İmamverdi - bir təvazö heykəli...
Aprelin 9-u ustad ədəbiyyatşünas
alim, pedaqoq İmamverdi Əbilovun vəfatının 5 ili tamam oldu. “Ədəbiyyat qəzeti” bu
münasibətlə ona yazılan dost məktublarını və
xatirələri çap etməklə mərhum alimimizi dərin
sayğıyla yad edir.
Əziz qələm yoldaşım və
dostum İmamverdi müəllim!
Mən Sizin yazılarınızı diqqətlə
oxuyuram və onlarda həqiqət üçün, xalqın səadəti
və idraki inkişafı üçün
çırpınan əsl vətəndaş ürəyinin səsini
eşidib sevinirəm. Siz bilirsiniz ki, mən ədəbiyyat və
sənətə insanların həyatını, fikrini, əxlaqını
yaxşılaşdıran qüdrətli və lazımlı,
faydalı bir mübarizə silahı kimi baxanlardanam. Sizin yazılarınızda da mən ədəbi
yaradıcılığa ciddi münasibət, klassik və
xalq ənənələrinə dərin hörmət hiss
etdiyimdən onlar məni sevindirir.
Ədəbiyyat insanın içini, ürəyini,
beynini yumalıdır - pis fikirlərdən, alçaq hisslərdən,
heyvani ehtiraslardan təmizləməlidir, yaxşı, nəcib,
ağıllı, həyatdan baş açan, düz yola
düşüb, axıracan o yolu getməyi bacaran vətəndaşlar
tərbiyə etməlidir. Mən inanıram ki,
siz şagirdlərinizi məhz bu cür tərbiyə edirsiniz.
Qoy idrakın, ağlın, sağlam şüurun məşəlini
heç zaman əlindən yerə qoymayan, həmişə
vicdanın və namusun hökmüylə hərəkət edən
gənclər Sizdən gələcəyə yadigar olsun! Bu, ədəbiyyatımız üçün də
şərəfdir.
Xahiş edirəm, bütün müəllim
yoldaşlarınıza, bütün şagirdlərə mənim
salamımı yetirib, ən yaxşı gələcək
arzularımı bildirin. Onu da deyin ki, Yəmən xatirələri,
Ümumdünya Sülh konqresi barədə qeydlər və
sair bu kimi xırda yazılarla yanaşı, bu il
mən onlara mütləq "Mayak" romanımı vermək
fikrindəyəm. "Pərvanə" barədə
nigaran olmayın. "Mayak"ı qurtaran kimi "Pərvanə"nin ikinci kitabını yazacağam. Sağlıq olsun.
Əlini sıxıram.
Hörmətlə,
Mirzə
İbrahimov
20 fevral 1974, Bakı
Əzizim İmamverdi!
Salam!
Çoxdandır, görüşmürük. Sənin
üçün təşnəyəm. Sənə,
yalnız sənə demək üçün ürəyimdə
o qədər sözüm var ki...
Deyirəm, bəlkə də, dünya sənin kimi
yaxşı adamların, duyan və duyğusu öz
başına bəla olan adamların üzünə görə
bu qədər salamat qalıb.
Bu günlər Bakıya gəlməyəcəksən
ki? Səni yaman görmək istəyirəm.
Məndən
uşaqlara salam söylə.
Hörmətlə,
Bəxtiyar
08 may 1974
Vəfalı dost İmamverdi!
Çox təəssüf edirəm ki,
görüşümüz qısa oldu. İstəyirdim
Salyanda bir neçə gün qalım. Fikrət
Qocanı Bakıya çağırdılar. Onun Vyetnam səfəri vardı, odur ki, ləngiyə
bilmədik.
Ümid edirəm, çox çəkməz yenə də
görüşərik. Vaxtsız yağış da işə
bir qədər mane oldu. Nə isə...
Bu günlərdə Göyçaya gedirəm. Olsun ki, bir ay
orada qaldım. Göyçayda ev
tikdirmişəm. Gəlsən gözüm üstə yerin
var. Orda telefonum belədir: 42-62. Göyçayın
yazı, payızı çox yaxşı olur.
Hələlik.
Xoş
arzularla,
Rəsul Rza
20 aprel 1977
Hörmətli
İmamverdi müəllim!
"Azərbaycan"
jurnalında dərc edilmiş şeirlərimə verdiyiniz
yüksək qiymət üçün çox sağ olun. Şeir və sənətin
qədrini bilən, alim-ədəbiyyatşünas mütəfəkkir
bir şəxsiyyətdən belə qiymət almaq, əlbəttə,
çox fərəhlidir. Məktubunuzla məni
xeyli sevindirdiniz. Ailəmizin səmimi dostu, Rəsul
yaradıcılığının diqqətli və həssas
tədqiqatçısı kimi, Sizin nəzərinizə
bir şeyi də çatdırmaq istərdim. Nədənsə,
bunu Sizə yazmağa daxili ehtiyac hiss edirəm. Rəsulun şeir yaradıcılığına Siz
məndən də yaxşı bələdsiniz. Ancaq onun bir insan, bir həyat yoldaşı kimi mənə
göstərdiyi qayğı və hörmət heç bir
ölçüyə gəlməyəcək dərəcədə
böyükdür. İki ay Moskvada
qaldım, 35 gün xəstəxanada yatdım.
Qışın lap sərt vaxtı idi. 25-27 dərəcə
şaxta olurdu. Mən yatan xəstəxana
- Onkoloji İnstitut mərkəzdən 15 kilometr uzaqda idi.
Rəsul bütün bu soyuqlarda hər gün mənim
yanıma gəlir, həkimlərimlə
görüşür, aparılan müalicələrlə
yaxından tanış olurdu. Nə lazımsa, əsirgəmirdi. Onun keçirdiyi həyəcan və iztirabı təsvir
etmək mümkün deyil. Kiçik
qızım Təranə də dərslərini,
yoldaşlarını, nişanlısını qoyub, iki ay
atası ilə bərabər Moskvada oturdu. Anar iki dəfə gəlib-getdi. Operasiya
zamanı Moskvada oldu. Mən çox
qüdrətli həkimlərin əlində idim. Onların böyük səyi və humanizmi sayəsində
sağalıb yataqdan qalxdım. Amma
çiyinlərimə əbədi bir borc yükü
aldım, heç altından çıxa bilmirəm. Mənə elə gəlir ki, bir dərya göz
yaşı da töksəm, Rəsulun gözündə
parlayan yaşları əvəz edə bilməz. Bəlkə, xəstəlik məni belə həddən
artıq hissə qapılmaq vəziyyətinə salıb.
Sağlıq olsun, keçib gedər. Bu söhbətlərlə Sizə
başağrısı verdimsə, bağışlayın məni.
Yenə də, yazdığınız gözəl məktub
üçün təşəkkür edirəm
Hörmətlə,
Nigar Rəfibəyli
Millət
və ana dili üçün yanan adam
İmamverdi Əbilov mənim həqiqi dostum olub. Hər adama dost demək
olmaz. Mən rəhmətlik Qasım Qasımzadə,
Xudu Məmmədov, Nurəddin Rza və İmamverdi müəllimlə
dostluq etmişəm. O mənim sirdaşım olub.
İmamverdi qəlbən yüksək düşüncəli
insan olsa da, özünü çox sadə, təvazökar
apardığına görə onu çox istəmişəm. Sadəqəlblidir.
Amma el üçün, millət üçün,
ana dili üçün yanan adamdır. Mən
onu buna görə sevmişəm. Sevmək azdır, mən
İmamverdi kimi insanları başıma tac
edərəm. Bu sözləri Nurəddin, Xudu,
İmamverdi və bir də rəhmətlik Qasım haqqında
deyə bilərəm.
Bilirsinizmi, əqidə deyilən bir anlam var. Bir var adi
söhbət, bir də var əqidə söhbəti. Əqidə mənim
hər şeyimdi, cismimdi, varlığımdı, nəfəsimdi.
Əqidəmə toxunanda dözə bilmirəm.
İmamverdi mənim əqidə dostumdur.
Bir məsələdə təsəlli tapıram ki, onun
oğlu Azər Turan atasına layiq oğul oldu. Hər oğul,
hər kəs o cür olmur.
Mən İmamverdi ilə altmış ilə
yaxındır ki, dostluq edirəm. Dönə-dönə
Neftçalada - onun evində olmuşam. İmamverdi
müəllimin hesabına Neftçala respublikanın ədəbi
mərkəzlərindən birinə çevrildi. Onun evini, ocağını pirə bənzədirəm.
İmamverdi Allah adamıdır. Övliya kimi bir insandır.
Bəxtiyar Vahabzadə
"Ədəbiyyat qəzeti"
28 aprel 2007-ci il
Bu ev bülbül yuvasıdır - dəyməyin
Qapısını
bəd niyyətlə döyməyin
İmamverdi
- bir təvazö heykəli
Qabağında
özünüzü öyməyin!
Qabil
5 dekabr 1987-ci il,
Neftçala
Çox hörmətli İmamverdi
müəllim!
...Rəhmətlik
valideynlərimin sizə necə rəğbət bəslədikləri
yaxşı yadımdadır. Bəlkə, sizə
olan böyük ehtiramım da müəyyən dərəcədə
onlardan mənə miras qalıb. Amma sizinlə
şəxsi görüşlərimiz, məktublaşmamız,
sizin fədakar çalışmalarınız,
haqqınızda eşitdiklərim, gördüklərim və
bildiklərim bu hörmət hissini daha da zənginləşdirir.
Qəlbimdə layiqli yeri olan insanlardan biri də
sizsiniz.
Əziz
İmamverdi müəllim! Siz bizim günlərdə,
çox təəssüf ki, get-gedə azalan həqiqi və
nadir ziyalılarımızdansınız. Ziyalı
- ziya, işıq deməkdirsə, siz Azərbaycanın
gözəl bir əyalət şəhərində bu
ziyanı, bu işığı yaşadan və
qoruyansınız. Bu işıq uzun illərin
zəhməti və səyi sayəsində
topladığınız zəngin unikal kitabxananızdan gəlir.
Bu ziya ömür boyu
görüşdüyünüz, ünsiyyət
bağladığınız neçə-neçə
görkəmli ədəbiyyat, elm, siyasət, mətbuat
adamının xatirələrini - şəkillərini, məktublarını,
avtoqraflarını hifz edən mənzil-muzeyinizdən gəlir.
Ən əsas isə bu işıq sizin saf qəlbinizdən,
pak əməllərinizdən gəlir. Neftçalada mənzilinizdə
yaratdığınız əsl mədəniyyət mərkəzi,
Bakı da daxil olmaqla, bütün Azərbaycan
üçün örnək göstərilə biləcək
mənəviyyat ocağıdır...
Anar
26 aprel 2007
Vəfadarlıq
...İmamverdi Əbilov Azərbaycan maarifçiliyi,
ziyalılığı ənənələrini davam etdirən,
ədəbi (və əxlaqi!) estafeti o rəhmətliklərdən
qəbul edib, həmin ənənələri qoruyaraq XXI əsrə
gətirən bir şəxs, görkəmli ədəbiyyatşünas
alimdir.
...Mən
İmamverdi müəllimin kitablarını da, məqalələrini
də oxumuşam, onunla çox ünsiyyətdə
olmuşam, çox məktublaşmışıq, yol
yoldaşı da olmuşuq, hətta uzaq İraq ellərində
Füzulinin qəbrini də bir yerdə ziyarət etmişik...
...1993-ün
sonları, ya da 94-ün əvvəlləri idi, cəmi bir
neçə ay idi ki, mən Baş nazirin müavini vəzifəsinə
təyin olunmuşdum və hansı məsələ ilə
bağlı isə Neftçalaya getmişdim. İşimizi
qurtarandan sonra icra başçısına dedim ki, İmamverdi
Əbilovla görüşmək istəyirəm.
Başçı selektorun düyməsini basıb:
-
İmamverdi Əbilova xəbər göndərin, tez İcra
aparatına gəlsin! - dedi.
Başçının
tonu, ədası, doğrusu, məndə daxili bir
narazılıq, hətta hiddət yaratdı və vəzifəmin
səlahiyyətindən sui-istifadə edərək sərt
şəkildə:
-
Prokurora, milis rəisinə, öz müavinlərinə de,
aparatın qabağına gəlsinlər! - dedim. - Özün
də qalx ayağa, gedirik!
Başçı
belə bir gözlənilməz tələsiklikdən bir
şey başa düşməyərək:
- Hara
gedirik? - deyə soruşdu.
-
İmamverdi Əbilovgilə! - dedim.
Və biz - üç-dörd maşında dal-dala
düzülərək, gedib İmamverdi müəllimin o
gözəl həyətinin darvazası qabağında
dayandıq, içəri keçib həmişəki hərarətlə
onunla görüşdük, hal-əhval tutduq,
çayını içdik, həmişəki kimi də səmimi
və mehriban söhbətimizi etdik.
Bundan sonra da yolum o tərəflərə düşəndə
əvvəlcə İmamverdi müəllimlə
görüşürəm.
Və mən bu epizodu söyləməklə belə bir
sadə həqiqəti bir daha xatırlatmaq istəyirəm ki,
vəzifələr gəldi-gedərdi, əsas söz, vəfa,
ilqardır.
Elçin
Xalq yazıçısı
(S.Hüseynoğlunun "İmamverdi
Əbilov tənhalığı" kitabına Ön sözdən)
Bu saat Milli Məclisin şıdırığı
iclası gedir.
Ancaq Milli Məclis 2010-cu ilədək davam edəcək
və bundan sonra da müstəqil Azərbaycan var olduqca Milli Məclisimiz,
parlamentimiz olacaq. Ancaq İmamverdi müəllim
kimi böyük bir insanın, böyük bir şəxsiyyətin
80 illiyi bir dəfə olur. Ona görə
də mən bu gün parlament iclasında deyil, burada –
İmamverdi müəllimin yubileyində iştirak edirəm.
Mənim mənsub olduğum Səməd Vurğun ailəsindən
atam da, anam da, böyük qardaşım da
dünyalarını dəyişib. İkicə adam
qalmışıq – böyük bacım Aybəniz xanım və
mən. Bu gün ikimiz də burdayıq.
Başqa cür ola bilməzdi. Səməd
Vurğunun ocağında qalanlar mütləq və mütləq
bu gün İmamverdi müəllimin hüzuruna
buyurmalıydılar, onun haqqında xoş sözlər deməliydilər
və onun əlini öpüb qayıtmalıydılar.
İmamverdi müəllim yaşda məndən
böyükdür. İlk dəfə mən İmamverdi
müəllimi görmüşəm 12-13 yaşım olanda –
Neftçalada. Əllinci illərin əvvəli
idi. İmamverdi müəllimlə Səməd
Vurğunun qucaqlaşıb öpüşmələrinin, indi
öpüşməsinlər, o gün şahidi oldum...
Səməd
Vurğun dünyasını dəyişəndən sonra mən
növbəti dəfə İmamverdi müəllimin evində
olanda onun evinin divarında bir şəkil gördüm:
İmamverdi müəllim – gənc İmamverdi Əbilov
çıxış edir və Səməd Vurğun rəyasət
heyətində oturub.
Hələ bir dəfə də olmayıbdır ki, mən
bu mahala gəlim, maşını Neftçalaya sürdürməyim. İmamverdi
müəllimin evində çörək yeməyim,
yatmayım. Dəfələrlə
İmamverdi müəllimin evində olmuşam, onun
kitabxanasını paxıllıqla və dərin hörmətlə
seyr eləmişəm. Özünün
müdrik, son dərəcədə ağsaqqal söhbətlərinə
qulaq asmışam və doğrudan da heyran qalmışam.
...İmamverdi müəllim həmişə bu mahala arxa
durub, Muğanın arxasında durub, bu zonanı arxasıyca
aparıb.Və bu yolda çox böyük nüfuz, çox
böyük hörmət qazanıb... Bu, təkcə
Neftçalanın, Salyanın xoşbəxtliyi deyil, Azərbaycan
mədəniyyətinin, Azərbaycan varlığının səadətidir,
xoşbəxtliyidir.
Vaqif Səmədoğlu
Əziz İmamverdi müəllim.
Sizin hünərinizi onda gördüm ki,
doğulduğunuz yuvadan çıxmadınız. Biz bunu
bacarmadıq. Biz dedik. Siz
əməl etdiniz.
Neftçala Sizin şəxsinizdə ədəbi
mühitimiz olub.
Nəriman Həsənzadə
17 iyul 1989-cu il
Yaddaşımda
yarım əsrin salnaməsini qoruyub-yaşadan bu möhtəşəm
mədəniyyət sarayına biz müqəddəs Vurğun
məbədi sayılan iki ocaqdan keçib gəldik:
"S.Vurğun" xatirə ansamblından və... İmamverdi Əbilovun mənzilindən. Bu dəyişməz marşrutu kənardan bu yurda gələn
hər qonaq hər dəfə yenidən təkrar edir.
Çünki həmin mənzilin ilk mötəbər
qonağı Səməd Vurğun özü olub! Və o vaxtdan başlayaraq,
ziyalılarımızın bu yurdla, bu torpaqla
qovuşmasında İmamverdi müəllimin ocağından
yayılan işıq mayak rolunu oynayıb. Bu da təsadüfi
deyil: axı burada, hətta çay və dəniz bir-birinə
qovuşur - Xəzər və Kür!
Yaşar Qarayev
22 aprel 1989-cu il
Mədəniyyət Məkkəsinin
mücaviri
...İmamverdi
Əbilovun mənzilində xalq yaradıcılığı
qaynaqlarından başlamış, sənətə təzə
qədəm qoyan gənc müəlliflərin ilk
kitablarınadək - bütün Azərbaycan ədəbiyyatını,
onun digər ədəbiyyatlarla əlaqəsini əks etdirən
bədii, elmi, dini əsərlərdən ibarət çox zəngin
bir kitabxana ilə yanaşı, bu evdə çağdaş
Azərbaycan elm, ədəbiyyat və incəsənət
xadimləri haqqında xoş təəssürat oyadan təkrarsız
bir xəzinə qorunur. Onlarca, yüzlərlə şair, ədib,
alim, rejissor və aktyorun məktubları, onların öz əlilə
gözəl sözlər yazıb qonaqpərvər ev sahibinə hədiyyə etdiyi kitablar, bu məşhurların
səsinin, sözünün, ifasının qeydə
alınıb əbədiləşdirildiyi maqnit lentləri,
çoxu Muğanda və bilavasitə İmamverdi müəllimin
iş yerində, həyətində, mənzilində çəkilmiş
nadir fotoşəkillər. Bu, həqiqətən
də qiyməti bilinməyən xəzinənin parlaq inciləridir.
Azərbaycanın hər yerində, onun xaricindəki bir
çox şəhərlərdə bu sadə ünvan
çoxlarına tanışdır: Neftçala, Puşkin
küçəsi, 12. Bu ünvanda Azərbaycan
ictimai fikrinin, Azərbaycan mədəniyyətinin bir
beytül-müqəddəsi var. Bu evin divarlarına xalq sənətkarı
S.Vurğunun hamı üçün munis və doğma səsi
hopub.
İ.Əbilovun
nurani, ziyalı imicində çox təsirli bir cazibə
qüvvəsi var. Məhz bu cazibə qüvvəsinə
görədir ki, onun o qədər də geniş olmayan mənzili
sakinlərinin ürək genişliyi sayəsində tədricən
Azərbaycan yaradıcı ziyalılarının
Neftçaladakı iqamətgahına çevrilmiş, bu iqamətgahı
xalqımızın hələ canlı ikən klassikə
çevrilmiş görkəmli övladları zaman-zaman,
dönə-dönə, böyük məmnuniyyətlə
ziyarət etmişlər. Səməd Vurğun, Rəsul Rza,
Mehdi Hüseyn, Süleyman Rəhimov, Mirzə İbrahimov,
Süleyman Rüstəm, Yusif Məmmədəliyev, Mustafa
Topçubaşov, Şəfaət Mehdiyev, Vəli Axundov, Həsən
Əliyev, Mir Cəlal, Ənvər Məmmədxanlı,
Əziz Şərif, Məmməd Cəfər, Abbas Zamanov,
Nigar Rəfibəyli, Qulam Məmmədli, İsmayıl
Şıxlı, İmran Qasımov, Xudu Məmmədov, Mirəli
Seyidov, İslam Səfərli, Əli Kərim, Məsud
Əlioğlu, Qulu Xəlilli və bu gün həyatda olan
onlarca, yüzlərlə digər şair, ədib və alimlər...
Yaradıcı
ziyalılarımıza belə böyük ehtiramın əsasında
İ.Əbilovun ziyalı haqqında bu konsepsiyası durur:
"Əsl ziyalı xalqın üzə
çıxmış, əyaniləşmiş zəkası,
mərifətidir". Əgər mən desəm
ki, İmamverdi müəllimin özü də
xalqımızın beləcə "əyaniləşmiş
zəkası" səviyyəsində duran
ziyalılarımızdan biridir - əsla səhv etmiş
olmaram.
Bəkir Nəbiyev
Akademik
Çox
hörmətli İmamverdi müəllim, salam!
Biz, Azərbaycan ziyalıları Sizi milli
ziyalılığın Muğan səfiri kimi
tanıyırıq.
Azərbaycanın görkəmli ziyalıları ilə
möhkəm dostluq və yaradıcılıq əlaqələriniz
ədəbiyyatımızın və ictimai fikrimizin tarixində
böyük yer tutur.
İmkanım olanda Sizləri ziyarət etməyi
özümə borc bilirəm.
Sizə möhkəm cansağlığı və daha
böyük uğurlar arzulayıram.
Hörmətlə,
İsa Həbibbəyli
23 dekabr 2013
Mən sənə Təbrizdən
baxıram
İmamverdi Əbilov kimi görkəmli bir ədəbiyyatşünasımız,
yüksək şəxsiyyətli insan, İslam-Turan dəyərlərinə
son dərəcə bağlı bir mütəfəkkirimiz
var. Həqiqətən o, xalqımızın
başucalığıdır.
İmamverdi müəllim Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında,
xüsusən tənqid sahəsində fəaliyyət göstərən
elə alimlərdəndir ki, biz həmişə ona xüsusi
şəxsiyyətli böyük bir alim kimi
baxmışıq.
...Etiraf
edim ki, mən İmamverdi müəllimin simasında muxtar bir
aləm kəşf etmişəm. Bu aləm,
İslam-Turan dəyərləri ilə əlaqədardır.
O bizim, mən deyərdim, yeganə alimimizdir ki, məhz həmin
yolda Azərbaycan ədəbiyyatına yeni bir nəşvü-nüma
gətirdi, yeni bir cərəyan yaratdı. İmamverdi
müəllim öz həyatını tamamilə bu işə,
bu yola sərf etdi. Bax bu, bizim dahi Əli bəy
Hüseynzadənin yoludur. Mən
İmamverdi müəllimin elmi yaradıcılığına
bir də bu səbəbdən çox bağlıyam.
Əli bəy
Hüseynzadə dedim, yadıma şahidi
olduğum bir hadisə düşdü.
1971-ci il idi.
Salyanda Yazıçılar İttifaqının səyyar
plenumu keçirilirdi. Özü də bu, elə-belə plenum
deyildi, dövlət işçiləri, ətraf rayonların
birinci katibləri də dəvət olunmuşdular.
O vaxta qədər
və həmin illərdə Əli bəy Hüseynzadə cəmiyyətə
bir turançı kimi, Türkiyəyə mühacirət
etmiş bir ideoloq kimi tanıtdırılmışdı,
tanıtdırılırdı. Akademiyada elmi
işçilər vaxtaşırı onun əleyhinə
yazırdılar. Lenini tərifləyib
Hüseynzadəyə zərbə vurmaq bir vəzifə kimi
başa düşülürdü.
Plenumda o vaxt nisbətən gənc olan İmamverdi
Əbilova söz verildi. İlk cümləsini indiki kimi xatırlayıram:
"Mənim əzizlərim, - dedi - siz Əli bəy
Hüseynzadənin vətəninə xoş gəlmisiniz".
Onun bu ilk cümləsinə hamı məəttəl
qaldı. Mən də heyrətlənmişdim.
Düşündüm, əgər Əli bəy
Hüseynzadə bu qədər əzizdirsə, bəs onda niyə
onu ədəbiyyatda, mətbuatda bu qədər vururlar,
yamanlayırlar. Elə bu fikirdəydim, bir də
gördüm, hamı altdan-altdan bir-birinə baxır ki,
görək kim bu natiqin cavabını verəcək.
Salona qəribə bir sakitlik
çökmüşdü və qəfil, elə bil ki,
partlayış oldu. Uzun sürən
alqış başlandı. Salyanlılar
neçə illərdən sonra ilk dəfəydi ki, Əli bəyin
adının belə ehtiramla çəkilməsini
alqışlayırdılar. Mən həmin
gündən İmamverdi müəllimin böyük cəsarətinə,
ayıq milli şüuruna hörmət etməyə
başladım.
Həmin
plenumda mən də çıxış etdim və
"Birinci" şeirimi oxudum... "Birinci"ni çox adama aid etmək olar. O cümlədən
Əli bəy Hüseynzadəyə də, İmamverdi
Əbilova da. Çünki İmamverdi müəllim
də birincilərdəndir. Böyük
alim olasan, gedib kənddə oturasan, yol açasan, həm
böyüklüyünü, həm də
yaradıcılığının gərginliyini saxlayasan.
Üstəlik, yerli camaata ağsaqqallıq edəsən,
həm də bölgənin elmi həyatını öz təsir
dairəndə saxlayasan, Akademiya ilə, elmi ictimaiyyətlə
əlaqədə olasan. Birinci həm də
İ.Əbilovun şəxsiyyətidir, elmi təfəkkürüdür,
hətta məişət həyatıdır. Elmin işığını əyalətdə
qoruyub saxlamaq istedadı da onu birinci edib. O, Neftçalada
orta məktəbdə dərs deyir, şagirdlərə Azərbaycan
ədəbiyyatını sevdirir, məqalələr yazır,
ədəbiyyata elmi təhlil verir, özünün xüsusi ədəbi-nəzəri
yolu var. Həm də Bakıyla elmi əlaqələr
saxlayır, biz onu Salyanın, Neftçalanın
ağsaqqalı hesab edirik. Məgər bu,
birincilik deyil? Onun Neftçalada
gördüyü işi nə ilə müqayisə etmək
olar? İmamverdi müəllim, əslində,
Akademiyanın mənəvi bir bölməsini evində -
Neftçalada yaradıb. Çox
düşünmüşəm, İmamverdi müəllim kimi
yüksək səviyyəli, gərgin
yaradıcılıqlı bir şəxsiyyətin bənzərinə
başqa bir ucqarda təsadüf etməmişəm.
İmamverdi Əbilovun fikirlər aləmi və getdiyi
yol çox orijinaldır. Onun nüfuzu, bir alim
kimi də, bir müəllim kimi də, bir ağsaqqal kimi də
son dərəcə yüksəkdir.
Dostum
İmamverdi müəllimə mən bir az
aralıdan, daha doğrusu, Təbrizdən baxanda da onu
böyük görmüşəm. Yaxından
da, uzaqdan da İmamverdi müəllim bütöv
görünür. Onda natamam heç nə
yoxdur.
Tale qismət edib ki, biz onunla bir yerdə Bağdadda -
Füzuli simpoziumunda iştirak etmişik. Sonra Təbrizə
gəldik. Mən o anlarda İmamverdi müəllimə
fikir verirdim. Təbrizi ilk dəfə
görürdü. Həyəcanlandı,
ağladı. Təbrizin küçə
və meydanlarına, tarixi binalarına elə baxırdı
ki, sanki Təbrizi gözünə təpirdi.
Elə alimlər var ki, ayaqlarını paytaxtdan kənara
qoyan kimi balacalaşırlar. Amma İ.Əbilov əyalətdə
yaşasa da, elm aləmində hər tərəfdən
görünür.
Mən Neftçalada bir neçə dəfə
olmuşam və təbii ki, hər dəfə də
Neftçalaya İmamverdi müəllimə baş çəkməyə
getmişəm. Məmməd Arazla, Xəlil Rza Ulutürklə,
Cabir Novruzla birgə. Belə bir inamdayam ki,
onu ziyarət etmək şərəfdir, iftixardır. Çünki o mənim aləmimdə mütəfəkkir
alim və müqəddəs bir şəxsiyyətdir.
Yaxşı xatırlayıram, 1980-ci illərin
ortalarında Bakıda təsadüfən küçədə
gördüm onu. Arxadan çatıb boynunu qucaqladım, -
niyə Bakıya gələndə bizə xəbər eləmirsən?
- deyə soruşdum. Üzümə
baxdı, sakit, ahəstə səslə sualıma sualla cavab verdi:
- Məqaləni
oxumusan?
-
Hansı məqaləni deyirsən?
- Sənin
kitabın haqqında "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetində çıxan məqaləmi.
Düzü, xəbərim yoxdu, oxumamışdım. Həmin
axşam qəzeti alıb oxudum. "Döyüş
lövhələri" kitabım barədə məqalə
yazmışdı. Kitabdakı 11
poemanın hər birinin süjetinə müdaxilə
etmişdi. 11 poemanın hər birini təhlil
etmiş və mənə istiqamət vermişdi. O,
ümumiyyətlə, ədəbiyyatşünaslıq aləmi
üçün çox qiymətli, dərin təfəkkürə
malik, heç kəsə bənzəməyən,
poeziyanın elmi poeziyasını yaradan bir alimdir.
İ.Əbilov Cənubla bağlı bir adamdır. Mənə elə
gəlir ki, o bir alim kimi ruhən təbrizlidir. Cənub ədəbiyyatımızla
o qədər məşğul olub ki... Balaş
Azəroğlu, Mədinə Gülgün, Əli Tudə,
İsmayıl Cəfərpur haqqında yazıb. Cənubi
Azərbaycanın, Təbrizin qeyrətini çəkib həmişə.
Cənublu qardaşlarımın - qələm
dostlarımın adından da deyə bilərəm ki, bu sahədə
onun yeri, məqamı ədəbi prosesdə çox yüksəkdir.
İmamverdi müəllim nazəndə, nəvazişli
bir insandır.
İnanmıram, onun düşməni olsun, onu
istəməyənlər olsun. Belələri,
bəlkə də var. Amma İmamverdi müəllim onlara
heç vaxt əhəmiyyət verməyib.
İ.Əbilov özünü təbliğ edənlərdən
deyil. Sevilməyə layiqdir, amma özünü sevdirmək
istəyənlərdən deyil. İmamverdi
müəllim darıxan adamlardan da deyil.
O, nəinki
Bakı üçün, heç şöhrət
üçün də darıxmır. Ona
şöhrət lazım deyil. O öz səviyyəsinə,
öz aləminə, öz arzusuna çoxdan çatıb.
Mən İ.Əbilovun, demək olar ki, bütün
kitablarını, yazılarını oxumuşam, o, Rəsul
Rza haqqında ilk kitabın müəllifidir, uşaq ədəbiyyatı,
müharibə mövzusu onun tədqiq etdiyi məsələlər
olub.
Yaradıcılığının əlamətdar
xüsusiyyətlərindən biri də epistolyar ədəbiyyatla
məşğul olmasıdır. O, qələm dostlarının demək
olar ki, hamısı ilə, özü də müntəzəm
məktublaşır. Məktubları isə həmişə
elmi informasiya və təhlillərlə zəngin olur. Bəzən bu məktublar vasitəsilə o,
paytaxtın elmi-ədəbi mühiti ilə əyalətin
canlı əlaqəsini təmin edib. Onun məktubları
bir növ körpü xarakteri daşıyır.
Dostumuzun gözəl xüsusiyyətləri çoxdur. Araşdırdıqca
onun heykəlini, mücəssəməsini təsəvvür
etmək olar.
Mən
onu Azər Turanın atası olduğu üçün də
sevirəm...
Söhrab Tahir
Xalq şairi
Əziz İmamverdi müəllim!
İlk növbədə, səmimi Babadağ
salamlarımı qəbul edin. Qurultayımızda
görüşəndə Ç.Aytmatovun "Gün var əsrə
bərabər" romanında Yedigey-Zərifə sevgisi xəttindən
söz düşdü. Siz kövrəldiniz,
gözləriniz yaşardı. Sözün
düzü, bu vaxtsız gəlmiş ilahi məhəbbət
mənim də könlümü ağladıb. Sanki o yaşaran mənim gözlərim idi. Sözüm budur ki, bu darmacalda, bu
qarmaqarışıqlıqda, özünüz demişkən,
bu qayğılar bolluğunda, nə yaxşı ki, biz bu məhəbbəti
duyub kövrələ bilirik, könlümüz göynəyir,
gözlərimiz yaşara bilir. Sizinlə
üzbəüz söhbət etməsək də, sizin kimi
ürək sahiblərilə ürəyim bir, ruhum eynidir.
Bu sadəlövhlük üçün gərək
ürəyimizə minnətdar olaq.
"Ulduz" jurnalındakı yazılarım barədə
xoş fikirləriniz üçün təşəkkürümü
bildirirəm.
İndi bir çox sahələr kimi, tənqidin
də tərəzisi çox da düz çəkmir.
Etiraf edirəm ki, belə bir vaxtda Sizin ədəbi
fikirlərinizi eşitmək daha xoşdur. Burda,
yəni ümumiyyətlə, Sizin
yaradıcılığınızda heç bir münasibət
güdülməyən yaxşıya sevinmək, ədəbi
yanğı, ədəbi qayğı var. Bu elə o sevinc
yaşlarından, o kövrəklikdən gəlir. Təmizlikdən, dünyada ancaq yaxşını
arzulamaqdan gəlir.
Mən Sizə həmişə belə ülvi
duyğular arzulayıram.
Hörmət
və ehtiramla,
Musa Yaqub
12 avqust 1986-cı il.
Patriarx
Azərbaycan ədəbi-ictimai fikrinin patriarxlarından
biri - professor İmamverdi Əbilov fani dünyadan
köçüb özünün haqq dünyasına
qovuşdu.
"Patriarx" adı ona yalnız bir baxımdan deyil, bir
neçə baxımdan yaraşırdı... Əvvəla,
doğrudan da, elm-kamal sahibi idi; ikincisi, həmişə cəmiyyət
arasında olmuş, Azərbaycan
ziyalılığının ən azı, üç nəsli
ilə dostluq, yoldaşlıq eləmiş, çox mötəbər
insanların təsəvvüründə özünün
kifayət qədər böyük (və zəngin)
obrazını yaratmışdı... Üçüncüsü
(və fikrimcə, ən mühümü) isə doğulub
boya-başa çatdığı torpaqdan, el-obadan heç
zaman ayrılmamış, ata ocağa (patriarxlığa!)
sözdə yox, işdə də ömrü uzunu sədaqət
göstərmişdi.
Bir dəfə mənə də Neftçalada
İmamverdi müəllimin evində onu ziyarət etmək qismət
olub. O qədər
mehribanlıq, səmimiyyət göstərdi, o qədər
şirin, məzmun- mündəricəli söhbətlər elədi
ki... İmamverdi müəllimi dinləyə-dinləyə
görürdüm ki, onun hər sözünün, cümləsinin
altında heç zaman unutmadığı canlı bir tarix
yatır. Və bu tarix onun mənəvi
dünyasının, ruhunun əsasında dayanır... İlk gənclik illərindən başlayaraq
böyük insanlarla, millətin ən görkəmli
ziyalıları, ictimai xadimlərilə durub-oturmuş, onlarla
sıx münasibətdən, məsləkdaşlıqdan
enerji (və zövq) almış bu kişinin ürəyi kimi
çöhrəsi də nurlu idi.
İmamverdi Əbilovun şəxsiyyət olaraq bir
üstünlüyü də onda olmuşdu ki, biliyi, intellekti,
dünyagörüşü ilə mənəviyyatı, ədəb-ərkanı,
irfanı özündə təbii bir istedadla birləşdirə
bilmişdi.
Onun yüzlərlə məqalələrindən bir
çoxunu oxumuşam və həmişə hiss eləmişəm
ki, yazılarında peşəkarlıqla əxlaq, nəzəriyyə
ilə həyat, gerçəklik bir-birini tamamlayır, elə
bir harmoniya yaradır ki, hansının əvvəl,
hansının sonra gəldiyini ayırd etmək çətin
olur.
İmamverdi
müəllimin tarix (və millət)
qarşısındakı çoxlu xidmətləri içərisində
ikisi, tamamilə doğru olaraq, xüsusi qeyd edilir ki, onlardan
birincisi bütün türk dünyasının romantik mütəfəkkiri
(və bilavasitə yerlisi) Əli bəy Hüseynzadənin
sovet dövründə ideoloji təzyiqlər altında
unutdurulmasına qarşı cəsarətlə mübarizə
aparması olmuşdu... İkincisi isə o idi ki, müasir Azərbaycan
poeziyasının yaradıcılarından Rəsul Rzaya
müxtəlif məqsədli (və motivli) hücumların
şiddətləndiyi dövrdə İmamverdi Əbilov onun
yaradıcılığının
araşdırıcısı (və müdafiəçisi)
kimi tanınmışdı...
Görünür, görkəmli ziyalının bir xidmətini
də yada salmaq lazım gəlir ki, o da Azərbaycan ədəbi-ictimai
aləmi üçün Azər Turan kimi istedadlı,
geniş dünyagörüşlü və ədəb-ərkanlı
bir oğul yetişdirməsidir.
İmamverdi
müəllim bu dünyadan ancaq patriarxlara məxsus
missiyasını həyata keçirəndən, zəngin mənəvi
irs qoyandan sonra getdi.
Nizami Cəfərov
Ədəbiyyatın əbədiyyətini
yaşayan
Azərbaycan ədəbi ictimai mühitində
özünəməxsus mövqeyi olan professor İmamverdi
Əbilov ədəbiyyata sədaqətlə xidmət edən,
sözün bədii fəlsəfi və tarixi mahiyyətini qəlbən
duyan bir ziyalı idi. İmamverdi müəllim sözdə həsb-hal
etməyi bacarırdı. Sözü
ucalıq məqamından enməməsinə xidmət edirdi.
Bir bu sözə, bir də bu sözün bitib
böyüdüyü Azərbaycan torpağına
böyük məhəbbət bəsləyən İmamverdi
müəllim doğulduğu Neftçala bölgəsində
söz bitirib, bəhrəsini bütün Azərbaycana ərməğan
etdi.
İmamverdi müəllimin Neftçaladakı evi həm
XX əsrin klassiklərinin ədəbi məbədgahı, həm
də bizlərin ziyarətgahı idi. İmamverdi müəllim
təmkinli, müdrik, səmimi, şəxsiyyətli,
savadlı və ən başlıcası, SÖZün
urvatını qoruyan bir ziyalı idi.
O,
ömrünün müdrik çağlarında nüfuzlu bir
el ağsaqqalı və görkəmli bir ədəbiyyat və
elm adamı kimi dünyasını dəyişdi...
O,
torpağa və tarixə daxil oldu, lakin qiymətli əsərləri
və dəyərli, ziyalı və alim oğlu Azər Turan
bizimlə qaldı. Azər Turan İmamverdi
Əbilovun Azərbaycan milli ziyalılığının və
Darülmömininin yetirdiyi şəxsiyyətdir.
Xalq
şairi Fikrət Qocanın bir şeiri var, məzmunu bundan
ibarətdir ki, baba və nəvə bir el
ağsaqqalını dəfn edib qəbiristanlıqdan
qayıdır, nəvə babaya sual verir: - Baba, ölən
kişilər hara gedir? Baba cavab verir: - Ölən kişiləri
gələcək günlərin bünövrəsinə
qoyuruq. İmamverdi müəllimi müstəqil
Azərbaycanın bünövrəsinə qoyduq. İnanıram ki, bu bünövrə möhkəmdir.
Nizaməddin Şəmsizadə
Sonuncu zəng
Görkəmli alim, böyük pedaqoq İmamverdi
Əbilovun ömür-gün dünyası çağdaş
həyatımızın ən pak, mistik hücrələrindən
biri idi. İmamverdi müəllim, elə bil ki, dünyaya
özünün bənzərsiz müdriklik səlahiyyətilə
bir yerdə qədəm qoymuşdu. Bizim qədim
Qobustan qayaları qosqoca tarix qoxuduğu kimi, İmamverdi müəllimin
bütün varlığı da əsl ziyalılıq ətri
verirdi. O, müdrikcəsinə doğma Xəzər kimi
hər şeyi öz içinə sinirə bilirdi, eyni zamanda
da böyük Çölün barış mücəssəməsi
olan bir övladı kimi ruhun təzələnməsi, fikrin pərvazlanması
üçün səxavətini əsirgəmirdi... İmamverdi müəllim süfrəsindən,
ocağından tutmuş, Sözünə qədər
xüsusi bir halallıqla yaşadı. Bu dünyada
qazandığı, qoyub getdiyi də elə o halal söz,
halal ocaq və dəyərli, adına layiq
övladları oldu. Hər dəfə bir fikirdə
olmuşam ki, bölgələrimizdə İmamverdi müəllim
kimi xüsusi nüfuza malik, söz sahibi olan şəxsiyyətlərin
yaşaması Sözümüzün,
ziyalılığımızın xoşbəxtliyidi.
Belə insanlar bölgələrdə ziyalılıq
işığını öləziməyə, sozalmağa
qoymur... Azərbaycan
ziyalılığının böyük və çox
önəmli bir silsiləsini əhatələyən görkəmli
söz ustalarımızla İ.Əbilov arasında
qırılmaz ünsiyyət əlaqələri olmuşdur və
bu əlaqələr indiki halında əsl qədirbilənlik
məktəbi kimi özünü doğruldur.
Sabir Rüstəmxanlı
Xalq şairi
Böyük hərflə Müəllim
Azərbaycanın kiçik bir əyalət şəhərində
sadə bir orta məktəb müəllimi işiylə, əməliylə
öz adını görkəmli şəxsiyyətlərin
siyahısına yazdıra bilib. Yazdığı əsərlər
on beş cildə sığmayan bir qələm
sahibini "sadə müəllim" adlandırmaq olarmı?
Əgər o özü bir orta məktəbdə ədəbiyyat
müəllimi olmağı hansısa ali məktəbdə
və ya elmi institutda işləməkdən üstün tutubsa,
onda onun adının yanındakı müəllim sözü
də yəqin, böyük hərflə
yazılmalıdır.
Doğrudan da, İmamverdi Əbilov təkcə diplomuna və
yaşına görə yox, fitrətən də Müəllim
və Ağsaqqal idi.
Bu fədakar ziyalı uzun və şərəfli
ömrünün sonunacan yaşadığı Neftçala
şəhərindəki doğma evini də Azərbaycanın
ədəbiyyat və mədəniyyət ocaqlarından birinə
çevirməyi bacarmışdı.
Ramiz Rövşən
İmamverdi Əbilov haqqında yazılan məqalələri,
ünvanlanan məktubları oxuyuram, hər birində onun dikələn
portretini görürəm. Köhnə kişi
deyilən məfhumdakı siqlətin - ədəb-ərkanın,
can yanğısının, mərdliyin, dostluğun formulunu dərk
edirəm. Bu məqalələrdən XX əsr
ziyalılarının siması boylanır, onların nəfəsi
duyulur, qəhqəhələri eşidilir, dost zarafatları
otağa yayılır, ədəbiyyat söhbətləri
insanın ruhuna, canına sirayət edir. İmamverdi
Əbilovun yurdu XX əsr ziyalıları üçün
Kür qırağının seyrəngahı olub, ərklə
açılan dost evi, mənəvi hüzura
qovuşduqları məkan olub. Bu evdə
ömrün və elmin romantikası qoşa yaşanıb.
Azərbaycan elminin və ədəbiyyatının həmişə
parlaq simaları - Səməd Vurğun, Rəsul Rza, Yusif Məmmədəliyev,
Məmməd Cəfər Cəfərov, Xudu Məmmədov,
Ziya Bünyadov, Bəxtiyar Vahabzadə, Əli Kərim, Məsud
Əlioğlu, Əliağa Kürçaylı, Yaşar
Qarayev, Bəkir Nəbiyev və başqaları bu xatirələrdə
necə canlı, necə diridirlər... Bu xatirələr
ötən əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
yaddaş məxəzidir. Hansı ki, deşifrə
olunduqda bir çox müqtədir sənətkarların mənəvi
aləmlərini açmaqla bahəm, həm də arxasında
bir çox heyrətlər buraxır: necə dostluqlar varmış,
ədəbiyyata necə can yanğısı varmış,
sözə-sənətə necə sayğı-sədaqət
varmış...
Elnarə Akimova
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 10 aprel.- S.16-18.