ŞEİRLƏR - QUŞ
DİMDİYİNDƏ...
Qoca Xalidlə ədəbiyyat
söhbəti
Öz qədimliyini, şirinliyini, səmimiyyətini
qoruyub saxlayan Şəkiyə hər gəlişim ruhuma
dinclik verir. Sonra ən azı bir həftə həmin təəssüratlarla
yaşayıram, bəzən durduğum yerdə dodağım
qaçır, bəzən küçədə təsadüfən
qarşılaşdığım dünyagörmüş bir
şəkili əminin (Şəkidə dayı söhbəti
eləmək bir qədər təhlükəlidir,
çünki onların məşhur Hacı dayısı bu
titulu illərdir zəbt edib) məzəli cavabını yada
salıb, uğunuram.
Dünəndən Şəkidəyəm. Bu gün isə
sentyabr ayının 27-dir. Səhər tezdən telefona baxanda
internet olmadığını görürəm. Oteldə də internet yoxdur. Evə
zəng vururam, Sumqayıtda da internet kəsilib. Qəribədir. Yaxşı hava
var. Dayandığım yerdən sağa baxanda
çiyin-çiyinə vermiş dağlar görünür.
Dağların duruşunu telefonumun
yaddaşına salıb küçə ilə gəzirəm.
Qarşıma yaşlı bir əmi
çıxır. Reklam olmasın deyə,
adını çəkmədiyim İstirahət mərkəzlərindən
birinin ünvanını xəbər alıram. "Ha
bırdan düz gedəssən, svetafordan sağa dönəssən,
sora yenə düz gedəssən, sonra yenə sağa dönəssən,
sonra qabağına Ağanın yem dükanı
çıxacaq, onu keçən kimi sola dönərsən,
200 metir gedəndən sonra, yenə sola dönüb, bir tin də
gedərsən, sonra...". Dözmürəm,
gülmək tutur məni, özümü zorla saxlayıram.
Ağsaqqal bunu hiss edir. "Ay oğul, hələ
çatmamışıq, xeylax yolumuz qalır, sora gülərsən",
- deyir. Başını bulayıb, mənə
baxır. "Məzələnirsən?".
Çaşıb qalıram. Anlamıram kim kiminlə məzələnir, amma bir qədər
əvvəl özümü mənimlə məzələnirmişlər
kimi hiss edirdim. Üzrxahlıq edirəm. Ağsaqqal narazı gedir. Mənsə
pərt oluram. Çünki Şəkidə
kimin ciddi danışdığını, kimin zarafat etdiyini
bilmək üçün təcrübəyə ehtiyac var.
Dedim
axı, sentyabrın 27-dir... 2020-ci il.
Axşamdan razılaşmışıq, imzası həm
Şəkidə, həm də Bakıda kifayət tanınan
Qoca Xalidlə görüşüb, ədəbiyyat söhbəti
etməyi planlaşdırmışıq. Qoca düz
vaxtında gəlir. Biz çay süfrəsi
arxasında söhbət etməyə başlayırıq,
amma sən demə...
- Qoca, çoxdandır görsənmirsən.
Ədəbiyyatdan uzaqlaşmısan elə bil.
Ciddi bir şey olmayıb? Haralardasan?
- Hər
şey normaldır. Heç nə olmayıb, elə
kənddə-kəsəkdə oluram. Yaradıcılıq
da adi qaydada davam edir, sadəcə, çox çap olunmaq həvəsində
olmamışam heç vaxt. Bunun elə
ciddi səbəbi yoxdur, xarakterdən irəli gəlir. Şöhrət, məşhurluq mənim
üçün ikinci plandadır. "Ədəbiyyat
qəzeti" bu gün ölkədə çox ciddi
maarifçilik işi görür. Bütün
layiq olan imzalar təmsil olunur. Dostumuz Azər
Turan məndən də təzə yazılar istəyib,
vermişəm. Hər şey əladır.
Yəqin, yaxın zamanlarda təzə
yazılarımı oxuyarsan.
- Qoca, əvvəllər şeirlərindən
"kövşən ətri" gəlirdi. Yenə o ətri,
yəni o səmimiyyətini qoruyub saxlaya bilmisən?
-
Dünya poeziyasında, rus poeziyasında bir şeirin şairi
adlandırılan imzalar var. Yəhudi əsilli rus şairi
vardı - Mixail Svetlov, "Qrenada" şeiri ilə məşhur
idi. Pablo Nerudanın elə bir şeiri vardı,
hara gedirdisə, mütləq həmin şeiri oxutdururdular ona
və s. Mənim "Kövşən"im də o cür
şeirlərdəndir. Taleyi uğurlu
şeirdir.
- Şəkidən baxanda
Bakı necə görünür? Təbii, ədəbi mühiti nəzərdə
tuturam.
- Şəkidən baxanda Bakı çox gözəl
görünür, ovuc içi kimi, amma Bakıdan baxanda
ümumiyyətlə, əyalət görünmür. Nəinki
Şəki, heç daha böyük şəhərlər də
görünmür. Sən Sumqayıtda
yaşayırsan, mərkəzə yaxınsan, amma Bakıdan
baxanda elə Sumqayıt da görünmür. Bakı eqosu böyük olan şəhərdir.
Kənd yerində həyat yeknəsəq olur, həyət-baca,
müəyyən qayğılar və boşluq. Bu boşluğu hərə bir cür doldurur, mən
də mütaliə ilə başımı qatıram və ədəbi
prosesləri mümkün qədər izləməyə
çalışıram. İndi informasiya
cəhətdən korluq çəkmək olmur. İnternet çox çevikdir. Oxuduqca xeyli
boş, sabun köpüyü kimi iddialı imzalar görürəm,
təsəvvür edirsən, 10 il əvvəl
imzası hər yerdə gözə girən nə qədər
adam yoxdur artıq, bitdi, tükəndi. Təzə
imzalar var, təkrarçılıq, plagiatçılıq
baş alıb gedir və əminəm 10 ildən sonra (bəlkə
daha tez) o imzalar da olmayacaqlar. Bilirsən
onlar niyə elə tez parlayıb sönürlər? Çünki Bakı əjdaha ağzıdır,
hamı Bakıya toplaşıb, ciddi, ya da qeyri-ciddi rəqabət
gedir, bəzən istedadsızlar, amma güclülər qalib gəlir,
bəzən istedadlılar axıra qədər duruş gətirə
bilib, istedadsızları tapdayıb keçirlər. Bəzən də Bakı istedadlıları çərlədir.
Amma əjdaha üçün fərq eləmir,
kimi istəsə udur. Özü də bu, həmişə
belə olub: Müşfiqi udub, Əli Kərimi udub... Hərənin bir
"kruqu" var, hər kruq ancaq özünü təbliğ
etməklə məşğuldur. Olsun, amma ədəbiyyat
bu gün üçün deyil axı, söz, mətn gələcəyə
hesablanır, 10 ildən sonra kim qala bilcəksə,
hansı imza xatırlanacaqsa, demək həmin adam ədəbiyyatla
məşğul olub. Məsələ
ondadır ki, arada səmimiyyət itir. Əyalət
üçün ölçü vahidi Bakıdır, Bakı
üçün ölçü vahidi ölkənin sərhədlərini
aşır. Amma indi zəmanə dəyişib,
bugünkü texnologiya elə əyalət adamına da kənddə
oturub xaricə çıxmaq şansı verir, kimin cəsarəti
varsa, özünə güvənirsə, kənddə
otura-otura da ölkə sərhədlərini aşa bilər.
Amma Bakı öz eqosuna sadiqdir, az qala əyalət
adamına alçaldıcı, aşağılayıcı
gözlə baxır. Bilirsən necədir?!
Sovetdən qalma bir ənənədir bu,
Bakıdan gəlibsə, demək qabağında mil durmaq
lazımdır. Elə deyil, əzizim, ədəbiyyat,
sənət partiya işi deyil, vəzifə deyil, bu, ürək
işidir, istedad faktorudur, bayaq dediyim kimi, insan bir şeirlə
ədəbiyyatda illərlə yaşaya bilər, 100 kitabla
heç kəs onu tanımaz. Dünya ədəbiyyatının
nəhəngi Tolstoy əyalətdə yaşayıb. Bircə bu fakt mərkəz-əyalət stereotipini
alt-üst etməyə kifayətdir.
- Bu, stereotipi alt-üst etməyə
kifayətdir deyirsən, amma, məncə, bizdə alt-üst olmayıb
hələ. İmkan tapan kəndi qoyub
qaçır. Məncə, regionların
sosial-iqtisadi inkişafı proqramı ilə yanaşı,
elm, təhsil, mədəniyyət proqramı da işlənməlidir.
Ali məktəblər, filial kimi deyil, baş ofis kimi bölgələrə
paylanmalıdır. Bölgələrdə
elektron mətbuat inkişaf etməlidir. Ölkə səviyyəli
tədbirlər paytaxtda deyil, bölgələrdə
keçirilməlidir. Paytaxtdan geri
dönüş proqramı hazırlanmalıdır. Bununla paytaxtın yükü də azalar.
- Tamamilə
doğrudur. Cavanların mərkəzə
qaçmasının qarşısını almaq
lazımdır, amma bir şərtlə, kənddə onlar
üçün normal yaşayış şəraiti
yaratdıqdan sonra. Əyalətdə
yaşayan uşaqların kitabları
çıxmalıdır. Şeir quş
dimdiyində də gedib bir yerə çıxa bilər, amma nəsr
mütləq çap olunmalıdır, çünki
ağırdır, quş dimdiyi qaldıran yük deyil nəsr.
Əyalətlərdə xeyli istedadlı nasir
qalıb, üzə çıxa bilmir. Bu
çox ağrılı cəhətdir. Əyalət
adamları untancaq olurlar həm də, bu da mane olur onlara.
- Utanmaq, özünü təsdiq
etməkdən çəkinmək yaxşı hal deyil. Məncə,
burada şəhərin heç bir günahı yoxdur, sadəcə,
yaradıcılıqda utanmaq adamın özünə, şəxsinə
mane olur.
- Adam elədir,
o cür tərbiyə alıb, amma istedadlıdır,
yazısı var, mətni var. Lerikdə yaşayır, Balakəndə
yaşayır... nə olsun axı... O, Azərbaycan ədəbiyyatına
xidmət edir, Azərbaycan müəllifidir. Onun
diqqətdən kənarda qalması ilə ümumilikdə ədəbiyyat
itirir. Bu da könül məsələsidir, adam yazır, yaradır, üzə
çıxa bilmir və öz içində boğulur,
küsür, gedir ədəbiyyatdan.
- Yox, burada müəyyən qədər
səninlə razılaşmıram. İstedadı
varsa, mətni varsa, özünəgüvəni də
olmalıdır. Dediyin kimi, evdə oturub, hara istəsən,
yazı göndərə bilərsən. Hansısa naşir gəlib
yataqdan kimisə qaldırıb deməyəcək, gəl sənin
kitabını, şeirini çap eləyim. Yəni
imzası tanınana qədər bu söz heç kəsə
deyilmir. "Qanun" nəşriyyatı bir neçə
il əvvəl imkan yaratdı, çox
müəllifin ilk kitabını çap etdi, tanıtdı
uşaqları, amma bunun davamı olmalıdır. Yaxşı
yazı 50 qapıdan geri qayıtsa da, 51-ci də öz sahibini
tapacaq. Və bu gün digər nəşriyyatlar, naşirlər
də yeni istedadlı imzalar kəşf etmək
marağındadırlar.
- Ola
bilsin, sənin dediyin kimidir, amma bəzən cavan bir
yazıçı bir sayta, bir qəzetə yazı göndərir,
imzası tanınmır deyə, aylarla, bəzən illərlə
qalır və unudulur.
- Bir də göndərsinlər,
bir də yazsınlar. Yaza bilən adam utanmasın!
Qoca, illərdir tanıyıram səni,
Bakıda, Şəkidə, Sumqayıtda görüşlərimiz
olub, ruhən səni azad adam kimi
tanıyıram. Şəkidə bu azadlığı səninlə
bölüşməyə həmsöhbətin, üz
tutduğun ünvan varmı?
- Əlbəttə, onlar olmasa, yaşamaq mümkün
deyil. İki gün kənddən şəhərə, yəni
Şəkiyə gəlməsəm, darıxıram. Şəki mühafizəkar şəhərdir,
öz simasını qoruyan şəhərdir, adamlar
arasındakı sosial ayrı-seçkiliyi hiss etdirməyən
şəhərdir. Fikir verirsənmi, əyin-başına,
rəftarına görə burada bir-birindən kəskin
seçilən adam görməzsən. Bu da tərbiyədir. Amma bu, o demək
deyil ki, burada sosial təbəqələşmə yoxdur.
Əlbəttə, ziyalı da var, biznes adamı da var, alim də
var, mədəniyyət xadimi də var... Hətta
çox məşhur adamlar var Şəkidə, lakin o
balansı qoruyurlar.
- Sənə elə gəlmir ki,
Namizəd Xalidoğlu Qoca Xaliddən daha aktiv idi? Səncə, bu imzalar arasında fərq harada
yarandı? Yaş öz sözünü dedi, yoxsa sənin
başqa fikrin var?
-
Doğru müşahidədir, çünki hər yerə
namizəd idim. Yox, yaş dediyin ruh
adamının əlində atın yüyənidir. Mən hələ öz körpə ruhumu
qocalığa təslim etmək fikrində deyiləm. Sadəcə, Bakı Dövlət Universitetini
atıb, Moskvaya, Ədəbiyyat İnstitutuna üz tutanda
incimişdim buradakı müəllimlərimdən. O
vaxt daydayına, üst-başına, puluna görə
böyük ayrı-seçkilik vardı ali
məktəblərdə, mən o ayrı-seçkiliyi
imzasına ən çox hörmət etdiyim bir müəllimdən
gördüm və niftər elədim o mühitə. Namizəd Xalidoğlu kimi Moskvaya üz tutdum, Qoca
Xalid kimi qayıtdım.
P.S. Biz çay süfrəsi
arxasında söhbətə son qoyuruq, amma sən demə, cəbhədə
şiddətli döyüşlər gedir, Azərbaycan
Silahlı Qüvvələri düşmənin illərlə
işğal altında saxladığı müqəddəs
torpaqlarımızı bir-bir azad edir. Hələ bilmirik... Bilmirik ki, gün bir də 44 gündən sonra bitəcək.
Söhbətləşdi: Əyyub
QİYAS
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 10 aprel.- S.8.