Yadigar köynək
"Keçən
cavan çağım ola" silsiləsindən yeni hekayə
Yaxşı kişilər yaxşı atları minib getdilər. Cəfər də neçə
illər idi ki, ona ad edilən atın yəhərinə qalxmaq
istəyindəydi. Kişi elə bil atın belinə
qalxmağa bənd imiş; Günlərin bir günü
axır ki, uzaq yolu yaxın edib kəndlərinə
qayıtdı.
Yaxşı
kişi yaxşı atı minib də
getdi...
***
Cəfərin hələ üzünü görməmişdən
əvvəl onunla uzaqdan-uzağa tanışdıq. Cəfər ilə belə
"tanışlığımın" səbəbi Həmid
əminin bizim iki dağ arasındakı bir ağır eldən
kənara çıxıb sorağı çox-çox
uzaqlara yayılan, adı dildə-ağızda dolaşan məşhur
Səmənd madyanının balasını, dərisinin
üstü ləpir-ləpir boz, yorğa qulanını o
kişiyə bağışlaması xəbəri idi. Bu Həmid əmi ki vardı - böyük bir
elin-obanın ağır taxtalı, necə deyərlər, bəyəndiyi
yerə özü gedən, getmədiyi yerə isə
başmağını yollayan, ağır-batman ən mötəbər
kişilərindən idi. Atları qədər
elə sənəti də ad ilə deyilirdi.
Səxa əhli olan Həmid əminin əliaçıqlığı,
səxavəti biz tərəflərdə adla deyilirdi. Ancaq burası da var idi ki, Həmid
əmi heç "uf" da demədən tövləsinin
yanı balalı mal-qarasını, qoyun-keçisini
ağlına nə giribsə, dost-tanışa, lap belə
qapısının yanından ötən
tanımadığı, yol keçən bir adama belə
bağışlamağa hazır kişi olsa da, hər yəhər
üstdə oturana nəinki at bağışlayan,
soraqları dildə-ağızda gəzən şöhrətli
atlarından heç ən axsağını belə hər
adama yedəyinə alıb suvarmağa aparmağa da etibar etməzdi,
atlarına qıymazdı.
Öz adı ilə yanaşı, atlarına da
ölçüyə-çəkiyə gəlməz dərəcədə
hörmət-izzətlə yanaşan Həmid əmi
qıyıb Cəfər dediyimiz o adama Səmənd
madyanının qulanını
bağışlamışdısa, deməli, ortada nəsə
vardı. Bu o
deməkdi ki, Cəfər elə-belə, cand-cund adam deyildi. Çox da ortada
qohumluq vardı. Cəfər Həmid əminin
sevimli zövcəsi Arəstə xanımın əziz-xələf
yeganə qardaşı idi, yəni ki, Həmid əminin
dost-doğmaca qaynı idi.
Bəli,
Həmid əminin Cəfərə at bağışlaması
xəbərini eşidib-biləndən sonra hələ yeniyetmə
olsam da, o Cəfər deyilən bəxtəvər adam nəzərimdə çox yüksək məqam
sahibinə çevrilmişdi, az iş deyildi. Cəfər
Həmid əminin belə bir diqqətinə-hörmətinə
layiq görülmüşdüsə, deməli, canında nəsə
vardı. Burasını da gizlətmirəm
ki, o vaxt hələ üzünü görmədiyim, ancaq
uzaqdan-uzağa tanıdığım o şəxsə, hətta
Həmid əmini balaca qısqanmışdım da, daha
doğrusu, ondan heç xoşum gəlməmişdi. Arada söz düşəndə Həmid əmi həm
də aman-zaman qaynı Cəfər haqqında tərif deyib
xoş söz deyəndə isə özümə yer
tapmırdım.
Halına-xasiyyətinə bələd olduğum Həmid
əmini yaxşı tanıyırdım. Və
burasını da yaxşı bilirdim ki, əldən nə qədər
əliaçıq, səxavətli olsa da, Həmid əmi tərif
demək sarıdan çox xəsisdi. Adamı
tərifləməklə hələm-hələm arası yox
idi. Bəlkə də Həmid əmi
xoş sözünün, tərifinin çəkisini
ağır tutduğundan belə sözlərə xəsislik
eləyirdi.
Bir halda ki, yeri gələndə Cəfəri tərif
edirdisə, bu da elə-belə məsələ deyildi. Di gəl, belədə
o Cəfər deyilənə qibtə nədir, paxıllıq
etməyəsən, neyləyəsən?
Həmid əmi Cəfərə ad etdiyi qulanın
başına noxta salmağa belə kimsəyə icazə
vermirdi. (Guya
ki, kişinin o biri atları noxta-yüyən
görmüşdü...).
Həmid əmi deyirdi ki, Cəfər gəlib öz
qulanını aparacaq. Cəfər isə gəlib çıxmırdı ki
çıxmırdı...
Açığı,
o zaman Cəfərin gəlib çıxmamasına,
yubanmasına ürəyimdə sevinirdim də...
Böyüklərdən eşidib öyrənmişdim
ki, Cəfər Biləsuvarda, daha doğrusu, Biləsuvarın
ucqar kəndlərinin birində yaşayır. Biləsuvarla dağların
arasındakı bizim kəndəcən nə yol vardı ki?!. Cəfər isə gəlib
çıxmırdı ki çıxmırdı...
Özlüyümdə Həmid əmini qınayır, Cəfərin
qarasınca danışıb ölçüb biçirdim
ki, çox da əziz qohumudur. Həmid əmi də at
bağışlamağa adam tapıb. Hətta hərdən qəsdlənirdim ki, kişinin
ovqatının xoş çağında ürəyimdən
keçənləri dilimə gətirib Həmid əminin
qılığına girim, kişini fikrindən döndərim
ki, o boz qulan da əsl minicisinə qismət olsun.
Ancaq özüm də bilirdim ki, belə xəyallara
qapılmağım əbəsdir. Həmid əmi elə
kişilərdən idi ki, nə dediyini dinşəyər, nə
də "verdim" dediyinə ikinci söz qatardı. Dilindən çıxan
çıxmışdı. Qulanı
bağışlamışdı və o qulanın adı
üstündə olan Cəfər adlı bir sahibi var idi.
Vəssalam!..
***
O ki
qaldı qulana - qulan da illər keçdikcə ətə-qana
dolub şümal, əsl at, boz madyan olmuşdu. Cəfər
adlı bir sahibinin axır ki, bir gün gəlib onu
aparacağını gözləyə-gözləyə başı
noxta-yüyən, yalı sığal, beli yəhər
görmədən, üzü rahata düşəndə
yalın, nalsız ayaqla eləcə yorğa yeriyib süzə-süzə,
ardınca yığcam bir ilxı buraxıb
qocalmışdı... Ancaq...
***
Özgəsinin
batman gələn ruzisi, bəlkə də, Cəfər kişi üçün misqalnan daşdan
çıxırdı. Cəfər kişi
yay-qış dəmir-dümürün arasında idi. Payızda-qışda traktorla yer şumlayıb əkin
əkərdi, yayda traktoru kombayn əvəzləyərdi.
Cəfər o kombaynla arpa-buğda biçər və
yayın o cırhacırında kombaynın od
tutub yanan kabinəsində istidən tər-suyun içində
üzərdi.
Soyuqda-şaxtada traktorun gurultulu yeknəsəq səsi Cəfərin
qulağını batırsa da, o bu aran kəndindən
uzaqlarda, iki dağın arasına sığınan bir obada
quyruğunu belinə atıb fınxıran bir qulanın
kişnərtisini lap aydınca eşidərdi və canına
isti bir hərarət yayılardı.
Cəfər
qəsdlənirdi ki, günü sabah şumdan evə
dönüb, yuyunub, yaxalanıb, əyin-başını dəyişib,
bəy durandan bəri bircə dəfə əyninə
aldığı, o vaxtdan bəri də sandıqda qalan
qırmızı köynəyini geyinib kəndə
yollansın, bacısının əri Həmid kişinin ona
bağışladığı qulanı da maşın
tapıb yaşadığı yerə gətirsin. Ancaq iş
qurtarmaq bilmirdi. Traktorundan düşsəydi,
işsiz-gücsüz qalardı...
Ailədə
babatca pul qazanan o idi...
Cəfər yayı gözləyərdi. Yayın
cırhacırında kombaynın istidən od
tutub yanan kabinəsində onu sərinlədən kəhərin
qulaqlarında səslənən kişnərtisi olardı...
Ancaq taxıl biçinindən sonra əlbəəl
payız şumu gələrdi.
Aylar
ötür, illər keçirdi...
***
Kəndə yolum düşmüşdü. Təbii ki,
ilk əvvəl baş çəkib
görüşdüyüm kişilərdən biri də Həmid
əmi oldu. Oturub xeyli ötənlərdən-keçənlərdən
danışdıq.
Elə
bil birdən-birə yadına düşmüş kimi Həmid
əmi:
- Hə,
Cəfəri tanıyırsan da, - dedi, - xəbər
yollayıb, bu günlərdə kəndə gələsidir...
- Hələ
ki üzünü görməsəm də tanıyıram, -
dedim, - boz qulanını o kişiyə
bağışladığın da yadımdadır...
Həmid əmi
bığlarına sığal çəkib nəşəli
bir səslə: - Hə, hə, - dedi, - olub, olub. Elə bir
iş olub. Sonra da özünəməxsus bir bəlağətlə:
- Bu Cəfər də axır ki, traktordan düşüb ata
minməyə gec də olsa, macal tapdı, - deyə bir əlavə
də etdi. Onda bilmişdim ki, Cəfər kişi
traktorçu imiş.
***
Cəfərin bacısının gözü
qardaşının əynindəki köynəkdə
qalmışdı. Təptəzə köynək Cəfərin
əynindən tökülürdü. Elə
bil bu köynək indiyənəcən heç geyilməmişdi.
Yox, özü idi ki, var. Bu, qardaşının
bəy duranda geyindiyi qırmızı bəylik köynəyi
idi. O zaman sinəsi gen, çiyinləri enli
qardaşının əyninə dar gələn bu köynək
indi ona böyük idi... Təzə qalmasından belə məlum
olurdu ki, o köynək o vaxtdan bəri nə tərlənib, nə
də su görüb... "Bacın
ölsün, ay qardaş, bacın ölsün! Belə görürəm ki, əyninə bircə dəfə
geyindiyin olub bu köynək. Köynəyinin rəngi
qırmızı olsa da, günlərin, demə... Mən də
burda giley-güzar edirdim ki, harda qalmısan, qaragün
bacını itirib axtarmırsan?..".
***
Cəfər
kişi yatıb durub yolun
yorğunluğunu canından çıxarandan sonra
artırmadan aşağı endi. Bacısı
oğlanları dayılarının qulluğunda müntəzir
durmuşdular.
Cəfər
kişi bacısı oğlundan boz
madyanı tövlədən çölə
çıxarmağı xahiş etdi.
Tövlədən çölə çıxarılan
madyan Cəfər kişini görüb ona tərəf
dartındı. Elə bil gec də olsa, gələn sahibini
tanımışdı...
Dayının xahişi ilə bacı oğlanları yəhər
gətirib atın üstünə qoydular. Cəfər kişi
ayağını üzəngiyə keçirsə də,
atın belinə qalxa bilmədi. Kişini
atın belinə qaldırdılar. Yüyəni
çoxdan əldən vermişdi...
Cəfər kişinin özü ilə olsaydı,
mindiyi atdan düşməzdi.
Birdən-birə kişinin gözləri axdı və
yan-yörədəkilər hövlnak yaxına cumdular. Elə bil Cəfər kişi neçə illərdən bəri minmək
həsrətində olduğu atın yəhərinə
qalxıb son mənzilə onun üstündə çatmaq
üçün yol gəlib qayıtmışdı...
***
Ölümün atı çaparaq olar, deyiblər.
...İndi Cəfəri yada salmağım elə-belə,
təsadüfi əhvalat deyil.
Günlərin bir günü eşitdim ki, Həmid əminin
Cəfərin bacısı olan həyat yoldaşı rəhmətə
gedib. Uzaqlıq olduğundan xəbəri gec
eşitmişdim. Vaxtında xəbər
verən olmamışdı. Elə bu səbəbdən
də özümü dəfnə çatdıra bilmədim.
Ancaq vaxt tapıb o qeyrətli, el
ağırlığında kişinin sadə, saf, sədaqətli
və zəhmətkeş xanımının yas məclisinə
getdim. Elə bu nəql edəcəyim əhvalatı da
elə oradaca eşitdim, orada bildim, orada şahidi oldum...
...Bütün
bacılar kimi Həmid əminin övladlarının anası
da öz əziz-xələf
qardaşını çox sevirdi. "Cəfər
canı" kəlməsi sözünün həm əvvəli
idi, həm də axırı. Bacı üçün
bu ən müqəddəs
and idi. Bütün qeyrətli qardaşlar kimi Cəfər də
bu anda layiq olduğunu
bacılarına isbatlamışdı.
Bax, o vaxtsız qardaş itkisi Həmid əminin
xanımını da göyüm-göyüm göynətmişdi.
Qardaşının əynindən çıxan köynəyi
günlərlə nəfəsinə sıxıb
qoxlamış, ətrini ciyərlərinə çəkmiş,
bağrına basıb oxşamış, göz yaşları
leysan olanacan ağlamışdı.
Bir az toxdayıb sakitləşəndə də: -
"Mən öləndə qardaşımın köynəyini
məzarıma qoyarsınız" - deyə vəsiyyət eləmişdi.
...Ölüm
adlı əjdaha bir gün, bax beləcə, bu nəcib
qadını da kamına çəkib haqq dünyasına
aparmışdı.
Yaxınları
mərhumənin vəsiyyətinə əməl eləmək
istəyibmişlər, ancaq belə vəsiyyətlərə əməl
etmək, məgər elə asandır?..
Xanımı
dəfn edərkən yerli ruhani şəri qaydada belə
halların yasaq olduğunu bildirmiş, qardaşının
yadigar köynəyini xanımın məzarına qoymağa icazə verməmişdi.
Oturduğumuz yığcam məclisdən ibarət
mağara birdən-birə girib-çıxanlar
çoxaldı. İçəri girənlərdən əyilib
oturanlardan bəzilərinin qulağına nəsə
pıçıldayanlar da oldu.
Nə isə baş verdiyini, ancaq bunu (yəqin ki, narahat
olmayım deyə, qonağam axı) məndən saxlamaq istədiklərini
duydum.
Bir-iki nəfər
də belə pıçapıçın arasında:
- Yəni ola bilər, qoyarlar? - deyə bu kimi
suallarla oturduqları yerdən başlarını
qaldırıb həmkarlarının üzünə
aşağıdan yuxarı baxaraq müəmmalı şəkildə
soruşurdular.
Dözmədim:
- Nə
olub, nə pıçapıçdı, deyin, biz də bilək
də, - deyə yerimdən oturanlardan, girib-
çıxanlardan ümumi şəkildə soruşdum. Məclis əhli fəndlə bir-birinin üzünə
baxırdı. Axır ki, yaşlılardan biri dillənib:
- Əşi, burda nə var ki? Kişini də şübhəyə
salırıq. Sonra da üzünü mənə tərəf
tutub:
- Ay
müəllim, elə bir gizli şey yoxdu. Bu mərhumə
xanımın bacısı qonşuluqda yaşayırdı.
İndilərdə keçinib, onun xəbərini
gətiriblər. Üzür-manzıra
salmaq istəmirlər ki, siz narahat olar, məclis pozular, durub
gedərsiniz.
Mən:
- Ay filankəs
kişi, Allah rəhmət eləsin o
xanıma da. Burda narahat olmağa nə var ki, hüzür
düşüb, elə burdakıların da borcudur ki, əza
yerinə getsinlər, mərhumənin yaxınlarına
başsağlığı versinlər, dəfninə köməklik
etsinlər, - dedim. Elə mən də bir xeyli
vaxtdı burda oturmuşam. Həm də o rəhmətə
gedən də bu evin yaxın adamıdı, əmi
oğlanlarının xalalarıdı, indi necə ola bilər ki, təzə rəhmətə gedənin
cənazəsi orda ortalıqda qalsın, onlar burda mənə
bənd olub durub gözləsinlər?! Üstəgəl, hələ
bir hampaçılıq borcu da var axı! Üzümü məclis
sahiblərinə
tutub:
-
Haydı, qalxın gedək dəfn yerinə, mən də
durdum, - deyib pencəyimin ətəklərini
yığışdırdım. Elə oturduğum yerdən
ayağa qalxa-qalxa:
- Deyəsən,
məndən bir başqa nəyisə də gizlətdiniz. O nə
məsələdir, onu da bir açıb deyərdiz də, -
deyə təkid etdim.
Elə o
bayaqkı kişi indi edəcəyim bu
söhbəti elə o məclisdə açıb mənə
danışdı.
***
İndi məclisdə bu pıçhapıç da elə
bu məsələnin üstündəydi. Olumla
ölümləri arasında cəmi on gün fərq olan
bacılardan son rəhmətə gedəninin məzarına Cəfərin
yadigar köynəyini qoymağın mümkün
olub-olacağını danışırdılar.
Elə ordan çıxıb dəstə ilə qonşu həyətdə rəhmətə gedən qadının dəfninə yollandıq. Bu məclisin mollası Göyəmlili Ağamirzə idi. Bir iki yaşlı adam molla Ağamirzəni yannayıb xısın-xısın nəsə danışırdılar. Bəlkə elə...
Köynəyi ikinci bacının məzarına
qoya bildilər, ya yox, bunu hələ öyrənməmişəm...
Novruz Nəcəfoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2021.- 14
avqust. S. 14.