And içən millətə, Nəriman,
and iç!
Ustad şair Nəriman Həsənzadənin
90 yaşına
İllər
pillələrmiş bizdən ötəri;
Yollara gah bürkü, gah şaxta düşür.
Şöhrətin
sevinci, yaşın kədəri
Tərs kimi ikisi bir vaxta düşür.
Gedirəm,
illərə sorağım düşür,
İnsan öz-özündən ayrılır demək.
Yuxarı
baxıram, papağım düşür,
Aşağı baxıram, gözümdən eynək.
Nəriman
Həsənzadə
1
Azərbaycan
poeziyası qüdrətli poeziyadır...
Yalnız ona görə yox ki, o, zamanında və
sonrakı yüzilliklər boyunca magik bədii-estetik təsir
gücünə malik olmuşdur. Yalnız ona görə yox ki,
şeirimizin əsrlərlə ölçülən
ömürnaməsində bayatı, nağıl, "Kitabi-Dədə
Qorqud", "Koroğlu" misalında xalq və millət
hünərinin bəhrəsi olan bədii təfəkkür
abidələri var və yalnız ona görə yox ki, Qətran
Təbrizi, Xaqani Şirvani, Nizami Gəncəvi, İmadəddin
Nəsimi, Məhəmməd Füzuli, Molla Pənah Vaqif,
Qasım bəy Zakir, Seyid Əzim Şirvani, Aşıq Ələsgər,
Mirzə Ələkbər Sabir... ismiylə şöhrət
tapıb sevilən ustadlar, zühur etdikləri zamandan klassikaya
(əbədiyyətə) çevrilən dahiyanə sənət
yüksəklikləri, dünya poeziyasını zənginləşdirən
şairlər zəncirbəndi bizim
ixtiyarımızdadır... Deyilənlər artıq
görünə bilər, çünki ədəbiyyat barədə
az-çox dərəcədə bilgisi olanlara poetik irsimizin
heyrətamiz dəyəri gün kimi aydındır...
Mənə görə sözügedən irsin qüdrəti
həm də onunla bağlıdır ki, o, təkrarən təravətlənir,
törəyir, artıb-çoxalır. Əsrlər boyu bir-birini əvəzləyən,
zamanın konyunkturasına (dövrün tələbinə)
uyğun şəkildə yeniləşən ədəbi nəsillərin
sarsılmaz sırası Azərbaycan varlığının
tarixi-ədəbi düşüncə xronologiyası, tək
bircə qrafası belə boş qalmayan ədəbiyyat təqvimidir!
Ədəbiyyat saatının əqrəbləri bəlli
müddətlər boyunca dayanmadan irəliləməkdədir. İndiki nəslə
ən yaxın olan XX yüzillikdəki misli görünməmiş
"siyasi, sosial, mədəni iqlim dəyişkənliyinə"
baxmayaraq, mədəniyyət və ədəbiyyatımıza
ənənədən qaynaqlanan və müqəddəs irsi
artıran yeni şairlərin adlarını zamanın
qulağına söyləmək qismət olmuşdur. Başqa sözlə, yeniləşmə,
artıb-çoxalma, törəniş, əslində,
xalqın bədii yaddaşının təkrarən genetik
oyanışı, fitri davamiyyətidir.
Cəfər
Cabbarlı, Mikayıl Müşfiq, Hüseyn Cavidlə bərabər,
mənsub olduqları dövrün faciəsini bu və ya
başqa şəkildə yaşayan Səməd Vurğun, Rəsul
Rza, Süleyman Rüstəm... kimi şairlər şeirimizin
tarixi mənasını və doğma nəfəsini Bəxtiyar
Vahabzadə, Nəbi Xəzri, Hüseyn Arif, Qabil, Söhrab
Tahir, Fikrət Qoca, Tofiq Bayram, Xəlil Rza, Məmməd Araz,
Əli Kərim, Musa Yaqub, Cabir Novruz, Məstan Günər... və
Nəriman Həsənzadəyə ötürə bilmişlər.
2
Adıçəkilən sonuncu şair - ömrünün
90-cı zirvəsinə qədəm qoyan Nəriman Həsənzadə
ilə bağlı, heç olmasa ən qısa fikirlərimi
bölüşməkdə israrlı olduğuma görə
elə buradaca milli poeziya tarixinə dair tezislərə
vergül qoymağa məcburam.
Nə üçün nöqtə yox, vergül? Çünki
ustad Nəriman Həsənzadənin yaratdıqları qüdrətli
Azərbaycan ədəbiyyatına nəzərən türk
eposlarından, "Kitabi-Dədə Qorqud"dan, Nizami Gəncəvidən
boy verib artan və sözün qədrini artıran tamamilə
yeni bir səhifədir. Akademik Nizami Cəfərov
haqlı olaraq yazır: "...Öz böyük sələfləri
kimi, Nəriman Həsənzadənin də
yaradıcılıq stixiya-istedadı poema-dastan
miqyasındadır. Hər şeydən əvvəl ona görə
ki, şairin demək olar, hər bir şeirində - ümumən
lirikasında bir epos genişliyi, yaxud kontekst hiss edilir. İkincisi, onun elə şeir silsiləsi var ki,
Qurbani, Aşıq Abbas, Aşıq Ələsgər
yaradıcılığında olduğu kimi, hərəsi bir
süjet-dastan təşkil edəcək qədər
ardıcıldır. Və
üçüncüsü, tale (tarix) nəyi diktə edibsə,
şair onu yazıb".
Bəzən həqiqətləri ifadə etməkdən
ehtiyatlanırıq. Amma, məncə, haqlı hökmləri
səsləndirməkdən çəkinmək gərək
deyil. Bir anlıq mülahizə edək, hansı
dövrdə, hansı mühitdə
yaşayıb-yaratmasından asılı olmayaraq, əgər
bir şairin fəaliyyəti ilə ədəbi irsimiz
artmayıb, təzələnməyibsə, bu yalnız
haqqında söhbət gedən şairin yox, ön sırada
şəxsən Nizami Gəncəvi, Nəsimi, Füzuli, Vaqif
olmaqla ümumən poeziyamızın məğlubiyyəti
sayıla bilərdi.
Biz isə
təskinik... Çünki meydanda, hansı ki, biz onun 90
yaşı üzərinə səmimi etiraflar etmək istəyirik,
bax o, əsl şair - Nəriman Həsənzadə var və
o, kökdən rişələnən, qədim irsə yeni məna
qatan möhtəşəm bir şairdir!
Bugünlər xalqımız onun 90 yaşının
nuruna bürünüb. Şəxsən bir yaradıcı şəxs, onun
yetirmələrindən biri, qələm yoldaşı olaraq
bu işıqdan mənə də pay düşdüyünə
görə xoşbəxtəm!
3
Nəriman
Həsənzadə 90 il öncə, 1931-ci
il fevralın 18-də Qazax rayonunun Poylu obasında (indi
Ağstafaya aid), dəmiryolçu Əliməmməd
atanın ocağında dünyaya göz açıb. Taleyin
bu kor qismətinin xatırlanması da qaçılmazdır;
gələcəyin böyük şairi 1 yaşında(!!!)
atasını, 23 yaşı olanda anasını itirib. Onun sonrakı həyatını, keçib gəldiyi
yaradıcılıq mərhələlərini, yüksəldiyi
mərtəbələrin səbəbini göz önünə
gətirəndə belə çıxır ki, Nəriman
müəllimin valideynləri bir başqası deyil, məhz Azərbaycan
xalqı və Azərbaycan ədəbiyyatıdır.
Etirafın yeridi: xalq və ədəbiyyat hər yerindən
qalxanı övladlığa götürüb onu qanuni varislərdən
biri elan eləmir!
Əks təqdirdə, yəni bax həmən iki mənəvi
valideyn olmadan, o, Azərbaycan ədəbi dilinə əsaslanaraq
xalqın varlığını və ruhunu belə yüksək
dərəcədə tərənnüm edə bilməzdi.
Müasir təhsil pillələri ilə müqayisədə
müəllimimin öyrəncilik illəri xeyli uzun çəkib. On il orta
məktəb, dörd il institut, iki il Moskvada ali ədəbiyyat
kursu, dörd il Maksim Qorki adına Dünya Ədəbiyyatı
İnstitutu, üç il ADU-da aspirant... (üst-üstə
23 il fasiləsiz təhsil). Düşünməyə əsas
var ki, şərti də olsa, məqsədə çatmaq
üçün hansısa bir gəncin təhsil
xronologiyasını sərf-nəzər etmək onun öz sahəsi
üzrə uğurlarının səbəblərindən ən
azı birini anlamağa yardımçı ola
bilər.
Nəriman
Həsənzadə ədəbiyyatımıza
savadsızlığın kütləvi ləğvindən,
İkinci Dünya müharibəsi cəbhəsindən deyil, məhz
möhtəşəm 60-cı illərdə (XX əsr)
mükəmməl filoloji-ədəbi təhsildən və
18-25 yas arasında bir yeniyetmə üçün kifayət qədər
sərt taledən gələn və həm də anadan
istedadlı, duyğulu doğulmuş bir şairdir. Mənimsədiyi
biliyi, keçdiyi təhsil mərhələlərini heç
zaman qabartmayan, savadın ədəbi
yaradıcılığı irəlilətmək
üçün, sadəcə, zəruri olduğunu qəbul
edən ustadın qazancı sərasər 75-80 il
qələm çalmaq olmuşdur. Bunu da deyim: şair Nəriman
Həsənzadənin həyatı o biri yandan peşəkar mətbuat
xadiminin əmək salnaməsidir. 1962-ci ildən başlayaraq,
şair Azərbaycan Televiziya və Radio Verilişləri Komitəsində,
"Azərbaycan gəncləri" qəzetində, "Azərbaycan"
jurnalında, "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetində (baş redaktor), Mətbuat və İnformasiya
Nazirliyində (nazirin birinci müavini, nazir əvəzi), Azərbaycan
Ədəbiyyat Fondunda (direktor) kimi məsul vəzifələrdə
çalışmış, tutduğu postların mərtəbələrinə
baxmayaraq ədəbiyyat taxtını bir an belə tərk etməmiş,
qəlbindən püskürən poeziya dalğalarına sinə
gərərək çağlayan, inadkar dalğaları məcraya
yönəltmişdir. Nəriman müəllim əvvəl
sadalanan səbəblərə görə qiymətli vətəndaş,
sonuncu səbəbə görə əbədi şairdir!
Sözü davam etdirmək üçün təbii ki,
oxuculara bəlli olan daha bir neçə faktı yada salmaq
yerinə düşür. Yaradıcılıq
bioqrafiyasına görə Nəriman müəllim 1953-cü
ildən mətbuatda çıxış edir. (Onda mən hələ bu dünyada yox idim). O,
1954-cü ildən AYB-nin üzvüdür (hələ də
yoxam...). Şair indi AYB Ağsaqqallar
Şurasının sədridir. Nəriman Həsənzadə
filologiya elmləri namizədidir (Ukrayna - Azərbaycan ədəbi
əlaqələri mövzusunda elmi iş müdafiə edib). 1991-95-ci illərdə Azərbaycanın xalq
deputatı olub. Dəyərli ədəbi-ictimai fəaliyyətinə
görə şairimiz Əməkdar incəsənət xadimi,
Xalq şairi adlarına, "Şərəf
nişanı", "Şöhrət", "Heydər
Əliyev", "İstiqlal" ordenlərinə, Prezidentin
Fəxri təqaüdünə, Türk dünyasının
bir çox ödüllərinə layiq görülüb. Və nəhayət, hər biri 700-800 səhifədən
yeddicildliyi də daxil olmaqla sayı yüzə çatan
kitabı Azərbaycan, türk dünyası və dünya
oxucularına təqdim edilib. Mülahizəmə
görə, bu kitabların böyük əksəriyyətinin
tərtibçisi də, redaktoru da, hətta dizayneri də
müəllifin özüdür. Fərdi olaraq
və işimlə əlaqədar müxtəlif yayın evlərinə
gələrkən Nəriman Həsənzadənin hansısa
bir nəşriyyatın kompüter otağında operatorla
yanaşı əyləşərək kitablarının tərtibatıyla
məşğul olmasının şahidiyəm.
O, Nəriman
Həsənzadə mətbuat işinin fəhləliyindən
rəhbərliyinə qədər yüksələn redaktor,
naşirdir. Bura qədər yazılanlar, əslində,
oxucuya da mənim qədər bəlli olan məlumatların
çatdırılması bir publisist borcuydu ki, imkan daxilində
ifadə olundu.
Milyonlarla türkdilli oxucu kimi, mənə də məxsus
olan, təpədən-dırnağa şair Nəriman Həsənzadə
var. Bəri başdan deyirəm; ona bəslədiyim ehtiram
hüdudsuzdur.
Həm də bu hüdudsuzluq bir harmoniya içərisindədir,
bütövdür. Çünki ötən əsrin
70-ci illərindən üzübəri mənsub olduğum ədəbi
nəslin böyük əksəriyyəti Nəriman Həsənzadə
poeziyasının ecazı altında olmuş və ya bunu hiss
etmiş, onun ustad dərslərindən bəhrələnmişlər...
Bu yazını qələmə almaq qərarına gələndə
ötəri olaraq "Vikipediya"da 1931-ci ildə
doğulanlar səhifəsinə nəzər saldım. Orada
çoxlu adlar vardı, bəlkə digərləri də
görkəmli şəxsiyyətlər, yaradıcı
insanlar idilər. Yadımda qalan, yəni həmin
ildə doğulan dörd ad oldu; Əli Kərim, Nəriman Həsənzadə,
Mixail Qorbaçov, Boris Yeltsin. Sonuncu iki
şəxs böyük imperiyanın axır-macal rəhbərləri
idilər. Onlardan hələ də təlatümlərlə
çalxalanan Rusiya qalıb. İlk iki ad: Nəriman Həsənzadə
və Əli Kərimin poeziyası isə təlatümlü
olsa da (təlatümsüz ədəbiyyat yoxdur), 70 ildən də
çox müddət ərzində türk insanını
yaxşı gələcəyə və ümidlərə
sarı dalğalandırır.
4
Giriş başa
çatır; Nəriman müəllimin mübarək 90
yaşına həsr edilən bu yazı üç xətt
üzrə davam edəcək; şəxsən tanıyıb
müşahidə etdiyim ustad-insan barədə təəssürat,
Nəriman Həsənzadənin şeir, nəsr, ədəbi
qeydlər və dramaturgiyasına eksklüziv nəzər və
bu iki nəzər nöqtəsini birləşdirən yekun.
Şairin
adıyla ilk tanışlığım 1970-ci ildə, yəni
51 il öncə Füzuli-Horadiz
marşrutuyla hərəkət edən avtobusda başlayıb
və Horadizdə marşrut dəyişib Bəhmənliyə
yönələn avtobus mənzil başına çatan
müddətcə sürüb. O gözəl Füzuli şəhərindən
bizim qədim-qayım kəndə qədər irəliləyən
bu avtobuslara minəndə daha iki kitab almışdım - Xəlil
Rza (səhv etmirəmsə, "Qollarını geniş
aç" kitabı), Məmməd İbrahim "İllərdən
biri". Nəriman Həsənzadənin kitabının
adı və içimə çökən ruhu
unudulmazdır: "Niyə demədiniz"... Məmməd
İbrahimin sonralar oxunmaqdan un kimi ovulan o
kitabının miniatür ölçüsü, sirli məzmunu
yəqin ki, son nəfəsimə qədər yadımdan
çıxmayacaq və həmişə də məni
yazı masasına çağıracaq.
Eyni təəssürat "Niyə demədiniz"
kitabına da aiddir. O zaman 15 yaşındaydım...
Daha iki il ötdü. ADU-nun Şərqşünaslıq
fakültəsindən "konkursa" düşdüm,
tanışlıqla Şin zavodunda fəhlə işinə
düzəldim, fürsət düşən ilk həftələrdə
soraqlaşıb Bakının mərkəzində, Lenin
kitabxanası deyilən ünvandakı ədəbiyyat dərnəyinə
yetişdim. Dərnəyin iki seksiyası var idi; biri
bazar, saat 3 tamamda nəsr və satira yazanlar
yığışırdı - rəhbəri rəhmətlik
Seyfəddin Dağlı, o biri bazar günü şeir yazanlar
- rəhbəri Nəriman Həsənzadə. Mən
ardıcıl qaydada, yəni heç bir məşğələni
buraxmadan hər iki toplantıya qatılırdım. Biz, ədəbiyyat
aşiqləri düz iki il Nəriman Həsənzadənin
dizinin dibini kəsdirdik. Orada xatırlanırdı ki, bizdən
əvvəl bu toplantılarda daha irəliki ədəbi nəslin
nümayəndələri - Seyran Səxavət, Nüsrət
Kəsəmənli, Əşrəf Veysəlli, Ramiz
Rövşən, Camal Yusifoğlu, Zəlimxan Yaqub, Oqtay
Şamil, Tahir Qurbanov, Səyyad Aran, Çingiz Əlioğlu,
Səyavuş Sərxanlı və digərləri olublar. O
zaman bunlar tanınmış gənc şairlər idilər. Bəzilərinin yarpaq boyda ilk kitabları
işıq üzü görmüşdü. Bu halın özü bizə, yeni gələnlərə
ruh verir, gələcəyimizin parlaq olacağına ümid
oyadırdı.
Nəriman müəllim dərnəyə gələn hər
uşağa səmimi qəlbdən meydan verirdi. Təki oxumağa şeirin
olsun, təki çıxış üçün xırda
bir təşəbbüs göstər...
Şeirlərimi balaca kitab boyda göy cildli dəftərçədən
oxumaq üçün Nəriman müəllimin icazəsi ilə
ayağa qalxdığımı xatırlayıram. Dəftərçənin
arasını açanda Nəriman müəllim deyir:
- Ayə,
Vaqif, təbrik eləyirəm, oğul, təbrik eləyirəm,
deyən, təzə kitabın çıxıb?!
Az qala
60 gəncin toplaşdığı dərnək
auditoriyası heyrətdən donur! Kitab hardadı, hələ
heç bir misramız hansısa bir mərkəzi qəzetdə
işıq üzü görməyib...
İndi ağlım kəsir ki, Nəriman müəllim
mənim həyəcanla arasını açdığım
dəftərçənin kitab olmadığını bilir və
belə deməklə yeniyetmə şairə dədəboyu
verir, kitabı çıxmağın elə də
böyük əhəmiyyət
daşımadığını, belə bir hadisənin nə
zamansa baş verə biləcəyini anladırmış.
O dərnəkdə
Nəriman Həsənzadə üstünə çoxlu kəpənəklər
qonan gül ağacı kimi idi. Birimizi incitmədi,
birimizin xətrinə dəymədi. Gül -
üstünə qonan kəpənəkləri heç zaman
qovmaz! O bizi həmin vaxtların ən tanınmış yeni nəsil
ədibləri ilə görüşdürürdü,
yadımda qalanlar - Məmməd Araz, Elçin, Əkrəm,
Anar... biz kiminlə görüşmək istədiyimizi dərnək
rəhbərinə bir-iki məşğələ əvvəlcədən
bildirirdik. Nəriman Həsənzadənin yetirmələri
kimlər idi? Əgər siyahı tutmaq istəsəm
tam olmaz. Bircə cümlə ilə deyirəm
ki, 60-cı illərin sonu, 70-ci illərin ilk üç ilində
ədəbiyyata gələn, indi məşhur olan, sevilən
şair və yazıçıların demək olar,
hamısı onun dərnəyindən çıxanlardır.
Nəriman Həsənzadə yeni ədəbi nəslə
təəssübkeşliyini "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetinin baş redaktoru olarkən tam ortaya qoydu. Şəxsən
mənim kabinetinə girib şeir təqdim etməyə cəsarət
göstərdiyim ilk baş redaktor Nəriman Həsənzadə
olub. Ümumiyyətlə, bizim nəsil həmin
vaxtlarda baş redaktorların kabinetlərinə nadir hallarda
ayaq basıb. İşdi-şayət elə
bir hal olubsa, adətən, biz kreslosuna mıxlanmış,
gözünün qarası çevrilib ağında itən
donuq məmurlarla qarşılaşmışıq.
Paradoksa baxın ki, bir az aşağı vəzifədəkilər
- ədəbiyyat, poeziya şöbələrinə rəhbərlik
edənlər, nəşriyyat redaktorları isə daha
insafsız idilər və sanki onların vəzifəsi gənc
ədiblərin ilk qələm təcrübəsi
üstündə at oynatmaq, fitrətdən, bədahətən
gələn körpə sətirləri şil-küt etməkdən
ibarət idi.
Yazdıqlarından
da bəllidir ki, onun - 1 yaşda atasını, 23 yaşı
olanda anasını itirən, amma Azərbaycan şeirinin,
ümumən ədəbiyyatımızın
bağrının başında bir Gəncə
çinarı kimi ucalan, bir Poylu dəmir yolunun polad relsləri
kimi möhkəmlənən şairin üzərinə
basqılar da olmuşdu. Qısqanclıq,
gözügötürməzlik təəssüf ki, bizim
mühitimizdə hələ də aktual olaraq qalır.
Qaragüruh əndişələnir: axı necə ola bilər ki, cılxa bir yetim ədəbiyyata
gəlir, "Niyə demədiniz", "Kimin sualı
var" harayı ilə o zamana qədər diqqətdən kənarda
qalan bədii söz süxurlarını üzə
çıxara bilir? Axı o kimdir ki, bu qədər
dayanıqlı, bu qədər istedadlı, bu qədər səmimi,
xeyirxah, bu qədər tarixi və bu qədər də gələcəyə
aiddir?
Mən
özümdən xeyli yaşlı, hardasa, kimlərinsə
"məsləhəti" ilə "istedadlı"
sandığım, indi isə adı heç bir dəftərdə,
özləri isə həyatda olmayan bəzilərinin o zamanlar
bir ara şairin naxoşladığına sevindiyini hiss
etmişdim. İndi budur, Nəriman müəllim
90-ı dizinin altına qoyub 100-ə doğru gedir. Bu hələ azdır, onun poeziya
çırağı nə qədər türk dilinin Azərbaycan
qanadı var, bir o qədər nur saçacaq. Gərək dövlət, gərək qələm
yoldaşları, gərək tənqidçilər heç
bir sənətkarı heç vaxt qısqanmasınlar. Əksinə, həqiqəti etiraf edib ona ehtiram bəsləsinlər.
90
yaşa yetişən qüdrətli qələm sahibi, mətbuat
xadimi, dövlət adamı, dərnək rəhbəri barəsində
söz açarkən xatirələrdən yan keçmək
olmur...
5
O,
bütün həyatı və yaradıcılığı
ilə səmimiyyəti təmsil edir. Səmimiyyət
onun həyat tərzi, yaşamaq üslubudur. İnamla deyirəm, bu üslub bir şairin fərdi
dünyabaxışı çərçivəsində elə
bir zənginlik dərəcəsinə
çatmışdır ki, yeni bir üslub kimi təzahür
edir. Nəriman Həsənzadənin
poeziyası qədim Azərbaycan şeirinin yeni, unudulmaz şəklidir.
Onun
yaradıcılığından söz açan alimlər, ədəbiyyatşünaslar,
şair, yazıçı həmkarların hər birinin
istisnasız olaraq qeyd etdiyi kimi, forma - şəkil etibarilə
bədii ədəbiyyatın əksər, həm də əsas
janrlarında ustalıqla qələm çalan ədib - Nəriman
Həsənzadə ədəbi düşüncənin hər
bir halında şairdir! Onun
yaradıcılığının tərkibini, mahiyyətini
formalaşdıran, təmin edən anadilli şeirimizin hər
üç vəznində (heca, sərbəst və
çağdaş biçimli əruz) dəyərli bir irs yaratmışdır.
Milli
poeziyamızın nümayəndələri - Fikrət Qoca,
Əli Kərim, Məmməd Araz, Xəlil Rza, Məstan
Günər, Cabir Novruzla... birlikdə Nəriman Həsənzadə
də sosializm-realizmi "ədəbi cərəyanının"
pafos və sxematizmindən əhəmiyyətli miqyasda
uzaqlaşma dövrünün şairlərindən hesab
olunur. Əlbəttə, bir qədər irəliki illərdə
yaşayıb-yaradan, bu ədəbi nəslə çətinliklə
də olsa yol açan adlar da olmuşdur və onlar bu gün də
var. Bu baxımdan, gerçək bədii sözün
"poetik hakimiyyətinin" ələ alınmasında Bəxtiyar
Vahabzadə, Hüseyn Arif, Qabil, Söhrab Tahir və Nəbi Xəzrinin
xidmətləri unudulmazdır. Yeri gəlmişkən,
mövzu aktuallığı öz yerində, poeziyanın dəyərini
müəyyənləşdirən başlıca meyar nədən
danışmaq deyil, necə danışmaqdır. Bu, ilk növbədə, istedad və sənətkarlığın
vəhdəti məsələsidir. Başqa
sözlə, aktual, yaxud qeyri-aktual mövzu o zaman bədii olur
ki, qələm istedadlı insanın əlindədir.
Daşıyıcısı estetikadır, ortada ədəbi
düşüncənin harmonik təqdimatı var! Əslində, belə yanaşma və
yaradıcılıq tərzi bütün bəşəriyyətin
poetik düşüncəsi ilə bahəm, Azərbaycan
poeziyası üçün də ənənəvi olmuş,
Azərbaycan ədəbi-bədii estafeti yüzillər boyu
sonrakı ədəbi nəsillərin sərvətinə
çevrilənə qədər ustad sənətkarların
ürək döyüntüləri ilə gələcəyə
daşınmışdır. Biz irəlidə
ötəri də olsa bu məqama işarə etmişik.
Həqiqi ədəbiyyat naşı yanaşma və
bəsit düşüncə ilə düşməndir.
Milli ədəbiyyatımızın dövrləşmələrinə
həssas baxış bunu aşkar sübut edir. Sovet zamanında minlərlə insan öz imkanı
daxilində ədəbiyyatla məşğul olmuşdur.
Bu gün də əliqələmlilərin
sayı yetərincədir. Ədəbiyyatın qanunu isə
dəyişmir: obrazlı düşüncə tərzinin
qalibiyyəti! O əsərlər qalıcı olub
oxucuların ömürlük sərvətinə çevrilir
ki, söz üçün doğulmuş düşüncəli,
həssas, kamil şəxsiyyətlərin yaratdıqları bu
örnəklərdə minillik ədəbi təcrübə
qorunmuş və daha irəli aparılmış, dərindəki
bədii düşüncə qatları, obrazlı təfəkkür
layları nəinki kəşf edilmiş, hətta
faydalılıq baxımından üzə
çıxarılmışdır. Ədəbi təcrübə,
poetik ənənələr Nəriman Həsənzadənin
yaradıcılığını seçir və bəyənir,
çünki o, sənətkar ömrünün ən azı
70 ilini ədəbi təfəkkür qanunlarına əsaslanan
şüurlu, dərk olunmuş çalışmalara, daim
artan, üfüqləri genişlənən, həm də dərinləşən,
ecazkar təsir imkanlarını gücləndirən bir
yaradıcılığa həsr etmişdir.
6
O, belə
yazırdı:
Ürəkdir
bu eşqlə qaynayıb-daşan,
Sinəmdə çırpınır alışmaq
üçün.
Bir insan
ömrünü girov qoymuşam
Bir şair ömrünü yaşatmaq üçün.
O, həm
də belə yazırdı:
Şeir
yazdığım gün məğrur oluram,
İlham
ki, xəfifcə sinəmə dolur -
Bir
şeh damcısıtək büllur oluram,
Dünya dünyada yox, məndə əks olur.
İndi çətin bir suala cavab vermək lazım gələcək;
bəs yaxşı, Nəriman Həsənzadəni bir şair
və şəxsiyyət olaraq seçilmişlərdən edən
səbəb (səbəblər) nələrdir,
hansılardır? Nəinki onun misilsiz ədəbi
yaradıcılığı və bənzərsiz şair
xarakteri haqqında təhlil aparan ədəbiyyatşünaslar,
hətta onun nəsilbənəsil dəyişib təzələnən
oxucularının da hər zaman bu barədə
düşündükləri gün kimi aydındır və
heç bir şəkk-şübhə doğurmur. Niyə? Ona görə ki, hər
hansı bir şairin, yazıçının
yaradıcılığını dəyərləndirmək
üçün elə bir düşərli kod, cavabı
gizlin, o gizlini açmaq üçün zəhmət tələb
edən, bütün hallarda mövcud bir sual var ki, o sualın
cavabı mənanın özü deməkdir. Yəni biz imkanımız çatan dərəcədə
bu suala cavab verə bilsək, o zaman Nəriman Həsənzadənin
bir şəxsiyyət və şair olaraq varlığı nədən
ibarətdir sorumunu cavablandırmış oluruq.
Bəri
başdan onu deyim ki (borcluyam deyim ki), bütün əsərlərində
tədqiqatçılıq, elmi-təfəkkür faktoru Nəriman
Həsənzadəni Ə.Firdovsi, N.Gəncəvi, H.Cavid kimi
korifeylərlə, obrazlı düşünmə, poetik kəşflər
Ə.Xaqani, M.Füzuli kimi ustadlarla, poetik dilin, bədii
cümlənin sadəliyi və səmimiyyəti Qurbani,
Aşıq Abbas, M.P.Vaqif, S.Vurğunla, etiraz və etiraf
M.Ə.Sabir və R.Rza ilə və təbii ki, müasirləri
olan ən istedadlı qələmdaşları ilə
qovuşdurur. Bu baxımdan Nəriman Həsənzadə
qədim ənənənin yeni təzahürü, klassik
şeirimizin ən layiqli varislərindən biridir. Hər nə qədər olsa da ümumilik məxsusilərdən
ibarətdir. Nədir bu məxsusilər?
Məncə, başlıca amil odur ki, ustad
şairin taleyi ilə yaradıcılığı vəhdət
təşkil edir. Yəni bu iki şərtdən biri
olmazsa, Nəriman Həsənzadə fenomeni qətiyyən
yarana bilməzdi; bu qədər poetik, bu qədər siqlətli
və tutumlu...
Nəriman Həsənzadənin əsərlərində
onun taleyi, keçilən, həm də çətin
keçilən həyat yolunun panoramları bəzən tutqun,
bəzən parlaq şəkildə, bütün hallarda bir
işıq topası kimi təcəlla edir.
Poylu
vağzalını xatırlayıram,
Qaraydı
onda da bir az qanımız.
Döşəyin
yununu tökmüşdü anam,
O il dolmamışdı yun planımız!
Bəlkə də bu bənddəki bədii mətləbi
dərk etmək üçün indiki oxucu nəsli bir qədər
hazırlıqlı olmalıdır. Lakin sovet illərində
yaşayan adamlar "qardaş" respublikaların birliyi
fonunda nəinki fərdi qaydada insanların, bütöv millətlərin
və xalqların əməyinin, alın tərinin, sərvətinin
necə istismar olunduğunu müfəssəl və tarixi kədərlə
xatırlayırlar. Bu misralarda isə
"tarixi kədərlə" taleyin ironiyası
içiçədir. Tale notları Nəriman
Həsənzadə yaradıcılığının ruhudur.
Elə bu səbəbdən cəmi əsərlərində
şairin həyatı sirli bir meh kimi dolaşmaqdadır.
Məncə, bu, ədəbiyyatşünaslıq
baxımından ayrıca bir incələmənin
mövzusudur. Yüzlərlə tale sirlərindəki
yaşantı fraqmentləri ilə yanaşı (mövzu təsnifatına
uyğun biz bunların bir qismi barədə
danışacağıq), şairin irihəcmli əsərlərində
- "Nabat xalanın çörəyi", "İllər,
pillələr, talelər" povestlərində,
"Bütün Şərq bilsin", "Atabəylər",
"Pompeyin Qafqaza yürüşü" dramlarında, əksər
poemalarında - xüsusən, "Kimin sualı var",
"Zümrüd quşu", "Poylu - beşiyim mənim",
"Nizami" poemalarında zaman, mövzu, qəhrəmanlar
müxtəlif olsalar da hadisələrin baş verdiyi məkan
Nəriman Həsənzadənin ürəyidir. Belə bir hal
o şairlərdə baş verir ki, sənətkar tarixi, indini
və gələcəyi ürəyinin içindən
keçirmək qüdrətinə malik olur - Nəriman Həsənzadə
kimi...
Və Nəriman Həsənzadənin içindən
keçən dünya həm böyük dünyadır, bəlkə
də daha artıq, kainatdır, amma bununla belə o nəhayətsizlik
vətən şəklində, yurd miqyasındadır. Nəriman Həsənzadənin
təsvir və tərənnüm etdiyi vətən həm
çağdaş, həm də tarixi məzmun
daşıyır. İlkin
başlanğıcın dərkinə canatma kamilliyə
işarədir. O insanlar öz köklərinin haradan
qaynaqlandığını öyrənməyə
dartınır ki, onlar əcdad ruhuna şüurlu
yanaşmanı missiya sayır, bunu gələcək nəsillər
qarşısında borc bilirlər. Nəriman Həsənzadənin
vətəni həm doğal, həm də ruhi olaraq mücərrəd
deyil, dəlil-sübutu olan təbiilik, doğallıqdır.
Şair şəxsən və fikrən vətəni
dolaşır, ana yurd, ana beşiklə bağlı elə həssas
məqamlara toxunur ki, onun canlandırdığı lövhələr,
həzin səslər, yüksəlişlər, axınlar, tərpənişlər,
işıqlar və təbii ki, bu vətənə məxsus
olanların üzləri, insan mənzərələrinin təəssüratı
milyonlarla ürəyi etizaza gətirir. Bu vətənnamələr
yalançı pafosdan, ritorikadan, sxematizmdən uzaqdır,
onlar nəfəslidir, istidir, hərəkətlidir. Nəriman müəllimin "Seçilmiş əsərlər"inin
(7 cild) birinci cildini 1960-lardan 2010-cu ilə qədər
yazdığı şeirlərin əsas qismi tutur. Orada üç böyük fəslin tematikası
bilavasitə Azərbaycan tarixi, vətənin dünəni,
bugünü, şəxsiyyətləri, yurd deyilən
varlığın gələcəyinə dair şairanə
arzulardır. Burada tarixi şəhidliyimiz də var, Araz
miskinliyimiz də, burada xalqın qüruru da var, məğlubiyyəti
də, kədəri də var, bəxtiyarlığı da, mərd
də var, namərd də, sədaqət də var, xəyanət
də... poetik coğrafiya isə Azərbaycanı
qarış-qarış dövrələyir və həm də
bu Azərbaycan dünyanın mədəni-siyasi atlasında tənha
bir ada deyil, bütün türk dünyası ilə
çulğaşmış, qaynayıb-qovuşmuş
qardaş, dindaş, dildaş, könüldaş və tarixi
Azərbaycandır, can Azərbaycandır!
Dedilən
üç bölmədən birində, "Ayrılmayan
ayrılara salam var" (Cənub həsrəti)
fəslində şair özü ilə bərabər, hətta
çevrəni də oda-alova yaxan təsirli bir qələmlə
yazır.
Gözə
batır tikanlar
Gəl,
ey Babək, hardasan!
Can, məftilli
vətənim,
Tikanlı
vətənim, can.
Çox
uzaq illərdə mən ağlı təzə-təzə kəsməyə
başlayandan, daha doğrusu, balaca bir uşaq olanda Araz
qırağında, həmən o tikanlı məftillərin
həndəvərində əlimi şüşə
qırığı doğramışdı, barmaqlarımdan
qan axa-axa həyətimizə, anamın üstünə
qaçanda yazıq qadın məhz o yuxarıdakı
misralarda olduğu kimi vaysınmışdı: "Can bala,
can, yarana anan qurban! Dünyada nə çətin
iş var elə mənim balalarımın başına gəlir".
Məni kəsən balaca bir şüşə
qırığı idi, mənim dərdim olsa-olsa nadan bir
uşağa məxsus idi. O kəsiyin yeri lap çoxdan
sağalıb. Böyük şair isə dərdin
fərdi, insani, ifallı intonasiyası içində
bütöv bir millətin ağrısını lənətləyir.
Bu yara isə sağalmaq bilmir, elə hey qanı
axır. Elə ona görə deyirəm
ki, Nəriman Həsənzadənin
yaradıcılığında xalq ruhunun ahəngindən kənara
çıxan bir sətir belə yoxdur. O, xalqca, insanca
danışmağı bacaran şairdi, o, təsir edir,
kövrəldir, düşündürür.
Bu da onun
misralarıdı:
Keçdim
Culfadakı dəmir körpüdən,
Orda fars dayanıb, burda rus durur.
Qarşıda
- ikiyə bölünmüş Vətən,
Ortada - bir Araz, bir namus durur.
("Keçdim
Arazı", 1991)
Bu bənddəki misralarda şairin özü demiş,
"sözün də insan kimi qanı var".
Şairin bütün külliyatı boyu çəkilən
misallara bərabər, bəlkə onlardan qüvvətli minlərlə
ədəbi yekunlar var ki, onlar da birləşərək həm
tarixi, həm də müasir vətənimizin obrazını
bütövləşdirir. Şair hər şeydən
öncə vətənin ağrılarına nəinki
dözmür, qəhrəman bir ruhla onu aləmə car çəkir.
Bu, varlığın dərdini rentgen
şüaları altında, bir təbib gözü ilə izləməklə
müqayisə oluna bilər, axı müqəddəs
ağrıların mənbəyi adi gözlə
görümnür, adi sözlə izhara gəlmir. Bunun üçün təbii ki, şair qüdrəti,
sənətkar təcrübəsi gərək olur. Həm
tarixdə, deyək ki, "Kitabi-Dədə Qorqud"dan,
türk eposlarından üzübəri, Orta əsrlərdə,
yeni dövrdə, başqa sözlə, XIX-XX yüzillik boyu Azərbaycan
xalqının başına gələn müsibətlərin
mükəmməl draması N.Həsənzadənin
yaradıcılığında poetik yekunlar olaraq sərgilənməkdədir.
Bu müstəvidə şair üçün vətənin
azadlığı, müstəqilliyi uğrunda mübarizə,
bu amal uğrunda tökülən qanlar, çalınan zəfər
himnləri və təəssüf ki, böyük itkilər
fövqəladə bir uğurla tarixi, milli və bədii-estetik
şəhadətlər səlahiyyətini təmin
etmişdir. Elə buna görə də Nəriman Həsənzadənin:
Vətən
oddan keçib, alovdan keçib,
Dönmə
Vətən oğlu, bu yoldan, and iç!
İstiqlal
eşqiylə millət and içib,
And
içən millətə, Nəriman, and iç!
Mən deyərdim ki, bu şeirin alovlu sətirləri
şairin özü ilə bərabər bütün
xalqın manifesti kimi səslənir. Elə buna görə də bəndin
son misralarındakı "Nəriman" ismini yer
üzündə yaşayan 60 milyonluq soydaşımızdan hər
hansı birinin adıyla əvəzləsək, ola bilsin ki,
qafiyə üst-üstə düşməsin, amma məzmun,
müqəddəs andın mənası əsla dəyişməyəcək!
Nəriman müəllimin
yaradıcılığında müşahidə olunan
çox ciddi məqamlardan biri kürəsəl panoram səciyyəsi
ilə bağlıdır. O mənada ki, şairin
dünyası sabitqədəm olaraq on illər boyu Şərq
və Qərb varlığını heç bir zorluq çəkmədən,
tam bir səmimiyyətlə, hay-küysüz alimi-biəməllik
etmədən qovuşdurur. Burada hansı eralar,
hansı sivilizasiyalar yoxdur? Şairin az
qala 60 il bundan irəli qələmə aldığı
"Şahid ol, Günəş" poemasının qəhrəmanı
Qədir:
Dolaşır
çölləri dinməz-söyləməz
O öz
külüngüylə, öz fırçasıyla
Bəzən
bir adamla danışmayan kəs
Danışır tapdığı daş
parçasıyla.
Məhz,
o dünya şöhrətli arxeoloq Qədir Sultanov:
İşləyir
axşamdan əlində qələm,
Bu bəlkə
yüzüncü tədqiqatıdı
Cihaz dilə
gəlib danışır bu dəm
Deyir ki, torpağın "Arxey" qatıdı.
Qranit
büllurdan seçilməyir heç,
Bir an yayınmasın gərək diqqəti.
Burdamı
dolaşdı Qara qoç, Ağ qoç,
Hanı
ayaq izi Məlikməmmədin?..
Bax belə,
zehni və mənəvi kamilləşmə sayəsində
poeziyanın arxeoloquna çevrilən Nəriman Həsənzadə
qurduğu söz qalasının düz divarlarını
möhkəm, etibarlı eləmək üçün gərəkli
olan daşın, söz incisinin ardınca lap Çinə, lap
Macinə də olsa gedir. Bu, inadkar şairlik
missiyasının dərki deməkdir. Elə buna görə
də, dediyim kimi, tarix tam şəkildə ədəbi
material olaraq şairin əlinin altındadır: Daş dövrü,
dəmir dövrü, mis dövrü, mifoloji düşüncə
qırıntıları, qədim Yunan-Roma əsatirlərinin
içində dolaşan titanlar, Allahlar, Prometey, Zevs, Herakl,
Kentavrlar, şəxsən Zevsin özünün
doğduğu ilahə Afina-Pallada, Adionis, Sizif, Homer və onun
bədii-tarixi düşüncələrinin nəhəng
daşlarından sayılan "İliada" və
"Odisseya" dilogiyası, Səlcuqlar, Atabəylər,
Qafqaz deyilən tarixi, coğrafi və mənəvi əzəmət,
Atropatena, Albaniya, Təbriz, Şəki, Şirvan, Qarabağ, qədim
və Orta əsr şairləri və onlara məxsus mədəniyyət
sərvətləri, Azərbaycan tarixinin ən müxtəlif
mərhələləri və şəxsiyyətləri, digər
xalqlara məxsus tanınan və tanınmayan nümayəndələrinin
obrazları Nəriman Həsənzadənin söz
dünyasının məhz hüdudsuzluğu içərisində
sərbəst, ibrətamiz şəkildə hərəkətdədirlər.
Şair müvafiq qaydada rus və Avropa tarixinə
və ədəbi təcrübələrə bələdliyini
büruzə verməkdədir. Gəlin, ədalət
naminə etiraf edək ki, belə yekunlara nail olmaq, miqyaslı
nəticələr yaratmaq dar təfəkkürlərin
işi deyil, bu, Nəriman Həsənzadənin timsalında
böyük idrakın cəmi, hasili, fövqəladə
enerjinin partlayışıdır. Bu, əsl şair
hünəridir, bu, Q.Q.Lorka demiş "duenda"dır, yəni
zəlzələ, yəni idrakın və ilhamın xeyirxah
titrəyişi... Elə bir xeyirxah tərpəniş ki, onun
dalğalarında nazil olan nemət, şairin özündən
çox, bizə gərəkdir! Doğal çevrə ilə
Nəriman Həsənzadənin şair təmasları bir rəssamın
geniş, zəngin, fərdi sərgisində tamamilə
başqa bir tablonun, bax, dolaşaraq getdiyin o salonda yeni, cazibədar,
fərqli bir ekspozisiyanın tamaşasına bənzər; mən
müqayisəni belə aparardım. Bu da dəlil:
Buludlu,
çiskinli açılır səhər,
Günəş şüasını yeridə bilmir.
Sular buz
bağlayır,
salxım
söyüdlər
Yuyub saçlarını quruda bilmir.
Sözün
düzü, əksər oxuculardan biri olaraq şairin
özünü çox, özü haqqında yazıları
nisbətən az oxumuşam. Bəlkə də onun
yaradıcılığına əsaslanaraq səsləndirdiyim
tezislər gerçək tənqidçilər tərəfindən
incələnib, çünki şairin uğurları elə
qabarıqdır ki, onları görməmək, onları dəyərləndirməmək
mümkünsüzdür. Bunu nəzərə alıb
daha bir fundamental məqam üzərinə də bir neçə
kəlmə yazmaq istəyirəm!
İnsan psixologiyası və həyatı
baxımından ən ülvi hisslərin cəmi olan məhəbbət
fərdidir, yəni hər insanın sevgisi yalnız onun
özünə məxsusdur. Bir çox hallarda təməl
qaydaların cızığından çıxan ədəbiyyatda
isə məhəbbət bir hiss olaraq fərdi (axı şair
də insandır), bir fəlsəfi anlayış olaraq
ümumidir. Şair öz məhəbbəti
ilə digər məhəbbətləri də estetik faktor
olaraq dəyərləndirir. Şair, hətta
öz eşqini tərənnüm edəndə də ona məxsus
çırpıntılar elə bir şəkildə ifadə
olunur ki, bu hisslər başqalarına da nələrisə
xatırladır, kimlərisə, hansısa ürək
ünvanına səsləyir.
7
Ötən əsrin 50-80-ci illərinin ortalarına qədər
Nəriman Həsənzadə sevən gənclərin ən
sevilən şairlərindən olmuşdu. Onun həmin
dövrdə yaratdığı sevgi nəğmələri
indi də qəlbləri etiraza gətirir.
Pəncərəm
önündə sular çağlayır,
Xal düşür gecənin aydınlığına.
Qollarım
üstündə bir qız ağlayır
İnana bilməyir qadınlığına.
...Azalır
o bəzən, artır o bəzən,
Sınanır varlığı, yoxluğu
üçün.
Bəlkə
mən dünyanı sevirəm qəlbən
Qadın
təbiətli olduğu üçün!
Fəqət, sevgi illər boyu sürsə də, tam
xoşbəxtlik deyil, xoşbəxtlik anlarıdır. İş
burasındadır ki, bəzən xoşbəxtlik anları dərdlə
qoşa addımlayır. Nəriman Həsənzadə
bizim ədəbiyyatımızda bəlkə də yeganə
şairdir ki, onun vətəni kimi, sevgisi də o taylı-bu
taylıdı. Bir tərəfdə bitib-tükənməz
gənclik eşqi, məhəbbətin şahlıq
dövrü, o biri tərəfdə isə taleyin tərs
şapalağı, təbiət tərəfindən
pozulmuş nikah, Sara xanımın itkisi, faciəsi... Bu da ana,
yar itirən atanın boylu-buxunlu, yetkin balalarına
çaldığı layla:
Daddım
acısını şirin həyatın,
Hələ bu acıdan doyan olmayıb.
Qızım,
qardaşınla sən olmasaydın
Deyərdim dünyada anam olmayıb.
Sara xanım dərdə düçar olandan məzara
gömülənə qədər şairin ondan betər
çəkdiyi acıları ifadə edən poetik silsilə,
ağılar, elegiyalar silsiləsi əslində, dərd
haqqında deyil, dözüm haqqındadır. Nəriman Həsənzadə
ülvi məhəbbətin qəsdinə duran ölüm haqqında
ölümsüz nəğmələr yazaraq sevgisinin
qanını yerdə qalmağa qoymayan, ölümdən
intiqam, qisas alan şairdir!
Ailəmiz,
uşaqlar,
Sadəcə
çay süfrəmiz...
Xoşbəxtlik
axtarmışıq
Xoşbəxt ola-ola biz.
Nəriman
Həsənzadənin "Sara nəğmələri" mərsiyə
deyil, ağı deyil, təmiz sulu
çeşmə içindən boylanan su çiçəkləri,
dərya zanbaqlarıdır.
Gözləyirəm,
gələn yoxdu,
Gözüm yollarda qalıbdı.
Bilə-bilə
soruşaram,
Gör, anan harda qalıbdı.
...Qulağıma
gəlmir səsi -
Sönüb
ürəyin həvəsi...
Evdən
köçüb ev yiyəsi,
Şəkli divarda qalıbdı.
Hələ
siz baxın, dərinlikdən ucalıq, zülmətdən
işıq necə törəyir:
Yer
üzü vətəndi, qəbr də vətən,
Bu gözün ağıdı, o qarasıdı.
Lakin bu
dünyada olmayıb deyən
Bunun vətən
hansı, qürbət hansıdı!
Dünya ilə təkbətək döyüşdə
qalan şairə elə gəlir ki, bu vəziyyətdə
yerin üstündən daha çox, yerin altı vətəndi.
De, necə
yatırsan məzar içində,
Sən ki
qısqanırdın bir ara məni.
Bu qədər
qadınlar, qızlar içində
Necə qoyub getdin, ay Sara, məni?
Bu,
göz yaşı içində, dərd əlindən
havalanıb gülməkdi:
Mən səni
sevdim ki, sevin, qaç, oyna,
Yenə seçilməsin ətrin bahardan.
Demədim
təzədən gizlənpaç oyna,
Axşam
yuxuma gir, səhər qaç, ordan...
Şairin, mən deyərdim ki, bu müqəddəs
mövzuda yazdığı şeirlərin əksəriyyətinin
təəssüratı itirilmiş sevgi şəklindədir. Dünyada nə varsa, nə
gözə görünürsə, hamısı onu
xatırladır - Sara xınımı!
Nəriman
müəllimin yaradıcılığının tədqiqatçılarından
biri - professor Buludxan Xəlilov hesab edir ki,
Azərbaycan mühitində meydana gələn bir çox
dastanlar məhz böyük sarsıntının bəhrəsidir.
Onun gümanına görə, zaman keçəcək
Sara və Nəriman dastanı da mövcud olacaq.
Mən isə
hüzünlü düşüncədən bir az uzaqlaşmaq üçün deyirəm ki,
artıq iki bəlli müəllifi olan bu dastan var. Onu onlar yaradıblar,
yüksək insani keyfiyyətlərin
daşıyıcısı Sara xanımın ruhu və
şair Nəriman Həsənzadənin dözümlü qələmi!
Bəlkə
Nəriman müəllim də, Buludxan Xəlilov da belə bir
fikrə görə mübahisə edərlər: məncə,
bizim dastanlarımızda fabula, süjet xətti xeyli dərəcədə
sadəlövhdür. Onları zənginləşdirmək
ona görə mümkün olmur ki, bu fərdi məsələ
deyil, bu missiya zamanın və el yaddaşının üzərindədir.
Amma "Sara-Nəriman" dastanı var, qüdrətli bir
şairin taleyi və qələmi ilə hasilə gələn
bu dastanın şeirləri arasına şairin və onun
böyük sevgisinin həyat hekayətləri, nəsr mətnləri
düzülsə, kifayətdir!
8
Nəriman
Həsənzadənin sənətkarlığı kifayət
qədər haqqında yazılıb, qısaca olaraq bildirmək
yerinə düşür ki, onun mövzuları nə qədər
rəngarəng və genişdirsə, bədii düşüncənin
ifadə formaları da bir o qədər şaxəli və fərqlidir;
şair, nasir, publisist, dramaturq Nəriman Həsənzadə
qoşmanın, bayatının, 11-lik şeirin, gəraylının,
müxəmməsin, ustadnamənin, divaninin əvəzsiz
nümunələrini yaratmış, pyeslər, nəsr əsərləri,
ədəbi qeydlər qələmə almış, ürəyi
istəyəndə atını sərbəstdə, hətta əruz
ladları üstündə səyirtmişdir. Onun
yaradıcılığı Azərbaycan xalqına məxsus
zəngin sərvətdir.
Deyəsən, yazının əvvəlində səsləndirdiyimiz
sualımıza cavab aydınlaşır?
Nədir Nəriman Həsənzadənin şair
uğurlarının təminatçısı? Bunlar çox
sadə həqiqətlərdir. Bir şərtlə
ki, bu sadə həqiqəti kamil bir sənətkar, müdrik
bir şəxsiyyət ifadə edir.
O insan ki,
yeganə və etibarlı söykənəcəyi
istedaddır.
O insan ki,
Allah-taala ona şair taleyi yazıb.
O insan ki,
zəhmətə qatlaşaraq elmini və mənəviyyatını
kamillik səviyyəsinə yüksəltməyi bacarıb.
O insan ki,
sözün tam mənasında Azərbaycanın tarixini,
indisini sevən, gələcəyinə daha ümidlə baxan
vətəndaşdır.
Və Nəriman müəllim 90 yaşında da həyata,
insanlığa, dünyaya sevgiylə doludur.
Yəqin ki, hər oxucu Nəriman Həsənzadənin sənətkar
və şəxsiyyət fenomenini yaradan yuxarıdakı şərtləri
öz bilgisinə görə başqa sayaq sıralaya bilər. Qoy olsun.
Onsuz da toplananların yerini dəyişəndə cəm dəyişməyəcək,
eyni nəticə alınacaq!
Vaqif Bəhmənli
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 3
aprel.- S.18-20.