Əbədi mövzu -ölüm
Ölüm, ya həyat? Gülümsəyirəm,
əlbəttə, ölüm!
Həyat dediyimiz şey əslində nədir? Anamızın bətninə düşdüyümüz,
bəlkə ondan da əvvəl başlayan ölüm yolçuluğudur. Bunu söylərkən
istər-istəməz hər
şey səni geriyə çəkir.
Anamızın öz anasının
bətninə düşdüyü,
onun anasının da öz anasının
bətninə düşdüyü
andan başlayan, ya da bəlkə
də kişinin əsas məzmunu olaraq - toxumdan başlayan yolçuluq.
Ölüm heç zaman
bu uzun yolçuluğun
hər hansı bir anında başlaya bilməzdi.
Geri-geri çəkilmək
bizi o ana aparıb çıxaracaq:
Tanrı hələ də düşünməkdədir,
yaratmaq, ya yaratmamaq? Deməli, kainatın yaranmasının
özünün məzmununu
bircə kəlməylə
ifadə etmək ən doğrusudur: Ölüm!
Bəs biz niyə
yaşadığımızı zənn edirik? Dünyanın hansı dilində olur-olsun, ölüm kəlməsinə bu qədər qaramat, bu qədər qorxunc, bu qədər
hədələyici məna
harda, nə zaman, nə yolla yüklənib?
Biz insanlar səhv cığıra harda dönmüşük?..
***
Ölümlə ilk dəfə necə
tanış olduğumu xatırlamağa
çalışıram, yadıma
qırıq-qırıq, sadə,
sarsıntısız təbii
qəbul olunmuş ölümlər düşür.
Çox
güman, varlığıma
çökən ölümlə
barışmışlığın, daha doğrusu, ölümə faciə kimi yanaşmamağımın
sitti elə o xatirələrdə gizlidir.
Amma xatirələrin əvvəli, daha doğrusu, özəyi var: Anamın ölüm əfsanələri.
Çox
güman, bu baxımdan anam həyatımın başlanğıcında
başımı dizinə
qoyub dinlədiyim əfsanələrindən məni
həqiqətə açılan
qapıdan yola salıb düşüncəmi
formalaşdırmış ilk müəllifdir. Mən anamın
ölümünə ağı
deyə-deyə ondan dinlədiyim əfsanələrin
həqiqiliyinə qarışdığımı
xeyli sonra anladım. Onun ölümlə bağlı əfsanələrinə
heç yerdə rast gəlməmişdim, sonradan da gəlmədim.
Anam özündən
söylədiyi əfsanələrlə
mənim həyatımda
qarşılaşdığım və təəssüf ki, ancaq ölümündən
sonra dərk etdiyim ilk həqiqi müəllif idi...
***
Utopik şəkildə
bir insan götürüb ünsiyyətdən
uzaq saxladığımızı
təsəvvür edək
- heç zaman ölüm qorxusu hiss etməyəcək. Öyrədilməmiş
şəkildə hiss mövcud
olmayan hissdir, nümunəsi yoxdur. Həmçinin, ölümün təbii, faciə kimi deyil, adi
hadisə kimi qəbul olunduğu cəmiyyətdə formalaşan
insan üçün
də bu belədir.
Biz ölümü öyrənirik. Şübhəsiz, saf halda ölümü
öyrənməkdən və
ya öyrətməkdən
söhbət gedə bilməz. Ölümü öyrənməyimiz üçün bizə yüzlərlə başqa
şeyi - sevgini, düşmənçiliyi, nifrəti,
intiqamı, acgözlüyü,
igidliyi, qorxmazlığı
və eyni zamanda qorxaqlığı
öyrətməlidirlər. Yoxsa ölümü tələb
olunan, ya da əksərən adət edilmiş şəkildə deyil, başqa şəkildə
dərk edər və ya dərk
etmərik. Ölüm həm
də səslənən,
çağırış səsləndirən bir nöqtədir. Amma dərindən
nəzər salanda bu səslənmənin altında yatan səbəblər ölümün
dərkində tamamilə
lazımsızdır. Mətn bu lazımsızlığın
çatdırılmasında uğur qazanmayacaqsa, ölümün öyrədilməsini
ya inkar, ya da başqa
istiqamətdə inkişaf
etdirməyəcəksə müəllif müəyyən
məqsədlər uğrunda
aparılan mübarizənin
yükdaşıyanı olmaqdan
başqa heç nəyə gərək deyilmiş..
Ədəbiyyat həyatı təsvir edərkən, onun bütün qatlarına nüfuz etməyə çalışarkən ölümü
hansı məqama qoyur, hansı məqamda saxlayır? Mətndə ölümün mərkəzləşdirilməsi
fonunda nə əsas rol oynayır,
öyrədilmişlərmi, öyrədilmişlərdən keçib içəridə
daxili fəhmlə bunun dərinliklərdə
dövr edən əbədi yaşarılığımı?
Əksər hallarda (zəif)
müəllif ətrafın
fikriylə razılaşır,
ölümə ətrafın
gözüylə baxır.
Bu elə hamının
bir qabda qaynamasıdır. Amma hardasa
gizli bir piyalədə daha inkarçı (əslində
təsdiqləyici) mətnlər
var. Dayanıb fikirləşirsən,
hamının qaynadığı
qaba əl uzatmaq insanı çiyrəndirir, lakin sehrli-sirli piyalə həmişə əlahiddə
və safdır.
Müəllif bu baxımdan həm sirli piyaləyə, həm
hamının qaynadığı qaba hakim ola
bilən şəxsdir. Amma qaba və ya piyaləyə
sahiblik ona istədiyi süfrəyə istədiyi təamı
qoymaq haqqı vermir. Müəllif bu mənada
oxucunu təhrik edə bilməz, oxucu rəiyyət deyil, əlahəzrətdir,
əlahəzrət oxucunun qarşısına qoyduğu qab
deyil, içindəki müəllifə məxsusdur və
sözsüz, ondan birinci özünə daddırıblar.
Müəllifin kimisə zəhərləmək
fikri varsa belə, ilk növbədə özünü zəhərləmiş
olacaq. Zəhərlənmiş müəllif ölü
müəllif demək deyil, hamının yediyindən yeyib,
sadəcə, nəhəng bir "heç nə itmir"
sisteminin ötürücü rıçağına
çevrilmiş adam deməkdir. Mahiyyət inkar qəbul etməyəcək qədər
dəqiq və gərəkli detaldır. Hər
şeydə olduğu kimi, ölümün tanınmasının
kökündə də mahiyyət dayanır və oxucunu
mahiyyətin sapmasına məruz qoymaq mümkün deyil.
***
Ölümün ölkəsi, şəhəri, məhəlləsi,
tayfa mənsubiyyəti varmı? Var! Çox əhəmiyyətsiz
hesab edilsə və gözdən qaçırılsa da,
müəllif dünyəvi baxışlarını uzaqlara zilləməmişdən
əvvəl çevrilib oturduğu yerdə baş verən
ölüm rituallarının incəlikləri içindən
ölməz mətnlər çıxarmaq və bu mətnlərin
köməyilə ölümün əslində nələrdən
təmizlənə biləcəyinə diqqət çəkə
bilmək iqtidarındadır. Əlbəttə,
yadına düşsə...
Ölümü ağrılı edən səbəblər baş verdiyi cəmiyyətin
əhatələndiyi çətinliklərlə düz
mütənasibdir. Ölüm nə gətirəcək?
Ehtiyacmı, təklikmi, hədəmi? Həmçinin mənəvi səbəblər -
şərəfmi, başucalığımı,
biabırçılıqmı, yəni insan heç zaman
ancaq ölümə yanmır, ölümü əksər
hallarda saf halda dərk etmədiyindən
ağırlığı altında daha çox əzilir.
Çünki məsələ ölümün
ağuşunda əbədilik yoxa çıxan əziz
adamın deyil, ölüm sonrası dövrünün
ağrısıdır. Ancaq tək-tək
insanlar ölümün saf halını dərk etdiklərindən
ölənə və ölüm hadisəsinə yanaşma
başqalarından fərqlənir. Lakin bu
dərketmə də öz növbəsində qıcıq, əksər
hallarda qəzəb, ən yüngül halda qınaq
yaradır. Halbuki, ölümün dərk
edilməsi ən doğru yoldur.
Əbədi mətnlərin mərkəzində
isə məhz bu ölümün saf
halının dərkedilmişliyi dayandığından bəşəriliyin
timsalı hesab olunaraq dünyanın istənilən nöqtəsində
oxucusunu qazanır və qoruyur. Dərk edilmiş
ölüm anlayışı - əbədi və bərəkətli,
həmçinin sadiq mövzudur.
***
İnsan həyata ölümü dadaraq gəlir. Adətən
doqquz ay davam yolçuluqdan sonra doğularkən bətn
dünyası üçün ölmüş
(düşmüş) hesab olunuruq. Bu
baxımdan dünyanı, yəni yaşamaqda olduğumuz həyatı
növbəti bətn hesab edə bilərik. Kim bilir, bəlkə də bətdən əvvəlki
həyatımızı da bildiyimiz bir nöqtə var, lakin onu
unutmuşuq. Üstəlik, kim bilir, bəlkə
bu həyata gözümüzü yumub öldüyümüz
(düşdüyümüz) zaman digər bir bətnə
ötürüləcəyik? Bütün
bunları düşündüyümüz zaman həyatın
ölümdən ölümə (doğuşdan
doğuşa) davam edən əbədi dairə boyunca davam
etdiyini zənn edə bilərik. Ya da əksinə,
"ağmı, qaramı" sualındakı bərabərlik
kimi ölümümü yaşayıb, həyatımı
ölürük? Bəlkə bunlardan
heç biri ayrı-ayrılıqda mövcud deyil,
mövcudluğu olmaqla-olmamağa ayırmaq kimi adi
aldanışın içindəyik?
Bu kimi poetik sualların cavabı hər bir insan qəlbinin
ən dərin nöqtəsində gizlənir və
olmamış deyil. Hansısa bir çağırış
olmadan onun ordan düşüncənin qatlarına nüfuz
edib fikrə (son həddə mətnə) gətirilməsi
oyanmaqdan başqa şey deyil. O oyanış ki, ondan sonra
sən sadəcə hər ölümü təbəssümlə
qarşılaya bilirsən. Sualların doğması
yetərlidir, cavabın olması əsas deyil. Çünki cavab yeni bir aldanış, düzəltmə,
nümayiş, quraşdırma ehtimalının içindədir.
Bəs insan gizli sualın
tərpənişini nə zaman hiss edir?
Mətnlə üzləşərkən..
Ədəbiyyat məhz bu baxımdan
insanı ölüm və ölüm sonrası əzablardan
xilas edərək onun ruhani halının dərk edilməsinə
kömək göstərir. Çünki ruhaniliyə
yaxın təcəlli heç bir elmi araşdırmanın, fərziyyənin
köməyilə insan qəlbini şübhələrdən
və əzabdan uzaqlaşdırmaq gücündə deyil.
Yalnız ədəbiyyat, təxəyyülün
gizli örpəyinə bürünüb qəsdən sirli və
utopik göstərilən düşüncə insanı
ölümü təbəssümlə
qarşılamasına və yola salıb həyata davam etməsinə
kömək edə bilər.
***
Həyata, əslində, böyük ölümlər
içində kiçik ölümlər kimi baxmaq
insanlığın düşüncəvi təfəkküründə
böyük inqilab deməkdir. Yəni həyat, təsəvvür
gücümüzün yetişə bildiyi ən böyük
və ən kiçik ölüm arasında saya gəlməz
ölümlər məcmusudur. Bəs biz
niyə ölümü bu qədər dramatikləşdirir,
faciələşdirir, simvollaşdırır, ayinləşdirir,
şişirdir, ticariləşdirir və çirkinləşdiririk?
Bu yanaşmamız ən yüngül halda həyatın
davamını və əslində bütünləşmiş
ruhi və fiziki həzz tələbatını təmin edən
cinsi akt anlayışından söyüş kimi istifadə
etmək qədər mənasız və
abırsızdır...
Ən bərəkətli
torpaq çürüntülü
torpaqdır. Hər nə qədər qəddar və
soyuqqanlı təsir bağışlasa da, ölüm barədə
düşünəndə ağlıma gələn fikirlərdən
biri də bu olur. Əksər hallarda da
etirazla, bəzən qəzəblə üzləşərkən
belə gülüməsəyib susuram.
Etirazçıların hansına bağ salmaq
üçün dağı-daşı, şoranlığı,
səhralığı nişan versəm ələ
salındığını düşünüb daha
artıq qəzəblənər. Halbuki, əkin
üçün yararlı sayılmayan məzarlıq yerlərinin
əksinə, təbiətin əslində dolayısıyla
bizim mövcudluğumuza xidmət edən özünü bərpası
ardıcıl ölüm prosesindən bəhrələnən
bərəkətli torpaqların və qiymətli yataqların
çiynində dayanır. Ən qiymətli
torpaqlar təbiətin öz ölümünü səssiz
müdriklik içində qəbul etdiyi təvazökar
mövcudluğunun nəticəsində yaranır. İnsan üstündə yüzillərlə
mübarizə apardığı qiymətli qaynaqların
ölümün bəxş etdiyi xəzinə olduğunu necə
olur dərk etmir? İnsan necə olur bu qədər
yüksək təşəxxüslə öz həyatı
üçün bütün ölümləri təbii və
qanunauyğun qəbul və vəsf etdiyi halda mütləq
ölümündə həmin mənanı axtara bilmir.
***
İnsan
ölümü qəbul etməmək bir yana,
ona etiraz etməyə cəsarətlənən yeganə
varlıq olmaqla yanaşı, tamaşasını yaşamaqdan
da sanki zövq alır. İnsan həqiqəti
bilə-bilə bər-bəzəkli və saxta həqiqət
düzəltməyə çalışır, hər
ölümdən sonra bununla ilk dəfə
qarşılaşıbmış kimi, sanki özünün
başına heç gəlməyəcək kimi inanılmaz
gedişlərə əl atır. Bu bizim həyatımızın,
düşüncəmizin, ideallarımızın,
ideyalarımızın, gözəlliklər üçün
yaşamaq eşqimizin zorlanmasıdır. Halbuki, bəlkə
də mövcudluğun yeganə həqiqətini qəbul etməklə
hər şey daha fərqli ola bilərdi...
***
Müəllif bu xaosun, böyük yalanın harasında
yer alır? Təəssüf,
bəzən ən orta yerində...
Ölümün yeganə həqiqət kimi qəbul edilməsi heç də həyatın
dəyərsizləşdirilməsinə deyil, əksinə, məna
və dəyər qazanmasına xidmət edir. Sonu gəlməyən
bir mövcudluq bütün axtarışların, bütün
tapıntıların, gözəl hisslərin olmaması demək
deyilmi? Ölümü təkcə fiziki
hadisə kimi qəbul edib bütün hisslərdən uzaq
yaşamaq təcrübəsi keçməyən insan təsəvvüründə
buna yer ayırmaq çətin olsa da həmin o təsəvvürün,
necə deyərlər, yolundan çıxmış halı həm
də ölümü məhz fiziki hadisə kimi qəbul etmək
qədər şikəst yanaşmadır. Nə o, nə bu, nə başqası deyilsə, bəs
nədir?
Söz yox, insan təcrübəsinə
ölüm daxil olmadığından bu sualın cavabı
mifik təsəvvürlə dini inanclar və elmi
axtarışlar arasında izahı min yerə yozulan
qarmaqarışıq bir aləmin içində vurnuxmağa
davam etməkdədir. Hər şeyi sadələşdirmək
insan təbiətinə get-gedə daha zidd şəkil
alır. Düşüncə,
axtarış və nəticə zənginləşdikcə
mürəkkəblik artır, insan həyatın mərkəzində
dayanan kökdən - bütün hallarda sadə həqiqətiylə
daha çox xoşbəxtlik bəxş etməyə qadir olan
ölüm anlayışından uzaqlaşdıqca daha
çox bədbəxtlik girdabına yuvarlanır. Halbuki, bütün bu nizamı və qaydanı
yaradana inanmaqla yanaşı, insan özünün ən sadə
həqiqətinə də inanmalıydı. Amma əksinə
can atır: etiraz edir, kiçik qəhrəmanlıqlar,
kiçik qurtuluşlar, kiçik xilaslar həzzi duymaq
üçün sanki qəsdən bu böyüklükdə
və miqyasını təsəvvür edəndə dəhşətverici
dərinlikdə zülmət vəd edən tamaşa silsiləsi
tirajlayır. Məsələn, dünyanı bölür, qəfəsləyir
və qəfəslərarası müharibələr törədir...
Bu isə ölümün öyrədilməsinin
tamam başqa üzüdür. Nə etməli,
ölüm qalib gələcək, amma ölüm onsuz da əbədi
qalibdir, onu öz halından çıxarıb imitasiya etməyə
gərək varmı?..
İnsan düşüncəsi irəlilədikcə
(hərçənd, insan
düşüncəsinin hansı istiqamətdə irəlilədiyi
də mübahisəlidir), ölümün sadədən
mürəkkəbə min cür formasını yaratmağa
xidmət etməyə can atır. Dünya müasirləşdikcə
(oxu: köhnəldikcə) daha çox əzab, daha çox əziyyət,
daha çox göz yaşları axtarır. O, sanki get-gedə
daha çox bir bəhanəyə və bir himə bənd
olmağa başlayıb. Yenə də burada meydana təxəyyül
və istedadını ölümü faciələşdirmək
ideyası üzərində cəmləşdirmiş müəllif
daxil olur - cəmiyyətlə idarəedici arasında əslində
böyük qüvvəyə sahib, amma ağlamsınaraq
özünü heç cür nə yuxarı, nə
aşağı, nə göyə, nə yerə, nəhayət,
nə həyata, nə ölümə aid edə bilmədən
əbədiyaşarlıq istəyən həmin o cənab.
Onun üzsüz istəkləri ən ibtidai insanı sadəcə
güldürərdi: doymaq üçün ən azı bitki
kökü tapıb çıxarmaq lazımdır. Burda isə
tamaşaya ehtiyac yoxdur: yaşamaq istəyirsənsə,
aclığı birdəfəlik dərk və müvəqqəti
dəf etməlisən. Müəllifin düşüncəvi
aclığı dərk və dəf etməsinin yolu onun
yuxarını aşağıyla birləşdirən
missiyasını yerinə yetirməsindən: saxta faciə
yaratmaqdan əl çəkib ən aydın və əsas həqiqəti
sadə yolla mətnləşdirib ötürməsindən
keçir. Bir müəllifin ölümü dərki
yüzlərlə düşüncəvi dinclik deməkdir.
Dinclik isə bir qaşıq suda tufan qoparmaqdan
daha gərəkli şaxələnmiş yaradıcı hala yol
açır.
Düşüncəvi ənginliyin genişlənməsi
axı niyə sadə və birbaşa prosesin düzxətli dərkindən
çıxıb bizi
dağa-daşa salmalıdır? Axı niyə
müəllif hər şeyi bu qədər
çətinləşdirməli, daha çox əzab mesajları ötürməli, daha çox faciə yaratmalıdır? Axı
bu müəllif kələfin ucunu tapıb kütlənin əlinə verməyə,
buna etibar etməsə belə o kələfin ucunu öz əlində saxlayıb nizamın qorunmasına nail olmağa
çoxlarından daha
yaxındır? Axı
o, məhz o, müəllif
mövcudluğun ən
böyük, bəlkə
də yeganə həqiqətini kütlələrə
nişan verməklə səlahiyyətləndirilib?
Ölüm saxtakarlığı nə görür, nə udur, nə qusur, yəni müəllif bunun belə başına gələcəyinə ümid etməsin. Ölümün sadə həqiqətindən manipulyasiya yaradan mətn axır-əzəl bir heç olacaq, müəllifi isə hətta bir cücərtiyə ev olacağına ümid bəslənən şoranlıq belə deyil. O, nə qədər sinəsinə döyüb "mən varam" deyirsə desin, dar zaman və düşüncəyə hesablanmış şöhrətiylə ölümün həqiqiliyinin çatdırılmasında missiyasına xəyanət edibsə hələ həyata gəlməyib. Bəlkə də heç gəlməməsi yaxşıdır...
Hədiyyə
Şəfaqət
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 24
aprel.- S.30-31.