Formanın müqəddəs sirri
- müəllif və bədii forma
1
Qəribədir,
hamının xof və qorxu içində olduğu bu günlər,
şübhəsiz, az, ya çox zərərlə bitəcək,
ağırdı, nə qədər üzücü olsa da, əsas
bu deyil, tarix görüb belə şeyləri, əsas olan
odur ki... bir də ayılıb görərik ki, həyatın,
taleyin bizə bəxş etdiyi adamlar yoxdu, bu günlərdə
"yoxdu" sözü dibsiz boşluq yaradıb, o
adamları gəzib tapmayanda faciə onda başlayacaq...
Adamlar
çıxıb gedir, hisslər, duyğular qalır, kiminsə
yaddaşında, kiminsə şüuraltında, kiminsə
üz cizgilərində, bir az keçir, sahibini itirmiş,
ondan əbədi qopmuş duyğular sənə
sarılır, səninki olur və sən o adamı unudursan, o
duyğuları öz ömrünə qatırsan, sonra sən
də gedirsən, çürüyürsən, duyğularsa
ölmür, bəzən kiminsə canına ilan kimi
sarılır, daşıb dünyanı tutur...
Bəzən
soruşuruq: bu acı günlər ki var, hanı bunların bədii
mətnlərdə ifadəsi, hesab eləyirik ki, yazar dediyimiz adam yerlə göyün arasında xata-bəlasız
yerdədi, ordan baxıb gördüklərini nəzmə,
yaxud nəsrə çəkir, xeyr...
Bu acı, başgicəlləndirən günlərin
sirri, bəlkə də, uzaq əsrlərdə yazılıb
artıq. Qədim
dövrlərdə kiminsə Divanında, o kitabın
hansısa səhifəsində sənin indi çəkdiyin
acılar təfsilatıyla rəsm edilib, çünki
şeir, ya ümumən bədii mətn həmişə
keçmişin gələcəyidir, nə vaxtsa o kitabın
filan səhifəsində yer alan qəzəlin içində
səs idin, bunu təsəvvür edə bilərikmi, yaxud indi
çəkdiyin əzablardan dolayı haçansa səni
ümidin qılıncının şaxta kimi kəsən
soyuğunda bir bayatı kimi çağırıblar, sən
o bayatını oxuyub haçansa kədərlənmisən,
yad bir adamın tanımadığın dərdi kimi...
2
Əgər belədirsə, yəni indi başına gələnlər
uzaq əsrlərin girdabında, sən bu dünyada olmayanda
cücərməyə başlayıbsa, onda bədii mətnlə
müəllif, başqa sözlə, müəlliflə bədii
forma arasında əlaqələrin xarakteri haqqında nə
demək olar?
Buraya qədər dediklərimiz həmin
münasibətin son dərəcə mürəkləb və
çeşidli olmasına işarə kimi
anlaşılmalıdır.
Müəllif və bədii forma. Kim kimə yiyələnir, kim kimin sirrini açır, yaxud gizlədir? Bunları çözmək o qədər də asan
deyildir.
Bu məsələni
iki səviyyədə nəzərdən keçirə bilərik:
1) poeziyada dramaturji səviyyədə; 2) nəsrdə sırf
poetik, yəni metaforik səviyyədə. Əvvəlcə
şeirdən başlayaq; əvvəlki yazıların birində
"şeirin dramaturgiyası" anlayışını
vurğulamışdıq. Zənnimizcə,
müəllif şairlə bədii forma arasındakı
münasibətlərin naturası məhz bununla şərtlənir.
Burada maraqlı cəhətlərdən biri müəlliflə
həyat hadisəsi arasındakı münasibətlərin
forma vasitəsilə əşyalaşması, forma ilə
müəllif arasında əbədi, dönməyən,
dayanmayan bəhsləşmənin və qovğanın getməsidir. Adətən,
bu "qansız müharibə" kadrdan kənarda qalır.
Kadrın içində olanlar
başımızı o qədər qatır ki, məlum
formanın müəllifə necə müqavimət göstərməsinin
fərqində olmuruq. Bu qovğanın
forması və reallaşma modusu hər bir böyük sənətkarda
özünəməxsus rəng və çalar qazanır,
onların bədii təfəkkürlərinin ən fərqləndirici
və özümlü xüsusiyyətləri də məhz
bu məqamda meydana çıxır. Məhəmməd
Füzulinin qəzəllərində
"zorakılığın növ müxtəlifliyi" bir
əldə cəmlənib, Füzulidə sevdiyi forma ilə
(...qəzəl de ki, məşhuri-cahan ola, oxumaq da, yazmaq da
asan ola...) düşmənçiliyin mayasındakı sevgi məlumdur,
məhz bu sevgiqarışıq düşmənçilik mətndə
azadlığın eyni zamanda həm maksimum masştabda ifadəsinə,
həm də bu azadlığın son nöqtəsinə qədər
boğulmasına şərait yaradırdı və məhz
buna görə də şeir mətni bir-birinin içindən
çıxan və sonu görünməyən min bir gecə
nağıllarına çevrilirdi. Qırxıncı qapı
açılmırdı, hər bir yeni qəzəldə təzə
qapı, bundan sonra yenə təzə qapılar gəlirdi... Hər şey bir əlin hakimiyyəti altında
olduğundan, əmrlər və göstərişlər bir məqamdan
verildiyindən, bütün semantik struktur son hüceyrəsinə
qədər yükləndiyindən forma ilə mübarizə
mürəkkəb gedişli oyunu xatırladır.
Müqavimət qırılana yaxın şair son silahına əl
atır, üsyan edir, duyğularını sərbəst şəkildə
ifadə etməyin həsrətini üsyanla
çığırır: yandı canım hicr ilə, vəsli-rüxi
yar istərəm...
Formanın müəllifi öz içində əritmək,
həll etmək ehtirası heç bir şeirdə bitmir,
bütün yaradıcılıq boyu davam edir, hər bir yeni
şeir bu qovğanın daha ağır formasına
çevrilir.
Qarşısıalınmaz həyat axını
içindən hadisənin seçilərək
götürülməsi dünyanın milyon-milyon təsadüflərindən
biridir. Bu hadisənin, ürəkdə qəfil
doğulan duyğunun, necə deyərlər,
"obrazının çıxarılması", sırf əşyalaşması
Füzulinin bədii təfəkküründə bir qəlibin
içində doğulur, bu qəlibin içindəki
"hakimiyyət ehtirası" dünyanın üstünə
yeriyir, var gücü ilə dünyanı öz rənginə
boyamaq istəyir. Füzulinin bədii təfəkkürü
dünyanı mürəkkəb, qırışlar altında
gizlənən sirlər kimi qavrayır və onunla qovğada
çox mürəkkəb, bəzən başaçılmaz
metaforalar işlədir. Füzulinin hadisəni
olub-bitmiş (hazır) bir nəsnə kimi götürüb təhlil
etməsi (daha doğrusu, sorğu-suala tutması), hər bir
şeirində getdikcə daha çox qəlibləşir, bir
məhbəsin qapısı o biri məhbəsə
açılır və beləcə, sona qədər
formanın müəllifin iradəsini özünə tabe etmə
istəyi beləcə "yerində sayır", irəliləmir.
Ədəbiyyat
tariximizdəki zahirən düyünlü məqamlara diqqət
yetirsəniz, bu əlaqə və qəliz münasibətlərin
dialektikasını anlamaq olar, Axundzadə etirazı və
inkarı, maarifçi estetikada qəzəliyyatın, ümumən
insanı bir çərçivə içinə alıb onu
sırf fərdi duyğular çəmbərinə salan və
dünyadan təcrid edən mətnlərin düşmənçilik
kimi işarələnməsi yeni semiotik mahiyyəti gerçəkləşdirdi.
Və bu qovğa Axundzadə ilə
başlamamışdı, onun ilk rüşeymləri elə
Vaqiflə Vidadinin deyişməsində ifadə edilmişdi,
bizim poeziya tarixində daxili dramaturji konflikt heç zaman bu səviyyədə
olmamışdı. Dixatomiya - məzmunun
formaya və əksinə çevrilməsi həmin dövrdə
bütün açıqlığı ilə
özünü göstərirdi. Forma, Vaqifin
qoşmaları dil açıb danışırdı, klassik
janrlarda ona qədər deyilən hər çey çox incə
şəkildə, oxucunun, sanki gözünü aldadaraq inkar
edilir və yaranan boşluqlar yeni naxışlarla doldurulurdu,
klassik janrlarda forma susaraq danışır, yeni poetik nümunələrdə
isə forma fasiləsiz, dil boğaza qoymadan
danışırdı, klassik formada həyat olduğundan kədərli,
müasir, modern nümunələrdə isə həyat
olduğundan səsli və rəngli idi, amma dərd, kədər,
faciə ... xüsusi modusda əyaniləşirdi, şair
gerçəkliyin faktını olduğu kimi
götürüb olmadığı kimi təqdim edirdi. Qəzəldə
susan forma elə müəllifin özü idi, qoşma və
gəraylıda müəlliflə forma növbələşməsi
baş verirdi, bəzən forma müəllifi hansısa
misraların arasında gizlədib özü onun əvəzində
danışırdı, bəzən də müəllif o
gizli hücrədən çıxıb illərlə ürəyində
qövr edən dərdi formadan gələn şüaları
kəsməklə nəql edirdi, məhz belə olduğu
üçün bu nümunələrdə zaman sırf gələcəyə
yönəlikdir, o şeirlərdə keçmiş elə ən
uzaq gələcəkdir, bu mahiyyət daha çox Aşıq
Ələsgərin, sanki indi, bu an yazılmış
qoşmalarında ifadə olunub, Çərşənbə
günündə, çeşmə
başında//Gözüm bir alagöz xanıma
düşdü//Atdı müjgan oxun keçdi sinəmdən//
Nazu-qəmzələri qanıma düşdü.
Bu
misraların arasındakı cazibə, poetik enerji o qədər
şux və yenidir ki, bu şeir, sanki həm indi
yazılıb, həm də haçansa gələcəkdə
yazılacaq, amma hər iki halda qoşmanın bircə
misrası da dəyişməyəcək, müəlliflə
forma arasındakı ilahi təmas onun bətninin hər an,
daim enerjiylə dolub-boşalmasını təmin edir. Bu səbəbdən Ələsgər
qoşmanın çox böyük ustadıdır. Amma modern şeirdə zamanın, dövranın,
onunla bərabər müəllifin hər hansı
anlayış, yaxud əşyaya münasibətinin dəyişməsi
teatr səhnəsində pərdənin qalxıb-enməsini
xatırladır. Aşıq şeiri (məsələn,
Qurbaninin "Bənövşəni" qoşması)
zamanı dəyişdirir, onun çarxı hara dönürsə
dönsün, mətn insanların içindən keçən
bütün duyğularla aşıb-daşsa da "dəyişmir",
təzə-tər, indi, bu an yazılmış kimi qalır. Çünki bu şeirlər şifahiliklə
yazı sehrinin təmas tapdığı ərazidə
yaşayır. Modern poeziyada mənzərə
bambaşqadır. Məsələn, S.Vurğunun "Ala
gözlər", R.Rzanın "Gözlər" şeirində
olduğu kimi. Baxın: Yenə qılıncını çəkdi
üstümə//Qurbanı olduğum o ala gözlər//Yenə
cəllad olub durdu qəsdimə//Qələm qaş altında
piyalə gözlər. Sonra (R.Rzada): Çoxları dad çəkdi//
şivən qopardı// "Döndərmə yazımı xəzana,
gözlər!//Mən də qol çəkirəm
onlar deyənə//Ar olsun bu əhdi pozana, gözlər!//Biri
qara dedi, biri alagöz//Bu ceyrangöz dedi, o piyalə göz//Mənə
nə iri göz, nə də bala göz//Ruhuma xoş gəlir
miyanə gözlər.
Klassik
janrlarda, deyək ki, qəzəldə az qala hər bir insan
duyğusunun bir qəlibi var, bu mənada oxşarlıqlardan dərinlik
ölçüsünü yaratmaq çox çətindir, həm
də bu, hardasa ənənə kontekstini tələb edir, yəni
illər, on illər boyu bir dalğa üstündə
düzülən duyğu qəlibləri birdən Nəbatidə
olduğu kimi simlərin tufanını yarada bilir. Bu mənada Nəbati klassikadan modern məzmuna
sıçrayış məqamını bildirir.
Klassik qəzəldən
fərqli olaraq, müasir poetik mətnlərdə duyğular qəlib
içində yox, bir-birinə sarılmış və
çarpaşıq şəkildə təqdim olunur, bu
müstəvidə məhz forma son dərəcə mütəhərrikdir,
şeirin canına yığdığı duyğu
layları oxucu təmasına bənddir, o sarmaşıq
duyğular güllərin gecəylə gündüzün sərhədində
çiçəklədiyi kimi açılır, oxucuya təsir
edib onun intibalarını da öz aləminə, öz
konsentrik formasına cəlb edir, forma dağılır və
dəyişir, bu ən parlaq şəkildə S.Vurğun
poeziyasında, Müşfiqin əvəzsiz mətnlərində
R.Rzanın intellektual və dramaturji konfliktlə dolu nümunələrində
ifadə olundu.
Deməli, poeziyada nüəlliflə bədii forma
arasındakı qovğalar, poetik mənaları gizlindən
aşkara çıxaran mexanizm dramaturji konfliktdir - bu isə
sonda hər bir mənanın dünya və gerçəkliyə
qarşı çevrilməsinə gətirib
çıxarır.
3
Bədii nəsrdə isə müəlliflə bədii
forma arasında mürəkkəb münasibətlər şəbəkəsi
məhz mətnaltı duyğu selində, başqa sözlə,
fəlsəfi-metaforik planda ifadə olunur. Bədii mətnin
kompozisiyasından, onun quruluş tipindən asılı olaraq
təhkiyəçinin ciddi cəhdlə gizlətdiyi
"duyğu seli" bədii mətnin bütün komponentlərinin
"dili" ilə ifadə olunur. İfadə
olunan, danışılan əhvalatdan hasil olan təəssüratı
bu komponentləri hər hansı birinə
"yapışdırıb" aid etmək faktiki olaraq
mümkün deyildir və bu, konkret olaraq müəlliflə
forma arasındakı münasibətlərin sözlə ifadəsi
çətin olan nəticəsidir. Bu barədə
isə daha sonra.
Cavanşir YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 10 aprel.- S. 6.