Mirzə Fətəlinin "Səbuhi"
həlli
Ötən əsrin 30-40-cı illərində
keçmiş Sovet kinosunda sürətli film çəkilişləri gedirdi. Bunun səbəbi
keçmiş SSRİ rəhbərliyinin
öz ideologiyalarını
kino vasitəsilə həyata keçirmələri
ilə bağlı idi. İmperiyanın mərkəzindən başlayaraq, ucqarlarınadək
ekran sənəti vasitəsilə insanların
şüuruna təsir
edilməsi məqsədi
əsas hədəflərdən
biri olmuşdur. Kollektivləşmə, insanların sovet
qanunları çərçivəsində
sosiallaşmasını ön
görən müasir
mövzuda filmlər ekrana buraxılmışdır.
Lakin bununla yanaşı 1917-ci ildən öncəki tarix də ekranlaşdırılırdı.
Burada əsas amal mövcud sovet ölkəsinin əsaslarını
tarixə bağlamaq cəhdi idi. Birinci Pyotr, Aleksandr Nevski kimi Rusiya
tarixində rol oynamış dövlət
xadimləri barədə
filmlər represiyyanın
tüğyan etdiyi
1937-38-ci illərdə meydana
çıxdı.
Belə bir ehtiyac o zaman
imperiyaya daxil Azərbaycan üçün
də məqbul hesab edilirdi. 1940-cı illərdə
Cəfər Cabbarlının
"Od gəlini" pyesi əsasında "Babək" filminin və Şah İsmayıl Xətainin həyat və fəaliyyətinin ekranlara
çıxarılması planı
olmuşdur. Lakin müharibənin başlanması və digər səbəblər
bu işlərin həyata keçməsini
yarımçıq qoydu.
1941-cı
il təkcə
nasist Almaniyası və SSRİ arasında müharibənin başlanması
ilə yadda qalmadı. Həmin ildə Azərbaycan kinosu üçün əhəmiyyətli hadisə
baş verdi.
Mirzə
Fətəli Axundzadə
barədə film meydana
çıxdı. 1937-ci
ildə ziyalıların
təzyiqlər nəticəsində
güllənməsi, sürgünə
yola salınması fonunda ziyalı və xalqın taleyi mövzusunda bir filmin meydana
çıxması o zaman
üçün əhəmiyyətli
hadisə sayıla bilərdi. Tarix və tale elə gətirmişdi ki, Azərbaycanın aydınlanma-millətləşmə
prosesi Çar Rusiyasında dövlət
qulluqçusu olmuş
Mirzə Fətəlidən
başlamış İstanbulda
təhsil alan
Hüseyn Cavidin represiyyaya məruz qalması ilə zorən tamamlanmışdır.
H.Cavidin Sibirdə həlak olduğu ildə Azərbaycan tamaşaçısı
ekranda Mirzə Fətəlini görmüş
oldu.
Görkəmli şair, ədəbiyyatşünas
Mikayıl Rəfilinin
ssenari müəllifi,
A.Beknazarovun birinci, Rza Təhmasibin isə ikinci rejissoru olduğu "Səbuhi" filmi Azərbaycanda ilk ekranlaşdırılan
tarixi-bioqrafik film hesab
olunur. Gənc Fətəli (İsmayıl
Dağıstanlı) qəm-ələm
mühitindən çıxıb
Tiflisə yollanır.
Yolda Aşıq Səttarı
(Hüseynqulu Sarabski) görərək onun da kədər içində olduğunu görür. Xalqın nəğmələri
işğal nəticəsində
qəmli notlarla dolmuşdur. Film boyu aşığın nəğmələri xalqın
acısı üçün
tərcüman rolu oynayır.
Abbasqulu ağa Bakıxanov (Ağadadaş Qurbanov) gənc Fətəlini çar məmuruna təqdim edərkən
"tatardan oxumuş adamın olmağına məmnunam" deməsi bəri başdan işğalçı anlayışın
əksi kimi görünür. Bir yandan da mülkədar Ağalarovun
rəiyyəti proplemlə
üz-üzə qalır.
Molla Şeyxəli (Kazım Ziya) onların şikayət ərizələrini
yuxarı dairələrə
yanlış şəkildə
təqdim edir. Mirzə Fətəlinin bir din xadimi olan Molla
Şeyxəli ilə əsas konflikti buradan başlayır.
Gənc Fətəli təkcə sənəd, məktub yazan yox, bir
ziyalı kimi də Tiflisin ədəbi mühitində
yetişir. Tiflisdə Bestujevə türk
dilini öyrədən
Fətəliyə onun
"şeir yazırsınızmı"
sualına cavab olaraq ərəb əlifbasını bir Çin səddi kimi xarakterizə etməsi onun mübarizəsində əsas
istiqaməti qabartmış
olur. Gənc Fətəlinin Tiflisdəki
dostlarıyla söhbəti
zamanı Nəsimini xatırlatması da təsadüfi deyil. Filmdə humanizm ideyasının Şərqdə də zamanında mövcudluğu
barədə məlumat
verilir. Şən
mühitdə söhbət
zamanı Bakıxanovun
Puşkinin öldürülməsi
xəbərini verməsi
filmdə qəm motivini bir az da qabardır.
Bakıxanov təkcə məhşur
rus şairinə görə deyil, həm də Tiflis qoynunda yetişən yeni Azərbaycan ziyalısının da taleyindən narahat olur.
Qəm qəmi
gətirir. Bundan sonra Fətəliyə
himayəçisi axund
Ələsgərin ölümü
xəbəri çatdırılır.
Sonradan şəxsi ailə faciəsini də yaşayacaq Mirzə Fətəli göz yaşlarına
hakim ola bilmir. Bu xəbərlər
balabanın həzin melodiyası ilə müşahidə olunur.
Bunun nəticəsində axund Ələsgərin qızı
Tubu (Leyla Bədirbəyli) Fətəliylə
ailə həyatı qurur. Toy zamanı
Molla Şeyxəli yenə də peyda olur. Toy səhnəsi tarixi
filmə komizm elementlərini əlavə
edir. Möhsün Sənaninin canlandırdığı
Vanonun şalako rəqsi isə filmə bir başqa cəhətdən
şuxluq qatır.
Fətəlinin Tubunun
duvağını götürən
zaman mollanın ona gizlindən baxıb "bu çirkinə baxanın gözünü Allah kor eləsin" - deməsi
din xadimlərinin riyakarlığı
faktorunu qabardır. Əslində, Kazım Ziyanın
mənfi rolu ifa etməsi filmi daha da
baxımlı edir.
Toyundan sonra Mirzə Fətəli İstanbula yola düşür. Yola düşməmişdən qabaq çox fərəhlənir. Həmçinin, Tubuya Avropa rəqsini
öyrənməsini tövsiyə
edir. Bu epizodda
Mirzə Fətəlinin
şəxsi həyatda
da yenilik gətirməyin tərəfdarı
olması göstərilir.
Yeni əlifba layihəsi ilə bağlı Osmanlı elm cəmiyyətinin
qarşısında çıxış
edir. Əslində, bu hadisə
1863-cü ildə, M.F.Axundzadə
bir qədər yaşlı olan zaman baş vermişdir. Ancaq bu epizod filmdə gənc Fətəlinin dövründə əks etdirilir. Görünür ki, dövrün
tələbləri əlifba
məsələsinin film üçün
əsas leytmotiv olmasını şərtləndirmişdir.
Fətəli çıxış edib "islam dünyasının böyük
zəkaları qarşısında
çıxış edirəm"
- deyərkən oraya toplaşan alimlərin simasında bir donuqluq ifadə olunur. Kameranın asta hərəkəti
ilə biz bu simaları aydın müşahidə edirik.
Bununla
XIX əsr mühitində
Osmanlının da çöküşü öz
əksini tapır.
Lakin epizodda Molla Şeyxəlinin Axundzadəyə
qarşı məktubunun
oxunması layihənin
qəbul olunmaması ilə nəticələnir.
Bu məqam filmin süjet xətti
üçün yaxşı görünmür. Təbii ki, tarixi faktlarla da üst-üstə
düşmür. Lakin ona Osmanlı
dövlətinin mükafatının təqdim edilməsi
tarixi məqamlara uyğun gəlir.
Əlifba məsələsində uduzan
Fətəli evinə gələrkən
Tubunu görmür. Fanatiklərin Fətəlinin ailəsinə
qarşı münasibəti təhlükəni
artırmış olur. Bu səbəbə
görə Tubu evi tərk edir. Bundan sonra
Mirzə Fətəli şəxsi problemləriylə
yanaşı, ictimai proseslərdə də yaxından
iştirak edir. Mülkədarlar və
çar məmurları Qarabağ kəndlilərini öz
torpaqlarından çıxarmaq istəyirlər. Onları öz torpaqlarından edən əmrnaməni
təqdim edərək atəşə tuturlar. Bu işlərdən xəbərsiz olan Mirzə Fətəli
isə dağıdılmış yerləri görür.
Rəcəbin (Xeyri Əmirzadə) Mirzə Fətəliyə
"sən öz xalqını satmısan, qoy bu qan həmişə
sənin üstündə olsun" - deməsi onun qəlbinə
toxunur. Bundan sonra o çar məmuru olmaqdan daha
çox milli ziyalı kimi ortaya çıxmaq istəyir.
Qaçaq Adıgözəlin (Ə.Həsənov)
övladının həlak olmasını görərkən
öz xalqı uğrunda mübarizə aparacağını bəyan
edir. Bununla Mirzə Fətəli obraz kimi
ilk dəfə Azərbaycan kinosunda milli qəhrəman səviyyəsinə
yüksəlir.
Bu mübarizə qələmlə
aparılır. Yaşadığı
dövrdə öz əsərlərini ana dilində səhnədə
görməyən Mirzə Fətəli buna görə təəssüf
hissi keçirmişdir. Lakin filmdə bu
tarixi faktın əksi göstərilir. Teatrda
onun əsərləri oynanılır. Hər
yerdə olduğu kimi burda da Molla Şeyxəli öz fəaliyyətindən
qalmır. Çar məmuruna Mirzə Fətəli
haqqında donos verir. Onun
üsyançı kəndlilərlə əlaqəsini
söyləyən zaman məmurun "müsəlmanlar özləri
onları təhqir edən şəxslə haqq-hesab çəksə
bundan təəccüblənmərəm" - deməklə,
əslində, ona qarşı hazırlanacaq təxribata start
vermiş olur. Çar məmurunun mollaya
şeyxülislam deməsi isə ciddi tarixi yanlışlığı
əks etdirir. Çünki M.F.Axundzadənin
dövrünün şeyxülislamı olmuş Əhməd
Hüseynzadə ilə yaxşı münasibətləri
olmuş, onu filosof təbiətli, liberal məsləkli şəxs
adlandırmışdır.
Ekran əsərində
toy səhnəsində olduğu kimi, əzadarlıq
epizodları da mərasim ənənəsini nümayiş
etdirir. Mərasimi
idarə edən Molla Şeyxəlinin insanlara ancaq ağlamaqla
xilas ola biləcəklərini söyləməsi
dinlə bağlı ibtidai təsəvvürləri əks
etdirir. Əzadarlıq zamanı Molla Şeyxəli
ilə Axundzadə arasındakı münaqişənin
finalı baş verir. Burada Mirzə Fətəlinin
materialist tərəfi göstərilir. Təbii
ki, bu səhnə sovet ideologiyasının da maraqlarına
uyğun idi. Filmin çəkildiyi
dövrlərdə məscidlərin bağlanması, dini mərasimlərin
qadağan edilməsi fonunda ekranda aşura mərasiminin tənqid
olunması daha çox təbliğat xarakteri
daşıyır.
Hazırlanan təxribat baş tutur. Mirzə Fətəlinin evi
dağıdılarkən orada
olan kitabların da yandırılması fanatiklərin əməllərinin
nasistlərlə uyğunluğunu
göstərir. Almaniyayla müharibəyə
başlayacaq sovetlərin
marağına bu epizod uyğun gəlirdi. Bunun nəticəsində Mirzə Fətəlinin dostu olan Aşıq
Səttar öldürülür.
Bu zaman Mirzə
Fətəlinin fanatik
dəstəyə ayılmağın,
mollanın zəncirlərindən
qurtulmağın vacibliyi
barədə çıxışı
maarrifçilik ideyasını
qabardır.
Böyük təzyiqlərlə qarşılaşsa
da, Mirzə Fətəli həyat yoldaşı ilə birgə mübarizəsini
aparır. Filmin sonunda Mirzə Fətəli "Azərbaycan
xalqının fərəhli
günləri gələcəkdir"
- deməklə optimizmini
nümayiş etdirir. Bir çox xüsusiyyətlərinə
görə bu film Azərbaycanın XIX əsr
tarixini real əks etdirir. Dövrün qəlibləri filmin əsas ideyasına mane ola bilmir.
Ceyhun MİRZƏLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 10
aprel.- S.32.