bəhrələnəcəklər.
Sayman Aruzun "Nəsimi" mənzum dramı
böyük şairimiz Qabilin yazdığı "Nəsimi"
poemasından sonra ədəbiyyatda ən ciddi və yaddaqalan
ikinci bir əsərdir. Əlbəttə ki, baxışlar fərqlidir.
Qabil tamamilə başqa bir aspektdən yanaşıb, həm də
epik şəkildə bir dastan-poema yazıb, Sayman Aruz isə
onun fəlsəfi görüşlərini, ətrafında
olan insanlarla, eyni zamanda bir çox tarixi şəxsiyyətlərlə
qarşılaşdıraraq Nəsimi obrazını
açmağa çalışmışdır. Nəsimini həm şair, həm də öz
dövrünün böyük filosofu kimi təqdim
etmişdir.
Sovet dövründə Nəsimi haqqında həm də
belə yanlış bir fikir formalaşmışdır ki,
guya Nəsimi dinsiz şairdir, ateistdir. Guya o, "Həqq mənəm",
"Həqq məndədir", "Həqq söylərəm"
deməklə özünü Tanrı hesab etmişdir. Əllbəttə, belə deyil. Şübhəsiz
ki, Yer üzündə yeganə güc Tanrıdır və
Tanrıdan ilhamlanaraq insanlar həyatda öz mövqelərini
tutur, fəaliyyət göstərir, yaşayır, mübarizə
aparırlar və s. Nəsimi "Həqq mənəm",
"Həqq məndədir", "Həqq söylərəm"
- deyərkən, ümumiyyətlə, insanın
yaradıcı qüdrətini nəzərə
çarpdırmışdır. Yəni insan
çayın o biri sahilinə keçmək üçün
fikirləşib körpünü yaratmışdır,
yükləri bir yerdən digər yerə aparmaq
üçün təkəri kəşf etmişdir və s.
Sayman Aruz bu məsələləri öz poemasında
çox diqqətlə işləmişdir. Nəsiminin
şair və bir insan kimi sələflərindən
çox-çox irəli getdiyini poetik mənada dəqiq və
uğurlu şəkildə ifadə eləmişdir.
İllər keçdikcə Nəsimi həm müasirləşir,
həm də yeni-yeni
qatları ilə oxucularına açılır. O
açılımlardan birini də Sayman Aruz öz əsəri
ilə ifadə elədi. Sayman Aruzun Nəsimiyə
yanaşması digər nəsimişünaslarla müqayisədə
daha çox poetikdir.
Məsələn,
məşhur nəsimişünas alimlər Cahangir Qəhrəmanov,
Səadət Şıxıyeva Nəsimiyə daha çox
alim-mütəfəkkir kimi yanaşırlar və onun əsərlərinin
elmi-poetik formalarını, fəlsəfi mahiyyətini, onun
irfan şairi olmasını, böyük eşq və məhəbbət
şairi olmasını önə çəkirlər, daha
çox Nəsiminin yaradıcılığının fəlsəfi
mahiyyətini açmağa çalışmışlar. Sayman Aruzun yanaşması tamam fərqlidir,
orijinaldır, yenidir. Nəsimini oxuyaraq, dərk
eləyərək, Nəsimiyə tamamilə fərqli bir
rakursdan yanaşmışdır.
Dediyim kimi, sovet ədəbiyyatşünasları və
tədqiqatçılari Nəsimiyə ateist şair kimi
yanaşmışlar. Amma təsəvvür edin ki, Nəsimi əsərlərində
bu səmavi kitabın 222 ayəsinə iqtibas etmiş, təxminən
449 ayəyə işarə vurmuş, 25 surənin
adını xatırlatmışdır.
Eyni zamanda "Quran"da bəhs olunan qissələrdən
yeddisinə diqqət çəkmişdir. Məsələn,
onun Adəmin hekayəti ilə bağlı
aşağıdakı beytlərinə nəzər salaq.
"Kaf
ilə nun"dan yaratdı Adəmi
Ərbəin
gündə yoğurmuş Adəmi
Dəm bu
dəmdir, dəm bu dəm, bil bu dəmi
Adəmə vurdu bu dəmdən həq dəmi.
Nuh peyğəmbərlə bağlı şeirində
isə belə deyir.
Yandırdı
şövqün canımı,
dəldi
fəraqin bağrımı,
Eşqin
bəlası başıma gör kim,
nə
tufan axıdar...
Nuhun gəmisin
istə kim,
yetişdi
tufan qopmağa
Seylabi-şövqün
şöylə kim,
bu
çeşmi-giryan axıdar.
Dahi şairin beytlərində "Quran"da bəhs
olunan İbrahim peyğəmbərin qissəsinə də
işarə edilmişdir.
Saçlarının
istivasıdır kim,
Ərz etdi Xəlil üçün nəcati.
Nəsimi
poeziyasında Sonuncu səmavi kitabda barəsində söhbət
açılan Yusif peyğəmbərlə bağlı qissəyə
də yer verilmişdir:
Yanağın
şəminə hüsni-Yusifin pərvanədir,
Çox
könüllər yəğmalandı
sən
üzü məhparədən.
Süleyman
peyğəmbərlə bağlı qissə isə Nəsiminin
şeirlərində özünəməxsus bir şəkildə
öz əksni tapmışdır:
Qaşınla
kiprigin, mişkin saçınla,
Vücudidir
Süleyman, eynidir mur.
Dahi
şairin tez-tez rast gəlinən təlmihlərin bir qismi isə
Müqəddəs Kitabımızda barəsində söz
açılan İsa peyğəmbərin qissəsi ilə
bağlıdır:
Nitqindən
oldum çün diri,
eynəl-yəqin
oldu bu kim,
Ləlindürür
ol İsa kim,
ağzın
açar, can axıdar.
Nəsimi şeirində ən geniş əks olunmuş
rəvayət isə Musa peyğəmbərin qissəsi ilə
bağlıdır. Belə ki, şairi bu rəvayətdə ən çox
məşğul edən mövzular Allah-Taalanın Musaya Tur
dağında yanan ağac şəklində görünməsi,
Musa peyğəmbərin bu ağacı görüb "Anəstü
narən" (Mən bir od gördüm)
deməsi (Qəsəs, 29) və Musanın Allah-Taalanı
görmək istəməsi, Tanrının ona verdiyi "Lən
tərani" (Sən heç vaxt məni görə bilməzsən)
cavabıdır (Əraf, 143-144).
Əgər Nəsimi ateist şairdirsə, necə bu ayələrə
müraciət edə bilər, iqtibas gətirər,
"Qurani-Kərim"də bəhs olunan qissələrə
toxunaraq onlardan əsərlərində istifadə edərdi. Şübhəsiz
ki, Nəsimi "Quran"ı mükəmməl şəkildə
oxuyub və əxz edən, "Quran"ı çox
yaxşı bilən, tanıyan, ona tapınan bir Şərq
filosofu və şairi olmuşdur. Sayman
Aruzun bu kitabında da həmin xüsusiyyətlər çox
qabarıq şəkildə müəllif tərəfindən
önə çəkilmiş və ifadə edilmişdir.
Hesab edirəm ki, bu, Saymanın çox
böyük uğurudur.
Səyyad Aran
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 25 yanvar. S. 28.