Kinomuzda qadınlar
Birinci yazı
İlk dəfə 1897-ci ildə Lümyer qardaşlarının
kinoapatı Azərbaycana
gəlib çıxmış,
1898-ci ilin 8 yanvarında
isə milyonçu H.Z.Tağıyevin evində,
"Bakinskoye Obşestvennoye
Sobraniye"nin zalında
ehtiyacı olan "Şagirdlərə Yardım
Cəmiyyəti"nin xeyrinə
keçirilən gecədə
"Canlandırılmış fotoşəkillər" nümayiş
etdirilmişdir. Bu canlı
fotolar - kiçik filmlər bunlar idi: "Bibiheybətdə
neft mədənində
yanğın" (1898-ci il iyul ayının
27-də Bibiheybətdə neft
mədənində yanğın
baş vermişdi. O vaxtlar bu yanğınlar
adi hal idi.
Ancaq həmin gün fransız A.M.Mişon tərəfindən lentə
alınmış bu kiçik sənədli
film Parisdəki kino muzeyində qorunub saxlanır), "Əlahəzrət
Buxara Əmirinin yola salınması",
"Qafqaz rəqsi"
və "İlişdi"
filmləri. Bunların arasında
cəmi bir oyun filmi vardı.
"İlişdi" adlı həmin kinosüjetlə demək olar ki, ilk Azərbaycan
bədii kinosunun əsası qoyulmuşdur.
Azərbaycanda Sovet hakimiyyəti
qurulandan beş
il əvvəl belçikalı sahibkarlar
- Pirone qardaşları
Bakıda özlərinin
kirayə kontorunu açırlar, kino çəkilişləriylə məşğul olurlar. Onlar "Filma" səhmdar cəmiyyətini təsis edirlər, 1915-ci ildə isə cəmiyyət bədii film istehsalına başlayır. Peterburqdan rejissor
B.Svetlov və operator Q.Lemberq Bakıya dəvət olunur.
Bakıda
onlar bir neçə filmə quruluş verirlər:
"Arvad", "Arvadlar
ərlərini mənsəbə
necə çatdırırlar",
"Ayaqyalın məhəbbət"
və s.
İlk tammetrajlı
bədii filmimiz kimi tarixə düşən film B.Svetlovun
çəkdiyi "Neft
və Milyonlar səltənətində" (1916) əsəridir. Sovet kinoşünasları ona görə Azərbaycan kinosunun başlanğıc tarixini
bu filmdən götürürdülər. Bu filmdə Lütfəli
bəy obrazını
görkəmli aktyorumuz
Hüseyn Ərəblinski
oynamışdı. İ.Musabəyovun eyniadlı əsəri əsasında çəkilən
film Bakının neft
milyonçularının həyatından
bəhs edirdi. Filmin baş qəhrəmanı
Cəlil (V.A.Lenin) kasıb bir fəhlə balasından neft milyonçusu səviyyəsinə qədər
yüksəlir. Təsadüf nəticəsində yoxsul
bir adamdan varlı bir sahibkara çevrilən Cəlil pozğun Lütfəliylə dostluq
edir. Lütfəli qəddar və
xaraktersiz bir neft sahibkarıdır.
Axırda o, Cəlilin arvadı,
ləyaqətli Şəfiqəyə
(K.Piontkovskaya) tamah salır. Ancaq Şəfiqə Cəlil kimi öz mənliyini
itirmir, şərəfini
qoruyur, onun dünya malında
gözü də yoxdur. O öz ləyaqətiylə Cəlil
kimi zəif, xaraktersiz kişilərə
dərs keçir. Filmdə qadın obrazlarını əcnəbi aktrisalar oynamışdı. K.Piontkovskayadan başqa, filmdə Regina Lazareva, Y.S.Orlitskaya kimi aktrisalar da rol alırdı.
1980-ci ildə İ.Musabəyovun
əsəri ikinci dəfə ekranlaşdırıldı. M.Mirmövsumovun ssenarisi əsasında rejissor Fikrət Əliyev əsərə ikinci ekran həyatı
bəxş etdi.
Şəfiqə rolunun bu dəfəki ifaçısı
sevimli aktrisamız Həmidə Ömərova
idi.
Neft Bakısının
ötən əsrin əvvəllərindəki həyatını,
Bakı milyonçularının
məişətini, neft
mədənlərində bir
qarın çörək
üçün ağır
şəraitdə çalışan
fəhlələrin ağır
güzəranının fonunda
biz qadınlarımızın da həyatını, məişətini, çəkdikləri
əziyyətləri ekranda
görürük. Kasıb və
yoxsul Cəlil sevdiyi, bəyəndiyi, sayqı duyaraq evləndiyi Şəfiqəni
varlandıqca bəyənmir.
Artıq
onun gözündə
Şəfiqə savadsız,
dünyagörüşsüz, təhsilsiz bir qadın kimi görünür, heç
cür əcnəbi qadınlarla müqayisəyə
belə gəlmir.
Halbuki Şəfiqələrin savad
ala bilməməsində, daim
evə qapadılıb
gözlərinin açılmamasında
elə Cəlillər
günahkardır. Varlandıqca Şəfiqəni unudan, yad qadınların qucağında xumarlanan Cəlil evindən xəbərsizdir. Şərəfsiz və pozğun dostu Lütfəli Cəlilin arvadının gözəlliyinə göz
dikmişdir, Şəfiqə
isə var gücüylə ona qarşı gəlir, ləyaqətini qorumağa
çalışır. Cəlil Şəfiqənin yanında
olduqca miskin görünür. Cəlilin var-dövləti
artdıqca Şəfiqə
nəinki öz sadəliyini itirmir, əvvəlkindən də
rəhmli, mehriban, yoxsullara qarşı mərhəmətli Şəfiqə
olaraq qalır.
1916-cı
ildə Boris Svetlovla Q.Lemberq Üzeyir Hacıbəyovun məşhur
"Arşın mal alan"ını ekranlaşdırdılar.
Rollarda Hüseynqulu Sarabski, Əhməd Ağdamski, Ələkbər
Hüseynzadə, Yunis
Nərimanov, Mirzəağa
Əliyev, Hənəfi
Terequlovla yanaşı,
aktrisalar Aleksandra Olenskaya
və Yeva Olenskaya da oynayırdılar.
Bilirsiniz
ki, adətə və mental qadağalara görə o dövrdə
qadın aktrisalar səhnəyə çıxmırdılar,
qadın rollarını
da kişi
aktyorlar ifa edirdilər. 1916-cı ildə
çəkilən "Arşın
mal alan" filmində də qadın rollarının bəzilərini kişilər
oynadılar. Məsələn, Gülçöhrə və Cahan xala
rollarına Əhməd
Ağdamski və Yunis Nərimanov çəkilmişdi. Film
ilk dəfə 1917-ci ilin
3 yanvarında "Forum" kinoteatrında nümayiş
etdirildiyi vaxt salonda musiqiçilər operettadan musiqi parçalarını, Cabbar
Qaryağdıoğlu və
digər xanəndələr
ariyaları ifa edirdilər.
Doğrudur, film ilk baxışda Üzeyir Hacıbəyovun
xoşuna gəlməsə
də, hətta bəstəkarın tələbiylə
ekranlardan bir müddət qaldırılsa
da, "Arşın
mal alan" operettasının ekranlara
gəlməsi qadın
mövzusunun ekrana gətirilməsi demək idi. Bu əsərdə yerli adət-ənənələr
yumor vasitəsilə tənqid olunur, gənclərin bu adətlər ucbatından
necə çətinliklər
yaşadığı açıq
göstərilir. Gənc tacir
Əsgər arzu edir ki, ailə
quracağı qızı
öz gözləriylə
görsün, tanısın,
sevsin. İlk baxışda bundan təbii nə arzu ola
bilər ki? Ancaq ötən əsrin əvvəllərində
Bakıda bu, mümkünsüz bir iş idi. Buna
görə də Əsgər dostunun məsləhətiylə qapı-qapı
düşüb arşın
mal satmağa başlayır.
Gülçöhrə ilə
tanış olmaq imkanı qazanır, lakin bu dəfə də qızın atası Soltan bəy onu kasıb
hesab elədiyi üçün qızını
ona vermək istəmir.
Gülçöhrə obrazını kişi aktyor
yaratsa da, obraz bir Azərbaycan
qadınının, gənc
qızının obrazıydı
və o dövr üçün olduqca əhəmiyyətli idi. Gülçöhrə xırda qız
canıyla sevgisinin müdafiəsinə qalxır.
Qadın hüquqlarının
hər addımda pozulduğu, qadınların
az qala
insan yerinə qoyulmadığı, onların
yerinə bütün
qərarların başqaları
tərəfindən verildiyi
bir vaxtda Gülçöhrə Soltan
bəyin qarşısında
sevgisini müdafiə
edir. Əsər janrından, kim
bilir, Üzeyir bəyin arzularından irəli gələrək
xoşbəxt sonluqla qurtarır. Axırda Əsgərin lüt,
kasıb arşın malçı olmadığı,
varlı tacir olduğu üzə çıxır, Soltan bəy də məmnuniyyətlə qızını
Əsgərə ərə
verir. Həm Soltan bəyin
dediyi olur, həm Gülçöhrənin.
Həmin
dövrdə süjetin
xoşbəxt sonluqla bitməsi ayrı cür mümkün də deyildi. Əsgər həmin Əsgər idi, ancaq Soltan
bəy onun kasıb yox, varlı bəy olduğunu bilən kimi qızını ona verməyə göydə razı olur. Ancaq Gülçöhrə üçün Əsgər
elə Əsgərdir,
varlı da olsa, kasıb da olsa. Üzeyir Hacıbəyov kasıb namizədi ər kimi qəbul edən bəy qızının obrazını
Azərbaycan qadınına
sevgiylə yaratmışdı.
Gülçöhrə üçün Əsgərin maddi vəziyyəti, ictimai yeri, mənafeyi maraqlı da deyildi. Əsgərin var-dövlətində gözü olmadan, gələcək həyatının
çətin, ya asan olacağının qeydinə qalmadan, o, sadəcə sevirdi.
"Arşın mal alan"
1917-ci ildə də Belyakov tərəfindən
çəkilməyə başlamışdı,
ancaq Belyakovun filmi yarımçıq qalmışdı.
"Arşın mal alan"
əsəri daha sonra 1945-ci ildə Rza Təhmasiblə Nikolay Leşşenko tərəfindən ekranlaşdırılacaqdı.
Artıq
bu dövrdə qadın rollarının ifaçıları həm
teatrlarda, həm kinoda qadınlar özləri idi. Bakı kinostudiyasında istehsal olunan filmdə əsas rolları Rəşid Behbudov, Leyla Bədirbəyli (Leyla Cavanşir), Münəvvər
Kələntərli, Fatma
Mehrəliyeva, Rəhilə
Mustafayeva, Ələkbər
Hüseynzadə, İsmayıl
Əfəndiyev və
başqaları ifa edirdilər.
1945-ci ildə əsər ekranlara çıxanda artıq filmdə tənqid olunan köhnə ənənələrin
bir çoxu aradan qaldırılmışdı,
gənclər - oğlanlar,
qız balalar sərbəst gəzir, oxuyur, işləyir, bir-birlərilə tanış olur, sevib-sevilir, evlənirdilər.
Ancaq təəssüf ki, bütün zamanlarda olduğu kimi, o zamanlarda da köhnə
və zərərli ənənələrin tərənnümçüləri,
müdafiəçiləri hələ də qalmaqdaydı, Gülçöhrələr
də, Əsgərlər
də tapılırdı.
Bu film
Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabinetinin
7 may 2019-cu il tarixli, 211 nömrəli qərarıyla Azərbaycan
Respublikasında dövlət varidatı elan
edilən filmlərin siyahısına daxil
edilmişdir.
Sevinc ELSEVƏR
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 14 avqust. S. 32.