Varislər
Namiq AĞAYEV: “Atamın ilk tənqidçisi
mən idim...”
"Varislər"in
bugünkü qonağı unudulmaz yazıçı,
dramaturq, bir çox yaddaqalan filmin ssenari müəllifi, ötən
əsrin sonlarında televiziya məkanında ən çox
reytinq qazanmış telelayihələrin yaradıcısı
Firudin Ağayevin oğlu, tanınmış rejissor,
"Humay" və "Qızıl pəri"
mükafatçısı Namiq Ağayevdir.
1933-cü ildə Azərbaycanın
cənub mirvarisi Lənkəranda, Böyük bazar məhəlləsində,
Balakişi Ağayevin ailəsində dünyaya gəlib. Atası fəhləlik edir, min bir əziyyətlə
qazandığı halal çörəyi ilə oğlunu
sağlam, ağıllı və savadlı böyütməyə
çalışırdı.
O, uşaq olmamışdı...
Onun
uşaqlığı 1941-1945-ci illərin müharibə
dövrünə təsadüf etdi. Sonralar "Mən
uşaq olmamışam" adlı romanında o illərə
qayıdaraq yaddaşını, yaşadıqlarını
sözə çevirəcəkdi. ADU-nin Filologiya fakültəsini
bitirdikdən sonra taleyinə çıxan yaxşı adamlar
ona dəstək oldu, gənc Firudin Ağayev Azərbaycan Radio
və Televiziya Verilişləri Komitəsində redaktor kimi əmək
fəaliyyətinə başladı. Sonradan bu doğma məkan
onun neçə-neçə uğuruna şahid olacaq,
istedadı, yaradıcılıq ehtirası ilə ortaya
qoyduğu maraqlı layihələrlə tamaşaçı
sevgisi qazanacaqdı. O, Azərbaycan Televiziyasının əfsanə
adamlarından biri oldu. Ssenarisi əsasənda "Həyat, sən
kiminsən" (1972), "Skripkanın sərgüzəşti"
(1972), "İşarəni dənizdən gözləyin"
(1986) bədii filmləri, "Qayğı", "Səməndər
quşu" pyesləri çəkildi. Tamaşaçı
onun yazdıqlarını sevə-sevə oxuyur, ekranda təqdim
etdiklərinə maraqla tamaşa edirdi.
O gözəl
insan və unudulmaz yazıçının, xatirələrdə
hər zaman sevgi ilə anılan Firudin Ağayevin varisi,
tanınmış rejissor Namiq Ağayevlə ikimizə də
doğma məkanda - "Azərbaycanfilm"
kinostudiyasındakı otaqların birində
görüşdük.
- Namiq, əziz dostum "Varislər"
layihəsində görüşürük və bu gün
birlikdə Firudin Ağayevdən danışacağıq.
"Ədəbiyyat qəzeti" yarandığı gündən
bəri Azərbaycan yazıçılarının
tribunası olub və Firudin Ağayev də vaxtilə bu qəzetin
səhifələrində öz maraqlı yazıları ilə
çıxış edib. Artıq 26 ildir Firudin müəllim
aramızda yoxdur, amma bu illər ərzində hər dəfə
ondan söz düşəndə ehtiramla
anıldığının şahidi olmuşam.
Ərdəbildən Lənkərana
köç edən ailə
- "Mən
uşaq olmamışam" romanı avtobioqrafik əsərdir,
mən atamın ruhuna ehtiram olaraq həmin romanı film kimi
çəkmək arzusundayam. Adətən cənub
zonasında ailələr çoxuşaqlı kimi tanınsa
da, atam evin tək övladı olub. Nənəm Mirxədicə
xanım bizi çox istəyirdi, tətillərdə gah Lənkərana,
gah da Şuşaya gedərdik. Şuşada ana tərəfdən
Gözəl bibimiz vardı, o da bizi çox istəyirdi.
İnsan təbiəti belədir, arı şirəyə cuman
kimi, adam da harda sevgi gördüsə, ora can atır. Lənkəranda
məni küçədə görən qoca arvadlar
"seyid nəvəsidir" deyib,
pıçıldaşırdılar.
Balakişi
babam 7 qardaşı və 1 bacısı ilə Ərdəbildən
Lənkərana gəlib. Ata babamın adı Əsgər olub.
Əsgər həvəskarlardan ibarət səyyar sirk
truppasını sərhəddən gizli keçirib, Azərbaycanda,
İranda proqramlar göstərib. Mirxədicə isə
köklü lənkəranlıdır. Atam fiziki cəhətdn
çox güclü adam idi, uşaqlıqdan elə olub.
Bunların ən sevimli məşğuliyyəti Lənkərançay
körpüsündən çaya atılmaq imiş.
İstanbulda öz məzarımı
ziyarət elədim
Haradasa
10-11 metr məsafə var orada. Bizi də sağlam ruhda
böyütməyə çalışırdı. Ailədə
iki qardaş idik: Nazim və mən. Nazimin adını Nazim
Hikmətin, mənim adımı isə Namiq Kamalın şərəfinə
qoymuşdu. Maraqlı br əhvalat danışım sənə:
İstanbulda işlədiyim vaxtlar idi, bir bazar günü evdən
çıxıb piyada gəzməyə başladım və
təsadüfən öz məzarımın - Namiq Kamalın
yanına gəlib çıxdım. Ondan sonra hər dəfə
yolum İstanbula düşəndə oranı ziyarət etmədən
keçmirəm.
- Firudin Ağayevdən
danışaq...
-
Çox tələbkar, yeri düşəndə sərt, yeri
düşəndə romantik idi. Ədəbiyyatda çox
nümunəvi adam idi, ömrü kitabların arasında
keçirdi, elələrinə kitabman deyirlər, məncə.
Universitet illərində "Nizami" təqaüdü ilə
oxuyub. Əli Sultanlı, Mir Cəlal Paşayev kimi
böyük pedaqoqlardan dərs alıb. Onun tələbə
yoldaşları arasında Yaşar Qarayev, Ağacavad
Əlizadə kimi məşhurlar olub. Mir Cəlal müəllimlə
atamın çox yaxın münasibəti vardı, həm də
Mir Cəlal müəllimin böyük qardaşı Mir Camal
müəllimə qohumluğumuz çatırdı. Atam xatirələrində
Mir Cəlal müəllimi həmişə ehtiramla
anırdı. Bu adam savadlı, bacarıqlı, zəhmətkeş
tələbələrinə sona qədər dəstək
duran, qayğısına qalan, neçəsinə elçi
gedib toyunu edən, neçəsinin ev almasına yardım edən
kişi olub. Əsl mənəvi atalıq edib gənclərə.
Kürəyin yerə dəyməsin...
Lap
uşaq yaşlarından atamın tanıdığı,
yoldaşlıq elədiyi məşhurlardan biri də rəhmətlik
Elşad Quliyev olub. Elşad müəllim atamla bağlı
xatirələrində deyirdi ki, Lənkəranda avaralar mənə
badalaq vurub yıxdılar, bu vaxt haradansa Firudin peyda oldu, onlar
Firudini gərən kimi qaçdılar. Firudin əlini
uzadıb mənim qalxmağıma kömək elədi, sonra
qardaş sevgisi ilə: "Səni görüm heç vaxt
yıxılmayasan", - dedi. Atam Teymur Əliyevin
(T.Elçin) sədr olduğu vaxtdan AzTV-də işləyirdi,
sonra Elşad Quliyev ora sədr gəldi və çox yaxın
münasibətləri oldu. Atamın bütün kreativ təklifləri
birmənalı olaraq qəbul edilir və televiziya məkanında
maraqla qarşılanırdı.
Atam bizim
ikimizi də kişi kimi böyüdürdü, özü
uşaq olmamışdı deyə, bizim
uşaqlığımızın maraqlı keçməsi
üçün əlindən gələni edirdi. İdmana
gedirdik, məhəllədə uşaqlarla futbol-zad
oynayırdıq, həm də dost idik. Soruşurdum,
muşketyor qalib gələr, yoxsa samuray? Deyirdi, muşketyor,
çünki onun rapirası həm uzun, həm də
elastikdir. Mənsə samuray aşiqi idim. Atamın bir
sözünü indi də xatırlayıram: "Aristotel kimi
yaza bilərsən, amma Sokrat kimi yaşaya bilməzsən".
Aristotel kimi yaza bilərsən, amma...
On il
Türkiyədə yaşayandan sonra təzə
qayıtmışdım Bakıya. Atamın sonuncu tədbiri
idi, İlhamiyyə Rza atama mikrofonu uzadıb: "İnsanda ən
çox dəyər verdiyiniz nədir?" - soruşdu,
qısaca: "Səmimiyyət", - cavab verdi. O bizi də həmişə
səmimi olmağa köklədi. Bilirsən, məncə, həyatda
təbii olmaq çox da çətin deyil, hər kəs təbiidir,
çünki özüdür, amma səmimi olmaq ağır
söhbətdir. Yazdıqlarını oxuyanda Dostoyevskidən
"səmimi" yazıçı tapmaq olmaz bəlkə də,
amma sən demə, bu adamın çox qara-qura işi olub.
Bizim
üçün səmimiyyət və cəngavərlik
prinsipi üstün olub həmişə. Yəqin,
müşahidə eləmisən, məktəbdə çox
vaxt qızlar yaxşı oxuyan oğlanları yox,
özünü kişi kimi aparanları, cəsurları
xoşlayıblar. Firudin Ağayev elə idi - boy-buxun,
yaraşıq, yeri gələndə sözünü deyən,
ehtiyac yaranarsa yumruğunu işə sala bilən biri. Yəqin,
elə buna görə ətrafında onu sevənlər, ona
hörmət edənlər çox idi.
- Firudin Ağayevin
uşaqlığı müharibə illərinə təsadüf
edib, əsərlərində mütləq bu və başqa
şəkildə o dövrə toxunur, bilirəm, amma yəqin,
yazıya gəlməyən məqamlar da çox olub. Mən
o zonanın yaşlılarından eşitmişəm
müharibə vaxtı necə ağır dövrlər
yaşadıqlarını...
Satdığı çörəyin
istisinə qızınanlar
- Atam
danışırdı ki, kinoteatrın qabağında
dayanıb təndir çörəyi satırdıq,
çörəyin kənarını, qazmağını
qoparıb yeyə bilərdik. Üstəlik, isiti çörəyi
sinəmizə sıxıb qızınırdıq. Atamın
uşaqlıq dostları ilə görüşürdüm, həmişə
deyirdilər ki, yaşamaq üçün hər işə
gedirdik, bircə oğurluqdan başqa.
Məktəbdə
bolşevik-kommunist sözünün mənasını dərk
edəndən sonra, evə atamı ittiham eləməyə gəldim,
üz-gözümü turşudub: "Ata, sən kommunistsən?"
- soruşdum. "Kommunistəm, nə olsun?" - dedi.
"Axı sən Allaha inanırsan, necə kommunistsən?"
- prokuror ədası ilə xəbər aldım.
Başını bulayıb: "Get işinlə məşğul
ol, - dedi, - vaxt gələr başa düşərsən necə
kommunist olduğumu".
Bir axmaq
qonşusu olub, atamı qızışdırıb ki, üzbəüzdəki
hərbi hissənin əsgəri məni döyüb. Atam
hasarı aşıb, hərbi hissəyə keçib,
qabağına çıxan bir-neçə əsgəri
şil-küt eləyib, nəsə bunun əl-qolunu burub həbs
ediblər, avtomatın qabağına qatıb, cəzalandırmağa
aparanda şəhərə xəbər yayılıb, lənkəranlı
qadınlar hücum çəkib hərbçilərin əlindən
atamı alıblar.
Onların
evi ocaq olub, seyid qapısı, mən uşaq idim, amma
xatırlayıram, adamlar gəlib sakitcə pəncərəyə
balıq, qaşqaldaq, yağ, pendir, bal... qoyub gedirdilər. Yəni
ocağa nəzir boyun olanlar, niyyətləri hasil olandan sonra gəlib,
nəzirlərini verib gedirdilər. Atam tək oğul
olduğundan hamı onu əzizləyirdi.
Köhnə kişilər, yoxsa
diskoteka uşaqları?
O
dövrdə Lənkəranda hərbçilərin təşkil
etdiyi rəqs gecələrinə, diskotekalara gediblər.
Deyirdi, biz rus qızlarına qoz verib, çörəklə,
yağla dəyişirdik. Hərdən rəqs meydançasında
dava-dalaş düşürdü, rus zabitləri kəmərlə
vururdular bizi, biz də cavabsız qalmırdıq, daşdan-kəsəkdən
əlimizə nə keçsə, tolazlayırdıq.
Bilirsən,
Lənkəran tarixən həmişə maraqlı yer olub:
maarfçilik, ədəbi-mədəni həyat, teatr, musiqi və
həm də inqilablar, üsyanlar bu zonada paralel inkişaf edib.
- Firudin Ağayev ali təhsildən
dərhal sonra o vaxt ölkənin yeganə televiziyası olan
Azərbaycan Dövlət Televiziyasında redaktor kimi fəaliyyətə
başlayıb və adıçəkilən kollektivdə fərqli
redaksiyalarla əməkdaşlıq edib. Hələ də onun
adı ilə xatırlanan bəzi telelayihələr var. Mən
"Səhər görüşləri"nin necə populyar
olduğunu yaxşı xatırlayıram,
uşaqlı-böyüklü hamı baxırdı...
Televiziya və kino, ümumiyyətlə, yaradıcı
mühit insanı həm tez bir zamanda şöhrətləndirə,
həm də şöhrət bataqlığında məhv edə
bilir. Kim açmışdı onun yolunu? Kimlərə təşəkkür
borcu vardı? Özü kiməsə yol aça, kimisə
yetişdirə bildimi?
- Əlbəttə,
həyatında hər zaman sevgi ilə
xatırladığı adamlar vardı. Onu işə o vaxt
teleradio komitəsinin sədri olan Teymur Elçin
götürmüşdü. Bir də Xalq şairi Nəbi Xəzrinin
onun həyatında böyük rolu olmuşdu.
Teymur Elçin və Nəbi Xəzri
Atam
1969-cu ildə "Telefilm"in baş redaktoru oldu, təmiz
adam, əqidəsinə sadiq biri. Hə, 1969-cu ildə
televiziyaya İmran Mirzəyev adlı təzə sədr gəlib,
cəmi 11 ay işləyib. O vaxt N.Xəzri sədr müavini
kimi bir-bir işçiləri təqdim edəndə, əlini
atamın çiyninə qoyub: "Bu isə bizim əziz-xələfimizdir",
- deyib. Təzə sədr də kobudluqla: "Nə deyirsən,
buna heykəl qoyaq?" - soruşub. Atam da qalxıb yerindən:
"Tarix özü göstərəcək kimə nə vaxt
heykəl qoymaq lazımdır", - deyib və ertəsi
gün ərizəsini yazıb "Telefilm"dən gedib.
Doğru
deyirsən, "Səhər görüşləri" o
dövrdə bütün reytinqləri partlatmşdı. Atam qələm
dostlarını da işə cəlb eləmişdi, çox
işgüzar mühit yaratmışdı. Təsəvvür
edirsən, Rüfət Əhmədzadənin satirik mətnləri
hər bazar günü efirdə bomba kimi partlayırdı.
- Dostları dedikdə kimləri nəzərdə
tutursan? Kim idi ki, onun dostları?
-
Ağcavad Əlizadə, Yaşar Qarayev, Hüseyn Arif, Xəlil
Rza, Qulu Xəlilov, bayaq dediyim kimi, Nahid Hacızadə,
Lütfi Məmmədbəyov... bunlar bir yerdə
oturub-dururdular və həm də bir yerdə
yaradıcılıqla məşğul olurdular. "Səhər
görüşləri" xeyli aktyorun məşhurlaşmasında
böyük rol oynadı. Onlar, demək olar, bütün teatrlardan
aktyorları dəvət edirdilər, bu həm də
az-çox qonorar demək idi. Mən tez-tez gedirdm "Səhər
görüşləri"nin çəkilişlərinə.
O vaxt studiyalarada kondisioner yox idi, dəhşətli istidə
işləyirdilər, qan-tər içində. Kişi
sözlərə, dialoqlara çox tələbkar idi, bəzən
aktyorlar yersiz improvizələr edirdilər, imkan vermirdi.
"Səhər görüşləri"nin
axşamları
"Səhər
görüşləri"ndə mütləq ən populyar
müğənnilər oxumalıydı: Zeynəb Xanlarova,
Flora Kərimova, İlhamə Quliyeva, Nisə Qasımova və
həm də istedadlı gənclərə yol
açırdılar. Mən sənə deyim, bircə dəfə
"Səhər görüşləri"nə
çıxdınsa, demək, artıq məşhursan.
- Bəs o məşhurluğu
satın almaq istəyənlər olurdumu? Yəni ödənişli
məşhurluq kateqoriyası da vardımı? Kimsə pul-zad
təklif edirdimi verilişə çıxmağa görə?
Yəni "Səhər görüşləri"nin
maraqlı axşamları da olurdumu?
- Dedim
axı, halal adam idi. Təmiz adının üstündə
yarpaq kimi əsirdi. Əlbəttə, yəqin, təklif edənlər
olub, amma o, daha çox yazıb,
yaradıcılığından qazanmağa
üstünlük verirdi. Yadımdadır, verilişə
çıxmaq üçün zəng vurub xahiş edirdilər,
o da yaxşı priyom seçmişdi: "Sədrlikdir",
- deyib, başından eləyirdi. Amma artıq özünü
təsdiq eləmiş adamlar vardı ki, atam onları dəvət
edirdi, onlar da bir yolla bunun qarşılığını verməyə
çalışır, ona qonaqlıq verirdilər, ad
günündə nəsə hədiyyə
bağışlayırdılar, belə... Bundan o tərəfə
keçmirdi. Bir də görürdün, Hacıbaba
Bağırov, Leyla Bədirbəyli, Lütfi Məmmədbəyov,
İlyas Tapdıq bazarlıq-zad eləyib, gəldilər bizə.
Evimiz həmişə qonaq-qaralı olurdu, inan ki, bir-iki
gün qapı döyülməyəndə narahat olurduq.
Təmiz ad sindromu
Bəzi
işlər vardı, onları təmənnasız görməyi
sanki özünə borc bilirdi. Lənkəranda Məhsul
bayramını çəkməyə gedirdi, 2-3 min rubl qonorar
olurdu, götürmürdü, amma bizim o pula ehtiyacımız
vardı. Yadımdadır, Kürdəmirdə
maşının yük yerinə qoyulmuş hinduşkanı
götürüb atdı, anam dilxor oldu. Dediyim kimi, bəzən
ifraf dərəcədə təmizliyə gedirdi və bu
xasiyyətini qəbul edə bilmirdim. Həmişə deyirəm,
atam haqqı olanı götürmürdü, mən haqqım
olanı götürəcəyəm, mənim
övladlarım isə yəqin, haqqı olmayanları da
götürəcəklər. Atamda təmiz ad sindromu patoloji
idi.
- Başqa hansı xatirələrin
var atanla bağlı? Bildiyim qədərilə sən onunla həm
də dost olmusan, aranızda ciddi yaradıcılıq
müzakirələri olub.
- Mən
ümumiyyətlə, belə demək olarsa, televiziyada
böyüyürdüm. Ora mənə doğma yer idi. Həm
də rejissor olmaq arzusu çəkib ararırdı məni
atamın iş yerinə. Onun işə ifrat məsuliyyətini
görəndə özüm də sıxılırdım. Bəzən
rejissor da, operator da bezirdi eyni kadrı bir neçə dubl
çəkməkdən, amma güzəşt yox idi.
Həbibə
Məmmədxanlı ilə şahmat oynamaqları indiki kimi
yadımdadır. Mailə Muradxanlı deyirdi ki, Firudin
Ağayev mənim müəllimimdir. Mailə xanım
yaxşı bir xatirə danışmışdı. İlk
yazısını verəndə atam "mətnin hərarəti
yoxdur", - deyib. Mailə xanım da kağızları qoyub
samovarın üstünə. Atam soruşub, bu nə deməkdir,
deyib mətni qızdırıram. Onun bu
hazırcavablığı xoşuna gəlmişdi atamın.
"Telefilm"in filmləri
- Firudin müəllimin kino
yaradıcılığı da maraqlıdır. Bu barədə
əlavə sualım da olacaq. Amma gəl "Telefilm"dən
başlayaq. Qısa müddətdə olsa, Firudin müəllim
"Telefilm"in baş redaktoru oldu və artıq Azərbaycan
televiziyası müstəqil bədii, sənədli filmlər
çəkməyə başladı.
- O
dövrlə bağlı geniş məlumat verə bilmərəm,
amma bilirəm ki, "Telefilm"də atamın ssenarisi əsasında
bir neçə film çəkilib. "Quzu",
"Ülviyyənin mahnıları", "Leyla və onun
dostları" bu filmlərdəndir. Redaktor kimi də xeyli
filmin redaktoru olub. Amma onun ssenarisi əsasında rejissor
Şamil Mahmudbəyovun çəkdiyi "Skripkanın sərgüzəşti"
filmi maraqla qarşılanmşdı. Həm uşaqlar, həm
də böyüklər müharibə dövrü ilə
bağlı həyəcan dolu hadisələri maraqla izləyirdilər.
Həmin filmin qonorarı ilə ilk "Moskviç"imizi
almışdıq.
Bilirsən,
mən də yaradıcı adamam, bilirəm bu işdə pul
var, çörək var, sadəcə, iş olmalıdır,
iş olsa onsuz da sən öz zəhmətinin haqqını
alacaqsan. Atam buna üstünlük verirdi. Ssenariyə, pyesə,
romana görə qazanmaq istəyirdi və məncə,
yaradıcı adam üçün bundan böyük lüks
yoxdur. Bəzən televiziyaya boş yerə çox
böyük əmək, enerji qoyurdu, əsəbləşirdim.
Deyirdim, ay kişi, televiziyada saman çöpü ilə
qurdalanmaqdansa, ildə iki dənə film ssenarisi yaz, yaşayaq
da. Sən də üzdə ol, dəbdə ol.
"Özünü gözə soxa
bilmirdi"
Düzdür,
yazırdı, çəkirdilər, hörmət edirdilər,
amma gözə soxa bilmirdi özünü və elə
ömrünün axırına qədər də elə oldu.
Övlad valideyninin şöhrətindən, adından,
haqqında eşitdiyi yaxşı sözlərdən
qürür duyur, bu, belədir. Amma valideyn həm də
imkanlı olanda həyat övlad üçün ikiqat
qürurverici olur.
Mən
onun ilk tənqidçisi idim, romanlarını mənə
oxuyurdu. Müzakirə edirdik. Həyat elə gətirdi ki,
estafeti mən ondan götürdüm və artıq o mənimlə
yaşamağa, mənim uğurlarıma sevinməyə
başladı. Kukla teatrının uğurları çox
yayıldı, tamaşalarımız dünyanı gəzdi,
festivallar, mükafatlar, hiss edirdim, ləzzət
alırdı.
- Yazı-pozudan başqa nəsə məşğuliyyəti
vardımı? Boş vaxtlarını necə keçirirdi?
Bilyard həvəskarı
-
Yaxşı bilyard oynayırdı. "Gülağanın
bilyardxanası" deyilən yer var idi, ora
yığışıb oynayırdılar. Çox maraqla
oynayırdı. Nahid Hacızadə ilə çox yaxın
idi. Hərdən onların məclisinə düşürdüm,
çox intellektual zarafatlarına şahid olurdum. Yaxşı
zarafat eləmək də onun hobbilərindən biriydi.
- Bəs sənin həyatına
Firudin Ağayev işıq tuta bildimi? Onun adından, hörmətindən
yararlana bildinmi?
- Mən
indi də onun adının bəhrəsini görürəm: "Firudunin
oğlu oğurluq eləməz. Firidinin oğlu xəyanət
eləməz və s.". Bu həm məni məsuliyyətli
eləyir, həm də ruhlandırır. Nəbi Xəzri
böyük kişi idi, mədəni, ağsaqqal, təmiz. Mən
bu gün də Nəbi Xəzrinin oğlu Arzu Babayevlə
dostluq edirəm. Arzu Babayev, İsmayıl
Şıxlının oğlu Fərrux, İlyas
Tapdığın qızı Şəbnəm, Xan
Şuşinskinin oğlu Aslanla orta məktəbdə bir sinifdə
oxumuşuq. Çox seçmə
sinif idi. Yəqin, Firudin Ağayevin oğlu olmasaydım o sinfə
düşməzdim. Etibar Babayev "Space" TV-nin rəhbəri
olanda mənə çox kömək elədi və əlbəttə,
atama olan hörməti burada rol oynayırdı, mənə
inanırdı, arxayın idi, bilirdi ki, dünya dağılsa
da mən də atam kimi xəyanət etmərəm.
- Bax sən indi Azərbaycan Dövlət
Televizyası ilə əməkdaşlıq edirsən, az qala
hər gün bir vaxtlar atanın
girib-çıxdığı qapıdan içəri girirsən,
hansı hissləri keçirirsən elədə?
Yamacı qalxanda siqaret çəkən
köhnə kişilər
-
Darvazadan içəri girib diki qalxırsan ey, bax o yamac
çox doğmadır mənə. Köhnə işçilər
hələ də öz adətlərini unutmayıblar,
darvazadan içəri keçən kimi qeyri-ixtiyari siqaret
alışdırıb, nəfəsləri kəsilə-kəsilə
qalxırlar oranı. Sonra məni köhnədən
tanıyanlar var, avadanlıq götürəndə ən
yaxşısını verməyə
çalışırlar, sanki atamın elədiyi
yaxşılıqlar indi bir-bir qabağıma
çıxır.
Sözü
qoyub, söz danışım. Etibar Babayev deyirdi ki, biz Firudin
müəllimin böyür-başında fırlanıb, onun
kimi "stilyaqa" olmağa çalışırdıq.
Doğrudur, mən atam kimi stilyaqa ola bilməsəm də, amma
öz yaşam tərzimlə onun başını
aşağı sala biləcək bir hərəkət etmədim,
özümü qoruya bildim. Atam, doğrudan da, gözəl
geyinirdi. İtalyansayağı şlyapa, hər mövsümə
uyğun kostyum, filan. Ədəbaz deyildi, amma
yaraşırdı ona. Səliqəni xoşlayırdı.
Çox xasiyyətində ona oxşaya bilmədim, amma mən
də onun kimi humanistəm, yaxşılıq eləməyə
meyilliyəm və bəzən hiss edirəm ki, bu xüsusiyyətlərə
görə nə atamın, nə də bundan sonra mənim
yaxama gətirib medal asmayacaqlar.
Firudin Ağayev - stilyaqa
Dostları
məəttəl qaldırdılar onun
işgüzarlığına. Tutaq ki, məclis olurdu, gecəyə
qədər oturub yeyib-içirdilər, səhər tezdən
çəkiliş olmalıdır, ssenari hazır
olmalıdır və səhər, doğrudan da, ssenari
hazır olurdu, çünki nə olur-olsun, işində ciddi
idi, əgər bir işi söz veribsə, mütləq onu
bitirməsə, gözünə yuxu getməzdi, çünki
heç kəsi pis vəziyyətdə qoymağı sevmirdi.
- Namiq, Çingiz İldırım
Milli Hökumətə xəyanət etmiş adamdır.
Cümhuriyyətin devrilməsində birbaşa iştirak edib,
amma Firudin Ağayev onu qəhrəman
etmişdi. "İldırım dənizdə
çaxır", "İldırım ömrü"
romanları və "İşarəni dənizdən
gözləyin" filminin ssenarisi... Bu sevgi haradan idi onda?
- Əvvəla,
Çingiz İldırımı sovet rejimi onsuz da qəhrəman
eləmişdi. O vaxt ədəbiyyat adamları arasında
bolşevik-kommunist liderlərin həyatından bəhs edən
bədii əsərlərin yazılması ilə bağlı
layihə olub, kimi Həmid Sultanovu, kimi Nərimanovu, kimi
M.Əzizbəyovu götürüb, Çingiz
İldırımın da vurub-yıxan olması, belə deyək
də "lotu" olması atamın diqqətini çəkib,
o mövzunu götürüb işləyib. Yəni elə bir
ciddi sevgidən söhbət gedə bilməz, sadəcə,
romanı ürəklə, sevgiylə yazıb, bununla
razılaşıram.
Ürək işinə baxan adamlar
- Onun ömrünün müəyyən
hissəsi, özü də son illəri haradasa sənin xiffətinlə
keçdi. Sən Türkiyədə yaşayanda o, çox
darıxırmış sənin üçün.
- Mənim
Türkiyədə vəziyyətim əla idi. Antalya kimi bir
yerdə işləməyim üçün hər şərait
vardı. Dəfələrlə onu yanıma dəvət elədim
ki, gəlib qalsın, dincəlsin. Antalya kompakt şəhərdir,
hər şey əlinin altındadır: iş də,
rahatlıq da. Yeganə şəhərdir ki, italyanlar
müharibəsiz oranı ələ keçirib, müharibəsiz
də tərk ediblər. O dövrdə burada vəziyyət
ağır idi, ac qalanlar, bir parça çörək tapa
bilməyənlər vardı. Nəsə, nə qədər
israr eləsəm də gəlmədi. Anam deyirdi, mənimlə
danışanda qəhərlənirmiş. Bax həmin
dövrdə atam çox sarsıntı keçirdi. Həm artıq
böyük maddi sıxıntılar, həm ayrılıqlar
filan. Şikayət edirmiş ki, nəvəm üçün
bir banan alıb apara bilmirəm. Bilirsən, yaradıcı
adamlar həm də ürək işinə baxırlar axı,
yəqin, o da vəziyyəti belə gördü, hər
şeyi ürəyinə salırdı və elə ürəkdən
də getdi.
Söhbətləşdi: Əyyub
QİYAS
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 24
aprel.- S.16-17.