SƏS
Qarabağ haqqında esse
Şəhidlərimizin ruhuna
İkinci hissə
30. Millətin varlığının son hədəfi mənəvi-estetik duyğuları gəlişdirməkdir. Nədən ki o özünü mədəniyyətində təsbit edir (Nizami Cəfərov, "Füzulidən Vaqifə qədər"). Yerdə qalan digər sahələr mədəni gəlişmə üçün ilkin şərtləri hazırlayır.
31. Mədəniyyət beşiyi olan Qarabağı itirmək öz varlığını itirməkdir, çünki bu zaman yeri göyə bağlayan dayaq nöqtəsi itirilir. Yüzillər boyu göylə ilişgilərini qura bilməyib, düzü-dünyanı dolaşan ermənilərn Qarabağ uğrunda mübarizədə başlıca hədəfləri budur - göyə körpü salmaq, bir millət kimi öz varlıqlarını təsdiq etmək. Bu qarşıdurmada ortaq məxrəcə gəlmək mümkünsüzdür və bu barışmazlıq xalqımızın bədii yaddaşında öz izini qoyub ("Əsli və Kərəm"). Əgər kimsə erməni sorununun nə vaxtsa çözüləcəyi xəyalındadırsa, yanılır. Bu düymə açılmaz, bu düyün çözülməzdir və xalq bu ideyanı neçə yüzildir ki, qoruyub saxlayır. Ona görə "qoruyub saxlamaqdan" danışırıq ki, folkloru xalq yaratmır, xalq onu yaşadır. Çünki folklor yer kökənli deyil, kosmik-metafizik mənşəlidir. Xalis sözün bütün formaları kimi o da insana yuxarıdan ötürülür. Kosmik bilgi yadda qalsın deyə, özəl formalara salınır (süjet, obraz, vəzn, bənd, misra, qafiyə və s.) faş olmasın deyə, rəmzi işarələr altında gizlədilir (Rene Genon. "Müqəddəs elmlərin rəmzləri"). Odur ki, "Əsli və Kərəm" sadəcə aşıqların təbinin məhsulu deyil. Bütün folklor örnəkləri kimi, onun da əsl müəllifi bəlli deyil və bunun özü də dastanın kosmik-metafizik kökünə işarədir. Analoji olaraq erməni-müsəlman sindromunun da metatarixi mənbəyi var və iki qoçun başının bir qazanda qaynamasına sadəsə yer yox, göy də qol qoymur. Dastanda buna işarələr var:
Aman fələk
(!) dad eylərəm əlindən,
Açılsın Əslidən düymə, mən öldüm!
Əsli xan ağlayar, Kərəm alışar,
Açılsın Əslidən düymə, mən öldüm!
Bir düymə (bağ) iki xalqın ola bilməz! Əgər elədirsə, onlardan biri mədəni deformasiyaya uğrayıb, digərinə tabe olmalı, ya da daha bir bağ yaranmalıdır.
32. Ermənilər iyirminsi yüzilə qədər bu dünyada özlərinə nəinki bağ, hətta ayaq basmağa bir parça torpaq tapa bilməyən iki xalqdan (digəri qaraçılardır) biridir. Qaraçılar da, ermənilər də dünyaya Hindistandan - "qaralar ölkəsi"ndən yayılıblar. Ermənilərin də, qaraçıların da Allah yanında üzləri qaradır. Ermənilər də, qaraçılar da öz təkəbbürləri qarşılığında göylər tərəfindən səzalandırılıb.
33. Faşist və daşnak düşüncəsi analojidir. Daşnaklar da faşistlər kimi, zamanın təkərini geri döndərib, dünyanı yenidən bölüşdürmək istəyirlər. Zaman faşistlər üçün arilər dövründə, daşnaklar üçün Herodot, Strabon, Plininin dönəmində qalıb. Çağdaş qazlar öz ulu babalarının nə vaxtsa Romanı xilas etməsilə qürur duysa, necə görünərdisə, erməni tarixbazlığı da elə görünür. Altaylardan Balkanlaradək at sürən türklər isə bütün zamanları özlərininki bilib, özlərini mavi göylərlə qara yer arasında körpü kimi görüblər: "Üze Gök Tenqri, aşra yağız yer kılıntıkda, ekin ara kisi oğlı kılınmıs" - "Yuxarıda mavi göy, aşağıda qonur torpaq yaradıldıqda, bu ikisi arasında insan oğlu yaradılmışdır" (Yolluq Tigin. "Kül Tiqin" daş bitiyi).
34. Ermənilər yerə, türklər göyə bağlıdır. O qədər ki, hətta özlərini Göytürklər adlandırıblar.
35. Yerə bağlılıq insanı keşmişə, göyə bağlılıq gələsəyə aparır. Futurologiya kosmosla bağlıdır. Keçmişi unutmaq olmaz, amma ona qapanıb qalmaq da düz deyil. İnsan futuroloji varlıqdır - o, daim gəlişir, dayanıb durmadan gələsəyin ardınca qoşur.
36. Güzgüyə baxın! Məhz gələsəyi görmək üçün gözlərimiz peysərimizdə deyil, alnımızdadır (Maks Gendel, "Kosmoqonik konsepsiya"). İndi heyvanlara baxın, gözləri qabaqda yox, yanlardadır. Bitkilərə baxın, gözləri yoxdur, olsaydı, aşağı baxardılar, çünki başları köklərindədir. Nəhayət, sansızların hara baxasaqlarını təxmin etmək mümkünsüzdür. Baxışların istiqaməti təkamülün səviyyəsini göstərir. Bu qədər sadə, göz qabağında olan fakt, nədənsə, Darvinin gözündən qaçıb. İrəli baxmaq təkamülün yüksək, geri baxmaq aşağı səviyyəsinin əlamətidir. Ermənilər Lut peyğəmbərin zövsəsi Vailə kimi elə hey geri boylanırlar. Onların gözü, sanki üzlərində yox, peysərindədir. Və Allahın "Geri baxmayın!" əmrini pozan Vailə kimi onları da daşa dönmək gözləyir.
37. Lakin ermənilərin keçmişə bağlılığı ifrat olduğu kimi, bizim keçmişi unutmağımız da təfritdir. Bunlar bir medalın iki üzüdür və hər ikisi yolverilməzdir. Bu üzdən Bilgə Kağan xalqı öz tarixi yaddaşını daim oyaq saxlamağa çağırırdı: "Ey türk, özünə dön, sən özünə dönəndə böyük olursan!".
38. İlahi kökə bağlanmayan ağıl hiyləyə çevrilir. Ermənilərin "şanlı tarixləri" ilə öyünmələri və özlərindən uydurduqları "keçmişlərini" geri qaytarmaq çabaları onların ağlı yox, hiyləsindən xəbər verir. Çünki bütün bu oyunbazlıqların Allah və həqiqətə dəxli yoxdur. Rusların bizə "şair xalq" deməsinə baxmayaraq, əslində, bu ada ermənilər layiqdir. Nədən ki daha yaxşı uydururlar və keçmişə bağlıdırlar.
39. Amma şairlər iki qismə bölünür - imanlılar və imansızlar. Qutsal Kitabımıza görə, "müşrik və kafir şairlərə yalnız azğınlar uyar! Çünki o şairlər eləmədikləri şeylərdən danışırlar!". İkinci bölümə isə "iman gətirib yaxşı işlər görən, Allahı çox zikr edən şairlər aiddir" ("Quran", "Şüəra", 224-227). Ermənilər imansız "şairlərdir".
40. Bizə isə "peyğəmbər xalq" demək daha düz olar. Bəlkə, buna görə "hər qövmə peyğəmbər göndərildiyi" ("Quran") halda türkün peyğəmbəri olmayıb. Qoy olsun! Həzrət İsa demişkən, "həkim sağlamlara yox, xəstələrə lazımdır" ("İncil", Matfey, 9-12, Mark, 2-17). Mənəvi-ruhi həkimlər olan peyğəmbərlər mənən korlanmış xalqlara (məsələn, ərəblərə) gərək olub. Əgər bütün xalq səsə ? ithürənə gedirdisə, özəl olaraq seçilmişə nə ehtiyac vardı ki?
41. İt hürüşü əski türk təfəkküründə lokomotivlik eləyən qurd ulartısı şəklində üzə çıxırdı. Bunlar arasında fərq böyük deyildi - hər ikisi itkimilərdən idi. Qurd itin qutsal və təbii, it qurdun profan və sivil forması idi. Qurdun başından qutsallıq haləsini çıxaran kimi itə çevrilirdi. İt qurdun insan toplumuna uyğunlaşmış, bayağılaşmış dublikatı idi. Odur ki, onların adı çox vaxt "it-qurd" şəklində paralelləşirdi.
42. Yadınızdadırmı, Qazan xanın "Yağı səni nerədən daramış, gözəl yurdum?" sualı qarşısında itlə bərabər qurd da nesə susur? Bu onu göstərirdi ki, Qorqud ata zamanında qurdun itə çevrilməsi artıq başlanmışdı. Min il sonra isə onlar ikisi də bir bezin qırağına çevrilirdilər: "Niyə, axı, xalq elə asiz olsun ki, hər dərədən baş qovzuyan it-qurd onun başı üstündə asudə hökmranlıq etsin" (Mirzə Fətəli Axundov). Döyüşkən materializm itindən qurdunadək küllü müqəddəsliyi tarixin küllüyünə atmaq istəyirdi. Türklərin islama girməsi isə
onlardan daha çox, islama gərək idi. İslamı
alparslanların, məlikşahların qılınsından
daha yaxşı nə qoruya bilərdi ki?
43. Hiylə
ağlın antipodudur. O da ağıldır, amma neqativ
ağıl. Onların arasında bir başlıca
ayrıntı var - ağıl ümumi rifaha, hiylə fərdi
mənafeyə işləyir. Ağıl altruist, hiylə
eqoistdir. Buna görə ağıllı öz
xalqının, hiyləgər isə özünün
faydasını düşünən adamdır. Ermənilər
özlərinin "qədim", "mədəni" xalq
olmasından danışır. Amma bu onların başarıyla
yaratdığı illüziyadan başqa bir şey deyil.
Çünki mədəniyyət yaratmaq üçün
ağıl lazımdır. Ermənilər isə
ağıllı yox, hiyləgərdir. Onlar nəsə
yaratmaqdan daha çox, başqalarından oğurlayır,
öz mənafelərini hər şeydən üstün tutur,
bununla da, Allahın birliyinə qarşı dururlar. Nədən
ki ilahi inkişaf proqramında ümumi təklərə deyil,
təklər ümumiyə qurban verilə bilər. "Biz ki,
məndən üstün oldu, bil, odur, həyat suyu
çeşməsinin rəvanı" (Nəsimi). Ermənilərin
"biz"i "mən"dən üstün tutan şairi
yoxdur və olmayıb. Onların
şair-yazıçılarını yalnız və
yalnız "Ermənistanın yaraları" (Xaçatur
Abovyan) düşündürür.
44. Hiylə
ilk baxışdan fayda versə də, hiyləgər sonunda zəlalətə
məhkumdur. Çünki "Allah bütün hiyləgərlərdən
daha çox bilir" ("Quran", "Yusif", 76) Yəqin,
bu üzdən ermənilərin indiyə qədər nəinki
öz bağları, hətta ayaq basmağa bir parça
torpaqları belə olmayıb. Torpağa malik olmağın
ilkin şərti isə bağa sahib olmaqdır. Ana bətnindəki
uşaq ərtaf aləmlə əlaqəyə göbəyi
vasitəsilə girdiyi kimi, millət də o bağ vasitəsilə
göylərə bağlanır. Yer göyə öz tələbini,
göy yerə öz təklifini bu bağla göndərir.
Öz göbəyi olmayan xalq istər-istəməz
qonşusunun göbəyi ilə qidalanmalı, parazitlik eləməlidir.
Ermənilərin neçə yüzildən bəri mətbəximizdən
oğurluq, musiqimizdən plagiat etmələri ondan irəli gəlir
ki, onların öz bağı yoxdur. Müstəqil, orijinal
etnomədəniyyət bu bağla qırılmaz
bağlantıda yaranır. Odur ki, ermənilərin ən
istedadlı sənətkarının (Sayat Nova) nəinki
yaradısılığı, hətta adı belə
özününkü olmayıb, türk adının (Səyyad
Nəva) haylaşdırılmış formasından başqa
bir şey deyil.
45. Qara
Bağ soğrafi məkan olan Qarabağdan qat-qat geniş, dərin
və yüksək anlayışdır. Qarabağ Qara
Bağın görünən tərəfi, surəti, təzahürü,
sismi, təsəllasıdır. Və məntiqi olaraq, Qara
Bağ da Qarabağın gözəgörünməz tərəfi,
orijinalı, mahiyyəti, ruhu, metafizikasıdır.
46.
Əski türk eposlarında dünyanın dörd tərəfinin
hər biri bəlli bir rənglə işarələnir. Bu
geosimvolikaya görə, qara rəng şimalı,
qızılı rəng sənubu, göy rəng şərqi,
ağ rəng qərbi işarələyir. Əski türk
düşüncəsinə görə, qara həm də
böyük anlamını verir. Və bu iki mənanı
(şimal və böyük) bir araya gətirəndə
Qarabağ "şimaldakı böyük bağ"a
işarədir. O bağ ki, Nizami özünün son
dastanında onu "xoşbəxt şimal ölkəsi"
kimi təsvir eləmişdi. O ölkəni yunanlar şimal
küləyi Boreyin adı ilə Hiperboreya
adlandırırdılar. Ora sənnətin yer üzündəki
təsəllası idi. Orda əbədi bahar hökm
sürür, insanlar xoşbəxt, qayğısız
yaşayırdı. Xoşbəxtlər ölkəsinin
paytaxtı Tula adlanırdı. İnsanlara kommunizm vəd edən
SSRİ-nin xoşbəxt şimal ölkəsinin yerində
qurulması da təsadüfi deyildi. SSRİ xoşbəxtlər
ölkəsinin travestik forması, tərs üzüydü. O,
xoşbəxt şimal ölkəsinə marksist-leninçi
parodiya idi. Bu parodiya Yevgeni Zamyatinin "Biz", Oldos Hakslinin
"Bu gözəl, gözəl dünya", Cors Oruellin
"Heyvanıstan", Anarın "Ağ qoç, qara
qoç" əsərlərində özünün bədii
ifadəsini tapıb.
47.
Qarabağ bizim ümummilli sənnətimizdir və onu itirmək
xoşbəxtliyimizi, rifahımızı itirməkdir. Ona
görə Qarabağsız qaldığımız bu otuz ildə
ən ağır ağrı-asılarla üz-üzə
qaldıq.
48.
Nağıllarımızda əfsanəvi Simurq quşunun
Qaf(qaz) dağlarında yaşaması, Prometeyin Zevs tərəfindən
Qafqazda çarmıxa çəkilməsi də,
görünür, təsadüfi deyil. İstər əbədi
odla bağlı Simurq, istərsə də insanlığa zəka
odu gətirən Prometey dünyanı yaradan ilkin odun insan
yaddaşındakı mifopoetik ifadəsiydi. Simurq və
Zümrüd (yaşıl) göydən yerə enən həyat
odunun rəngini simvolizə edirdi. Bu odun öz nurundan pay verdiyi
bölgələrdən biri Qafqaz, Qafqazın qəlbi isə
Qarabağıydı.
49. Azərbaysan
ona görə odlar ölkəsi deyil ki, onun torpaqlarından
neft-qaz fəvvarə vurur. Bu, məsələnin, sadəsə,
gözə görünən, material(ist) yönüdür.
Daha ciddisi məsələnin metafizik, gözəgörünməz
tərəfidir. Bizim başımıza göylərin nuru ələnir.
Odun məkanı Bakı, nurun vətəni Şuşadır.
Yəqin, buna görə on doqquzuncu yüzildə "Azərbaysan
türksəsi fransız dilinin Avropada oynadığı rolu
oynayır" (Mixail Lermontov), Şuşa isə
"Qafqazın konservatoriyası" (Firudin Şuşinski)
sayılırdı. Bunların birinsisi sözün, ikinsisi isə
səsin yerə köçürülmə məkanının
Qarabağ olduğunu göstərirdi. Bu bölgədə yerlə
göy arasındakı qapının açarı Azərbaycan
türklərinin əlində idi.
50. Qafqaza
soxulmuş rus ordusu generalı Sisianovun başını
Bakı xanının qardaşı oğlu kəsdi. Bəs,
niyə Şuşadakı rus qarnizonunun böyüyü mayor
Lisaneviç Qarabağ xanı İbrahimxəlili ailəsilə
birgə vəhşicəsinə qətlə yetirdi? Axı,
Qarabağ xanı nəinki rus padşahının təhti-himayəsini
qəbul etmiş, hətta ağıllı vəziri Molla Pənahı
ölkənin dörd bir yanına göndərib, yerdə
qalan xanları da bu yola çağırmışdı.
Xanın qətlə yetirilməsinin gizli və açıq səbəbləri
vardı. Mayor Lisaneviç ermənilərin dedi-qodusuna
inanmış, guya xanın rus padşahına xəyanət
etməsindən qorxub, onu qabaqlamışdı. Qətlin
"tarixi" səbəbi budur. Bu nadanlığı və
qəddarlığına görə rus padşahı mayorun
poqonlarını sökdürsə də, əslində,
öz zabitinin vəhşiliyindən ürəyinin dərin
guşələrində razı idi. Buna görə onun
çiyninə təzə poqon qoyuldu - o, polkovnik rütbəsinə
qaldırıldı. Çünki xanın ölümüylə
xalq öz dayaq nöqtəsini itirib, dəstəyə,
kütləyə çevrilirdi. Kütləni idarə etmək
isə asandır.
51.
Xanın qətlinin daha ciddi səbəbi metatarixi səciyyə
daşıyırdı. Onun götürdüyü ruspərəst
siyasi kurs göylərin istəyi ilə üst-üstə
düşmürdü. Xan birbaşa göylərin
hökmüylə qətlə yetirilmişdi! Hələ onun
Yekaterinadan bəzəkli əsa hədiyyə alan vəziri Molla
Pənah! Axı, necə oldu ki, Qacar kimi əjdahanın
ağzından qurtulan vəzir Məhəmməd bəy
Cavanşir kimi qadın düşkününün əlində
zəbun oldu? Çünki Vaqif nə qədər ki,
Qarabağın qeyrətini çəkirdi, Allah onu taleyin
mancanaqlarından yağan daşlar altında da qoruyur,
mıxı mismara döndərib, ən ümidsiz durumdan
qurtarırdı. Vaqifin sabah qətl edilməsinə dair əmr
verən Qasarın gesəylə qətli və şairin
ölümdən qurtarmasını Yusifin quyudan
çıxarılması və ya zindandan xilas olmasıyla
tutuşdurmaq olar. Bu olay qutsal kitablara düşəcək
möcüzə deyil, bəs, nədir?! Amma elə ki, Vaqif
Qarabağı ruslara təslim etmək fikrinə
düşdü, bəxt ondan qəfil üz döndərdi və
dövrani-gəcrəftarın gərdişiylə
başı bədənindən ayrıldı! Tale Qarabağa
xəyanəti heç kəsə, hətta dünən
ölümdən qurtardığı ərköyün
övladına da bağışlamırdı.
52. Rus
padşahının antiislam və antitürk Qafqaz siyasətinin
prioritet istiqamətlərindən biri Qarabağı - yerlə
göy arasındakı qapının açarını əlimizdən
almaq idi. Bunun üçün "aradüzəldən,
hoqqabaz, oğraş" (Puşkin) çarizm xan
babasını vəhşiliklə qətlə yetirdiyi
Qarabağ şahzadəsi Xurşidbanunun könlünün
açarını Tiflis canişininin yavəri Xasay Usmiyevə
təqdim eləmişdi. Rus padşahı Qarabağla qohum
olurdu! Gizli məqsəd isə başqaydı - millətin
kişisini öldürüb, qadınını taxta
çıxarmaq! Qarabağda qadın kultu
yaradılırdı, özü də yuxarıdan yox,
aşağıdan! Allahın bu işdən xəbəri
yoxuydu və bunu hamıdan dərin duyan elə bu kultun
daşıyıcısı idi. Natəvan təxəllüsü
şairənin tavansız - yuxarısız olmasının ifadəsiydi.
53.
Xurşidbanunu gah sünni Usmiyev, gah da papaqçı Seyid
Hüseynlə izdivaca girməkdə qınayan Şuşa əşrəfi
ilk baxışdan vulqar qeyrət mücəssəmələri
və fanatik şiə təsiri bağışlayır, amma
metatarixi rakursdan baxanda səhv eləmirdilər. Çünki
zümrə və ya məzhəb dəyişkənliyi sadəcə
sosial və dini məsələ olmayıb, həm də
metafizik səciyyə daşıyır. Metafizikaya toxunmaq isə
fələyin binasını uçurmaq deməkdir. Sən bir
qadındakı cəsarətə bax! Doğrudan da, bəzən
"ipək içində şirlər gizlənir"miş
(Nizami). Amma bunun qarşılığında Qarabağ da
öz məlikəsinin ardınca tavansız qalar, yerlə
göy arasındakı körpü görəvini itirə bilərdi.
Qarabağı Qarabağ eləyən isə məhz bu görəv
idi.
54. Rus
padşahı bu görəvi Qarabağın əlindən
almaq üçün çox şey elədi, amma hər
şeyi eləyə bilmədi. Tiflisi Qafqazın mədəni mərkəzinə
çevirmək çabası Şuşanın mədəni
mərkəz roluna ən azı Azərbaycan miqyasında təsirsiz
qaldı. Qarabağ əldən getsə də, Qara Bağ getmədi.
Allah rus padşahından güclü idi. Bu üzdən on
doqquzuncu yüzildə ölkənin ən dürlü yerlərində
meydana çıxan söz-sənət
yığıncaqlarının başında Şuşada
toplaşan "Məslisi-üns" dururdu. "Məclisi-üns"
Qarabağın rəmzi idi.
55.
Geokulturoloji yöndən baxanda ölkəmizin ərazisi
üç yerə bölünür - söz, səs və rəng
bölgələri. Söz bölgəsi olaraq
Naxçıvan, Göyçə, Qazax və
Borçalını götürmək olar. Bakı və onun
ətraf kəndləri rəng, bu ikisi arasında orta mövqe
tutan Qarabağ isə səs bölgəsidir. Ölkənin qərbindən
şərqinə, Naxçıvandan Bakıya doğru gəlmək
dağlıq ərazilərdən dənizkənarı
çökəkliklərə enmək deməkdir. Bu "məqamı
hər şeydən uca olan söz"dən (Nizami) rəngə
doğru enişin çoğrafi
görüntüsüdür.
56. Yerlə
göy arasındakı vertikalda söz ən yüksəkdə,
rəng ən aşağıda, səs bu ikisi arasında qərar
tutur. Odur ki, səsdə həm sözə, həm də rəngə
məxsus özəlliklər var. Fiziki formaya (dalğa) malik
olması onu rəngə, məzmun (ton, tembr və sair)
daşıması isə sözə
yaxınlaşdırır. Söz birüzlü, rəng
çoxüzlü, səs ikiüzlüdür. O daha çox
forma planında olan dilsiz rəng və daha çox məzmun
planında olan rəngsiz söz arasında dayanır. Maddi
üzü onu rəng, mənəvi üzü isə sözlə
ortaq məxrəcə gətirir.
57.
İnsanın sözü də var, rəngi də, amma o daha
çox səsə bənzəyir. Çünki o da səs
kimi ikiüzlüdür. Güzgüyə baxın, burnunuz
üzünüzü iki yerə bölür. Sözün
birbaşa, müstəqim anlamında hamı
ikiüzlüdür. Çünki biz xeyir və şərdən
ibarət ikiüzlü dünyada yaşayırıq və
öz dünyamıza uyğunuq. Amma ikiüzlü
olmağımız bununla bitmir. Biz həm də bədəndən
və ruhdan ibarət olmaqla ikicanlıyıq. Bədən bizim
fani, ruh isə əbədi canımızdır. Biz sözdən
də, rəngdən də daha çox səsə
yaxınıq. Təsadüfi deyil ki, bizim dünya ilə ilk təmasımız
səslə başlayır. Dünyaya göz
açmamış, - "Bəyəm
görmürsünüz, mən varam, mən gəlmişəm?!"
- deyə ağız açır,
çığır-bağırtı salırıq.
58.
Söz insanın ağlı, rəng bədəni, səs qəlbiylə
bağlıdır. Siz heç "ağlımın səsi"
və ya "bədənimin səsi" ifadələrini
eşitmisiniz? Yəqin ki, yox, eşitsəniz də, çox
az, nadirən, təsadüfi hallarda. Amma "qəlbimin səsi"
ifadəsini hər gün eşidirik. Şairlərin bu adda
onlarca, yüzlərlə kitabı işıq üzü
görüb. Əgər kiminsə sözünü sevirsinizsə,
bilin ki, onun ağlını, rəngini sevirsinizsə cismini, səsini
sevirsinizsə, qəlbini sevirsiniz. Kimin səsi necədirsə,
qəlbi də elədir. Niyə, görəsən, Nizaminin
dastanında Xosrov Şirinin portretini görüb, Fərhad isə
pərdə arxasından səsini eşidib vurulur?
Çünki Xosrovun sevgisi rəng, Fərhadınkı səslə
bağlıdır. Xosrovun hissi dayaz, Fərhadınkı dərindir.
Xosrovun istəyi cısmani, Fərhadınkı mənəvidir.
Bu üçbusaqda Şirin sözü təmsil edir.
Şirinin sevgisini qazanmaq uğrunda Xosrov və Fərhadın
qarşıdurması rəng və səsin sözə sahiblənmək
uğrunda mübarizəsidir. Amma "rəng üzündən
olan eşqlər eşq deyil" (Mövlana Cəlaləddin
Rumi, "Məsnəvi"). Odur ki, dastanın əsas
ideyası Xosrovun eşqinin rəngdən sözə
çevrilməsidir. Eşqin qızıl qanunu üzrə
aşiqin öz cananına qovuşmasının bir yolu var -
özünü qurban vermək. Xosrov rəng (hiylə) ilə
özünü yox, Fərhadı qurban verir və bunun bədəlini
ağır ödəyir - oğlu Şiruyə tərəfindən
qətlə yetirilir.
59. Gəlişmənin
indiki durumunda səsin rolunu nə söz, nə də rəng
oynaya bilməz. İnsanın cismə malik olmadığı,
ruh formasında olduğu cənnət dövründə bu
görəvi söz yerinə yetirmişdi. Cənabi-Haqq Cənnətdə
Adəmlə səsli yox, səssiz (telepatik) dillə
danışırdı. Bu, ilahi eşqin ilk dönəmiydi.
Tanrının insana eşqi onda hələ birbaşaydı,
aşiqlə məşuqun arasını maddə - səs
dalğaları kəsmirdi. Onda eşq hələ dil
açmamışdı. Bu zaman söz həmsöhbətə
səs deyil, işıq dalğalarıyla
ötürülürdü. İnsan yer üzünə gələndən
sonra da hələ bir müddət işıq dilində
danışdı. Sözün işığı onda
söndü ki, ruh tamamilə maddi libasa (bədənə)
büründü, maddi dünyanın qanunlarına
uyğunlaşdı. Bu maddiləşmə sonunda beş
duyğu orqanı, o sıradan da eşitmə qabiliyyəti
formalaşdı və telepatik dil öz yerini nitqə verdi.
Qulaq gözdən, səs sözdən, eşitmək görməkdən
qabağa keçdi. Başlanğıcda Laloğlu idik -
danışmır, amma anlayırdıq. Bu, söz idi. Sonra
Koroğlu olduq - görmür, amma eşidirdik. Bu, səs idi.
İndi Karoğluyuq - eşitmir, amma görürük. Bu isə
rəngdir. Təsadüfi deyil ki, Koroğlunu digər igidlərdən
seçib ayıran əsas əlamət qeydi-adi səsə -
nərəyə sahib olmasındadır.
60.
Telepatik dili biz indi yuxuda görürük, amma istənilən
yox, çin yuxularmızda. Nədən ki çin yuxular bizə
Rəhmandan gəlir və rəhmanidir. Çin yuxular şəkilli
uşaq kitabları kimi piktoqrafik və rənglidir. Bu yuxular
ağ-qara düşüncəmizə ilahi qatdan düşən
sızıntılardır. Bu yuxularda söz də, rəng də
var, səs isə yoxdur. Səs ortadan
götürüldüyündən burda əvvəl (söz)
və axır (rəng) birləşib, çevrə
qapanıb. Səssizlik bu yuxulara sirli-sehrli bir aura verir. Bu
yuxular danışmır, səssiz ekran effektilə eləcə
göstərir. Bu yuxularda biz ulu babamız Adəmin cənnət
dönəminə qayıdır, haqqın camalını
görür, seyri-süluk edirik. Ona görə bu yuxular
çin çıxır. Bu yuxularda Allah bizə öz əsl
üzünü rəmzlər vasitəsilə göstərir.
Çünki Allah həqiqətdir və onun üzündə
yalan ola bilməz. Yalan insanın uydurmasıdır. Yalan
insanın "yoxdan var elədiyi" yeganə həqiqətdir.
İnsanın yoxdan var eləməsi yalandır.
Əsəd CAHANGİR
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 10
aprel.- S.10-11.